eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□امّ سلمه میگويد:من در هنگام نزول آيه تطهير در كنار در اطاق نشسته بودم و عرض كردم:اى رسول خدا آيا من از اهل بيت نيستم؟فرمود:عاقبت تو به خير خواهد بود،تو از زنهاى پيمبرى. □ام سلّمه گويد:در آن اطاقت فقط رسول خدا و على و فاطمه و حسن و حسين بودند. □حضرت بر روى همه كسائى را پوشانيدند و عرض كردند:بار پروردگار من،اينان اهل بيت من اند آنها را از هر آلودگى منزّه گردان و آنها را به مقام طهارت مطلقه برسان. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عصمت انبياء و ائمه طاهرین علیهم السلام منافاتى با اختيارى بودن افعال آنان ندارد●□ □●تمام انبياء و مرسلين و أئمّه طاهرين و اولياى مقرّبين و ساير افراد بشر داراى اختيار مى باشند و راه خدا و سلوك معرفت را بايد با اراده آهنين، و قدم راستين طى كنند، و رضاى محبوب را بر خواهش خويش ترجيح دهند تا به مطلوب برسند. بنابراين هر كس برود مى رسد، و هر كس نرود نمى رسد. □●افعال و كردار امامان و پيغمبران، اضطرارى و مجبورى نيست به طورى كه افعال حسنه از آنان همچون درخشش برليان بدون اختيار از آنها سر زند، و آنها اصلًا توان و قدرت معصيت و تقدّم رضاى نفس را در خود نداشته باشند. اگر چنان بود ايشان امتيازى بر ساير افراد خلقت نداشتند... □●بلكه آنها همگى انسانند، بشرند، داراى اراده مى باشند، از روى اختيار گناه نمى كنند، و رضاى خداوند تعالى را بر خواسته هاى نفسانى مقدّم مى دارند تا كم كم به جائى مى رسند كه خواست در آنها باقى نمى ماند و خواست نفسانى آنها و خواست خداوند محبوب يكى خواهد شد. ديگر در آنجا يك اراده و اختيار بيشتر وجود ندارد، و آن اختصاص به ذات اقدس لا يزالى و لم يزلى دارد كه از دريچه و آئينه اين انسانِ از خود گذشته و به خدا پيوسته ظهور و تجلّى نموده است. □●، ج۱۵، ص۲۸۱و۲۸۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●آثارحضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی:●■(۳) ■غرض آن كه آن چه از پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) رسيده است كه «إذا كان يوم القيامة يوزن دم الشهداء بمداد العلماء فيرجّح مداد العلماء علي دم الشهداء»[۱]، ناظر به آن است كه انديشمندان بكوشند كه ، معارف الهی را به خوبی فرا گيرند؛ ، مطالب آموخته آن ها قابل ضبط و نگارش باشد؛ ، مطالب نگارش را مرقوم دارند؛ ■ ، سنّت و سيرت آنان در قلم و رقم زدن در مسير جهاد با اهريمن و باشد؛ ؛ روح حماسه و استقلال طلبی و نفی هر گونه سلطه‌گرز و سلطه‌پذيری از آثار قلمی آنان محسوب گردد تا رزمندگان دو جبهه جهاد اكبر و اصغر را در كنار مائده الهی و آثار بجا مانده از خويش، به خوبی بپرورانند و نظام اسلامی را مستقرّ كنند. ■نمونه بارز آن چه گذشت، زندگی پربار و عمر پربركت امام راحل(قدّس‌سرّه) است كه هم از نافع برخوردار بود، هم امّت اسلامی را به فراگيری علوم نافع فرا ميخواند، هم آثار بَنان و بَيان ايشان در تحميس و تشجيع و ترغيب به برقراری نظام و و هرگونه بنيان سلطه‌طلبی، سهم مُؤثّر ميداشت و خلف صالح و صادق ايشان مقام معظّم رهبری نيز همان راه را ادامه ميدهند، و تداوم آن سنّت حسنه را از خداوند مسئلت می نمايند. ■●سروش هدايت جلد۱ -صفحه۷۰●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بحث روايتى سوره توحید○□ □در به سند خود از محمد بن مسلم از امام (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: از خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيدند: مشخصات و و پروردگارت را براى ما بيان كن. آن جناب تا روز پاسخ نداد، تا آنكه  (قل هو الله احد) نازل شد. □ : و در كتاب از امام (عليه السلام) روايت آورده كه فرمود: كننده بن صورياى يهودى بوده، و در بعضى روايات اهل آمده كه عبدالله بن سلام بوده، و اين سؤال را در كرد، و بعد از شنيدن پاسخ آورد، ولى ايمان خود را مى داشت، و در بعضى ديگر آمده از بودند كه اين سؤال را از آن جناب كردند، و در روايات بسيارى از طرق اهل آمده كه اصلا سؤال از ناحيه يهوديان ، بلكه از ناحيه بوده، و به هر حال هر چه بوده از حسب و نسب، و خداى تعالى است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○بحث روايتى سوره توحید○□ □و در كتاب به سند خود از بن نباته از (عليه السلام) روايت آورده كه در ضمن فرمود: خداى عزوجل همان (قل هو الله...) است و در كتاب به سند خود از امام (عليه السلام) روايت كرده كه در حديث فرمود: خداى تعالى به آن جناب - يعنى به خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) - فرمود:  (قل هو الله احد) را همانطور كه نازل شده بخوان، كه اين سوره و من است. □ : و نيز به سند خود از بن جعفر روايتى در اين روايت آورده. و در المنثور است كه در كتاب خود از ابن عباس از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) روايت كرده كه فرمود: سوره (قل هو الله احد)  قرآن است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●انسان كامل حجّت خداوند●□ □پنجمين ديدگاهی كه در جهان بينی عرفانی از آن به حضرت مهدی ارواحنافداه توجّه شده، اين است كه حجّت الهی در عالم و شاخص در سلوك الی الله است؛ بدين معنا كه معيار سير الی الله وجود انسان كامل است. □در صلوات شعبانيه آمده است: اللهم صلّ علی محمّد و ال محمّدٍ الفُلك الجاريه و اللّجج الغامره يأمَنُ من رَكِبها و يغرُقُ من ترَكها. المُتقدّمُ لهم مارق و المتأخِّر عنهم زاهق و الازم لهم لاحق. خداوندا! بر محمّد وال محمّد درود فرست، آنان كه كشتی روان در موج های دريا هستند كه هركس بر آن سوار شود ايمن و آسوده خواهد بود و هركس سوار آن نشود غرق خواهد شد. هركه بر ايشان پيشي گيرد از دين خارج گشته و هركه از آنان عقب ماند و از ايشان تبعيّت نكند هلاك شود و كسی كه پيوسته همراه آنان باشد به مقصد خواهد رسيد. □بنابراين حجّت خدا و راهبر سير الی الله است و بدون وجودحجّت خدا هيچ سالكی نمی تواند به مقصد برسد؛ زيرا شاخص و صراط رسيدن به مقصد، حجّت خداست. □چنانكه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: انا الصّراط المستقيم: من صراط مستقيم هستم. او راه است و بدون راه نمی شود به مقصد رسيد. □همچنين آن حضرت می فرمايند: لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ ، إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً ، و إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ و بَيِّنَاتُهُ و كم ذا و اين اولءك؟ اولءك و الله الأقلّون عدداً والأعظمون عندالله قدراً و يَحفَظُ الله بهم حُجَجَه وبَيّناته: زمين از وجود كسی كه حجّت برپای خداست، خواه پديدار و شناخته باشد و خواه ترسان و پنهان از ديده ها، خالی نخواهد ماند؛ تا حجج و بيّنات الهی باطل نشود و نشانه هايش ازميان نرود و اينكه تعداد ايشان چقدر هست و در كجا هستند، به خداسوگند تعدادشان اندك؛ ولی نزدخدا بزرگ مقدارند؛ و خدا به وسيله آنان حجّت ها ونشانه های خود را نگاه می دارد. □در زيارت امام عصر ارواحنافداه خطاب به ايشان عرض می كنيم: السّلام عليك يا نورَالله الّذی لا يُطفی. السّلام عليك يا حجّه الله الّتی لا تُخفی. السّلام عليك يا حجّه الله من فی الارض و السّماء ، سلام بر تو ای نور خدا كه خاموش نمی شود. سلام بر تو ای حجّت خدا كه پنهان نمی ماند. سلام بر تو ای حجّت خدا بر هركس كه در زمين و آسمان است. امام زمان ارواحنافداه حجّت خداست و زمين از حجّت خدا خالی نمی ماند. ■● ، صفحه ٧٩ و ٨٠●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□انسان آن کسی است که شبانه روز به دنبال زیارت خداست. #استاد_صمدی_آملی @mohamad_hosein_tabatabaei
□مفهوم ناب عبادت از دیدگاه علامه طباطبایی□ □ مرحله اى است كه در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به مراجعه نمى كند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت : □ناشى از درونى است، نه طبيعت مادی. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش پنجم ● هويت زن در اسلام و اما هويت زن در اسلام : اسلام بيان مى كند كه زن نيز مانند مرد انسان است ، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان كه در ماده و عنصر پيدايش او دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته اند، و هيچ يك از اين دو نفر بر ديگرى برترى ندارد، مگر به تقوا، همچنان كه كتاب آسمانى خود مى فرمايد: ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى ، و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا، ان اكرمكم عند الله اتقيكم )). بطورى كه ملاحظه مى كنيد قرآن كريم هر انسانى را موجودى گرفته شده و تأليف يافته از دو نفر انسان نر و ماده مى داند، كه هر دو بطور متساوى ماده وجود و تكون او هستند، و انسان پديد آمده (چه مرد باشد و چه زن ) مجموع ماده اى است كه از آن دو فرد گرفته شده است . قرآن كريم در معرفى زن مانند آن شاعر نفرمود: ((و انما امهات الناس اوعية ))، و مانند آن ديگرى نفرمود: بنونا بنوا ابناءنا و بناتنا بنوهن ابناء الرجال الاباعد بلكه هر فرد از انسان (چه دختر و چه پسر) را مخلوقى تأليف يافته از زن و مرد معرفى كرد، در نتيجه تمامى افراد بشر امثال يكديگرند، و بيانى تمام تر و رساتر از اين بيان نيست ، و بعد از بيان اين عدم تفاوت ، تنها ملاك برترى را تقوا قرار داد. از نظر اسلام مرد و زن از نظر خلقت برابرند و نيز در جاى ديگر فرمود: ((انى لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثى ، بعضكم من بعض ))، در اين آيه تصريح فرموده كه كوشش و عمل هيچكس نزد خدا ضايع نمى شود، و اين معنا را تعليل كرده به اينكه چون بعضى از بعض ديگر هستيد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 407 و صريحا نتيجه آيه قبلى كه مى فرمود: ((انا خلقناكم من ذكر و انثى ...)) را بيان مى كند، و آن اين است كه مرد و زن هر دو از يك نوع هستند، و هيچ فرقى در اصل خلقت و بنياد وجود ندارند. آنگاه همين معنا را هم توضيح مى دهد به اينكه عمل هيچ يك از اين دو صنف نزد خدا ضايع و باطل نمى شود، و عمل كسى به ديگرى عايد نمى گردد، مگر اينكه خود شخص عمل خود را باطل كند. و به بانگ بلند اعلام مى دارد: ((كل نفس بما كسبت رهينه ))، نه مثل مردم قبل از اسلام كه مى گفتند: ((گناه زنان به عهده خود آنان و عمل نيك شاءن و منافع وجودشان مال مردان است !)) و ما انشاء الله به زودى توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۴) سوره توحید در تفسیرالمیزان□ □و از جمله كه در باره اين آيه (۴) گفته شده، اين است كه از كفو، است، چون همسر هر كسى او است. و بنابه اين گفتار آيه شريفه همان را مى كند كه آيه (۳) سوره جن (تعالى جد ربنا ما اتخذ صاحبه).(بلند است مقام با عظمت پروردگار ما و او هرگز برای خود همسر (و فرزندی) انتخاب نکرده) افاده مى كند. و ليكن اين حرف . @mohamad_hosein_tabatabaei
□●از آمریکا و آل سعود انتقام خواهیم گرفت●□ (ره): □●ان شاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت. داغ حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد. □●صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه ۲۲۸ مورخ: ۱۳۶۷/۰۴/۲۹●□ □●به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیه السلام●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●شرح غزل «در هوایت بی قرارم روز و شب»●□ □این غزل کاملا از عشق سرشار است؛ مستی و انتظار و طلب وصال و بیان حال عاشق را در فراق، در خود جمع کرده است. □«در هوایت»؛ یعنی در عشق و تمنایت. خطابش به معشوق است که همواره درباره آن سخن گفته ایم. می گوید: در آرزوی وصالت، شب و روز بی قرارم. معلوم است که تمنای وصال و در هوای معشوق بودن، قراری برای انسان باقی نمی گذارد و انسان، در این صورت همیشه بی قرار است. وقتی در چنین شرایطی هستم و چنین آرزویی دارم: سر ز پایت برندارم روز و شب؛ سرم را به پایت میگذارم. □سَر انسان، عالی ترین و مرتفع ترین جای اوست و پای معشوق، پایین ترین نقطه وجودی وی است. وقتی میگوییم: سر ز پایت برندارم روز و شب، نظر ما به این است که من سرم را که بالاترین نقطه هستی من است، در پای تو که پایین ترین نقطه هستی توست، قرار میدهم. و از این نکته این بیت، می توان یک مطلب فلسفی هم استخراج کرد و آن است که: وقتی آرزوی وصال معشوق را داریم و می خواهیم به معشوق برسیم، منتهای آرزوی ما، دست یافتن به پایین ترین مرتبه وجودی معشوق است. و در نهایت، معشوق را می خواهیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□استاد فاطمی نيا□ □حضرت موسی بن جعفر علیه السلام میفرمایند: " دل مومن، از کعبه بالاتر است" هردلی که حامل محبت امیرالمومنین علیه السلام است، حرمتش از کعبه بالاتراست! □پس ماکه درمملکت شیعی زندگی میکنیم ، ازچپ وراست دراطراف ما کعبه است! خیلی باید مراقب باشیم دل های اینان را نشکنیم! آبروی مومنین را نبریم ؛ خدای نکرده دل شکستن باعث ظلمت و بیچارگی انسان میشود. با این کارها انسان عاقبت بخیر نمیشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" عید فرخنده "○□ ○رمضان رفت و رهی دور گرفت اندر بر ○خنک آن کو رمضان را به سزا برد به سر ○رمضان گر بشد از راه فراز آمد عید ○عید فرخنده ز ماه رمضان فرخ تر □در پایان ماه فرخنده رمضان که ضیافتی از مائده های آسمانی و زمینی است شایسته است که از خوان کرامت عمر خیام، شاعر قدسی و پاکیزه خوی و رند سرافراز و بلند پرواز نیشابور که از بلندی چون ستاره صبح بر همه جهانیان هویداست مائده ای بر سفره افطار پاکان روزه دار بنهیم که هم شهد و هم شراب است و هم حکمت و هم کتاب برای اصحاب معنا: □تدین لی الدنیا بل السبغة العلی بل الافق الاعلی اذا جاش خاطری اصوم عن الفحشاء جهرا و خفیه عفافا و افطاری بتقدیس فاطری □هر زمان که کبوتر همت من اوج گیرد تمامی دنیای دون بلکه هفت آسمان و هفت گردون بلکه افق اعلای کمال همه در پیش روی من سر می نهند من به خاطر نزاهت و پاکیزگی روزه می گیرم از هر کار زشت چه آشکار و چه پنهان و افطار می کنم با تقدیس و تسبیح آفریدگار خویش گر فوت شد سحور چه نقصان صبوح هست از می کنند روزه گشا طالبان یار □ترجمه و توضیح: حسین الهی قمشه ای□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□در مکتب #علامه_طباطبایی ، رتبه اول در دستورات مراقبه است ؛ ذکر و فکر در مراتب بعدی قرار میگیرد. گویا سرمایه سالک توجه و مراقبات اوست. #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش ششم ● ملاك برترى از نظر اسلام تقوى و پرهيزگارى است پس وقتى به حكم اين آيات ، عمل هر يك از دو جنس مرد و زن (چه خوبش و چه بدش ) به حساب خود او نوشته مى شود، و هيچ مزيتى جز با تقوا براى كسى نيست ، و با در نظر داشتن اينكه يكى از مراحل تقوا، اخلاق فاضله (چون ايمان با درجات مختلفش و چون عمل نافع و عقل محكم و پخته و اخلاق خوب و صبر و حلم ) است ، پس يك زنى كه درجه اى از درجات بالاى ايمان را دارد، و يا سرشار از علم است ، و يا عقلى پخته و وزين دارد، و يا سهم بيشترى از فضائل اخلاقى را دارا مى باشد، چنين زنى در اسلام ذاتا گرامى تر و از حيث درجه بلندتر از مردى است كه هم طراز او نيست ، حال آن مرد هر كه مى خواهد باشد، پس هيچ كرامت و مزيتى نيست ، مگر تنها به تقوا و فضيلت . و در معناى آيه قبلى بلكه روشن تر از آن آيه زير است ، كه مى فرمايد: ((من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حيوة طيبة ، و لنجزينهم اجره باحسن ما كانوا يعملون )). و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنه ، يرزقون فيها بغيرحساب )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 408 و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((و من يعمل من الصالحات من ذكر او انثى و هو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة ، و لا يظلمون نقيرا)) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره توحید□ : روايات از طرق اهل در اين بسيار زياد است، و آن را از عده اى از از قبيل عباس و الدرداء، عمر، ، مسعود، سعيد خدرى، بن انس، ايوب، امامه، و غير نامبردگان از خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) روايت كرده اند، و نيز در عده اى از روايات وارده از امامان (عليهم السلام) آمده، و در توجيه آن مختلف ذكر كرده اند، كه ترين آن اين است كه تمامى معارف قرآنى به اصل بر مى گردد، و و ، و سوره مورد بحث از اين سه اصل اصل را شده، از اول تا به آخرش درباره آن سخن گفته، و آن اصل است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei