🔰 #فقه
💠 تفاوت های اشخاص حقیقی و حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
متخصصین علم حقوق بین اشخاص حقیقی و حقوقی به تفاوت هایی اشاره کرده اند که عبارتند از:
الف: عدم وجود احوال شخصی در اشخاص حقوقی
ب: عدم تحقق مرگ در أشخاص حقوقی
ج: نیازمندی أشخاص حقوقی به جعل أهلیت و پذیرش قانونی آن
د: تکامل یافتن أهلیت أشخاص حقیقی
ه: عدم امکان استفاده از مجازاتهای جسمی در مورد اشخاص حقوقی
و: عدم وجود محدودیت برای کسب حقوق و تعهدات در مورد اشخاص حقیقی
برخی از این موارد دارای مناقشه است و ادعای حقوقدانان در مورد آن صحیح نیست. به عنوان مثال در غالب موارد این گونه است که در اشخاص حقیقی، فرایند تکاملی برای اختیارات وجود دارد و اشخاص حقوقی أهلیت ثابتی دارند، اما ثابت بودن اختیارات شخص حقوقی، لازم لاینفک از آن نیست بلکه ممکن است هنگام تأسیس شخص حقوقی، در اساسنامه آن قید شود که اهلیت آن به صورت تدریجی تکامل پیدا کند.
📚 برگرفته از صفحه ۳۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی دلیل اول از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و اقوال هفتگانه حول حق و حکم
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 فقهاء در مورد به ارث رسیدن اجازه قائل به عدم توریث هستند و برای این نظر ادلهای بیان شده است:
محقق خراسانی قائل هستند ادله ارث شامل ما ترک میت که حق و مال است میشود و حال آنکه اجازه حق و مال نیست بلکه حکم شرعی است.
توضیح مطلب: اینکه اجازه از احکام الهی باشد در استدلال موضوعیت ندارد ولی نفی مالیت و حق بودن در استدلال دخیل است...
📚درس خارج فقه ۹ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3056
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 حجیت سیره های مستحدثه
👤#استاد_گنجی
شهید صدر ادعا کردند که در حجیت سیره عقلاء، لازم نیست که در مرئا و مسمع معصوم، عمل صورت گرفته باشد بلکه همینکه ارتکاز باشد که باید به اهل خبره رجوع کرد و چه بسا در آینده و در خطابات شرعیه اجرا شود و به آن سرایت کند، اینجا از عدم ردع، امضا کشف میشود. اگر شارع مقدس در این موارد راضی نباشد، باید تذکر دهد که نباید برای کشف مدالیل، به اهل خبره رجوع کنید. استاد این مطلب را قبول ندارد.....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۵. ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امضا #سیره_عقلائیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 بررسی دلالت آیهٔ«مٰا كُنّٰا مُعَذِّبِينَ حَتّٰى نَبْعَثَ رَسُولاً» بر برائت
👤 #استاد_فرحانی
📝 بحث در استدلال به آیه نفی عذاب «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» بر برائت است.
مرحوم آیت الله خوئی می فرمایند: که این آیه اگر چه در مقام نفی فعلیت عقاب قبل از بعثت رسول است ولی به دلالت التزامی و بالملازمه نیز دلالت بر عدم استحقاق عقاب قبل از بعثت رسول نیز می کند؛ زیرا لسان آیه بیانگر این است که شأن الهی اقتضاء می کند، قبل از ارسال رسول، عذاب نمی کند و عذاب کردن قبل از ارسال رسول، مناسب شأن الهی نیست و این عدم تناسب در صورتی است که شخص مستحق عقاب نباشد و الا اگر مستحق عقاب باشد، دیگر عذاب او، لطمهای به شأن الهی نمی زند و مخالف شأن الهی نیست.
حضرت استاد استدلال مرحوم آیت الله خوئی را تنها در یک فرض و طبق یک احتمال قبول دارند و قائل هستند که....
📚درس خارج اصول مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3060
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 کفایت نیّت اجمالی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در اموری که #نیّت در آنها معتبر است، اگر قرینه خاصی بر اعتبار #نیت_تفصیلی وجود نداشت، #نیّت_اجمالی هم کفایت میکند.
به عنوان مثال، حضرت استاد شبیری، حقیقت نذر را تملیک به خداوند میداند. شخصی که نذر میکند مالی را #صدقه دهد، باید نیّت کند که این مال را به #تملیک_خداوند دربیاورد، ولی نیاز نیست دقیقا اینگونه نیت نماید؛ بلکه نیت اجمالی هم کافی است. به این صورت که با انشاء صیغه نذر، قصد کند آنچه نذر صحیح شرعی است واقع شود.
در #عقد_ازدواج هم مطلب اینگونه است. لازم نیست عاقد، مثلا حقیقت انشاء و اموری ازین قبیل را بداند. همینکه قصد کند عقد صحیح شرعی با این صیغه محقّق شود، کافی است.
روایتی در مورد حجّ امیرالمومنین وارد شده است که میتواند به عنوان دلیل برای کفایت نیت اجمالی، مورد توجه قرار گیرد.
📚 درس خارج فقه، ۱ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3050
#نیت_اجمالی
#حج #نذر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔻در واکنش به حمله وحشیانه به بیمارستان در غزه؛
◾️حوزه علمیه عزای عمومی اعلام کرد
◾️ درسهای حوزه در روز چهارشنبه تعطیل شد
🔻متن کامل بیانیه آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم
🔸درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور، وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگهای صهیونیست را در برابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین به نمایش گذاشت؛ این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قلههای فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود.
🔸حوزه علمیه قم و حوزههای علمیه سراسر کشور با تاسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانوادههای شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایتِ کمنظیر اعلام و امت اسلامی و دولتها و ملتهای مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یکپارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا میخواند و به مجامع بینالمللی هشدار میدهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بیگناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمینهای اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار میدهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است.
🔸 به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین فردا چهارشنبه دوم ربیع الثانی ، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورایعالی و مدیریت حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی در حوزههای علمیه عزای عمومی اعلام و درسها تعطیل خواهد بود.
🔸پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم.
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
۲۵ مهرماه ۱۴۰۲
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 موارد تمسک به سیرهی عقلا (صحت معاطات)
👤 #الفائق
یکی از دلایلی که برای صحت معاطات مطرح شده است، تمسک به سیرهی عقلا است که از یک قیاس اقترانی و یک قیاس استثنایی تشکیل شده است.
به این صورت که سیرهی مستمرهی عقلا بر معاطات و صحت معاطات بوده و می باشد و ردع هم نشده است و هر سیرهی عقلاییای که توسط شارع ردع نشده باشد، حجت است، پس سیرهی عقلا بر صحت معاطات حجت است...
📚 الفائق(صفحه ۱۲۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3061
#سیره
#عقلا #معاطات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 جریان خطای در تطبیق در امور قصدیه
👤#استاد_گنجی
آقای خویی میفرماید امور قصدیه قابلیت خطای در تطبیق ندارند. مثلا اگر کسی میخواست نماز واجب بخواند و اشتباهی نافله خواند علی القاعده باطل است. ولی مرحوم حکیم میفرماید امور قصدیه قابلیت خطای در تطبیق دارند....
📚درس خارج فقه، جلسه۱۷، ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#خطا
#تطبیق #امور_قصدیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ مکرّر در مکرّر تجربه کردم!
🔺️ آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیه:
#توسل به حضرت زهرا صلوات الله علیها و #خدمت به امیرالمومنین صلوات الله علیه و لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام را مکرّر در مکرّر تجربه کردم.
و هر بار نیز به واسطه این عمل، مشکلاتم به طور معجزه آسا برطرف گردید.
📚 ذکر محبوب، ص ۳۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 معنای حصه توأمه و اشکال به آن
👤 #استاد_شهیدی
محقق عراقی فرمودند: ما یک مبنایی در اصول داریم که با این مبنا خیلی از مشکلات را میخواهیم حل کنیم، نام این مبنا حصه توأمه است. حصه توأمه چیست؟
ما یک مثالی از فلسفه بزنیم بعد بیاییم سراغ علم اصول. در فلسفه گفتند حرارتی که از آتش صادر میشود نه حرارت مطلقه است و نه حرارت مقیده، حرارت مطلقه نیست که شامل آن حرارتی بشود که صادر از این آتش نباشد، حرارت با قید صدور از این آتش هم از این آتش صادر نمیشود، ذات حرارت از این آتش صادر میشود ولی یک ذات متضیقه است، یک ذاتی که تضیق قهری دارد، لاینطبق الا بر حرارت صادره از این آتش، پس نه مطلق است نه مقید، بلکه ذات متضیقه است.
گاهی هم تعبیر میکنند به "قضیه حینیه"، یعنی در مقابل قضیه مشروطه و قضیه مطلقه، قضیه حینیه است.
اشکال استاد شهیدی به مبنای حصه توأمه .....
📚 درس خارج اصول، ۱ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3071
#حصه_توأمه
#تضییق #حینیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠عدم مجعولیت صحت و فساد در عبادات و معاملات
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 با توجه به اینکه صحت و فساد دو امر انتزاعی عقلی هستند که از مطابقت ماتی به با مامور به انتزاع می شوند و این انتزاع در حیطه تصرفات و جعل شارع نیست یعنی یا ماتی به مطابق با مامور به است که عقل صحت را انتزاع می کند و یا مطابق نیست که عقل فساد را انتزاع می کند و در این جهت فرقی بین احکام واقعی و ظاهری و همچنین واقعی اولی و ثانوی نیست؛ چون طبق خطابات قانونیه که طبیعت موضوع حکم است، بحث مطابقت و عدم مطابقت مربوط به مقام امتثال است و دخالتی در جعل ندارد علاوه بر اینکه گفته شد که صحت و فساد در اینجا انتزاع عقلی است و مجعول نیست.
نکته: در معاملات هم گرچه مرحوم آخوند قائل به مجعول بودن صحت به خاطر امضای شارع شده است ولی این هم صحیح نیست؛ چون امضای شارع به معنای صحت نیست، بلکه به قول مرحوم امام و مرحوم نائینی امضای شارع موجب ترتب اثر است و صحت همان مطابقت ماتی به با مامور به مانند عبادات است و با ترتب اثر فرق می کند.
📚 درس خارج اصول (جلسه ۸، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3049
#فساد
#عبادات #صحت #معاملات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 بررسی دلیل دوم از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و کلام مرحوم شیخ انصاری و محقق اصفهانی و مناقشه استاد
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم شیخ اعظم در مقام طرح دلیل برای عدم تورّث اجازه کلامی دارند که به دو نحو قابل تفسیر است:
اول: ارتکاز عرف، اجازه را مانند سائر تصرفات میبیند و لذا اگر قائل شویم اجازه به ارث میرسد لازم میآید بگوییم سائر تصرفات مالک ـ مانند بیع و اجاره و صلح و هبه ـ نیز از میت به ورثه منتقل میشود که کلامی باطل است زیرا عرف، موضوع جواز بیع و اجاره و غیره را سلطه مالک بر مال میداند نه ارث، بنابراین...
📚درس خارج فقه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3077
#فضولی
#انصاری #اصفهانی #عرف #بیع #اجازه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مروری بر مسلک اعتبار در تبیین حقیقت وضع
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مسلک دومی که در کلام مرحوم شهید صدر وارد شده، مسلک اعتبار است. این مسلک به گونه های مختلفی تقریب شده است که مرحوم آقای صدر نیز گونه های مختلف آن را مورد بحث قرار دادهاند. ما قصد بحث تفصیلی از گونه های مختلف تقریب مسلک اعتبار نداریم و صرفاً به شکل گذرا این تقریبات را عنوان میکنیم و سپس اشکال مشترکی که مرحوم آقای صدر به همۀ این تقریبات وارد میکنند را طرح نموده و در موردش بحث میکنیم.
مسلک اعتبار، به لحاظ چیستیِ معتبر، به چند گونه قابل تقریب است ...
📚 درس خارج اصول، ۵ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#وضع
#اعتبار #مسلک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠وجه جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن
👤#استاد_قائینی
اصولیین راه حلّهای متفاوتی در جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن ارائه دادهاند. استاد قائینی نیز بیان دیگری را ارائه دادهاند که خلاصۀ آن در ذیل میآید:
متعلق نهی، روزه ایست که به عنوان روز عاشورا قصد شود، اما اگر #روزه روز #عاشورا به این قصد نباشد، مامور به است؛
منشا نهی نیز دو چیز بوده است یکی جعل احادیث در فضیلت روزه روز عاشورا و دیگری عید قرار دادن آن توسط مخالفین اهل بیت علیهم السلام، لذا به این دو جهت روزه روز عاشورا مورد نهی واقع شده است و ائمه اطهار خواستند با این نهی بفهمانند که روزه روز عاشورا با سایر ایام تفاوتی ندارد و اینکه نباید به عنوان #تشبه به مخالفین این روز را روزه گرفت.
📚درس خارج اصول، اول آبان۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3082
#مکروه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 نیت قطع صلات
👤#استاد_گنجی
آیا نیت قطع صلات بدون این که کاری انجام دهد مبطل نماز است؟ ادعای شهرت و اجماع شده است که مبطل است. مهمترین دلیلی که آوردهاند این است که در نماز هیئت اتصالیه معتبر است و نیت قطع مضر به هیئت اتصالیه است. اما استاد قبول ندارد که نیت قطع مبطل نماز باشد.....
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۵، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#نیت
#قطع_صلات #هیئت_اتصالیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله بهجت(ره):
🔺️ از آقا #سید_عبدالهادی_شیرازی رحمه الله که عالم واقعی بود، نقل کردهاند؛ که در کودکی بعد از فوت پدرم، میرزای بزرگ، تکفل خانواده به عهده من بود.
🔺️ ایشان میگوید: پدرم را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی! حال شما چطور است؟ در جواب گفتم: خوب نیست.
🔺️ فرمود: «به بچه ها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند
،تنگدستی شما رفع میشود». 📚 پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به رازهای دین،ص۳۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
😍😍😍«جناح»😍😍😍
یه نرم افزار جذاب
یه کار فرهنگی تمیز در قالب بازی
نمیگم فقط خودت نصبش کن
به عنوان یه کار تبلیغی به بقیه هم معرفیش کن
دانلود «جناح کوئیز» از بازار👇
http://mbparnian.ir/Share/CafeBazaar?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
دانلود «جناح کوئیز» از مایکت👇
http://mbparnian.ir/Share/Myket?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
کانال جناح کوئیز در ایتا
@janahquiz
🔰 #فقه
💠 رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
با اشاره به سه مطلب میتوان به رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی دست یافت:
مطلب اول این است که اشخاص حقیقیِ ایجاد کنندۀ اشخاص حقوقی، أعم از مؤسسات و شرکتها و جمعیتها هستند. در نتیجه اشخاص حقوقی، دست آورد اشخاص حقیقی هستند.
مطلب دوم این است که با توجه به اینکه اشخاص حقوقی که ایجاد میشوند، فاقد ادراک و شعور هستند، لازم است فعالیتهای شخص حقوقی از قبیل خرید و فروش، اجاره و سایر تصرفات توسط اشخاص حقیقی انجام شود که آن اشخاص حقیقی به نمایندگی از طرف شخص حقوقی این فعالیت را انجام میدهند و به لحاظ اینکه نمایندگان دارای شعور و ادراک هستند، تصرفات آنها نافذ خواهد بود.
مطلب سوم در مورد اشخاص حقوقی این است که عادتاً حدود اختیارات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی که آن را انشاء میکنند، تعیین میگردد و بیش از اختیاراتی که در اساسنامه وجود دارد، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت.
📚 برگرفته از صفحه ۲۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مدرک قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل
👤 #استاد_شهیدی
محقق نائینی قائل به اهمال جعل اول نسبت به جاهل بود، یعنی هیچ خطابی در جعل اول نسبت به جاهل اطلاق ندارد، چون تقییدش محال است، تقابل اطلاق و تقیید ثبوتی هم تقابل عدم و ملکه است کل ما استحال التقیید استحال الاطلاق مثل کلما استحال البصر استحال العمی مثلا به این دیوار نمیشود اعمی بگوییم، چون محال است بصر داشته باشد؛ لذا اگر یک خطابی تقییدش ممکن نباشد، اطلاق نیز که عدم التقیید فی محل قابل للتقیید است، محال می شود؛
و لذا جعل اول مهمل است. در جایی که یک جعل دومی داشتیم که نتیجةالتقیید است فبها المراد، اگر جعل دوم و متمم جعلی که نتیجةالتقیید است نداشتیم، به ادعای محقق نائینی یک متمم الجعلی داریم که نتیجةالاطلاق دارد، و آن همان قاعده اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است، قیام ضرورت بر اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است.
این کلام اشکال دارد. زیرا .....
📚 درس خارج اصول، ۴ مهر 1402
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3088
#اشتراک
#عالم #جاهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠دخول واجب تخییری در بحث اجتماع امر و نهی( اشکال به کلام محقق خویی)
👤 #استاد_حسینی_نسب
محقق #خویی به مرحوم #آخوند اشکال می کنند که چون تصویر #نهی تخییری فقط در فرض نهی از مجموع است، تعارضی با #واجب تخییری که نهی از #جامع است ندارد، بنابراین مساله اجتماع امر و نهی در واجبات و محرمات تخییری مطرح نمی شود. اما استاد جواب دادند که این کلام در صورتی صحیح است که ما فقط در واجب تخییری، تخییر #عقلی داشته باشیم. در حالی که ما قبلا گفتیم که دلیل مرحوم آخوند بر وحدت غرض در واجب تخییری تمام نیست و وقتی عرف در لسان شارع تخییر را میبیند و عقلا هم می تواند بگوید که شارع می گوید مرتبه ۱ مصلحت ملزمه دارد اگر بر آن اکتفاء کنی، اما اگر به آن اکتفاء نکردی، مرتبه ۲ مانعی دارد ولی مرتبه ۳ مصلحت ملزمه دارد و به این صورت وقتی تخییر شرعی هم ممکن بود، در اطراف واجب تخییری هم مصلحت وجود دارد، که اگر این طرف با اطراف نهی تخییری جمع شود، اجتماع امر و نهی می شود.
📚 درس خارج اصول جلسه۸۳ (۲۳بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2862
#اجتماع
#تخییری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در بحث تعارض دو بحث شبیه به هم وجود دارد. یک بحث انقلاب نسبت است و بحث دیگر شاهد جمع. شباهت هر دو در تغییر نسبت بین ادله متعارض است لکن شاهد جمع اتفاقی و اجماعی است که جایز است ولی انقلاب نسبت اختلافی است. نکته این است که....
📚 درس خارج فقه، ۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3093
#تعارض
#انقلاب_نسبت #شاهد_جمع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 ادعای اجماع و به اشتباه انداختن فقها
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت اجماع منقول یک اشکالی وجود دارد و آن این است از طرفی اجماع حدسی است و از طرفی ادعای اتفاق میشود. در نتیجه یک تدلیسی رخ میدهد. یعنی ظاهرش این است که کشف از رای معصوم شده در حالی که حدسی است. استاد فرمودند...
📚درس خارج اصول، جلسه ۲۷. ۹ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجماع
#منقول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
❇️ #جرعه_معرفت
🔹️ #علامه_محمد_تقی_مجلسی(ره):
⬅️ ینبغی للعالم أن لا یتکلم ما لم یتوسل إلی الله تعالی بالتضرع و الابتهال.
⬅️ و یقرأ قوله تعالی: (رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی)حتی یجری الله سبحانه علی لسانه ما هو الحق و الصواب.
⬅️ و هکذا دأبی سیما فی هذا الشرح، و جربت زائدا من ألف مرة أنه لو کان وقع النسیان فی التوسل کان یقع السهو فی السطر الأول غالبا و أتنبه و أتوسل.
⬅️ و روی عن الصادق علیه السلام أنه ینبغی للمؤمن أن یکون محدّثا. و لا یحصل ذلک إلا بالتوسل إلی جناب قدسه تعالی.
📚 روضة المتقین، ج۱۲،ص۲۴۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت
👤#استاد_قائینی
یکی از وجوه اشتراط بلوغ در شهادت صبی، عدالت ذکر شده است به این بیان که عدالت ملکۀ ترک گناه است و صبی نمی تواند گناه کند چون مکلف نیست بنابراین نمی توان صبی را عادل دانست. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، عدالت معنای دیگری دارد و با توجه به آن معنا نمی توان برای اثبات اشتراط بلوغ به این وجه تمسک کرد و همان معنا از عدالت منشأ اشتراط مروّت و اشتراط ترک قبائحِ مباح در امام جماعت علاوه بر ترک فسق شده است. این معنا از عدالت عبارت است از ... .
📚درس خارج فقه، سی ام مهر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3113
#عدالت
#شهادت #صبی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa