eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
989 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 درس عمومی و خصوصی میرزا مطلبی را بیان می‌کند. شیخ می‌فرماید: مثلاً اگر با این بیان قائل به کشف باشیم، چگونه است؟ میرزا می‌گوید: حرف درستی است. شیخ می‌گوید: ولی این مطلب این اشکال را دارد. میرزا می‌گوید: بلی، این اشکال وارد است. بعد شیخ می‌گوید: حال اگر این اشکال را چنین جواب دهیم، چطور است؟ میرزا می‌بیند جوابش هم قانع کننده است. شیخ بر آن جواب هم اشکال می‌کند و میرزا اشکال را تصدیق می کند. خلاصه هفت مرتبه شیخ استدلال و سپس اشکال می‌کند. در تمام مراحل میرزا با آن فکر و نبوغ و فهم تصدیق می‌کند. میرزا می‌بیند شیخ کسی نیست که بتوان از او گذشت. شیخ هم که فضل میرزا را می‌بیند به او می‌گوید: شما در درس خصوصی شرکت کنید. میرزا در این درس شرکت می‌کند، می‌بیند که شیخ دریایی از فکر و علم است. آنگاه مرحوم شیخ انصاری می‌فرماید: آن درس، درس عمومی بود. من باید در سطح عموم حرف بزنم و این درس، درس خصوصی است و برای یک عدّه خاصی است و به همین جهت سطح دو درس، فرق دارد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14505/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال به مرحوم آقای خویی در صحیحه دانستن روایت عمار بن مروان کلبی 👤 در بحث جواز یا عدم جواز دریافت وجه از طرفین دعوا توسط ، روایتی از مبنی بر حرمت آن وجود دارد. انتهای سند این روایت به این صورت است: «... عن الحسن بن محبوب عن أبي أيوب عن عمار بن مروان» مرحوم آقای این روایت را تعبیر کرده است، در حالی که طبق مبنای رجالی ایشان این روایت نمی تواند صحیحه باشد و اشکال سند عمار بن مروان می باشد. دو عمار بن مروان وجود دارد. یکی عمار بن مروان یشکری که ثقه است و دیگری عمار بن مروان کلبی که ثقه نمی باشد. مرحوم آقای خویی در مواردی که راوی از عمار بن مروان، ابو أيوب خزاز و قبل از آن حسن بن محبوب باشد، عمار را عمار بن مروان کلبی دانسته است که ثقه نمی باشد. در نتیجه تعبیر صحیحه طبق مبنای خود ایشان صحیح نمی باشد. 📚 درس خارج فقه، ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2809 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 عدم ملازمه بین طهارت مغسول و طهارت آب 👤 🔻 حاج آقا رضا همدانی با تمسک به صحیحه محمد بن مسلم که حضرت فرمودند برای تطهیر با آب جاری یک بار شستن کافی است، گفتند که این روایت دلالت بر عدم انفعال آب جاری حتی آب غیر کر می کند. اما استاد جواب دادند اولا: ملازمه ای بین طهارت مغسول و آب نیست و ثانیا: اطلاقی در روایت نسبت به طهارت آب هم نیست و تایید عدم اطلاق نسبت به طهارت و نجاست آب این است که حضرت در روایت که بحث تطهیر در تشت را هم بیان کردند با اینکه غساله قلیل به نظر مشهور نجس است، هیچ اشاره ای به نجاست آب نکردند 📚 درس خارج فقه( جلسه67، 1401/11/3) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2795 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مانعیت حذف متعلق برای اطلاق 👤 اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند. اما اگر کلمه ای که در کلام شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر از آن تمسک نمود. برای این مطلب سه مثال می زنیم: 1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.» 2- «الْخُمُسَ‏ بَعْدَ الْمَئُونَة» 3- «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ» ... 📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2812 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 نظریه شهید صدر در اوسعیت عالم واقع از عالم وجود 👤 📝 از آن جا که این دیدگاه در حل بسیاری از مسائل اصولی مورد استفاده شهید صدر قرار می گیرد به نظر می آید که از مبادی تصدیقیه مسائل اصولی است لذا هر چند ثمره فقهی ندارد اما ثمره اصولی دارد و لذا شایسته است که مورد بررسی قرار بگیرد. به نظر ایشان عالم واقع اوسع از عالم وجود است یعنی اموری که تحقق دارند دو گونه اند: برخی از سنخ وجودند و برخی از سنخ وجود نیستند اما واقعیت و تحقق دارند و قابل انکار نیستند. ممکن است گفته شود: اثبات واقعیتی که از سنخ وجود نباشد بر خلاف است که واقعیت خارجی را منحصر به وجود می داند، اما پاسخ این است که آن چه اصالت الوجود ادعا دارد این است که... 📚 درس خارج اصول، مهرماه ۱۴۰۱ (جلسه نوزدهم) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2813 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ادله عدم ثبوت زکات در مال موقوف 👤 بین علما اتفاقی است که عین موقوفه، زکات ندارد. در کلمات فقها، سه وجه برای عدم ثبوت زکات ذکر شده است. وجه اول؛ عدم ملکیّت است به این بیان که ادله‌ی اثبات ملکیّت از این مورد، انصراف دارد. یا این که ملک، منصرف به ملک تامّ است. وجه دوم: تنافی زکات با وقف است. به این بیان که از اول ادله ثبوت زکات، از مال وقفی انصراف دارد. یا اینکه انصراف ندارد و در نتیجه این ادلّه با ادله ثبوت وقف، تعارض پیدا می‌کند و در محلّ اجتماع، به عمومات عدم وجوب زکات تمسک می‌کنیم. و وجه سوم نقصان ملک است. به این تقریر که شرط زکات، ملکیت است و نسبت به عین موقوفه، ملکیت تام وجود ندارد. این نقصان به این جهت است که هر تصرفی نمی‌توان انجام داد و یا به این جهت که حق بطون لاحقه به این عین تعلق گرفته است. 📚 درس خارج فقه، ۴ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2797 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی سندی صحیحه سوم زراره 👤 صحیحه‌ی سوم در کافی به دو طریق وارد شده است. در طریق اول به جز ابراهیم بن هاشم و در طریق دوم به جز محمد بن اسماعیل، همه‌ی روات قطعا امامی هستند و تنها اختلاف در این دو راوی می باشد. در زمان هایی ابراهیم بن هاشم را امامی می دانستند و روایاتش را تعبیر می کردند و ممکن است برخی روایات حسنه را حجت ندانند، چنان که علامه این روایت را حسن کالصحیح تعبیر کرده است؛ اما حق آن است که روایات حسنه نیز حجتند. در طریق دوم محمد بن اسماعیل مردد بین سه نفر می باشد که حق آن است که محمد بن اسماعیل النیسابوری می باشد و گر چه توثيق ندارد، اما از سه طریق می توان او را توثيق کرد: ۱- واقع شدن در اسناد کامل الزیارات ۲- نقل فراوان کلینی از او و... 📚 درس خارج اصول، ۶و۷ شهریور ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2817 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل نظری در استنباط و پاسخ آن 👤 علمای گفته‌اند که مدرکات در مقام استنباط قابل اعتماد، معتبر و موجه نیست؛ زیرا در حکمت و کلام که مسائلش عقلی و نظری هستند، در همهٔ مسائل نظر وجود دارد. اختلاف هم به دو قول نیست، گاهی تا 15 قول در یک مسأله وجود دارد! لذا اکثر اقوال این علوم نادرست است. در اصول فقه هم همینطور است. لذا این سؤال وجود دارد که چگونه می‌توان با تکیه بر چنین قضایایی، احکام الهی را کرد؟ دو احتمال در مورد مراد اخباری‌ها وجود دارد..... 📚 درس خارج اصول، ۹ و ۱۰ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2820 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠بیان و توضیح ابداع صاحب فصول در مسئله امر به امر به شیء 👤 یکی از احتمالاتی که مرحوم فصول در مسئله امر به امر به شیء مطرح کرده است و از ابداعات ایشان به شمار می رود،این است که مفاد امر به امر، جعل مقام مولویت و آمریت برای واسطه است و مامور ثانی شرعا ملزم به امتثال نیست. وبعد فرموده است: موارد امر اولیاء به امر به صبیان از این قبیل است. یعنی آنچه مامور به امر اولیاء است از نظر شارع لازم نیست وهمانگونه که اطاعت از اولیاء بر صبیان لازم نیست؛ بلکه این امر صرفا جعل مقام مولویت برای اولیاء است به نحوی که برای ولی حق عقوبت عقلا و شرعا ایجاد میشود بدون اینکه بر صبی اطاعت از ولی لازم باشد و نه اینکه خداوند از او چیزی خواسته است. 📚درس خارج اصول، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2815 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی اعتبار ابی علی حرانی یا خراسانی 👤 نسبت به ابی علی که در سند بعضی از روایات امده است اختلاف شده است. مرحوم صاحب جواهر گفته که شاید ابی علی همان سلام بن عمرو باشد که توثیق نجاشی را دارد. مرحوم اشکال کرده این احتمال درست نیست چون سلام بن عمرو هر جا باشد، حرانی نیست و بعید است که دو ابی علی باشد. همچنین سلام بن عمرو نداریم که ثقه باشد بلکه سلام بن ابی عمرة است که ثقه است. مرحوم خویی فرموده است کلام اقای حکیم درست نیست و این احتمال وجود دارد و مطالبی در این زمینه مطرح میفرماید. 📚 درس خارج فقه، جلسه ۸۹ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2826 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 فروش تألیفات شنیدم حاج آقا رضا همدانی از نظر مالی به قدری در مضیقه بود که مجبور شد نسخه‌ی أصل تألیفات خودش را بفروشد؛ مثلاً آسید محمد باقر حجّت در کربلا نسخه‌ی أصلی بعضی از تألیفات حاج آقا رضا را داشت و نوه‌اش آسید محمد باقر حجّت-ساکن مشهد- کتابهای زکات و خمس و رهن آن را در مشهد داشت. وقتی مشهد بودم، آسید محمد باقر گفت: «همین الآن نسخه اش در اتاق هست» و به نظرم گفت: کتاب صلات آن در کربلاست. شنیدم حاج آقا حسین قمی بعد از وفات حاج آقا رضا همدانی فرموده بود: حالا که ایشان وفات کرد، می‌گویم ایشان اعلم (یا أفقه) بود، با اینکه حاج آقا حسین از هر کسی تعریف نمی کرد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14550/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حکم خروج رطوبت مشتبهه از زن 👤 مشتبهی که از زن خارج شده است، سه فرض دارد: ۱- بین مَنی و غیر بول مردّد باشد. ۲- بین بول و غیر مَنی مردّد باشد. ۳- بین بول و مَنی مردّد باشد. در فرض اول و دوم چیزی بر زن واجب نیست، روایاتی هم که وارد شده است به مرد اختصاص دارد و شامل زن نمی شود و مجالی برای جریان قاعده اشتراک نیست. در فرض سوم باید تفصیل قائل شد: ۱- اگر زن قبل از خروج رطوبت، متطهره بوده (یعنی غسل کرده بوده)، باید هم غسل کند و هم وضو بگیرد. ۲- اگر زن قبل از خروج رطوبت، محدث به حدث اصغر بوده باید فقط وضو بگیرد، زیرا... 📚 درس خارج فقه، ۱۸و۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2828 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠اشکال به غایت بودن احضار معنا در ذهن مخاطب، برای وضع 👤 محقق وضع برای خارج را ممتنع می‌داند؛ زیرا وضع برای احضار معانی در ذهن مخاطب است و خارج قابل احضار نیست. این مطلب را ایشان مکرر در اصول و فقه مطرح کرده است و تابعین ایشان هم مانند صاحب منتقی در بحث حاضر و در جاهای دیگر و عده‌ای دیگر از اصولیان این مطلب را قبول کرده‌اند. شاید کسانی که تصریح نکرده‌اند نیز به همین دلیل  عدم معقولیّت وضع برای خارج  را قبول دارند.  به نظر به دو جهت نمی تواند غایت وضع احضار معنا باشد؛ جهت اول: قسم اول وضع است که وضع برای خارج است. جهت دوم: دلیل ندارد و تبیین بهتر و معقول تر غایت وضع، اشاره به شیء است... 📚درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2827 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 👤 💠 تفاوت «شخص» و «شخصیت» یکی از نکاتی که در مورد اشخاص حقوقی نیاز به دقت دارد،‌ تفاوت بین دو تعبیر «شخص» و «شخصیت» است. «شخص»، اسم برای فرد انسان است؛ مانند زید که به نام خاصی خوانده می‌شود، اما شخصیت، صلاحیت و اهلیّتی است که در این شخص وجود دارد تا صاحب حق یا تکلیف شود. نکته پرداختن به این مطلب، این است که گاهی در کتب فارسی و عربی، از شرکت ها به عنوان «شخصیت حقوقی» یاد می‌شود، در حالی که این تعبیر مسامحه است؛ چون تعبیر دقیق این است که شرکت، «شخص حقوقی» است و «شخصیت حقوقی» را دارا است. 📚 برگرفته از صفحه ۲۹ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخ به سوال کاربران در تالار علمی فقاهت 👤 یکی از کاربران تالار علمی فقاهت، سوالی را در مورد فطحی یا امامی بودن اسحاق بن عمار مطرح کردند. (متن سوال) استاد سید محمد جواد شبیری در پاسخ به این سوال فرمودند: در مورد اسحاق بن عمار یک بحث تاریخی وجود دارد. نجاشی اسحاق بن عمار کوفی الصیرفی را توثیق کرده است. شیخ طوسی اسحاق بن عمار الساباطی را ذکر کرده و او را فطحی ثقه دانسته است. علامه حلی این دو را یک نفر دانسته و کلام شیخ طوسی و نجاشی را جمع کرده و اسحاق بن عمار را فطحی ثقه دانسته است، زیرا وثاقت متفق عليه است و... اما شیخ بهایی این دو عنوان را دو نفر دانسته و... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2831 شما نیز می توانید سوالات فقهی، اصولی و رجالی خود را در تالار علمی فقاهت مطرح کنید. نمایندگان اساتید موظفند پاسخ اساتید را در تالار علمی فقاهت قرار دهند. و... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠عدم صحت قاعده( الامر لا یدعوا الا ما تعلق به ) 👤 🔻 در مورد این مساله که چطور در واجب فوری، بحث فوریت مطرح می شود که نشان دهنده دخالت زمان در متعلق آن است درحالی که مقسم واجب فوری، واجب غیر موقت است و بنابراین در متعلق زمان نیست استاد توضیح دادند که در واجب تعبدی و توصلی این مطلب را توضیح دادیم که این تصور که هر آن چه مولی می خواهد باید در متعلق امر اخذ بشود ( الأمر لا یدعو إلا إلی ما تَعَلَّقَ به)، تصویر درستی نیست. بلکه مولی باید نسبت به آنچه که مطلوب اوست، حجت را بر من تمام کند اما لزوما به این معنی نیست که آن را در متعلق اخذ کند. بلکه همین که به من بفهماند تو اگر این کار را در اولین زمان نکنی، تو را مستحق عقاب می دانم، برای اتمام حجت کافی است و بنابراین ما قاعده را صحیح نمی دانیم و به همین دلیل هم مشکلاتی که اصولیون در بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر دچار آن می شوند، را ما دچار نمی شویم و لازم نیست که در متعلق امر، قصد امر بیاید تا تعبدی باشد، بلکه همین مقدار که قصد قربت از سایر ادله فهمیده شود، برای تعبدی بودن کافی است. 📚 درس خارج اصول جلسه ۶۱، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2839 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شیعه با حدیث علی الید که از اهل سنت است، چیزی را ثابت کرده که اهل سنت نکرده‌اند 👤 یکی از ادله‌ای که برای اثبات مورد تمسک واقع شده، قاعدهٔ است. در روایات اهل بیت کلمه علی الید نیامده و علی الید منفرداً در کلمات آمده است. اهل سنت برای اثبات بدل حیلوله به این روایت تمسک نکرده‌اند؛ چون آنها اساساً را در باب ، با علی الید ثابت نکرده‌اند و بدل حیلوله اضعف از تلف است. آنها علی الید را این جور معنا کرده‌اند که..... 📚 درس خارج فقه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2837 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 96.pdf
1.42M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 96 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 96 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20098 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ادله اوسعیت عالم واقع از وجود 👤 📝 گفته شد که به نظر شهید صدر عالم واقع اوسع از عالم وجود است اما بیان ادله: یکی از ادله، نسبت هایی هست که دو طرف آن وجود ندارد اما آن نسبت تحقق دارد مانند ملازمه بین تعدد آلهه و فساد عالم، شکی نیست که این ملازمه تحقق دارد و این ملازمه را ذهن ما ورای ذهن و اعتبار ذهن ادراک می کند یعنی این ملازمه مانند کوه طلا که اعتبار ذهن است و ورای آن چیزی نیست نمی باشد. بنابراین.... 📚 درس خارج اصول، مهر ۱۴۰۱، جلسه ۱۹تا۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2840 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران 👤 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است.... 📚 درس خارج فقه آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠دو قسم دلالت سیاقیه 👤 دلالات سیاقیه دو قسم اند:‌ ۱.اموری که از کلام فهمیده می‌شوند اما خارج از مدلول استعمالی لفظ هستند؛مانند که مخاطب از کلام متکلم متوجه می‌شود،مثل اینکه امر اقتضاء می‌کند که به داعی تعجیز و تمسخر نیست بلکه به داعی جدّ است. ۲. اموری که از هیئت ترکیبی کلام فهمیده می‌شوند و مدلول استعمالی لفظ را مشخص می‌کنند؛مثلا امر به یک چیز در ضمن امر به مستحبّات باعث میشود دلالت سیاقی شکل بگیرد که آن امر نیز مستحبی است و این قسم از دلالت سیاقی مدلول استعمالی را تعیین می‌کند. 📚درس خارج اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2852 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
05 Zekra 97 - جهت نشر دیجیتال.pdf
1.38M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 97 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 97 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20216 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa