eitaa logo
علی مترقّب
790 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هواللّطیف 🔸 ضرورت قرائت مناجات خمس عشره امام سجاد علیه‌السلام در سلوک الی‌الله : (مرحوم علامه طهرانی رضوان‌الله علیه) به صحیفه کامله سجّادیّه و دیگر ادعیه حضرت زین العابدین علیه السّلام خصوصاً مناجات خمس عشره و انجیلیّه صغرى و انجیلیّه کبرى سفارش اکید مى فرمودند. به بسیارى از شاگردانشان مى فرمودند که هر روز لاأقلّ یک مناجات از مناجات هاى خمس عشره را در نماز شب یا در ساعتى دیگر در خلوت بخوانند. انس با صحیفه کامله سجّادیّه و صحیفه علویّه و دیگر ادعیه عالیةالمضامینى که از اهل بیت علیهم السّلام روایت شده است از نظر شریف ایشان، براى سالکین الى الله خصوصاً طلّاب و أهل علم از ضروریّات بود و بدون انس با این ادعیه و مداومت بر قرائت آن، طىّ راه سلوک را غیرممکن مى‌شمردند. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔸اوج عرفان اسلامی، فناء نیست! : نه تنها سلوک باید سازگار با جامعه باشد بلکه اصلا باید در متن جامعه سلوک کرد. در این طرح، کار و خانواده و جامعه و مسئولیت اجتماعی کنار گذاشته نمی‌شود. این امور به گونه‌ای معنا می‌شود که خود اینها می‌شود سلوک. در این دیدگاه، انسان مناسب با اجتماع، هیچ چیز را حذف نمی‌کند و در دل اجتماع می‌خواهد سلوک کند. باید در جامعه باشی و سلوک کنی. جامعه و خانواده و شغل باید باشد؛ سلوک اساسی این است. به نظرم حضرت استاد (مرحوم علامه حسن‌زاده) به این سبک نزدیک است. این سبک همان سنت ملاحسین‌قلی همدانی است. یکی از شاگردان حضرت استاد می‌گفت: ایشان ما را نه از درس و بحث انداخت، نه از زندگی؛ با این حال، ما را به سلوک کشاند. این را می‌گوییم عرفان مثبت، عرفان فعال. عرفان حاضر در اجتماع بدون هیچ گونه تعارض و تهافت. اینکه هم خانواده و هم اجتماع و هم شغل باید باشد و هم عرفان باید باشد، این یک تلائم خاصی می‌طلبد. برخی عرفان‌ها دنیا را به گونه‌ای نگاه می‌کنند که کلاً باید آن را کنار گذاشت. برخی دنیا را تماماً رنج و زحمت می‌دانند؛ برخی از عرفان‌های هندی این گونه‌اند. برخی از عرفان‌ها می گویند: اوج فنا است و هیچ بازگشتی در کار نیست. این نگاه با واقعیت هیچ انسانی سازگار نیست. ولی برخی از اندیشه‌ها می‌گویند: اوج فنا نیست، بلکه باید به بقاء بعد الفناء رسید. در بقاء بعد از فنا انسان حقانی می‌شود. اما جهت این‌سویی و خَلقی‌اش هم باید مراعات کرد و حقِّ حق را هم ادا کرد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالولیّ 🔸سلوکِ اجتماعی به حذفِ حدهاست. : انسان نسبت به افعالش شامل دارد. افعالِ انسان شأنِ انسان هست. این‌ها با هم تفاوت زیادی دارند. منِ انسان شامل همه اینهاست، با همه آنها هست ولی عینِ آنها نیست. انسان گسترده شده در اجتماع و تشکیلات، در عين اینکه در همه هست، ولی حدّ موطن را پیدا نمی‌کند، حدّ افراد را پیدا نمی‌کند. لذا تقابل ایجاد نمی‌شود، رئیس و مرئوس پیش نمی آید که این‌ها حد زدن است. این شمول هرچه جلوتر رود، حدها شکسته می‌شود، نه اینکه حد ایجاد شود. به تعبیر فلسفی، بسيطة الحقيقة کل الاشیاء و لیس بشیء منها. هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای؟ من در میان جمع و دلم جای دیگر است 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
11.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالنور ❤️ اشعاری برای توسل به حضرت عباس ❤️ : مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل می‌کرد: یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصّص چشم و اوّلین چشم پزشک تهران بود. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین می‌گفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسّل خیلی مؤثر است: ای ماه بنی هاشم خورشید لقاء، عباس ای نور دل حیدر شمع شهدا، عباس از محنت و درد و غم ما رو به تو آوردیم دست من مسکین گیر از بهر خدا عباس در میان اهل دعا معروف است که این شعر تأثیر فوق العاده‌ای دارد، اگر چه از نظر شعری ارزش چندانی ندارد. این شعر را خواندم و خوابیدم. در خواب دیدم: در دریا افتاده‌ام و درحال غرق شدن هستم. شخصی بیرون آب بود. به من فرمود: دستت را به من بده و اشاره کرد و مرا نجات داد. از او پرسیدم: شما کیستید؟ فرمود: عباس! این واقعه همان شبی واقع شد که من چشمم را عمل کردم. فردا دکتر امین الملک چشمم را معاینه کرد و گفت: آقا سیّد، معجزه کردی؟! گفتم چطور؟ گفت: آن چشمی که من دیده بودم و عمل کردم، چشم نبود. چه اتفاقی افتاده؟ گفتم: بله، معجزه شده است و ماجرای توسّلم به حضرت اباالفضل علیه السلام را برایش نقل کردم. 📚جرعه ای از دریا، ج۳، ص۵۷۵ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
جایگاه بحث نبوت در فلسفه صدرایی،استاد یزدانپناه،جلد ۸ اسفارج۳.mp3
1.6M
هوالعلیم 🔸 جایگاه بحث نبوت در فلسفه صدرایی و ارتباط آن با مباحث اجتماعی : فیلسوفان بحث نبوت را به شکل اجتماعی می‌بندند‌. بحث‌های جامعه را در فلسفه باید در بحث نبوت بگردید. نبی کیست؟ وصل به آسمان، عقل کل، فانی در حق بیش از عقل کل و از یک سو در خلق. جناب ملاعبدالرزاق کاشانی در کتاب تأویلاتش که به نام تأویلات ابن عربی چاپ شده است، دارد که در سفر چهارم، کل جامعه نفسِ نبی می‌شود. عین همین عبارت را صدرا دارد. صدرا تمام مباحث حکمت را در چهار سفر می‌‌گنجاند. حتی بحث نبوت را هم در فلسفه می‌گنجاند و از دلِ آن فلسفه سیاسی درمی‌آورد. صدرا تمامِ عقاید دینی را با همه تفاصیلش، فلسفیاً بررسی کرده است است؛ مثل بحث صراط، برزخ و ... . 📚 اسفار،جلد ۸، جلسه ۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔸 استاد سلوکی و مکاشفات مرحوم آیت‌الله خوئی به روایت آیت الله شبیری زنجانی زمانی که مرحوم آقای خوئی با آقای قاضی ارتباط داشته و مشغول سلوک بوده و دستور کارهایی انجام می‌داده، از آقای خوئی نقل شده است که من آن وقت تسبیح موجودات را حس کردم، حتی گربه‌ای ازیک طرف دیوار به آن طرف دیوار پرید، پرش گربه هم تسبیح می‌کرد. پرش که خودش یک چیزی است، خود آن پرش هم تسبیح می‌کرد! و می‌گفته که تمام دوره عمر ما را هم سیر داده بودند، حتی بعد از وفاتش را هم دیده بود. خلاصه در این عوالم بود. سید علی خلخالی می‌گفت که من آقای خوئی را از این مسیر برگرداندم. گفت: چون دیدم برای فقاهت خیلی مستعد است،‌ به پدرش نامه نوشتم و گفتم:‌ شما به گونه‌ای که نداند از جایی تحریک شده است، ادامه این جور کارها را تحریم کنید. می‌گفت که پدرش هم نامه نوشت: غیر از فقه و اصول وارد شدن در اشتغال‌های دیگر را بر شما حرام می‌کنم. ایشان هم شبهه شرعی کرد و دیگر سلوک را تعقیب نکرد. این را از آسید علی آقا خلخالی شنیدم. جریان سیر دادن تمام عمر را خیلی‌ها نقل کردند. یکی ـ دو نفر نبودند که من ضبطش کنم. الآن اگر ازاین آقایان نجفی‌ها که آقای خوئی را درک کردند یا شاگردش بودند، بپرسید، این را می‌دانند و ممکن است مستقیم شنیده باشند. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۱، ص ۶۱۶. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔸 اجتهادِ ده ساله‌ی طلبه کوشا حفظه الله: تا می‌توانید درس بخوانید و از این جوانیتان حداکثر استفاده را ببرید! رفقا همه خوش‌استعداد و خوب هستند؛ بنده به شما قول می‌دهم که یک طلبه خوش استعداد و کوشا و مجدّ اگر ده سال بی‌وقفه در همه ایام هفته درس بخواند، مجتهد می‌شود. 📚 کتاب گلشن احباب، ج ۱، ص ۷۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔸دستورالعمل سلوکی علامه حسن زاده به یکی از شاگردان از اين كمترين دستورالعمل خواسته ايد، آقاى من صداى دهلى را از دور شنيده ايد و از نزديك هم به انبار كاه برخورد مى كنيد. مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم , به عرض مى رسانم كه دستورالعمل انسان, قرآن است كه ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم داعى تنها دستورى كه الان مى تواند به حضور جنابعالى عرض كند اين است كه مراقبت را حفظ بفرمائيد يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مى برى. مى‌دانيد كه همنشين مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذير است. نفس انسانى، كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم بسر مى برند كم كم ملكوتى مى‌شوند. سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است: گر بشكافند سراپاى من جز تو نيابند در اعضاى من 📚نامه ها و برنامه، ص ۲۲۵. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالبصیر 🔸 انقلاب کردیم تا فُصوص را قبل از جامع‌ المقدمات بخوانیم ⬅️ خانم فاطمه سادات طباطبایی (عروسِ رهبرِ راحلِ انقلاب اسلامی): روزی نزد حضرت امام کتاب «فُصوص‌الحِکم» محیی‌الدین ابن‌عربی را می‌خواندم. آقا سید احمد داخل شد و امام به او توجه کرد و گفت: «همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم به‌ خاطر اینکه فصوص را قبل از جامع‌المُقدمات بخوانیم و تدریس کنیم» 📚 قبسات من سیرة الإمام الخمینی، ج ۴، ص ۳۱۵. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
خدمات جناب صدری در نفس اسفار،استادیزدانپناه،ج۴ نفس اسفار.mp3
2.65M
هوالخالق 🔸اهمیت مباحث نفس در فلسفه و خدمات صدرا در نفس اسفار : در تلقی صدرا با این سبکی که در این کتاب آمده است، قرار است این کارها را انجام دهد: ۱. خودشناسی ۲. پوشش مباحث اعتقادی معاد ۳. پوشش مباحث اعتقادی نبوت و امامت راهِ ورود به بسیاری از مباحثِ سنگینِ معاد، نبوت و امامت مسأله نفس است. یک پای صدرا در فلسفه است و یک پای صدرا در مباحث شریعت. فلوطین از عارفان بالله و فیلسوفان اشراقی قَدَر است و تا مقام فناء هم رفته است. گاهی در حواشی کتب صدرا دارد که در فلان روز به برکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها توانستم مسأله را حل کنم. صدرا در معاد جسمانی کار اجتهادی فهم متن دینی + قدرت تحلیل، هیچ کس به پای صدرا نمی‌رسد. هم کار اجتهادی می‌کند و هم فیلسوفانه. خصوصا امروزه به خاطر مباحث فلسفه ذهن بابد نفس را خیلی جدی بگیریم‌ که در علوم انسانی به آن نیاز داریم. صدرا نفس را زمینه‌ی بنیادهای اندیشه دقیق عقلانی از سلوک قرار داده است. یکی از کارهای خوشِ صدرا همین است. مثلا فناء؛ بهترین تحلیل فلسفی عمیق از فناء او را ارائه داده است‌. یکی از نتایج مهم آن این شد که فیلسوفان قَدَر صدرایی که این‌ها را می‌خوانند، نوعاً از سر از عرفان به شکل عملی درآورده‌اند؛ مثل ملا علی نوری، ملاهادی سبزواری و ... . و اصلا نَفَس گرمِ معنوی‌شان در کارها و حاشیه‌شان آمده است. از یک طرف در علم به مبدأ، آنها را به عرفان نظر کشیده است و از یک طرف عرفان عملی. 🎙برای توضیحات تکمیلی صوت را . 📚 اسفار، ج ۸، جلسه ۴. 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 جلوه ای از شرک در زندگی : هيچ وقت عالِم حوزوی و يا دانشگاهی مجاز نيست كه بگويد من خودم زحمت كشيدم عالِم شدم اگر ـ خدای ناكرده ـ چنين حرفی زد بايد استغفار كند، زيرا اين همان حرف قارون است، بسياری از ماها ممكن است ـ خدای ناكرده ـ اسلامی حرف بزنيم، ولی قارونی فكر بكنيم.  وقتی به او(قارون) گفتند: از مالت در راه صحيح بهره‌ برداری كن، گفت: من خودم زحمت كشيدم به فنّ اقتصاد آگاه بودم و مالك شدم ﴿إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِی﴾ همين حرفِ ناصوابی كه احياناً از خيلی از ماها شنيده ميشود ميگوييم چهل سال زحمت كشيديم به اينجا رسيديم، در حالی كه چهل سال فيض خدا ما را به اينجا رساند، نه ما زحمت كشيديم. 📚درس اخلاق ۳۰ آذر ۹۱ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔸 فلسفه صدرایی باعث پیروزی انقلاب است حدوثاً و بقائا : به آراء فلسفی امام رسیدم و برایم محرز شد که بی‌تردید امام یک فیلسوف صدرایی است. به هر حال آرای ایشان و عبارات و اشارات مستقیم و غیر مستقیم ایشان، حکایت از این نگرش و تأثیر آن بر انقلاب می کند. من به دنبال آن عنصر می گشتم و برای من صرف اینکه امام فیلسوفی صدرایی و بدون توجه به دلالت های عملی منبعث از این تفکر باشد، کافی نبود. در نهایت در اندیشه امام به نوعی ناثنویت گرایی توحیدی رسیدم که غالباً از آن با مفهوم"کل گرایی توحیدی" یاد می کنم. به هر حال، امام تصریح دارند که این انقلاب یک هدیه و تحفه الهی است که نصیب این ملت غارت زده شده است. این هدیه الهی باید یک صبغه الهی هم داشته باشد. من آن صبغه را در مفهوم ناثنویت گرایی غیر تقلیل گرا و غیر متصلب صدرایی یا کل گرایی توحیدی یافتم که به رغم قبول کثرت شأنی اشیا و موجودات با عنایت به وحدت شخصی وجود همه چیز را از او و به سوی او می داند. این کل گرایی توحیدی حتی در پیوند نظر و عمل هم مشهود است. به تعبیر امام خمینی(ره) در نظر هم عمل لازم است. حسب این کل گرایی توحیدی بسیاری از مواضع امام مثل رابطه دین و سیاست، رابطه اخلاق و سیاست، فرد و جامعه و آخرت و دنیا برایم روشن شد. 📚مصاحبه مجله سمات با مرحوم استاد افروغ 🔻علی مترقّب🔻 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687