eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
906 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 کتب فقه شافعی، منابع کتاب مبسوط شیخ 👤 در مورد کتاب شیخ ، نکته‌ای که هست اینکه منابع مبسوط، غالبا کتب علمای است. عمدتا، کتابهایی که شروح و حواشی شافعی هستند، منابع اصلی مبسوط هستند. سُبکی در ، در مورد شیخ... 📚 درس خارج فقه، ۱۰ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2739 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مرجعیت عرف در تطبیقات 👤 استاد محمد جواد فاضل در نزاع بین مرحوم آیت الله خوئی و آخوند در مقابل مرحوم امام و مرحوم آیت الله فاضل در باب مرجعیت عرف در تطبیقات می فرمایند: اين دو مبنا درنتايج اجتهاد خيلی تأثيرگذار است، يک مبنا مثل مرحوم آخوند، مرحوم آقای خوئی و تلامذه آقای خوئی،من يادم هست استاد بزرگوار ما آيت الله العظمی وحيد دام ظله هم روی اين مبنا خيلی تکيه داشت و حتی ايشان می فرمود اين برهانی است و نمیشود کاری کرد. اينها قائلند به اينکه تطبيق به يد عرف نيست!تطبيق يک مفهوم بر يک مصداق خارجی به يد العقل است. اما مبنای امام و من تبع ايشان اين است که همان طوری که عرف مرجعيت در بيان مفاهيم را دارد تطبيق هم به يد العرف است. 📚 درس خارج اصول 19 دی 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2752 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تلفظ صحیح ضاد، روش عراقی یا روش مصری؟؟ 👤 عراقی ها ضاد را بدون شدت ادا میکنند به صورتی که کناره زبان با دندان های آسیا برخورد دارد اما مصر و لبنان و.. ضاد را به صورت دال مفخمه و با شدت ادا می کنند و هر کدام تلفظ ضاد را تنها بدین صورت صحیح می دانند و دیگری را غلط می دانند آیت الله سیستانی در این مورد فرموده اند اگر تشخیص ضاد صحیح ندادید احتیاط در تلفظ به هردو صورت بشود آیت الله زنجانی تلفظ هر ضادی را برای عرف خودش صحیح میداند به نظر می رسد تلفظ صحیح ضاد به صورت عراقی... 📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/10 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2747 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقسیمات احکام 👤 احکام شرعی در نظر مشهور به وضعی و تکلیفی و احکام تکلیفی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند؛ اما در نظر استاد تقسیمات احکام به سه دستهٔ تکلیفی، وضعی و انتزاعی تقسیم می‌شوند و احکام تکلیفی هم ۴ دسته هستند. شارع در موارد اباحه حکمی جعل نمی‌کند، بلکه مباح بودن را ما از عدم جعل ۴ دیگری انتزاع می‌کنیم. همچنین این ۴ حکم تکلیفی، نسبت به احکام واقعی است. اما در احکام ظاهری، ما حکم وجوب ظاهری و حرمت ظاهری و ... نداریم، بلکه حکم ظاهری دائماً یکی از این دوتاست: ایجاب احتیاط یا ترخیص در مخالفت تکلیف. 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2750 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجیت«یعنی... » در روایات 👤 در برخی روایات در تفسیر فرمایش امام معصوم بعضاً مطلبی با «یعنی» گفته شده، در این موارد دو سؤال مطرح می‌شود: اولاً آیا ممکن است این «یعنی» را خود حضرت فرموده باشند؟ یا اگر از امام بود، حتماً باید می‌فرمودند: «اعنی»؟ ثانیاً این «یعنی» اگر از راوی یا فقیهِ جامع کتاب روایی باشد، آیا ممکن است در شرایطی برای ما باشد؟ پاسخ اجمالی: «یعنی» می تواند کلام امام باشد و اگر کلام هم باشد، حجت است. پاسخ تفصیلی: ... 📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/19 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2758 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 شرطیت تغیر انتشاری با توجه به روایت سئل عن الماء النقیع 👤 🔻 برخی مانند صاحب عروه با توجه به صدر روایت که فقط استناد عرفی تغیر به نجس در آن مطرح شده است در آب کر حکم به کفایت تغیر بالخاصیه کرده اند اما استاد باتوجه به ذیل روایت که حضرت می فرمایند و کذلک الدم اذا سال و اشباهه که در مقام بیان ضابطه است، علاوه بر استناد عرفی تغیر به نجس، سیلان نجس در آب که همان انتشاری بودن تغیر است را شرط می دانند. بنابراین برای حکم به نجاست آب کر و جاری و چاه و غیره دو شرط لازم است اول اینکه تغیر مستند به نجس صورت گیرد دوم اینکه سیلان نجس در آب باشد. 📚 درس خارج فقه( جلسه59، 1401/10/17) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2754 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
عدم صحت اعتبار امارات به نحو جعل مودا به منزله واقع مرحوم خویی در مقام کیفیت اعتبار امارات فرموده که تنزیل مؤدا منزلة الواقع غلط است، چون این سر از سببیت درمی‌آورد، سر از تصویب درمی‌آورد. اگر خواسته باشد ادله حجیت خبر مثلاً مؤدا را بگوید واقع، پس واقع تغییر می‌کند ... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2735 📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 69 تاریخ12 دی ماه 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا میرزا از اعاجیب عالم است! گاهی انسان مطالبی را از افواه می‌شنود، آن‌ها ارزشی ندارد و گاهی با اسناد صحیح مطلبی را می‌شنود. یکی از مطالبی که مسند است، قضیه‌ای است که آقای آخوند ملاعلی همدانی رحمه الله نقل می‌کرد از آقای شیخ عبدالنبی نوری که بعد از شیخ فضل الله نوری در این اواخر اعلم علمای تهران بود. آقای شیخ عبدالنبی، استاد آخوند همدانی هم بود؛ چون در تهران پیش ایشان درس خارج می‌خواند. آقای آخوند می‌گفت یک وقت راجع به خدمتی که شیخ فضل الله نوری در مورد طبع وسائل الشیعه با تشویق کردن «امیر بهادر» کرد، صحبت بود. شیخ عبدالنبی نوری فرمود: وسائل یک دفعه چاپ شده بود و بسیاری از اهل علم به آن احتیاج داشتند و به کسی نمی‌رسید؛ چون تعداد چاپی آن محدود بود. لذا طلبه‌ها وسائل را استنساخ می‌کردند و من هم بعضی را «استکتاب» کرده بودم تا برایم بنویسند، و در آن تاریخ صد تومان مقروض شده بودم در نجف (برای استکتاب و هزینه‌های دیگر)، و چون در نور و مازندران املاکی داشتیم، از فروش محصولات این املاک، برای ما پول می‌فرستادند و من هم به حساب آن درآمد، این صد تومان را مقروض شده بودم که وقتی پول رسید، بدهم. ولی از عامل ما در نور، نامه‌ای آمد که امسال باران نیامده و محصول سوخته..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=12510/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تحلیل اشتباه از «ماهیت بیع»، در اثر تلقی اشتباه از حقیقت «اضافه» 👤 در رابطه با «اباحۀ جمیع تصرفات» اختلاف نظری وجود دارد؛ شیخ انصاری آن را صحیح نمیداند. محقق خوئی معتقد است این به خاطر مبنای اشتباه شیخ در تحلیل بیع است. حضرت امام(ره) توأمان هم مدعای شیخ انصاری را نقد میکند، هم مدعای محقق خوئی را. ایشان مدعی هستند که محقق خوئی به خاطر تلقی نادرست از حقیقت اضافه، تحلیل نادرستی از حقیقت بیع ارائه کرده اند. تفصیل مطلب اینکه ... 📚 درس خارج فقه معاطات، سال تحصیلی 1401-1402، جلسات 32 تا34. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2760 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠علت ماندگاری شیخ طوسی و تآلیف ایشان 👤 بنده یک زمانی در حالات شیخ تتبع کردم تا بفهمم علت ماندگاری و برکت تالیفات شیخ چیست؟! به این نتیجه رسیدم که تمام تالیفات شیخ طوسی برای این است که سد حاجات شیعه کند نه برای این که بگوید من کتاب نوشتم.... 📚 درس خارج فقه، 18/09/1401 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2748 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شبههٔ تنافی منجزیت امارات و قاعدهٔ قبح عقاب بلابیان 👤 شبهه‌ای مطرح است که دو حرف اصولی‌ها با هم نمی‌سازد: از یک طرف گفته‌اند که اماره قائم مقام می‌شود، لذا تکلیف را منجز می‌کند. در نتیجه عقوبت بر مخالفت اماره قبیح نیست؛ ولی از طرف دیگر را قبول کرده‌اند که معنایش این است که اگر مولا عبد را به خاطر مخالفت تکلیفی عقاب نماید که نسبت به آن قطع نداشته باشد، این عقوبت قبیح است. (مراد از بیان، خصوص قطع است؛ لذا قبح عقاب بلا بیان یعنی قبح عقاب بلا قطع). مجموعاً ۵ جواب به این شبهه داده شده است... 📚 درس خارج اصول، ۲۴ مهر ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2771 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 روشی دقیق برای توثیق محمد بن یحیی الصیرفی 👤 محمد بن یحیی الصیرفی توثیق خاصی ندارد ولی‌‌ می شود وثاقت او را اثبات کرد چون در ثواب الاعمال صفحه 80 دارد محمد بن یحیی اخی مغلس الصیرفی معلوم می‌‌شود محمد بن یحیی صیرفی برادر مغلس است. این را بگذارید کنار کلام نجاشی که می‌‌گوید محمد بن یحیی الخثعمی اخو مغلس کوفی ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2770 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفکیک انحلال ثبوتی از انحلال اثباتی و تاثیر آن در بحث خطابات قانونیه 👤 🔻 گاهی حکم به معنای اعتبار واقعی و اراده واقعی مولا در عالم ثبوت متعدد است. وقتی شارع می‌گوید علما را اکرام کن به عدد افراد عالم اعتبار دارد و در بحث انحلال توضیح دادیم که در این نوع انحلال جعل واحد است اما مجعول متعدد است و اراده و تحریک به اکرام هر عالمی مستقل از عالم دیگر است در نتیجه عصیان یا اطاعت هرکدام مستقل از دیگری بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند. پس در انحلال ثبوتی حکم (در عموم استغراقی و امثال آن) در همه مراحلش اعم از مرحله حب و اعتبار و امتثال، انحلالی است اما همان طور که اشاره شد معنای این انحلال این نیست که انشائات و جعل های متعدد وجود دارد چون ممکن است با انشاء و جعل واحد منشأها و مجعولات متعدد را ایجاد کرد و در بحث انحلال این نکته را متذکر شدیم که برخی از نقضهایی که مرحوم امام به نظریه انحلال وارد کردند و در مقابلش نظریه خطابات قانونی را برگزیدند ناشی از خلط بین انحلال انشاء و انحلال منشاء می باشد یعنی ایشان تصور کرده نظریه انحلال مربوط به عالم جعل و انشا بوده لذا به آن اشکال نموده که واضح است که انشاء و جعل متعدد نیست در حالی که نظریه انحلال مربوط به عالم منشاء و مجعول است نه عالم جعل انحلال در مقام اثبات.. 📚 خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2761 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
چرا استحباب اذان و اقامه اختصاص به فرائض یومیه دارند؟ استاد گنجی فرمودند: اینجا دو بحث وجود دارد یکی بحث مقتضی نداشتن استحباب و به غیر فرائض یومیه است و دیگری بحث مانع. از نظر استاد مقتضی استحباب وجود دارد و آن اطلاق لا صلاة الا باذان و اقامه. ولی تسالم و مویداتی وجود دارد که مانع برای استحباب هستند... جلسه 53 تاریخ 20 اذر ماه 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2769&pid=9624#pid9624 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 عدم وحدت سیاق بین نماز و روزه در حدیث مروا صبیانکم بالصلاه 👤 🔻 ما بیان کردیم که امر بعد از امر طریقی است و دلالت بر مشروعیت امر دوم می کند و بنابراین در روایت مروا صبیانکم بالصلاه، نماز صبی شرعی خواهد بود. اما برخی به این ثمره اشکال کرده اند که با توجه به سیاق روایت که روزه قطعا تمرینی است، نماز هم تمرینی خواهد بود که ما جواب دادیم که وحدت سیاق وجود ندارد؛ چون وحدت موضوع در اینجا نیست، علاوه بر اینکه شاهد بر شرعیت داریم. 📚 درس خارج اصول (جلسه65، 1401/10/19) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2759 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم صحت تقسیم مرتد فطری به معاند و اعتقادی 👤 مطلبی که در زمان ما هم گاهی اوقات مطرح می شود، این بحث است که آیا تقسیم مرتد به مرتد معاند و مرتد اعتقادی درست است یا نه؟ آیا می توان از ادله استفاده کرد که از روی عناد محکوم به این احکام است؟ در زمان ما برخی اعتقاد دارند که آن مرتد فطری که در این روایات احکام برایش ذکر شده، از قبیل قتل، تقسیم الاموال، بینونت مرائه از او، اینها در جایی است که از روی عناد ارتداد حاصل شده باشد، اما اگر یک کسی می گوید نه، من با اسلام عنادی ندارم، رفتم تحقیق کردم ادله و براهین را کنار هم گذاشتم، از حیث دلیل به این نتیجه رسیدم، از حیث فکر و اعتقاد به این نتیجه رسیدم، اسم این را می گذارند مرتد اعتقادی، می خواهند نتیجه بگیرند در زمان ما خیلی از کسانی که مرتد می شوند، مرتد اعتقادی هستند و مرتد اعتقادی محکوم به این احکام نیست، آنکه محکوم به این احکام است مرتد عِنادی است، در نتیجه اگر یک کسی عِناد ندارد، کارش پژوهش و تحقیق است این عنوان اعتقادی را دارد و مشمول این ادله نیست. 📚 درس خارج فقه 20 دی 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2763 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال طرو مانع 👤 آیا مکلفی که احتمال می دهد مانع از امتثال برای او ایجاد شود جایز است امتثال را تاخیر بیاندازد؟ اطلاق لفظی دلیل واجب موسع از بیان جواز تاخیر ساکت است؛زیرا دلیل فقط ناظر به ثبوت وکفایت امتثال متاخر است. اما مقتضای اطلاق مقامی جواز بدار است؛زیرا لزوم بدار از موارد مغفول نزد عرف است ونیاز به بیان شارع دارد وچون بیانی از شارع بر لزوم بدار نرسیده است، تاخیر جایز خواهد بود،کما اینکه مقتضای قاعده اشتغال ذمه به تکلیف یقینی لزوم بدار است ... 📚درس خارج اصول،18 دی 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2755 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کیاست در گفتار و نوشتار در قصه تنباکو که میرزا می‌خواست اقدام کند، سعی عمده‌اش این بود که جهات مختلف در نظر گرفته شود. یکی این‌که معتقد بوده است حتّی المقدور ناصر‌الدین شاه تضعیف نشود؛ حتّی شنیدم بعد از آن‌که میرزا بالأخره به ناچار اقدام کرد، می‌فرمود که خوب نشد را در مقابل دیگران تضعیف کردیم. لذا فوری تصمیم نمی‌گرفت؛ چون بالأخره این پادشاه متظاهر به تشیّع است، علاقه‌مند هم بوده، و ممکن است با تضعیف او، عثمانی بخواهد ایران را قبضه کند. یک کمی خطر قبضه کردن هم بوده است و در بعضی جاها هم پیش می‌آمدند و می‌گرفتند. لذا با توجّه به این خطر، میرزا نسبت به صدور حکم دست نگه می‌داشت. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14291/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم 👤 یکی از سؤالاتی که در بحث قطع مطرح است، این است که آیا شارع می‌تواند بگوید شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن داشته باشد؟ به نظر ما، اخذ به حکم در موضوع همان حکم کاملاً شدنی است ولی اخذ به حکم در موضوع همان حکم -حتی اگر نشدنی باشد- اما شارع می‌تواند مسیری را طی کند که در عمل، نتیجه با نتیجهٔ اخذ علم در موضوع یکی شود..... 📚 درس خارج اصول، ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2778 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 بررسی لابشرط بودن موضوع نسبت به محمول 👤 🔻 گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد. اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است. پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید. اما این مطلب در قضایایی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2762 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رجوع به فالاعلم در احتیاط واجب 👤 مجتهد اعلم اگر در مسأله‌ای ندهد، در صورت امکان احتیاط آیا مقلد مطلقاً می‌تواند به رجوع کند؟ ظاهر فرمایش مرحوم سید در عروه، جواز رجوع به فالاعلم است مطلقاً. مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری ذیل این عبارت عروه تفصیل داده‌اند بین صورتی که اعلم ادله را بررسی نکرده و کرده، با صورتی که ادله را بررسی کرده سپس احتیاط واجب کرده‌است. مرحوم آیت‌الله بهجت موافق با صاحب عروه بودند. وقتی تفصیل آیت‌الله سید احمد خوانساری به مرحوم آیت‌الله بهجت عرضه شد، فرمودند ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2785 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علامه طباطبایی: آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند! 👤 بحث جواز یا عدم جواز کتاب به فرع بر این است که در مقام بیان بودن آیات الاحکام قرآن پذیرفته شود. اما در حاشیه کفایه جلد 1 ص 165 مایل است به اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند نه بیان تفاصیل احکام. بر این اساس روایاتی که به ظاهر مخصص قرآن هستند هیچ گونه تنافی با قرآن نخواهند داشت، بلکه صرفا بیان تفاصیل آیات هستند. بنابراین ایشان حتی بعد از از منفصل به عموم کتاب رجوع نمی کند، چرا که معتقد است در مقام بیان تفاصیل نیست. این مطلب انصافا خلاف ظاهر است. بر فرض ایشان در مطلقات قرآن این را بگوید، در عمومات نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2782 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 توثیق سهل بن زیاد 👤 مد ظله العالی در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا او ثمره زیادی دارد. «» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است. آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كرده‌اند به جهت نقل روايات آميز توسط او بوده است، در حالى كه... 📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa