eitaa logo
علی مترقّب
790 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالکافی 🔹 راهکار ابن‌عربی برای نفی خواطر مما لا بد منه مراعاة الخواطر و الاوقات، بأن تنظر فی الوقت الذی انت فیه و تنظر فیما قال لک من الشرع أن تعمل فتعمل ان کنت فی وقت فرض فأدّه أو ندب فبادر الیه و ان کنت فی وقت مباح فاشغل نفسک بما ندبک الحق الیه من الخیر علی انواعه. و إذا شرعت فی مشروع یعطی قربه لا تحدث نفسک ان تعیش بعده الی عمل آخر. فاجعل ذلک آخر عمل من الدنیا الذی تلقی به ربک فإذا فعلت هذا خلصت و مع الإخلاص یکون القبول . ⬅️ از جمله مواردی که برای سالک بسیار ضروری است، کنترل افکار و اوقات است. این گونه که زمانی که در آن قرار داری را مورد نظر قرار بدهی و ببینی که در این وقت شرع چه عملی را برای تو معین نموده است و همان عمل را انجام بده. اگر در زمانی قرار داری که در آن موقع شرع عملی را بر تو واجب نموده، آن عمل واجب را انجام بده و اگر در وقتی قرار داری که در آن وقت، عمل مستحبی وجود دارد به انجام دادن آن مبادرت بورز و اگر وقت مباح قرار داری، نفس خویش را به انجام کاری مستحب مشغول بدار و به انجام انواع اعمال خیر و نیک مبادرت بورز. و زمانی که شروع به انجام کاری مشروع و خیر که انجام دادن آن موجب نزدیکی به خدا می شود نمودی، طوری باش که گویی بعد از این عمل دیگر زنده نیستی و این آخرین عمل توست و این عمل را برای خود آخرین عملی قرار بده که در این دنیا فرصت انجام آن را داری و با همین عمل و در حین انجام آن به ملاقات رب و پروردگار خویش می روی. اگر اینگونه رفتار نمایی عملت خالص گشته و با اخلاص عمل مقبول می گردد . 📚 رساله مما لابد للمرید، ابن عربی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹کتبی که مرحوم علامه حسن زاده درس گرفتند الف) علم صرف، نحو، بلاغت و لغت: ۱. نصاب الصبیان ۲. جامع المقدمات ۳. شرح النظام علی الشافیه ۴. البهجه المرضیه سیوطی ۵. الفوائد الضیائیه (شرح جامی) ۶. مغنی البیب ۷. مطول ب) علم تجوید: ۸. شرح شاطبیه (سراج القاری). ج) ادبیات فارسی: ۹. کلیات سعدی ۱۰. گلستان سعدی د) علم منطق: ۱۱. حاشیه ملا عبدالله ۱۲. شرح الشمسیه قطب الدین رازی ۱۳. شرح منظومه (بخش منطق) ه) علم کلام: ۱۴. بخشی از شرح قوشجی بر تجرید الاعتقاد ۱۵.کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد و) علم فلسفه و حکمت: ۱۶. اسفار الاربعه صدر المتالهین ۱۷. شفاء ۱۸. شرح الاشارات و التنبیهات ۱۹ شرح المنظومه (بخش حکمت) ز) علم عرفان نظری: ۲۰. شرح فصوص الحکم قیصری ۲۱. تمهید القواعد ابن ترکه ۲۲. مصباح الانس ح) علم تفسیر: ۲۳. تفسیر مجمع البیان ۲۴. درس تفسیر مرحوم علامه طباطبایی ۲۵. درس تفسیر مرحوم الهی قمشه ای ۲۶. تفسیر منهج الصادقین ط) علم اصول: ۲۷. معالم الاصول ۲۸. قوانین الاصول ۲۹. رسائل (فرائد الاصول) ۳۰. کفایه الاصول ی) علم فقه: ۳۱. شرح لمعه ۳۲. شرایع الاسلام ۳۳. تبصره المتعلمین ۳۴. المکاسب ۳۵. جواهر الکلام ۳۶. العروة الوثقی ک) علم حدیث و روایت: ۳۷. جامع وافی فیض کاشانی ۳۸. کتاب توحید بحار الانوار ۳۹. جلد ۳ بحار الانوار در محضر علامه ل) علم درایه و رجال: ۴۰. دوره کامل رساله علامه شعرانی ۴۱. جامع الرواة اردبیلی م) علم ریاضیات، نجوم و هیئت: ۴۲. رساله ملاعلی قوشچی در علم هیئت ۴۳. شرح چغمینی. ۴۴. استدراک بر تشریح الافلاک ۴۵. کتاب الاصول مشهور به اصول اقلیدس ۴۶. أکرمانالائوس ۴۷. اکرثاوذوسیوس در مثلثات ۴۸. شرح علامه خفری بر التذکرة فی الهیئة ۴۹. زیج بهادری ۵۰. کبیر مجسطی تألیف بطلیموس قلوذی ن) علم طب: ۵۱. قانونچه فی الطب ۵۲. شرح الاسباب نفیسی ۵۳. تشریح قانون ابن سینا 📚شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، ج۲، ص ۲۴۸، شرح باب ۱۱. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
استاد یزدان پناه.mp3
707.7K
هوالعلیم : 📌 به ما گفتند: این قدر سریع درس خوندن خوب نیست. ما هم باور کردیم! اتفاقاً آن درسی که کند خوندم، احساس کردم خوب نخوندم و دیدم که اینطوری نمی‌شود. 📌از سال سوم طلبگی، علاوه بر ادبیات، لمعه، بدایه و شرح اشارات می‌خوندم. همزمان با منقول، معقول را شروع کردم. البته توصیه نمی‌کنم کسی کنار بدایه، اشارات بخواند. میدیدم که میفهمم. 📌از تعطیلات خیلی استفاده می‌کردیم. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹سرچشمه حکمت متعالیه ادعیه است. : بنا بر این سخنى که زبانزد بعضى است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است، کى فلاسفه یونان از این حرفها سر درآورده و چه کسى سراغى از این حرفها در کتب آنها دارد. این حرفها در کتب آنها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفى آنها اثولوجیا است که داراى مختصرى از معارف بوده و بقیه‌اش طبیعیات است، بلى شفاء شیخ، فلسفه یونانى است و در آن هم این حرفها نیست. و باز گمان نشود که حاجى و یا حکماى اسلامى این حرفها را از خود درآورده باشند، بلکه این حرفها در ادعیه بیشتر از منظومه است و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و قرآن منبع و سرچشمه و مادر این حرفهاست. 📚 تقریرات فلسفه، ج‌۱، ص۸۸. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 معرفی یک کتاب خوب درباره امتداد‌های سیاسی و اجتماعی از منظر مقام معظم رهبری در دیدار با مولف کتاب : کتاب حدیث پیمانه نوشتهٔ شماست. کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. 📚 بیانات رهبر انقلاب در دیدار با هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی ۱۳۸۰ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالوافی 🔹 ریشه یابی روایی ادبیات ظلّ (سایه) عرفا امام باقر علیه‌السلام: إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلْخَلْقَ فَخَلَقَ مَا أَحَبَّ مِمَّا أَحَبَّ وَ كَانَ مَا أَحَبَّ أَنْ خَلَقَهُ مِنْ طِينَةِ اَلْجَنَّةِ وَ خَلَقَ مَا أَبْغَضَ مِمَّا أَبْغَضَ وَ كَانَ مَا أَبْغَضَ أَنْ خَلَقَهُ مِنْ طِينَةِ اَلنَّارِ ثُمَّ بَعَثَهُمْ فِي اَلظِّلاَلِ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ ءٍ اَلظِّلاَلُ قَالَ أَلَمْ تَرَ إِلَى ظِلِّكَ فِي اَلشَّمْسِ شَيْ ءٌ وَ لَيْسَ بِشَيْ ءٍ. ⬅️ترجمه: خدا مخلوق را آفريد، و هر مخلوقي را كه دوست ميداشت از ماده اي كه دوست داشت آفريد، و آنچه را دوست داشت از گل بهشت آفريد. و هر مخلوقي را كه دوست نداشت از ماده اي كه دوست نداشت آفريد، و آنچه را دوست نداشت از گل دوزخ آفريد، سپس آنها را در سايه اي مبعوث كرد. عرض كردم: سايه چيست؟ فرمود: نمي‌بيني كه سايه خودت در برابر خورشيد چيزي هست و چيزي نيست. 📚اصول کافی، ج۱، ص ۴۶۶. ⬅️توضیح: از نظر عرفا حقیقت وجود فقط از آنِ خداوند متعال است و غیر از خدای متعال همه ظهورات او هستند. از نظر عرفا یکی از بهترین تعبیرات در مورد نسبت خدای متعال و ماسوای او این است که غیرِ او را به «ظلّ» و «سایه» خداوند تشبیه کنیم؛ همان‌گونه که ظلّ و سایه از خود وجودی ندارد و در تحقق خود محتاج ذی ظل و صاحب سایه است، سایه نیز در تحقق خود محتاج خداوند است و جنس وجود را اصلاً دارا نمی‌باشد. و و چه عالی فرمود آن عارف کامل مرحوم سید هاشم حداد که: این عالم، نیستِ هست نماست. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹ضرورت کار اجتهادی در معارف به نقل از مرحوم می فرمودند: همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید ۳۰۰ روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 فقیه در توحید و معاد : ⬅️ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. ⬅️ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. 📚حق عقل در اجتهاد، ص۹۲ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالجواد 🔹رابطه ذات و صفات خدای متعال در کلام نورانی امام جواد علیه‌اسلام ابوهاشم جعفری گوید : نزد آن حضرت بودم که مردی از ایشان پرسید : خداوند در کتابش برای خود نام‌ها و صفت‌هایی را ذکر کرده، نامها و صفتهای خداوند، خود او هستند؟ امام فرمود : این سخن تو دو وجه دارد: 1⃣ اگر بگویی: آنها همان خدا هستند، یعنی در خداوند کثرت جای داشته و او مرکّب است، این معنی در خدا متصور نیست و خدا برتر از این معانی است. 2⃣ و اگر مرادت آن است که: این صفات و نامها همواره با خدا بوده است، همواره بودن خودش دو معنا دارد: الف) اگر بگویی: این صفات جاودانه در علم و دانش خداوند بوده و او شایسته‌ی آنهاست این حرف درست است. ب) اگر بگویی : تصور این صفات و حروف کلماتش نزد او بوده، پس خداوند برتر است از اینکه چیزی با او بوده باشد، بلکه خداوند بوده در حالیکه مخلوقی با او نبود، آنگاه اسماء و صفات را به عنوان وسیله‌ی یاد کردن او خلق کرده، و خدا بود و نام و یادی نبود و آنچه یاد می‌شود همان خداوند جاودانه‌ای است که همواره بوده است. اسماء و صفات الهی مخلوق اویند، و معانی آنها و مقصود آنها خدایی است که اختلاف و همبستگی در او جای ندارد، چرا که اختلاف و همبستگی در اموری صدق می‌کند که مرکب و دارای اجزاء باشد، از این رو نمی‌توان گفت: خداوند همبستگی پیدا کرده است، و نه اینکه خدا کم و زیاد است، و لکن خداوند در ذاتش قدیم و ازلی است، و هر چیزی که بیش از یکی باشد مرکب است و خداوند یگانه‌ای که ترکیب در او نیست، و توهم کمی و زیادی در او جای ندارد و هر مرکبی از توهم شده‌ای به کمی و زیادی مخلوق اوست، و راهنمائی است بر آنکه خالق و آفریدگاری دارد. پس در این سخنت: خداوند قادر است، و در حقیقت خبر می‌دهی که هیچ چیز او را ناتوان نمی‌کند، و با این کلمه عجز را از خدا دور ساخته و عجز را در ماوراء او قرار دادی. 📚الكافى، ج ۱، ص ۱۱۶؛ التوحيد، صدوق، ص ۱۹۳؛ بحار الأنوار، ج ۴، ص ۱۵۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 اگر فلسفه نخوانیم تا روز قیامت در جهل باقی مانده‌ایم : بزرگان ما به مسائل اعتقادیّه بذل توجّه ندارند، و آن را بی‌اهمّیّت تلقّی می‌کنند و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید، می‌گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است. و این رویّه خسرانی است بزرگ که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند ... . علوم عقلیّه راه‌گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند. علوم عقلیّه راه صواب را از خطا نشان می‌دهد، و بنابراین با این علوم می‌توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ وگرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده‌ایم، و چنین می‌پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده‌ایم. 📚سرالفتوح، ص ۴۹ تا ۵۱. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحافظ 🔹این انقلاب از لحاظ ارائه مبانی فکری خودش یکی از ضعیف‌ترین و کم‌کارترین انقلاب‌هاست. : در باب حوزه و انتظاراتی که از حوزه میرود، آقایان! ما ملت ایران، انقلاب بسیار بزرگی کردیم. عظمت این انقلاب، خیلی زیاد است و من محکم به شما عرض میکنم که اغلب ما خیلی از چیزها را میدانیم؛ ولی هنوز نمیدانیم چه کار عظیمی انجام گرفته است. این انقلاب، حادثه‌ی فوق‌العاده و عجیبی است. همه‌ی دنیای استکبار و طغیان و جاهلیت یکطرف و این انقلاب طرف دیگر. این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار عملی، از لحاظ ارایه‌ی مبانی فکری خودش، یکی از ضعیفترین و کم کارترین انقلابها و بلکه تحولات دنیاست. وقتی انقلاب اکتبر تحقق پیدا میکند، در طول ده پانزده سال، آن قدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانی فکری این انقلاب نوشته می‌شود که در کشورهایی که باد آن انقلاب به آنها رسیده، دیگر مردم احتیاجی ندارند از کتابهای آنها استفاده کنند! آن قدر فضای ذهنی پُرشده است که روشنفکرهای خود کشورها مینشینند راجع به مبانی ارزشی و فکری آنها کتاب مینویسند! ما چه کار کردیم؟ کاری که ما در این زمینه کردیم، واقعاً خیلی کم است. گاهی انسان دلش نمی‌آید که بگوید در حد صفر! البته، این کم کاری دلایلی دارد: بعضی از روشنفکران و متفکران اصلی را در اول کار از ما گرفتند و بعضی از آنها نیز مشغول کارهای گوناگون اجرایی شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم... خوب بود که صدها نویسنده‌ی اسلامی، مبانی اسلام را بنویسند - چون انقلاب ما اسلامی است - و منتشر بکنند. می‌بایست تربیت میکردیم که نکردیم. این، یکی از کارهای حوزه است. 📚 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔹درب باز است، بفرما ... در دعای هر روز ماه رجب است که " بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ " کسی که رغبت خدا داشته باشد، در برایش باز است حتی نیاز به در زدن هم نیست. به قول شاعر: در میخانه که باز است، چرا حافظ گفت دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند؟ درب باز است و شرط آن فقط میل و رغبت است است. میل و شوق و محبّت به حبیب شرط محرم شدن است. فقط کافی است طلب کنی و بخواهی ... . در هر زمان و مکان این درب باز است، شب‌ها که همه درب‌ها بسته است، در جهان، تنها «درِ دوست» است که همواره و بدون وقفه باز می‌ماند. خصوصا در دل شب که تمام دیدگان در خواب و تمام درها بسته است، درِ محبوب باز است. اَلمِنَّةُ لِلَّه که درِ میکده باز است زان رو که مرا بر در او رویِ نیاز است خُم‌ها همه در جوش و خروشند ز مستی وان می که در آن جاست حقیقت نه مَجاز است از وی همه مستی و غرور است و تَکَبُر وز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687