6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیّ العالی
#امام_الموحدین
🔹 نقص شعر علی ای همای رحمت !
#آیتالله_جوادیآملی :
خدا مرحوم شهریار را رحمت کند، درست است که او در مدح حضرت امیر علیهالسلام شعری گقته است، ولی یک بیت آن ناقص است. آنجا که گفت:
برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
⬅️ باید شهریار میگفت:
مرو ای گدای مسکین تو درِ سرای مولی
که علی همیشه میزند درِ خانه گدا را
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز
#عرفان_اسلامی
🔹 امیرالمؤمنین علیهالسلام در عرفان نظری
#استاد_رمضانی:
عرفا وقتی که صحبت از اولین قابل میکنند یعنی کسی که قابلیت دریافت فیض وجود را از حضرت حق تبارک و تعالی دارد، صادر اول را معرفی می کنند.
صادر اول، در انفعال از حضرت حق تبارک و تعالی تام است، همان طور که حق تبارک و تعالی در فعل، تام است و در فیاضیت، متوقف بر چیزی نیست.
صادر اول، حقیقت فرا زمانی و فرا مکانی است. اول ندارد، آخر ندارد، یعنی نمیتوان برای او، اول و نهایتی در نظر گرفت.
در عرفان اسلامی به این حقیقت، حقیقت محمدیه نیز می گویند چرا که شخص رسول خدا، حضرت محمد بن عبدالل ه(صلی الله علیه و آله) در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود با آن حقیقت، یگانه شده و اتحاد برقرار کرده است. همچنین می توان چنین گفت که مظهر تام و کامل آن حقیقت در نشئه دنیا، شخص رسول الله است.
چون امیرمومنان علی(سلام الله علیه)، وصی و خلیفه رسول الله است در ظاهر و باطن، تشریع و تکوین، و بلکه باید گفت چون علی (علیه السلام) جان و نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است، لذا ایشان نیز در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود، با آن حقیقت اتحاد برقرار کرده است و بعد از رسول الله، مظهر تام و کامل آن حقیقت در دنیا، حضرت امام علی علیهالسلام است.
در عرفان اسلامی، یکی از مهمترین مسائل، بحث انسان کامل است. «انسان کامل» مظهر اسماء الهی است. انسان کامل، آیینه تمام نمای خداست، مظهر اسم الله است. لذا رویت او رویت حق است؛ دوستی او دوستی حق است؛ اطاعت او عین اطاعت حق است. ولایت او ولایت الله است.
◀️ نگاه عارف به انسان کامل، یک چنین نگاهی است. شما هر توقعی از حق تعالی داشتید میتوانید از انسان کامل داشته باشید منتها باید دقت کنید که در حق تعالی، وجود، صفات و کمالات و افعال بالاصاله و اصیل است و در انسان کامل هر چه هست از جانب خداست و بالمظهریه و باذن الله است. مقام امیرمؤمنان علی علیه السلام یک چنین مقامی است.
دقت کنید اگر کسی این کمالات را در انسان کامل، مستقل از خدا ببیند، غلوّ کرده است ولی اگر مستقل نبیند بلکه به عنوان مظهر و آیت و نشانه و باذن الله ببیند هیچ غلوی نکرده است.
#امام_الموحدین #ولایت
#حقیقت_محمدیه #ولیالله
#صادر_اول #عرفا
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#امام_الموحدین
🔹 مستِ میِ ابوترابم
به مرحوم آیت الله محمدعلی شاهآبادی گفتند: فلان شاگرد شما، علی اللهی شده است.
#آیتالله_شاهآبادی سر را پائین انداخته و در اندیشه فرو رفتند.
گویندگان مطمئن بودند الان آقای شاهآبادی چیزی در نکوهش آن شاگرد یا کفر و انحراف آن خواهد گفت، اما آیتالله شاهآبادی پس از درنگ فرمودند:
در شگفتم، او این اندازه نمیفهمید !!!
آنان که زیاده مست گشتند
رفتند و علیپَرَست گشتند
📚 نقل قول شفاهی یکی از شاگردانِ ایشان
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#عرفان_اسلامی
🔹 ولایت در کلام ابن عربی
#ابنعربی :
فلا یکون خلیفه الا من استخلفه الحق علی عباده، لا من اقامه الناس و بایعوه و قدموه لانفسهم و علی انفسهم،فهذه هی درجه الکمال.
خلیفه نیست مگر کسی که حق تعالی وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسی که مردمان انتخابش کرده و بر کرسی خلافت نشانده و با او بیعت کرده و بر خویش پیشوا داشتند و بر خودشان حاکم کردند، این همان درجه کمال است.
📚 فتوحات مکیه، دوره ۱۳ جلدی، ج ۵، ص۴۷۸، باب۱۶۷
#ولایت #عرفا #عرفان
#عرفان_و_دین #عرفان_اهلبیتی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
fa680e60785f9b1e774ab4b5c251cdbc.mp3
6M
هوالفتّاح
#صوت #مولودی
🔻هوالحق هوالحی هوالهو🔻
🔺علیحق علیحی علیهو🔺
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعلیم
#امام_الموحدین
🔹 حقيقت عرفان مأثور از امیرالمؤمنین علیهالسّلام است.
#علامه_طباطبایی :
يكى از بهترين شواهدى كه دلالت دارد بر اين كه ظهور اين طايفه از تعليم و تربيت ائمه شيعه سرچشمه مىگيرد، اين است كه همه اين طوائف (كه در حدود بيست و پنج سلسله كلى مىباشد و هر سلسله منشعب به سلسلههاى فرعى متعدد ديگرى است) به استثناء يک طائفه، سلسله طريقت و ارشاد خود را به پيشواى اول شيعه منتسب مىسازند.
دليل ندارد كه ما اين نسبت را تكذيب نموده و به واسطه مفاسد و معايبى كه در ميان اين طائفه شيوع پيدا كرده، اصل نسبت و استناد را انكار كنيم يا حمل به دكاندارى بنماييم.
#علامه_طهرانی :
حقيقت عرفان از امير المؤمنين علىّ بن ابىطالب عليه السّلام مأثور است، و طرقى كه يداً بيد اين حقيقت را نشر دادهاند از يكصد متجاوز است ولى اصول دستههاى تصوّف از بيست و پنج دسته تجاوز نمىكند و تمام اين سلسلهها منتهى به حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مىگردد، و فقط در بين اين بيست و پنج فرقه دو سه فرقه از خاصّه مىباشند و بقيّه همگى از عامّهاند، و بعضى از آنها سلسلهشان به «معروف كرخى» و از او به امام رضا عليه السّلام منتهى مىگردد. ولى طريقه ما كه همان طريقه مرحوم آخوند است به هيچ يك از اين سلسلهها منتهى نيست.
📚 رسالت تشيع در دنياى امروز، ص ۹۳
📚 رساله لبّ اللباب، ص ۱۴۶
#عرفا #عرفان_اسلامی
#تصوف #عرفان_اهلبیتی
#شریعت #طریقت
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالواحد
#ادعیه_توحیدی
🔹 دعای خاصِ دارای مضامین توحیدی بسیار عالیِ منقول از امیرالمؤمنین علیهالسلام که مورد تأکید و توجّه اهل معرفت است.
#آیتالله_سیدمحمّدصادق_حسینیطهرانی:
(مرحوم علامه طهرانی) در بين ادعيه به دعاى كميل و دعاى صباح و همچنين دعاى سيفى صغير كه مضامين توحيدى بسيار عالى در آن آمده است عنايت خاصّى داشتند و ميفرمودند: عظمت مقام توحيدى حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام در اين ادعيه ظهور و بروز دارد.
📚نور مجرّد، ج۲، ص ۳۶۰
🔻متن دعای #سیفیصغیر 🔻
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
رَبِّ أَدْخِلْنِى فِى لُجَّةِ بَحْرِ أَحَدِيَّتِكَ، وَطَمْطَامِ يَمِّ وَحْدانِيَّتِكَ، وَقَوِّنِى بِقُوَّةِ سَطْوَةِ سُلْطانِ فَرْدانِيَّتِكَ، حَتَّىٰ أَخْرُجَ إِلىٰ فَضَاءِ سَعَةِ رَحْمَتِكَ، وَفِى وَجْهِى لَمَعاتُ بَرْقِ الْقُرْبِ مِنْ آثارِ حِمايَتِكَ، مَهِيباً بِهَيْبَتِكَ، عَزِيزاً بِعِنايَتِكَ، مُتَجَلِّلاً مُكَرَّماً بِتَعْلِيمِكَ وَتَزْكِيَتِكَ،
وَأَلْبِسْنِى خِلَعَ الْعِزَّةِ وَالْقَبُولِ، وَسَهِّلْ لِى مَناهِجَ الْوُصْلَةِ وَالْوُصُولِ، وَتَوِّجْنِى بِتاجِ الْكَرامَةِ وَالْوَقارِ، وَأَلِّفْ بَيْنِى وَبَيْنَ أَحِبَّائِكَ فِى دارِ الدُّنْيا وَدارِ الْقَرارِ، وَارْزُقْنِى مِنْ نُورِ اسْمِكَ هَيْبَةً وَسَطْوَةً تَنْقادُ لِىَ الْقُلُوبُ وَالْأَرْواحُ، وَتَخْضَعُ لَدَىَّ النُّفُوسُ وَالْأَشْباحُ،
يَا مَنْ ذَلَّتْ لَهُ رِقابُ الْجَبابِرَةِ، وَخَضَعَتْ لَدَيْهِ أَعْناقُ الْأَكاسِرَةِ، لَامَلْجَأَ وَلَا مَنْجٰا مِنْكَ إِلّا إِلَيْكَ، وَلَا إِعانَةَ إِلّا بِكَ، وَلَا اتِّكاءَ إِلّا عَلَيْكَ؛ ادْفَعْ عَنِّى كَيْدَ الْحاسِدِينَ، وَظُلُماتِ شَرِّ الْمُعانِدِينَ، وَارْحَمْنِى تَحْتَ سُرادِقَاتِ عَرْشِكَ يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ، أَيِّدْ ظاهِرِى فِى تَحْصِيلِ مَراضِيكَ، وَنَوِّرْ قَلْبِى وَسِرِّى بِالاطِّلاعِ عَلىٰ مَناهِجِ مَساعِيكَ،
إِلٰهِى كَيْفَ أَصْدُرُ عَنْ بابِكَ بِخَيْبَةٍ مِنْكَ، وَقَدْ وَرَدْتُهُ عَلىٰ ثِقَةٍ بِكَ ؟! وَكَيْفَ تُؤْيِسُنِى مِنْ عَطائِكَ وَقَدْ أَمَرْتَنِى بِدُعائِكَ ؟!
وَهَا أَنَا مُقْبِلٌ عَلَيْكَ، مُلْتَجِئٌ إِلَيْكَ، باعِدْ بَيْنِى وَبَيْنَ أَعْدائِى كَما باعَدْتَ بَيْنَ أَعْدائِى، اخْتَطِفْ أَبْصارَهُمْ عَنِّى بِنُورِ قُدْسِكَ وَجَلالِ مَجْدِكَ، إِنَّكَ أَنْتَ اللّٰهُ الْمُعْطِى جَلائِلَ النِّعَمِ الْمُكَرَّمَةِ لِمَنْ نَاجَاكَ بِلَطائِفِ رَحْمَتِكَ، يَا حَىُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا وَنَبِيِّنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِينَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
1399-11-30_20-23-15_znews13829.mp3
1.21M
#صوت
#ادعیه_توحیدی
🔹 دعای سیفی صغیر 🔹
با صدای اباذر حلواجی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالخبیر
#هویت_طلبه
🔹راهبرد خیلی مهم رهبری برای طلاب و حوزهها
#مقام_معظم_رهبری :
آنچه در درجهی اول من در این جمع نورانی و معنوی به نظرم میرسد که عرض کنم، همین حکایت سنگینی مسئولیت است. علماء دین در اسلام، پیشروان اصلاح و ترقی و پیشرفت ملتند. این مسئولیت بر عهدهی عالمان دین گذاشته شده است. اینکه در خطبهی نهج البلاغه هست که: «و ما اخذ اللَّه علی العلماء ان لا یقارّوا علی کظّة ظالم و لا سغب مظلوم»؛ یعنی عالم دین در مقابل ظلم، بیعدالتی، تجاوز انسانها به یکدیگر نمیتواند ساکت و بیطرف بماند. بیطرفی در اینجا معنا ندارد. فقط مسئله این نیست که ما حکم شریعت و مسئلهی دینی را برای مردم بیان کنیم. کار علماء کار انبیاء است. «انّ العلماء ورثة الأنبیاء». انبیاء کارشان مسئلهگوئی فقط نبود. اگر انبیاء فقط به این اکتفا میکردند که حلال و حرامی را برای مردم بیان کنند، این که مشکلی وجود نداشت؛ کسی با اینها در نمیافتاد. در این آیه شریفه «الّذین یبلّغون رسالات اللَّه و یخشونه و لا یخشون احدا الّا اللَّه»، این چه تبلیغی است که خشیت از مردم در او مندرج است که انسان باید از مردم نترسد در حال این تبلیغ. اگر فقط بیان چند حکم شرعی بود که ترس موردی نداشت که خدای متعال تمجید کند که از مردم نمیترسند؛ از غیر خدا نمیترسند. این تجربههای دشواری که انبیاء الهی در طول عمر مبارک خودشان متحمل شدند، برای کی بود؟ چه کار میکردند؟ «و کأیّن من نبىّ قاتل معه ربّیّون کثیر فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل اللَّه و ما ضعفوا و ما استکانوا».
چی بود این رسالتی که باید برایش جنگید؟ باید جنود اللَّه را برای او بسیج کرد، پیش برد؛ فقط گفتن چند جملهی حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟ انبیاء برای اقامهی حق، برای اقامهی عدل، برای مبارزهی با ظلم، برای مبارزهی با فساد قیام کردند، برای شکستن طاغوتها قیام کردند. طاغوت آن بتی نیست که به فلان دیوار یا در آن زمان به کعبه آویزان میکردند؛ او که چیزی نیست که طغیان بخواهد بکند.
طاغوت آن انسان طغیانگری است که به پشتوانهی آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحمیل میکند. طاغوت، فرعون است؛ «انّ فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفة منهم». این، طاغوت است. با اینها جنگیدند، با اینها مبارزه کردند، جان خودشان را کف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساکت ننشستند، در مقابل زورگوئی ساکت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سکوت نکردند. انبیاء، اینند. «انّ العلماء ورثة الأنبیاء».
ما اگر در کسوت عالم دین قرار گرفتیم - چه زنمان، چه مردمان، چه سنیمان، چه شیعهمان - ادعای بزرگی را با خودمان داریم حمل میکنیم. ما میگوئیم نحن ورثة الأنبیاء. این وراثت انبیاء چیست؟ مبارزهی با همهی آن چیزی است که مظهر آن عبارت است از طاغوت؛ با شرک، با کفر، با الحاد، با فسق، با فتنه؛ این وظیفهی ماست. ما نمیتوانیم آرام بنشینیم، دلمان را خوش کنیم که ما چند تا مسئله گفتیم. با این، تکلیف برداشته نمیشود.
📚بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان ۲۳ اردیبهشت ۸۸
#روش_تحصیل_حوزه
#کارکرد_طلبه #وظیفه_حوزه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
شروع فلسفه.mp3
3.16M
هوالعلیم
#سوالات_طلاب
🔹سوال: از چه زمانی مطلوب است که طلبه سیر تحصیل فلسفه را آغاز کند؟
🔸پاسخ اجمالی:
پیشنهاد میشود طلاب بلافاصله بعد از اتمام یک دور منطق مقدماتی در حدّ منطق مرحوم مظفر و یک دور منطق متوسط در حدّ شرح شمسیه (احتمالا پایه چهارم) فلسفه را شروع کند.
⬅️ جهت پاسخ تفصیلی، صوت را استماع بفرمایید.
#روش_تحصیل_حوزه
#سیر_تحصیلی #سنوات_تحصیلی
#سیر_تحصیل_فلسفه_و_عرفان
#اجتهاد_در_معارف #نخبگان
#مترقب
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هواللطیف
#تهذیب_طلبه
🔹 خطر انحراف مردم به دستِ طلبه!
#رهبر_فقید_انقلاب :
شما که امروز در این حوزه ها تحصیل میکنید و میخواهید فردا رهبری و هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفۀ شما یاد گرفتن مشتی اصطلاحات میباشد، وظیفههای دیگری نیز دارید. شما باید در این حوزه ها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتی به یک شهر یا ده رفتید، بتوانید اهالی آنجا را هدایت کنید و مهذّب نمایید. از شما توقع است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خودْ مهذب و ساخته شده باشید تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی ـ اسلامی، آنان را تربیت کنید. اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هر جا که بروید العیاذ بالله مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.
شما وظایف سنگینی دارید. اگر در حوزه هابه وظایف خود عمل نکنید و درصدد تهذیب خود نباشید و فقط دنبال فراگرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولی و فقهی را درست کنید، در آتیه خدای نخواسته برای اسلام و جامعه اسلامی مضرّ خواهید بود؛ ممکن است. العیاذ بالله ؛ موجب انحراف و گمراهی مردم شوید. اگر به سبب اعمال و کردار و رفتار ناروای شما یک نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتکب اعظم کبائر می باشید؛ و مشکل است توبۀ شما قبول گردد.
📚 جهاد اکبر، ص ۱۲
#روش_تحصیل_حوزه
#روش_تحصیل_در_نگاه_عارفان
#رهبران_انقلاب #نخبگان
#کارکرد_طلبه #سلوک
#عرفان_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
هوالعلیم
#کلام_جدید
🔹خطرناکترین شبههای که حضرت قائم علیهالسلام در هنگام ظهور با آن مواجه هستند.
#علامه_مصباح_یزدی :
اگر دو تا فهم از یک کلام، مبنای ضابطهمندی نداشته باشد، این همان شبههای است که حضرت در هنگام ظهور با آن مواجه هستند.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
قائم ما روزی که قیام کند، برخورد مردم جاهل و نادان، از او برتر و شدیدتر از برخورد جاهلان دوره جاهلیّت از رسولخدا صلی اللّه علیه و آله خواهد بود.
از حضرت پرسیدند: چطور؟
فرمود: وقتی پیامبر مبعوث شد، در حالی مردم را دعوت به اسلام کرد که سنگ و کلوخ و چوبهای ساخته شده را می پرستیدند ولی وقتی قائم ما قیام کند، در حالی به سوی مردم آید که با کتاب خدا و تأویلهای غلط با او برخورد کنند و به او احتجاج نمایند و با قرآن به جنگ او برآیند.
📚 الغیبة نعمانی، ص ۱۵۹
بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۱
#فلسفه_دین #شبهات
#عصر_ظهور #هرمنوتیک
#تعدد_قرائات
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687