• | ویروس تکنولوژی | •
➖استاد رضاداوری اردکانی:
این ویروس، #ویروستکنولوژی است و چنانکه بیل گیتز یکی از نمایندگان تکنولوژی عصر گفته است، تکنولوژی هم از عهدهاش برنمیآید، ظاهرا تکنولوژی با بلایای طبیعی آسانتر مقابله میکند تا با شروری که از خود آن زاده میشود.
@monir_ol_din
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#فیلسوفانهباکرونا
#یادداشت_شماره_دوم
🔺ترس و کرونا
🔅استاد داوری اردکانی:
🔺 تنها ما نیستیم که از ویروس کرونا میترسیم، همه مردم جهان از آن میترسند و هیچکس را از این بابت نمیتوان و نباید ملامت کرد. وقتی همه از چیزی میترسند، آن چیز قاعدتا باید ترسناک باشد. ولی بیایید چند لحظه در باب این ترس همهجایی بیندیشیم.
1⃣ هر ترسی با #وهمی پیوسته است، منتها اوهام ترساننده متفاوتند و شدت و ضعف دارند. بعضی از آنها هم مثل ترس از ویروس، دست از سر مردمی که در معرض هجوم آنند، برنمیدارند. تا آنجا که یک لحظه مجال فراغت از سودای ویروس نمییابند که بتوانند بیندیشند؛ چرا مثلا از مرگ بر اثر ویروس کرونا بیش از مرگ بر اثر تصادف در جادهها میترسند. مگر نه این است که تلفات جادهای در بعضی کشورها کمتر از ویروس کرونا نیست؟ پس چرا از آن نمیترسند و از کرونا این همه واهمه دارند؟
2⃣ اختلاف میان دو ترس، ترسی که به آسانی از آن غافل میشویم و ترسی که از آن #غفلت نمیتوانیم کرد. هرچه باشد در آثار و نتایج آنها به نحوی ظاهر میشود. ترسی که از آن غافل میشویم، اگر بماند شاید صاحبش را به احتیاط وادارد یا او را از خطر حفظ کند. اما ترسی مثل ترس از کرونا که میماند خطر را بیشتر و شدیدتر میکند. برای اینکه بهتر بتوان با خطر ویروس مقابله کرد، باید فرصتی باشد که در آن بتوان به دفع خطر اندیشید. اندیشیدن مستلزم رهایی و انقطاع جزئی یا کلی از ترس است و با این رهایی شاید بعضی چارههای مقابله با خطر پیدا شود. ولی شاید اثر بزرگتری هم داشته باشد.
3⃣ فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی #ترسآگاه میدانند. ترسآگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمیداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از #نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، میتواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد. بشر همواره این استعداد را داشته است که به غرور مبتلا شود، اما عصر جدید به خصوص آنجا که ناتوانی با توانایی اشتباه میشود، آدمی بر مرکب سرکش غرور نشسته است و میتازد، بیآنکه از خطرهای راه چیزی بداند. اگر ویروس کرونا #ناتوانی ما را به ما بنماید و موجب شود که زمام مرکب غرور را نگاه داریم و از دعویهای بیهوده اندکی رو بگردانیم، درس بزرگی به ما داده است.
4⃣ تمدن تکنولوژیک جدید، تمدن عظیمی است که وجود و آثارش به یک معجزه میماند. اما این قدرت عظیم و بیمانند نمیداند و نمیخواهد بداند که یک ویروس جهشیافتهی بیرونآمده از آزمایشگاه یا به قولی جداشده از جسم یک پرنده مفلوک، میتواند نظم عظیم و حیرتانگیزش را بلرزاند و دچار بحران و خلل و اختلال کند. در نظام بزرگ تمدن کنونی و در عظمت بشر تردید نمیکنیم، اما از ناچیزی و ناتوانی انسان و از دچار شدنش به غرور همهتوانی و همهدانی نیز نباید غفلت کرد. پاسکال میگفت، آدمی بینهایت بزرگ و بینهایت کوچک است. میتوان گفت که با این عظمت و حقارت، مهربانی و دانایی و بیرحمی و نادانی نیز قرین میشوند، تا آنجا که کسانی ممکن است چندان نادان باشند که دانشجوی چینی را به جرم اینکه کشورش منشا ویروس کرونا بوده است، مقصر بدانند و با مشت و لگد مجازات کنند. ولی کرونا به کشور و قوم خاصی تعلق ندارد و همه یکسان در معرض ابتلای آن قرار دارند. کاش این پیشامدها به ما میآموخت که به جای دشمنی با یکدیگر همدردی و همراهی کنیم. آدمیان همچنانکه یکسان در معرض خطر قرار دارند، از حقوق یکسان نیز بهره دارند. یکی از نشانههای رو کردن به دانایی و بزرگی این است که همه و مخصوصا صاحبان قدرت و آنها که بیشتر دچار غرورند و احیانا غرور را فضیلت و بزرگی میدانند، حدود و حقوق مردمان را رعایت کنند و سخن ناصر خسرو را از یاد نبرند که: خلق سراسر همه نهال خدایند، هیچ نه بشکن از این نهال و نه برکن؛ و این همه، مشروط به گذشتن از ترس خانهکرده در سراسر خودآگاهی ما و رسیدن به #دردترسآگاهی است".
#ترسآگاهی
@monir_ol_din
• | کرونا و ترس آگاهی | •
➖استاد رضاداوری اردکانی:
فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی #ترسآگاه میدانند. ترسآگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمیداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از #نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، میتواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد.
@monir_ol_din
#ترسآگاهی
🔅حکیم معاصر، استاد سیداحمد فردید:
عدم را نتوان تصور کرد، اما مرگ را میتوان؛ در مقابل مرگ، انسان ترسآگاه میشود و با ترسآگاهی ایمان آید. در دوره جدید مرگ فراموش میشود. #تمنایمرگ همانا در اسلام اصل است. مسیر نهایت امور به اوست.
فلسفه، حضور ملتزم به خوف اجلال و ترسآگاهی و مرگآگاهی نیست، ولی حکمت انسی و قرآن ملتزم به آن است.
@monir_ol_din
#یادداشتوارده؛
یکی از دوستان عزیز و همراه کانال نقدگونه ای را برایم ارسال کردهاند که به سمع و نظر شما بزرگواران میرسانم؛
👇👇👇
احسان:
➖استاد رضاداوری اردکانی:
فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی #ترسآگاه میدانند. ترسآگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمیداند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از #نیستی است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، میتواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد.
[ عکس ]
#ترسآگاهی
🔅حکیم معاصر، استاد سیداحمد فردید:
عدم را نتوان تصور کرد، اما مرگ را میتوان؛ در مقابل مرگ، انسان ترسآگاه میشود و با ترسآگاهی ایمان آید. در دوره جدید مرگ فراموش میشود. #تمنایمرگ همانا در اسلام اصل است. مسیر نهایت امور به اوست.
فلسفه، حضور ملتزم به خوف اجلال و ترسآگاهی و مرگآگاهی نیست، ولی حکمت انسی و قرآن ملتزم به آن است.
🔹🔹🔹🔹
💦 میگویم:
بنظر حقیر، خیر، ترس بیش از حد، تبدیل به بیماری روانی و وهم و فوبیا ... میشود ترسآگاهی و ترس دائمالمنظر، زندگیسوز میشود نه زندگیساز!
سخن اگزیستانسیالها قابل ترویج نیست.
مقابل غولسازی از ترس کرونای دستساز: مراعات! صبر و توکل! و شکر!
عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم. .. (اینگونه بلاها منجر به ترسآگاهی نخواهد شد)
اما یک نکته؛
تفاوت یک مساله نظیر آن در دین: «یاد مرگ» دائم توسط دینداران (قید مهم: نقش ایدئولوژی )
یاد مرگ توسط یک بیدین منجر به اثرات مخرب میشود و دنیای مادیش را هم خراب میکند اما دیندار را به طرف عمل خیر بیشتر و اغتنام فرصت برای جمع توشه بیشتر میبرد. این یاد مرگ نه توهمی است و نه زندگی سوز!
(نگاه یک دین کجا و نگاه ناقص یک مکتب منحط مانند اگزیستانسیالیستها کجا)
🔹با تشکر از امعان نظر این برادر بزرگوار🌹
@monir_ol_din
#فیلسوفانهباکرونا
🔅 بیانات استاد سیدیداللهیزدانپناه(دام عزه) از اساتید فلسفه و حکمت حوزه علمیه قم درباره ایام کرونایی؛
👇👇👇
#یاغیاث_من_لاغیاث_له
#نعمت_ابتلاء
#التجاءمستقیم_به_خداوندمتعال
#فرصت_خدمت
#استغاثه_به_امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف
1⃣ زمان اضطرار بهترین زمان التجاء به خداوند متعال
🍀بسته بودن درهای ظاهری، بهترین موقعیت التجاء به خداوند متعال
🌴مصیبت ظاهری، در حقیقت نعمتی باطنی است.
🍀این ایام فرصتی استثنائی برای التجاء و ارتباط مستقیم با خداوند متعال
شرایط فعلی نعمتی برای ملت ایران
🍃وقت اعتراض و تردید نیست، بلکه وقت التجاء است.
☀ فرصت خلوت
چه کسانی که در خانه هستند و چه کسانی که بیرون هستند، این ها هم دایما در حال التجاء هستند.
🌷برای مومن راه بسته وجود ندارد.
2⃣ فرصت خدمت. وقت خدمت و دلسوزی و به فکر دیگران بودن است. باز کردن گرهی کوچک از دیگران.
🍀اولین کار، دعای در حق همه و دلسوز بودن برای همه است و خود را ندیدن و به فکر دیگران بودن.
🌸اگر کسی اهل فرصت ناب است، الان وقت فرصتی ناب است.
این وضعیت ملت را خیلی ناب می کند.
3⃣ فریادرس اصلی امام زمان علیه السلام است و الان فرصت التجاء به ایشان است. از ایشان بخواهیم مدد دهد هم به عموم مردم و هم به کسانی که مریض هستند. در کنار استغاثه به حضرت، برای فرج حضرتش دعا کنیم.
https://eitaa.com/nasimehekmat
@monir_ol_din
◾️آجرک الله یا بقیةالله◾️
➖ السلام علیک یاموسی بن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله ➖
امام کاظم (سلام الله علیه) فرمودند:
▪برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند؛ خدا مرا مخیر کرد که یا خودت باید کشته شوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را ▪
@monir_ol_din
السلام علیکم و رحمةالله و بركاته.
اسعدالله ايامكم.🌹
سال جدید را برای شما عزیزان، سالی پر از توفیقات و برکات آرزومندم.
🌸🌸
⭕️ در کانال پیشروی، در طول یک سال و خردهای، برخی موضوعات را به تناسب به عنوان #پرونده_علمی مورد بررسی قرار دادهام. فهرست این موضوعات را در اختیار دوستان عزیز میگذارم، امید که مفید و مثمر باشد.
👇👇👇👇👇
#پرونده_علمی_1
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
#پرونده_علمی_2
⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
#پرونده_علمی_3
⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت
https://eitaa.com/monir_ol_din/873
#پرونده_علمی_4
⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1029
#پروندهویژهمحرم
⭕️ کربلا و تاریخ
https://eitaa.com/monir_ol_din/1081
#پرونده_علمی_5
⭕️ایرانِآینده
https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
🌸🌸اسعد الله ایامکم 🌸🌸
اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَعظَم
🔅مَبعَث، بَراَنگیختِگی انسانِکامل برای بَراَنگیختَن انسانهاست. جانها را آتش میزند تا از جاکندهشوند، اَغلال از پای بیافکنند، به حرکت در آیند، تا به مَبعَث راه یابند🔅
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🔹سال جدید را با گزارشی فلسفی از وضعیت #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه در مراکز، مجامع و مؤسسات فلسفی آغاز میکنیم. چه فعالیتهایی صورت دادند؟ چه پروژههایی را پیگیری میکنند؟
🔹اطلاع از چنین گزارشی، ما را نسبت به حرکتهای امیدآفرین فلسفی و نقصها و کاستیها مشرف میگرداند. این چنین اشرافی برای محققین و پژوهشگران فلسفی ضرورت دارد.
@monir_ol_din
درباره #مَجمعِعالیِحِکمتِاسلامی
▫ پیرو دیدار جمعی از فضلا و نخبگان علوم عقلی حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای «مدظله العالی» در زمستان سال ۱۳۸۲ و تأکید معظم له بر ضرورت و اهمیت علوم عقلی و لزوم تشکیل انجمن یا مجمعی که #مرکزیتعلومعقلی را در حوزه علمیه بر عهده داشته باشد، جمعی از اساتید علوم عقلی با تشکیل جلسات متعدد راهکارهای تحقق اهداف و منویات معظم له را بررسی کردند.
▫ مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و تحت اشراف حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی «دامت برکاتهم)، پس از تعیین هیأت مؤسس توسط ناظران محترم عالی و انتخاب هیأت مدیره توسط مجمع عمومی، از اسفند ماه ۱۳۸۴ فعالیت رسمی خود را با برگزاری اولین نشست از سلسله نشستهای کرسی نظریهپردازی با موضوع #حرکتدرمجردات آغاز نمود.
🔹سؤال؛ مجمع عالی حکمت اسلامی در پروژه #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه چه قدمهایی برداشته است؟
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_1
🔹از پایگاه اطلاعرسانی مجمععالیحکمت اسلامی اینگونه برمیآید که، این مجمع علاوه بر گروههایی که در موضوعات بنیادین فلسفی فعالیت دارند، گروههای دیگری را که زمینهساز امتداد حکمت و فلسفه اسلامی در موضوعات انسانی باشد، هم شامل میشود؛
http://hekmateislami.com/?page_id=2565
گروههای؛ کلام، معرفت شناسی، فلسفه، فلسفه دین، عرفان، فلسفه های مضاف، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، حکمت عملی، فلسفه هنر، فلسفه علوم انسانی.
🔹به اقتضای فرصتی که داریم با برخی از این گروهها که موضوع فعالیت آنها دغدغه امتداد حکمت و فلسفه اسلامی است، آشنا میشویم.
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_2
#گروهفلسفهعلومانسانی_1
▫ برای شروع از گروه #فلسفهعلومانسانی آغاز میکنیم. سؤال ما این است که، این گروه در نسبت با دغدغه #امتدادحکمتوفلسفه چه اقداماتی داشته است؟
▫گروه علمي فلسفه علوم انسانی از جمله گروه هاي علمي است كه در حال حاضر داراي 16 عضو فعال مي باشد كه بصورت مستمر هر دو هفته يكبار دوشنبه شب ها جلسه برگزاري مي نمايند كه موضوعات علمي محور مباحث گروه مي باشد كه توسط اعضاء مورد بررسي و نقد قرار مي گيرد. اكنون حجت الاسلام و المسلمين دکتر آذربایجانی مدير گروه و جناب آقای دکتر هادی موسوی دبیر علمی گروه فلسفه علوم انسانی را برعهده دارند.
http://hekmateislami.com/?page_id=134
▫فهرست خوبی از جلسات علمی این گروه مشاهده میشود؛
1- ظرفیت شناسی فقه اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی
2- ظرفیت شناسی عرفان اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجه اسلام والمسلمین یزدان پناه
3- ظرفیت شناسی تاریخ و تمدن اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین دکتر الویری
4- ظرفیت شناسی و اقتضائات کلام اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی
5- ظرفیت شناسی فلسفه اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_3
#گروهفلسفهعلومانسانی_2
🔹 ادامه گزارش از گروه فلسفه علوم انسانی؛
6- اقتضائات وظرفیتهای فلسفه اسلامی برای علوم انسانی دینی ▪ آیت ا… فیاضی
7- ظرفیت شناسی علم اصول برای علوم انسانی ▪ آیت الله اعرافی
8- ظرفیت شناسی علوم حدیث برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین مسعودی
9- ظرفیت شناسی تفسیر و علوم قرآنی برای علوم انسانی ▪ آیت الله رجبی
10- ظرفیت شناسی اخلاق اسلامی و علوم اخلاق برای علوم انسانی ▪ آقای دکتر محسن جوادی
11- فلسفه تعلیم و تربیت ▪ حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده قمصری
12- فلسفه اقتصاد ▪ حجت الاسلام والمسلمین عربی
13- فلسفه جامعه شناسی ▪ حجت الاسلام والمسلمین بستان
14- فلسفه مدیریت؛ چیستی، چالش ها و ظرفیت های ما ▪ آقای گائینی
15- تأثیر هایدگر بر علوم انسانی ▪دکتر عبدالکریمی
16- امکان علوم انسانی برپایه علم النفس ارسطو ▪ دکترحسین کلباسی اشتری
17- فارابی وعلوم انسانی ▪ دکتر قاسم پور حسن
18- بازخوانی علوم انسانی از منظر صدرالمتالهین شیرازی ▪ حجت الاسلام دکتر پارسانیا
19- علامه طباطبائی وعلوم انسانی ▪حجت الاسلام دکتر آذربایجانی
20- خواجه نصیرالدین طوسی و علوم انسانی ▪ دکتر یوسفی راد
🔹این عناوین،موضوعات جلسات گروه فلسفه علوم انسانی است که، البته تعداد کمی از آنها را در کانال منعکس کردم و جلسات دیگری با سایر اساتید حوزه و دانشگاه نیز تشکیل شده است.
👇👇👇
🔺درباره این جلسات سؤالی به ذهن خطور میکند که خواهم پرسید.
@monir_ol_din
🌸🌸اسعدالله ایامکم🌸🌸
یا رَبَّ الحُسَینِ، بِحَقِّ الحُسَینِ، أِشفِ صَدرَالحُسَینِ، بِظُهورِ الحُجَّةِ.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#گُزارشِفَلسَفی_1 #مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_1 🔹از پایگاه اطلاعرسانی مجمععالیحکمت اسلامی اینگون
#نکتهایبرایتامل
✔️در #اساسنامهمجمع در ضمن اهداف، هیچ اشارهای به دغدغه امتدادحکمت و فلسفه نشده است، در حالیکه گروههای متعددی با همین دغدغه تشکیل شده است. اهداف به گونهای نگاشته شدهاند که، فقط ناظر بر #علومعقلی هستند و به این نکته که باید این علوم در موضوعات اجتماعی سیاسی امتداد پیدا کنند را اشارهای نمیکنند.
🔸پرواضح است که، مجمع عالی حکمت، با تشکیل گروههایی در موضوعات جاری اجتماعی با پیوست عقلی فلسفی، میخواهد وارد این میدان شود و مجدانه پیرامون فلسفه سیاست، فلسفه هنر، فلسفه حقوق و.... اندیشهورزی نماید و در تضارب آراء موجبات بسط فکر و ایده را فراهمنماید، (شکر الله مساعیهم) لیکن نکتهای بسیار مهم قابل طرح است و آن اینکه؛
🔸اگر در اساسنامه و بدو تأسیس یک سازمان به #امتدادعلومحکمی در عرصه سیاست و اجتماع اندیشیده نشود، آیا تأسیس گروهها میتواند این دغدغه را بپوشاند؟ آیا غیر از این است که، این امر نشاندهنده آن است که، تأملی هرچند کوتاه و مختصر، پیرامون امتداد حکمت و چگونگی امتداد صورت نپذیرفته است و ضرورت داشت این تأمل در میان بانیان و مؤسسان مجمع تعین مییافت و تبدیل به یک انگاره جمعی میگشت و سپس در ساختار تشکیلاتی با تأسیس برخی گروهها راه خود را ادامه میداد؟
🔺آنچه گفته شد، نکتهای برای تأمل است، و همه فعالیتهای دغدغهمندان انقلاب اسلامی را میپوشاند؛ آیا ما با تأسیس ساختار و سازمان میتوانیم ایده امتداد حکمت و فلسفه را سامان بدهیم یا اینکه، انگارهای هرچند مختصر باید در این مسیر فراهم نمود و سپس برای آن انگاره، ساختار و سازمان طراحی کرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که، مساله ای واقعی با عنوان #امتدادحکمتوفلسفه را در سه عرصه چرایی، چیستی و چگونگی پیجویی نماییم؟
@monir_ol_din
• | مَجمعِعالیِحِکمَتِاِسلامی | •
یکی از مسائل واقعی پیشروی فلاسفه و اساتید حکمت این است؛ #آیا فلسفه اسلامی میتواند در عرصه اجتماع و سیاست امتداد پیدا کند؟ اگر نمیتواند، #چرا، و اگر میتواند، #چگونه؟
جای این پرسشها در مجامع حِکمی خالی است.
@monir_ol_din
🔅حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی):
▫️فلسفههای مضاف - مثل فلسفه علومانسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که #امتدادحکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل #حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ #اینهابایددرفلسفهپاسخپیداکند.
▫️البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای #مسئلهحکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ #اینمعنیندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.»
💥 در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی"
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
@monir_ol_din
• | حضرتآیتاللهخامنهای | •
واقعاً برویم ببینیم براساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای #مسئلهحکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم.
#اینهابایددرفلسفهپاسخپیداکند.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
• | مَجمعِعالیِحِکمَتِاِسلامی | • یکی از مسائل واقعی پیشروی فلاسفه و اساتید حکمت این است؛ #آیا
#فلسفهحکومت
🔸عطف به آنچه که از دغدغه مقام معظم رهبری درباره امتداد حکمت در مسائل حکومت اشاره شد، در یکی از نشستهای گروه #فلسفهسیاسی جلسهای با عنوان «صورتبندی دولت در جامعه اسلامی در؛ تعامل فلسفه و جامعهشناسیسیاسی» با ارائه “حجت الاسلام دکتر محمد جواد نوروزی“ منعقد میگردد.
http://hekmateislami.com/?p=1076
🔸 با تقدیم احترام محضر بزرگواران و تواضع تمام در برابر طرحهای فکری ایشان، اما این سؤال برای حقیر مطرح است که؛
«با وجود اینکه، بنابر عنوان جلسه، سخن از تعامل فلسفه و جامعه شناسی سیاسی در دولت اسلامی، رفته است پس چرا در این ارائه که خلاصه آن در سایت موجود است، نشانی از مبانی فلسفی نیست؟ اینکه میفرمایند؛ دولت اسلامی در تعامل امام و امت صورتبندی میشود، این صورتبندی به کدام مبنای فلسفی بازگشت می کند؟ امتداد کدام مبنای حکمی فلسفی است؟»
#اینهابایددرفلسفهپاسخپیداکند.
@monir_ol_din
▫در غیبت اندیشههای اصیل اسلامی، حتماً ایدههای فلسفی غریب غربی، مجال ترجمه و تدریس و آموزش را پیدا خواهند کرد.
▫اینکه، حضرت آقا میفرمایند؛ دانشجویان ما #کانتوهگل را بیشتر از #ابنسیناوملاصدرا میشناسند، درباره #فلسفهسیاسی هم صدق میکند.
▫اساتید و محققین برجستهای در این زمینهها فعالیت دارند (شکرالله مساعیهم) اما آنگونه که باید و شاید در برابر فلسفه غرب محکم نایستادهایم.
@monir_ol_din
#گزارشفلسفی_1
#همایشسیاستمتعالیهازمنظرحکمتمتعالیه
🔺به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و انجمن مطالعات سیاسی، همایش علمی #سیاستمتعالیهازمنظرحکمتمتعالیه روز پنجشنبه سوم بهمن 87، با سخنرانی حکیم متأله حضرت #آیةاللّهجوادیآملی و تنی چند از اساتید و کارشناسان، در مرکز همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید.
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/6879/82731
🔸 خبر فوق را از این جهت به اطلاع رسانیدم که گزارش از فعالیتهای اساتید و محققین گرامی هم صورت گرفته باشد و جانب انصاف رعایت شود. علاوه بر برگزاری همایش فوق نشریهای با عنوان #سیاستمتعالیه نیز راهاندازی شده است که با سردبیری آقای #دکترشریفلکزایی فعالیت میکند.
http://sm.psas.ir/
و همچنین بسیاری طرحهای پژوهشی، سخنرانیها، مقالات و کتبی که در این راستا نوشته شده است. کتاب معروف سیاست متعالیه در ۳ جلد از آثار این همایش میباشد.
@monir_ol_din
#نکتهایبرایتأمل
#سیاستمتعالیه
🔸 انشاءالله در فرصتهایی که پیش میآید گزارش و بررسی از کتابهای سهگانه صورت خواهد گرفت. با این وجود، از سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی برای این طلبه فلسفه، ابهامی و سوالی ایجاد میشود که، آن را بازگو میکنم. ایشان در بخشی از سخنان خود می فرمایند:
«کسی نباید توقع داشته باشد که با اصالت وجود و حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و با قانون علیت، سیاست را پیدا کند؛ چون باید و نباید جایش در حکمت عملی است، منتها مبانی فطری و ادله اولی را حکمت نظری تأمین میکند.»
🔺همانطور که پیداست ایشان بیان میدارند که، مقصود از سیاست متعالیه، مستخرجات و مستنبطاتی است که از بخش حکمت عملی نه از مبانی مختصه صدرایی، به دست میآید و همین امر سؤالات و ابهاماتی را ایجاد میکند.
🔺اگر قرار است که، مبانی مختصه صدرایی مانند اصالت وجود بارور نباشند و در سیاست و عینیت امتداد پیدا نکنند، پس چه اصراری بر ملاصدرا وجود دارد؟ آیا #حکمتعملیصدرایی اختصاصاتی دارد که از آن بتوان سیاست را استخراج نمود؟ آیا حکمت عملی #فارابی غنیتر و اقوی از حکمت عملی صدرایی نیست؟
🔺البته ایشان فرمودهاند که، مقصود از متعالیه معنایی اعم و اوسع از حکمت ملاصدرا است، لیکن ثقل الکلام بر اندیشههای صدرایی قرار گرفته است. و واقعاً همچنان جای سؤال باقی است که، اگر مبنای اصالت وجود، امکان امتداد در سیاست و عینیت ندارد، چه اصراری است برای تحفظ آن در صحنه عمل و عینیت؟
@monir_ol_din