eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
213 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَقُلنا يـٰٓـٔادَمُ اسكُن اَنتَ وَزَوجُكَ الجَنَّةَ وَكُلا مِنها رَغَدًا حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّٰلِمينَ (بقره/35) گفتیم: «ای آدم، تو و همسرت در این باغ، ساكن شوید و از هر جا كه خواستید، فراوان و گوارا بخورید؛ و به این درخت، نزدیک نشوید؛ كه ستم‌كار خواهید شد.» ✅ بهشت آدم را بعضی پاكان و نیكان می‌دانند؛ ولی صحیح این است كه بهشت آدم، یكی از باغ‌های پرنعمت و روح‌افزای یكی از مناطق سرسبز زمین بوده است؛ زیرا اولاً بهشت موعود قیامت، نعمتی جاودانی است كه در آیات بسیاری از قرآن به جاودانه بودن آن اشاره شده و بیرون رفتن از آن ممكن نیست. ثانیاً نه ابلیس آلوده و بی‌ایمان در آن راهی دارد، نه وسوسه‌های شیطانی و نه نافرمانی خدا. ✅ از اینجا روشن می‌شود كه منظور از هبوط و نزول آدم به زمین، است و نه مكانی؛ یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پایین آمد. این احتمال نیز داده شده كه این بهشت در یكی از كرات آسمانی بوده و به این نكته در بعضی از روایات اسلامی اشاره شده است. ✅ همچنین ممكن است كلمۀ سماء در این‌گونه روایات، اشاره به باشد و نه مكان بالا. به هر حال، شواهد فراوانی نشان می‌دهد كه این بهشت غیر از بهشت سرای دیگر است؛ چرا كه بهشت قیامت، نتیجۀ اعمال انسان و انسانی است و این بهشت، مقدمه اعمال و برنامه‌های آدم و او بوده است. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص6 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/35) 💢 «یٰٓـٔادَمُ»: در مطلب مربوط به آیه 31 سوره بقره توضیح دادیم که الف در حرف تنبیه «ها» در رسم‌المصحف حذف می‌شود. همچنین الف در حرف ندای «یا» نیز در نگارش مصحف حذف می‌شود. بر اساس همین قاعده، کلمۀ «یٰٓـٔادَمُ» که متشکل از دو کلمه: یا (حرف ندا) + ءادَم (اسم) است با حذف الف از حرف ندای «یا» و جایگزین کردن الف کوچک به جای آن نوشته می‌شود: یٰٓـٔادَمُ. ✓ علامت‌گذاری این کلمه در شیوه‌های پنج‌گانه به شکل‌های زیر است: ضبط : حرکت فتحه همراه الف کوچک روی «یاء» و روی همزه قبل از الف: یَـٰٓـَٔادَم ضبط : یٰٓاٰدَم ضبط : یَآ اٰدَم، یٰآ اٰدَم ضبط : یٰآ اٰدَم ضبط : یٰٓـٔادَم 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 6 آبان 1403 🔅 فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ مِن رَبِّهٖ كَلِمٰتٍ فَتابَ عَلَيهِ اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/37) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 37 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ms Add.1111 ✓ محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه کمبریج ✓ خط: ، دسته D ✓ تعداد برگه‌ها: 83 برگه (شامل آیات سور حمد و بقره 1 تا 228) ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 7 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 133*160 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم زر ✓ علامت تعشیر: یک گل هشت‌پر طلایی ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: در یک قاب مستطیل طلاکاری‌شده با خط و به رنگ طلا نوشته شده است. ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه و نقاط مدور سبزرنگ برای نشان دادن سایر ✅ در دو صفحه نخست، سوره حمد با قلم زر در یک قاب طلاکاری مستطیل‌شکل مذهّب نوشته شده است، سپس دو صفحه آغازین مذهّب و پس از آن سوره بقره قرار دارد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/37) تَلَقّیٰ: گرفت، دريافت کرد. تابَ عَلَیهِ: لطف كرد به او. التَّوّابُ: بسيارلطف‌کننده 🔸منبع: ، ج1، ص27 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/37) ❇️ عَنِ ابنِ عَبّاسٍ قالَ: سَاَلتُ النَّبِیَّ عَلَیهِ السَّلامُ عَنِ الكَلِماتِ الَّتی تَلَقّاها آدَمُ مِن رَبِّهٖ فَتابَ عَلَيهِ؛ قالَ: سَاَلَه بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِیٍّ وَفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ اِلّا تُبتَ عَلَیَّ فَتابَ عَلَيهِ. ❇️ ابن عباس: از پيغمبر صلّی الله علیه و آله پرسيدم كلماتی كه آدم از پروردگار خود دريافت کرد و به بركت آن كلمات، خداوند توبه آدم را پذيرفت چه بود؟ فرمودند: از خداوند درخواست كرد كه بارالها به حق محمد [صلّی الله علیه وآله] و علی و فاطمه و حسن و حسين [علیهم‌السلام] توبه ام را بپذير و خداوند توبه اش را پذيرفت. 🔸منبع: خصال، ج2، ص270 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ مِن رَبِّهٖ كَلِمٰتٍ فَتابَ عَلَيهِ اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/37) پس (از فرود آمدن از آن مكان و منزلت،) آدم، كلماتی (باعظمت) از جانب پروردگارش دریافت كرد، و در نتیجه، (خدا) توبه او را پذیرفت. اوست که بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. ✅ برخی از مفسرین گفته‌اند: منظور از كلمات باعظمتی که حضرت آدم با آن توبه کرد همان جمله‌اى است كه در سوره اعراف آیه 23 آمده است؛ یعنی عبارت: «رَبَّنا ظَلَمنآ اَنفُسَنا وَاِن لَم تَغفِر لَنا وَتَرحَمنا لَنَكونَنَّ مِنَ الخـٰسِرينَ». به خدا عرض کردند: «پروردگارا، ما به خود ستم کردیم، و اگر ما را نیامرزی و بر ما رحم نکنی، بی‌گمان از زیان‌کاران خواهیم شد.» علامه طباطبایی (ره) بر این نظریه، اشکال وارد کرده و می‌گوید: در سوره اعراف، این کلمات (رَبَّنا ظَلَمنآ اَنفُسَنا...) قبل از هبوط آدم آمده است ولی در سوره بقره، ابتدا هبوط آدم آمده و سپس «فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ...» مطرح شده است. ✅ همچنین طبق آنچه از روايات استفاده مى‌شود، مراد از كلماتى كه آدم به‌وسيله‌ آن، توبه کرد، توسّل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمّد و اهل‌بيت او عليه و عليهم السلام است، چنانكه در تفسير درّ المنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم براى پذيرش توبه‌اش، خداوند را به حق اين نام‌ها قسم داد: «محمّد وعلىّ وفاطمة والحسن والحسين.» 🔸 منبع: المیزان، ج1، ص133؛ تفسیرنور، ج1، ص99 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/37) ✅ در این آیه، دو الف از دو کلمه به شکل نگارش شده که هر کدام بنا به دلیل خاصی به این شکل نوشته شده است با هم آنها را بررسی می‌کنیم: 💢 «فَتَلَقّیٰٓ»: در زبان عربی، کلماتی که فعل هستند معمولاً از سه حرف اصلی که به آن «ریشهٔ فعل» گفته می‌شود ساخته شده‌اند. این فعل «ل ، ق ، ی» است که هنگامی که در این باب و این صیغه قرار می‌گیرد در واقع می‌شود: «فَتَلَقَّیَ». بنا به قاعدهٔ «اِعلال» که در ادبیات عرب، برخی افعال را در بر می‌گیرد، اگر حرف آخر ریشهٔ فعل به یاء ختم شود؛ یاء آخر آن به تبدیل شده و بر روی پایه «یاء» قرار می‌گیرد، مانند کلمات متعدد دیگری که در قرآن موجود است، همچون: «اَوحیٰ»، «اَبکیٰ»، «سَعیٰ» و ... البته کلماتی نیز در قرآن وجود دارد که قاعدهٔ ، شامل آنها می‌شود اما استثنائاً بر اساس رسم المصحف، متفاوت با آنچه در دستور زبان عربی آمده، نگارش شده است. لازم به ذکر است، علامت در انتهای کلمه به دلیل وجود سبب مد (در اینجا همزه) در کلمهٔ بعدی (ءادَم) بوده که باعث ایجاد مدّ منفصل شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : فَتَلَقَّیٰٓ ← تشدید و فتحه روی قاف، الف کوچک و مد روی یاء ضبط و : فَتَلَقّٰٓی ← تشدید، الف کوچک و مد بر روی قاف ضبط و : فَتَلَقّیٰٓ ← تشدید بدون فتحه روی قاف، الف کوچک و مد روی یاء 💢 «کَلِمٰتٍ»: این کلمه، مؤنث است و مفرد آن «کَلِمَة» است. الف بعد از میم در «کَلِمٰت»، بر اساس قاعدهٔ حذف الف در کلمات جمع سالم مذکر و مونث در حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : کَلِمَـٰتٍ ضبط و : کَلِمٰتٍ ضبط : کَلِمَاتٍ ضبط : کَلِمٰاتٍ چنانکه ملاحظه می‌کنید در دو شیوه آخر، الف در این کلمه اثبات شده است که با اصول رسم المصحف مطابقت نداشته و در جهان اسلام، فاقد اعتبار علمی است. 📝 شما نیز چند کلمه از این دست (جمع سالم مذکر یا مؤنث) را در برای ما از طریق ارتباط با ادمین ارسال کنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 7 آبان 1403 🔅 يٰبَنیٓ اِسرآءيلَ اذكُروا نِعمَتِیَ الَّ‍تیٓ اَنعَمتُ عَلَيكُم وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِكُم وَاِيّایَ فَارهَبونِ (بقره/40) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 40 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Arabe 372 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: ، دسته D ✓ تعداد برگه‌ها: 55 برگه ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 6 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 153*190 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم زر ✓ علامت تعشیر: یک گل دوازده‌پر طلایی ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: با خط و به رنگ طلا ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل مشکی ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه و نقاط مدور سبزرنگ برای نشان دادن سایر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/40) بَنیٓ اِسرآءيلَ: فرزندان يعقوب 👈 «بنی» در اصل «بنين» و جمع «ابن» است كه به‌خاطر مضاف واقع شدن، «ن» از آخر آن حذف شده و وقتی مضاف شود، به معنای فرزندان است. «اسرائيل» لقب حضرت يعقوب «ع» به معنای «عبد الله» يا «قوة الله» است. اذکُروا: به ياد آوريد يا به ياد داشته باشيد. اَنعَمتُ عَلَيکُم: [با آن] به شما نعمت دادم. اَوفوا: وفا کنيد. بِعَهدی: به عهد من [که با شما بسته​‌ام] اوفِ: تا وفا کنم. بِعَهدِکُم: به عهد شما [که من با شما بسته‌ام] اِيّایَ فَارهَبونِ: فقط از من بترسيد. 👈 در اصل، «فَارهَبونی» بوده است. 🔸منبع: ، ج1، ص28 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/40) ❇️ عَن هِشامِ بنِ سالِمٍ: قُلتُ لِلصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ یَا ابنَ رَسولِ اللهِ! ما بالُ المُؤمِنِ اِذا دَعا رُبَّما لَم یُستَجَب لَه وَقَد قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَقالَ رَبُّکُمُ ادعونیٓ اَستَجِب لَکُم» فَقالَ: اِنَّ العَبدَ اِذا دَعَا اللهَ تَبارَكَ وَتَعالیٰ بِنِیَّةٍ صادِقَةٍ وَقَلبٍ مُخلِصٍ، استُجیبَ لَه بَعدَ وَفائِهِ بِعَهدِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَاِذا دَعَا اللهَ بِغَیرِ نِیَّةٍ وَاِخلاصٍ لَم یُستَجَب لَه اَلَیسَ اللهُ یَقولُ «وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِکُم» فَمَن وَفیٰ وُفِیَ لَه. ❇️ هشام بن سالم از امام صادق علیه‌السلام پرسید: ای فرزند رسول‌ خدا! چگونه است که گاه مؤمن هرچه خدای را می‌خواند، دعایش به اجابت نمی‌رسد در صورتی که خداوند عزوجل می‌فرماید: «پروردگارتان فرموده است: "مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم."» (غافر/60) آن حضرت علیه‌السلام پاسخ دادند: اگر بنده با نیّت پاک و خلوص قلب، خدا را بخواند، دعایش اجابت می‌شود؛ البتّه بعد از اینکه به عهد خود با خدا وفا کرده‌ باشد و چنانچه خدای را بدون خلوص نیّت بخواند، خواسته‌اش برآورده نمی‌شود. آیا خداوند نفرمود: «به پیمان من وفا كنید تا به پیمان شما وفا كنم»؟ پس کسی که وفا کند، او نیز وفا می‌کند. 🔸منبع: الاختصاص، ص242 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹