eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 ادعای اجماع و به اشتباه انداختن فقها 👤 در بحث حجیت اجماع منقول یک اشکالی وجود دارد و آن این است از طرفی اجماع حدسی است و از طرفی ادعای اتفاق می‌شود. در نتیجه یک تدلیسی رخ می‌دهد. یعنی ظاهرش این است که کشف از رای معصوم شده در حالی که حدسی است. استاد فرمودند... 📚درس خارج اصول، جلسه ۲۷. ۹ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ 🔹️ (ره): ⬅️ ینبغی للعالم أن لا یتکلم ما لم یتوسل إلی الله تعالی بالتضرع و الابتهال. ⬅️ و یقرأ قوله تعالی: (رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی)حتی یجری الله سبحانه علی لسانه ما هو الحق و الصواب. ⬅️ و هکذا دأبی سیما فی هذا الشرح، و جربت زائدا من ألف مرة أنه لو کان وقع النسیان فی التوسل کان یقع السهو فی السطر الأول غالبا و أتنبه و أتوسل. ⬅️ و روی عن الصادق علیه السلام أنه ینبغی للمؤمن أن یکون محدّثا. و لا یحصل ذلک إلا بالتوسل إلی جناب قدسه تعالی. 📚 روضة المتقین، ج۱۲،ص۲۴۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت 👤 یکی از وجوه اشتراط بلوغ در شهادت صبی، عدالت ذکر شده است به این بیان که عدالت ملکۀ ترک گناه است و صبی نمی تواند گناه کند چون مکلف نیست بنابراین نمی توان صبی را عادل دانست. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، عدالت معنای دیگری دارد و با توجه به آن معنا نمی توان برای اثبات اشتراط بلوغ به این وجه تمسک کرد و همان معنا از عدالت منشأ اشتراط مروّت و اشتراط ترک قبائحِ مباح در امام جماعت علاوه بر ترک فسق شده است. این معنا از عدالت عبارت است از ... . 📚درس خارج فقه، سی ام مهر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3113 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 موارد تمسک به سیره‌ی عقلا (اصالة السلامه) 👤 شخصی در زمان تعلق وجوب زکات، در تحقق شرایط وجوب زکات مثلاً عقل شک می کند و حالت سابقه هم معلوم نیست تا مجرای استصحاب باشد حکم مسأله چیست؟ دو قول وجوب و عدم وجوب زکات در مسأله وجود دارد که برخی از فقها مثل آیة الله خوئی رضوان الله تعالی علیه با تمسک به بناء عقلا بر اصالة السلامه، به وجوب زکات فتوا داده اند... 📚 الفائق(صفحه ۱۲۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3101 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠امکان یا امتناع بازگشت از طیب نفس انشایی 👤 [روایت] لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه تاسیسی نیست، امضاء بناء عقلایی است، و در بناء عقلاء آنی که مجوز تصرف در مال غیر است اعم است از طیب نفس بالفعل و طیب نفس انشایی که در ضمن عقد لازم به نحو شرط نتیجه انشاء می‌‌شود. نکته عقلاییه غالبه در حرمت تصرف در مال غیر این است که ظلم و عدوان است و این نکته در جایی که فعلا مالک راضی نیست ولی طیب نفس او شرط نتیجه شده است، نمی‌آید..... 📚درس خارج فقه، ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3110 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 انشاءات طولی 👤 انشاءات طولی را در سراسر فقه داریم. درک و تحلیل و توضیحش باید یکی از «مبادی تصوریِ حکم» در اصول بشود. منظور از انشاءات طولی این است که ... این بحث انشاءات طولی، بسیار پرفایده است؛ اگر مبادی این نظریه صاف بشود، می‌بینید در سرتاسر فقه، با انشاءات طولی سر و کار دارید. اگر انشاءات طولی را با لطافتش خوب تصور کنید، در این ادله‌ی طولی اصلاً به مانعةالجمع نمی‌رسید. ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه هشتم(‌‌‌یک‌شنبه۲۳مهر۱۴۰۲) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3123 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1632
📌 شماره 100 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20436 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 100.pdf
1.51M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 100 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری 🔸مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تمایزات مسلک قرن اکید با سایر مسلک ها 👤 🔻شهید صدر برای بیان تمایزات دیدگاه خود با سائر دیدگاه­‌ها می­‌فرماید تحلیل ارائه شده برای وضع سه نتیجه را در پی دارد: ۱- نتیجۀ اول آن است که حقیقت وضع، یک امر حقیقی و واقعی است نه یک امر اعتباری و نه تعهّد و مانند آن. ما در حقیقت در صدد ارائۀ تحلیلی از همان مسلک واقعی و حقیقی بودن وضع هستیم که این امر واقعی را توجیه و تبیین کند؛ یعنی چه اتفاقی می­ افتد که چنین امر واقعی و حقیقی­ ای رخ می­‌دهد و سائر .... 📚 درس خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
❇️ تقیّد آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوان‌الله علیه) به نماز جماعت 🔸 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔸️ مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً. دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سخت‏گيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مى‏‌گفتند: در عدالتى ‏كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سخت‏گيری‌ها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مى‌‏كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت استصحاب و قیاس از منظر شیعه 👤 عده ای از قدما اصحاب بودند که استصحاب را قیاس می دانستند، البته واقعا فرق جوهری با قیاس ندارد و اخباری‌ها هم شاید از این باب است که اشکال کرده‌اند. در حقیقت فرق بین استصحاب و قیاس این است که ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3095 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa