هوالحی
#مناسبتی #استاد_سلوک
🔸 خاطرات مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی
📌قسمت هفتم
چند تا بشارت در این خواب شما بود و خداوند به من چیزهائی خواهد داد که تا به حال نداده و چیزهائی هم داده که من باید شکرش را بجا بیاورم.
بعد به یک نفر دیگر گفتم گفت این پیام فوتشان بوده و شما نباید به ایشان میگفتی.
چون تو بچه حال بودی این پیام را فرستادند که تو آماده بشوی. از الی الله این مطلب فهمیده میشود.
وقائع زیادی با مرحوم علامه طباطبائی برایم پیش آمد. من باز هم دنبال استاد بودم.
در همان دوران استخاره کردم بروم تهران خدمت خود علامه طهرانی و فقط آنجا باشم. آیه عجیبی آمد. این آیه آمد: و جَعَلناهم أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا و أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ و إِقامَ الصَّلاةِ و إيتاءَ الزَّكاةِ و كانوا لنا عابدين
رفتم تهران خدمتشان و این استخاره را برایشان گفتم و خیلی خوشحال شدند، ولی فرمودند:
«پسر جان من شما را انسان صادقی یافتم و شما را دوست دارم و دوست دارم به جائی برسی و مضایقهای ندارم. ولی حوالهات پهلوی من نیست. سالکین هر کدام حوالهای دارند و حوالهشان پهلوی یک نفر است و حواله شما پهلوی من نیست. ولی هر وقت خواستید، به منزل ما بیائید و اگر خواستید بیائید مسجد ما.»
و خیلی مواظب بودند دل من نشکند و لذا این طور تعبیر کردند.
در همین دوران یکی از رفقای سلوکی که در این چند ماه با من برخورد کرد گفت شما آشیخ علی پهلوانی را میشناسی؟ گفت ایشان هم از شاگردان برجسته آقای بهجت است و هم علامه طباطبائی.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی
#مناسبتی #استاد_سلوک
🔸 خاطرات مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی
📌قسمت هشتم
ما رفتیم خانه علامه سعادتپرور رضواناللهعلیه و ایشان گفتند من وقت ندارم و بعد یک مثال زدند و فرمودند مرغ وقتی کرچ میشود و تخم مرغ زیرش میگذارند بیشتر از ده دوازده تا تخم نباید زیرش بگذارند و اگر بیشتر بگذارند اینها همه خراب میشوند و نمیرسند ولی ده دوازده تا باشد میتواند آنها را پرورش دهد.
استاد به منزله مرغ است و شاگرد هم به منزله جوجه و من وقتم پر است و هیچ فرصت ندارم.
گفتم هفتهای یک ساعت وقت ندارید؟ گفتند چرا هفتهای یک ساعت وقت دارم. گفتم من به همین قبول دارم. گفتند بیا و همان شرط علامه طهرانی را ایشان هم کردند که سر ساعت بیا و سر ساعت برو.
در خانه ایشان نه عکس کسی بود و نه تصویری، فقط در قابی نوشته بود قال الصادق علیه السلام: القلب حرم الله فلاتسکن حرم الله غیر الله.
یک سال گذشت و من خیلی از ایشان استفاده کردم ولی ایراد من به ایشان این بود که راه کند طی میشود. یک بار هم به ایشان گفتم آقا شما خیلی با کندی و احتیاط راه میروید و اینطوری عمر نوح میخواهد که انسان برسد. اجازه بدهید من پیش کسی دیگر بروم منتها با نظارت خود شما.
فرمود اشکالی ندارد و من منعی نمیکنم شما برو ولی همینجا صبر میکردی بهتر بود.
گفتم من نمیتوانم صبر کنم و بیقرارم و از بیقراری به همه جا میروم و به هر کس احتمال میدهم چیزی داشته باشد سر میزنم و تا به حال چهل پنجاه تا از این افرادی را که مدعی بودهاند دیدهام.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی
#مناسبتی #استاد_سلوک
🔸 خاطرات مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی
📌قسمت نهم
در این بین آقائی مرا جذب کرد که همانطور که من دلم میخواست با شتاب داشت راه میرفت. بعضی ها میگویند باید سالک مجذوب شد نه مجذوب سالک. خود آیةالله سعادت پرور نظرشان همین بود. باید سالک مجذوب بود. من هم الآن به همین اعتقاد دارم ولی آن زمان بیتاب بودم و حالم طوری بود که در خیابان همینطور راه میرفتم و گریه میکردم و میگفتند این دیوانه شده است و بعضی میگفتند ریاکار است ولی هرچی میگفتند میگفتم عیبی ندارد در راه دوست همه چیز خیر است.
در آن ایام من تا پنجاه نفر را ملاقات کردم و با بعضی از ایشان دو سه جلسه بیشتر نبودم و با بعضی از ایشان بیشتر بودم و در آن مقطع چون خیلی بیقرار بودم پیش چند نفر میرفتم و در اثر ارائه طریقهای مختلف و سخنهای مختلف گیج شدم و چند ماهی همینطور نمیدانستم چکار بکنم. ولی خداوند من را رها نکرد و قسمت شد با مرحوم آشیخ عباس هاتف قوچانی ملاقات کردم و خدمتشان رسیدم.
سال ۶۰ بود که از مکه آمدند ایران و از ایران که رفتند فوت کردند. سال آخر عمرشان بود. اول که خدمتشان رفتیم با چند نفر همراه رفتیم.
روز آخر که میخواستند بروند فرمودند آقای شوشتری حالا فهمیدم چرا حواله ایران را به من دادند؟ پرسیدم برای چی؟ فرمودند فقط به خاطر شما بوده است.
📚مصاحبه با مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری؛ ویژهنامه پرتویی از نورمجرّد، ص۹۶.
#انسان_کامل #علامه_طباطبایی
#علامه_طهرانی #سیر_و_سلوک
#استاد_سعادتپرور
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹سیر اجتهاد در علوم عقلی
🔸از دیدگاه استاد شیخ علی رضایی تهرانی
⬅️ مرحله اول :
۱. درس گرفتن منطق مظفر
۲. مطالعه شرح شمسیه
⬅️ مرحله دوم :
۱. درس گرفتن منطق منظومه
۲. مطالعه شرح مطالع
⬅️ مرحله سوم :
۱. درس گرفتن منطق اشارات
۲. منطق ریاضی (به صورت مختصر)
⬅️ مرحله چهارم :
۱. درس گرفتن برهان شفا
۲. درس گرفتن بخش مغالطات شرح حکمت الاشراق
۳. مطالعه منطق فازی
۴. اشارات جلد دوم و سوم یا التحصیل بهمنیار
۵. شرح التجرید یا الهیات آیتالله سبحانی
⬅️ مرحله پنجم :
۱. درس گرفتن الهیات شفاء
۲. درس گرفتن نفس شفاء
۳. مطالعه کتاب دلائل الصدق مرحوم مظفر
۴. حکمت اشراق استاد یزدان پناه
۵. نهایة الحكمة با حواشی استاد فیاضی
⬅️ مرحله ششم :
۱. شرح منظومه (بخش نفس و معاد)
۲. حکمت الاشراق
۳. اسفار، جلد ۱ و ۲
⬅️ مرحله هفتم :
۱. شرح فصوص قیصری
۲. اسفار، جلد ۳ و ۶
۳. اصطلاحات صوفیه ملاعبدالرزاق کاشانی
⬅️ مرحله هشتم :
۱. مصباح الانس ابن فناری
۲. اسفار، جلد ۷، ۸ و ۹
⬅️ مرحله نهم :
۱. یادگیری مقداری علم اعداد و علم حروف
۲. مطالعه دقیق بخشهایی از فتوحات
۳. پرداختن به عرفان عملی و کتاب های عرفانی مانند شرح منازل السائرين ملاعبدالرزاق کاشانی
۴. کتاب سیر و سلوک، طرحی نو در عرفان عملی شیعی
⬅️ مرحله دهم :
بررسی آیات و روایات عرفانی، حکمی و اعتقادی به تفصیل پرداخته شود. (از مرحله سوم شروع شود.)
#سیر_تحصیل_فلسفه_و_عرفان
#تراث_حکمی_عرفانی
#استاد_رضاییتهرانی
#سیر_تحصیلی
🔰 علی مترقّب 🔰
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 سیر تحصیلی تفسیر قرآن
🔸از دیدگاه استاد یزدان پناه
⬅️ مقاصد سطح اول :
۱. صرفِ آشنایی با قرآن
۲. لایه خفیفی از معارف قرآنی با طعم اخلاقی و سلوکی
۳. مقداری ناظر به احادیث تفسیری
۴. مواجهه جدی با فضای ادبی قرآن و عبور از محدودیت ها و معضلات آن
📌متن اصلی: تفسیر شبّر
📌 متن پشتیبان: تفسیر صافی
⬅️ اهداف سطح دوم:
۱.تقویت جنبههای علمی تفسیر
۲. توجه به مبانی، مسالک و روشهای تفسیری
۳. بیان مرحله نخست مباحث سلوکی و معرفتی
۴. حضور جدیتر احادیث تفسیری
۵. مقداری بحث قرائات
۶. آشنایی با ذائقه های اجتماعی در تفسیر ۷.بحث عمیق لغوی و نحوی تا نزدیک ساحت اجتهادی
۸. مباحث بلاغی
📌 متن اصلی: جوامع الجامع
📌متن پشتیبان: تفسیر کشاف + مفردات راغب
⬅️ مقاصد سطح سوم:
۱. بحث عمیق مبانی و روشهای تفسیری
۲. نقد مدقانه درباره روشهای مختلف
۳. مباحث سلوکی به صورت اجتهادی
۴. مباحث معرفتی از افق عرفانی
۵. مباحث روایی با تمام دقتها
۶. جدی شدن رویکرد اجتماعی و ذائقه تمدنی
۷. روشهای تفسیر موضوعی (بهترین مدل برخورد استنشاقی با قرآن)
📌 متن اصلی: تفسیر المیزان
📌 متن پشتیبان: تفسیر مجمع البیان
📚 منزلت بیمانند المیزان
#تفسیر_قرآن
#سلوک_قرآنی
#سیر_تحصیلی
#استاد_یزدانپناه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#نفی_خواطر
🔸رمز پرواز
#آیتالله_حسینیطهرانی حفظه الله :
راهِ خدا، راه جمع کردن است؛ یعنی حالت جمعیّت خاطر باید برای انسان حاصل شود نه تفرقه.
ز فکر تفرقه باز آی تا شوی مجموع
به حکم آنکه چو شد اهرمن سروش آمد
منظر دل نیست جای صحبت اضداد
دیو چو بیرون رود فرشته درآید
حالت جمعیّت به خودش بگیرد تا بتواند پرواز کند. مرغ تا بالهایش را جمع نکند، نمیتواند پرواز نماید.
📚گلشن احباب، ج ۹، ص ۱۹۷.
#تصحیح_خیال #سلوک
#عرفان_عملی #مراقبه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
مقام غلامان فرزندان حضرت زهرا س در کلام محی الدین.mp3
660.7K
هوالنور
#عرفان_اسلامی
🔸مقامِ غلامانِ اهلبیت علیهم السلام در کلام ابن عربی
#استاد_یزدانپناه :
ابن عربی در توضیح "سلمان منا اهل البیت" با استناد به روایت امام صادق علیهالسلام (غلامُ القوم منهم) میگوید که هر کس غلام هر قومی باشد، منسوب به آن قوم است.
تفسیر ظاهری روایت که مشخص است. اما تفسیر باطنی اینست که هر کس به معنای دقیق غلامی اهل بیت کند و اهل بیت را هم مشخص میکند و اسم میبرد که منظور اولاد حضرت زهرا سلامالله علیها هستند، از کسانی میشود که دارای مقام "سلمان منا اهل البیت" هستند و میگوید حضرت خضر هم از اینهاست.
یکی از خواص این مقام، دانستن احکام الله واقعی است و به تعبیری دیگر احتیاجی به بررسی اینکه حدیث ضعیف است یا قوی، ندارد. نه قوت سندی و نه ضعف سندی دیگر او را از تشخیص حکم الله واقعی منع نمیکند.
#سلمان_فارسی #حکم_الله
#ابنعربی #شریعت
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالولیّ
#مناسبتی #ظهور
🔹ملاقاتِ امام عصر علیهالسلام
#آیتالله_جوادیآملی :
امروز فرمایش امام زمانمان چیست؟
اگر کسی این لباس روحانیت را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ کند، عاقل باشد، عادل باشد، پاک باشد، دلباخته باشد، چنین طلبهای، چنین روحانی، شایسته این لباس است.
ما همّتمان این نباشد که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ببینیم بلکه همّتمان این باشد که آقا ما را ببیند!
وقتی آقا ببینند، تمام دنیا و آخرتمان تأمین است. میتوانیم این طور باشیم؛ میتوانیم طرزی زندگی کنیم که مردم وقتی ما را میبینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببیند به یاد قرآن و عترت بیفتند.
📚درس اخلاق در دماوند، ۱۲ مرداد ۹۶
#درس_اخلاق #ولایت
#تهذیب_طلبه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالولیّ
#مناسبتی #ظهور
🔸مراد از انتظار فرج
#علامه_طهرانی رضواناللهعلیه :
مجالس و محافل توسّل به حضرت ولیّ عصر بسیار خوب است؛ ولی توسّلی که مطلوب و منظور از آن حقّ باشد؛ وصول به حقّ باشد؛ رفع حجب ظلمانی و نورانی باشد؛ کشف حقیقت ولایت و توحید باشد؛ حصول عرفان إلهی و فناء در ذات اقدس او باشد. این مطلوب و پسندیده است.
و لذا انتظار فرج که حتّی در زمان خود أئمّه علیهم السّلام از بزرگترین و با فضیلتترین اعمال محسوب میشده است. همین بوده است.
توسّل به حقیقت ولایت آن حضرت برای کشف حجاب های طریق، از افضل اعمال است؛ زیرا توحید حقّ از افضل اعمال است. و انتظار ظهور خارجی آن حضرت نیز بواسطۀ مقدّمیّت بر ظهور باطنی و کشف ولایت آن حضرت همچنین مفید است؛ و انتظار ظهور خارجی بر این اصل محبوب و پسندیده است.
📚 امام شناسی، ج ۵، ص ۱۹۱.
#ولایت #معرفة_الله
#عرفان #لقاء_الله
#توحید #فناء
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنّور
#سیر_و_سلوک
🔸آقائیها همهاش هیچ و پوچ است!
#علامه_طهرانی رضواناللهعلیه:
سابقاً فیل هوا میکردند اما فیل باد شده فیل واقعی نیست! شما یک سوزن به آن بزنید، بادش خالی میشود.
هوا اینچنین است؛ هوا میل و اعتبارات و عناوینی است که اموال دنیا روی آن حساب میکنند؛ آقائیها، بزرگیها، شخصیتها، اینها همهاش هوا و پوچ است. مانند یک باد است، اگر خداوند سوزنی بزند، تمام میشود.
آقائی که این همه کبکبه و دبدبه دارد به یک ویروس مبتلا میشود و گوشه بیمارستان میافتد و دیگر از آن منیّتها هیچ خبری نیست.
📚 کتاب شریف لیالی نور، ص ۲۰۱.
#تصحیح_خیال #عرفان_اسلامی
#خیالِ_من #توحید
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
اظهر مطالب عرفانی در قرآن چیست.mp3
712.7K
هوالعلیم
#صوت #وحدت_وجود
🔸حتی اگر صد مرجع بگویند ....
#استاد_امینینژاد :
با اینکه قرآن و روایات جنبه تربیتی را شدیداً رعایت میکند و رعایت حالِ تمام مخاطبان را میکند و استعدادها را میسنجد، و لذا بسیاری از مباحث عرفانی که اهلِ خصوص، از آیات و روایات میفهمند، نرخِ شاه عباسی نیست که همه درک کنند ولی برخی از معارف عرفانی به گونهای است که همه میتوانند درک کنند؛ از جمله آنها مسأله وحدت شخصی وجود است.
وحدت شخصی وجود، اگر نگوییم نص و تصریح آیات و روایات است، از مواردِ بسیار آشکار آیات و روایات است.
اغلب کسانی که این مساله را نفی میکنند، اصلا وحدت شخصی وجود را متوجه نشدند.
به تعبیر علامه طباطبایی صد تا مرجع هم اگر بگویند نادرست است، متوجه مساله نشدهاند.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#مناجات
🔸 حجابِ علم
#علامه_حسنزادهآملی :
الهی!
اگرچه علمِ رسمی سر به سر قیل و قال است؛ باز شکر که علم و کتاب حجابم شدند نه سنگ و گل و درهم و دینار!
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687