eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
817 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
سید علی شوشتری(ره) ❇️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم آخوند همدانی با واسطه از آخوند شوندی در جزینی، نقل می‌کرد که ایشان می‌گفت من متوجه شدم که هفته‌ای یک ساعت به منزلی می‌رود؛ این مسئله توجه مرا جلب کرد! و با خود گفتم این موضوع نباید بی‌حساب باشد. حتماً نکته‌ای در آن هست. 🔹️ آن منزل، منزل آقا سید علی بود. می‌گوید به بهانه استخاره در زدم؛ گفتم استخاره می‌خواهم. آقا سید علی فرمود بگویید وارد شود، داخل شدم دیدم آقا سید علی موعظه می‌کند شیخ هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست... 🔹️ جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد، من خیلی مجذوب آن صحبت‌ها شدم. از آقاسید علی خواستم اجازه دهد من هم شرکت کنم. آقا سیدعلی فرمود: آقا رئیس هستند فرصتی ندارند وقتشان خیلی محدود است، شما هر وقت بیایید مانعی نیست. 🔹️ آخوند ملاحسینقلی می‌گفت؛ خدمت آقا سید علی رفتم دیدم اصحاب خاصی دارد و بدین ترتیب ملا حسینقلی به آقا متصل می‌شوند. 📘 حکایات نورانی، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع 👤 🔻یک اشکالی به ذهن ما رسیده بود که بعد متوجه شدیم در لابلای کلمات آقای هاشمی نیز به آن اشاره شده است. اشکال مورد نظر عبارت از آن است که آیا حقیقت وضع، مجرد قرن اکید است؟ یعنی آیا حقیقت وضع مجرد این است که با تصور لفظ، تصور معنا ایجاد شود؟ آقای هاشمی به موارد تداعی معانی مثال می‌­زند. به طور مثال با دیدن کلمۀ سکونی، ذهن معنای نوفلی را تداعی و تصور می­کند؛ اما .... 📚 درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضرورت مشروعیت غرض برای تشکیل شخص اعتباری 👤 یکی از مقوماتی که در کتب حقوقدانان برای تشکیل شخص اعتباری مطرح شده است، وجود مصلحت معیّن و مشروع است؛ یعنی اگر مؤسسین شخص اعتباری اقدام به ایجاد شخص اعتباری کنند که غرض از آن مشروع نباشد، آن شخص اعتباری اساسا ایجاد نخواهد شد. علاوه بر نظریه مطرح شده، دو نظریه دیگر قابل بیان است: 1- ضرورتی ندارد که غرض از تشکیل شخص حقوقی، غرض مشروع یا مصلحت عام یا خاص باشد. 2- تفصیل بین اهداف نامشروع در بین کافّه عقلاء و اهداف محل اختلاف 📚 برگرفته از صفحه ۴۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠تفصیل مرحوم تبریزی در حجیت اجماع 👤 در مساله حجیت اجماع تفاصیلی وجود دارد که یکی از آنها، تفصیلی است که مرحوم تبریزی و مشابه آن را شهید صدر در بحوث مطرح کرده اند. از منظر ایشان گاهی اجماع بر یک مساله ای است که حکم آن خلاف است؛ به این بیان که مثلاً اصل عملی اقتضای برائت دارد در حالی که دیده می شود اجماع بر وجوب آن حکم، اقامه شده است و از طرف دیگر آن مساله هم از مسائلی نیست که اولاً عقل بتواند در آن نظری داشته باشد؛ مثلاً در شک و دوران بین وجوب یک تسبیح اربعه یا سه تسبیح اربعه در رکعت سوم و چهارم، عقل اصلاً نه ایجاباً و نه نفیاً نظری ندارد و ثانیاً در قرآن کریم و روایات موجود هم دلیلی بر این حکم وجود ندارد؛ در چنین فرضی مرحوم آقای تبریزی می فرماید ... 📚درس خارج اصول، شانزدهم مهر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3160 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رابطه بین ادله ناهیه از عمل به ظن و ادله حجیت خبر واحد 👤 در بحث حجیت خبر واحد بعضی قائل به عدم حجیت هستند چرا که آیات ناهیه از عمل به ظن آنها را شامل می‌شود. در مقابل جواب داده اند به این که ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه مقدم می‌شوند. اما در کیفیت تقدم اختلاف شده است. مرحوم آخوند قائل به تخصیص و مرحوم نائینی قائل به حکومت و مرحوم شیخ قائل به تخصص و مرحوم بروجردی قائل به ورود است.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۰. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة 👤 پنج طریق اثبات وثاقت مسعده بن صدقه به شرح ذیل است: ۱.ایشان از روات کتاب کامل الزیارات است. ۲.ایشان از روات کتاب تفسیر قمی است. ۳.محقق بروجردی و آیت الله شبیری زنجانی ادعا می‌کنند که مسعدة بن صدقه همان «مسعدة بن زیاد» است. ۴.اکثار روایت اجلاء. ۵.مرحوم تبریزی رحمه الله فرموده‌اند: در مورد هر شخصی که از معاریف بوده و «لم یرد فیه قدح» وثوق پیدا می‌شود که او عیبی نداشته است و الا یک شخصی عیب او را بیان می‌کرد. اما بررسی و نقد این وجوه در ادامه مطلب..... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3153 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠مراد از تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» در روایت سکونی 👤 در بحث اشتراط اسلام در قبول شهادت، به روایت سکونی تمسک شده است. شاهد در این روایت، تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» است. تفاسیر مختلفی از این تعبیر وجود دارد. برخی آن را به ولد الزنا تفسیر کرده اند و برخی آن را مختص به شخص محدود (کسی که حدّ شرعی خورده است) دانسته اند. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفاسیر صحیح نیستند. معنای صحیح از این تعبیر، امری است که با توجه به آن می توان به این روایت برای اثبات اشتراط اسلام در قبول شهادت تمسّک کرد. اما معنای صحیح «ذی مخزیة فی الدین» عبارت است از ... . 📚درس خارج فقه، بیست و یکم آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3159 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
با امام عصر(عج) ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم می‌گفت: از پرسیدند که شما حضرت ولیعصر علیه السلام را زیارت کرده‌اید یا نه؟ در پاسخ گفت تاکنون خیر... زمانی به من گفتند حضرت، در در حجره است، من در مسجد کوفه بودم دوان‌دوان خودم را به مسجد سهله رساندم، به‌طرف حجره آقا سید علی رفتم، مقداری مانده بود که داخل حجره شوم آقا سیدعلی گفت جلو نیا!... و من توقف کردم. 🔹️ همهمه‌ای می‌شنیدم، بعد از مدتی آقا سید علی گفت بیا، رفتم کسی را ندیدم ولی آقا سید علی بمن داد. 📘 حکایات نورانی، ص۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی دوران استصحاب حکم مخصص و رجوع به عام فوقانی از منظر شیخ انصاری و مرحوم امام خمینی(ره) 👤 📝 بحث در دوران امر بین حکم و بین رجوع به عام فوقانی بود؛ به این بیان که اگر عامی مثل (اوفوا بالعقود) وجود داشته باشد و بعد از آن یک مخصص لبی وارد شود و آن را تخصیص بزند، در غیر مورد متیقن، چه باید کرد؟ آیا باید به عام رجوع کرد یا باید حکم مخصص را استصحاب کرد؟ مرحوم شیخ انصاری قائل به تفصیل هستند و می فرمایند اگر زمان در عام، ظرف باشد در این صورت حکم مخصص را باید استصحاب کرد؛ اما اگر زمان در عام، قید باشد در این صورت، باید به عام رجوع کرد. ولی استاد از قول مرحوم امام می فرماید که اساساً در ما نحن فیه این تفصیل جایگاهی ندارد و در مقام، بحث اطلاق و تقیید است نه بحث عام و خاص به این بیان که..... 📚درس خارج فقه مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3161 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 عزاداری ایام فاطمیه از أفضل قربات إلی الله است ▪️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: عزاداری فاطمیه اول و دوم از سابق بین مؤمنان مرسوم بوده است و عزاداری در این ایام از مصادیق تعظیم شعائر و از أفضل قربات إلی الله است که باید محفوظ بماند و سعی افراد هم باید بر این باشد که حرمت ایام عزا را نگه دارند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مراد از ابوبصیر در اسناد روایات 👤 از قدیم در بین رجالیان، مشهور بود که عنوان ابوبصیر، مردد بین دو نفر است: «ابوبصیر لیث بن بختری مرادی» و «ابوبصیر یحیی بن ابی‌القاسم اسدی» و یحیی بن ابی القاسم، ضعیف یا واقفی است، ولی لیث بن بختری ثقه است؛ لذا در مقام تصحیح روایاتی که در آنها نام ابوبصیر آمده، رجالیان برای تصحیح سند، در صدد اقامه قرائن بر لیث بودن ابوبصیر برآمده‌اند. این بیان که ابوبصیر مردّد بین دو نفر باشد (که یکی ثقه و دیگری ضعیف است)، از اشتباهی ناشی می‌شود که اولین بار در کلام مرحوم علامه وارد شده است... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3142 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ تقرب به خدا بدون به حضرت زهرا (س) ممکن نیست.. 🔹️ مرحوم آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند: ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود. 🔹️ حتی در مقام استخاره، تنها عبارتی که به زبان می‌آوردند این بود: «الهی به عصمتِ زهرا، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمان‌شان جاری می‌شد و سپس استخاره می‌کردند. 🔹️ به عقیده ایشان سلوک الی الله، بدون ارتباط و توسل به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا می‌فرمودند: همان طور که ائمه- علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم! 📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شبهه مصداقیه در تمسک به قاعده مشایخ ثقات 👤 استاد فرمودند: بین جایی که مروی عنه مشایخ ثقات معلوم باشد و اسم او ذکر شده باشد با جایی که مروی عنه معلوم نباشد (مانند عن بعض رجاله یا عن رجل یا عن بعض أصحابه) فرق است. اگر اسم مروی عنه را ذکر کند، اصل وجود مخصص مشکوک است یعنی ما دلیلی نداریم که در مورد عمر بن الولید مخصص وارد شده باشد لذا تمسک به عام صحیح است. اما در جایی که می گوید عن بعض رجاله، دلیل عام می گوید کل من روی عن جعفر بن بشیر أو روی عنه فهو ثقة و مخصصاتی هم داریم (موارد که می دانیم ضعیف هستند) در اینجا شما نمی دانید که بعض رجاله از مخصص ها بوده یا نبوده است. در اینجا تمسک به عام، تمسک در شبهه مصداقیه مخصص است و این قابل قبول نیست. لذا هم در مشایخ ثقات و هم در مورد این دو بزرگوار در جایی که معلوم نیست نفر بعدی کیست، چون هم احتمال می دهیم که نفر بعدی از کسانی باشد که دلیل خاص بر تضعیفش داریم و هم احتمال می دهیم از آنها نباشد، به عموم عام تمسک نمی کنیم. 📚 درس خارج فقه جلسه۳۳ (۲۴ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مفهوم داشتن جملات شرطیه ای که بعضی از شروط مسوق برای بیان می‌باشد 👤 در بحث شرطیت قیام برای تکبیر یک روایت وجود دارد که جمله شرطیه است و دو شرط وجود دارد. مرحوم خویی می‌فرماید هر چند یک شرط مسوق برای بیان موضوع است ولی یک شرط دیگر این گونه نیست و جمله شرطیه مفهوم دارد. استاد تطبیق این نکته را در روایت قبول نکردند. «إِذَا أَدْرَكَ الْإِمَامَ وَ هُوَ رَاكِعٌ وَ كَبَّرَ الرَّجُلُ وَ هُوَ مُقِيمٌ صُلْبَهُ».... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۳. ۱ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره): 🔹️ «علت آمدن من به قم این بود که پدرم (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید. 🔹️ شبی در(حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند:می خواهم بدانم قبر فاطمه زهراء علیها السلام کجاست؟ تا آن را کنم. 🔹️ حضرت فرموده بود:من که نمی توانم«برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ 🔹️ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه علیها السلام را به فاطمه معصومه علیها السلام عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت علیها السلام را درک کند به زیارت علیها السلام.» 📚 بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
شماره 59 نشست علمی با موضوع: حدود دخالت دولت در قراردادهای خصوصی با تاکید بر قراردادهای کار 🎤 ارائه توسط استاد محسن ملک افضلی اردکانی 📆زمان: دوشنبه 13 آذرماه ⏱ساعت 12:30ظهر 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠دو مبنا در تشخیص مدعی و منکر 👤 در نحو‌ه‌ی تشخصیص مدعی و منکر بین علماء اختلاف است: قول اول: برای تشخیص مدعی و منکر باید مصب الدعوی لحاظ شود یعنی شکل دعوی ملاحظه می‌شود. مرحوم شیخ انصاری و صاحب عروه رحمهم الله قائل به این قول هستند. قول دوم: برای تشخیص مدعی و منکر باید غرض الدعوی و نتیجة الدعوی لحاظ شود لذا هدف از دعوی ملاحظه می‌شود. مرحوم خویی (در تکمله منهاج) و تبریزی و شهید صدر رحمهم الله قائل به این قول هستند. و ظاهر کلام شهید صدر و مرحوم خویی رحمهما الله لحاظ غرض شخصی است. باید توجه داشت که نزاع در اینجا نزاع در یک حکم شرعی نیست زیرا...... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3140 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شرطیت وجود ذمّه مالی مستقل برای تشکیل شخص اعتباری 👤 دارا بودن ذمّه مالی مستقل یکی دیگر از مقوماتی است در کلام حقوقدانان مطرح شده است و بر اساس این ادعا، اگر شخص اعتباری ذمه مالی مستقل نداشته باشد، اساساً تشکیل نخواهد شد. روشن شدن این مقوم منوط به این است که کلماتی همچون ذمه، ذمه مالی و استقلال تبیین گردند. بعد از اشاره به این مقدمات، این مقوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ادعا شده است که این امر جزء ارکان شخص حقوقی نیست بلکه شخص حقوقی تابع جعل و اعتباری است که برای او صورت می‌گیرد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۴ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
✅ مطالعه زندگی بزرگان... 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: ✍ انسان به تفریح نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم، مطالعه شرح حال است. زندگی بزرگان را مطالعه کنید ببینید آنان چه کردند که به این رسیدند. مطالعه شرح حال علماء، در هدایت و تربیت انسان بسیار تأثیر دارد. می توان از ارواح این بزرگواران برای رسیدن به کمک گرفت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 واقفی نبودن سماعه 👤 🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ راهی برای : 🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم والد ما می‌فرمود: من راهی برای کنترل عصبانیتم پیدا کرده بودم و آن این بود که تا عصبانی می‌شدم، ذهنم زود منتقل می‌شد که اگر آقای حاج و آقای بودند، آیا آنها هم عصبانی می‌شدند؟ 🔹️ و وقتی متوجه می‌شدم که آنها اگر در این مقام بودند، تندی نمی‌کردند، عصبانتیم را کنترل و از بروز آن جلوگیری می‌کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص544 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت 👤 مرحوم نراقی ره در مورد شروط پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، ذکر کردن شرطی را به برخی از علما مثل مرحوم شیخ ره در نهایه و مرحوم صاحب مفاتیح ره نسبت می‌دهد به نام «ضرورت» یعنی شهادت کافر ذمی بر وصیت در صورتی پذیرفته می‌شود و حجت است که حالت اضطرار برای موصی وجود داشته باشد. مرحوم نراقی ره این شرط را رد می‌کند به این بیان که این شرط یا ذیل شروط سابق است و یا در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن وجود ندارد. اما به نظر استاد قائنی حفظه الله، این شرط به یک معنا صحیح و لازم الذکر است حتی اگر مراد علما از ذکر شرط «ضرورت» این مطلب نباشد. اما اشتراط «ضرورت» به چه معنا صحیح است و تحت سایر شروط قرار نمی‌گیرد؟.... 📚درس خارج فقه، پانزدهم آذر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3191 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شرط اعلمیت در حاکم شرع 👤 آیا حاکم شرع باید اعلم باشد؟ استاد علیدوست در این رابطه تفصیلی را بیان کردند بین مجتهد عادل و بین زعیم. در زعیم هم تفصیل دادند بین اعلمیت در فقه و بین حوزه کاری خودش... 📚درس خارج فقه، جلسه ۴۱، ۱۳ اذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 آیا شارع باید در هر ملاک الزامی تکلیف داشته باشد؟ 👤 استاد فرمودند: لازم نیست هر موضوعی که ملاک الزامی داشته باشد شارع هم تکلیف داشته باشد. نکته ای که تذکر آن لازم است این است که تکلیف حق است برای خداوند بر عباد نه این که حقی برای عباد بر خداوند باشد. لذا خداوند میتواند از این حق خودش در بعضی از موارد رفع ید کند..... 📚 درس خارج اصول، جلسه۷. ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دو قسم بودن تنزیل از منظر مرحوم خویی 👤 در جعل علمیت برای امارات یک اشکال عدم معقولیت مطرح میشود که مرحوم خویی با دو قسم قرار دادن تنزیل در صدد رفع این اشکال است. ایشان می‌فرماید:...... 📚درس خارج اصول، جلسه ۵۲. ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir