eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
768 دنبال‌کننده
151 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سی‌ام سوره مبارکه بقره) 💢 نسخه منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ✓ محل نگهداری: المشهد الحسینی در ✓ خط: و بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش، سبک C یا D است که این خود، نسبت نسخه را به امام علی علیه‌السلام بعید می‌سازد، چرا که احتمالاً نسخه در اواخر سده دوم و اوایل سده سوم کتابت شده است. ✓ نشان پایان آیات: فاقد علامت ✓ علامت : حرف «هاء» ✓ علامت : یک دایره که با نقطه‌های سبز و قرمز، محاط شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: با قلم زر و به خط کوفی ✓ تعداد برگه‌های نسخه: 508 برگ، 19×14 سانتی‌متر ✓ تعداد سطور هر صفحه: 14 سطر ✓ : ندارد ✓ روش علامت‌گذاری: شیوه (نقاط قرمزرنگ) ✅ نسخه کامل بوده و از ابتدا و انتها نقصانی ندارد. ❇️ کلماتِ دارای ، با دو رنگ سبز و قرمز، متمایز و به هر دو قرائت اشاره شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/30) اِذ: در زمانی‌که يا [ياد آور] زمانی را که... 👈 اگر «اذ»، اول جمله باشد يا مفعولٌ‌به است برای فعل مقدر «اُذکر»، يا مفعولٌ‌فيه است برای فعل جمله بعد (قالوا). جاعِلٌ: ايجاد خواهم کرد، خلق خواهم کرد. خَليفَةً: جانشين يَسفِكُ: [خون] می‌ريزد. الدِّمآءَ: خونها، جمع دم نُسَبِّحُ: تسبيح می‌کنيم، پاک و منزه می‌دانيم. بِحَمدِكَ: همراه با ستودن تو، در حالی‌که تو را می‌ستاييم. نُقَدِّسُ لَكَ: تو را پاک و مطهر می‌دانيم (لام، زائده است) يا تقديس می‌کنيم و نماز می‌خوانيم به خاطر تو 🔸منبع: ، ج1، ص25 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/30) ❇️ عَن اِسحاقَ بنِ عَمّارٍ: قُلتُ لِاَبِی الحَسَنِ الاَوَّلِ عَلَیهِ السَّلامُ اَلا تَدُلُّنی اِلیٰ مَن آخُذُ عَنهُ دینی؟ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ: هٰذَا ابنی عَلِیٌّ عَلَیهِ السَّلامُ، اِنَّ اَبی اَخَذَ بِیَدی فَاَدخَلَنی اِلیٰ قَبرِ رَسولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ فَقالَ: یا بُنَیَّ، اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ: «اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَةً» وَاِنَّ اللهَ اِذا قالَ قَولًا وَفیٰ بِهٖ». ❇️ اسحاق بن عمّار از امام کاظم علیه‌السلام پرسید: مرا به کسی که دینم را از او [و با راهنمایی او] به دست آورم راهنمایی نمی‌کنید؟ آن حضرت علیه‌السلام فرمودند: همین پسرم علی علیه‌السلام است [که باید دینت را از او یاد بگیری]. همانا پدرم دست مرا گرفت و به سوی قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله برد و فرمود: ای پسر عزیزم! خدای عزّوجلّ فرمود: «من در زمین، (برای خود) قرار می‌دهم» و چون خدا چیزی فرماید، به آن می‌کند [پس هیچ‌گاه زمین، خالی از خلیفه و حجّت نمی‌ماند]. 🔸منبع: کافی، ج2، ص74 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلـٰٓـئِكَةِ اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَليفَةً... (بقره/30) زمانی (را یاد کن) که پروردگارت به فرشتگان فرمود: «من در زمین، جانشینی (برای خود) قرار می‌دهم.»... ✅ این آیه، محمل بسیاری از بیم‌ها و امیدهاست؛ از طرفی انسان به وجود خود افتخار می‌کند که خداوند در مقابل فرشتگان، اینچنین از او دفاع کرده است و از طرف دیگر می‌ترسد که آیا شایستگی بر روی زمین را دارد؟ و آیا می‌تواند ماهیت این خلافت خدا را بشناسد؟ ✅ سؤال ملائکه از خداوند درباره خلیفه شدن انسان در زمین، نه از سر دشمنی با انسان بود و نه از سر اعتراض به خداوند؛ بلکه بدین علت بود که ایشان چنین فهمیده بودند که این عمل باعث وقوع و خون‌ریزی در زمین می‌شود؛ چون موجود زمینی به این علت که است دارای غضب و شهوت است و زمین با توجه به محدود بودنش جای تزاحم است و زندگی در آن جز با زندگی اجتماعی به حد کمال نمی‌رسد و معلوم است که این نحوه زندگی، سرانجام به فساد و خونریزی منجر می‌شود. ✅ نکته قابل توجه اینکه خداوند در پاسخ به فرشتگان، کلام آنها را نفی نکرد؛ بلکه فرمود حقیقت، بیشتر از آن است که درک می‌کنید... ✅ درست است که هدف خلقت تمام موجودات، پروردگار است اما تفاوت فراوانی میان عبادت کسی است که مانند فرشتگان، شهوت و غضب ندارد و عبادت کسی که شهوات، او را فراگرفته‌اند و شیطان از هر سو وسوسه‌اش می‌کند. اطاعت این موجود طوفان‌زده کجا و اطاعت آن ساحل‌نشینِ آرام کجا؟ دو ساحتی بودن انسان، یعنی داشتن بُعد جسمانی و روحانی، فرصتی است که اگر انسان از آن بهره نگیرد به تهدیدی برای سرنوشت او تبدیل خواهد شد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص6 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/30) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/30) 💢 «لِلمَلـٰٓئِکَةِ»: در این عبارت، طبق قواعد رسم‌المصحف، دو حرف حذف شده است: 1. همزه وصل بین دو حرف لام اول کلمه که تلفظ نمی‌شود. در واقع این ترکیب به صورت «لِـ + المَلـٰٓئِکَةِ» است و حرف همزه وصل، به این دلیل که بعد از آن، حرف لام معرفه و قبل از آن حرف لام دیگری -که در اینجا از حروف جرّ است- آمده مطابق قاعده‌ای در رسم‌المصحف، حذف و کلمه همانند آنچه در قرائت، تلفظ می‌شود نگارش می‌گردد. 2. الف مدی بین لام سوم و همزه که بر اساس توافق علمای رسم‌المصحف، در این کلمه و کلمات دیگری از جمله «مَلـٰٓئِکَةِ»، «سَلـٰم» و «اِلٰه» و برخی از اَشکال دیگر همین کلمات حذف می‌شود. ✓ در ضبط ، و ضبط ، الف کوچک همراه با علامت مد(ــٰٓـ) در سمت چپ لام، و قبل از دندانۀ پایۀ همزه گذاشته شده است. ✓ در ضبط ، برخی کاتبان، این الف کوچک را در سمت راست حرف لام و علامت مد را بالای حرف لام نوشته‌اند و برخی ابتدا علامت مد را روی حرف لام و سپس الف کوچک را در بالای علامت مد نوشته‌اند. ✓ این کلمه در ضبط به این دلیل که با صورت گرفته است؛ اساسا بر خلاف اصول بوده و از درجۀ اعتبار علمی بالایی در جهان اسلام برخوردار نیست. ← ضبط «همزه روی دندانه»: همزه و حرکت کسره، در ضبط و ، هر دو در زیر دندانه نوشته شده است. در ضبط ، برخی کاتبان، علامت همزه را روی دندانه و حرکت کسره را در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه) نوشته‌اند؛ برخی دیگر نیز علامت همزه را روی دندانه و کسره را زیر دندانه آورده‌اند. در ضبط و ، همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه نوشته شده است. ❇️ تمامی نکاتی که به آنها اشاره شد در تصویر، قابل مشاهده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 1 آبان 1403 🔅 وَعَلَّمَ ءادَمَ الاَسمآءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلـٰٓـئِكَةِ فَقالَ اَنبِـٔونی بِاَسمآءِ هـٰٓؤُلآءِ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/31) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سی‌ و یکم سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 399 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: BII (بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش) ✓ تعداد برگه‌ها: 368 برگ به ابعاد 73×42 میلی‌متر، بر روی پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 11 سطر ✓ نشان پایان آیات: فاقد علامت ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ با تذهیب اولیه ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط کوفی ✓ نقط الاعجام: ندارد ✓ روش علامت‌گذاری: شیوه (نقاط قرمزرنگ) ✅ بر اساس رقم موجود در برگه 366، نسخه برای خلیفه هارون‌الرشید در سال 182 کتابت شده است. ❇️ نسخه تقریباً کامل بوده و تنها مقدار کمی از آن مفقود است: - بخش اول: آیات 48 تا 60 سوره بقره - بخش دوم: آیات 127 تا 189 سوره بقره 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/31) الاَسمآءَ: نامها[ی حجت‌های الهی] عَرَضَهُم: عرضه کرد آن اشخاص را اَنبِـٔونی: خبر دهيد به من 🔸منبع: ، ج1، ص25 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/31) ❇️ عَنِ الصّادِقِ: اِنَّ اللهَ تَبارَكَ وَتَعالىٰ عَلَّمَ آدَمَ عَلَیهِ السَّلامُ اَسماءَ حُجَجِ اللهِ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم (وَ هُم اَرواحٌ) عَلَی المَلائِكَةِ فَقالَ اَنبِئونی بِاَسماءِ هٰؤُلاءِ اِن كُنتُم صادِقينَ بِاَنَّكُم اَحَقُّ بِالخِلافَةِ فِی الاَرضِ لِتَسبيحِكُم وَتَقديسِكُم مِن آدَمَ، «قالوا سُبحانَكَ لا عِلمَ لَنا اِلّا ما عَلَّمتَنا اِنَّكَ اَنتَ العَليمُ الحَكيمُ» قالَ اللهُ: یا آدَمُ اَنبِئهُم بِاَسمائِهِم، فَلَمّا اَنبَاَهُم بِها وَقَفوا عَلىٰ عَظيمِ مَنزِلَتِهِم عِندَ اللهِ تَعالىٰ ذِكرُه فَعَلِموا اَنَّهُم اَحَقُّ بِاَن يَكونوا خُلَفاءَ اللهِ فی اَرضِهٖ وَحُجَجِهٖ عَلىٰ بَرِيَّتِهٖ. ❇️ امام صادق علیه‌السلام: خداوند والامقام، تمام اسامی حجت هایش را به آدم علیه‌السلام آموخت. سپس (در حالی که ایشان روح بودند) نام‌هایشان را به فرشتگان عرضه کرد و فرمود: اگر راست می‌گویید که به خاطر تسبیح و تقدیستان برای جانشینی در زمین، شایسته ترید، مرا از اسامی اینان آگاه كنید. فرشتگان «گفتند: ما تو را (از هر عیب و نقصی) منزّه می‌دانیم. ما هیچ دانشی نداریم مگر آنچه تو به ما آموخته‌ای؛ زیرا تو بسیار دانا و حكیمی» خداوند فرمود: ای آدم! فرشتگان را از نام‌های آنان آگاه کن. پس هنگامی که آدم، آنان را از نام ها(ی حجت‌های خدا) آگاه کرد، فرشتگان به جایگاه والای حجت‌های خدا در نزد او پی بردند و فهمیدند حجت‌های خدا شایسته ترند که خلفای او در زمین و حجت های او بر مخلوقاتش باشند. 🔸منبع: کمال الدین، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَعَلَّمَ ءادَمَ الاَسمآءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَی المَلـٰٓـئِكَةِ فَقالَ اَنبِـٔونی بِاَسمآءِ هـٰٓؤُلآءِ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/31) (خداوند،) همه نام‌ها(ی حجت‌های خود) را به آدم آموخت. آن گاه آن اشخاص را به فرشتگان عرضه کرد؛ سپس فرمود: «اگر راست می‌گویید، مرا از نام‌های اینان آگاه کنید.» ✅ برخی از مفسرین گفته‌اند منظور از علم اسماء، اسامی حجت‌های الهی به ویژه ائمه معصومین علیهم‌السلام است که ارواحشان از قبل آفریده شده بود و در بعضی چنین تفسیری وارد شده است. مسلم است که اینگونه روایات، اشاره به بعضی از مصداق‌های مهم این عنوان کلی است، نه اینكه علم اسماء به آن محدود باشد. ✅ بسیاری از مفسران گفته‌اند که منظور از اسم در اینجا مسمیٰ است؛ یعنی خداوند تمام علوم مربوط به زمین و آسمان و انواع ساختنی‌ها و استخراج معادن و کاشتن درختان و خواص و منابع آن‌ها را به آدم تعلیم داد؛ یا در طبیعت و استعداد او به‌طور فشرده قرار داد. به این ترتیب، آدم با تمامی اسرار جهان آشنا شد و شایستگی و استعداد درک همه این اسرار را برای فرزندان خود گذارد. ✅ علامه طباطبایی (ره) در این خصوص می‌فرماید: «اسمائی که خداوند به آدم تعلیم کرد، موجودات عالیه‌ای بودند محجوب به حجاب غیب که هر اسمی در این جهان به خیر و برکت آنها نازل شده و از نورانیت آنها بهره می‌گیرد.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص6؛ تفسیر نمونه، ج1، ص186 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/31) 💢 «هـٰٓؤُلآءِ»: بر اساس قواعد ادبیات عرب، کلمات در عربی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: «اسم»، «فعل»، و «حرف». این کلمه نیز از یک حرف و یک کلمه تشکیل شده است: ها (حرف تنبیه) + اُولآءِ (ضمیر اشاره) بر اساس اصول رسم‌المصحف، در کل قرآن، الف حرفِ تنبیه «ها» به منظور اختصار، حذف می‌شود؛ مانند: «هٰٓاَنتُم»، «هٰکَذا» و ... البته این قاعدهٔ حذف الف، دربارهٔ حرف «یا» در جایی که «حرف ندا» باشد هم صادق است؛ مانند: «یٰٓاَیُّها»، «یٰٓاَرضُ» و ... ← بعد از حذف الف، همزه «اولاء» نیز بر پایهٔ واو قرار می‌گیرد. ✓ در علامت‌گذاری این کلمه در میان ضبط‌های پنج‌گانه اختلاف زیادی وجود ندارد و تفاوت‌ها عمدتاً مربوط به حرکت فتحه همراه الف مدی است. ضبط : «هَـٰٓؤُلَآءِ» ضبط و : «هٰٓؤُلَآءِ» ضبط : «هٰٓؤُلٰٓاءِ» ضبط : «هٰٓؤُلآءِ» ✅ یک نکته تجویدی: چنانکه گفته شد این واژه از دو کلمه تشکیل شده است و باز همانطور که مشاهده می‌شود دارای دو علامت «مد» است. مدّ ، این‌چنین است که اگر صدای مدّی در پایان یک کلمه و سبب مدّ (علامت همزه) در ابتدای کلمهٔ بعدی باشد مدّ منفصل ایجاد می‌شود. همچنین در تعریف قاعدهٔ «مدّ متصل» آمده است که اگر صدای مدی همراه با سبب مد (در اینجا علامت همزه) در یک کلمه باشد؛ مد ایجاد می‌شود؛ بنا بر این در این کلمه که حرف تنبیهِ «ها» در کلمهٔ اول و علامت همزه در ابتدای کلمهٔ دوم است، پس مدّ موجود در اینجا بوده و کشش آن، اختیاری است؛ یعنی می‌توان اصلا کشش اضافی به این مد نداد، اما در صورتی که تلاوت‌کننده قصد اجرای حکم مدّ منفصل را داشته باشد می‌تواند کشش صدای آن را به اندازهٔ 4 یا 5 حرکت امتداد بدهد. همچنین طبق تعریف بالا، مدّ دوم در کلمه، مدّ متصل است که کشش صدای آن 4 یا 5 حرکت است. ✓ بر اساس آنچه گفته شد برای رعایت حکم مدّ در این کلمه می‌توان مدّ اول بر روی «ها» را بدون کشش اضافی و مدّ دوم را که مدّ متصل است با 4 یا 5 حرکت کشش تلاوت کرد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 برگزاری همایش علمی تخصصی بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم ویژه مربیان توسط مرکز طبع و نشر قرآن با همکاری مهد قرآن استان تهران در دهم آبان ماه. ✅ مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم ضمن ضروری خواندن آشناسازی متصدیان امر آموزش قرآن به ویژه معلمان آموزش و پرورش با مصحف کم علامت به عنوان قرآن رسمی کشور تحت عنوان «مصحف جمهوری اسلامی ایران» گفت: این مصحف سالهاست که به عنوان مصحف رسمی کشور در حال انتشار در کشور بوده و بالغ بر دو دهه است که در تمام پایه‌های تحصیلی آموزش و پرورش در حال تدریس به دانش‌آموزان است. ✅ مجید تقی زاده اظهار امیدواری کرد با همتی که مرکز طبع و نشر قرآن در سالهای اخیر بر ترویج حد اکثری این مصحف به کار بسته است در آینده نزدیک با همکاری نهادها و مؤسسات دولتی و خصوصی جهت برگزار این همایش‌ها، شاهد رشد چشمگیر اقبال عمومی و آشنایی اقشار مختلف مردم با این قرآن و ویژگیهای خاص و منحصر به فرد آن در جامعه باشیم. ✅ گفتنی است همایش علمی تخصصی بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم در روز پنجشنبه دهم آبان در محل شعبه مرکزی مؤسسه مهد قرآن برگزار خواهد شد. علاقمندان واجد شرایط می‌توانند جهت ثبت نام به درگاه اینترنتی www.golayeh.ir مراجعه نمایند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 2 آبان 1403 🔅 وَاِذ قُلنا لِلمَلـٰٓئِكَةِ اسجُدوا لِـٔادَمَ فَسَجَدوٓا اِلّآ اِبليسَ اَبیٰ وَاستَكبَرَ وَكانَ مِنَ الكٰفِرينَ (بقره/34) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سی وچهارم سوره مبارکه بقره) 💢 نسخه شماره cod.arabe.2 کتابخانه ایالتی بایرن ✓ تعداد برگه‌ها: 114 برگ، در هر برگ 7 سطر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✅ بر اساس تاریخ مندرج در پایان جزء دیگر همین قرآن که به شماره cod.arabe.3 در همین کتابخانه نگهداری می‌شود، نسخه در سال 705 هجری برای فرمانروای مراکش (ابو یعقوب یوسف بن عبدالحق) نگاشته شده است. ❇️ این مصحف در اصل در 12 بخش کتابت شده و هر بخش شامل 5 حزب از قرآن کریم است که نسخه حاضر، حزب اول تا پنجم آن را در برمی‌گیرد (از ابتدای قرآن تا پایان آیه 14 سوره آل عمران). ✅ خط نسخه از نوع است و نظام نقطه‌گذاری و اعراب آن بر مبنای شیوه مَغارِبه است. ❇️ گفتنی است کشورهای اسلامی به دو دسته مشارقه و مغاربه تقسیم می‌شوند؛ از مصر به سمت شرق تا مالزی و اندونزی را و به سمت غرب تا مراکش را گویند. ✅ مغاربه در نقطه‌گذاری برخی حروف با مشارقه تفاوت دارند، به عنوان مثال، حرف «قاف» در نزد مغاربه، یک نقطه در بالای حرف دارد و حرف «فاء» یک نقطه در زیر حرف (به کلمات «قلنا»، «فسجدوا» و «الکفرین» در تصویر دقت کنید). در روزهای آینده تصاویر بیشتری را از این شیوه نمایش خواهیم داد. ❇️ شیوه مغاربه در مواضع زیادی نیز با مشارقه متفاوت است. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از: شکل ضمه، شکل همزه، شکل همزه وصل، علامت‌گذاری «لا» و ... ✅ در نسخه مذکور، همزه با نقطه زرد نمایش داده شده است و حرکات با رنگ قرمز و برگرفته از علائم با اندکی تغییر نوشته شده‌اند. سکون به شکل دایره و تشدید نیز مانند مشارقه است. 💢 ادامه ویژگی‌های شیوه مغاربه در روزهای آینده تقدیم می‌شود. لطفاً . 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/34) اِذ قُلنا: «اذ» در آغاز جمله يا مفعولٌ‌به است برای فعل مقدر «اُذکر» يا ظرف برای فعلی که يا مذکور است (مثل آيه 30) يا به تناسب هر جمله بايد برای آن، فعلی در تقدير گرفت؛ مثلا در اينجا: «اَطاعوا». اَبیٰ: مغرورانه سر باز زد. استَكبَرَ: تکبر کرد و خود را [از آدم،] برتر شمرد. «استکبار» يعنی خود را از ديگری بزرگتر ديدن. كانَ: بود يا شد. گويند: «کان» گاهی به معنای «صار» است؛ مثل: «وَفُتِحَتِ السَّمآءُ فَكانَت اَبوابًا وَسُيِّرَتِ الجِبالُ فَكانَت سَرابًا». الكٰفِرينَ: بی‌ايمانان از مصدر کفر، يا ناسپاسان از مصدر کفران. تعابيری مثل: «کانَ مِنَ الکافِرينَ»، «فَتَکونا مِنَ الظّالِمينَ» و ... ، لزوما به اين معنا نيست که غير از فرد مورد نظر، عده ديگری نيز کافر يا ظالم وجود داشته‌اند، زيرا در مورد قابيل می‌فرمايد: «فَاَصبَحَ مِنَ النّادِمينَ» (مائده: 31)، حال که در آن زمان، جز حضرت آدم و خانواده‌اش کسی روی زمين نبود، پس «کانَ مِنَ الکافِرينَ»، يعنی کافر بود. 🔸منبع: ، ج1، ص26 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/34) ❇️ عَن جَميل بنِ درّاج عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: سَاَلتُه عَن اِبليسَ، كانَ مِنَ المَلائِكَةِ اَو كانَ يَلی شَيئًا مِن اَمرِ السَّماءِ؟ قالَ: كانَ مِنَ الجِنِّ وَكانَ مَعَ المَلائِكَةِ وَكانَتِ المَلائِكَةُ تَرىٰ اَنَّه مِنها وَكانَ اللهُ سُبحانَه يَعلَمُ اَنَّه لَيسَ مِنها. فَلَمّا اَمَرَ بِالسُّجودِ لِآدَمَ، كانَ مِنهُ الَّذی كانَ. ❇️ جميل بن درّاج از امام صادق علیه‌السلام پرسید: آیا ابلیس از فرشتگان بود یا از امور آسمان، کاری به او سپرده شده بود؟ آن حضرت پاسخ دادند: او از جنیان بود ولی با فرشتگان می‌زیست و فرشتگان گمان می‌کردند او از آنان است و خدا می دانست او از آنان نیست. پس هنگامی که به او دستور داده شد به آدم سجده کند، آن رفتار از او سر زد. 🔸منبع: کنز الدقائق، ج1، ص353 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قُلنا لِلمَلـٰٓئِكَةِ اسجُدوا لِـٔادَمَ فَسَجَدوٓا اِلّآ اِبليسَ اَبیٰ وَاستَكبَرَ وَكانَ مِنَ الكٰفِرينَ (بقره/34) هنگامی (را یاد كن) كه به فرشتگان گفتیم «به آدم سجده كنید.» پس جز ابلیس، (همه) سجده كردند؛ (امّا) او سرپیچی كرد و تكبّر ورزید و كافر شد. ✅ به معنای پرستش، اختصاص به پروردگار متعال دارد و هیچ چیز به جز خداوند نمی‌تواند معبود باشد بنابراین در اینجا سجده فرشتگان در برابر خدا بوده آن هم به دلیل آفرينش اين موجود باعظمت كه شايسته دریافت علم‌الاَسماء است، یا اینکه سجده به معنای خضوع و تواضع در برابر آدم بوده است. گفتنی است در روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در بیان وجه سجده فرشتگان بر آدم آمده که این موضوع برای بزرگداشت مقام آدم بوده است. ✅ همچنین از اينجا به‌خوبى مقام باعظمت آدم روشن مى‌شود، آدمى كه مسجود فرشتگان بود و مورد احترام اين مخلوقات بزرگ پروردگار، ضمنا عداوت ابليس با او از نخستين گام آشكار مى‌شود كه او هرگز سر تعظيم در برابر عظمت آدم فرود نياورد. ✅ «وَ كانَ مِنَ الكٰفِرينَ» با توجه به اینکه کان است این نکته برمی‌آید که ابلیس از اصل و ابتدا کافر بوده است. 🔸 منابع: قرآن حکیم (خلاصه مجمع‌البیان)، ص6، با استفاده از تفسیر نمونه، ج13، ص319 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/34) 💢 *«لِلمَلـٰٓئِکَةِ»:* در ادبیات عرب، در واقع این کلمه متشکل از یک و یک است: لِـ (حرف جرّ) + المَلـٰٓئِکَةِ (اسم) ✓ همزۀ وصل ابتدای کلمهٔ «المَلـٰٓئِکَةِ» به دلیل قرار گرفتن در میان دو حرف لام که یکی لام جرّ (قبل از همزه وصل) و دیگری لام معرفه (بعد از همزه وصل) است؛ مطابق قاعده‌ای در رسم‌المصحف، حذف و کلمه همانند آنچه در قرائت، تلفظ می‌شود نگارش می‌گردد. دربارهٔ این عبارت، ذیل آیه 30 سوره بقره، به تفصیل صحبت شده است. برای مشاهده مطلب، اینجا ضربه بزنید.ضبط «الف مدی حرف لام»: ✓ ضبط : ملَــٰٓـ ✓ ضبط و ضبط : ملـٰٓـ ✓ ضبط : مـٰلٓـ برخی کاتبان در این شیوهٔ ضبط نیز ابتدا علامت مد را روی حرف لام و سپس الف کوچک را در بالای علامت مد نوشته‌اند. ✓ ضبط : مـلٰٓا شایان ذکر است نگارش این کلمه با در شیوه ایرانی، اساساً بر خلاف اصول بوده و از درجۀ اعتبار علمی در جهان اسلام برخوردار نیست. ✅ برای مطالعه توضیحات و ملاحظۀ نگارش و علامت‌گذاری گوناگون این کلمه پیرامون موارد بالا و نیز «همزه روی دندانه» در شیوه‌های پنج‌گانه،اینجا ضربه بزنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابوالفضل علامی 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابوالفضل علامی ✅ استاد ابوالفضل علامی میانجی، قاری، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم در سال 1337 در خانواده‌ای روحانی در شهر مقدس قم متولد شد. پدر این چهره قرآنی، آیت‌الله شیخ اسدالله علامی میانجی از علمای بزرگ شهر میانه و برادر شهید ایشان، ابوالحسن علامی از قاریان قرآن کریم هستند. ✅ استاد علامی از سال 1360، به امر داوری مسابقات قرآن در رشته‌های تجوید، وقف و ابتدا و صوت اشتغال داشت و همزمان به امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن و به تدریس علم قرائت، تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی پرداخت. ✅ قرائت ایشان در سال 61 در محضر امام خمینی (ره) و در سال 70 در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، از خاطرات به‌یادماندنی از ایشان است. ✅ از مهمترین فعالیت‌ها و تألیفات قرآنی استاد علامی در مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: - فعالیت‌های پژوهشی مؤثر در تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران - بررسی کامل مفاتیح‌الجنان با رویکرد درج (سجاوندی) به همراه (حفظه الله) که به صحیح و آسان‌تر خواندن ادعیه این کتاب دینی کمک شایانی کرد. - تألیف کتاب پژوهشی در مَد - تألیف کتاب آشنایی با ضبط‌المصحف و... ✅ این استاد فرهیخته از ابتدای شروع به کار شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به عضویت این شورا درآمد و خدمات علمی شایانی را در این حوزه ارائه کرد. این استاد قرآن کریم، 16 آذرماه 1394 پس از 4 دهه فعالیت قرآنی در 57 سالگی بر اثر عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت و در جوار امامزاده علی بن جعفر در گلزار شهدای شهر مقدس قم به خاک سپرده شد. 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 5 آبان 1403 🔅 وَقُلنا يـٰٓـٔادَمُ اسكُن اَنتَ وَزَوجُكَ الجَنَّةَ وَكُلا مِنها رَغَدًا حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّٰلِمينَ (بقره/35) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 35 سوره مبارکه بقره) 💢 نسخه منسوب به خلیفه سوم، عثمان بن عفان ✓ محل نگهداری: المكتبة المركزية للمخطوطات الاِسلامية، قاهره، مصر ✓ خط: کوفی، دسته B (بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش) ✓ تعداد برگه‌ها: 1087 برگه، هر برگ به ابعاد 570*680 میلی‌متر، بر روی پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: بین 10 تا 12 سطر متغیر است. ✓ نشان پایان آیات: چند نقطهٔ مستطیل‌شکل که به‌صورت مورب روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک مربع مذهّب که تعداد آیات با حروف ابجد در داخل آن نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: سوره‌ها توسط یک نوار مُذَهَّب که با رنگ‌های سبز و قرمز تزیین شده است از یکدیگر جدا شده‌اند ولی نام سوره‌ها در ابتدای آن نوشته نشده است. ✓ نقط الاعجام: بیشتر حروف، فاقد نقطه هستند اما در تعداد اندکی، برخی حروف مانند «ن»، «ت» و «ش» دارای نقطه‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: نسخه فاقد هرگونه علامتی است که نشانگر اعراب یا حرکات حروف و کلمات باشد. ✅ این نسخه مدت‌های مدیدی در مدرسه فقهی عبدالرحیم العسقلانی نگهداری می‌شده است تا اینکه در قرن نوزدهم به مسجد الامام الحسین (المشهد الحسینی) در قاهره منتقل می‌شود. ❇️ نسخه از نظر ظواهر کتابت، به مصاحف قرن دوم شبیه است همانگونه که شیوه نگارش تزیینات نیز آن را تأیید می‌کند، بنابراین احتمال کتابت آن در دوره خلیفه سوم بسیار بعید به نظر می‌رسد. ✴️ یکی از ویژگی‌های قرآن‌های نوشته‌شده به این سبک، نگارش کلمه «علی» با «الف» به جای «یاء» است: علا 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/35) اسكُن: ساکن شو در ... زَوجُ: همسر (مرد يا زن) الجَنَّةَ: باغ 👈 «سکن» هم با «فی» به کار می‌رود، مثل: «وَسَكَنتُم فی مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَموا...» (ابراهيم/45)، هم بدون «فی» مثل اينجا. کُلا: بخوريد. رَغَدًا: گوارا يا به‌فراوانی حَيثُ: هر جايی‌ که... شِئتُما: خواستيد. فَتَكونا: که در نتيجه می‌باشيد... 👈 مضارع در جواب نفی يا طلب (امر، نهی و ...)، بعد از «فاء»، منصوب می‌شود، به اين «فاء»، «فاء السبب» گويند و نشان می‌دهد که ماقبل «فاء»، سببِ مابعد «فاء» است. 🔸منبع: ، ج1، ص26 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹