سلام مولای ما،مهدی جان✋
🍁هر چند عرصه،تنگ است...
هر چند جان به لب شده ایم...
هر چند طم زندگی از یادمان رفته است...
🍃هر چند شادی،دیرگاهی است به ما سر نزده...
🍁هر چند لب هایمان مدتهاست رنگ لبخند ندیده است...
🥀اما در اعماق قلب هایمان نقطه ی روشن و گرمی است که خبر از آمدنت می دهد...
تو می آیی و جان می گیریم،می خندیم،شادی می کنیم،امیدوار می شویم...
به همین زودی،به همین نزدیکی...
#اللﮩـم عجـل لولیـڪ الفـرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ماموریت امام زمان (عج) چیست؟
🎙#استاد_انصاریان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
📖#حدیث_مهدوی
🌸امام حسن عسکری(علیهالسلام) :
«به خدا سوگند؛ مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) آنگونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف )، پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیلِ فرج مقدسش، موفقشان فرماید.»
📚 کمال الدّین، باب ۳۸،حدیث
📚 دلائل الإمامه،ص ۴۸
عطـــر ظهـــــــــور🍃
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جلسه تدریس تفسیر استاد حسینی آل مرتضی مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱- شبستان ابوطالب، مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#قسمت_اول
مقدمه:
اهمیت ربط تفسیر آیات به حوادث روز
در این جلسه که مقارن با روز ۱۳ آبان بوده ضمن گرامیداشت این روز و بزرگداشت میلاد فرخنده امام حسن عسگری، به حرکات با برکت واقع شده در این روز از جمله موارد زیر اشاره شد :
۱- تبعید امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ که نقطه آغاز حرکت پر برکت امام راحل بوده است
۲- کشته شدن دانش آموزان
۳- تسخیر لانه جاسوسی و تصرف سفارت آمریکا
استاد حسینی آل مرتضی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سیزده آبان سال ۱۴۰۱ بیان داشتند که ما باید بدانیم قرآن، عترت و رهبران الهی مخصوصا در حال حاضر رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما چه می خواهند؟
آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در جمع دانش آموزان فرمودند : "دانشجویان در هجوم خود به سفارت آمریکا اسنادی پیدا کردند که توطئههای آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میداد؛ هفتاد هشتاد جلد شده... این [اسناد] نشان میدهد که آمریکاییها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی و چه خیانتهایی انجام دادند."
قرآن صرفا برای نسل گذشته، حال یا آینده نازل نشده است بلکه برای همه زمانها نازل شده است. يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ ای مردم! اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است؛ و درمانی برای آنچه در سینههاست؛ (درمانی برای دلهای شما؛) و هدایت و رحمتی است برای مؤمنان. (یونس/۵۷)
بنابراین با ربط تفسیر آیات به مسائل روز، قرآن ناطق خواهد شد.
متاسفانه شبهاتی که مستشرقین القا می کنند روی جوانان تاثیر گذاشته است.در این بین هر چند اقدامات زیادی صورت گرفته اما متاسفانه ما به نحو مکفی، موفق به تاثیر گذاری روی جوانان نشده ایم.
مستشرقین و منافقان و برخی قشرهای منتقد تلاش خود را می کنند تا اینگونه نشان دهند که دستوراتی مانند حجاب و نماز و .. که در قرآن آمده است مربوط به زمان پیامبر (ص) و زمانهای گذشته است.
اما تاریخ تکرار می شود و هر روز همان حوادث اتفاق می افتد. شیاطین همان شیاطین و مومنین همان مومنین هستند. ممکن است ظاهر قضایا با هم تفاوت داشته باشد و لیکن راه و روش یکی است. راه شیطان و رحمان مشخص است. یکی به شقاوت و دیگری به سعادت ختم می شود.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جلسه تدریس تفسیر استاد حسینی آل مرتضی مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱- شبستان ابوطالب، مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#قسمت_دوم
موضوع: قول احسن (يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ)و نزغ شیطان (إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ)
وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا؛ به بندگانم بگو: «سخنی بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد میکند؛ همیشه شیطان دشمن آشکاری برای انسان بوده است. (اسراء/۵۳)
این آیه، روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشركان را مى آمـوزد چـرا كـه مـكتب هر قدر عالى باشد و منطق قوى و نيرومند ولى اگر با روش صحيح بـحـث و مـجـادله تواءم نگردد و به جاى لطف و محبت ، خشونت بر آن حاكم گردد، بى اثر خواهد بود.
لذا در نـخـسـتـيـن آيـه مـى گـويـد (بـه بندگان من بگو سخنى را بگويند كه بهترين باشد) (و قل لعبادى يقولوا التى هى احسن ).
بـهـتـريـن از نـظر محتوى ، بهترين از نظر طرز بيان ، و بهترين از جهت تواءم بودن با فضائل اخلاقى و روشهاى انسانى .
چرا كه اگر قول احسن را ترك گويند و به خشونت در كلام و مخاصمه و لجاج برخيزند شيطان در ميان آنها فساد و فتنه مى كند (ان الشيطان ينزغ بينهم ) (تفسیر نمونه/ج ۱۲/ص ۱۷۹)
طبق آیه ۵۳ ما باید قول احسن داشته باشیم تا شیاطین جن و انس بین ما تفرقه ایجاد نکنند. کینه، حسد، تهمت و دروغ ها را باید کنار گذاشت تا اتحاد مسلمین بیشتر شود. باید عمل، رفتار و گفتار ما ارتقاء یابد.
خداوند متعال در سوره تبارک از عمل احسن و در آیه 53 اسراء از قول احسن نام می برد. (نه قول حسن و عمل حسن)
مومن، بیانِ با بلاغت را باید مورد توجه قرار دهد تا تاثیرگذاری بیشتر داشته باشد. ادعیه ای همچون صحیفه سجادیه، دعای کمیل، تعقیبات نمازها و ..و کلامهای ناب به جا مانده از ائمه علیهم السلام به شرط آنکه با دقت کامل و معرفت صورت پذیرد مصداق کلام احسن می باشند.
دعا و قرآن قول احسن است و باید به طریق جذاب انتقال داده شود. قرآن انعکاس دهنده مسائل در کل زمانهاست و در آینه آن میتوان در ارتباط با حوادث روز اندیشید. هدف فقط تفسیر و تدریس نیست بلکه ایجاد ارتباط میان تفسیر آیات و حوادث روز مهم و کارِ عقل است.
نصیحت، امر به معروف و نهی از منکر، سلام و صلوات نیز از جمله مصادیق قول احسن هستند.
اگر جوانان خود را با موعظه و نصیحت فرا نخوانیم گرگ صفتان این کار را انجام خواهند داد. تاثیر گذاری روی جوانان و نوجوانان احتیاج به قول احسن و حرف مستدل دارد.
مقام معظم رهبری دام ظله در سخنرانی خود بیان فرمودند که جوانان امروزی طالب کلام مستدل هستند. ایشان فرمودند: "فرق بین دورهی چهارده پانزده سالگی ما، با چهارده پانزده سالگی نوجوانِ امروز از زمین تا آسمان است. شماها امروز مسائل را دقیق میفهمید، تحلیل میکنید".
اطلاعات نسل جدید از ما بیشتر است پس ما نیز باید سطح اطلاعات خود را بالا ببریم.
«لا تودبوا اولادکم باخلاقکم فانهم خلقوا بزمان غیر زمانکم؛ فرزندان خود را بر اساس معیارهای اخلاقی خودتان تربیت نکنید، زیرا آنان در زمانی غیر از زمان شما آفریده شدهاند!»
نباید گفته شود زمانه ما این حرفها نبوده است بلکه باید به اقتضائات و متغیرات زمانه توجه کرد. امروزه روشها با گذشته متفاوت است.
لذا قول احسن کلامی است که محتوای علمی بالایی دارد، از لحاظ طرز بیان مستدل و شیوا است و بلاغت بالایی دارد. نکته اینکه روش نیز باید احسن باشد.
به منظور تاثیرگذاری کلام باید حافظه ای قوی داشت تا بتوان قرآن و احادیث و ... را حفظ کرد. تفکر و حفظ این موارد به منزله تمرینی برای حافظه است.
امام حسن عسگری درباره عبادت می فرمایند :
لَیسَتِ العِبادة کِثرة الصِّیام و الصَّلاة، و إنَّما العِبادَة کِثرَة التَّفَکُّر فِی أمرِ الله؛ عبادت به زیاد روزه گرفتن و زیاد نماز خواندن نیست بلکه (حقيقت) عبادت ، زياد در کار خدا انديشيدن است.
عبادت به کثرت نیست بلکه باید با معرفت و همراه با تدبر و تامل باشد.
باید طبق فرمایش امام حسن عسگری در کلام، خلقت، حکمت و احکام خداوند تدبر کرد. چرا دیه زن نصف مرد است؟ چرا مرد به جهاد فراخوانده شده است؟ باید به این موارد فکر کرد.
خداوند متعال با کلام خود می خواهد ما را بسازد اما ما فقط به خواندن قرآن اکتفا کرده ایم.
عبادت فقط نماز و روزه نیست اینکه من فکر کنم برای هدایت جوانان چه کاری می توان انجام داد خود نوعی عبادت است. ظالمین رصد افکار جوانان را در دستور خود قرار دادند و متاسفانه تا حدی موفق هم شده اند. آنان در باطل خود راسخ هستند و هزینه می کنند اما متاسفانه ما حاضر نیستیم در راه حق خود خرج کنیم.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
سلام صاحب ما ، مهدے جان
هرچند دیدگان ما از دیدار روے دلرباے زهرایےات ، محروم است
اما قلبهاے شکستهےما حضورِ مهربان و امیدآفرینت را احساس میکند .
تو با دعاے خیرت
با نوازش هاے مداومِ پدرانه ات
با نگاه سبز و بارانےات
با توجه گرم و حیات آفرینت
همواره به ما امان میدهے
از ما مراقبت میکنے و جان پناهمان هستے
شکر خدا که در سایه سار توایم ...
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم..
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام زمان علیه السلام چه ذکری را برای توسل به خودشان به شیعیان یاد دادند ؟
آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود فرمودند:
🔹 یکی از علمای بزرگ، در زمان قدیم در تخت فولاد خدمت امام زمان«عج» رسیده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسیر»کرده بود، در حالیکه یاد گرفتن علوم غریبه حرام است و گفت و شنود و تعلیم و تعلّمش نیز حرام است.
🔺آن حضرت به او فرموده بودند:
علوم غریبه به تو چه ربطی دارد؟ من به جای آن ختمی به تو یاد میدهم که بهتر از اکسیر است، بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان«عج»توسّل پیدا کن و در توسّلهایت بگو:
🔹 «یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی».
🔺 آن عالم نقل میکند: وقتی حضرت فرمودند:«ادرکنی»، به ذهنم خطور کرد که باید بفرمایند:«ادرکونی»، یعنی برای درخواست کمک از پنج نور مقدّس، باید فعل جمع به کار ببریم، پس چرا ایشان فعل مفرد به کار برده و میفرمایند: «ادرکنی و لاتهلکنی»؟! وقتی چنین تصوری کردم، امام زمان«عج» تبسّم کردند و فرمودند: همین است که گفتم. برای اینکه واسطه فیض این عالم، اکنون من هستم.
یعنی اگر در زمان حاضر توسّلی به پیغمبر اکرم «ص» یا سایر حضرات معصومین «ع» بشود، فیض الهی به واسطه وجود مقدّس امام زمان به بندگان میرسد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حدیث روز
امام على عليهالسلام:
طُوبى لِمَن أَخلَصَ لِلّهِ عَمَلَهُ و َعِلمَهُ و َحُبَّهُ وَ بُغضَهُ و َأَخذَهُ و َتَركَهُ وَ كَلامَهُ و َصَمتَهُ و َفِعلَهُ وَ قَولَهُ؛
✳️ خوشا به سعادت كسی كه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رهاكردن، سخن، سكوت، كردار و گفتارش را براى خدا خالص گرداند.
📚 تحف العقول، ص ۱۰۰
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_پنجم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه
◀️ جایگاه علمی وآراء
⬅️ مورخان و تراجمنگاران اهل سنّت، از طوسی با عناوینی مانند
فقیه الشیعه،
فقیه الامامیه
و شیخ الشیعة
و عالمهم یاد کردهاند. اما در میان امامیه، مشهورترین لقب او :
شیخ الطائفه است. عنوان شیخ الطائفه در میان امامیه، قبلاً به صفوانی اطلاق میشد.
↩️ نجاشی که از معاصران شیخ طوسی بوده، از او با این عنوان یاد نکرده و فقط با عناوین :
«جلیل فی اصحابنا، ثقه ، عین، من تلامذه شیخنا ابیعبدالله» از او نام برده است.
🍃 بنابراین، این عنوان پس از وفات طوسی یا دستکم پس از هجرت او از بغداد به نجف، به وی اطلاق شده است. در قرون بعدی، عنوان شیخ در میان امامیه به طوسی اختصاص یافت.
🔸قزوینی رازی در قرن ششم، طوسی را
«فقیه عالم و مفسر و مقری و متکلم» خوانده و نوشته که قول و فتوای طوسی مورد اعتقاد کامل علمای شیعی است. وی از طوسی با عنوان «شیخ کبیر» یاد کرده و در شمار «محققان شیعۀ اصولی» و در کنار سید مرتضی از او نام برده است.
🔸علامه حلی از طوسی با عناوین «شیخ الامامیه» و «رئیس الطائفه» یاد نموده و بحرانی، به نقل از برخی مشایخ خود، از وی با عناوین
«شیخ الطائفه،
رئیس المذهب،
امام فی الفقه
و الحدیث» نام برده است.
👈آرای شیخ طوسی، پس از وی، در میان امامیه با قبول عام روبرو شد. در برخی موضوعات، شیخ طوسی پیشگام علمای شیعه است.
👌برای نمونه، او نخستین کس در میان شیعه است که تفسیری جامع بر سراسر قرآن نگاشت و کتابی تفصیلی در اصول فقه نوشت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#فرمایشات_مقام_معظم_رهبری_مدظله_العالی_در_دیدار_دانش_آموزان
در آستانه سیزدهم آبانماه، روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار
#قسمت_اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.
خیلی خوش آمدید عزیزان من، جوانان ما، نوجوانان ما! و حسینیّه را صفا بخشیدید. دلهای پاک شما، جانهای سرشار از شوق شما، هر جایی که باشید، هر محیطی را که در آن حضور پیدا کنید، نورانی میکند و صفا میبخشد. من چند مطلب را که متّصل به هم است و ارتباط به هم دارد، آماده کردهام تا امروز به شما فرزندان عزیزم عرض بکنم.
👈مطلب اوّل در مورد سیزدهم آبان است. خب زیاد شنیدهاید؛ سیزدهم آبان یک روز تاریخی است؛ هم تاریخی است، هم تجربهآموز است. «تاریخی است» یعنی اینکه در این روز حوادثی اتّفاق افتاده که این حوادث در تاریخ ماندنی است؛ فراموششدنی نیست و نباید هم فراموش بشود. «تجربهآموز است» [یعنی] به خاطر همین حوادث، یک واکنشهایی به وجود آمده است که آن واکنشها برای ما درس است؛ باید برای آیندهی کشور، برای آیندهی عمر خودتان، برای آیندهی ملّتتان از این تجربهها استفاده کنید. آینده مال شماها است دیگر.
خب، این روز برای ما روز مهمّی است امّا آمریکاییها از این روز خیلی عصبی میشوند. این روزی است که بزرگداشت آن، اعصاب آمریکاییها را خُرد میکند. حالا همین جلسهی شما ــ همین جلسه ــ وقتی منعکس بشود، مطمئن باشید گرایش آمریکایی و خود آمریکاییها از این اجتماع، از این سرود، از این همدلیها خشمگین میشوند، اعصابشان خُرد میشود؛ چرا؟ چون این روز، هم تجسّم شرارت آمریکا است، هم تجسّم ضربه خوردن آمریکا و قابل مغلوب شدن آمریکا است؛ یعنی این کسانی که خیال میکنند آمریکا یک قدرت دستنخوردنی است، به حوادث این روز که نگاه کنیم، معلوم میشود نه، کاملاً آسیبپذیر است؛ این یک تجربه برای ما میشود.
خب، سه حادثه در این روز اتّفاق افتاده که بعضی مستقیماً مربوط به آمریکاییها است، بعضی غیر مستقیم مربوط به آمریکاییها است.
◀️یک حادثه، تبعید امام است که در روز سیزدهم آبان در سال ۴۳ اتّفاق افتاد. چرا امام تبعید شد؟ چون یک قانونی به دستور شاه ــ به دستور محمّدرضا ــ در مجلس تصویب شد که بر طبق آن قانون، آمریکاییهایی که در ایران بودند مصونیّت پیدا کردند. آن وقت حدود چهل پنجاه هزار آمریکایی در ایران بود، در دستگاههای نظامی، دستگاههای امنیّتی، دستگاههای اقتصادی. اینها اگر چنانچه هر جنایتی در ایران میکردند، طبق این قانون، قابل تعقیب نبود؛ یعنی یک آمریکایی با ماشین راه میرود، مثلاً یکی را زیر بگیرد، یک جنایتی بکند، دستگاه قضائی کشور حق نداشت او را تحت تعقیب قرار بدهد! این، قانونِ مصونیّتِ آمریکاییها بود. امام تحمّل نکرد این را؛ یک سخنرانی مفصّل کردند ــ که صدای ایشان و متن سخنرانی الان موجود است(۱) ــ بعد به خاطر این سخنرانی، ایشان سیزده سال تبعید شد! حالا سیزده سال که میگوییم، چون در پایان این سیزده سال انقلاب اتّفاق افتاد؛ اگر انقلاب اتّفاق نمیافتاد، سی سال هم ممکن بود طول بکشد این تبعید، برای خاطر برخورد با این قانون حامی آمریکا. این یک حادثه که خب تقریباً مستقیماً مربوط به آمریکاییها است.
◀️حادثهی دوّم کشتار دانشآموزان است؛ بچّههای همسنّ شماها جلوی این دانشگاه تهران قتل عام شدند، کشته شدند. حالا تعدادشان را به طور دقیق نمیشود انسان بگوید، چون آن وقتها چنین آمارهایی وجود نداشت؛ لکن یک تعدادی ــ یک دانه هم زیاد است؛ یک دانه هم زیاد است ــ از بچّههای عزیز ما جلوی این دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. این حادثهی دوّم هم در روز سیزدهم آبان بود. این حادثهی دانشآموزان در سال ۵۷ بود.
◀️حادثهی سوّم هم که یک سال بعد از آن حادثه است ــ بعد از پیروزی انقلاب ــ هجوم دانشجویان به سفارت آمریکا است و پیدا کردن اسنادی در آنجا که این اسناد، توطئههای آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میداد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها را در کتابهای درسی بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکاییها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی و چه خیانتهایی انجام دادند.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جلسه تدریس تفسیر استاد حسینی آل مرتضی مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱- شبستان ابوطالب، مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#قسمت_سوم
امام حسن عسکری درباره دو خصلت برتر انسان می فرمایند :
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ ءٌ اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ؛ دو خصلت است كه چيزي برتر از آن دو نباشد: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
معیار ایمان فقط روزه و نماز نیست بلکه باید به حکمت خداوند راضی بود در زیارت امین الله می خوانیم : اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ؛
من راضی هستم چون می دانم تمام کارهای پروردگارم از روی حکمت است، او به مصلحت من واقف تر هست و هرگز به من ظلم نخواهد کرد. هدف از دادن چیزی به من و یا گرفتن چیزی از من متضرر کردن من نیست بلکه هدف از این کارها تفکر در امر خداوند است. من باید به خداوند ایمان بیاورم و به اطرافیانم منفعت برسانم.
هم ارتباطم را با خالقم قوی تر می کنم و ایمان و اعتقادم را بالا میبرم و توکل می کنم و هم ارتباطم با خلق خداوند را قوی ترمی کنم. ایمان باید همراه با عشق و معرفت باشد. اگر ارتباط من با خالقم قوی شود قطعا ارتباطم با خلق او نیز قوی خواهد شد نباید به خاطر هر حرف و کاری که باعث رنجش ما می شود ارتباط با مومنین را قطع کرد بلکه باید گذشت کرد و با قول احسن به او تذکر داد. وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ؛ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود میبخشد. (ذاریات/۵۵)
باید به مراحل امر به معروف و نهی از منکر آگاه باشیم. هر انسانی روش خاص خود را دارد. برخی با محبت، برخی با موعظه و برخی با دلیل عقلی و...رشد می کنند.
بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده می توانیم میان کلام گهربار امام حسن عسکری و موضوعات مطروحه د آیه ۵۳ (قول احسن و نزغ شیطان) ارتباط برقرار کنیم چرا که :
در واقع بهترین راه برای نفع الاخوان و نفع رساندن به دیگران استفاده از قول احسن است (وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ). مومن باید خود را آماده و پویا کند. کلام مستدل و احسن روی دیگران و علی الخصوص جوانان تاثیر گذار است چرا که جوانان امروز خواهان استدلال هستند. پس ما باید روش خود را ارتقاء دهیم.
اگر قول احسن نداریم شیاطین جن و انس سوء استفاده می کنند و به ما مسلط می شوند و دشمنان از ما قوی تر می شوند. (إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ) باید قول احسن و نفع الاخوان داشته باشیم. باید قول و عمل ما قوی باشد. چرا که ضعف ما اسباب تسلط دشمن است.امام خمینی هرگونه عملی که از سوی غرب و شرق در جهت استعمار و استشمار کشور باشد باشد را تقبیح نموده و آمریکا را شیطان اکبر میدانند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
همچنین امام حسن عسکری درباره حُسن صورت می فرمایند:
حُسنُ الصُّورةِ جَمالٌ ظاهِرٌ ، وحُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ؛ نِكويى صورت ، زيبايى ظاهر است و نكويى خرد ، زيبايى درون
زیبایی باید هم باید در ظاهر باشد و هم در باطن.
جوانان امروز به ظاهر زیبا خیلی اهمیت می دهند ما باید کاری کنیم که باطن آنها نیز پالوده و آراسته شود. ظاهر انسان مومن باید زیبا باشد. اما علم و بیان او نیز باید قوی باشد. جامعه امروز اهل دلیل و استدلال است.
رسول خدا صلي الله عليه و آله می فرمایند: المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وأحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ، مؤمنِ نيرومند ، بهتر و نزد خدا محبوب تر از مؤمن ناتوان است.
بدون داشتن دلیل عقلی و نقلی نباید با دیگران صحبت کرد. جامعه امروز اهل دلیل است. رهبر معظم در کلام مستدل خود فرمودند آمریکا در حال افول و نزول است؛ "تا اوایل انقلاب، آمریکا قدرت مسلّط جهان بود، [ولی] امروز نیست؛ این یک فرق مهم است. امروز، آمریکا قدرت مسلّط جهان نیست؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول میرود، ذرّهذرّه دارد آب میشود."
استاد حسینی آل مرتضی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری و نحوه استدلال کردن ایشان فرمودند ما هم باید یاد بگیریم تا همیشه مستدل صحبت کنیم.
تذکر صرف دال بر اینکه "حجابت را درست کن" تاثیر کمی دارد، بلکه این مقوله باید ریشه ای کار شود. من باید کاری کنم تا ظاهر و باطن دیگران زیبا شود. به این منظور باید از روشهای گوناگون استفاده کرد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع: اعراب آیه ۴۹سوره بقره
👈وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ
ترجمه : و نیز بخاطر بیاورید آن زمانی که شما را از چنگال فرعونیان نجات دادیم که همواره شما را به شدت رنج و عذاب می دادند، پسران شما را سر می بریدند و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می داشتند و در این جریان آزمایش سختی از طرف پروردگار برای شما بود.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
إذ: مفعولٌبه برای فعل مقدر «اُذکروا» و محلا منصوب
نَجَّینَا: فعل ماضي، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
آلِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن آلِ: جار و مجرور، متعلق به «نجَّینَا»
فِرعونَ: مضاف إليه (اسم غير منصرف) و مجرور، علامت جرّ فتحه بدل از کسره
یَسُومونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه
سُوءَ: مفعولٌبه دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
العذابِ: مضاف إليه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
یُذَبِحونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
أبناءَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَسْتَحْيُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نِساءَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
في: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ذالِکُم: اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
في ذالِکُم: جار و مجرور متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم و محلا مرفوع
بَلاءٌ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
مِن رَبِّکُم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت اول برای «بلاءٌ»، محلا مرفوع بنابر تبعیت
عظیمٌ: نعت دوم برای «بلاءٌ» ومرفوع بنابر تبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع : نعت (صفت)
🔹تعریف: تابعی که بعضی از ویژگیها و حالات متبوع خود را که «همان موصوف است» را بیان میکند.
مثال: جاء رَجُل فاضلُ.
🍃در اینجا «فاضل» نعت است که ویژگی موصوفش (رجلُُ) را بیان کرده و اعراب رفع را پذیرفته است۰
🔹مطابقت صفت با موصوف
صفت باید در چهار مورد با موصوف مطابقت داشته باشد:
۱.اعراب (رفع، نصب، جر)
۲.جنس (مذکر و مونث)
۳.عدد (مفرد، مثنی، جمع)
۴.تعریف و تنکیر (معرفه و نکره)
مثال۱: اَلحَجُّ اَشهُرٌ معلوماتٌ.
🍃«معلوماتٌ» که صفت است در چهار مورد از «اَشهُرٌ» تبعیت کرده:
در مرفوع بودن، در جمع بودن، در مذکر بودن، در نکره بودن
مثال۲: اهدنا الصراط المستقیم.
🍃«المستقیم» که صفت است در چهار مورد از موصوفش«الصراطَ» تبعیت کرده:در منصوب بودن، در مفرد بودن، در مذکر بودن، در معرفه بودن
🔹️انواع صفت:
صفت نیز مانند خبر و حال بر سه قسم است:
الف: مفرد: که خود بر دو نوع است:
۱. مشتق:
مثال: قالَ الکافِرونَ هذا ساحرٌ کذّابٌ.
🍃«کذابٌ» صفتِ مشتق (صیغه مبالغه) برای «ساحرٌ» میباشد.
۲.جامد:
مثال: جاء رجلٌ اسدٌ
🍃«اَسَدٌ» صفتِ جامد برای «رَجُلٌ» میباشد۰
ب: جمله: بر دو قسم است:
۱.جمله اسمیه:
مثال: جاءَ رَجُلُُ اَبوهُ عادِلُُ.
🍃«اَبوهُ عادِلُُ» نعتِ جمله برای «رجلُُ» که محلا مرفوع بنابر تبعیت میباشد.
۲. جمله فعلیه:
مثال: اِنَّهُم اُناسُُ یَتَطَهَّرونَ.
🍃«یَتَطَهَّرون» نعتِ جمله برای «اُناسُُ» که محلا مرفوع بنابر تبعیت میباشد.
ج: شبه جمله:
۱. جار و مجرور:
مثال: هوَ الذی بَعَثَ فِی الاُمّیینَ رَسولاََ مِنهُم.
🍃«مِنهُم» جار و مجرور با متعلق محذوف، شبه جمله و صفت برای «رَسولاََ» که محلا منصوب بنابر تبعیت میباشد.
۲. ظرف:
مثال: شاهَدتُ تِلمیذاََ اَمامَ المُعلّمِ.
🍃«اَمامَ» ظرف با متعلق محذوف، شبه جمله، صفت برای «تِلمیذاََ» و محلا منصوب بنابر تبعیت میباشد.
📌نکته: نعتِ جمله باید دارای ضمیری باشد که به موصوف برگردد و شرط موصوف آن است که نکره باشد. جمله، صفت برای معرفه واقع نمیشود.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره:
«عَظیمُُ» صفت است برای «بلاءُُ» که در اعراب رفع، مذکر بودن، مفرد بودن و نکره بودن از موصوفش تبعیت کرده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، ونحو متوسطه و نحو سرآغاز،و نحو قرآن،و موسوعه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin