🔰 بر کرانه آیهها
5⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/34)
💢 «لِلمَلـٰٓئِکَةِ»:
در ادبیات عرب، در واقع این کلمه متشکل از یک #حرف و یک #اسم است:
لِـ (حرف جرّ) + المَلـٰٓئِکَةِ (اسم)
✓ همزۀ وصل ابتدای کلمهٔ «المَلـٰٓئِکَةِ» به دلیل قرار گرفتن در میان دو حرف لام که یکی لام جرّ (قبل از همزه وصل) و دیگری لام معرفه (بعد از همزه وصل) است؛ مطابق قاعدهای در رسمالمصحف، حذف و کلمه همانند آنچه در قرائت، تلفظ میشود نگارش میگردد. دربارهٔ این عبارت، ذیل آیه 30 سوره بقره، به تفصیل صحبت شده است. برای مشاهده مطلب، اینجا ضربه بزنید.
✅ ضبط «الف مدی حرف لام»:
✓ ضبط #مصری : ملَــٰٓـ
✓ ضبط #هندی و ضبط #کم_علامت : ملـٰٓـ
✓ ضبط #ترکی : مـٰلٓـ
برخی کاتبان در این شیوهٔ ضبط نیز ابتدا علامت مد را روی حرف لام و سپس الف کوچک را در بالای علامت مد نوشتهاند.
✓ ضبط #ایرانی : مـلٰٓا
شایان ذکر است نگارش این کلمه با #اثبات_الف در شیوه ایرانی، اساساً بر خلاف اصول #رسم_المصحف بوده و از درجۀ اعتبار علمی در جهان اسلام برخوردار نیست.
✅ برای مطالعه توضیحات و ملاحظۀ #تصویر نگارش و علامتگذاری گوناگون این کلمه پیرامون موارد بالا و نیز «همزه روی دندانه» در شیوههای پنجگانه،اینجا ضربه بزنید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود #مفاخر_قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔸 استاد مرحوم ابوالفضل علامی
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود #مفاخر_قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔸 استاد مرحوم ابوالفضل علامی
✅ استاد ابوالفضل علامی میانجی، قاری، مدرس و داور بینالمللی قرآن کریم در سال 1337 در خانوادهای روحانی در شهر مقدس قم متولد شد. پدر این چهره قرآنی، آیتالله شیخ اسدالله علامی میانجی از علمای بزرگ شهر میانه و برادر شهید ایشان، ابوالحسن علامی از قاریان قرآن کریم هستند.
✅ استاد علامی از سال 1360، به امر داوری مسابقات قرآن در رشتههای تجوید، وقف و ابتدا و صوت اشتغال داشت و همزمان به امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن و به تدریس علم قرائت، تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی پرداخت.
✅ قرائت ایشان در سال 61 در محضر امام خمینی (ره) و در سال 70 در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، از خاطرات بهیادماندنی از ایشان است.
✅ از مهمترین فعالیتها و تألیفات قرآنی استاد علامی در مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فعالیتهای پژوهشی مؤثر در تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران
- بررسی کامل مفاتیحالجنان با رویکرد درج #علائم_ترقیم (سجاوندی) به همراه #استاد_عبایی (حفظه الله) که به صحیح و آسانتر خواندن ادعیه این کتاب دینی کمک شایانی کرد.
- تألیف کتاب پژوهشی در مَد
- تألیف کتاب آشنایی با ضبطالمصحف
و...
✅ این استاد فرهیخته از ابتدای شروع به کار شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به عضویت این شورا درآمد و خدمات علمی شایانی را در این حوزه ارائه کرد. این استاد قرآن کریم، 16 آذرماه 1394 پس از 4 دهه فعالیت قرآنی در 57 سالگی بر اثر عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت و در جوار امامزاده علی بن جعفر در گلزار شهدای شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.
🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحهای عنایت فرمایید.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 5 آبان 1403
🔅 وَقُلنا يـٰٓـٔادَمُ اسكُن اَنتَ وَزَوجُكَ الجَنَّةَ وَكُلا مِنها رَغَدًا حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّٰلِمينَ (بقره/35)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 35 سوره مبارکه بقره)
💢 نسخه منسوب به خلیفه سوم، عثمان بن عفان
✓ محل نگهداری: المكتبة المركزية للمخطوطات الاِسلامية، قاهره، مصر
✓ خط: کوفی، دسته B (بر اساس دستهبندی فرانسوا دروش)
✓ تعداد برگهها: 1087 برگه، هر برگ به ابعاد 570*680 میلیمتر، بر روی پوست
✓ تعداد سطور در هر صفحه: بین 10 تا 12 سطر متغیر است.
✓ نشان پایان آیات: چند نقطهٔ مستطیلشکل که بهصورت مورب روی هم قرار گرفتهاند.
✓ علامت تخمیس: ندارد
✓ علامت تعشیر: یک مربع مذهّب که تعداد آیات با حروف ابجد در داخل آن نوشته شده است.
✓ نام سورهها و تعداد آیات: سورهها توسط یک نوار مُذَهَّب که با رنگهای سبز و قرمز تزیین شده است از یکدیگر جدا شدهاند ولی نام سورهها در ابتدای آن نوشته نشده است.
✓ نقط الاعجام: بیشتر حروف، فاقد نقطه هستند اما در تعداد اندکی، برخی حروف مانند «ن»، «ت» و «ش» دارای نقطهاند.
✓ روش علامتگذاری: نسخه فاقد هرگونه علامتی است که نشانگر اعراب یا حرکات حروف و کلمات باشد.
✅ این نسخه مدتهای مدیدی در مدرسه فقهی عبدالرحیم العسقلانی نگهداری میشده است تا اینکه در قرن نوزدهم به مسجد الامام الحسین (المشهد الحسینی) در قاهره منتقل میشود.
❇️ نسخه از نظر ظواهر کتابت، به مصاحف قرن دوم شبیه است همانگونه که شیوه نگارش تزیینات نیز آن را تأیید میکند، بنابراین احتمال کتابت آن در دوره خلیفه سوم بسیار بعید به نظر میرسد.
✴️ یکی از ویژگیهای قرآنهای نوشتهشده به این سبک، نگارش کلمه «علی» با «الف» به جای «یاء» است: علا
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/35)
اسكُن: ساکن شو در ...
زَوجُ: همسر (مرد يا زن)
الجَنَّةَ: باغ
👈 «سکن» هم با «فی» به کار میرود، مثل: «وَسَكَنتُم فی مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَموا...» (ابراهيم/45)، هم بدون «فی» مثل اينجا.
کُلا: بخوريد.
رَغَدًا: گوارا يا بهفراوانی
حَيثُ: هر جايی که...
شِئتُما: خواستيد.
فَتَكونا: که در نتيجه میباشيد...
👈 مضارع در جواب نفی يا طلب (امر، نهی و ...)، بعد از «فاء»، منصوب میشود، به اين «فاء»، «فاء السبب» گويند و نشان میدهد که ماقبل «فاء»، سببِ مابعد «فاء» است.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص26
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/35)
❇️ سُئِلَ عَلِیُّ بنُ الحُسَينِ عَلَیهِ السَّلامُ: اَیُّ الاَعمالِ اَفضَلُ عِندَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقالَ: ما مِن عَمَلٍ بَعدَ مَعرِفَةِ اللّٰهِ جَلَّ وَعَزَّ وَمَعرِفَةِ رَسولِهٖ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ اَفضَلَ مِن بُغضِ الدُّنيا، وَاِنَّ لِذٰلِكَ لَشُعَبًا كَثيرَةً وَلِلمَعاصی شُعَبًا، فَاَوَّلُ ما عُصِیَ اللّٰهُ بِهِ الكِبرُ وَهِیَ مَعصِيَةُ اِبليسَ حينَ «اَبیٰ وَاستَكبَرَ وَكانَ مِنَ الكافِرينَ»، وَالحِرصُ وَهِیَ مَعصِيَةُ آدَمَ وَحَوّاءَ حينَ قالَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُما «فَكُلا مِن حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّالِمينَ»، فَاَخَذا ما لا حاجَةَ بِهِما اِلَيهِ، فَدَخَلَ ذٰلِكَ عَلىٰ ذُرِّيَّتِهِما اِلىٰ يَومِ القِيامَةِ، وَذٰلِكَ اَنَّ اَكثَرَ ما يَطلُبُ ابنُ آدَمَ ما لا حاجَةَ بِهٖ اِلَيهِ.
❇️ از امام سجاد علیه السَّلام سؤال شد، كدام عمل نزد خدای عزوجل بهتر است؟ امام فرمودند: هيچ عملى بعد از معرفت خدا عزوجل و معرفت رسول خدا بهتر از بغض دنيا نيست که بهراستى دارای شعبههای بسيار است و براى گناهان هم شعبههای بسيار وجود دارد، اولین چيزى كه بهخاطر آن، خدا نافرمانى شد، كبر بود كه گناه شيطان بود هنگامىكه «سرپیچی کرد و تکبر ورزید و کافر شد.» و ديگر، حرص است كه گناه آدم و حوا بود هنگامىكه خداوند به آنها فرمود: «از هر جا كه خواستید بخورید؛ و به این درخت نزدیک نشوید كه ستمکار خواهید شد.» پس آدم و حوا چيزى را گرفتند كه بدان احتياج نداشتند و اين خصلت تا روز قيامت در ذرّيه آنها رخنه كرد، از اين روست که بيشتر، انسان چیزی را مىطلبد که بدان احتياج ندارد.
🔸منبع: کافی، ج2، ص131
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَقُلنا يـٰٓـٔادَمُ اسكُن اَنتَ وَزَوجُكَ الجَنَّةَ وَكُلا مِنها رَغَدًا حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّٰلِمينَ (بقره/35)
گفتیم: «ای آدم، تو و همسرت در این باغ، ساكن شوید و از هر جا كه خواستید، فراوان و گوارا بخورید؛ و به این درخت، نزدیک نشوید؛ كه ستمكار خواهید شد.»
✅ بهشت آدم را بعضی #بهشت_موعود پاكان و نیكان میدانند؛ ولی صحیح این است كه بهشت آدم، یكی از باغهای پرنعمت و روحافزای یكی از مناطق سرسبز زمین بوده است؛ زیرا اولاً بهشت موعود قیامت، نعمتی جاودانی است كه در آیات بسیاری از قرآن به جاودانه بودن آن اشاره شده و بیرون رفتن از آن ممكن نیست. ثانیاً نه ابلیس آلوده و بیایمان در آن راهی دارد، نه وسوسههای شیطانی و نه نافرمانی خدا.
✅ از اینجا روشن میشود كه منظور از هبوط و نزول آدم به زمین، #نزول_مقامی است و نه مكانی؛ یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پایین آمد. این احتمال نیز داده شده كه این بهشت در یكی از كرات آسمانی بوده و به این نكته در بعضی از روایات اسلامی اشاره شده است.
✅ همچنین ممكن است كلمۀ سماء در اینگونه روایات، اشاره به #مقام_والا باشد و نه مكان بالا. به هر حال، شواهد فراوانی نشان میدهد كه این بهشت غیر از بهشت سرای دیگر است؛ چرا كه بهشت قیامت، نتیجۀ اعمال انسان و #پایان_سیر انسانی است و این بهشت، مقدمه اعمال و برنامههای آدم و #آغاز_سیر او بوده است.
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص6
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/35)
💢 «یٰٓـٔادَمُ»:
در مطلب مربوط به آیه 31 سوره بقره توضیح دادیم که الف در حرف تنبیه «ها» در رسمالمصحف حذف میشود.
همچنین الف در حرف ندای «یا» نیز در نگارش مصحف حذف میشود.
بر اساس همین قاعده، کلمۀ «یٰٓـٔادَمُ» که متشکل از دو کلمه: یا (حرف ندا) + ءادَم (اسم) است با حذف الف از حرف ندای «یا» و جایگزین کردن الف کوچک به جای آن نوشته میشود: یٰٓـٔادَمُ.
✓ علامتگذاری این کلمه در شیوههای پنجگانه به شکلهای زیر است:
ضبط #مصری : حرکت فتحه همراه الف کوچک روی «یاء» و روی همزه قبل از الف: یَـٰٓـَٔادَم
ضبط #هندی : یٰٓاٰدَم
ضبط #ترکی : یَآ اٰدَم، یٰآ اٰدَم
ضبط #ایرانی : یٰآ اٰدَم
ضبط #کم_علامت : یٰٓـٔادَم
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 37 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: Ms Add.1111
✓ محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه کمبریج
✓ خط: #کوفی ، دسته D
✓ تعداد برگهها: 83 برگه (شامل آیات سور حمد و بقره 1 تا 228)
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 7 سطر
✓ ابعاد هر برگه: 133*160 میلیمتر
✓ جنس برگهها: پوست
✓ نشان پایان آیات: ندارد
✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم زر
✓ علامت تعشیر: یک گل هشتپر طلایی
✓ نام سورهها و تعداد آیات: در یک قاب مستطیل طلاکاریشده با خط #کوفی و به رنگ طلا نوشته شده است.
✓ نقط الاعجام: نقطههای مستطیلشکل
✓ روش علامتگذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه #ابوالاسود و نقاط مدور سبزرنگ برای نشان دادن سایر #قرائات
✅ در دو صفحه نخست، سوره حمد با قلم زر در یک قاب طلاکاری مستطیلشکل مذهّب نوشته شده است، سپس دو صفحه آغازین مذهّب و پس از آن سوره بقره قرار دارد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/37)
تَلَقّیٰ:
گرفت، دريافت کرد.
تابَ عَلَیهِ:
لطف كرد به او.
التَّوّابُ:
بسيارلطفکننده
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص27
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹