eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
819 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 نیت قطع صلات 👤 آیا نیت قطع صلات بدون این که کاری انجام دهد مبطل نماز است؟ ادعای شهرت و اجماع شده است که مبطل است. مهمترین دلیلی که آورده‌اند این است که در نماز هیئت اتصالیه معتبر است و نیت قطع مضر به هیئت اتصالیه است. اما استاد قبول ندارد که نیت قطع مبطل نماز باشد..... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۵، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 🔹️ آیت الله بهجت(ره): 🔺️ از آقا رحمه الله که عالم واقعی بود، نقل کرده‌اند؛ که در کودکی بعد از فوت پدرم، میرزای بزرگ، تکفل خانواده به عهده من بود.  🔺️ ایشان می‌گوید: پدرم را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی! حال شما چطور است؟ در جواب گفتم: خوب نیست. 🔺️ فرمود: «به بچه ها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند
،
تنگدستی شما رفع می‌شود».  📚 پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به رازهای دین،ص۳۵.  ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
😍😍😍«جناح»😍😍😍 یه نرم افزار جذاب یه کار فرهنگی تمیز در قالب بازی نمی‌گم فقط خودت نصبش کن به عنوان یه کار تبلیغی به بقیه هم معرفیش کن دانلود ‏«جناح کوئیز» از بازار👇 http://mbparnian.ir/Share/CafeBazaar?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA دانلود «جناح کوئیز» از مایکت👇 http://mbparnian.ir/Share/Myket?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA کانال جناح کوئیز در ایتا @janahquiz
🔰 💠 رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی 👤 با اشاره به سه مطلب می‌توان به رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی دست یافت: مطلب اول این است که اشخاص حقیقیِ ایجاد کنندۀ اشخاص حقوقی، أعم از مؤسسات و شرکت‌ها و جمعیت‌ها هستند. در نتیجه اشخاص حقوقی، دست آورد اشخاص حقیقی هستند. مطلب دوم این است که با توجه به اینکه اشخاص حقوقی که ایجاد می‌شوند، فاقد ادراک و شعور هستند، لازم است فعالیت‌های شخص حقوقی از قبیل خرید و فروش، اجاره و سایر تصرفات توسط اشخاص حقیقی انجام شود که آن اشخاص حقیقی به نمایندگی از طرف شخص حقوقی این فعالیت را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه نمایندگان دارای شعور و ادراک هستند، تصرفات آنها نافذ خواهد بود. مطلب سوم در مورد اشخاص حقوقی این است که عادتاً حدود اختیارات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی که آن را انشاء می‌کنند، تعیین می‌گردد و بیش از اختیاراتی که در اساسنامه وجود دارد، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت. 📚 برگرفته از صفحه ۲۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مدرک قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل 👤 محقق نائینی قائل به اهمال جعل اول نسبت به جاهل بود، یعنی هیچ خطابی در جعل اول نسبت به جاهل اطلاق ندارد، چون تقییدش محال است، تقابل اطلاق و تقیید ثبوتی هم تقابل عدم و ملکه است کل ما استحال التقیید استحال الاطلاق مثل کلما استحال البصر استحال العمی مثلا به این دیوار نمی‌شود اعمی بگوییم، چون محال است بصر داشته باشد؛ لذا اگر یک خطابی تقییدش ممکن نباشد، اطلاق نیز که عدم التقیید فی محل قابل للتقیید است، محال می شود؛ و لذا جعل اول مهمل است. در جایی که یک جعل دومی داشتیم که نتیجةالتقیید است فبها المراد، اگر جعل دوم و متمم جعلی که نتیجةالتقیید است نداشتیم، به ادعای محقق نائینی یک متمم الجعلی داریم که نتیجةالاطلاق دارد، و آن همان قاعده اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است، قیام ضرورت بر اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است. این کلام اشکال دارد. زیرا ..... 📚 درس خارج اصول، ۴ مهر 1402 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3088 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠دخول واجب تخییری در بحث اجتماع امر و نهی( اشکال به کلام محقق خویی) 👤 محقق به مرحوم اشکال می کنند که چون تصویر تخییری فقط در فرض نهی از مجموع است، تعارضی با تخییری که نهی از است ندارد، بنابراین مساله اجتماع امر و نهی در واجبات و محرمات تخییری مطرح نمی شود. اما استاد جواب دادند که این کلام در صورتی صحیح است که ما فقط در واجب تخییری، تخییر داشته باشیم. در حالی که ما قبلا گفتیم که دلیل مرحوم آخوند بر وحدت غرض در واجب تخییری تمام نیست و وقتی عرف در لسان شارع تخییر را می‌بیند و عقلا هم می تواند بگوید که شارع می گوید مرتبه ۱ مصلحت ملزمه دارد اگر بر آن اکتفاء کنی، اما اگر به آن اکتفاء نکردی، مرتبه ۲ مانعی دارد ولی مرتبه ۳ مصلحت ملزمه دارد و به این صورت وقتی تخییر شرعی هم ممکن بود، در اطراف واجب تخییری هم مصلحت وجود دارد، که اگر این طرف با اطراف نهی تخییری جمع شود، اجتماع امر و نهی می شود. 📚 درس خارج اصول جلسه۸۳ (۲۳بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2862 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت 👤 در بحث تعارض دو بحث شبیه به هم وجود دارد. یک بحث انقلاب نسبت است و بحث دیگر شاهد جمع. شباهت هر دو در تغییر نسبت بین ادله متعارض است لکن شاهد جمع اتفاقی و اجماعی است که جایز است ولی انقلاب نسبت اختلافی است. نکته این است که.... 📚 درس خارج فقه، ۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3093 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ادعای اجماع و به اشتباه انداختن فقها 👤 در بحث حجیت اجماع منقول یک اشکالی وجود دارد و آن این است از طرفی اجماع حدسی است و از طرفی ادعای اتفاق می‌شود. در نتیجه یک تدلیسی رخ می‌دهد. یعنی ظاهرش این است که کشف از رای معصوم شده در حالی که حدسی است. استاد فرمودند... 📚درس خارج اصول، جلسه ۲۷. ۹ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ 🔹️ (ره): ⬅️ ینبغی للعالم أن لا یتکلم ما لم یتوسل إلی الله تعالی بالتضرع و الابتهال. ⬅️ و یقرأ قوله تعالی: (رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی)حتی یجری الله سبحانه علی لسانه ما هو الحق و الصواب. ⬅️ و هکذا دأبی سیما فی هذا الشرح، و جربت زائدا من ألف مرة أنه لو کان وقع النسیان فی التوسل کان یقع السهو فی السطر الأول غالبا و أتنبه و أتوسل. ⬅️ و روی عن الصادق علیه السلام أنه ینبغی للمؤمن أن یکون محدّثا. و لا یحصل ذلک إلا بالتوسل إلی جناب قدسه تعالی. 📚 روضة المتقین، ج۱۲،ص۲۴۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت 👤 یکی از وجوه اشتراط بلوغ در شهادت صبی، عدالت ذکر شده است به این بیان که عدالت ملکۀ ترک گناه است و صبی نمی تواند گناه کند چون مکلف نیست بنابراین نمی توان صبی را عادل دانست. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، عدالت معنای دیگری دارد و با توجه به آن معنا نمی توان برای اثبات اشتراط بلوغ به این وجه تمسک کرد و همان معنا از عدالت منشأ اشتراط مروّت و اشتراط ترک قبائحِ مباح در امام جماعت علاوه بر ترک فسق شده است. این معنا از عدالت عبارت است از ... . 📚درس خارج فقه، سی ام مهر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3113 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 موارد تمسک به سیره‌ی عقلا (اصالة السلامه) 👤 شخصی در زمان تعلق وجوب زکات، در تحقق شرایط وجوب زکات مثلاً عقل شک می کند و حالت سابقه هم معلوم نیست تا مجرای استصحاب باشد حکم مسأله چیست؟ دو قول وجوب و عدم وجوب زکات در مسأله وجود دارد که برخی از فقها مثل آیة الله خوئی رضوان الله تعالی علیه با تمسک به بناء عقلا بر اصالة السلامه، به وجوب زکات فتوا داده اند... 📚 الفائق(صفحه ۱۲۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3101 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠امکان یا امتناع بازگشت از طیب نفس انشایی 👤 [روایت] لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه تاسیسی نیست، امضاء بناء عقلایی است، و در بناء عقلاء آنی که مجوز تصرف در مال غیر است اعم است از طیب نفس بالفعل و طیب نفس انشایی که در ضمن عقد لازم به نحو شرط نتیجه انشاء می‌‌شود. نکته عقلاییه غالبه در حرمت تصرف در مال غیر این است که ظلم و عدوان است و این نکته در جایی که فعلا مالک راضی نیست ولی طیب نفس او شرط نتیجه شده است، نمی‌آید..... 📚درس خارج فقه، ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3110 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 انشاءات طولی 👤 انشاءات طولی را در سراسر فقه داریم. درک و تحلیل و توضیحش باید یکی از «مبادی تصوریِ حکم» در اصول بشود. منظور از انشاءات طولی این است که ... این بحث انشاءات طولی، بسیار پرفایده است؛ اگر مبادی این نظریه صاف بشود، می‌بینید در سرتاسر فقه، با انشاءات طولی سر و کار دارید. اگر انشاءات طولی را با لطافتش خوب تصور کنید، در این ادله‌ی طولی اصلاً به مانعةالجمع نمی‌رسید. ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه هشتم(‌‌‌یک‌شنبه۲۳مهر۱۴۰۲) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3123 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1632
📌 شماره 100 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20436 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 100.pdf
1.51M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 100 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری 🔸مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تمایزات مسلک قرن اکید با سایر مسلک ها 👤 🔻شهید صدر برای بیان تمایزات دیدگاه خود با سائر دیدگاه­‌ها می­‌فرماید تحلیل ارائه شده برای وضع سه نتیجه را در پی دارد: ۱- نتیجۀ اول آن است که حقیقت وضع، یک امر حقیقی و واقعی است نه یک امر اعتباری و نه تعهّد و مانند آن. ما در حقیقت در صدد ارائۀ تحلیلی از همان مسلک واقعی و حقیقی بودن وضع هستیم که این امر واقعی را توجیه و تبیین کند؛ یعنی چه اتفاقی می­ افتد که چنین امر واقعی و حقیقی­ ای رخ می­‌دهد و سائر .... 📚 درس خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
❇️ تقیّد آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوان‌الله علیه) به نماز جماعت 🔸 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔸️ مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً. دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سخت‏گيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مى‏‌گفتند: در عدالتى ‏كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سخت‏گيری‌ها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مى‌‏كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت استصحاب و قیاس از منظر شیعه 👤 عده ای از قدما اصحاب بودند که استصحاب را قیاس می دانستند، البته واقعا فرق جوهری با قیاس ندارد و اخباری‌ها هم شاید از این باب است که اشکال کرده‌اند. در حقیقت فرق بین استصحاب و قیاس این است که ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3095 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 101 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20441 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 101 - نسخه نشر دیجیتال.pdf
984.5K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 101 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠مفاد اطلاق تضییق یا توسعه؟ 👤 اطلاق گاهی مقتضی شمول است و گاهی مقتضی تضییق است. اگر یک مقسم و چند قسم دارید و تمامی اقسام عرفا نیاز به بیان زائد داشته باشند نتیجه اطلاق، شمول می شود اما گاهی بعضی از اقسام نیاز به بیان زائد دارند و بعضی نیاز به بیان زائد ندارد که نتیجه اطلاق، تضییق می شود. در أعتق رقبة هم رقبة مؤمنة و هم رقبة کافرة بیان زائد می خواهد لذا اطلاق مقتضی شمول است. اما در وجوب عینی و کفایی، تعیینی و تخییری، نفسی و غیری، فقط غیری و کفایی و تخییری نیاز به بیان زائد دارند و نتیجه اطلاق، تضییق است. حال از کجا بفهمیم که اطلاق اقتضاء شمول دارد یا تضییق؟... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۶ (۱۵ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3126 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضابطه تعمیم در علت 👤 در بحث مقبوله و استفاده عمومیت از «فان المجمع علیه لا ریب فیه» اختلافی است که آیا شهرت فتوائیه را شامل می‌شود یا نه. مرحوم نائینی می‌فرماید این تعلیل عمومیت ندارد و یک ضابطه ای برای تعمیم علت مطرح می‌کند... 📚درس خارج اصول، جلسه ۳۴. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠توجیه کلام محقق در شرائع مبنی بر اشتراط تثبّت در پذیرش شهادت شخص غیر ضابط و مغفّل 👤 مرحوم محقق ره در شرائع برای پذیرش شهادت شخص مغفّل (ساده لوح) و غیر ضابط، شرطی را تحت عنوان «تثبّت حاکم» مطرح می کنند. ایشان تثبّت را لازم می دانند تا احراز شود که شهادت چنین شاهدی از روی سهو و خطا نبوده است. به نظر می رسد که بر این اساس، پذیرش شهادت شخص مغفّل و غیر ضابط، به دلیل حصول علم قاضی و از باب اعتبار علم قاضی باشد نه از باب تعبّد به بیّنه. آیا این اشکال به مرحوم محقق ره وارد است؟ استاد قائنی در توجیه بیان مرحوم محقق ره کلامی دارند که اشکال را از ایشان دفع می کند. ایشان می فرمایند: .... 📚درس خارج فقه، چهارده ام آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3136 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠محل تقاص طبق سیره عقلائیه 👤 بحث تقاص بنا بر نظر بعضی از علماء چنین نیست که در تمام موارد جایز باشد مثلا بعضی مثل مرحوم خویی تقاص را فقط در یک مورد جایز می‌دانند زیرا دلیل جواز، روایات هستند و مفاد روایات، جواز تقاص از کسی است که در عین حال که عالم به حق است ولی آن را قبول نکند یعنی جاحد باشد ولی اگر طرف مقابل عالم به حق نیست، مثل موضعی که شما معتقدید زید یک ملیون به شما بدهکار است، زید می‌‌گوید من اصلا یادم نیست، من اگر یادم بود کوتاهی نمی‌کردم، در این صورت اگر امکان تقاص داشته باشید(بتوانید مالی از او بردارید) آقای خوئی می‌‌گوید: تقاص از اموال او جایز نیست. ولی این کلام تمام نیست..... 📚 درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa