eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
◈﷽◈ 🍃آیه ۶۴ نساء وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا ‌‌‌َ‌‌‌‌َ‌روزدوشنبه مورخ هفدهم اردیبهشت استاد حسینی آل مرتضی علاوه بر مرور مباحث قبل به شرح موضوعات دیگری از آیه ۶۴ پرداختند از جمله: 1. ویژگی‌های منافقین 2. وظیفه مؤمنین دربرابر منافقین 3. طرح سؤال ازسوی منافقین مرائی برای ایجادشبهه 4. پاسخ به شبهات وابطال آنها ❇️ویژگی‌های منافقین 👈 ۱- تظاهر به ایمان و ادعای دوستی آنها اشخاصی متظاهر و مدعی ایمان و عمل صالح و دوستی و کمک به دیگراننددرحالی که در باطن معرضند و همدست شیطان و خداوند از درون آنها آگاه است. اوایل اسلام مشرکان و یهودیان مدینه که تازه اسلام آورده بودند، دلیل مسلمان شدن آنها به دست آوردن سهمی از اموال و غنائم جنگی مسلمانان یا کسب عزت و محبوبیت بین مردم بود. همه اینها برای مصلحت خودشان بود. 💫 :«قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُواأَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ...» (14حجرات) 👈 ۲- فرار از سختی‌هاومشکلات ازدیگرخصوصیات آنها این بودکه درموقع مشکلات و سختی‌ها در کنار پیامبر و مردم نبودند و عقب نشینی و یا فرار می‌کردند هچون جنگ بدر که 300 نفرازمنافقین میدان جنگ را ترک کردند. علی (ع) همواره درکمک به مردم پیشتاز بودند واز دیگران سبقت می گرفتند و در جنگها هیچگاه پشت به دشمن نمی کردند و کرار بودند. 👈 ۳- تحاکم به طاغوت با وجود اینکه خداوند متعال تحاکم به طاغوت را حرام کرده بود منافقین علاوه بر این که خودشان به طاغوت مراجعه می‌کردند دیگران را هم تشویق به این کار می‌کردند و بهانه آنها رعایت ادب و انجام امور صلاح و خیر بوده است. 👈۴- دروغگویی و حلافی آنها برای اثبات ادعای دروغین بسیار قسم می‌خوردند ودروغ می گفتند. «یحلفون بالله...»از دیگر صفات ناشایست منافقین این بود که خیلی قسم می‌خوردند و خیلی دروغ میگفتند به جای عذرخواهی از خدا و رسول و طلب مغفرت کار زشت خود را توجیه می‌کردند. «وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ»( 8قلم) 👈از آیه 60 الی 64 خداوند در مورد آنها با فعل مضارع می‌فرماید: «یزعمون انهم آمنوا...» «یریدون اَن یتحاکموا...» «یصدون صدودا...» «یحلفون بالله...» 👈 ۵- عیب‌جویی منافقین مرائی همواره با عیب‌جویی و ایجاد شبهه با سؤالات واهی سعی می کردند مقام پیامبر وائمه را پایین بیاورند ودردین خدشه وارد کنند و به جای اینکه عیب خود را ببینند و برطرف کنند عیب دیگران را در بین عموم فاش می‌کردند عیب‌جویی آنها به قصد تزکیه و تذکر نبود بلکه به قصد تحقیر و توهین بود . «هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ» (قلم ۱۱) ❇️وظیفه مؤمنین دربرابر منافقین 1.از مهمترین وظیفه مؤمنین این است که در ابتدا با علم و معرفت اطرافیان خودشان را خوب بشناسندو به سادگی به آنها اعتماد نکنند حرف آنها را با دلیل و منطق بپذیرند، کورکورانه از دیگران تبعیت نکنند، فریب ظاهر زیبا و سخنان جذاب منافقین و مدعیان دوستی را نخورند. 2. خداوند متعال می‌فرماید: «.وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ»(منافقن4). ای پیامبر ظاهر جذاب و زیبای آنها و کلام بلیغ آنها تو را به تعجب و فریب وادار نکند.... 3.مؤمنین باید ظاهری زیبا و آراسته و پاکیزه داشته باشندخودرا از هرلحاظ قوی کنند(جسمی و روحی) علم و آگاهی و معرفت خود را در هر زمینه بالا ببرند و با مطالعه و ورزش روح و جسم خود را قوی و همواره با کلامی بلیغ و زیبا صحبت کنند چرا که پیامبراسلام مؤمنین را از کلام ملهون و عامیانه نهی فرموده است.  4.به طور مستمر باید پله پله اعتقادات و باورهای خود را مستحکم کرده و با مطالعه وسیع وگسترده در زمینه های مختلف علمی فرهنگی،تاریخی، اعتقادی، تا دلایل علمی و عقلی و نقلی و اخلاقی وپاسخ قانع کننده و ابطال کننده بر شبهات ایجاد شده توسط منافقین را داشته باشند زیرا علی (ع) می فرماید :«التاریخ یعیده» بر این اساس اگر دنیا بر علیه مسلمانان منقلب شود مؤمن ثابت قدم است و منقلب نمی شود 💫صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ 💫طی ادامه مباحث آیه 64نساء مدیریت محترم موسسه نورالیقین با استفاده از تفسیر وزین المیزان به سؤالات وشبهات وارد شده از سوی منافقین مرائی پرداختند وپاسخها ی داده شده از سوی علامه طباطبایی را مورد شرح وبررسی قرار داده و توضیحاتی را ضمیمه کردند. ❇️سوالات وشبهات منافقین ✨1.رسول خدا مخلوق و بشر است اگر اطاعت از رسول خدا برای سود و منفعت باشد و اگر این سود و منفعت را بدون اطاعت از رسول خدا بتوان کسب کرد آیا باز هم نیاز به اطاعت از رسول خدا وجود دارد؟ ✨2. چرا نمی‌شود بدون واسطه از خدا درخواست کنیم و رسول خدا را کنار بزنیم؟ ✨3. درحالی که خدا مستقیماً نیاز ما را برآورده کند اگر باز هم به رسول خدا رجوع کنیم شرک نورزیده‌ایم؟ ✨4.  اوایل اسلام گاهی پیامبر (ص) تکلیفی را بر مسلمانان معین می‌کردند، عده‌ای از صحابه از پیامبر می‌پرسیدند که این دستور از جانب خودت است یا از جانب خدا؟ آیا این پرسش بیانگر خطا و اشتباه رسول خدا در بعضی مواردنییت؟ ❇️وجه بطلان شبهات 👈در پاسخ سؤال اول باید گفت که خداوند فرمود ما هیچ رسولی را نفرستادیم مگر اینکه به اذن الهی بدون قید و شرط باید از آنها اطاعت کنید و همچنین فرمودند اطاعت از رسول در طول اطاعت از خداست «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» پس بر مردم واجب است در دو ناحیه از رسول خدا اطاعت کنند. 1. احکامی که از ناحیه وحی بیان کرده است 2. احکام حکومتی که درزمینه های مختلف خود ایشان بر اساس اجتهاد صادر کرده است. 👈درپاسخ سؤال دوم وسوم باید گفت که خداوند در سوره یوسف می‌فرماید: وقتی فرزندان یعقوب اقرار به خطا و معصیت کردند یعقوب گفت من از خداوند برای شما طلب استغفار می‌کنم. در آیه مورد بحث هم می‌فرماید: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» وقتی منافقین برای عذرخواهی نزد تو می‌آیند و از خدا طلب مغفرت می‌کنند و می‌فرماید اگر رسول خدا هم برای آنها طلب مغفرت کنند خداوند هر آینه تواب و رحیم است خداوند متعال درسوره محمد نیز به پیامبر عظیم الشأن اسلام امر می کندکه برای مؤمنین طلب مغفرت کند «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ....» پس مسأله طلب استغفار و آمرزش برای گنهکاران تنها به رسول اکرم منحصر نشده بلکه خداوند از فرشتگان و ملائکه نیز می‌خواهدکه طلب مغفرت کنند بنا بر این شرک محسوب نمی شود چون به اذن الهی است. وَ الْمَلائِکَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَلا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ».(2) پس در خواست کمک وشفاعت هم از رسول خدا واولیاء خدا به اذن الهی شرک محسوب نمی شود و امری است به فرمان خداوند، به دلیل شأن مقام ومنزلت بالای پیامبر وائمه اطهار (ع) وآبرو عزت وشرف آنها ست وهمچنین بواسطه آنهااستجابت دعا مغفرت وشفاعت نسیب افراد عاصی وناامیدمی‌شود. 👈 در بررسی سؤال چهارم، باید گفت که در زمان حیات پیامبر فقط چند مورد از این سؤالها پیش آمد سؤال ابن عباس پسر عموی پیامبر در قضیه سد الابواب که از جانب خداوند دستور داده شد که همه درهای خانه هایی که به سمت مسجد الحرام باز است بایدبسته شود الا درب خانه علی(ع) و دیگری سؤال خلیفه دوم در روز عید غدیر که آیا دستور جانشینی علی ابن ابیطالب از جانب خداست یا خودت . کسانی که امروزه چنین سؤالاتی واهی می‌کنند تنها برای پوشاندن خطا و اشتباهات خلیفه اول و دوم، ومنافقین ومدعیان دروغین تا بگویندکه پیامبر هم گاهی خطا و اشتباه می‌کرده و در همه ابعادعصمت نداشته است.می خواهند کارخود را بااین سخن توجیه کنندکه پیامبرهم در اجتهاد و احکام حکومتی دچارخطا و اشتباه می‌شده. در حالی که براساس قاعده تنزیه الانبیاء همه پیامبران خصوصاً پیامبر اسلام در همه ابعاد زندگی عصمت دارند و اگر پیامبر اسلام حکمی براساس اجتهاد صادر می‌کنند این حکم قطعی از جانب خداوند است نه حکم ظنی مثل حکم مجتهدین وعلما . اجتهاد رسول خدا با اجتهاد سایر علماء که بر اساس ظن و گمان و خبر واحد حکم می‌دهند متفاوت است و پیامبر هرگز دچار خطا و اشتباه نمی‌شود. اطاعت از خدا ذاتی و اطاعت از پیامبر عرضی و به اذن خداوند است پیامبردراوامرو نواهی خود استقلال ندارد بلکه همه احکام او مستقیم و غیرمستقیم از جانب خدونداست.«وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ... » @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولاے ما ، مهدے جان عمرے است که در حسرت دیدارت آه میکشیم و در انتظار قدومت لحظه شمارے میکنیم ... عمرے است که رو به آسمان ، بهار ظهورت را آرزو کرده ایم ... عمرے است که شنیدن صوت زیباے داودےات حسرت روز و شبمان بوده است ... اگر این عمر قد ندهد ... اگر این چشم ها به جمال احمدےات روشن نشود ... اگر این گوش ها طنین حیدرےات را نشنود ... فرزندانمان چراغ انتظار تو را روشن خواهند داشت و سرانجام تو بازخواهے آمد ... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج رامےبینم. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین با مردان کوفه : شما خجالت نمی کشید خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد .. 🎙استاد @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 4⃣2⃣ ۲۳۱-جنب الله است. ۲۳۲-مشیت الله است. ۲۳۳-آن حضرت صاحب دعوت نبوی است. ۲۳۴-دارای صولت حیدریه است. ۲۳۵-دارای عصمت فاطمیه است. ۲۳۶-دارای صلابت حسنیه است. ۲۳۷-دارای استقامت حسینیه است. ۲۳۸-دارای عبادت سجادیه است. ۲۳۹-داری مآثر باقریه است. ۲۴۰-دارای آثار جعفریه است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴۵ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر ، فراز شماره : ۶۶ --------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ✅موضوع : اعراب (بادیه نشینان) الأعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلا یَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ● وَمِنَ الأعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَمًا وَیَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوَائِرَ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ● وَمِنَ الأعْرَابِ مَنْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ سَیُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِی رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ بادیه نشینان عرب، کفر و نفاقشان شدیدتر است; و به ناآگاهى از حدود و احکامى که خدا بر پیامبرش نازل کرده، سزاوارترند; و خداوند دانا و حکیم است! ● گروهى از (این) اعراب بادیه نشین، چیزى را که (در راه خدا) انفاق مى کنند،غرامت محسوب مىدارند; و انتظار حوادث دردناکى براى شما مىکشند ; حوادث دردناک براى خود آنهاست; و خداوند شنوا و داناست!●گروهى (دیگر) از عربهاى بادیه نشین، به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند; و آنچه را انفاق مىکنند، مایه تقرب به خدا، و دعاى پیامبر می دانند ; آگاه باشید اینها مایه تقرب آنهاست! خداوند بزودى آنان را در رحمت خود وارد خواهد ساخت; به یقین، خداوندآمرزنده و مهربان است! (۹۷- ۹۹/توبه) ⁉️ صفات اعراب منافق و مومن در آیات (وَمِنَ الأعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ.... وَمِنَ الأعْرَابِ مَنْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ ...)چگونه مقایسه شده است؟ 🔰بادیه نشینان منافق: 1⃣ وَمِنَ الأعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَمًا : مغرم "غُرم بر وزن جُرم "در اصل، به معنی ملازم چیزی بودن است، " غُرم" و "مَغرَم"ضرر مالی است، بی آنکه خیانت یا جنایتی از مال دار سرزده باشد . بر اثر نفاق یا ضعف ایمان، هنگامی که چیزی را در راه خدا انفاق کنند، آن را ضرر و زیان و غرامت محسوب می دارند . 2⃣ وَیَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوَائِرَ: ( دوائر، جمع "دائره"حوادث سخت و دردناک که از هر طرف انسان را احاطه می کند) همواره در انتظارند که بلاها و مشکلات مسلمانان را احاطه کند وتیره روزی و ناکامی به سراغ آنان آید. در واقع آنها افرادى تنگ نظر و بخیل و حسودند، بخل آنها سبب مى شود که هر گونه خدمت مالى را در راه خدا غرامت بپندارند، و حسادتشان موجب این مى شود که همیشه در انتظار بروز مشکلات و گرفتاریها و مصائب براى دیگران باشند. 🔰بادیه نشینان مومن: ✍ برای اینکه چنین توهمی پیدا نشود که همه اعراب بادیه نشین دارای چنین صفاتی هستند به گروه دیگری از آنها اشاره می کند که مومنان با اخلاص هستند و خدای سبحان ارزش کار آنان را با تعبیر "وَیَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ " می فهماند؛ که بیانگر خط مشی و اصل مسلم و همیشگی نزد انان است نه کار مقطعی و سطحی. چون آنان: 1⃣ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ: ایمان زمینه سازانفاق و آرامش است 2⃣ وَیَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ : قربات "قرب "مقابل بُعد( دوری) است و در مکان، زمان، مکانت و منزلت و .... به کار می رود مومن انفاق گر مشمول دعای رسول خدا قرارمی گیرد. ⬅️ توجه به این نکته لازم است که در مورد اعراب منافق "علیهم دائرة السوء "نشان دهنده احاطه بدبختیها به آنها به کار رفته،اما در مورد اعراب با ایمان و فداکار کلمه "فى رحمته" بیانگر احاطه رحمت الهى به آنها است . یکى در رحمت خداوند غوطه ور است و دیگری را بدبختیها احاطه کرده است. ═✼🌺🌸🌺✼═ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 عشق،هر روز بہ تڪرار تو برمےخیزد اشڪ هر صبح بہ دیدار تو برمےخیزد اے مسافر بہ گلاب نگهم خواهم شسٺ گرد و خاڪے ڪہ ز رخسار تو برمےخیزد سلام صبحت بخیر امام زمانـمــ🌹 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 لبیک حضرت معصومه به امام زمانش 🌺 دهه کرامتبر همه منتظران مبارک باد. @moassese_nooralyaghin
حضرت معصومه (س) همه را شفاعت می‌کنند 🔵 علامه مصباح یزدی (ره): 🌕 من مکرر این تعبیر را از مرحوم آیت‌ الله بهجت رضوان‌الله علیه شنیدم؛ ایشان بعضی از مطالب را یک مقداری با ابهام می‌گفتند که اشخاص و ابطال قضیه درست شناخته نشوند، مصلحت می‌دانست می‌فرمودند، سؤال شد، چه کسی سؤال کرد نمی‌فرمودند که چه کسی هست، از چه کسی سؤال کرد، آن را هم نمی‌فرمودند؛ سؤال شد که حضرت معصومه سلام‌الله علیها فقط برای مردم قم شفاعت می‌کنند یا برای همه مسلمان‌ها؟ جواب دادند برای مردم قم میرزای قمی کافی است، حضرت معصومه برای همه شفاعت می‌کنند. گوینده‌ای می‌گفت اگر ما شیعیان برکات این قبر مطهر و این مزار شریف را می دانستیم و درست درک می‌کردیم شاید اطراف صحن حضرت معصومه الان یک خندقی شده بود از بس از خاک این اطراف برای تبرک بر می‌داشتند منتها آن طوری که باید و شاید ما معرفت نداریم که در کجا زندگی می‌کنیم. 📚بیانات علامه مصباح در جمع خادمان حرم امام رضا (ع) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حکایتی شگفت‌انگیز از آیت‌الله العظمی بهجت(رحمه‌الله) پیرامون عظمت حضرت_معصومه(سلام‌الله‌علیها) 🎙مرحوم علامه (رحمه‌الله) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمازی بسیار مجرب برای آمرزش گناهان 🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔺 که هر کس آن را بجا آورد: 1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود 2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد 3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود 6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند 8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند 0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد 1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد. 🌕 کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: 🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: 🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده 🔵 لازم به ذکر است طبق متن انتهایی روایت این عمل را در سایر یکشنبه های سال نیز می‌توانیم انجام دهیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى کنند. و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴) ✅ موضوع: واژه قوام ❓واژه قوام در عبارت «الرجال قوامون علی النساء» بر چه معنایی دلالت دارد؟ ✍ قوّام صيغه مبالغه، كسی است كه در رسيدگی به امور ديگران، خودش به تنهايی و بدون تكيه بر ديگری اقدام می‌كند و به تدبير امور زن و برآوردن نيازهای او اشراف دارد. 🔸 پس قوامون در اين آيه به معنای شوهرانی است كه در تدبير امور و برطرف كردن نيازهای زن، اشراف دارند 💥«اَلرِّجالُ قَوّامونَ عَلَي النِّساء» جمله خبريه و وصفی است كه به قصد انشاء و دستور بيان شده است كه در معنا مانند «كونوا قَوّامينَ بِالقِسط» است. ⬅️ خداوند قيّوميت را برای مرد جعل كرده و مرد بايد بر همسرش قوّام باشد، چون زن و ناموس او امانتي الهی است كه خداوند حفظ و دفاع از وي را وظيفه مرد دانسته، چنان كه تأمين هزينه و نفقه اش را بر عهده او گذاشته است. ◀️ تعبير «قوّام» گويای اهميت موضوع قيّوميت شوهر بر همسر است، زيرا هرگاه كار جزئی باشد می‌گويند: «به آن قيام كنيد» و اگر مهم و حساس باشد دستور می‌دهند كه «به آن قوّام باشيد»؛ مانند حفظ قسط و اجرای عدل در محاكم دينی كه چون كار بسيار مهمی است تعبير به «قوّام» شده است: 💥«كونوا قَوّامينَ بِالقِسطِ شُهَداءَ لِلّه» از اين رو بعضی از فقهای بزرگ در قاضی، كمال عقل را شرط می‌دانند، زيرا دماء، اعراض و اموال مردم را به كسی كه دارای عقل متوسط است نباید سپرد. ⬅️ در مسائل خانوادگی نيز به صرف اينكه مرد عاقل است، نمی‌توان وی را مدير خانه دانست، بلكه بايد از قدرت هوش و تفكّری كه در قيّوميت لازم است برخوردار باشد تا بتواند «قوّام» باشد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• ⬅️ در آیات ابتدایی سوره حج ربوبیت و معاد به عنوان دو دلیل مهم لزوم تحصیل تقوا، ذکر شده است. 👈استاد آل مرتضی با توجه به سالروز میلاد با سعادت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها، به مقام عصمت ایشان اشاره نمودند و بیان داشتند که بالاترین مرحله تقوا مقام عصمت می‌باشد. ⬅️در واقع تقوا مراحلی دارد که پایین‌ترین آن مرحله عقل نظری یعنی فهمیدن، اندیشیدن، کسب علم و دانش است. 🔷 در اهمیت علم و دانش همین بس که خدای تعالی فرمود: هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ ؟ ﻓﻘﻂ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٩/زمر) 🔷 و امیرالمومنین علیه السلام نیز در وصف علم فرمودند: « رحم الله امرء علم من این و فی این و الی این ؟ » رحمت حق شامل حال کسی که بداند از کجا آمده؟( بداند که از نطفه بی‌ارزشی خلق شده و به مقام اشرف مخلوقات رسیده) در کجا ست؟(بداند در این دنیا اهدافی دارد و خداوند تنها او را برای زندگی مادی خلق نکرده است، بلکه این دنیا وسیله‌ای است تا او را به سوی کمال برساندـ) به کجا می رود؟( مرحله دنیا پایین‌ترین مرحله سپس برزخ و بهشت کامل‌ترین مرحله است و خداوند می‌خواهد انسان را به کامل‌ترین و زیباترین مقام برساند.) ❇️ استاد آل مرتضی این نکته را گوشزد کردند که عقل عملی یعنی باور کردن و عمل به علم و اندیشه در کنار عقل نظری لازم است، تا انسان به تقوا برسد. شناخت دین از تدین جداست. شناخت دین یعنی یادگیری احکام شریعت، اما تدین عمل کردن و امتثال اوامر الهی است. ⬅️ وظیفه ما به عنوان شیعیان واقعی این است که احکام دین، تفسیر و کلام اهل بیت را بیاموزیم و خود بدان عمل کرده و این علم را به دیگران نیز آموزش بدهیم. 🔷 امام صادق علیه السلام به فضیل فرمودند : أ تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ ؟ قالَ : نَعَم جُعِلتُ فِداكَ . قالَ : إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها ، فأحْيوا أمْرَنا يا فُضيلُ ، فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْيا أمْرَنا... آيا با هم مى نشينيد و گفتگو مى كنيد؟ عرض كرد : آرى ، فدايت شوم. فرمود: من اين مجالس را دوست دارم. اى فضيل ! راه ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن كه امر ما را زنده بدارد. ⏺ گریه، زیارت، روضه تماماً مقدمه است، تا قلب مردم برای شنیدن کلام اهل بیت نرم شود. ما باید با بیان کلام اهل بیت علم و اعتقاد مردم را بالا ببریم. ایشان در ادامه بیان فضایل خانم به مقام شفاعت ایشان اشاره کردند: 🔷 امام صادق علیه السلام فرمودند: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّهُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّى فَاطِمَهَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ؛ خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هر که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. 🔸شفاعت یعنی قدرت، عظمت، جلالت. به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند. ⬅️ یکی از شباهت‌های خانم فاطمه معصومه به حضرت زهرا علیها السلام در همین مقام شفاعت است. با این تفاوت که👈 حضرت صدیقه تمام عالمیان را شفاعت می‌کنند‌؛ اما خانم فاطمه معصومه شفاعت شیعیان را به عهده دارند. شفاعت بی بی به دلیل شأن والایی است که خداوند به ایشان عطا کرده است. ❓❓سوال شأن حضرت معصومه چیست؟ در زیارت ایشان می‌خوانیم «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک شانا من الشأن.» ⬅️در عبارت «شأنا من الشأن» معنای بسیار فاخری نهادینه شده است که مفهوم آن را از عبارت (و الجاه العظیم و الشان الکبیر و الشفاعه المقبوله) در زیارت جامعه کبیره می‌توان درک کرد. 👈یعنی همان گوشه‌ای از شأن ولایت کبری کلیه که به ائمه معصومین علیهمالسلام عطا شده به شما نیز داده شده است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• ❓❓سوال: با توجه به کلام امام رضا علیه السلام«من زارها عارفا بحقّها فله الجنّه» حق حضرت معصومه(س) چیست؟ در این روایت امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس حضرت معصومه (س) را با معرفت به حق ایشان زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. 👈 تفاوت علم و معرفت: علم اکتسابی است، با تحصیل دانش و اندیشیدن حاصل می‌شود. اما معرفت اکتسابی نیست. هر فردی باید معرفت را در درون خود ایجاد کند. در واقع علم راه فهمیدن را یاد می‌دهد و انسان باید با کمک عقل نظری و عقل عملی معرفت را در درون خود ایجاد کند. ⬅️در زیارت جامعه می‌خوانیم «الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم» حق همیشه با شماست و در وجود شما می‌باشد. شما منشأ حق در همه عالم هستید و حق به سوی شما باز می‌گردد. ⬅️اهل بیت معدن حق و مستحق این حقند. حق حضرت معصومه این است که مقام ایشان را از مقام اهل بیت علیهم السلام پایین‌تر و از مقام دیگران بالاتر بدانیم از لحاظ قلبی باید بدانیم خدا با اهل بیت و اهل بیت علیهم السلام با مردم تفاوت دارند. ⬅️ائمه معصومین فرمودند از فضایل ما بگویید و مناقب ما را بشمارید، به شرط اینکه از مرز عبودیت ما را خارج نکنید و به مرز ربوبیت نیز ما را وارد نکنید. در واقع سر بیان تکبیرهایی که قبل از زیارت جامعه گفته می‌شود برای این است، که انسان از خدای تعالی غافل نشود و به این نکته توجه کند که تمام این فضائل و مقامات که به اهل بیت علیهم السلام عطا شده از جانب خداوند متعال می باشد. ❓❓سوال : حضرت معصومه (س) چگونه به این مقام رسیدند؟ ✍ آنچه که دانستند و فهمیدند به آن عمل کردند. یعنی عقل نظری و عقل عملی هر دو را به کار بستند. 👌ما نیز به عنوان پیروان ایشان باید اولاً کسب علم کرده، معارف و عقاید حقه، اخلاق و احکام دین را بشناسیم، سپس به آنچه می‌دانیم عمل کنیم. ❓❓سوال عوامل و موانع حق چیست؟ آن چه واقعیت و ثبات داشته باشد حق است و هر آنچه پوچ باشد، مانند کف روی آب باطل است. ⬅️عوامل حق: ۱. شناخت اهل بیت با خواندن کلام و احادیث آن بزرگواران و کسب اطلاعات کافی ۲. امداد و فیوضات الهی: خداوند امدادهای خود را به هر کس که زمینه قبول این فیوضات را داشته باشد عطا میکند. 🔷 وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ... ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﺭﺍﺳﺖ .(٧/حجرات) ⬅️موانع حق: ۱.بی اطلاعی از معیارهای معتبر و صحیح حق ۲.اغراض شخصی و هواهای نفسانی. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃┄┅• آیه ۸ حج وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِير. ❇️موضوع: مجادله به باطل ❓❓ با توجه به تکرار جمله ﻭ «ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣَﻦْ ﻳُﺠﺎﺩِﻝُ ﻓِﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻋِﻠْﻢٍ» در آیه ۳ و ۸ چه تفاوتی بین این دو آیه وجود دارد؟ ✍ﺟﻤﻠﻪ" ﻭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣَﻦْ ﻳُﺠﺎﺩِﻝُ ﻓِﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻋِﻠْﻢٍ" ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻌﺒﻴﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﻭم ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺩﻳﮕﺮ. ﺟﻤﻌﻰ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻓﺮﻕ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ۳ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﺑﻴﺨﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ . ⬅️ﺟﻤﻠﻪ" ﻟِﻴُﻀِﻞَّ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ" ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺿﻠﺎﻝ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺮﻳﻨﻪ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻳَﺘَّﺒِﻊُ ﻛُﻞَّ ﺷَﻴْﻄﺎﻥٍ ﻣَﺮِﻳﺪٍ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻨﺘﺮ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ. ❓❓سوال: ﻓﺮﻕ ﻣﻴﺎﻥ" ﻋﻠﻢ" ﻭ" ﻫﺪﻯ" ﻭ" ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﻴﺮ" ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺑﺤﺜﻬﺎﻳﻰ در این زمینه ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ" ﻋﻠﻢ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻟﺎﺕ ﻋﻘﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ" ﻫﺪﻯ" ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻰ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻭ" ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻨﻴﺮ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. آیه ۹ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ ❇️ موضوع: علت انحراف رهبران ضلالت ⬅️رهبران گمراهی ﺑﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﻭ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻋﻘﻠﻰ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪ" (ﺛﺎﻧِﻰَ ﻋِﻄْﻔِﻪِ ﻟِﻴُﻀِﻞَّ ﻋَﻦْ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ). ⬅️" ﺛﺎﻧﻰ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺛﻨﻰ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ" ﻋﻄﻒ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﻬﻠﻮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﭘﻬﻠﻮ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﻭ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ. ⬅️ﺟﻤﻠﻪ" ﻟﻴﻀﻞ" ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﺪﻑ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻭ ﺭﻭﻯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺘﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﺩ، ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ⬅️ﻛﻴﻔﺮ ﺷﺪﻳﺪ رهبران کفر: ۱. ﺑﻬﺮﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺳﻮﺍﻳﻰ ﻭ ﺑﺪﺑﺨﺘﻰ ﺍﺳت (ﻟَﻪُ ﻓِﻰ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴﺎ ﺧِﺰْﻯٌ) ۲. ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﻮﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ‌ﭼﺸﺎﻧﻴﻢ" ( ﻭَ ﻧُﺬِﻳﻘُﻪُ ﻳَﻮْمَ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﻋَﺬﺍﺏَ ﺍﻟْﺤَﺮِﻳﻖِ). آیه ۱۰ /حج ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد ❇️موضوع: نفی جبر و اثبات عدالت ⬅️این آیه در مقام نفی و اثبات است: 👈ﻣﺬﻫﺐ ﺟﺒﺮﻳﻮﻥ ﺭﺍ ﻧﻔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ: ﺍﻳﻦ مجازات ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻬﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ" (ﺫﻟِﻚَ ﺑِﻤﺎ ﻗَﺪَّﻣَﺖْ ﻳَﺪﺍﻙَ) جبریون معتقدند که انسان در کارهای خود مجبور است و هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد. آنها تمام اعمال و کردار انسان را به خدا نسبت می‌دهند. 👈ﺍﺻﻞ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ. ❓❓ در عبارت «أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ»به کار بردن صیغه مبالغه «ظلّام» به چه معناست؟ ✍ ظلّام صیغه مبالغه به معنی بسیار ظلم کننده است، مسلماً خداوند مطلقاً ظلم نمی‌کند، نه بسیار و نه کم و انتخاب این تعبیر در اینجا ممکن است اشاره به این باشد که: مجازات بدون دلیل از سوی خداوند بزرگ همیشه مصداق ظلم بسیار است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin