eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼ ﷽ ✼═┅ ┅═...✼✼...═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه یازدهم آذر ماه به ادامه تفسیر آیات سوره طه پرداختند. ❇️موضوع: شفاعت يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا(۱۰۹طه) ایشان موضوع آیه را حول محور شفاعت تشریح کردند و آنرا طبق آیه واجد دو شرط دانستند چنانچه شفاعت باید: 💫1- مأذون باشد: إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ 💫2- مرضی باشد: رَضِيَ لَهُ قَوْلًا ایشان در پاسخ به اعتقاد وهابیون مبنی بر اینکه علمای شیعه با امید شفاعت، چراغ سبز به گناه نشان میدهند و به این ترتیب بار گناهشان هم سنگین میشود، بیان فرمودند: ✨شافع و ✨مشفوع له شرایطی دارد. ❇️صفات شافع : دارای مقام محمود باشد. ❇️صفات مشفوع له: مرتضی باشد (وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ) (انبیا 28) بدین ترتیب 🌑 اولا: شفاعت لیاقت میخواهد و کسانی مشمول شفاعت واقع میشوند که خداوند از دین آنها راضی باشد. 🌑 ثانیا: ضوابط و روابط مختص دنیاست و در قیامت برچیده می شود و بساط شفاعت گسترده می شود. ( یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ)(254 بقره) بيع: فروختن، مراد مطلق خريد و فروش است يعنى تجارت. خلة: دوستى، مودت. نکته:◀️ نباید تنها مستمع روضه ها بود بلکه باید تحول بنیادین در ما ایجاد شود.علم ما افزوده و اخلاق ما مهذب و غیرت دینی ما افزوده شود و در جهت هدایت مردم گام برداریم و این امر را با تهذیب نفس از خودمان شروع کنیم( اللهم اهدنا و اهد بنا). همچنین برای هدایت مردم به سمت علم ابتدا باید خود در جهت فزونی علم گام برداریم.حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ»؛ فرمود کسی که در زمانی که باید حق را بگوید، نگوید یک شیطان دهن بسته است. لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَةٍ وَ لاَ مَعْرِفَةَ إِلاَّ بِعَمَلٍ...؛ خدا عملى را جز با معرفت نپذيرد و معرفتى نباشد مگر با عمل ... 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ایشان ذیل آیه ۱۰۹ طه و اشاره به بی‌حساب نبودن شفاعت، مقام شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیهارا در کنار دیگر سجایای مربوط به برترین و والامقام ترین بانوی جهان مطرح نمودند: 🌠  اسماء و صفات حضرت زهرا سلام الله علیها و معانی آن براى فاطمه سلام الله علیها نزد 👈خداى متعال نُه اسم است: 1.فاطمه، 2.صدیقه،3. مبارکه، 4.طاهره، 5.زکیه، 6.راضیه، 7.مرضیه،8. محدثه 9. زهرا. ایشان به شرح برخی از صفات آن حضرت پرداختند. صفات حضرت زهرا سلام الله علیها: 1- حوراءالانسیه: به معنی حوریه‌ای است که بصورت انسان آفریده شده است.مثلا انسان با تهذیب نفس میتواند حورا الانسیه شود یعنی انسانی با صفات فرشته شود حتی با تهذیب نفس میشود از فرشته هم بالاتر رشد کرد. 2-   فاطمه : از ریشه فطم به معنای بریده شدن و جدا شدن حضرت زهرا از هر نوع زشتی، کدورت، پلیدی و آلودگی جدا شده بود. ما نیز باید با تهذیب نفس خود را از آلودگی پاک و از پلیدی دور کنیم. ۳-  زهرا: مؤنث «ازهر» به معناي روشن و درخشان است. همچنين زهراء مأخوذ از «زهره» به معني سفيد و نوراني است. زهرا، لقب حضرت فاطمه سكينه (س) است؛ زيرا هر وقت آن حضرت در محراب خود به نماز قامت بر مي‌افراشت نور او فضاي عرش را روشن مي‌كرد بطوري‌كه اهل آسمان نور مبارك او را تماشا مي‌كردند. 4-   بتول: از تبتل یعنی انقطاع، بتول یعنی منقطع شده از دنیا و به خدا پیوسته شده است. نکته:◀️◀️ باید سعی کنیم تا به صفات ایشان تشابهی پیدا کنیم.تلاش کنیم حداقل یک رکعت نماز با انقطاع کامل داشته باشیم. در حقیقت باید با الگو قرار دادن حضرت زهرا س و صفات آن بزرگوار و با تکیه بر کرم حق تعالی از طریق حرکت جوهری به مرتبه و صفتی متکامل و پسندیده برسیم که جزو وجودمان بشود. 5-   مقام محمود: بالاترین مقام در روز قیامت مقام شفاعت است.  وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (اسراء، 79) اولین قدم برای رسیدن به مقام محمود خواندن نماز با توجه کامل است. مخصوصا نماز شب جملة «وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ» به منزله سبب و مقدمه برای رسیدن به مقام محمود است مقام محمود جایگاهی ستوده و منزلتی والاست که در نتیجه تهجد آن حضرت  به ایشان عنایت شده است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. ✨مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼ ﷽ ✼═┅ ┅═...✼✼...═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه چهارم آذر ماه به ادامه تفسیر آیات سوره طه پرداختند. ❇️❇️❇️❇️❇️ ایشان در ادامه شرح و تبیین مسأله شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها، آنرا موضوعی دانستند كه ريشه ى قرآنى و حديثى داشته و ضرورت مذهب به حساب مى آيد. 🌑 ریشه قرآنی : 79 اسراء، آیه تطهیر، سوره انسان، 🌑 ریشه حدیثی : روایات وارده از پیامبر ص و حضرت علی ع از جمله:پيامبر صلي الله عليه و آله می‌فرماید: «إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي» ✨✨✨✨✨✨ استاد آل مرتضی سجایای دیگری از حضرت فاطمه سلام الله علیها را یادآور و فرمودند در جلسات آتی مفصلا به آنها خواهیم پرداخت که عبارتند از: ۱-   مسئله شفاعت ۲-   ماجرای خلقت ۳-   مقایسه با حضرت مریم س (42 آل عمران) ۴-  تساوی اهل بیت ع در پنج صفت با پیامبر صلی الله علیه و آله در سخن فخر رازی( صلوات- سلام- حرمت صدقه-محبت و طهارت) ۵-   مقام محمود ۶-   انفاق ۷-   عبادت ۸-   ولایت ۹- علم و معرفت ۱۰- تربیت و همسرداری ۱۱- ظلم و هضم به حضرت زهرا: ایشان با توجه به آیه۱۱۲ سوره طه به صفت هضم و ظلم به حضرت زهرا س اشاره کردند.(ظلم آن است كه چيزي كه او استحقاق ندارد بر او تحميل مي‌شود يك، هضم آن است كه چيزي او كه استحقاق دارد به او ندهند يعني مقداري از پاداشش را كم بگذارند پس ظلم آن است كه از بيرون چيزي نسبت به او تحميل بشود، هضم آن است كه چيزي از درون حقّ او ضايع بشود) ❇️❇️❇️❇️❇️❇️ 👌👌نکات مهم در شفاعت 1-   اشتباه در شفاعت: حـقـيـقت اين است كه گروهى پندارهاى غلطى از شفاعت دارند و آن را بى شباهت به پارتى بـازيـهـاى دنـيا نمى دانند، در حالى كه شفاعت از نظر منطق اسلام يك كلاس عالى تربيت است. درسى است براى آنها كه راه حق را با پاى تلاش و كوشش مى پيمايند، ولى احيانا گـرفتار كمبودها و لغزشها مى شوند ، اين لغزشها ممكن است گرد و غبار ياس و نوميدى بـر دلهـاشـان بـپاشد. 2-   شفاعت بی حساب نیست.  بلكه برنامه دقيقى دارد هم در مورد شـفـاعـت كـنـنـده، و هـم در مـورد شفاعت شونده ، و تا استحقاق و شايستگى در افراد براى شفاعت شدن وجود نداشته باشد، شفاعت معنى ندارد. 3-    شفاعت چراغ سبز برای گناه نیست. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 فواید شفاعت 💫1- شفاعت از نظر منطق اسلام يك كلاس عالى تربيت است. 💫2- شفاعت نیروی محرک و امید بخش است. 💫3- دعوت به استقامت در راه حق و تقلیل گناه است.    👌👌شعر آموزنده حاجب در خصوص اشتباه عوام در مورد شفاعت👈👈 ❌ برداشت اشتباه از شفاعت حاجب اگر معامله حشر با على است من ضامنم كه هر چه بخواهى گناه كن !! ✅ برداشت صحیح از شفاعت معامله حشر با على است شرم از رخ على كن و كمتر گناه كن ! 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. ✨مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممترس از تلف شدن ومردن 👈اگر غیر از آب پاکی که برای وضو یا غسل دارد ،آب نجسی هم داشته باشد.👇👇 1⃣ انسان بالغ در حد مرگ تشنه باشند (خود و کسانی که با او مربوطند )↪️ 👈 بایدآب پاک را برای آشامیدن بگذارد و با تیمم نماز بخواند. 2⃣ ترس از تلف شدن حیوان (آیات عظام خوئی، تبریزی :یا بچه نابالغ ) بخواهد ↪️ (آیت الله تبریزی:به شرط آنکه نجاست آب موجب ضرر نباشد ) 👈باید آب نجس را به آن دهد وبا آب پاک وضو وغسل نماید. ✅ نیاز آب برای تطهیر 👈کسی که بدن یا لباسش نجس است وکمی آب دارد 1⃣ اگر با آن وضو بگیرد یا غسل کند برای آب کشیدن بدن یا لباس او نمی ماند ⬅️ باید(آیات عظام خوئی، تبریزی،وزنجانی :بنابر احتیاط واجب) بدن یا لباس را آب بکشد وبا تیمم نماز بخواند. 2⃣ اگر چیزی نداشته باشد که بر آن تیمم کند↪️ باید آب را به مصرف وضو یا غسل برساند وبا بدن یا لباس نجس نماز بخواند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ نداشتن آب وظرف مباح (مساله۶۷۷) 👈اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است مثلا آب یا ظرف غصبی است (مکارم:یا از طلا ونقره است)وغیر از آن آب وظرف دیگری ندارد ↪️ 👈باید به جای وضو وغسل تیمم کند ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای تجلی آبی ترین آسمان امید دلـــــها به یاد تو می تپد و روشــــنی نگاه منتظران به افق خورشید ظهـور توست بیا و گـرد گامهایت را توتیای چشــمانمان قرار ده ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️چه کسی با امام زمان دوست تر است؟! 🌴 آیت‌ الله بهجت قدس‌ سره: آن کسی با حضرت مهدی عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای او (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) بیشتر بکند. @moassese_nooralyaghin
Kashani-14020830-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-03-Hkashani_Com.mp3
39.7M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه سوم از ده جلسه 🎙 حامد 📆 سه شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ابعاد تربیتی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها ⬅️ رعایت نظم و حقوق دیگران ↩️یکی از موارد مهم تربیت، آموختن رعایت حق دیگران و نوبت افراد است که پدر و مادر از دوران طفولیت باید به بچه بیاموزند تا هنگامی که وارد اجتماع می شود حقوق دیگران را محترم شمارد و حق دیگران را ضایع نکند و نپندارد که می تواند با زورگویی حقوق دیگران را پایمال کند و فقط به فکر خویش باشد. در خانه فاطمه (س) هم این مطلب بسیار در نظر گرفته می شد ⬅️ توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی ↩️ از اساسی ترین مسائلی که بزرگ بانوی اسلام، در منطق رفتاری خود در تربیت کودکانش بر آن تأکید می ورزید، 🍃توجه به روحیه عبادت و حس خداپرستی در فرزندانش بود. 👈حضرت زهرا (س) چنان شوق بندگی و عبودیت و خضوع در برابر معبود را در دل وجان فرزندانش تقویت می کرد که آنان بهترین کارها و بالاترین لذت ها و زیباترین دقایق را لحظات عبادت و تقرب به خدا می دانستند اگرچه عبادت وظیفه بالغان و مکلفان است ولی کودکان نیز نباید از این فیض محروم بمانند، بلکه باید در سنین خردسال با عبادت و راز و نیاز و شب زنده داری آشنا شده برای این امور آماده شوند. پدر و مادر ضمن اینکه خود اهل عبادت و نیایش و شب زنده داری هستند، باید کودکان خویش را با بهترین شیوه ها و مناسب ترین روش ها به این سو هدایت کنند. 👌ما در نمونه هایی از روایات مشاهده می کنیم که کودکان فاطمه (س) شاهد عبادت ها و شب زنده داری های مادر بوده اند. ⬅️ فرزندان امانت های خداوند ↩️حضرت فاطمه (س) درباره فرزند این تصور و اندیشه را دارد که امانت های خداوند در دست پدر و مادرند و والدین در برابر حفظ و رشد این امانت مسئول اند. آن ها را وجودهایی ارزنده و درخور احترام و کرامت ذاتی می شناسد که باید شخص مادر امر رسیدگی آن ها را به عهده گیرد. او فرزند داری را شأن کوچکی نمی دانست که امر اداره آن ها را به دیگران واگذارد. 🍃حضرت فاطمه، امر تربیت را امری تحول انگیز، سازنده و نجات ده بشر از خطرات و عوارض می شناسد. او سخن پدر را به یاد دارد که فرموده بود: ✨فرزندان خود را بزرگ بشمارید و آن ها را نیکو تربیت کنید ↩️حضرت فاطمه (س) کودکانش را به محضر رسول خدا (ص) می فرستاد تا از دریای دانش متصل به وحی و علم مطلق الهی رسول خدا (ص) استفاده برند و از آنان می خواست که آنچه را آموخته اند بازگو کنند. 👌ارزش و عظمت زینب کبرا به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. در آن ساعت های بحرانی که قوی ترین انسان ها نمی توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت برادرش حسین بن علی هم که دنیا ظلمانی شد، این زن بزرگ نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت می توانند به آنجا برسند . ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۶ سوره بقره 👈 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَالَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَسَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْيُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ. و بر تو (و بر همه) پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همه خلق‌اند، حتی از مشرکان، و از این رو هر یهودی آرزوی هزار سال عمر می‌کند، ولی عمر هزار سال هم او را از عذاب خدا نرهاند، و خدا به کردار ناپسند آنان بیناست. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لام: حرف جواب قسم مقدر، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. تَجِدَنَّ: فعل مضارع موکّد به نون تاکید ثقیله، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «انت»، محلا مرفوع، فاعل هم:ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اَحرصَ:مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الناسِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری عَلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. حیاة: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی حیاةٍ: جار و مجرور ومتعلق به «احرصَ» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الّذین: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ من الّذین: جار و مجرور، متعلق به محذوف به تقدیر «من الذین اشرکوا» اَشرکوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو »، مبنی، محلا مرفوع، فاعل یَوَدُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری احَدُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُم: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه و محلا مجرور لو: حرف مصدری، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعَمّرُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع الفَ: مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری سنَة: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: حرف شبیه به «لَیسَ»، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُو: ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، اسم «ما»، محلا مرفوع بِ: حرف جرّ زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مزَحزِحِ: لفظا مجرور به حرف جرّ، محلا منصوب خبر «ما» هِ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. العذابِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنَ العذابِ: جار و مجرور، متعلّق به «مزحزح» اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یُعمَّرَ: فعل مضارع مجهول و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، نائب فاعل، محلا مرفوع وِ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: لفظ جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بصیرٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بما: جار و مجرور، متعلق به «بصیر» یعملون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: حرف «باء» زائد 👈تعریف: حرف جرّ زائدی است که فقط لفظا جرّ می دهد (یعنی مجرورش بر حسب موقعیتش در جمله اعراب می شود) و اغلب برای تأکید می‌باشد. 🔹️جایگاه‌های حرف «باء» زائد: ۱- بعد از «علیک» (اسم فعل أمر به معنی إلتزم) می آید و اسم بعد از«باء» نقش مفعول به دارد. مثال: «عَلیکَ بِالصَّبرِِ» 🍃«بالصبر»👈 باء: حرف زائد / الصبر: لفظاً مجرور و محلا منصوب، مفعولٌ به ۲- بعد از «لیس» و «ما» شبیه به لیس می آید و اسم بعد از «باء» نقش خبر «لیس» یا خبر «ما» را دارد. مثال ۱ : «ألستُ بِربِّکُم» 🍃«بِربِّکُم» 👈 باء: حرف زائد / ربِّکُم: لفظاً مجرور و محلا منصوب، خبر مفرد «لیس» 🍃مثال۲ : «مَا الدرسُ بِالصَّعبِ» «بِالصَّعبِ»👈 باء: حرف زائد / الصَّعبِ: لفظا مجرور و محلا منصوب، خبر برای «ما» شبیه لیس ۳- بعد از أفعل التعجب «أفعِل ب...» می‌آید و اسم بعد از آن، نقش فاعل را دارد. مثال: «أَشجَعُ بِالمُجَاهِدینَ» «بالمجاهدین» 👈 باء:حرف زائد / المجاهدین: لفظاَ مجرور، محلا مرفوع، فاعل ۴- بعد از «کَفی» می آید و اسم بعد از آن نقش فاعل را دارد. مثال:«کفی بالله شهیداً» 🍃«بِاللِّهِ»👈 باء:حرف زائد / الله: لفظاً مجرور و محلاًمرفوع، فاعل ۵- برسر مبتدا : مثال:«بِحسبکَ العلمُ» 🍃«بِحسبکَ» 👈 باء :حرف زائد/ حسبِ: لفظاً مجرور و محلا مرفوع، مبتدا ۶- برسر خبر کان که قبل آن نفی آمده باشد. مثال:«مَا کَانَ اللهُ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» 🍃«بِظَلَّامٍ» 👈 باء: حرف زائد/ ظَلَّامٍ: لفظاً مجرور و محلا منصوب خبر «کان» ۷- بر سر الفاظ تاکید معنوی مثال: «جَاءَ القائِدُ بِنَفسِهِ» 🍃«بِنَفسِهِ»👈 باء: حرف جر زائد/ نفسِ: لفظا مجرور و محلا مرفوع، تاکید برای «القَائِدُ» ۸-بر سر مفعول‌ٌبه مثال: «خُذ بِیَدِی» 🍃«بِیَدِی»👈 باء: حرف زائد / یَد: لفظاً مجرور و محلا منصوب، مفعول به •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• نتیجه: در آیه مورد بحث« وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ» باء در «بِمُزَحْزِحِهِ» باء زائد /« مُزَحزِحِهِ» لفظا مجرور ومحلا منصوب خبر ما شبیه به لیس می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت آفتاب، مهدی جان در دل های غم گرفته ی ما ، در عمق جان های خسته و عطشناکمان ، در ژرفای سرد ناامیدی ها ... ایمان به آمدنتان ، همچون چشمه ی زلال و گرمی ، زنده مان می دارد ... همچون سپیده که در ظلمانی ترین نقطه ی شب ، تاریکی را می شکافد و نور را بر چهره‌ی جهان می پاشد ، پس از این روزهای بی خورشید و دهشت بار ، صبح روشن ظهور شما طلوع خواهد کرد ... به همین زودی.... به همین نزدیکی.... ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۳) 🔵 حضرت زهرا بهترین الگو در دفاع از ولایت 🌕 حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین الگو در دفاع از ولایت، امامت و دغدغه داشتن برای ولی و امام، در تمام عالم هستی.. 🔹 در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی ۸ مقامی هستند که منتظران هر صبح در دعای عهد، طلب می کنند. 🔹 در دعای عهد هر روز صبح می خوانیم: «اللّهمّ اجعلني من انصاره و اعوانه»، «الذابين»، «الممتثلين» ، «المسارعين»، «المحامين»، «السابقين»، و «المستشهدين» 💫 جلوه عملی این مقام ها در عالم، حضرت زهرا سلام الله علیهابوده اند که با همه وجود، یار و کمک رسان امام بودند و از امیرالمومنین علیه سلام حمایت و دفاع کردند... ⚡️ همه ی وجود، اراده و خواست خود را در این مسیر قرار می دهند که امام زمانم چه می خواهد و کوشیدند دغدغه امام زمان خود را برطرف کنند. ⚡️حضرت زهرا سلام الله علیها تنها نگفتند من عاشق امیرالمومنین علیه سلام و امام زمان خود هستم و دوست دارم یار ایشان باشم بلکه در این مسیر گام برداشتند، خواست و رضایت امام زمان ارواحنافداه را بر خواست نفس و اهل دنیا مقدم داشتند و اینگونه سرمشق برای تمام منتظران حجت خدا شده اند. ⚫️ پیام فاطمیه این است حتی اگر دستت را شکستند دست از امام زمانت نکش... @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" درک محبت خدا " 🍀چرا نامه اعمال ما هفته ای دو بار به امام زمان عرضه می شود؟ 👤 حجت الاسلام پناهیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* نهج_البلاغه ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موضوع:علل آرزوهای طولانی 👈سوال) چه عواملی انسان را به وادی آرزوهای طولانی می کشاند؟ عوامل متعددی باعث آرزومندی انسان می شود که به مهمترین آنها اشاره می شود: - دنیا پرستی دنیاپرست به کسی می گویند که هدف نهایی و آرزوی اصلی او در زندگی رسیدن به دنیا است. رسیدن به ثروت و قدرت و شهرت و مقام و منصب و لذت و شهوت دنیوی است. و این موضوع او را از یاد خدا و آماده شدن برای سفر آخرت بازداشته است. وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا، الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ: هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ، وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ، وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ.(حکمت ۲۲۸) آن كس كه قلبش با محبت دنيا پيوند خورده سه چيز او را رها نخواهد كرد: اندوه دائم، حرصى كه هرگز او را ترك نمی كند و آرزويى كه هيچ گاه به آن نخواهد رسيد. دنیاپرستى همواره با غم و اندوه مستمر همراه است و چنان نیست که یک روز این غم و اندوه باشد و روز دیگر نباشد. دلیل آن روشن است: انسان دنیاپرست براى به چنگ آوردن دنیا و همچنین براى حفظ آن به کوشش فراوان و گذشتن از موانع زیادى احتیاج دارد که عبور از همه آنها بسیار مشکل است. به همین دلیل غم و اندوهى، پیوسته وجود او را احاطه مى کند. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام‌ امام زمانم✋ پشت دیوار بلند زندگی مانده ایم چشم انتظاریک خبر یک انا المَهدی بگو یاابن الحسن(عج) تا فرو ریزد حصار غصه ها اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید. 🔵 آیت الله حائری شیرازی (ره) : 🌕 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا