eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به یک شبهه در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و استاد حسینی آل مرتضی ⁉️چرا امام حسن علیه السلام صلح کرد و امام حسین علیه السلام به جنگ پرداخت؟  ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز پانزدهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع : سوره إسراء 👈 تفسیر ترتیبی، موضوعی روز پانزدهم ماه مبارک رمضان 👈 آیه ۱: «بعبده»؛ عبودیت مقدمه پرواز است. 👈 «لیلا»؛ شب زمان کسب مقامات است. 👈 ارتباط آیه آخر (۹۹) سوره حجر( وَ اُعْبُدْ رَبَّكَ حَتّٰى يَأْتِيَكَ اَلْيَقِينُ) با سوره إسراء 👈 علت معراج؛ نشان دادن اسرار 👈 آیه ۲: پناهگاه و وکیل فقط خداوند است. خداوند بهترین حاکم عادل است. 👈آیه ۳: از برکات شکور بودن، ذریه و نسل پایدار است. 👈 آیه ۷: هر کاری انجام دادی نفعش به خودت می رسد و شکر نیاز دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• روز سیزدهم ماه مبارک رمضان استاد آل مرتضی در راستای سخنان خویش در جلسات گذشته پیرامون افزایش ظرفیت و سعه صدر و ترسیم اهداف در زندگی ؛ به این موضوع پرداختند که برای رسیدن به اهداف بزرگ در زندگی باید زمینه رسیدن به آن را در وجود خویش ایجاد کنیم و در غیر اینصورت هرگز به اهداف بزرگ در زندگی نمی رسیم . ایشان بیان داشتند که ما نباید تنها به کسب اطلاعات علمی از قرآن اکتفا کنیم زیرا بعد از مدتی فراموش می شود بلکه باید علم قران را به عمل برسانیم تا موجبات رشد انسان ایجاد شود 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❇️ انحصار خشیت الهی در علماء إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ( آیه ۲۸ سوره فاطر ) خداوند متعال خشیت الهی را تنها در علماء با الله منحصر میداند ( إِنَّمَا از ادات حصر است ) علماء با الله افرادی هستند که به شناخت و معرفت اسماء الهی ، صفات الهی و افعال الهی رسیدند و عکس العمل صحیح در برابر هر یک از صفات الهی را دانسته و به آن عمل می کنند 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❇️عوامل کسب خشیت سه مرحله علم،ایمان و عمل صالح باید طی شود تا انسان به خشیت الهی برسد. علم و شناخت تنها کافی نیست و باید ایمان قلبی باشد از سوی دیگر ایمان تنها هیچ ثمره ای ندارد مگر با عمل صالح قرین شود . و هر زمان این سه عنصر در انسان جمع شود موجبات خشیت در برابر پروردگار در وجود انسان ایجاد میشود . خداوند در قرآن تنها راه صعود ایمان را عمل صالح میداند و علماء تنها کسانی هستند که عمل صالح را قرین علم نمودند و به همین دلیل منحصرا ایشان خشیت الهی دارند . ...إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ.. ( آیه ۱۰ سوره خاطر ) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❇️مراحل شاهد شدن قَالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ ( ۵۶ انبیاء ) خداوند متعال حضرت ابراهیم علیه السلام را شاهد دین می داند.( وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ ) شاهد باید دارای ویژگیهایی دارا باشد 1⃣ شاهد باید در همه صحنه ها حضور داشته باشد تا بتواند شهادت دهد و نباید مشکلات ، سختی ها و فشار ها در زندگی او را از صحنه خارج کند همانگونه که ابراهیم در صحنه حضور داشت 2️⃣در حین حضور داشتن در صحنه ، در محکمه شهادت بر حق دهد و حضوری نافع داشته باشد . ابراهیم علیه السلام در محکمه نمرود حاضر شد و در حضور همه مردم برهان عقلی بیا‌ن‌نمود . 👈کسانی می توانند استدلال منطقی و براهین برای مردم بیان کنند که همچون ابراهیم به رشد رسیده باشند. 👈شاهد در آیه ۱۷ سوره هود (أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ) حضرت علی علیه السلام است که شهادت ایشان به توحید، نبوّت ، معاد و دین الهی است . 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ❇️ مراحل برهان های ابراهیم( ع) ✍ابراهیم علیه السلام برای اثبات توحید برهان هایی را بیان نمود و ابتدا مردم را به فطرتشان ارجاع داد إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ (۵۲ انبیاء ) 👈و در مرحله دوم با بیان جمله فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ( ۶۳ انبیاء ) مردم را با عقل هایشان تحریک کرد و استدلالی منطقی نمود. 👈و در نهایت وجدان مردم را بیدار نمود و آنها خود اعتراف نمودند که از ستمکاران هستند زیرا فَرَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ جالب اینجاست که در آیات قبل ، آنها ابراهیم را متهم به ظالم بودن کردند ولی در اینجا دریافتند که ظالم اصلی و حقیقی خودشان هستند ✅مفسران احتمال دادند ابراهیم این مطلب را بصورت یک جمله شرطیه ادا کرد ؛یعنی اگر بت ها سخن بگویند بزرگشان دست به چنین کاری زده است . فَاسْأَلُوهُمْ: جزاء شرط إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ : جمله شرطیه 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ❇️اقسام شاهدین علامه جوادی آملی حفظه الله در تفسیر تسنیم مردم را از نظر حضور در صحنه به چند گروه تقسیم نمودند 👇👇👇 1⃣ عده ای غایب محض هستند و هیچ وقت در صحنه حضور ندارند . نه در صحنه علم و نه در صحنه اعمال صالح همچون انفاق و جهاد و ....حضور ندارند . 2️⃣عده ای مفهوما حاضر هستند و مصداقا غایب هستند این افراد عالم بدون عمل هستند در صحنه علم حضور دارند اما در زمان عمل نیستند و فقط مفاهیم علمی را می دانند . 3️⃣عده ای حاضر مفهومی و مصداقی هستند آنها هم عالم و هم عامل به علم خویش هستند اما فقط در حیطه شخصی خود فعالیت نموده و برای مردم نفعی ندارند و دغدغه ارتقاء دیگران را ندارد. 4️⃣عده ای عالم و عامل برای خود و دیگران هستند و هم خودسازی و هم دیگر سازی می کنند اما در جبهه جنگ و جهاد حضور ندارند چون آسیب های زیادی به همراه دارد. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره انبیاء استاد حسینی آل مرتضی کلیپ تصویری جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ 👈موضوع: مرور آیات گذشته 👈 عجله 👈 انواع سوال 👈شهادت 👈 رشد
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۹سوره بقره 👈.... فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ أللهَ عَلى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَديرٌ شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد؛ تا خداوند فرمان خودش [فرمان جهاد] را بفرستد؛ زيرا خداوند بر هر چيزى تواناست. فَ: فاء فصیحه، مشعر به شرط مقدر، مبنی برفتح، محلی از اعراب ندارد. اعفوا: فعل امر حاضر، مبنی بر ضم، ضمیرمتصل( واو)، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. اصفحوا: فعل امر حاضر، مبنی بر ضم، ضمیرمتصل( واو)، مبنی، محلا، مرفوع، فاعل حتّی: حرف جر، عامل، مبنی، محلی از اعراب ندارد. یأتی: فعل مضارع منصوب به ان ناصبه مقدره، علامت نصب فتحه ظاهری اللهُ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. أَمر: اسم مجروربه حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بأمرِ: جارو مجرور، متعلّق به (یأتیَ) هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه إنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهَ: اسم «إنَّ»، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری علی: حرف جر، عامل، مبنی، محلی از اعراب ندارد. کُلِّ:اسم مجروربه حرف جر، علامت جر کسره ظاهری عَلی کُلِّ: جار و مجرور، متعلق به(قدیر) شیءٍ: مضاف الیه، مجرور، علامت جر کسره ظاهری قدیرٌ: خبر«انَّ»، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: فعل امر تعریف فعل امر: عبارت است از لفظی که برطلب وقوع فعل از سوی فاعل مخاطب، بدون لام امر، دلالت می کند. فعل امر بر دو قسم است: امر غائب، امر حاضر. 🔹️امر غائب را از فعل مضارع مى‌گيرند باين نحو كه شش صيغه غائب و دو صيغه متكلّم وحده و مع الغير را در نظر ابتداء بر سر آنها (لام مكسور) كه علامت امر غائب است درآورده و آخر را مجزوم مى‌سازند. 🔹️امر حاضر را از فعل مضارع مى‌سازند به اين روش كه شش صيغه حاضر را ملاحظه كرده ابتداء حرف مضارعه را از اوّلش بر مى‌دارند سپس از دو حال خارج نيست: الف: آنكه فاء الفعل متحرك است. ب: آنكه فاء الفعل ساكن ميباشد. 🍃در صورت اوّل فقط آخر فعل را مجزوم مى‌كنند. مثال: «...کن فیکون» توضیح : در این آیه فعل امر «کُن» با برداشتن حرف مضارعه و ملاحظه فاء الفعل متحرک ساخته شده است زیرا در اصل «تَکونُ» بوده است 🍃در صورت دوّم(ساکن بودن فاءالفعل) به حرف بعد از فاء الفعل كه عين الفعل باشد نظر مى‌كنند که از سه حال خارج نيست: يا مكسور است و يا مفتوح بوده و يا مضموم ميباشد. 🍃در دو صورت اوّل و دوّم(مکسور یا مفتوح بودن عین الفعل) يك همزه مكسور ابتداء فعل درآورده و آخرش را مجزوم مى‌سازند. مثال: «اِستَغفِروا رََّبکُم...» توضیح: در آیه فوق بعد از حذف حرف مضارعه از فعل «تَستَغفِرُونَ» به دلیل اینکه حرف بعد از فاءالفعل مکسور است؛همزه فعل امر به صورت مکسور می باشد. 🍃 درصورت آخر(مضموم بودن عین الفعل ) همزه مضموم اوّلش درآورده و آخر آنرا مجزوم مى‌كنند مثال: «اُعبُدُوا الله....» توضیح: فعل«تَعبُدُونَ» با توجه به اینکه حرف بعد از فاء الفعل آن مضموم است بنابراین همزه فعل امر مضموم می باشد. نکته ۱: همزه فعل امر به جز باب افعال همزه وصل است بنابراین در ابتدای کلام خوانده میشود ولی در وسط کلام ناخواناست. مثال ۱: رَبَّنَا افتَحْ بَینَنا و بَینَ قَومِنا بِالحقِّ مثال ۲: فَاَرسِلْ مَعَنا اَخانا نکته ۲: همزه امر بعد از حرف عطف «واو،فاء، ثُمَّ» جایز است ساکن شود. مثال ۱: کُلوا وَاشرَبوا و لا تُسرِفوا مثال ۲: فَافتَحْ بینی و بینَهُم فتحاً مثال ۳: ثُمَّ ادعُهُنَّ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈ نتیجه :در آیه 109 از سوره مبارکه بقره، « فَاعفُوا» و «وَاصفَحوا » فعل امر حاضر است و همزه آن چون بعد از حرف عطف «فاء» و «واو» واقع شده، ساکن است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin