eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
181 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘وظايف مردم در روزگار غيبت 🔘استقامت ✔️سختى ديندارى در روزگار غيبت الكافى -با سندش به نقل از يمان خرمافروش-:نزد امام صادق عليه السلام نشسته بوديم كه به ما فرمود: ❄️«صاحب اين امر،غيبتى دارد كه در آن روزگار، كسى كه به دين خود چنگ مى‌زند، مانند كسى است كه شاخۀ پُر از خار و تيغ را با دستش صاف و تهى از خار مى‌كند»و با دستش اين كار را تصوير كرد [و در ادامه فرمود:]«كدام يك از شما چنين مى‌كند؟». آن گاه مدّتى دراز نگاهش را به زمين دوخت و سپس فرمود: ❄️«صاحب اين امر،غيبتى دارد.بنده بايد از خدا پروا كند و به دينش چنگ بزند». 📓.الكافى:ج 1 ص 335 ح 1، 📓الغيبة،نعمانى:ص 169 ح 11، 📓الغيبة،طوسى:ص 455 ح 465، 📓كمال الدين:ص 346 ح 34 (هر دو منبع به نقل از هانى تمّار)، 📓بحار الأنوار:ج 52 ص 111 ح 21. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#پرتوى_از_دانش_امیرالمؤمنین_علی_(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ❇️#صفات_ثبوتی_خداوند ✔️یکتا 🔘 امیرال
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ❇️ ✔️صمد 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: ♻️اوست آن كه بدون تفاوت و تبعيض در حاجت‌ها به او روى آورده مى‌شود. 📗بحار الأنوار: ج 93 ص 91 ♻️تفسير «صمد»، اين است كه او نه اسم است و نه جسم، نه مِثل و نه شبيه، نه صورت و نه تمثال، نه حد دارد و نه اندازه، نه جاى دارد و نه مكان، نه چگونگى دارد و نه كجايى، نه اين جاست و نه آن‌جا و نه بر بالا، نه در خلوت است و نه در جلوت، نه ايستاده است و نه نشسته، نه سكون دارد و نه حركت، نه تاريك است و نه روشنا، نه روحانى است و نه نفسانى. هيچ جايى از او خالى نيست و هيچ جايى گنجايش او را ندارد. نه رنگى دارد، و نه بر دلى خطور مى‌كند، و نه همراه بويى استشمام مى‌شود. همه اين چيزها از او نفى شده است. 📗جامع الأخبار: ص 38 ح 25 عن محمّد ابن الحنفيّة، 📗بحار الأنوار: ج 3 ص 230 ح 21. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
📣📣📣 #خطبه‌هاى_اميرالمؤمنین_عليه_السلام #خطبه_اول #فراز_اول #فراز_دوم #فراز_سوم #فراز_چهارم #فراز_پ
✔️امام علی(ع) می فرماید: «فرصت را پیش از آنکه مایه اندوه گردد غنیمت بشمار». ✔️همچنین پیامبر(ص) می فرماید: «[بدانید] از سوی پروردگار شما در ایام زندگیتان نسیم های سعادتی می وزد از آن استفاده کنید و خود را در معرض آن قرار دهید». ◀️ ما هم چند هفته ای هست که متاسفانه فرصت همنشینی با کلام مولا امیرالمومنین (ع) را در کانالمون از دست دادیم. 😔 حالا بعد از چند هفته تأخیر بریم سراغ و ادامه ی خطبه ها، نامه ها و حکمت ها... 📣لطفا با ما همراه باشید و دوستانتان را هم به کانال «فضائل امیرالمؤمنین علی(ع)» دعوت کنید. @mola_amiralmomenin_as
خطبه در يك نگاه اين خطبه معروف به است و مشتمل بر شكايت در امر خلافت و سپس ترجيح دادن شكيبايى در برابر آن و آن گاه بيعت مردم با او مى‌باشد. 🔰اين خطبه از مهمترين خطبه‌هاى نهج البلاغه است و چون مسائل مربوط‍‌ به خلافت بعد از رسول خدا (ص) را بى‌پرده شرح مى‌دهد براى گروهى جنجال برانگيز شده است. 🍃نكته‌هايى در اين خطبه وجود دارد كه در هيچ يك از خطبه‌هاى نهج البلاغه نيست و در عين كوتاهى، يك دورۀ مربوط‍‌ به عصر خلفاى نخستين در آن خلاصه شده است. 🔰اين خطبه در تمام فرازهايش از مسألۀ بعد از پيامبر اسلام (ص) سخن مى‌گويد و مشكلاتى را كه در دوران خلفا به وجود آمد در عبارات كوتاه و پر معنى و بسيار داغ و مؤثّر شرح مى‌دهد و با صراحت، اين حقيقت را بيان مى‌كند كه بعد از رسول خدا (ص) او، از همه شايسته‌تر براى اين مقام بود و شديدا تأسف مى‌خورد كه چرا خلافت از محور اصلى تغيير داده شد. 🍃در پايان خطبه، داستان مردم را با خودش شرح مى‌دهد و اهداف پذيرش بيعت را در جمله‌هاى بسيار زيبا و الهام بخش بيان مى‌فرمايد. 🍃تحليلهاى دقيق و جالبى دارد كه براى صاحب‌نظران، بسيار قابل مطالعه است و نكاتى در آن ديده مى‌شود كه در هيچ جاى ديگر ديده نخواهد شد. ✔️قبل از ورود در شرح و تفسير اين خطبه اشاره به چند نكته لازم به نظر مى‌رسد: 🌱1 - نام خطبه: نام اين خطبه از جملۀ آخر آن گرفته شده است كه امام (ع) در پاسخ تقاضاى «ابن عباس» براى ادامۀ خطبه، به او فرمود: «تلك شقشقة هدرت ثمّ‌ قرّت» كه معادل آن در فارسى چنين است: «اين شعلۀ آتشى بود كه از دل زبانه كشيد و فرو نشست» و به اين ترتيب درخواست «ابن عباس» را براى ادامۀ سخن رد كرد، چون حال و هوايى كه امام (ع) را براى بيان آن سخنان آتشين و حسّاس آماده كرده بود تغيير يافت، زيرا كسى از ميان جمعيّت برخاست و نامه‌اى به دست حضرت داد و فكر امام (ع) را به مسائل ديگرى متوجّه ساخت. 🌱 2 - زمان صدور: در مورد زمان صدور اين خطبه در ميان شارحان نهج البلاغه گفتگوست، بعضى مانند «محقق خويى» معتقدند: از محتواى خطبه و همچنين اسناد و طرق آن استفاده مى‌شود كه اين سخنان را در اواخر عمر شريفش بعد از ماجراى جنگ «جمل و صفّين و نهروان» و پيكار با «ناكثين و قاسطين و مارقين» ايراد فرموده و انصافا محتواى خطبه نيز اين نظر را تأييد مى‌كند. 🌱 3 - مكان ايراد خطبه: جمعى از شارحان نهج البلاغه از ذكر مكان صدور خطبه خاموشند ولى بعضى معتقدند كه امام (ع) آن را بر فراز منبر «مسجد كوفه» ايراد فرموده و «ابن عباس» مى‌گويد: «امام (ع) آن را در «رحبه» ايراد فرمود و اين در موقعى بود كه سخن از مسألۀ خلافت به ميان آمد، طوفانى در قلب مبارك امام (ع) برخاست و اين سخنان را ايراد فرمود». @mola_amiralmomenin_as
🔰 ✔️متن خطبه 🔷به خدا سوگند! او پيراهن خلافت را بر تن كرد در حالى كه خوب مى‌دانست موقعيت من در مسألۀ خلافت همچون محور سنگ آسياب است (كه بدون آن هرگز گردش نمى‌كند)، سيل خروشان (علم و فضيلت) از دامنۀ كوهسار وجودم پيوسته جارى است و مرغ (دور پرواز انديشه) به قلّۀ (وجود) من نمى‌رسد (چون چنين ديدم)، در برابر آن پرده‌اى افكندم و پهلو از آن تهى نمودم و پيوسته در اين انديشه بودم كه آيا با دست بريده (و نداشتن يار و ياور، به مخالفان) حمله كنم يا بر اين تاريكى كور، صبر نمايم، همان ظلمت و فتنه‌اى كه بزرگسالان را فرسوده، كودكان خردسال را پير و مردم با ايمان را تا واپسين دم زندگى و لقاى پروردگار رنج مى‌دهد. سرانجام ديدم بردبارى و شكيبايى در برابر اين مشكل، به عقل و خرد نزديكتر است، به همين دليل شكيبايى پيشه كردم (نه شكيبايى آميخته با آرامش خاطر، بلكه) در حالى كه گويى در چشمم خاشاك بود و استخوان راه گلويم را گرفته بود، چرا كه با چشم خود مى‌ديدم ميراثم به غارت مى‌رود! ✔️نکته هایی مربوط به این فراز از خطبه شقشقیه مطرح می‌شود‌‌: 1_چرا امیرالمؤمنین (ع) بعد از واقعه سقیفه بنی‌ساعده صبر را ترجيح داد؟! 2_چرا در خطبه شقشقیّه از خلافت تعبير به «ارث» شده است‌؟ 3_امیرالمؤمنین علی (ع) در گوشۀ خانه 4_چرا امیرالمؤمنین علی (ع) مسألۀ خلافت را طرح مى‌كند؟ @mola_amiralmomenin_as
🔰 1_چرا امیرالمؤمنین (ع) بعد از واقعه سقیفه بنی‌ساعده صبر را ترجيح داد؟! 🔘تاريخ به خوبى گواهى مى‌دهد كه منافقان و دشمنان اسلام براى رحلت پيامبر (ص) دقيقه‌شمارى مى‌كردند و بسيارى از آنها معتقد بودند با رحلت آن حضرت يكپارچگى مسلمانان از ميان مى‌رود و شرايط‍‌ براى يك حركت ضدّ انقلابى فراهم مى‌آيد و قادر خواهند بود اسلام نوپا را در هم بشكنند، در چنين شرايطى اگر على (ع) براى گرفتن حق خويش يا به تعبير ديگر بازگرداندن مسلمانان به اسلام راستين عصر پيامبر (ص) قيام مى‌كرد با توجّه به تصميمهايى كه براى كنار زدن او از صحنۀ خلافت از پيش گرفته شده بود به يقين درگيرى، روى مى‌داد و صحنۀ جامعۀ اسلامى چنان آشفته مى‌شد كه راه براى منافقان و دشمنان، جهت رسيدن به نيّات سوءشان هموار مى‌گشت، گروههايى كه به نام «اهل ردّه» بعد از رحلت پيامبر (ص) بلافاصله در برابر حكومت اسلامى قيام كردند و بر اثر يكپارچگى مردم سركوب شدند، شاهد و گواه روشنى بر اين معنى است. در بعضى از تعبيرات كه در تواريخ معروف اسلام آمده، مى‌خوانيم: «هنگامى كه پيامبر وفات يافت عرب (جاهلى) بازگشت خود را شروع كرد و يهود و نصارا سر برداشتند و منافقان آشكار گشتند و وارد صحنه شدند و مسلمانان همانند رمۀ بى‌چوپانى بودند كه در يك شب سرد و بارانى زمستان، در بيابان، گرفتار شده‌اند». 🔘اينها همه از يك سو و از سوى ديگر قيام كردن با نداشتن يار و ياور، پيروزى را بر او مشكل مى‌كرد و شايد اگر قيام مى‌فرمود بسيارى از ناآگاهان، اين قيام را نه براى مسائل مهمّ‌ الهى، بلكه به خاطر مسائل شخصى تفسير مى‌كردند. 🔘 ولى ضايعات و مشكلات فراوانى كه از تغيير محور خلافت به وجود آمده بود روز به روز خود را بيشتر نشان مى‌داد و همين‌ها بود كه به صورت خار و خاشاكى به چشم مولا (ع) مى‌نشست و همچون استخوانى گلويش را آزار مى‌داد. 🔴 اين درسى است براى همۀ مسلمين در طول تاريخ كه هر گاه احقاق حقّ‌ خويش، موجب ضربه‌اى بر اساس و پايۀ دين شود بايد از آن چشم بپوشند و حفظ‍‌ اصول را بر همۀ چيز مقدّم بشمرند و بر درد و رنجهاى ناشى از تضييع حقوق، كنند و دندان بر جگر بفشارند. ☑️شبيه همين معنى در خطبۀ 26 نيز آمده است كه مى‌فرمايد: «من نگاه كردم و ديدم براى گرفتن اين حق ياورى به جز خاندان خويش ندارم... چشمهاى پر از خاشاك را فرو بستم و با گلويى كه گويى استخوان در آن گير كرده بود جرعۀ حوادث را نوشيدم». @mola_amiralmomenin_as