eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
952 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 روشی دقیق برای توثیق محمد بن یحیی الصیرفی 👤 محمد بن یحیی الصیرفی توثیق خاصی ندارد ولی‌‌ می شود وثاقت او را اثبات کرد چون در ثواب الاعمال صفحه 80 دارد محمد بن یحیی اخی مغلس الصیرفی معلوم می‌‌شود محمد بن یحیی صیرفی برادر مغلس است. این را بگذارید کنار کلام نجاشی که می‌‌گوید محمد بن یحیی الخثعمی اخو مغلس کوفی ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2770 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفکیک انحلال ثبوتی از انحلال اثباتی و تاثیر آن در بحث خطابات قانونیه 👤 🔻 گاهی حکم به معنای اعتبار واقعی و اراده واقعی مولا در عالم ثبوت متعدد است. وقتی شارع می‌گوید علما را اکرام کن به عدد افراد عالم اعتبار دارد و در بحث انحلال توضیح دادیم که در این نوع انحلال جعل واحد است اما مجعول متعدد است و اراده و تحریک به اکرام هر عالمی مستقل از عالم دیگر است در نتیجه عصیان یا اطاعت هرکدام مستقل از دیگری بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند. پس در انحلال ثبوتی حکم (در عموم استغراقی و امثال آن) در همه مراحلش اعم از مرحله حب و اعتبار و امتثال، انحلالی است اما همان طور که اشاره شد معنای این انحلال این نیست که انشائات و جعل های متعدد وجود دارد چون ممکن است با انشاء و جعل واحد منشأها و مجعولات متعدد را ایجاد کرد و در بحث انحلال این نکته را متذکر شدیم که برخی از نقضهایی که مرحوم امام به نظریه انحلال وارد کردند و در مقابلش نظریه خطابات قانونی را برگزیدند ناشی از خلط بین انحلال انشاء و انحلال منشاء می باشد یعنی ایشان تصور کرده نظریه انحلال مربوط به عالم جعل و انشا بوده لذا به آن اشکال نموده که واضح است که انشاء و جعل متعدد نیست در حالی که نظریه انحلال مربوط به عالم منشاء و مجعول است نه عالم جعل انحلال در مقام اثبات.. 📚 خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2761 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
چرا استحباب اذان و اقامه اختصاص به فرائض یومیه دارند؟ استاد گنجی فرمودند: اینجا دو بحث وجود دارد یکی بحث مقتضی نداشتن استحباب و به غیر فرائض یومیه است و دیگری بحث مانع. از نظر استاد مقتضی استحباب وجود دارد و آن اطلاق لا صلاة الا باذان و اقامه. ولی تسالم و مویداتی وجود دارد که مانع برای استحباب هستند... جلسه 53 تاریخ 20 اذر ماه 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2769&pid=9624#pid9624 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 عدم وحدت سیاق بین نماز و روزه در حدیث مروا صبیانکم بالصلاه 👤 🔻 ما بیان کردیم که امر بعد از امر طریقی است و دلالت بر مشروعیت امر دوم می کند و بنابراین در روایت مروا صبیانکم بالصلاه، نماز صبی شرعی خواهد بود. اما برخی به این ثمره اشکال کرده اند که با توجه به سیاق روایت که روزه قطعا تمرینی است، نماز هم تمرینی خواهد بود که ما جواب دادیم که وحدت سیاق وجود ندارد؛ چون وحدت موضوع در اینجا نیست، علاوه بر اینکه شاهد بر شرعیت داریم. 📚 درس خارج اصول (جلسه65، 1401/10/19) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2759 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم صحت تقسیم مرتد فطری به معاند و اعتقادی 👤 مطلبی که در زمان ما هم گاهی اوقات مطرح می شود، این بحث است که آیا تقسیم مرتد به مرتد معاند و مرتد اعتقادی درست است یا نه؟ آیا می توان از ادله استفاده کرد که از روی عناد محکوم به این احکام است؟ در زمان ما برخی اعتقاد دارند که آن مرتد فطری که در این روایات احکام برایش ذکر شده، از قبیل قتل، تقسیم الاموال، بینونت مرائه از او، اینها در جایی است که از روی عناد ارتداد حاصل شده باشد، اما اگر یک کسی می گوید نه، من با اسلام عنادی ندارم، رفتم تحقیق کردم ادله و براهین را کنار هم گذاشتم، از حیث دلیل به این نتیجه رسیدم، از حیث فکر و اعتقاد به این نتیجه رسیدم، اسم این را می گذارند مرتد اعتقادی، می خواهند نتیجه بگیرند در زمان ما خیلی از کسانی که مرتد می شوند، مرتد اعتقادی هستند و مرتد اعتقادی محکوم به این احکام نیست، آنکه محکوم به این احکام است مرتد عِنادی است، در نتیجه اگر یک کسی عِناد ندارد، کارش پژوهش و تحقیق است این عنوان اعتقادی را دارد و مشمول این ادله نیست. 📚 درس خارج فقه 20 دی 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2763 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال طرو مانع 👤 آیا مکلفی که احتمال می دهد مانع از امتثال برای او ایجاد شود جایز است امتثال را تاخیر بیاندازد؟ اطلاق لفظی دلیل واجب موسع از بیان جواز تاخیر ساکت است؛زیرا دلیل فقط ناظر به ثبوت وکفایت امتثال متاخر است. اما مقتضای اطلاق مقامی جواز بدار است؛زیرا لزوم بدار از موارد مغفول نزد عرف است ونیاز به بیان شارع دارد وچون بیانی از شارع بر لزوم بدار نرسیده است، تاخیر جایز خواهد بود،کما اینکه مقتضای قاعده اشتغال ذمه به تکلیف یقینی لزوم بدار است ... 📚درس خارج اصول،18 دی 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2755 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کیاست در گفتار و نوشتار در قصه تنباکو که میرزا می‌خواست اقدام کند، سعی عمده‌اش این بود که جهات مختلف در نظر گرفته شود. یکی این‌که معتقد بوده است حتّی المقدور ناصر‌الدین شاه تضعیف نشود؛ حتّی شنیدم بعد از آن‌که میرزا بالأخره به ناچار اقدام کرد، می‌فرمود که خوب نشد را در مقابل دیگران تضعیف کردیم. لذا فوری تصمیم نمی‌گرفت؛ چون بالأخره این پادشاه متظاهر به تشیّع است، علاقه‌مند هم بوده، و ممکن است با تضعیف او، عثمانی بخواهد ایران را قبضه کند. یک کمی خطر قبضه کردن هم بوده است و در بعضی جاها هم پیش می‌آمدند و می‌گرفتند. لذا با توجّه به این خطر، میرزا نسبت به صدور حکم دست نگه می‌داشت. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14291/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم 👤 یکی از سؤالاتی که در بحث قطع مطرح است، این است که آیا شارع می‌تواند بگوید شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن داشته باشد؟ به نظر ما، اخذ به حکم در موضوع همان حکم کاملاً شدنی است ولی اخذ به حکم در موضوع همان حکم -حتی اگر نشدنی باشد- اما شارع می‌تواند مسیری را طی کند که در عمل، نتیجه با نتیجهٔ اخذ علم در موضوع یکی شود..... 📚 درس خارج اصول، ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2778 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 بررسی لابشرط بودن موضوع نسبت به محمول 👤 🔻 گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد. اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است. پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید. اما این مطلب در قضایایی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2762 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رجوع به فالاعلم در احتیاط واجب 👤 مجتهد اعلم اگر در مسأله‌ای ندهد، در صورت امکان احتیاط آیا مقلد مطلقاً می‌تواند به رجوع کند؟ ظاهر فرمایش مرحوم سید در عروه، جواز رجوع به فالاعلم است مطلقاً. مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری ذیل این عبارت عروه تفصیل داده‌اند بین صورتی که اعلم ادله را بررسی نکرده و کرده، با صورتی که ادله را بررسی کرده سپس احتیاط واجب کرده‌است. مرحوم آیت‌الله بهجت موافق با صاحب عروه بودند. وقتی تفصیل آیت‌الله سید احمد خوانساری به مرحوم آیت‌الله بهجت عرضه شد، فرمودند ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2785 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علامه طباطبایی: آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند! 👤 بحث جواز یا عدم جواز کتاب به فرع بر این است که در مقام بیان بودن آیات الاحکام قرآن پذیرفته شود. اما در حاشیه کفایه جلد 1 ص 165 مایل است به اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند نه بیان تفاصیل احکام. بر این اساس روایاتی که به ظاهر مخصص قرآن هستند هیچ گونه تنافی با قرآن نخواهند داشت، بلکه صرفا بیان تفاصیل آیات هستند. بنابراین ایشان حتی بعد از از منفصل به عموم کتاب رجوع نمی کند، چرا که معتقد است در مقام بیان تفاصیل نیست. این مطلب انصافا خلاف ظاهر است. بر فرض ایشان در مطلقات قرآن این را بگوید، در عمومات نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2782 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 توثیق سهل بن زیاد 👤 مد ظله العالی در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا او ثمره زیادی دارد. «» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است. آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كرده‌اند به جهت نقل روايات آميز توسط او بوده است، در حالى كه... 📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم وثاقت سهل بن زیاد 👤 استاد شهیدی پس از ذکر کلام آیت الله شبیری زنجانی به این صورت اشکال کرده اند: کثرت نقل از جانب در کافی کاشف از آن است که ایشان را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف و شیخ تعارض می کند. از طرفی قرینه‌ای بر این‌که تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده ... 📚 درس خارج فقه(۶ بهمن ۱۳۹۸، جلسه ۶۴) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی 👤 هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف. امارات او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند. با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند. نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد... 📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معیار در تحقق جمع بین دو نماز 👤 جمع بین دو نماز اثاری دارد. یکی از اثار ان سقوط اذان از نماز دومی است. سوال این است که کیفیت تحقق جمع به چه چیزی است؟ چند نظریه وجود دارد. مهمترین ان ها نظریه مرحوم سید یزدی است که ملاک را عرفی میداند و عرف را حاکم برای تحقق جمع میداند و دیگری نظریه اقای حکیم است که میفرماید یا فصل طویل و یا خواندن نافله بین دو نماز...... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱ (۲ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2791 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم 👤 اشکال مهم مشهور در اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم، است که ما آن را محال ندانستیم. جالب اینجاست که مشهور، نظیر این دور را در جای دیگری قبول کرده‌اند و اصلاً اشکال استحاله را مطرح نکرده‌اند: ایشان را شرط فعلیت تکلیف دانسته‌اند و مرادشان از التفات ...... 📚 درس خارج اصول، ۴ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2790 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است؟ 👤 ایشان در درس خارج فقه خود می فرمایند: من مکرر در بحث های فقهی و اصولی این را گفته ام و مخالفین زیادی نیز دارد، ما معتقدیم مثل پیامبر اکرم منصب تشریع داشته اند، خدا به ایشان منصب تشریع داده. یک مورد پیدا نشده است که از امام سوالی کنند و امام بفرماید صبر کنید که لیله جمعه برسد، که ملائکه ای که علم من را زیاد می کنند بیایند تا جواب بدهند، همان آن جواب می دادند و گاهی هم مصحف امیرالمؤمنین را به عنوان مؤید می آوردند ولی خودشان بلا فاصله تشریع را انجام می دادند، این منصب تشریع برای ائمه بوده و بحث مهمی است یعنی عظمت مهم امامت در این نیست که ما برای امام فقط مقام عصمت را درست کنیم یا حتی حکومت را، که حکومت نیز خیلی خیلی مهم است ولی به نظر من این مقام تشریع از جهاتی از همه این مقامات ائمه بالاتر است که این ها مقام تشریع داشتند و خدا این مقام تشریع را به این ها عنایت کرده است و این مسئله ثمرات زیادی در فقه دارد زیرا...... 📚 درس خارج فقه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2794 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفاوت ضدان و متناقضان در استحاله در مقام امتثال 👤 🔻 در رد استحاله امتثال در متناقضان گفته شده است که این اشکال در ضدان هم می آید چون در ضدان هم امکان امتثال هر دو وجود ندارد، در حالی که کسی این اشکال را در ضدان مطرح نکرده است بنابراین این اشکال در متناقضین هم صحیح نیست. در پاسخ باید گفت که درست است که در ضدان و متناقضان هر دو قدرت بر امتثال وجود ندارد ولی این دو با هم تفاوت دارند از این جهت که استحاله در متناقضان به صورت مطلق است و امکان امتثال هر دو حتی به صورت مشروط هم وجود ندارد و با امتثال یکی دیگر ی قهرا ترک می شود در حالی که در ضدان مشروط به ترک یکی امتثال دیگری امکان دارد. مثلا اگر کسی ترک ازاله کند می تواند نماز بخواند یا نماز نخواند و امر مولی به صل لغو نیست در حالی که کسی که صل را امتثال می کند، چون قهرا لا تصل عصیان می شود، امر به آن لغو است. 📚 درس خارج اصول( جلسه72، 1401/11/1) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2796 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مزایای اشخاص حقوقی 👤 اشخاص دارای مزایای متعددی هستند که این مزایا موجب شده است این اشخاص هر روز در زندگی بشر پررنگ تر شود. اولین مزیت اشخاص حقوقی این است که از نظر ظرفیت زمانی،‌ از یک ظرفیت ممتدی برخوردار است و مدت طولانی قابل بقاء است. مزیت دوم این است که اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی، از توان فکری و مالی بسیار بالاتری برخوردار است. مزیت سوم نیز وجود ذمه مالی مستقل است که موجب می شود اشخاص طبیعی در انجام مبادلات تجاری،‌ با آسودگی خاطر به معامله بپردازند. 📚 برگرفته از صفحه ۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2781 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 شرط تقدیم عموم بر اطلاق 👤 🔻 برخی معتقدند ظهور وضعی بر ظهور اطلاقی مقدم است. در توضیح این مطلب باید دانست بین مرحوم شیخ و مرحوم آخوند خراسانی اختلافی وجود دارد که مقصود از عدم بر در مقدمات حکمت چیست؟ از ظاهر کلمات مرحوم شیخ استفاده می شود ایشان نبودن اعم از قرینه متصل و منفصل را شرط جریان اطلاق می داند اما مرحوم آخوند معتقد است نبود قرینه ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2802 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 برای تمسک به و در موضوعات مستحدثه در مجموع چهار اشکال مطرح شده و همه هم پاسخ داده شده است و همه ی اشکالات صغروی است، نه کبروی یعنی این اشکالات مانع از ظهور اطلاقی می شوند، نه این که مانع حجیت ظهور شوند. اشکال اول قصور لفظ از شمول نسبت به مصادیق مستحدثه است که به این اشکال دو پاسخ داده شده است که یکی بنائی و دیگری مبنوی است. مثال بحث این است که اگر فردی از منی یک زن و رحم زن دیگر، متولد شود آیا این دو زن مادر او محسوب می شوند؟ 📚 الفائق(ص ۱۵۳ تا ۱۵۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2780 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار با دو بیان 👤 موضوع امر اضطراری عذر از تمام حصص طبیعت مامور به است، لذا اگر مکلف در ابتدای وقت احتمال تمکن از امتثال در ظرف متاخر را می دهد، استصحاب عجز در ابتدای وقت مثبت عجز از طبیعی خواهد بود؛استاد معتقد است که به دو بیان می توان برای این مکلف استصحاب عجز از طبیعت را اثبات نمود: اوّل: استصحاب عدم تمکن از طبیعت قبل دخول وقت -وقت از قبیل حالات است-مکلف بعد دخول وقت استصحاب بقای عجز قبل وقت را جاری می کند. دوم : استصحاب بقای عجز از طبیعت بعد وقت، مکلف در ابتدای وقت عاجز از تمام افراد طولی وعرضی طبیعت است؛افراد عرضی که واضح است ، عجز از افراد طولی نیز به این جهت است که آخر وقت هنوز فرا نرسیده است.باجریان این استصحاب حکم ظاهری جواز بدار برای این مکلف اثبات می شود. 📚درس خارج اصول، ۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2800 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معانی رخصت و عزیمت 👤 در بحث اذان مواردی وجود دارد که اذان ساقط است حالا بحث این است که این سقوط عزیمت است یا رخصت. استاد سه معنا برای رخصت مطرح کردند: 1-اقای حکیم می فرماید:امر ندارد ولی ملاک دارد که همان محبوبیت است. 2-امر وجود دارد ولی تاکد ندارد. 3-اقای خویی میفرماید: امر سابق به حال خودش باقی است ولی در این موارد یک مزاحم اقوی پیدا کرده است. مرحوم خوئی در بعضی کلماتش در روایات جمع می‌گوید مصلحت تسهیل و مصلحت اقوی در میان است و گرنه امر اذانی به حال خودش و به مرتبه خودش باقی است. 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۳ و ۸۴ (۴ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2803 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟ 👤 صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال». به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است. این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام وجود نداشته باشد ولو اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون و خطاب است. پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری شود ... 📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa