eitaa logo
مباحثه فقاهت
6هزار دنبال‌کننده
962 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠توبۀ قاذف شرط پذیرش شهادت او 👤 شهادت مردود است به اقتضای آیات و روایات و اجماع. آیۀ ۴ سورۀ نور و روایت ابی کنانی و روایات دیگری بر این مطلب دلالت دارند. همچنین این ادله بر پذیرش قاذف در صورت دلالت دارند. اما کدام است و چه حکمی دارد؟ اگر حدّ دارد، چگونه می توان آن حدّ را دفع کرد؟ سوال مهمتر: آیا قاذف به عنوان شرط پذیرش او، لزوما موجب سقوط حدّ از او است؟ پاسخ به این سوالات به همراه یک نکتۀ رجالی از علامه مجلسی در مورد روایت ابی در ادامۀ مطلب قابل استفاده است. 📚درس خارج فقه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3562 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه 👤 مد ظله العالی در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‏ مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب‏ از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز می­‌شود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است. اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است. 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 خلط بین انطباق و حکایت در کلام مرحوم آخوند 👤 🔻مرحوم در مورد لا بشرط قسمی نبودن موضوع له اسم جنس می گویند که چون موطن لا بشرطیت ذهن است و در خارج امکان لا بشرطیت یک قید نیست بنابراین اگر موضوع له لا بشرط باشد امکان انطباقش در خارج نیست و حال آنکه قضیه زید انسان صحیح است. جواب: اگر به معنای است، صحیح است اما حکایت، وحدت موطن نمی خواهد. حکایت امر از امر ، اشکالی ندارد و همه این گونه اند. اگر هم منظور شما انطباق بر امر خارج است، اول الکلام است. در اسم جنس هایی که هستند (اعم از و ) انطباق هم هست اما در اسم جنس هایی که عرضیات و انتزاعیات (معقول ثانی) هستند، دیگر انطباق نیست و فقط منشأ انتزاعشان در خارج است. 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3566 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجیت اطلاق معقد اجماع 👤 بعضی می‌گویند «اطلاق معقد حجت است». این کلام طبق مبنای مرحوم که اجماع را از وجود معتبر می‌داند قابل توجیه است زیرا نص اطلاق دارد چون اجماع حاکی از نص معتبر دارد، لذا اطلاق آن معتبر خواهد بود. ولی بنا بر اینکه منشأ حجیت اجماع، کشف متشرعه باشد این تعبیر درست نیست و اطلاق معقد اجماع حجت نخواهد بود زیرا اجماع کاشف از ارتکاز متشرعه است و ارتکاز متشرعه دلیل است و اطلاق ندارد.... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
اطلاق معقد اجماع.mp3
614.3K
🔰 💠 حجیت اطلاق معقد اجماع 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3344 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 تعویض سند 👤 🔻 سند قدمایی بر اساس مساله عام انجام می‌شده است. بر فرض مثال، شیخ به شیخ مراجعه می‌کند و چنین عبارتی را مشاهده می‌کند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، خود را ذکر می‌کند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت می‌گردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر می‌کند. این جایگزینی به غرض کم‌کردن واسطه‌ در نقل روایت انجام می‌شود.... 📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/1596960/3870 ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
☘️ نقل قضیه‌ای از درس مرحوم فاضل اردکانی☘️ 🔹️ حاج شیخ مرتضی حائری(ره): 🔹️ مرحوم والد (آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ره) در آن زمان شرح لمعه و قوانین می‌خوانده‌اند، و شاخص کربلا در آن عصر مرحوم بوده‌ است. مرحوم والد می‌فرمودند که مرحوم فاضل، در صحن مطهر روی صندلی که در صحن می‌گذاشتند می‌نشست و درس می‌فرمود. 🔹️ می‌فرمودند من یاد دارم که یک نفر از طلبه ها پای درس او اشکال کرد که عقلِ آینه‌ی جهان‌نما چگونه در احکام شرعی اعتبار ندارد؟ (عقل به تنهایی نمی‌تواند احکام الهی را کشف کند) مرحوم فاضل سرش را پایین آورد و گفت عقل من و شما آینه‌ی جهان‌نما است؟!! (به طور انکار) آینه‌ی سوراخ نما هم نیست... 📚 سر دلبران(تالیف آیت الله حائری)، ص۷۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 معقولیت جعل حجیت به معنای تنزیل واقع در شک 👤 در اول بحث اصول عملیه مرحوم میفرماید: جعل برای معقول نیست چرا که اصلا شک ندارد. اما جعل برای امکان دارد چون دارد. استاد فرمودند برای شک هم امکان دارد که حجیت بشود یعنی بفرماید همان طرفی را که اخذ می‌کنی همان واقع تو باشد..... 📚درس خارج اصول، ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3551 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 موضوع شناسی بدوی 👤 🔻از اولین مراحل هر شرعی شناسی بدوی است (درمقابل موضوع شناسی دلیلی) موضوعی که در پی حکم آن هستیم، باید دقیقا مشخص باشد تا بدانیم در ادله به دنبال حکم چه چیزی هستیم. موضوع شناسی بدوی سه منبع دارد: ۱- کتب لغت ۲- عرف ۳- شرع مثال: سگ آبی ..... 📚 درس خارج فقه ، ۲ مهر ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3576 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان 👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد 📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم انا للّه و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران امت بزرگ اسلامی ✏️ مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بی‌پناه ضاحیه‌ی بیروت و خانه‌های ویران‌شده و عزیزان پرپرشده‌ی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیده‌‌ی فلسطین و شهر و روستای غصب‌شده و خانه‌های تخریب‌شده و عزیزان قتل‌عام‌شده‌‌ی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود. ✏️ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است. ✏️ سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.  ✏️ اینجانب به پدر بزرگوار و همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانواده‌های شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیه‌ی لبنان، و به سراسر جبهه‌ی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.  ✏️ والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔸 💻 Farsi.Khamenei.ir
▪️پیام تسلیت دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در پی فاجعهٔ لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾ جنایت بزرگ رژیم سفاک و متجاوز، در به خاک و خون کشیدن تعداد زیادی از مردم مظلوم و بی‌پناه لبنان و به شهادت رساندن دبیر کل محترم حزب الله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان (رحمة الله علیهم) بسیار اسفناک است. آن شخصیت مبارز و پرتلاش سالیان زیادی از عمر خویش را در راه آزادی و مقابله با رژیم منحوس و دستگیری و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده گذراند. ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک، از خداوند متعال مسألت داریم در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جامعه مؤمنین را از شر اشرار و دسیسه‌های معاندین اسلام عزیز در امان بدارد و نصرت و عزت را برای مسلمین مقدر فرماید. ۲۴ ربیع الأول ۱۴۴۶ دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔰 💠 حجیت اجماع در مسائل اعتقادی و تقسیم مسائل اعتقادی 👤 دین سه جور هستند. یک اصول دینی داریم که حتما باید با دلیل ثابت شود. مثل وجود خدا یا مثلا خدا. دوم بخشی از اصول دین است که فقط با دلیل ثابت می‌شود. مثل سوال نکیر و منکر، لوح و قلم. یک بخش سوم از اصول دین هست که می‌شود با دلیل عقلی و نقلی ثابت کرد. مثل امامت و نبوت. قسم اول اصول دین را می‌توان گفت با علما ثابت نمی‌شود. دلیلش هم روشن است چون حتما باید با دلیل عقلی باشد. قسم دوم هم شکی نیست که با ادعای منقول اگر که باشد اثبات می‌شود. قسم سوم هم معلوم است که با اجماع قابل اثبات است اما اجماع دلیل است نه عقلی.... 📚درس خارج اصول،۷ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3589 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 فضای اصول فقه بر اساس روابط عبد و مولا 👤 سوم این است که را بر اساس «عبد و مولا» که در جامعه زمان (ص) متعارف بوده است تفسیر کنیم. ارتکازاتی که در داریم -چه اصول شیعه و چه سنی- بیشتر روی این فضای رابطه « و مولا» است. تفسیر رابطه «عبد و » بر این اساس است که ذات و سراسر وجودش مولاست..... 📚‏۴ مهر ماه ۱۴۰۱ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3585 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ عملی که نزد اباالفضل العباس(ع) قیمت ندارد... ☘️ 🔹️ یک کسی نذر کرده بود اگر فلان مشکلش حل شود کاری برای حضرت اباالفضل(ع) انجام دهد که ندارد! پس از مدتی مشکلش حل می‌شود ولی نمی‌داند چه کار کند! پرس و جو می‌کند؛ او را راهنمایی می‌کنند بیاید نزد پدر ما () تا این مشکل حل شود.. 🔹️ نزد ابوی ما می‌آید ولی ایشان می‌فرماید من جواب این سوال را نمی‌دانم؛ باید بروی از خود حضرت اباالفضل(ع) بپرسی.. ایشان می‌رود وضو می‌گیرد و زیارت می‌کند و توسل می‌کند و با همان طهارت می‌خوابد... 🔹️ در خواب می‌بیند حضرت فرمود کاری که قیمت ندارد این است که بروی برادرم حسین(ع) را زیارت کنی و بگویی: هذه زیارة نیابة عن ابی الفضل العباس.. این قیمت ندارد! 🎙به نقل از علامه قَرَشی(ره) در نجف اشرف، جلسه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در سفر علمی_زیارتی عراق ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال به ادعاى نبودن «الإمامة و التبصرة» نزد علامه مجلسى 👤 مد ظله العالی برخی مثل حاجی با ظنّ قوی و آقا بزرگ تهرانی با جزم گفته‌اند که کتاب الإمامة و التبصرة تأليف علی بن در اختیار مرحوم نبوده و منبع نقل ایشان این کتاب نبوده است؛ زیرا در آغاز اسنادی که از این کتاب نقل کرده، مشایخی ذکر شده است که بر اساس موجود در کتب روایی طبقه آنها با طبقۀ علی بن بابویه سازگار نیست و در متأخر از علی بن بابویه هستند. اما حق آن است که کتاب الإمامة و التبصرة به دست مرحوم مجلسی رسیده است.... 📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۱۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3570 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠لزوم ضمیمه شدن تکذیب نفس به توبۀ قاذف برای پذیرش شهادت او 👤 علماء مسلّم دانسته‌اند که علاوه بر باید خودش را نیز کند و صرف بین خودش و خدا برای قبول کافی نیست. همین باعث شکل گیری بحثی شده است در مورد اینکه اگر شخص واقعا راست گفته باشد، چگونه باید خودش را کند؛ چون خودش خواهد بود. برخی علماء از جمله جناب محقق گفته‌اند اگر شخص واقعا راست گفته باشد، نباید بگوید گفتم بلکه باید بگوید خطا و اشتباه کردم. اما صاحب جواهر این مطلب را اجتهاد در مقابل نص شمرده است و راه حل جدیدی مبنی بر لزوم توریه را ارائه کرده است اما استاد قائنی کلام صاحب جواهر را مردود می دانند. توضیح کلام صاحب جواهر و کلام استاد در ادامۀ مطلب قابل مشاهده است. 📚درس خارج فقه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3563 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دلالت جمله خبریه بر طلب از منظر محقق عراقی 👤 در بحث دلالت جمله خبریه بر محقق می‌فرماید: جملۀ خبری در همان معنای حقیقی خودش شده است و لکن نه به طلب، بلکه به داعی اعلام و ، و مصحّح بر این اخبار هم این است که متکلم دارد اعلام می­‌کند از وجود برای وقوع فعل و این مقتضی همان و طلب است..... 📚درس خارج اصول، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3568 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی.mp3
1M
🔸 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 👤 🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل بوده و عرب هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار ، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم. دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند ، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب نداشته و کتاب معروف او در و اختیار و علم است. روایات زرارة، عمدتا توسط بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات ، باید مو را از ماست کشید. دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن و محمد بن . اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است. 📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب 👤 اجماع دو قسم است: قسم اول: اجماع : مثل اجماع بر این که در بیع قبض در مجلس، شرط است. قسم دوم: مرکب: مثل این که اصحاب یا قائل شدند به این که مطلقا است و یا قائل شدند به این که کافر مطلقا است و کسی بین کافر و غیر کتابی تفصیل نداده است. در مرکب بنابر اجماع یا اجماع نباید قول ثالث ابداع شود زیرا قول حق در میان این دو قول است. ولی بنابر حجیت اجماع ... 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
اجماع مرکب.mp3
1.42M
🔰 💠 چگونگی حجیت اجماع مرکب 👤 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس" 👤 🔻در مواردی که دو از یک متن وجود دارد، یکی از تشخیص نسخه صحیح، « به مانوس» است. به‌طور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات تبدیل می‌شود. مثلا « بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمی‌شود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود. 📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3577 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ اخلاص فوق العاده در شیخ عباس قمی (ره) 🔹️ محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که وقتی کتاب را تألیف و چاپ کردم و به قم رسید، به دست شیخ عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله می‌گفت افتاد. 🔹️ کربلایی محمدرضا از علاقه مندان بود و هر روز در مجلس او حاضر میشد. شیخ عبدالرزاق آن روزها منازل الآخره را برای مستمعین می‌خواند. 🔹️ روزی پدرم به خانه آمد و گفت: «شیخ عباس کاش مثل این مسئله گو میشدی و می توانستی بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی... 🔹️ چندبار خواستم بگویم آن کتاب از من است اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم فقط عرض کردم: دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید. 📚حاج شیخ عباس قمی مرد تقوا و فضیلت، ص ۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اماره بودن "تضعیف راوی توسط اهل سنت" بر تشیع راوی 👤 مرحوم در فرموده‌اند اینکه و اهل را کرده‌اند علامت تشیع سکونی است. ما هم در گذشته تضعیف رجالیان اهل سنت نسبت به بعضی از راویان را گرفته‌ایم بر آن راوی. به نظر ما این قرینه نسبت به سکونی کارساز نیست. رجالیان اهل سنت نسبت به یک راوی بر دو قسم است.... 📚درس خارج فقه، ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3614 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی قرینیت سیاق 👤 آیا ، قرینیت دارد یا نه؟ مرحوم در بعض کلمات فرموده وحدت سیاق، ندارد و کبری را منکر شده است. ممکن است که سخن می‌گوید و و صادر می‌کند، بعضی از آنها و بعضی باشد. مهم در مورد شارع آن است که احکام را به مردم برساند اما اینکه همه را رعایت کند، لزومی ندارد. اما به نظر ما انصاف این است که ... 📚درس خارج اصول، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3612 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir