🔸 #رجال
💠 توثیق راوی با روایتی که ناقلش خودش است
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیت الله سبحانی در کلیات فی علم الرجال صفحه ۱۵۹ از امام نقل می کنند و ما هم در بحث مبانی رجالی امام خمینی (ره) بحث کردیم و قائل شدیم که اگر روایاتی که در مورد توثیق امام نسبت به کسی است، راوی اش خود آن شخص باشد، دلیل بر وثاقتش نمی شود ضمنا در بعضی موارد ظن به کذب هم می آورد چون معمولا دأب بزرگان چنین بوده که به جز موارد خاص، فضیلت های خود را بیان نمی کردند بلکه دیگران بیان می کردند.
البته موارد خاص، استثناء هستند و آن مواردی است که تکلیف به گفتن فضائل دارد مثل این که دشمن تبلیغ می کند شما را تخریب می کند و فرد دیگری هم نیست و اگر نگویید، مطالب حقه از بین می رود. البته این موارد زیاد هم نیستند.
رویکرد آیت الله #شبیری: روایاتی که راوی خودش را مدح و توثیق کرده است، با قرائن دیگر ضمیمه می کنیم و اگر از مجموعش ظن حاصل شد، به وثاقت می رسیم. پس طبق این مبنا، این نقل باعث تقویت ظن به توثیق می شود. ریشه مبنای ایشان در انسداد است.
رویکرد آقای #خویی: اگر راوی خودش باشد، نه توثیق را ثابت می کند و نه قدح. به قول آقای خوئی وقتی وثاقت راوی ثابت نیست، اصل صدور این روایت معلوم نیست و مصادره به مطلوب است.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۵، ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3336
#توثیق
#ناقل #مدح #روایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠بررسی غالبی بودن قید «در سفر بودن موصی» برای پذیرش شهادت ذمی بر وصیت
👤#استاد_قائینی
قائلان به اشتراط «مسافر بودن موصی» برای پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، به ذکر این شرط در آیۀ «إن أنتم ضربتم فی الأرض» و به قید و شرط موجود در برخی از روایات تمسک کردهاند. در مقابل، منکرین اشتراط، این قید و شرط را غالبی دانستهاند نه احترازی لذا آن را فاقد مفهوم دانستهاند.
مرحوم نراقی ره غالبی بودن این قید را به چند دلیل ردّ میکنند لکن در یکی از بیانهای ایشان خلل واضحی به نظر میرسد که به نظر استاد قائنی حفظه الله راهی برای توجیه آن وجود ندارد. مرحوم نراقی ره میفرماید: «مع أنّ الغلبة المدّعاة في زمان نزول الآية بل صدور الأخبار ممنوعة؛ لجواز كون مسلمين كثيرين متوطّنين في مواضع يقلّ فيه المسلم.» به نظر میرسد که باید از زمان صدور اخبار به زمان صدور آیه ترقی میشد نه برعکس. اما آیا توجیهی برای این کلام به ظاهر اشتباه وجود دارد؟
📚درس خارج فقه، ۱۵ آذر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3192
#سفر
#شهادت #ذمی #اشتراط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#تازه_های_نشر
🔹 «کتاب نکاح» منتشر شد
تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) با موضوع نکاح، در مجموعهای با عنوان «کتاب نکاح» منتشر شد.
این کتاب نخستین عنوان از مجموعه دروس فقهی معظم له است که با تلاشهای مستمر و چندسالهی پژوهشگران محترم مرکز فقهی امام محمدباقر عليهالسلام، در ٢۵ جلد تحقیق و تدوین میشود که ١٢ جلد آن اکنون به زیور طبع آراسته شده است.
برخی از ویژگیهای این مجموعه عبارتاند از: گستردگی تتبع و رجوع به بیشترِ کتابهای استدلالی، پرهیز از نقل باواسطۀ اقوال، رجوع به مصادر متفرّقۀ مرتبط با بحث فقهی (مانند کتابهای تاریخ و انساب و تراجم)، توجّه ویژه به «آیات الأحکام»، رجوع به مخطوطات کتابهای حدیثی و بسنده نکردن به نسخههای چاپی، بحث تفصیلی از سند و مفاد احادیث، توجّه به فقه عامّه در برداشت از روایات، و تبیین برخی از مباحث اصول که بهگونۀ مستقلّ و مستوفی در کتابهای اصول بررسی نشدهاند.
#کتاب_نکاح
🔻مراکز پخش:
انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام:
09911582239
انتشارات مداد العلماء (قم، میدان معلم، مدرسه امام کاظم «علیه السلام»، جنب درب ورودی):
09020748075
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش میشود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا میتواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم.
برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است.
ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 مبتنی نبودن دفع ضرر محتمل بر حسن و قبح عقلی
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت مطلق الظنون یک بحثی به نام دفع ضرر محتمل هست. یکی از اشکالات این است که مبتنی بر حسن و قبح عقلی است که بر بعضی از مسالک این مبنا درست نیست. استاد فرمودند دفع ضرر محتمل مبتنی بر حسن و قبح عقلی نیست. مذمت عقلا نسبت به کسی که بدون وجه متحمل ضرر شده است ناشی از فطرتشان هست نه از ادراک و احساسشان....
📚درس خارج اصول، جلسه ۹۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حسن
#قبح #دفع_ضرر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 عمل به روایات بعد از علامه و دو راه برای جبران کار ایشان
👤#استاد_سیداحمد_مددی
از زمان علامه به بعد با تقسیم بندی جدیدی که نسبت به خبر واحد مطرح شد به دو قسم خبر عمل میکردند یکی صحیح و دیگری حسن به شرط این که معارض نداشته باشد و خبر موثق را حجت نمیدانستند. اصحاب ما دو راه برای جبران کار علامه مطرح کردند. یکی جبران ضعف سند به وسیله عمل اصحاب و دیگری توثیقات عامه....
📚برگرفته از دروس استاد
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#صحیح
#حسن #موثق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 انکار انحلال علم اجمالی در موارد دوران أمر بين أقل و اکثر و دوران أمر بين تعیین و تخییر
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
💠 ادعای آقای #خویی که قائل به امکان عقلی تبعض در #تنجز شده این است که عصيان و مخالفت با تکلیف به اکثر به دو نحو قابل تصور است:
ترک تکلیف به ترک تمام اجزاء
و ترک تکلیف به ترک جزء زائد
عقلاً ممکن است که شارع بفرماید:
ایها المكلف من تو را در صورتی که تکلیف را از ناحیه ترک مجموع اجزاء عصيان کردی عقاب می کنم اما اگر تکلیف را از ناحیه ترک جزء زائد ترک کردی عقاب نمی کنم و با این بیان تبعض در تنجز معقول است.
اشکال استاد احمدی شاهرودی این است که مرحوم آقای خوئی مطابق این بیان، یک مقدمه را مسلم گرفته و آن اینکه ما یقین دارم به اینکه بر ترک أقل در ظرف ترک جزء زائد عقاب می شویم و حال آنکه این ادعا قطعا باطل است زیرا یقین تفصیلی به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد در صورتی است که من یقین داشته باشم به اینکه بر ترک أقل معاقبم چه اکثر واجب باشد و چه أقل واجب باشد و حال آنکه اگر ما با قول به انحلال، وجوب اکثر را با براءت نفي کردیم یقین به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد نداریم و لذا قول به انحلال مستلزم عدم انحلال است.....
📚 درس خارج اصول، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقل
#اکثر #ارتباطی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 ادب فوق العاده
امتیاز دیگری که در ایشان بود، ادب بود. ما هیچ وقت ندیدیم که در صحبت با افراد صدایش را بلند کند و با خشونت سخن بگوید. لفظ تند، تعبیر تند و یا اهانت آمیز درباره اشخاص به کار نمیبرد. ما در طول این مدت ندیدیم، هیچ گاه.
در صحبت، ادب فوقالعادهای داشت…
روزی آقایی از علمای نجف از فردی انتقاد میکرد و میگفت: او هیچ وقت حاضر نیست از کسی تمجید کند. همیشه منتظر است تا دیگران از او تعریف کنند. حاضر نیست اگر کسی اظهار علاقهای کرد، او هم در جواب اظهار علاقه کند.
ایشان میگفت یکی از امتیازات آقا موسی صدر این است که اگر کسی اظهار محبّت و علاقهای کرد، نمیگذارد بیپاداش بماند؛ مثلاً میگفت: من به آقای موسی صدر گفتم اشخاص آمده بودند پیش من و مدرّس کفایه میخواستند. ما شما را معرّفی کردیم. میگفت: آقا موسی فوری جواب داد: این افتخار ماست که شما ما را قبول کرده باشید برای تدریس کفایه، و نگذاشت که برای بعد بماند و همانجا پاداش اظهار محبت ما را داد. این اخلاق در ایشان بود و به همین خاطر در لبنان یا هر جایی که بود، توجّه همه را جلب میکرد…
مقالاتی را که آقا موسی مینوشت، به نظر تمامی افراد جلسه می رساند با اینکه الزامی در این کار نداشت. او خود مقالات دیگران را...
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=14535/#ZJore
#آقا_موسی_صدر
#ادب #پاسخ_اظهار_محبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 حدیث طلب العلم فریضه در کلام آیت الله شبیری دام ظله
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیت الله والد میفرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة» در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان میفرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد ... .
📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#مسلم
#علم #فریضه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اقسام عام از تقسیمات ثانویه است
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻مرحوم آخوند در حاشیه کفایه می گوید این که «کل» ظهور در عام استغراقی دارد و «مجموع» ظهور در عام مجموعی و «أی» ظهور در عام بدلی دارد، غیر از آن است که عام ظهور در چه چیزی دارد. گاهی می گویید عام بما هو عام ظهور در فلان چیز دارد و گاهی می گویید نحوه ابراز مولی چگونه است. این دو را نباید خلط کرد.
این که عام استغراقی یا مجموعی یا بدلی می شود، بر اساس خودِ عام بما هو عام نیست بلکه وقتی عام را با مصالح و مفاسد پشتوانه آن مقایسه می کنیم، عقل می فهمد که استغراقی یا مجموعی یا بدلی است.
حال همین عقل وقتی با خطابات شارع مواجه می شود، تعدادی را که بررسی می کند می بیند غالبا وقتی عام استغراقی بوده شارع از واژه کل و وقتی بدلی بوده از واژه أی و وقتی مجموعی بوده از واژه مجموع استفاده کرده است.
📚 درس خارج اصول، جلسه۸۱، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3366
#ثانویه
#اولیه #عام #استغراقی #بدلی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری
👤 #استاد_شهیدی
حسین بن عبیدالله ولو توثیقی از قدماء ندارد ولی شیخ #طوسی در رجال میگوید: «کثیر السماع عارف بالرجال» و #نجاشی نیز در مورد ایشان میگوید: «شیخنا رحمه الله» .
مرحوم #خویی فرمودهاند: تمام مشایخ نجاشی ثقات هستند چون در یک جا گفته است که من احادیث زیادی را از یک شخصی شنیدم فترکت الروایة عنه الا بواسطة بینی و بینه چون رأیت ان شیوخنا یضعفونه، دیدم مشایخ من این شخص را تضعیف میکنند، بیواسطه دیگر از او نقل نمیکنم با اینکه روایت از او زیاد شنیدم، آقای خوئی میگویند: پس معلوم میشود نجاشی از انسان ضعیف نقل روایت نمیکند. طبق این مبنا حسین بن عبیدالله چون از #مشایخ نجاشی است وثاقت او ثابت میشود.
ولی این برای ما ثابت نیست زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364
#عبیدالله
#غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 098= تاریخ 14021209.mp3
1.45M
🔰 #رجال
💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364
#عبیدالله
#غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
❓«صله رحم» دقیقاً چیست؟
🌿 یکی از اعمالی که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوان شده است و برای آن آثار و برکات بسیاری در دنیا و آخرت شمرده شده است، «صله رحم» است.🌿
🔹در روایتی به نقل از حضرت امام صادق علیهالسلام آمده است:
«به ارحامت رسیدگی کن، حتی اگر شده با نوشاندن جرعهای آب! و برترین چیزی که میتوان با آن به ارحام رسیدگی کرد، جلوگیری از آزار رساندن به آنان است. رسیدگی به ارحام، موجب فراموشیِ (به تعویق افتادن) زمان مرگ و جلبِ محبت خانواده میشود. (الکافی، ج۲، ص۱۵۱)
❓اما آیا معنایی که امروزه درباره صله ارحام رایج شده است، معنای دقیق و کاملی است یا بایست برای آن، معنایی وسیعتر یافت؟
✍ پاسخ این سؤال را از کلام آیتالله العظمی شبیری زنجانی مدظلهالعالی بیاموزیم:
▫الآن صله رحم را خیلیها معنا میکنند به پیوند با خویشاوندان. در حالیکه کسیکه یک قدری دقت کند در موارد استعمال صله رحم، میفهمد که صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دیدوبازدیدها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی، یعنی در واقع یک نوع رسیدگی روحی است و احیاناً یک نوع دید و بازدید باعث آزار طرف شود اذیت شود اصلاً صله نیست. صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. فرض کنید که گاهی اوقات مثلاً یک خویشاوندی داریم که به خاطر بیماری خاصی که دارد، کسی مایل نیست او را ببیند. ... خب اینجا معنا ندارد و این صله رحم نیست اصلاً. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند، دستگیری از خویشاوند. خب این معنا تغییر کرده است به یک معنا. مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما میفهمیم تغییر کرده است.
📚 برگرفته از تقریرات درس اصول آیتالله شبیری زنجانی دام ظله (سال۹۰ ص۳۳۷)
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد
👤 #استاد_مفیدی
در اصولالفقه این مطلب را منقح کردهاند که: «در جملهی شرطیه، وقتی شرط، محقِّق موضوع باشد مثل «إن رُزقتَ ولدا فاختنه»، جملهی شرطیه مفهوم ندارد.». یکی دیگر از مواردی که شرط مفهوم ندارد ولی ما ندیدهایم در اصول بحثش کنند، جایی است که ممکن است توهم اعتناء به موضوعی بشود ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه، یکشنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و مثالهای عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
مفهوم شرط.mp3
1.25M
🔰 #فقه
💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد
👤 #استاد_مفیدی
📚 برگرفته از درس خارج فقه، یکشنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲
✅ ادامهی این مطلب، و مثالهای عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
🔸 #اصول
💠 استحاله تعلق جعل تشریعی به طریقیتِ قطع در نگاه محقق اصفهانی ره
👤 #نهایةالدرایة
🔻شیخ #انصاری ره در فرائد الأصول، بیان میدارد که طریقیت #قطع قابل جعل شارع نخواهد بود اما وجه عدم قابلیت را بیان نمیکند. مرحوم #آخوند ره در کفایة الأصول این مطلب را متعرّض نمیشود. محقق #اصفهانی ره در کلماتِ خود به طور مبسوط بیان میدارد که طریقیتِ قطع نه مورد جعل تکوینی جاعل است و نه مورد جعل تشریعی شارع است. در ادامه، کلام ایشان در نفی وقوع طریقیت قطع در حیّزِ جعل تشریعی مورد تقریر قرار خواهد گرفت.
ایشان ره بعد از آنکه طریقیتِ قطع را حقیقت قطع و ذاتیِ آن ـ نه لازمِ عقلیِ آن ـ دانسته است در مقام استدلال بر امتناعِ تعلق جعل تشریعی به آن؛ برهانی اقامه میکند که میتوان آن را چنین تحلیل کرد ...
📚 درس نهایة الدرایة، جلسه ۲۲ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3381
#طریقیت
#جعل #تشریعی #استحاله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
☘️ تلاش دائمی شهید صدر(ره) ☘️
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال #تفکر و #مطالعه بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده میشدند و این چیزی نیست که کسی بهسادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد.
به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرمترین روزهای #تابستان، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالیکه به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب هایشان جدا نمیشدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت.
🔹️ در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنیشان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز میکشیدند.
وقتی مرا(یکی از شاگران) در خواب میدیدند، به من میفرمودند: من خودم را به خواب عادت ندادهام، چون #عمر_کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت میدهی؟!
🔹️ در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من همسن تو بودم روزانه حدود #بیست_ساعت درس میخواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که میخوابیدم، خوابهای علمی میدیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود.
🔹️ در خواب میدیدم که مشغول مطالعه یا #حل_مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگیات را با خواب سپری خواهی کرد!
📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹(مجموعه آثار)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 جریان قاعده میسور در جایی که بدل نداشته باشد
👤#استاد_گنجی
در بحث دوران امر بین مکلفی که با تفریج فاحش نماز بخواند یا نماز جلوسی بخواند. بر یکی از اینها قدرت دارد، آیا باید تفریج فاحش را داشته باشد؟ مرحوم سید یزدی فرموده باید با تفریج فاحش بخواند. از باب قاعده میسور. چون تفریج فاحش اقرب به قیام است. مرحوم خویی فرموده در جایی که بدل داشته باشد نوبت به قاعده میسور نمیرسد...
📚درس خارج فقه، جلسه ۹۶، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#بدل
#قاعده #میسور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است:
"لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..."
این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث #وکالت است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ثقاتنا
#خبر #واحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ کمالاخلاق در سید احمد خوانساری(ره) ☘️
🔹️ مرحوم آیت الله العظمی #سید_احمد_خوانساری در اواخر عمرشان یکی از استخوانهای پهلویشان شکسته بود. گویا ایشان صبحها در حیاط منزلشان قدم میزدند- منزل این مرجع عالیقدر هم استیجاری بود و تا آخر عمر، صاحب منزل نشدند-
🔹️ یک درخت انجیر در حیاط بود که انجیرهایش به زمین میافتاد و زمین لیز میشد. خادم منزل وظیفهاش بود که اینها را جارو کند و هر روز جمع کند. شاید خادم تسامح کرده یا یادش رفته و جارو نکرده بود.
🔹️ وقتی ایشان از زیر درخت ردّ میشدند، این انجیر روی زمین را ندیده و سُر خورده و به زمین افتاده و استخوان پهلویشان شکسته بود.
ایشان تا آخر عمرشان، این درد و نارحتیای را که میکشیدند.
🔹️ به کسی نگفتند تا مبادا فرزندان و ارادتمندان ایشان، خادم را به خاطر غفلتی که کرده بود، توبیخ کنند. این مرد بزرگ از تربیتشدگان همین مکتب است که مرزهای #اخلاق را در مصائب نیز رعایت میکند.
📚 پندهای سعادت، ص۲۲۴-۲۲۳(درس اخلاق های آیت الله شب زنده دار)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠تبیین دلالت سیاقیه در حدیث رفع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻ما در حدیث رفع اصلا چیزی را در تقدیر نمی گیریم و معقول هم هست کما این که آخوند هم در کفایه تقدیر نمی گیرد. بله شیخ انصاری، تقدیر می گیرد. شیخ انصاری چون مراد از ما موصوله در ما لا یعلمون و سائر فقرات را شیء می گیرد، لذا باید چیزی را در تقدیر بگیرد تا کذب پیش نیاید چون خود این اشیاء در بین أمت برداشته نشده اند. اما ما که طرفدار آخوند هستیم، می گوییم که اصلا چرا مراد از ما موصوله را شیء می گیرید بلکه از اول مراد از ما لا یعلمون، حکمی است که نمی دانیم همچنین سائر فقرات. پس ما مصداق ما موصول را حکم و یا به طور دقیق تر الزامی که نمی دانند یا بر آن قدرت ندارند می گیریم که این الزام بنا بر خطابات قانونیه تنجز است.
ما برای این که با وحدت سیاق به این نتیجه در حدیث رفع برسیم، فقط اکتفاء به ملزوم نکردیم بلکه روایت امام رضا از بزنطی را هم اضافه کردیم و سپس ما موصول را به معنای الزام و ارتکاز گرفتیم و خطابات قانونیه را هم اضافه کردیم. که در این صورت یک لزوم غیر بین یا دلالت تنبیه می شود.
📚 درس خارج فقه، جلسه ۷۱، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3305
#رفع
#سیاق #تنبیه #دلالت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش میشود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا میتواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم.
برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است.
ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir