eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى کنند. و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴) ✅ موضوع: واژه قوام ❓واژه قوام در عبارت «الرجال قوامون علی النساء» بر چه معنایی دلالت دارد؟ ✍ قوّام صيغه مبالغه، كسی است كه در رسيدگی به امور ديگران، خودش به تنهايی و بدون تكيه بر ديگری اقدام می‌كند و به تدبير امور زن و برآوردن نيازهای او اشراف دارد. 🔸 پس قوامون در اين آيه به معنای شوهرانی است كه در تدبير امور و برطرف كردن نيازهای زن، اشراف دارند 💥«اَلرِّجالُ قَوّامونَ عَلَي النِّساء» جمله خبريه و وصفی است كه به قصد انشاء و دستور بيان شده است كه در معنا مانند «كونوا قَوّامينَ بِالقِسط» است. ⬅️ خداوند قيّوميت را برای مرد جعل كرده و مرد بايد بر همسرش قوّام باشد، چون زن و ناموس او امانتي الهی است كه خداوند حفظ و دفاع از وي را وظيفه مرد دانسته، چنان كه تأمين هزينه و نفقه اش را بر عهده او گذاشته است. ◀️ تعبير «قوّام» گويای اهميت موضوع قيّوميت شوهر بر همسر است، زيرا هرگاه كار جزئی باشد می‌گويند: «به آن قيام كنيد» و اگر مهم و حساس باشد دستور می‌دهند كه «به آن قوّام باشيد»؛ مانند حفظ قسط و اجرای عدل در محاكم دينی كه چون كار بسيار مهمی است تعبير به «قوّام» شده است: 💥«كونوا قَوّامينَ بِالقِسطِ شُهَداءَ لِلّه» از اين رو بعضی از فقهای بزرگ در قاضی، كمال عقل را شرط می‌دانند، زيرا دماء، اعراض و اموال مردم را به كسی كه دارای عقل متوسط است نباید سپرد. ⬅️ در مسائل خانوادگی نيز به صرف اينكه مرد عاقل است، نمی‌توان وی را مدير خانه دانست، بلكه بايد از قدرت هوش و تفكّری كه در قيّوميت لازم است برخوردار باشد تا بتواند «قوّام» باشد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• ⬅️ در آیات ابتدایی سوره حج ربوبیت و معاد به عنوان دو دلیل مهم لزوم تحصیل تقوا، ذکر شده است. 👈استاد آل مرتضی با توجه به سالروز میلاد با سعادت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها، به مقام عصمت ایشان اشاره نمودند و بیان داشتند که بالاترین مرحله تقوا مقام عصمت می‌باشد. ⬅️در واقع تقوا مراحلی دارد که پایین‌ترین آن مرحله عقل نظری یعنی فهمیدن، اندیشیدن، کسب علم و دانش است. 🔷 در اهمیت علم و دانش همین بس که خدای تعالی فرمود: هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ ؟ ﻓﻘﻂ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٩/زمر) 🔷 و امیرالمومنین علیه السلام نیز در وصف علم فرمودند: « رحم الله امرء علم من این و فی این و الی این ؟ » رحمت حق شامل حال کسی که بداند از کجا آمده؟( بداند که از نطفه بی‌ارزشی خلق شده و به مقام اشرف مخلوقات رسیده) در کجا ست؟(بداند در این دنیا اهدافی دارد و خداوند تنها او را برای زندگی مادی خلق نکرده است، بلکه این دنیا وسیله‌ای است تا او را به سوی کمال برساندـ) به کجا می رود؟( مرحله دنیا پایین‌ترین مرحله سپس برزخ و بهشت کامل‌ترین مرحله است و خداوند می‌خواهد انسان را به کامل‌ترین و زیباترین مقام برساند.) ❇️ استاد آل مرتضی این نکته را گوشزد کردند که عقل عملی یعنی باور کردن و عمل به علم و اندیشه در کنار عقل نظری لازم است، تا انسان به تقوا برسد. شناخت دین از تدین جداست. شناخت دین یعنی یادگیری احکام شریعت، اما تدین عمل کردن و امتثال اوامر الهی است. ⬅️ وظیفه ما به عنوان شیعیان واقعی این است که احکام دین، تفسیر و کلام اهل بیت را بیاموزیم و خود بدان عمل کرده و این علم را به دیگران نیز آموزش بدهیم. 🔷 امام صادق علیه السلام به فضیل فرمودند : أ تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ ؟ قالَ : نَعَم جُعِلتُ فِداكَ . قالَ : إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها ، فأحْيوا أمْرَنا يا فُضيلُ ، فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْيا أمْرَنا... آيا با هم مى نشينيد و گفتگو مى كنيد؟ عرض كرد : آرى ، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. اى فضيل ! راه ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كه امر ما را زنده بدارد. ⏺ گریه، زیارت، روضه تماماً مقدمه است، تا قلب مردم برای شنیدن کلام اهل بیت نرم شود. ما باید با بیان کلام اهل بیت علم و اعتقاد مردم را بالا ببریم. ایشان در ادامه بیان فضایل خانم به مقام شفاعت ایشان اشاره کردند: 🔷 امام صادق علیه السلام فرمودند: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّهُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّى فَاطِمَهَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ؛ خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هر که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. 🔸شفاعت یعنی قدرت، عظمت، جلالت. به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند. ⬅️ یکی از شباهت‌های خانم فاطمه معصومه به حضرت زهرا علیها السلام در همین مقام شفاعت است. با این تفاوت که👈 حضرت صدیقه تمام عالمیان را شفاعت می‌کنند‌؛ اما خانم فاطمه معصومه شفاعت شیعیان را به عهده دارند. شفاعت بی بی به دلیل شأن والایی است که خداوند به ایشان عطا کرده است. ❓❓سوال شأن حضرت معصومه چیست؟ در زیارت ایشان می‌خوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک شانا من الشأن.» ⬅️در عبارت «شأنا من الشأن» معنای بسیار فاخری نهادینه شده است که مفهوم آن را از عبارت (و الجاه العظیم و الشان الکبیر و الشفاعه المقبوله) در زیارت جامعه کبیره می‌توان درک کرد. 👈یعنی همان گوشه‌ای از شأن ولایت کبری کلیه که به ائمه معصومین علیهمالسلام عطا شده به شما نیز داده شده است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• ❓❓سوال: با توجه به کلام امام رضا علیه السلام«من زارها عارفا بحقّها فله الجنّه» حق حضرت معصومه(س) چیست؟ در این روایت امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس حضرت معصومه (س) را با معرفت به حق ایشان زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. 👈 تفاوت علم و معرفت: علم اکتسابی است، با تحصیل دانش و اندیشیدن حاصل می‌شود. اما معرفت اکتسابی نیست. هر فردی باید معرفت را در درون خود ایجاد کند. در واقع علم راه فهمیدن را یاد می‌دهد و انسان باید با کمک عقل نظری و عقل عملی معرفت را در درون خود ایجاد کند. ⬅️در زیارت جامعه می‌خوانیم «الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم» حق همیشه با شماست و در وجود شما می‌باشد. شما منشأ حق در همه عالم هستید و حق به سوی شما باز می‌گردد. ⬅️اهل بیت معدن حق و مستحق این حقند. حق حضرت معصومه این است که مقام ایشان را از مقام اهل بیت علیهم السلام پایین‌تر و از مقام دیگران بالاتر بدانیم از لحاظ قلبی باید بدانیم خدا با اهل بیت و اهل بیت علیهم السلام با مردم تفاوت دارند. ⬅️ائمه معصومین فرمودند از فضایل ما بگویید و مناقب ما را بشمارید، به شرط اینکه از مرز عبودیت ما را خارج نکنید و به مرز ربوبیت نیز ما را وارد نکنید. در واقع سر بیان تکبیرهایی که قبل از زیارت جامعه گفته می‌شود برای این است، که انسان از خدای تعالی غافل نشود و به این نکته توجه کند که تمام این فضائل و مقامات که به اهل بیت علیهم السلام عطا شده از جانب خداوند متعال می باشد. ❓❓سوال : حضرت معصومه (س) چگونه به این مقام رسیدند؟ ✍ آنچه که دانستند و فهمیدند به آن عمل کردند. یعنی عقل نظری و عقل عملی هر دو را به کار بستند. 👌ما نیز به عنوان پیروان ایشان باید اولاً کسب علم کرده، معارف و عقاید حقه، اخلاق و احکام دین را بشناسیم، سپس به آنچه می‌دانیم عمل کنیم. ❓❓سوال عوامل و موانع حق چیست؟ آن چه واقعیت و ثبات داشته باشد حق است و هر آنچه پوچ باشد، مانند کف روی آب باطل است. ⬅️عوامل حق: ۱. شناخت اهل بیت با خواندن کلام و احادیث آن بزرگواران و کسب اطلاعات کافی ۲. امداد و فیوضات الهی: خداوند امدادهای خود را به هر کس که زمینه قبول این فیوضات را داشته باشد عطا میکند. 🔷 وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ... ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﺭﺍﺳﺖ .(٧/حجرات) ⬅️موانع حق: ۱.بی اطلاعی از معیارهای معتبر و صحیح حق ۲.اغراض شخصی و هواهای نفسانی. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• آیه ۸ حج وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِير. ❇️موضوع: مجادله به باطل ❓❓ با توجه به تکرار جمله ﻭ «ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣَﻦْ ﻳُﺠﺎﺩِﻝُ ﻓِﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻋِﻠْﻢٍ» در آیه ۳ و ۸ چه تفاوتی بین این دو آیه وجود دارد؟ ✍ﺟﻤﻠﻪ" ﻭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣَﻦْ ﻳُﺠﺎﺩِﻝُ ﻓِﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻋِﻠْﻢٍ" ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻌﺒﻴﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﻭم ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺩﻳﮕﺮ. ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻓﺮﻕ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ۳ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﺑﻴﺨﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ . ⬅️ﺟﻤﻠﻪ" ﻟِﻴُﻀِﻞَّ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ" ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺿﻠﺎﻝ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺮﻳﻨﻪ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻳَﺘَّﺒِﻊُ ﻛُﻞَّ ﺷَﻴْﻄﺎﻥٍ ﻣَﺮِﻳﺪٍ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻨﺘﺮ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ. ❓❓سوال: ﻓﺮﻕ ﻣﻴﺎﻥ" ﻋﻠﻢ" ﻭ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﻴﺮ" ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺑﺤﺜﻬﺎﻳﻰ در این زمینه ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ" ﻋﻠﻢ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻟﺎﺕ ﻋﻘﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ" ﻫﺪﻯ" ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻰ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻭ" ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﻴﺮ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. آیه ۹ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ ❇️ موضوع: علت انحراف رهبران ضلالت ⬅️رهبران گمراهی ﺑﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﻭ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻋﻘﻠﻰ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪ" (ﺛﺎﻧِﻰَ ﻋِﻄْﻔِﻪِ ﻟِﻴُﻀِﻞَّ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ). ⬅️" ﺛﺎﻧﻰ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺛﻨﻰ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ" ﻋﻄﻒ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﻬﻠﻮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﭘﻬﻠﻮ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﻭ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ. ⬅️ﺟﻤﻠﻪ" ﻟﻴﻀﻞ" ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﺪﻑ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻭ ﺭﻭﻯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺘﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﺩ، ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ⬅️ﻛﻴﻔﺮ ﺷﺪﻳﺪ رهبران کفر: ۱. ﺑﻬﺮﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ ﻭ ﺑﺪﺑﺨﺘﻰ ﺍﺳت (ﻟَﻪُ ﻓِﻰ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴﺎ ﺧِﺰْﻯٌ) ۲. ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﻮﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ‌ﭼﺸﺎﻧﻴﻢ" ( ﻭَ ﻧُﺬِﻳﻘُﻪُ ﻳَﻮْمَ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﻋَﺬﺍﺏَ ﺍﻟْﺤَﺮِﻳﻖِ). آیه ۱۰ /حج ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد ❇️موضوع: نفی جبر و اثبات عدالت ⬅️این آیه در مقام نفی و اثبات است: 👈ﻣﺬﻫﺐ ﺟﺒﺮﻳﻮﻥ ﺭﺍ ﻧﻔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ: ﺍﻳﻦ مجازات ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻬﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ" (ﺫﻟِﻚَ ﺑِﻤﺎ ﻗَﺪَّﻣَﺖْ ﻳَﺪﺍﻙَ) جبریون معتقدند که انسان در کارهای خود مجبور است و هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد. آنها تمام اعمال و کردار انسان را به خدا نسبت می‌دهند. 👈ﺍﺻﻞ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ. ❓❓ در عبارت «أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ»به کار بردن صیغه مبالغه «ظلّام» به چه معناست؟ ✍ ظلّام صیغه مبالغه به معنی بسیار ظلم کننده است، مسلماً خداوند مطلقاً ظلم نمی‌کند، نه بسیار و نه کم و انتخاب این تعبیر در اینجا ممکن است اشاره به این باشد که: مجازات بدون دلیل از سوی خداوند بزرگ همیشه مصداق ظلم بسیار است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
همایش بین المللی فردای صادق 🔸بررسی تحولات دانشجویان اروپا و آمریکا 🔹محورهای همایش: 1.قیام فطرت و پیشتازان جبهه آن 2.فرصت های مهیای ایران برای نبرد نرم با صهیونیسم در غرب 3.تشابه تاریخی آمریکا و اسرائیل 4.سیطره مطلق یهود و شبکه صهیونیستی بر تمدن غرب 5. مالکیت فلسطین در قرآن و تورات 6. جهان قبل و بعد طوفان الاقصی 7.وظیفه حوزه ‌های علمیه در تقابل تاریخی معاصرجریان حق و باطل 8.نقش انقلاب اسلامی در تحولات اخیر اروپا و آمریکا 🎙باسخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه: ▫️حجت الاسلام‌و المسلمین حسینی‌کوهساری معاون بین ‌الملل حوزه‌های علمیه ▫️حجت الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ▫️دکتر غلامرضا منتظمی سفیر ایران در کنگو و دیپلمات سابق ایران در فرانسه و مدیرعامل موسسه افق‌نو ▫️دکتر محمود مهتدی فارغ التحصیل دانشگاه سوربن و سفیر سابق ایران در هلند، مصر،الجزایر ▫️دکتر داوود خدنگ استاد دانشگاه در ایران و آمریکا ▫️دکتر محمدرضا اسلاملو فارغ التحصیل دانشگاه کارگردانی از آمریکا ، کارگردان فیلم 11 سپتامبر و تحلیلگر هالیوود ▫️استاد سهیل اسعد مبلغ بین المللی ▫️استاد امیر اهوراکی محقق و پژوهشگر ادیان 🌐همراه با ارتباط مستقیم با دانشجویان متحصن اروپا ⏰ پنج شنبه27 اردیبهشت ، 8:00 الی 12:00 🏢 قم، بلوار محمد امین حوزه علمیه معصومیه سالن همایش ها 💠لینک شرکت مجازی https://www.skyroom.online/ch/emami6599/felestin 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم نامت بلند و اوج نگاهت همیشہ سبز؛ آبے‌ترین بهانہ دنیاے من سلام! قلبے شڪستہ دارم و شعرے شڪستہ‌تر، اما نشستہ در تب غوغاے من سلام! ما بے‌حضور چشم تو این جا غریبہ‌ایم دستے،سرے تڪان بده،مولاے من؛سلام! تقدیم چشم‌هاے تو این شعر ناتمام زیباترین افق بہ تماشاے من سلام! اللﮩـم عجـل لولیـڪ الفـرجــــ سلام و صبحت بخیر حاضرترین غایب زمین ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 5⃣2⃣ ۲۴۱-دارای علوم کاظمیه است. ۲۴۲-دارای حجج رضویه است. ۲۴۳-دارای شروع محمدیه است. ۲۴۴-دارای قضایای علویه است. ۲۴۵-دارای هیبت عسکریه است. این فرازهای معرفتی که درباره‌ی آن حضرت آمده است یعنی تمام صفات انوار مقدسه‌ معصومین علیهم‌السلام در وجود مقدس امام زمان ما ارواحنا فداه تجلی کرده است و آن وجود مقدس، عزیز همه‌ی خاندان عصمت علیهم‌السلام است. ۲۴۶-دارای غیبت الهیه است. ۲۴۷-او نور خداست. ۲۴۸-به وسیله‌ی آن حضرت هدایت شوندگان هدایت می‌شوند. ۲۴۹-اطاعت از آن حضرت سعادت و مخالفت با آن حضرت گمراهی است. ۲۵۰-امضای آن حضرت در شب قدر انسان را سعادتمند می‌کند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۳ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۶۸ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ 🖊24اردیبهشت سالروز حکم تحریم تنباکو 💫علمای و فقهای شیعه شخصیتهای بیدار و بزرگ تاریخند. همواره جهش نور وجودیشان آسمان تاریك و ظلمانیِ زندگیِ بشر را روشنایی کشانده و بیداری ملت را به همراه داشته است. ✍نمونه‌ای از این بزرگان، میرزای شیرازی است. مخالفت او با كمپانی رژیِ، کشور را از چنگال استعمار نجات داد. 🌗آنها در صدد بودند تا كشور را بتدریج ببلعند و سرنوشتی مانند سرنوشت استعماری هندوستان رقم بزند؛ اما با حکم این فقیه عالی قدر و ایمان مردم، از پای در آمدند. ༺ فتوای میرزای شیرازی༻ بسم‌الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله علیه است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.   ┄┅••🍃✻🍃••┅ مدیریت موسسه قرآنی نور الیقین @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام نمازخواندن نماز عشاء قبل از مغرب 🌷در وقت مشترک باشد👇 (غیر مسافر) الف)عمدا بخواند⬅️ نماز باطل ب)سهوا بخواند⬅️ بعد از نماز بفهمد 👇 👈نماز صحیح وباید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.(آیت‌الله زنجانی:ولی اگر در اثر ندانستن مساله نماز عشاء را پیش از نماز مغرب بخواند بنابر احتیاط نمازش باطل است.) 👈بین نماز بفهمد ↪️ ۱-چنانچه به رکوع رکعت چهارم نرفته 👇 باید نیت را به نماز مغرب برگرداند ونماز را تمام کند وبعد نماز عشاء را بخواند. ۲-اگر به رکوع رکعت چهارم رفته 👇 نظر فقها در این مساله متفاوت است 📚آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، مکارم،نوری،... 👈باید نماز را تمام کند بعد نماز مغرب را بخواند. 📚آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید،..باید نماز را به هم بزند وبعد از خواندن نماز مغرب نماز عشاء را بجا آورد. 📚آیت الله اراکی :نمازش باطل است اگر چه احتیاط مستحب آن است که همین نماز را هم قطع نکند. 📚آیت الله زنجانی:بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند وبعد از خواندن نماز مغرب نماز عشاء را اعاده کند. 📚آیت الله سیستانی:می تواند نماز عشاء را تمام کرده سپس نماز مغرب را بجا آورد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ خواندن نماز عشاء در وقت مخصوص مغرب (غیر مسافر)👇 🌷عمدا بخواند ⬅️ نماز باطل 🌷سهوا بخواند↪️ 👈پیش از رکوع رکعت چهارم یادش بیاید 👇 باید نیت را به نماز مغرب برگرداند ونماز را تمام کند وبعد از آن نماز عشاء را بخواند. 👈ولی احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز عشاء دوباره مغرب و عشاء را بخواند. 👈بعداز رکوع رکعت چهارم بفهمد ↪️باید نماز را تمام کند بعد نماز مغرب را بخواند. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامت بلند و اوج نگاهت همیشہ سبز؛ آبے‌ترین بهانہ دنیاے من سلام! قلبے شڪستہ دارم و شعرے شڪستہ‌تر، اما نشستہ در تب غوغاے من سلام! ما بے‌حضور چشم تو این جا غریبہ‌ایم دستے،سرے تڪان بده،مولاے من؛سلام! تقدیم چشم‌هاے تو این شعر ناتمام زیباترین افق بہ تماشاے من سلام! سلام حاضرترین غایب زمین✋☀️ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کار کردیم که بی سرپرست ماندیم؟ 🔵 چرا امام زمان ارواحنا فداه ظهور نمی‌کنند ؟ 🟢 فرمایشاتی مهم و تاثیر گذار از حضرت آیت الله بهجت رحمت الله علیه @moassese_nooralyaghin
در آخرالزمان همه هلاک می شوند، مگر کسانی که... 🔹حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند : 🔸 کسی در آخرالزمان از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمی کند ، مگر این که خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند. 📚 بحار الانوار، ج۱۰۲، ص۱۱۲ 🔹 آیت الله بهجت : بهترین کار برای به هلاکت نیفتادن در آخرالزّمان ، دعای فرج امام زمان(ارواحنا فداه ) است ؛ البته دعایی که در همه اعمال ما اثر بگذارد. قطعاً اگر کسانی در دعا جدّی و راستگو باشند ، مبصراتی (دیدنی هایی) خواهند داشت. باید دعا را با شرایط آن خواند و «توبه از گناهان» از جملة شرایط دعا است. 🌕 با خود قرار بگذاریم که بعد از هر نماز در سجده ی شکر ، و در تعقیبات نماز دعا برای ظهور را با حضور ذهن و توجه به معنی و مفهوم آن ، از عمق وجودمان از خدا درخواست کنیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی،روز پاسداشت زبان پارسی 25 اردیبهشت، روزی که باید به خاطر بسپاریم. ،بیست و پنجم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت مردی است که عمر گرانبهایش را صرف فرهنگ و ادب این سرزمین کهن کرد و برای جاویدان نگاه داشتن زبان پارسی تک تک لحظات زندگی اش را گذاشت. با نگاهی به تقویم نامش به چشم تان می خورد و عبارت " روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" در قاب چشمان تان حک می شود.  شاعری که توجه جهانیان را به خود جلب کرده و زبان شان را به تحسین اثر جاودانه اش، شاهنامه، واداشته است. این روز به افتخار سراینده شاهنامه و به پاس زحماتی که برای فرهنگ و ادب فارسی کشیده، به نام روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است. همه ساله در این روز مراسم های ویژه ای برگزار و یاد این شاعر بزرگ زنده نگه داشته می شود. شاید همیشه باید این تلنگر را به خودمان بزنیم و هیچ وقت نباید از خاطرمان پاک شود که این فردوسی بود که باعث شد زبان فارسی به ما برسد و همچون میراثی ارزشمند برای آیندگان باقی بماند. روحش شاد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◀️روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه ⬅️پنجم ذیقعده در تقویم به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده، تکریم امامزادگان ابراز محبت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است چرا که احترام به فرزندان رسول اکرم (سلام الله علیها)، احترام به خود ایشان است. امامزادگان در پیشگاه خداوند به خاطر محبوبیت، تقوا و معنویت صاحب قرب و منزلت رفیعی بوده و از جایگاه بالایی برخوردارند. روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم الشان که در ایام دهه کرامت در سطح کشور برگزار می شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت (علیهم السلام) است. 👈بی تردید امامزادگان ظرفیت عظیمی برای ایران اسلامی و جهان اسلام به شمار می روند و بهره مندی از این ظرفیت به منظور تبیین حقایق جهان اسلام و معارف اهل بیت(علیهم السلام) و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن می تواند انقلاب اسلامی و نظام را در برابر هجمه گسترده دشمن بیمه کند. ✨یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است و در سال های اخیر بحمدالله منویات ایشان محور و مبنای و سرلوحه فعالیت های مختلف سازمان اوقاف در بقاع متبرکه امامزادگان بوده است و در این زمینه، به فضل خدا توفیقاتی هم حاصل شده است. 👌امروز دیگر این یقین برای مردم عزیز ایران اسلامی حاصل شده که وجود بقاع متبرکه و مزار مطهر این عزیزان جزئی از تاریخ، هویت و فرهنگ این سرزمین کهن و پاسداشت مقام و منزلت امامزادگان به منزله تعظیم و تکریم پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است. 👈👈در عناوین مناسبت‌های کشور که به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده است "پنجم ذیقعده" در تقویم‌ رسمی به عنوان روز بزرگداشت حضرت صالح‌بن‌موسی‌الکاظم (ع) و روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است. حضرت صالح ابن موسی الکاظم(ع) فرزند هفتمین پیشوای شیعیان حضرت امام موسی کاظم (ع) است. علمای رجال قدیم نام این امامزاده را در کتب هود بیان کرده اند، متاخرین و علمای معاصر نیز از وی به عنوان فرزند مستقیم و بلاواسطه امام نام می برند و نسبت او را تائید می کنند. ⬅️او سیدی جلیل القدر و واجب التعظیم و یکی دیگر از برادران امام رضا (ع) است که به همراه دیگران به قصد دیدار برادر به ایران هجرت کرد اما عوامل حکومتی و دشمنان اهل بیت (ع) ایشان را به شهادت رساندند. سید مرتضی علم الهدی رازی می‌نویسد: امام موسی بن جعفر (ع) دارای فرزندان زیادی بوده‌اند. یکی از آنان صالح ابن موسی الکاظم (ع) است که در اواخر قرن دوم از عراق به سمت ایران کوچ می کند. می گویند شخصی به نام حسن بهبهانی در پل کرخ، که امروز به کرج مشهور است در تعقیب امامزاده بوده است و چون خدای تعالی درجه شهادت برای ایشان نوشتند، در باغ جنت گلشن، زیر درخت چنار بزرگی نزدیک چشمه ساری ایشان را به شهادت می رسانند. امامزاده صالح (ع) از جمله سادات عالی رتبه و از امام زادگان صحیح النسبی است که با شنیدن خبر ولایت عهدی امام رضا (ع) با یک گروه صد نفری به خراسان آمدند که در راه گذر از دشت بزرگ ساوجبلاغ که در آن روزگار از مناطق ری و در راه غرب به خراسان قرار داشته دچار شبیخون دشمنان شده است و شماری به شهادت می رسند و گروهی متواری می شوند ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۴ سوره بقره (قسمت دوم) 👈... اوِلئِکَ ما کانَ لَهُم اَن یَدخُلوها اِلّا خائِفینَ لَهُم فِی الدُّنیا خِزیٌ وَ لَهم فِی الاخِرَهِ عَذابُُ عَظیمُ سزاوار نیست ‌که آنها جز با ترس و وحشت وارد این اماکن بشوند که بهره آن ظالمین مانعین، در دنیا رسوایی و در سرای دیگر عذاب عظیم است. اولئِکَ: اسم اشاره،مبنی، محلا مرفوع، مبتدا ما: نافیه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یَدخُلو: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ها: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به اِلّا: از ادات استثناء، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خائِفینَ: حال برای فاعل «یَدخُلوها» و منصوب، علامت نصب «یاء» جمله «ما کانَ لَهُم اَن یَدخُلوها» : خبر «اولئِکَ» و محلا مرفوع لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ لَهُم: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، خبر مقدم فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الدُّنیا: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره مقدر فی الدُّنیا: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای ضمیر «هُم» و محلا منصوب خِزیٌ : مبتدای مؤخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَهُم : گفته شد. فی : حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الاخِرَهِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری فِی الاخِرَةِ : جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای ضمیر «هُم» و محلا منصوب عَذابٌ : مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَظیمٌ : نعت برای «عَذابٌ» و مرفوع بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin