eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
769 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 يٰبَنیٓ اِسرآءيلَ اذكُروا نِعمَتِیَ الَّ‍تیٓ اَنعَمتُ عَلَيكُم وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِكُم وَاِيّایَ فَارهَبونِ (بقره/40) ای بنی اسرائیل، نعمت‌(های) مرا که به شما ارزانی کرده‌ام، یاد کنید و به پیمان من وفا کنید تا به پیمان شما وفا کنم، و تنها از من بترسید (و عهد مرا نشکنید). ✅ اين سه دستور (يادآورى نعمتهاى بزرگ خدا، وفاى به عهد پروردگار و ترس از نافرمانى او) اساس تمام برنامه‌هاى الهى را تشكيل مى‌دهد. ياد نعمت‌هاى او انسان را به او دعوت مى‌كند، و حس را در انسان برمى‌انگيزد، سپس توجه به اين نكته كه اين نعمت‌ها بى‌قيد و شرط نيست و در كنار آن، خدا عهد و پيمانى گرفته، انسان را متوجه تكاليف و مسئوليت‌هايش مى‌كند و «اِيّایَ فَارهَبونِ» (تنها از من بترسيد) تأکيدى است بر اين مطلب كه در راه وفاى به عهدهاى الهى و اطاعت فرمانش از هيچ‌چيز و هيچ‌كس نبايد ترس و وحشت داشت، اين انحصار را از كلمه «اياى» كه مقدم بر عبارت «فارهبون» است استفاده مى‌كنيم. ✅ آن‌گونه كه از آيات قرآن استفاده مى‌شود با بنی‌اسرائیل، همان پرستش خداوند يگانه، نيكى به پدر و مادر، بستگان، يتيمان و مستمندان، خوشرفتارى با مردم، بر پا داشتن نماز، اداى زكات، دورى از اذيت و آزار و خونريزى بوده است. شاهد اين سخن، آيات 83 و 84 سوره مبارکه بقره است. ✅ گفته‌اند که منظور از «اوفِ بِعَهدِكُم»، عهدی‌ست كه خدا در تورات با آنان بست كه پیامبری به نام را مبعوث كند؛ پس هر کس كه از او پیروی كند، دو اجر دارد: ۱. اجری برای پیروی از موسی و ایمان به تورات؛ ۲. اجری به‌سبب پیروی از محمد «ص» و ایمان به قرآن. همچنین در روايتى از امام صادق علیه‌السلام مى‌خوانيم كه منظور از «اوفِ بِعَهدِكُم» اين است كه من به عهد خودم وفا خواهم كرد و شما را به بهشت خواهم برد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (خلاصه مجمع‌البیان)، ص7؛ تفسیر نمونه، ج1، ص200 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/40) 💢 «اَوفوا»: مانند آنچه در مطلب روز گذشته گفته شد، این کلمه نیز از افعالی است که حروف آن مشمول قاعدۀ شده و در این کلمه که فعل امر از باب «اِفعال»، صیغۀ جمع مذکر مخاطب است نسبت به افعالی که حروف «واو» و «یاء» در ریشۀ آنها وجود ندارد، اندکی دچار تغییر شده است. این فعل «و ، ف ، ی» بوده و در صیغه‌ای که گفته شد در اصل «اَوفِیُوا» است و تحت قاعدۀ اِعلال، با قرار گرفتن در صیغه‌ای که گفته شد تغییر یافته و بدین ترتیب حرف یاء از آن حذف و حرکت ضمه به حرف ما قبل آن یعنی حرف «فاء» منتقل شده است (اَوفُوا). البته حرکت در این کلمه و نیز تمام حرکات کوتاه همراه حروف مدی در کل قرآن به منظور تسهیل و جلوگیری از اشتباه در قرائت، در شیوهٔ علامت‌گذاری حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : أَوْفُواْ ضبط : اَوْفُوْا ← علامت سکون بر روی هر دو حرف واو ضبط و : اَوْفُوا ← علامت سکون فقط بر روی حرف واو اول ضبط : اَوفوا ← الف بعد از واو آخر کلمه، همواره ناخواناست. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 8 آبان 1403 🔅 اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَكُم وَاَنتُم تَتلونَ الكِتٰبَ اَفَلا تَعقِلونَ (بقره/44) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 44 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Wetzstein II 1913 کتابخانه ایالتی برلین ✓ تعداد برگه‌ها: 210 برگه ✓ ابعاد هر برگه: 270*340 میلی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ نوع خط: به نظر می‌رسد که این نسخه جزء مصاحف حجازی باشد ولی فرانسوا دروش آن را در دسته مصاحف به سبک B.Ia قرار می‌دهد. ✓ تعداد سطور در هر صفحه: مختلف‌السطر بوده و بین 23 تا 25 سطر است. ✓ نقط الاعجام: مانند سایر مصاحف حجازی، برخی از حروف دارای نقطه‌های مستطیل‌شکل با رنگ مشکی هستند. ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه نشان پایان آیات: چند نقطه مستطیل‌شکل مورب که در کنار هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره مشکی‌رنگ که با نقطه‌های قرمز، محاط شده است. ✅ این نسخه توسط یوهان وتس اشتاین (1905-1815) در دمشق به دست آمده است و تقریباً 85% متن قرآن را در بر می‌گیرد. احتمالاً نسخه کامل آن از 245 تا 250 برگه تشکیل شده و 6 برگ موجود در کتابخانه ملی فرانسه با شماره 6087 arabe به احتمال زیاد از همین نسخه است. ❇️ با توجه به روی نسخه، سال‌های تولید آن با احتمال 95% بین سال‌های 663 تا 703 میلادی (سال‌های 42 تا 83 هجری) است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/44) البِرِّ: نيکی، وسعت و فراخی در کار خیر تَنسَونَ: فراموش می‌کنيد. تَتلونَ: تلاوت می‌کنيد. اَفَلا تَعقِلونَ: «پس آيا عقل خود را به کار نمی‌گيريد؟» يا «پس آيا [زشتی کار خود را] نمی‌فهميد؟» 🔸منبع: ، ج1، ص29 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/44) ❇️ قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ: مَرَرتُ لَيلَةً اُسریٰ بی عَلىٰ اُناسٍ تُقرَضُ شَفاهُهم بِمَقاريضَ مِن نارٍ. فَقُلتُ: مَن هٰؤُلاءِ يا جَبرَئيلَ؟ فَقالَ: هٰؤُلاءِ خُطَباءٌ مِن اَهلِ الدُّنيا مِمَّن كانوا يَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَيَنسَونَ اَنفُسَهُم. ❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: در شبی که مرا به معراج بردند از کنار افرادی گذشتم که لب هایشان را با قیچی هایی از آتش می‌بریدند. به جبرئیل گفتم: اینها چه کسانی هستند؟ گفت: اینها سخنوران اهل دنیا هستند که مردم را به کارهای نیک فرمان می‌دادند و خودشان را فراموش کرده بودند. 🔸منبع: مجمع البیان، ج1، ص 215 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَكُم وَاَنتُم تَتلونَ الكِتٰبَ اَفَلا تَعقِلونَ (بقره/44) آیا مردم را به نیکی فرمان می‌دهید و خودتان را فراموش می‌کنید؛ در حالی که کتاب (آسمانی) را می‌خوانید؟! آیا عقل خود را به کار نمی‌گیرید؟! ✅ علما و دانشمندان ، قبل از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، مردم را به ايمان آوردن به وى دعوت مى‌كردند و بشارت ظهورش را مى‌دادند ولى خودشان هنگام ظهور آن حضرت، از ايمان آوردن خوددارى كردند. همچنین بعضى از علماى يهود به بستگان خود كه اسلام آورده بودند توصيه مى‌كردند به ايمان خويش باقى و ثابت بمانند ولى خودشان ايمان نمى‌آورند. ✅ در قرآن کریم بر اساس آیه 5 سوره مبارکه جمعه عالم بى‌عمل، به الاغى تشبيه شده است كه بار كتاب حمل مى‌كند، ولى خود از آن بهره‌اى نمى‌برد. همچنین در کلام دانشمندان، از عالم بی‌عمل به گرسنه‌اى که روى گنج خوابيده، تشنه‌اى که بر كنار آب و درياست، طبيبى كه خود از درد مى‌نالد و... تعبیر شده است. 🔸 منبع: مجمع‌البیان، ج1، ص215؛ تفسیر نمونه، ج1، ص214؛ تفسیر نور، ج1، ص105 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/44) 💢 «اَتَأمُرونَ»: این کلمه از افعال مضارع، صیغۀ جمع مذکر مخاطب است. در این آیه، سه کلمۀ مشابه دیگر از همین گروه وجود دارد. ✓ همزۀ ابتدایی این کلمه از دستۀ ، با نام «همزۀ استفهام» به معنی «آیا» است و جزء کلمۀ اصلی «تَأمُرونَ» نیست. ✓ نکته مورد توجه دربارهٔ «اَتَأمُرونَ»، وجود علامت «رأس العین» بر روی همزۀ میانی این کلمه است که چنانچه قبلا گفته شد وجود این علامت بر روی همزه (در اصطلاح عام، همان الف ایستاده) در ضبط کم‌علامت، اساساً نشانۀ همزه است، کما اینکه وجود دو همزه در ابتدا و در میان این کلمه، به وضوح، گویای این تفاوت در رویکرد ضبط است. ✓ البته در شیوه‌های علامت‌گذاری پنج‌گانه، این مفهوم به شکل‌های متفاوتی نمایش داده شده است: ضبط : أَتَأْمُرُونَ ضبط : اَتَاْمُرُوْنَ ضبط : اَتَاْمُرُونَ ضبط : اَتَاْمُروُنَ ضبط : اَتَأمُرونَ ✅ در اینجا یک مهم وجود دارد که یادآوری آن خالی از لطف نیست و آن، صفت ذاتی حرف همزه، به نام «نَبر» به معنی تیزی است. بر اساس این قاعده در هنگام تلاوت آیات می‌بایست همزه طوری تلفظ شود که با حالت و نسبت به دیگر حروف همراه باشد به گونه‌ای که وجود این حرف در کلمه، کاملا شنیده و احساس شود. البته حرف همزه در قرائات گوناگون، از حروفی است که توجه ویژه به آن وجود دارد و در برخی قرائات با ملاحظاتی خاص مانند از بین بردن آن یا قواعد دیگر تلفظ می‌شود. 💢 شایان ذکر است افعال دیگری که در این آیه آمده است عبارتند از: ✓ «تَنسَونَ» از ریشۀ «ن ، س ، ی» ✓ «تَتلونَ» از ریشۀ «ت ، ل ، و» که این افعال، در زبان عربی، مشمول قاعدۀ و دستخوش تغییراتی شده‌اند که در ادامۀ این مسیر طولانیِ «طرح بر کرانۀ آیه‌ها» به آن‌ها خواهیم پرداخت ان شاء الله. ✓ فعل «تَعقِلونَ» هم از ریشۀ «ع ، ق ، ل» است که در صیغۀ جمع مذکر مخاطب قرار می‌گیرد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 هم‌افزایی مرکز طبع و نشر با مخاطبان خود در پیام‌رسان 👈 به‌منظور هم‌افزایی و ارتباط‌گیری مؤثر و سودمند، واحد رسانه مرکز طبع و نشر قرآن کریم در پیام‌رسان ایتا، گزینه «ارتباط با ادمین» را فعال کرده است. ✅ دنبال‌کنندگان گرامی در صورت داشتن یا و حتی داشتن می‌توانند نظرات خود را با کارشناسان مرکز مطرح کنند. ✅ ارتباط با ادمین: @moshaf_admin 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 9 آبان 1403 🔅 وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوٰةِ وَاِنَّها لَكَبيرَةٌ اِلّا عَلَی الخـٰشِعينَ (بقره/45) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 45 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 334 (j) ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: سبک D 👈 البته نوع خط این مصحف، خاص بوده و با کوفی‌های معمول، متفاوت است، ما این نوع را می‌نامیم. ✓ تعداد برگه‌ها: 53 برگ ✓ ابعاد هر برگه: 287*390 میلی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ نشان پایان آیات: در اصل کتابت، محلی برای انتهای آیات وضع نشده و فاقد علامت است، اما در دوران متأخر، از یک گل هشت‌پر طلایی‌رنگ با نقاط قرمزرنگ استفاده شده است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» کوفی طلایی‌رنگ ✓ علامت تعشیر: یک دایره مذهّب طلایی‌رنگ که تعداد آیات، به حروف، داخل آن نوشته شده است. ✓ نقط الاِعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل مشکی‌رنگ ✓ نقط الاِعراب: ← نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← همزه: نقطه‌های مدوّر سبز ← سایر قرائات: نقطه‌های آبی و زردرنگ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/45) استَعينوا: کمک بجوييد. الصَّبرِ: «صبر» و از جمله «روزه» لَكَبيرَةٌ: قطعاً سنگين و سخت است. 👈 لام، لامِ ابتداست و برای تأکيد به کار می‌رود. الخـٰشِع: متواضع، ذليل و خوار [در برابر خدا] 🔸منبع: ، ج1، ص29 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/45) ❇️ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ فی قَولِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوٰةِ» قالَ: الصَّبرُ الصَّومُ. اِذا نَزَلَت بِالرَّجُلِ الشِّدَّةُ اَوِ النّازِلَةُ، فَليَصُم. ❇️ امام رضا علیه‌السلام دربارۀ این سخن خدا عزوجل که می فرماید: «از و یاری بجویید» فرمودند: منظور از صبر، روزه است. هنگامی که سختی و گرفتاری به سراغ کسی می‌آید، روزه بگیرد. 🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص44 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوٰةِ وَاِنَّها لَكَبيرَةٌ اِلّا عَلَی الخـٰشِعينَ (بقره/45) (در مشکلات و امور مهم،) از صبر و نماز یاری بجویید. و قطعا نماز دشوار است؛ مگر بر فروتنان. ✅ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم لبریز از حوادث تلخ و شیرین است، حوادثی همچون سیل، زلزله، بیماری‌ها، فوت عزیزان و بسیاری از اتفاقات ناگوار که در زندگی هر انسانی پدید می‌آید. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا در مقابل این سختی‌ها راهی وجود دارد که انسان، با انگیزه به زندگی خود ادامه دهد؟ پروردگار متعال، پاسخ این پرسش را در این آیه به ما می‌دهد. او دو چیز گرانبها به ما معرفی می‌کند که اگر از آنها کمک بگیریم هیچ مشکلی نمی‌تواند ما را مأیوس کند، یکی و دیگری است. ، مقاومت و تحمل مشکلات، یک قدرت درونی است که اگر انسان آن را داشته باشد هرگز نمی‌شود و می‌تواند همه آشفتگی‌ها را در خود حل کند و ، همان چیزی است که بزرگان دین هرگاه مشکلی برایشان پیش می‌آمد به نماز می‌ایستادند و از آن کمک می‌گرفتند. امام ششم شیعیان توصیه فرموده‌اند که هرگاه غم و اندوهی از غم‌های دنیا به دل ما وارد شد، وضو بگیریم و دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم آن مشکل را برطرف کند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص7 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/45) 💢 «الصَّلوٰةِ»: درباره این کلمه که 77 مرتبه در قرآن تکرار شده است و کلمات دیگری شبیه به آن، دو نکته وجود دارد: ✓ از نظر رسم المصحف: نگارش این کلمه بر خلاف آنچه تلفظ می‌شود، بدون الف و با حرف واو صورت گرفته است. مطابق آنچه در منابع آمده است، الف در این کلمه تبدیل به «واو» شده و نوشته می‌شود و نگارش آن با الف در کتابت مصحف، کاملا غیرموجه است؛ البته نگارش این کلمه در املای عربی با مرسوم است و اشکالی ندارد. ✓ از نظر ضبط المصحف: و اما در علامت‌گذاری این کلمه، یک نکتۀ مهم وجود دارد؛ در چهار شیوه از شیوه‌های علامت‌گذاری، بالاتفاق الف کوچک بر روی حرف واو به نشانۀ صدای مدی «آ» گذاشته شده است (وٰ) و قرائت آن، عموما بدون اشکال و صحیح انجام می‌شود، لیکن وجود حرکت فتحه همراه الف مدی در شیوۀ موجب شده است تا بسیاری از تلاوت‌کنندگان، حرف «لام» را در این کلمه با حرکت فتحه و حرف «واو» را با حرکت الف مدی بخوانند که نتیجۀ آن در تلفظ، منجرّ به تبدیل کلمه از مفرد (صَلاة) به جمع (صَلَواة) شده است. ← از این دست کلمات در آیات دیگر قرآن نیز وجود دارد؛ مانند: زکَوٰة ، حیَوٰة ، غدَوٰة و ... ضبط : الصَّلَوٰةِ ضبط ، ، و : الصَّلوٰةِ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم حجة الاسلام شهیدی‌پور 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم حجة الاسلام شهیدی‌پور ✅ مرحوم حجة الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور در سال 1337، در شهر مقدس قم متولد شد. ایشان در سال 1351 وارد حوزه‌ علمیه قم شد و در کنار علوم حوزوی به یادگیری فنون قرائت و حفظ قرآن کریم پرداخت. وی بیش از 22 سال در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه معتبر کشور به تدریس علوم قرائات پرداخت. ✅ در معرفی این استاد وارسته همین بس که در زبان دوستان و آشنایان، حُسن خلق و رفتار متواضعانه‌اش مثا‌ل‌زدنی بود و در انتقال هر آنچه می‌دانست به سایر قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان، همواره کوشا بود و خود را هیچ‌گاه بی‌نیاز از فراگیری علوم قرآنی نمی‌دانست. ✅ از مهمترین فعالیت‌های قرآنی ایشان در مرکز طبع و نشر قرآن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. عضویت در شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر و تأثیرگذار در تعیین راهبردها و استراتژی‌های مرکز 2. عضویت فعال در شورای علامت‌گذاری وقف و ابتدای مصحف جمهوری اسلامی ایران 3. مؤلف مؤخَّرهٔ تجویدی به سفارش مرکز (قرآنی که به نکات تجویدی مورد استفاده عموم مردم ختم می‌شود.) 4. مؤلف کتاب مستندات و مواضع وقف و ابتدا 5. مروج مصحف جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی 6. مشوق دانشجویان جامعة المصطفی العالمیة به‌عنوان مدیر گروه قرائات در نوشتن پایان‌‌نامه‌های مرتبط با مباحث علمی مرکز؛ موضوعاتی همچون رسم، قرائات و وقف و ابتدا 7. پل ارتباطی بین مرکز طبع و نشر و جامعه روحانیت و خصوصا مراجع عظام تقلید به واسطه تدریس در حوزه‌های علمیه و مورد اعتماد بودن ایشان نزد مراجع عظام ✅ این استاد برجسته قرآنی، سرانجام در روز یک‌شنبه 23 مردادماه 1401 مصادف با 16 محرم‌ 1444ه‍.ق رحلت کرد و پس از تشییع و اقامه نماز بر پیکر ایشان توسط آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به خاک سپرده شد. پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به خانواده آن مرحوم و اخوان، حکایت از جایگاه ارزشمند این دانش‌آموخته مکتب قرآن دارد. 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 12 آبان 1403 🔅 وَاتَّقوا يَومًا لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیـًٔا وَلايُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ وَلايُؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَلا هُم يُنصَرونَ (بقره/48) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 48 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: (507623)،(3) ✓ محل نگهداری: آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام- کربلا ✓ خط: با قلم زر ✓ تعداد برگه‌ها: 53 برگ ✓ ابعاد برگه‌ها: 164*217 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: کاغذ ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 5 سطر ✓ نشان پایان آیات: در زمان کتابت، علامتی برای انتهای آیات وضع نشده، اما در دوران متأخر یک گل 8 پر طلایی به این منظور استفاده شده است. ✓ علامت تخمیس: وضع یک گل به شکل قطره اشک که در میان آن، حرف «هاء» آمده و رسم یک شمسه منقش و مذهّب در حاشیه که در میان آن، کلمه «خمس» نوشته شده است. ✓ علامت تعشیر: وضع یک دایره طلایی که شماره آیه به حساب ابجد، داخل آن آمده و رسم یک دایره منقش طلایی در حاشیه که در میان آن، عدد آیات به حروف نوشته شده است مانند «عشرون، ثلاثون و …» ✓ نقط الاعجام: تمام حروف دارای نقطه هستند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از حرکات به شیوه خلیل بن احمد فراهیدی ✓ قرائت نسخه: بر اساس قرائت ابوعمرو بصری کتابت شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و به خط و با یک حاشیه تزیینی ✅ نسخه، حاوی جزء اول قرآن کریم است. ❇️ در سال 2015 این نسخه را همراه با توضیحات آقای علی الصفار به‌صورت عکسی منتشر کرده است. دیدگاه محقق چنان بوده که این نسخه به خط ابن بواب، کاتب مشهور دوران عباسی است، اما به نظر می‌رسد این انتساب صحیح نباشد زیرا چنانکه قبلاً گفته شد این نسخه شامل تنها یک جزء از قرآن کریم بوده و برخی از اجزای آن در کتابخانه‌ها و موزه‌های دیگر یافت شده است، به‌عنوان مثال جزء 26 در کتابخانه ملی فرانسه، جزء 18 در موزه هنرهای زیبا (بوستون) و جزء 28 در مجموعه ناصر خلیلی در لندن نگهداری می‌شود. بر اساس نسخه مجموعه خلیلی این مصحف شریف در سال 607 هجری قمری برای یکی از سلاطین زنگی در شهر سنجار به نام قطب الدین محمد بن زنگی کتابت شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/48) اتَّقوا يَومًا: خود را در امان نگه داريد از روزی که... لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ: «هيچ‌کس نمی‌تواند مسئوليت شخص ديگری را به عهده بگيرد.» يا «هيچ‌کس نمی‌تواند به جای ديگری، حقی را ادا کند.» عَن: به جای لايُقبَلُ: پذيرفته نمی‌شود. لايُؤخَذُ: گرفته نمی‌شود. عَدلٌ: عوض، جايگزين، فديه. 👈 در اينجا يعنی هر چيزی که داده می‌شود تا از مجازات شخص، صرف نظر شود. 🔸منبع: ، ج1، ص30 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/48) ❇️ قالَ الاِمامُ العَسكَرِیُّ عَلَيهِ السَّلامُ: ثُمَّ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَاتَّقوا يَومًا لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَيئًا» لاتَدفَعُ عَنها عَذابًا قَدِ استَحَقَّتهُ عِندَ النَّزعِ «وَلايُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ» يَشفَعُ لَها بِتَأخیرِ المَوتِ عَنها «وَلايُؤخَذُ مِنها عَدلٌ» لايُقبَلُ [مِنها] فِداءٌ [بِمَكانِهٖ] مَكانَه يُماتُ وَيُترَكُ هُوَ. ❇️ امام حسن عسکری «ع»: خداوند فرمود: «و خود را از (سختی) روزی حفظ کنید که کسی به جای شخصی (دیگر)، حقی را ادا نمی‌کند» کسی نمی‌تواند عذابى را كه شخص در هنگام مرگ، مستحق آن است از او دور کند «و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود» که برایش تأخير مرگ را شفاعت کند «و جایگزینی (برای رهایی) از او گرفته نمی‌شود» یعنی جایگزینی [از او] پذيرفته نمی‌شود تا به جایش کشته شود و او رها شود. 🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری «ع»، ص241 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاتَّقوا يَومًا لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیـًٔا وَلايُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ وَلايُؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَلا هُم يُنصَرونَ (بقره/48) و خود را از (سختی) روزی حفظ کنید که کسی به جای شخصی (دیگر)، حقی را ادا نمی‌کند و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود و جایگزینی (برای رهایی از عذاب) از او گرفته نمی‌شود و یاری نخواهند شد. ✅ در تفسیر این جمله از آیه كه می‌فرماید: «و شفاعتی از او پذیرفته نمی‌شود» گفته‌اند بیانگر این مطلب است كه هیچ‌كسی در قیامت بدون اجازه خداوند پذیرفته نخواهد شد؛ ولی كسانی كه خدا به آنها اجازه شفاعت بدهد، شفاعت می‌كنند و خدا نیز شفاعت آنها را قبول خواهد كرد؛ چنانكه خداوند در آیه 109 سوره طه فرموده است: «در آن روز، شفاعت (هیچ‌كس برای كسی) سودی ندارد؛ مگر این‌که (خدای) رحمان درباره‌ او اجازه‌ (شفاعت) دهد و سخن (شفاعت‌كننده) را در مورد شفاعت‌شونده بپسندد.» ✅ این آیه و مانند آن، ویژه و افرادی است كه به دلیل گناهان سنگین، از شفاعت محرومند و بنابراین با آیات شفاعت و روایات بسیاری كه می‌گویند پیامبر «ص» و سایر معصومان «ع» برای این امت شفاعت می‌كنند، منافات ندارد. البته تذكر این مطلب ضروری است كه شفاعت، نه تشویق به گناه است و نه عامل عقب‌افتادگی و نه چیزی شبیه به پارتی‌بازی در جامعه‌های دنیای امروز؛ بلكه یک راهكار مهم است كه از جهات گوناگون، آثار مثبت و سازنده‌ای دارد؛ مانند اینكه در گنهكاران، و فكر ایجاد می‌كند و اجازه نمی‌دهد آنها به‌خاطر نومیدی از بخشایش گناهان، در آلودگی غوطه‌ور شوند. ✅ همچنین كسی كه به شفاعت امید دارد، سعی می‌كند به‌نوعی با شفاعت‌كننده رابطه برقرار كند و كاری انجام دهد كه موجب خشنودی اوست و همین رابطه معنوی، باعث انتقال صفات نیكوی شفاعت‌كننده به شفاعت‌شونده می‌شود. ✅ همانطور كه گفته شد، مهمترین شرط شفاعت، اجازه خداست و بی‌شک كسی كه به شفاعت، امید دارد، باید مقدمات این اجازه را به نحوی فراهم كند؛ یعنی كاری انجام دهد كه مورد پسند خدا باشد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص7 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹