امام زمان علیه السلام چه ذکری را برای توسل به خودشان به شیعیان یاد دادند ؟
آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود فرمودند:
🔹 یکی از علمای بزرگ، در زمان قدیم در تخت فولاد خدمت امام زمان«عج» رسیده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسیر»کرده بود، در حالیکه یاد گرفتن علوم غریبه حرام است و گفت و شنود و تعلیم و تعلّمش نیز حرام است.
🔺آن حضرت به او فرموده بودند:
علوم غریبه به تو چه ربطی دارد؟ من به جای آن ختمی به تو یاد میدهم که بهتر از اکسیر است، بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان«عج»توسّل پیدا کن و در توسّلهایت بگو:
🔹 «یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی».
🔺 آن عالم نقل میکند: وقتی حضرت فرمودند:«ادرکنی»، به ذهنم خطور کرد که باید بفرمایند:«ادرکونی»، یعنی برای درخواست کمک از پنج نور مقدّس، باید فعل جمع به کار ببریم، پس چرا ایشان فعل مفرد به کار برده و میفرمایند: «ادرکنی و لاتهلکنی»؟! وقتی چنین تصوری کردم، امام زمان«عج» تبسّم کردند و فرمودند: همین است که گفتم. برای اینکه واسطه فیض این عالم، اکنون من هستم.
یعنی اگر در زمان حاضر توسّلی به پیغمبر اکرم «ص» یا سایر حضرات معصومین «ع» بشود، فیض الهی به واسطه وجود مقدّس امام زمان به بندگان میرسد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حدیث روز
امام على عليهالسلام:
طُوبى لِمَن أَخلَصَ لِلّهِ عَمَلَهُ و َعِلمَهُ و َحُبَّهُ وَ بُغضَهُ و َأَخذَهُ و َتَركَهُ وَ كَلامَهُ و َصَمتَهُ و َفِعلَهُ وَ قَولَهُ؛
✳️ خوشا به سعادت كسی كه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رهاكردن، سخن، سكوت، كردار و گفتارش را براى خدا خالص گرداند.
📚 تحف العقول، ص ۱۰۰
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_پنجم
✍ مروری بر زندگی عالم جلیل القدر شیخ طوسی رحمه الله علیه
◀️ جایگاه علمی وآراء
⬅️ مورخان و تراجمنگاران اهل سنّت، از طوسی با عناوینی مانند
فقیه الشیعه،
فقیه الامامیه
و شیخ الشیعة
و عالمهم یاد کردهاند. اما در میان امامیه، مشهورترین لقب او :
شیخ الطائفه است. عنوان شیخ الطائفه در میان امامیه، قبلاً به صفوانی اطلاق میشد.
↩️ نجاشی که از معاصران شیخ طوسی بوده، از او با این عنوان یاد نکرده و فقط با عناوین :
«جلیل فی اصحابنا، ثقه ، عین، من تلامذه شیخنا ابیعبدالله» از او نام برده است.
🍃 بنابراین، این عنوان پس از وفات طوسی یا دستکم پس از هجرت او از بغداد به نجف، به وی اطلاق شده است. در قرون بعدی، عنوان شیخ در میان امامیه به طوسی اختصاص یافت.
🔸قزوینی رازی در قرن ششم، طوسی را
«فقیه عالم و مفسر و مقری و متکلم» خوانده و نوشته که قول و فتوای طوسی مورد اعتقاد کامل علمای شیعی است. وی از طوسی با عنوان «شیخ کبیر» یاد کرده و در شمار «محققان شیعۀ اصولی» و در کنار سید مرتضی از او نام برده است.
🔸علامه حلی از طوسی با عناوین «شیخ الامامیه» و «رئیس الطائفه» یاد نموده و بحرانی، به نقل از برخی مشایخ خود، از وی با عناوین
«شیخ الطائفه،
رئیس المذهب،
امام فی الفقه
و الحدیث» نام برده است.
👈آرای شیخ طوسی، پس از وی، در میان امامیه با قبول عام روبرو شد. در برخی موضوعات، شیخ طوسی پیشگام علمای شیعه است.
👌برای نمونه، او نخستین کس در میان شیعه است که تفسیری جامع بر سراسر قرآن نگاشت و کتابی تفصیلی در اصول فقه نوشت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#فرمایشات_مقام_معظم_رهبری_مدظله_العالی_در_دیدار_دانش_آموزان
در آستانه سیزدهم آبانماه، روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار
#قسمت_اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.
خیلی خوش آمدید عزیزان من، جوانان ما، نوجوانان ما! و حسینیّه را صفا بخشیدید. دلهای پاک شما، جانهای سرشار از شوق شما، هر جایی که باشید، هر محیطی را که در آن حضور پیدا کنید، نورانی میکند و صفا میبخشد. من چند مطلب را که متّصل به هم است و ارتباط به هم دارد، آماده کردهام تا امروز به شما فرزندان عزیزم عرض بکنم.
👈مطلب اوّل در مورد سیزدهم آبان است. خب زیاد شنیدهاید؛ سیزدهم آبان یک روز تاریخی است؛ هم تاریخی است، هم تجربهآموز است. «تاریخی است» یعنی اینکه در این روز حوادثی اتّفاق افتاده که این حوادث در تاریخ ماندنی است؛ فراموششدنی نیست و نباید هم فراموش بشود. «تجربهآموز است» [یعنی] به خاطر همین حوادث، یک واکنشهایی به وجود آمده است که آن واکنشها برای ما درس است؛ باید برای آیندهی کشور، برای آیندهی عمر خودتان، برای آیندهی ملّتتان از این تجربهها استفاده کنید. آینده مال شماها است دیگر.
خب، این روز برای ما روز مهمّی است امّا آمریکاییها از این روز خیلی عصبی میشوند. این روزی است که بزرگداشت آن، اعصاب آمریکاییها را خُرد میکند. حالا همین جلسهی شما ــ همین جلسه ــ وقتی منعکس بشود، مطمئن باشید گرایش آمریکایی و خود آمریکاییها از این اجتماع، از این سرود، از این همدلیها خشمگین میشوند، اعصابشان خُرد میشود؛ چرا؟ چون این روز، هم تجسّم شرارت آمریکا است، هم تجسّم ضربه خوردن آمریکا و قابل مغلوب شدن آمریکا است؛ یعنی این کسانی که خیال میکنند آمریکا یک قدرت دستنخوردنی است، به حوادث این روز که نگاه کنیم، معلوم میشود نه، کاملاً آسیبپذیر است؛ این یک تجربه برای ما میشود.
خب، سه حادثه در این روز اتّفاق افتاده که بعضی مستقیماً مربوط به آمریکاییها است، بعضی غیر مستقیم مربوط به آمریکاییها است.
◀️یک حادثه، تبعید امام است که در روز سیزدهم آبان در سال ۴۳ اتّفاق افتاد. چرا امام تبعید شد؟ چون یک قانونی به دستور شاه ــ به دستور محمّدرضا ــ در مجلس تصویب شد که بر طبق آن قانون، آمریکاییهایی که در ایران بودند مصونیّت پیدا کردند. آن وقت حدود چهل پنجاه هزار آمریکایی در ایران بود، در دستگاههای نظامی، دستگاههای امنیّتی، دستگاههای اقتصادی. اینها اگر چنانچه هر جنایتی در ایران میکردند، طبق این قانون، قابل تعقیب نبود؛ یعنی یک آمریکایی با ماشین راه میرود، مثلاً یکی را زیر بگیرد، یک جنایتی بکند، دستگاه قضائی کشور حق نداشت او را تحت تعقیب قرار بدهد! این، قانونِ مصونیّتِ آمریکاییها بود. امام تحمّل نکرد این را؛ یک سخنرانی مفصّل کردند ــ که صدای ایشان و متن سخنرانی الان موجود است(۱) ــ بعد به خاطر این سخنرانی، ایشان سیزده سال تبعید شد! حالا سیزده سال که میگوییم، چون در پایان این سیزده سال انقلاب اتّفاق افتاد؛ اگر انقلاب اتّفاق نمیافتاد، سی سال هم ممکن بود طول بکشد این تبعید، برای خاطر برخورد با این قانون حامی آمریکا. این یک حادثه که خب تقریباً مستقیماً مربوط به آمریکاییها است.
◀️حادثهی دوّم کشتار دانشآموزان است؛ بچّههای همسنّ شماها جلوی این دانشگاه تهران قتل عام شدند، کشته شدند. حالا تعدادشان را به طور دقیق نمیشود انسان بگوید، چون آن وقتها چنین آمارهایی وجود نداشت؛ لکن یک تعدادی ــ یک دانه هم زیاد است؛ یک دانه هم زیاد است ــ از بچّههای عزیز ما جلوی این دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. این حادثهی دوّم هم در روز سیزدهم آبان بود. این حادثهی دانشآموزان در سال ۵۷ بود.
◀️حادثهی سوّم هم که یک سال بعد از آن حادثه است ــ بعد از پیروزی انقلاب ــ هجوم دانشجویان به سفارت آمریکا است و پیدا کردن اسنادی در آنجا که این اسناد، توطئههای آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میداد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها را در کتابهای درسی بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکاییها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی و چه خیانتهایی انجام دادند.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جلسه تدریس تفسیر استاد حسینی آل مرتضی مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱- شبستان ابوطالب، مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#قسمت_سوم
امام حسن عسکری درباره دو خصلت برتر انسان می فرمایند :
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ ءٌ اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ؛ دو خصلت است كه چيزي برتر از آن دو نباشد: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
معیار ایمان فقط روزه و نماز نیست بلکه باید به حکمت خداوند راضی بود در زیارت امین الله می خوانیم : اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ؛
من راضی هستم چون می دانم تمام کارهای پروردگارم از روی حکمت است، او به مصلحت من واقف تر هست و هرگز به من ظلم نخواهد کرد. هدف از دادن چیزی به من و یا گرفتن چیزی از من متضرر کردن من نیست بلکه هدف از این کارها تفکر در امر خداوند است. من باید به خداوند ایمان بیاورم و به اطرافیانم منفعت برسانم.
هم ارتباطم را با خالقم قوی تر می کنم و ایمان و اعتقادم را بالا میبرم و توکل می کنم و هم ارتباطم با خلق خداوند را قوی ترمی کنم. ایمان باید همراه با عشق و معرفت باشد. اگر ارتباط من با خالقم قوی شود قطعا ارتباطم با خلق او نیز قوی خواهد شد نباید به خاطر هر حرف و کاری که باعث رنجش ما می شود ارتباط با مومنین را قطع کرد بلکه باید گذشت کرد و با قول احسن به او تذکر داد. وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ؛ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود میبخشد. (ذاریات/۵۵)
باید به مراحل امر به معروف و نهی از منکر آگاه باشیم. هر انسانی روش خاص خود را دارد. برخی با محبت، برخی با موعظه و برخی با دلیل عقلی و...رشد می کنند.
بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده می توانیم میان کلام گهربار امام حسن عسکری و موضوعات مطروحه د آیه ۵۳ (قول احسن و نزغ شیطان) ارتباط برقرار کنیم چرا که :
در واقع بهترین راه برای نفع الاخوان و نفع رساندن به دیگران استفاده از قول احسن است (وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ). مومن باید خود را آماده و پویا کند. کلام مستدل و احسن روی دیگران و علی الخصوص جوانان تاثیر گذار است چرا که جوانان امروز خواهان استدلال هستند. پس ما باید روش خود را ارتقاء دهیم.
اگر قول احسن نداریم شیاطین جن و انس سوء استفاده می کنند و به ما مسلط می شوند و دشمنان از ما قوی تر می شوند. (إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ) باید قول احسن و نفع الاخوان داشته باشیم. باید قول و عمل ما قوی باشد. چرا که ضعف ما اسباب تسلط دشمن است.امام خمینی هرگونه عملی که از سوی غرب و شرق در جهت استعمار و استشمار کشور باشد باشد را تقبیح نموده و آمریکا را شیطان اکبر میدانند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
همچنین امام حسن عسکری درباره حُسن صورت می فرمایند:
حُسنُ الصُّورةِ جَمالٌ ظاهِرٌ ، وحُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ؛ نِكويى صورت ، زيبايى ظاهر است و نكويى خرد ، زيبايى درون
زیبایی باید هم باید در ظاهر باشد و هم در باطن.
جوانان امروز به ظاهر زیبا خیلی اهمیت می دهند ما باید کاری کنیم که باطن آنها نیز پالوده و آراسته شود. ظاهر انسان مومن باید زیبا باشد. اما علم و بیان او نیز باید قوی باشد. جامعه امروز اهل دلیل و استدلال است.
رسول خدا صلي الله عليه و آله می فرمایند: المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وأحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ، مؤمنِ نيرومند ، بهتر و نزد خدا محبوب تر از مؤمن ناتوان است.
بدون داشتن دلیل عقلی و نقلی نباید با دیگران صحبت کرد. جامعه امروز اهل دلیل است. رهبر معظم در کلام مستدل خود فرمودند آمریکا در حال افول و نزول است؛ "تا اوایل انقلاب، آمریکا قدرت مسلّط جهان بود، [ولی] امروز نیست؛ این یک فرق مهم است. امروز، آمریکا قدرت مسلّط جهان نیست؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول میرود، ذرّهذرّه دارد آب میشود."
استاد حسینی آل مرتضی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری و نحوه استدلال کردن ایشان فرمودند ما هم باید یاد بگیریم تا همیشه مستدل صحبت کنیم.
تذکر صرف دال بر اینکه "حجابت را درست کن" تاثیر کمی دارد، بلکه این مقوله باید ریشه ای کار شود. من باید کاری کنم تا ظاهر و باطن دیگران زیبا شود. به این منظور باید از روشهای گوناگون استفاده کرد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع: اعراب آیه ۴۹سوره بقره
👈وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ
ترجمه : و نیز بخاطر بیاورید آن زمانی که شما را از چنگال فرعونیان نجات دادیم که همواره شما را به شدت رنج و عذاب می دادند، پسران شما را سر می بریدند و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می داشتند و در این جریان آزمایش سختی از طرف پروردگار برای شما بود.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
إذ: مفعولٌبه برای فعل مقدر «اُذکروا» و محلا منصوب
نَجَّینَا: فعل ماضي، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
آلِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِن آلِ: جار و مجرور، متعلق به «نجَّینَا»
فِرعونَ: مضاف إليه (اسم غير منصرف) و مجرور، علامت جرّ فتحه بدل از کسره
یَسُومونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه
سُوءَ: مفعولٌبه دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
العذابِ: مضاف إليه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
یُذَبِحونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
أبناءَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَسْتَحْيُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نِساءَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
في: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ذالِکُم: اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
في ذالِکُم: جار و مجرور متعلق به عامل مقدر، خبر مقدم و محلا مرفوع
بَلاءٌ: مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، مضافٌ إليه و محلا مجرور
مِن رَبِّکُم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت اول برای «بلاءٌ»، محلا مرفوع بنابر تبعیت
عظیمٌ: نعت دوم برای «بلاءٌ» ومرفوع بنابر تبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
✅موضوع : نعت (صفت)
🔹تعریف: تابعی که بعضی از ویژگیها و حالات متبوع خود را که «همان موصوف است» را بیان میکند.
مثال: جاء رَجُل فاضلُ.
🍃در اینجا «فاضل» نعت است که ویژگی موصوفش (رجلُُ) را بیان کرده و اعراب رفع را پذیرفته است۰
🔹مطابقت صفت با موصوف
صفت باید در چهار مورد با موصوف مطابقت داشته باشد:
۱.اعراب (رفع، نصب، جر)
۲.جنس (مذکر و مونث)
۳.عدد (مفرد، مثنی، جمع)
۴.تعریف و تنکیر (معرفه و نکره)
مثال۱: اَلحَجُّ اَشهُرٌ معلوماتٌ.
🍃«معلوماتٌ» که صفت است در چهار مورد از «اَشهُرٌ» تبعیت کرده:
در مرفوع بودن، در جمع بودن، در مذکر بودن، در نکره بودن
مثال۲: اهدنا الصراط المستقیم.
🍃«المستقیم» که صفت است در چهار مورد از موصوفش«الصراطَ» تبعیت کرده:در منصوب بودن، در مفرد بودن، در مذکر بودن، در معرفه بودن
🔹️انواع صفت:
صفت نیز مانند خبر و حال بر سه قسم است:
الف: مفرد: که خود بر دو نوع است:
۱. مشتق:
مثال: قالَ الکافِرونَ هذا ساحرٌ کذّابٌ.
🍃«کذابٌ» صفتِ مشتق (صیغه مبالغه) برای «ساحرٌ» میباشد.
۲.جامد:
مثال: جاء رجلٌ اسدٌ
🍃«اَسَدٌ» صفتِ جامد برای «رَجُلٌ» میباشد۰
ب: جمله: بر دو قسم است:
۱.جمله اسمیه:
مثال: جاءَ رَجُلُُ اَبوهُ عادِلُُ.
🍃«اَبوهُ عادِلُُ» نعتِ جمله برای «رجلُُ» که محلا مرفوع بنابر تبعیت میباشد.
۲. جمله فعلیه:
مثال: اِنَّهُم اُناسُُ یَتَطَهَّرونَ.
🍃«یَتَطَهَّرون» نعتِ جمله برای «اُناسُُ» که محلا مرفوع بنابر تبعیت میباشد.
ج: شبه جمله:
۱. جار و مجرور:
مثال: هوَ الذی بَعَثَ فِی الاُمّیینَ رَسولاََ مِنهُم.
🍃«مِنهُم» جار و مجرور با متعلق محذوف، شبه جمله و صفت برای «رَسولاََ» که محلا منصوب بنابر تبعیت میباشد.
۲. ظرف:
مثال: شاهَدتُ تِلمیذاََ اَمامَ المُعلّمِ.
🍃«اَمامَ» ظرف با متعلق محذوف، شبه جمله، صفت برای «تِلمیذاََ» و محلا منصوب بنابر تبعیت میباشد.
📌نکته: نعتِ جمله باید دارای ضمیری باشد که به موصوف برگردد و شرط موصوف آن است که نکره باشد. جمله، صفت برای معرفه واقع نمیشود.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره:
«عَظیمُُ» صفت است برای «بلاءُُ» که در اعراب رفع، مذکر بودن، مفرد بودن و نکره بودن از موصوفش تبعیت کرده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، ونحو متوسطه و نحو سرآغاز،و نحو قرآن،و موسوعه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿سلام حضرت صاحب ، مهدی جان
🍁در پناه نگاه امنتان صبحی دیگر را در هجوم رنج ها آغاز می کنم
🍂 همچون غزالی که در محاصره ی درندگان ، دلخوش به جان پناهی مطمئن ، زندگی می کند ...
🍃یاد شما قلبم را آرام می کند ، امیدم می دهد و تا اوج ، پر و بالم می دهد ....
🌾من به مهر شما زنده ام ..🌾.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
نتیجه توجه دادن مردم به امام زمان(عج)
🔵 حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری:
🌕 توجّه دادن مردم به امام زمان علیه السلام آثار وضعی در زندگی دارد؛ یعنی هرکه می خواهی باش، اگر این کار را توانستی انجام بدهی، از جهت دنیایی و اولاد و یک سری مسائل، خیر می بینی و عمر و زندگی برکت می کند؛ یعنی همین که توجّه پیدا کردی یا توجّه دادی مردم را یا خودت را خدمت حضرت بقیة الله صلوات الله علیه، آثار وضعی خوبی دارد و زندگی را پربرکت می کند.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تسليم امر خدا
🔰 #استاد_عالى
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جلسه تدریس تفسیر استاد حسینی آل مرتضی مورخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱ -شبستان ابو طالب، مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#قسمت_چهارم
رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا؛ پروردگار شما، از (نیات و اعمال) شما آگاهتر است؛ اگر بخواهد (و شایسته بداند)، شما را مشمول رحمت خود میسازد؛ و اگر بخواهد، مجازات میکند؛ و ما تو را بعنوان مأمور بر آنان نفرستادهایم (که آنان را مجبور به ایمان کنی!)(اسراء/۵۴)
خداوند متعال در آیه ۵۴ می فرماید فکر نکنید فقط شما بر راه نجات هستید و دیگران همه منحرف شده اند. نباید فکر کنیم فقط من و خانواده ام خوب هستم و همسایه ها جهنمی. عاقبت به خیری دست خداوند است.
برای مردم باید زحمت بکشیم. شاید اگر برای جوانان امروزی زحمت کشیده شود و روی آنها کار شود فردا از ما بهتر شوند.
خداوند علم به احوال و نیات ما دارد. اگر بخواهد به شما رحم می کند و اگر بخواهد شما را عذاب می کند.
خودبرتر بینی امری نادرست است و نباید فقط فکر شود تنها راه و فکر خود درست است و راه دیگران اشتباه است. مومن باید در عمل در جهت ارتقای قولی و عملی خود و دیگران و مبادرت به امر به معروف، موعظه و نصیحت گام بردارد.
خداوند در این آیه می فرماید : وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا؛ تو وکیل و وصی مردم نیستی. حرکت مجدانه باید داشته باشیم ولیکن عده ای ایمان می آورند و عده ای نه.
جریانهای اغتشاشی از این آیه سوء استفاده می کنند و می گویند خداوند فرموده است : وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا؛ تو نباید دیگران را مجبور کنی. و یا می گویند لا اکراه فی الدین، در دین جبر نیست.
استاد آل مرتضی فرمودند فتنه حال حاضر این است که گروهی می گویند چرا حجاب و نماز و... باید اجباری باشد؟
متأسفانه در حوادث اخیر عده ای آشوبگر و اغتشاشگر سیاست های شیطانی استکبار را برای تفرقه بین مردم، تجزیه ایران و نداشتن ایران قوی پیاده سازی کردند.
در شرایطی که شیاطین اراده کرده بین مسلمانان اختلاف و تفرقه بیندازند(ان الشيطان ينزغ بينهم)، بیش از هر زمانی دنیای اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی به وحدت و همدلی نیاز دارد. نباید فراموش كـنـيـم که شـيـطـان در كـمـيـن نشسته و بيكار نيست (زيرا شيطان از آغاز دشمن آشكارى براى انسان بوده است ) (ان الشيطان كان للانسان عدوا مبينا)
اعضای جامعه حق ندارند در ملا عام حرکتی انجام دهند که باعث انحراف دیگران می شود بلکه باید این افراد بر خلاف ضوابط جامعه اسلامی حرکت ننمایند. لا اکراه فی الدین از لحاظ اعتقادی است، نه از لحاظ عملی. از لحاظ عملی در ملا عام باید قوانین اسلام رعایت شود و به قانون احترام گذاشته شود. در همه جای دنیا احترام به قانون وجود دارد. حکم تکرار شرب خمر در ملا عام علی الخصوص در ماه مبارک رمضان اعدام است، سلیقه شخصی نیست.
عده ای ندانسته در فتنه ها شرکت می کنند و احتمال اینکه این افراد با حرکت قوی و مجدانه ما هدایت شوند زیاد است. بهترین راه قرار گرفتن در مسیر درست تمسک به بیانات روشنگرانه ولی فقیه امام خامنه ای مد ظله العالی می باشد که بر این نگرش استوار است که آمریکا دیگر قدرت مطلق نیست علم و قدرت دوباره کم کم در حال انتقال به آسیا خواهد بود.
مقام معظم رهبری در پاسخ به منقدین حجاب اجباری اینگونه فرموده اند:
ما که نگفتیم اگر کسی در خانه خودش در مقابل نامحرم روسریاش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانه خودش است، کار شخصی میکند. آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان 96/12/17)
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#فرمایشات_مقام_معظم_رهبری_مدظله_العالی_در_دیدار_دانش_آموزان
در آستانه سیزدهم آبانماه، روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار
#قسمت_دوم
یک نکتهای اینجا وجود دارد:
این حادثه و این مسئلهی تهاجم به سفارت آمریکا را ــ که گفتند «لانهی جاسوسی» و در واقع همین جور هم بود؛ لانهی جاسوسی بود ــ آمریکاییها در اظهاراتشان، در تبلیغاتشان، در مصاحبههایشان، در مصاحبهای که با خود من کردند در سفر نیویورک در زمان ریاست جمهوری، سرآغاز چالش میان ملّت ایران و آمریکا معرّفی میکنند؛ میگویند علّت اینکه آمریکاییها در مقابل ملّت ایران ایستادند، حرکتی بود که شما در سفارت انجام دادید؛ یعنی حمله کردید به سفارت ما، بین ما اختلاف به وجود آمد، دعوا شد، دشمنی شد. دروغ میگویند؛ مسئله این نیست.
👈آغاز چالش بین ملّت ایران و آمریکا بیستوهشتم مرداد است؛ بیستوهشتم مرداد سال ۳۲. در بیستوهشتم مرداد یک حکومت ملّی سر کار بود. حکومت مصدّق یک حکومت ملّی بود؛ مشکلش هم با غربیها فقط مسئلهی نفت بود؛ نه حجّتالاسلام بود، نه داعیه اسلامخواهی داشت؛ فقط مسئلهی نفت بود. نفت دست انگلیسها بود، او گفت نفت دست خودمان باشد؛ جرمش فقط این بود. آمریکاییها کودتا ایجاد کردند، یک کودتای عجیب و غریبی.
من یک چیزهای مبهمی [از آن ماجرا] در ذهنم هست؛ بنده آن وقت چهاردهساله بودم، حالا خواهم گفت. فرق بین دورهی چهارده پانزده سالگی ما، با چهارده پانزده سالگی نوجوانِ امروز از زمین تا آسمان است. شماها امروز مسائل را دقیق میفهمید، تحلیل میکنید، [ولی] ما آن روز نه؛ لکن خب در تاریخ، دقیق خواندهایم و جزئیّاتش را مطّلع هستیم. آمریکاییها نشستند علیه مصدّق توطئه کردند، با اینکه مصدّق به آمریکاییها خوشبین بود، نسبت به آنها اعتماد داشت، حتّی علاقه داشت و فکر میکرد دولت آمریکا در مقابل انگلیسها از او حمایت خواهد کرد؛ [امّا] اینها از پشت خنجر زدند؛ اینها مأمور خودشان را ــ که اسم آن مأمور، کیم روزوِلت بود ــ فرستادند ایران، با انگلیسها هماهنگ کردند، او را با یک چمدان پُر از دلار فرستادند ایران؛ رفت سفارت انگلیس ــ سفارت آمریکا هم نرفت ــ با چند نفر نظامیِ خائن هماهنگ کرد، با چند عنصر وابستهی به انگلیس هماهنگ کرد، الوات و اوباش را هم جمع کردند، نظامیها را کشاندند و روز بیستوهشتم مرداد آن کودتای ننگین را به وجود آوردند، و مصدّق و اطرافیانش همه را دستگیر کردند؛ بعضی را بعدها اعدام کردند، بعضی را هم سالهای متمادی زندان کردند.
اختلاف ملّت ایران با آمریکا از روز بیستوهشتم مرداد است. چرا شما کودتا کردید و یک دولت ملّی را که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود سرنگون کردید؟ و نفت را که از چنگ انگلیسها درآورده بود، دادید به یک کُنسِرسیومی،که در آن انگلیس بود، آمریکا بود، چند دولت دیگر [هم] بودند؛ یعنی از چاله در آمد، افتاد در چاه. شروع دعوای ما با آمریکاییها از آن روز است. پس آمریکاییها حتّی به یک آدم خوشبین به آمریکا و آدم فرنگیمآب هم رحم نکردند ــ مصدّق فرنگیمآب بود ــ برای خاطر منافعشان، که آن روز این منافع، نفت بود.
خب این سرآغاز بود؛ حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بیشرمی میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم! میشنوید دیگر از قول اینها در خبرها و در فضای مجازی و جاهای دیگر؛ میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم؛ خب این ادّعا بشدّت بیشرمانه است. سؤال من از آمریکاییها این است که شما در این چهار دههای که از انقلاب گذشته، چه کار میتوانستید علیه ملّت ایران بکنید که نکردید؟ هر کاری نکردهاند، چون نمیتوانستند، چون برایشان صرفه نداشته؛ اگر میتوانستند، میکردند. اگر برایشان صرفه داشت و از جوانهای ایرانی نمیترسیدند، جنگ مستقیم را هم مثل عراق شروع میکردند؛ امّا ترسیدند.
هر کاری توانستند کردند: در اوّل انقلاب از گروههای تجزیهطلب حمایت کردند؛ از کودتای پایگاه شهید نوژه در همدان حمایت کردند؛ آمریکاییها از تروریسم کور منافقین که چند هزار نفر را در کوچه و بازار کشور به شهادت رساندند حمایت کردند، پشتیبانی کردند؛ از صدّام وحشی، در جنگ هشتساله همهجوره حمایت کردند؛ تسلیحات دادند، اطّلاعات دادند، کمک کردند، عربها را وادار کردند به پول دادن. اطّلاعاتی وجود دارد ــ که حالا من خیلی به این یقین ندارم امّا ظاهراً اطّلاعات متقنی است ــ که حتّی شروع جنگ با تحریک آمریکاییها بود و آنها صدّام را وادار کردند که جنگ هشتساله را شروع کند. هواپیمای مسافری ما را بر روی آسمان خلیج فارس سرنگون کردند، نزدیک سیصد نفر که داخل این هواپیمای مسافربری [بودند] کشتند، بعد هم اظهار تأسّف نکردند. به آن ژنرال جنایتکاری که به آن هواپیما شلّیک کرده بود، جایزه دادند، نشان به او دادند؛ شما با ملّت ایران این کارها را کردید.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralya