eitaa logo
✍️نویسندگان تربیتی
182 دنبال‌کننده
43 عکس
3 ویدیو
0 فایل
📚 بستری برای معرفی نویسندگان تربیتی و بازنشر نوشته‌هایشان 💡 اگر کسی را می‌شناسید که در عرصه تربیت قلم می‌زند، به ما معرفی کنید.🔰 🆔 @Fatemipour_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انتظار و اضطرار انتظار واقعی را اینجا حس کردم. همه نگاه به درب داشتند تا خبر از کسی که دل در گرو او دارند بگیرند. جایی که دیگر پولدار و بی‌پول، قدرتمند و ضعیف، جوان و پیر، همه با یکدیگر مساوی‌اند و از همه چی و همه کس بریده‌اند و منتظر خبرند. جایی که همه به درب بسته خورده‌اند و باتمام وجود حس کرده‌اند که کاری از دستشان بر نمی‌آید؛ جز انتظار. اینجا همه مُضطرَّند. در ظاهر مضطرِّ به وجودِ یک دکترِ توانا، که مریضشان را نجات دهد. اما در باطن، اضطرار به موجود دیگری بود. تسبیح به دست و ذکر بر لب بودنشان، نشان از اضطرار به یک موجود بالاتر از دکتر بود. اضطراری که حتی خانمی که روسری‌اش شُل بود و گاهی کامل از سرش می‌افتاد را نیز مجبور به گرفتن تسبیح در دست و بلند بلند صدا زدن امام زمانش کرده بود. همه می‌دانستند که در اینجا دیگر کار فقط دست خداست، و این حس برایشان اضطرار آورده بود. ‼️ دیدن این صحنه‌ها به من فهماند که چرا امام زمانم ظهور نمی‌کند! به من فهماند که باید مضطرّ بود. من تا زمانی که همه‌ی کارها را به دست خودم و افراد دیگر حل شدنی می‌بینم، چه نیازی به حضور ولیّ خدا دارم؟ تا وقتی که درک نکنم زندگیم به حضور او وابسته است، تا وقتی حس نکنم که سروسامان دادن عالَم بدون او ممکن نیست، تا وقتی بدون او خود را پشت درب بسته حیران و عاجز نبینم، منتظر او نیستم و او را نخواهم یافت. و این یعنی مشغول "انتظار بازی" خواهم بود، نه منتظر واقعی! ✍🏻 محمدحامد مبینی 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
🔸احکام را وقتی باید مطرح کنیم که اعتقادات محکم شده باشد🔸 ⁉️شما هر سوالی که بگویید دخترها دارند، من حاضرم جوابش را با یک نکته بگویم. ⁉️همه والدین، مربی‌ها، فعالان فرهنگی و سخنران‌ها باید روی این نکته زوم کنند که باید ابتدا در بچه‌ها و متربی‌ها یک دردی را به وجود بیاوریم تا داروها جواب بدهند. تا وقتی که بچه ها دردی ندارند، دارو ها و درمان‌ها (احکام) را نمی‌پذیرند. ◀️ اگر عاشق بودن انسان، معشوق بودن خدا و ارتباط تنگاتنگ بین این دو را برای انسان‌ها گفتیم، آن وقت احکام برای آن‌ها بسیار شیرین می‌شود. ✍🏻 مجتبی وافی 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📜فهرست طلایی ۲۰ کانال فرهنگی و تربیتی 👈ببینید، انتخاب کنید، عضو شید، استفاده کنید! (💡این فهرست بر اساس نام خانوادگی مدیر کانال‌ها مرتب شده است). 1️⃣امیر احتشام (مدیر کانون فرهنگی-تربیتی میثم تمار قم) 🆔️@Amirehtesham 2️⃣مهدی الهی منش (کارشناس ارشد روان‌شناسی مثبت‌گرا)، کانال 🆔️@tarbiat_bonyadii 3️⃣رضا امیرزاده (دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی)، کانال 🆔️@noonvaalghalam 4️⃣مسعود پارسافر، کانال 🆔️@tamaddone 5️⃣حامد تقدیری (رئیس سازمان مدارس تربیتی صدرا)، کانال 🆔️@hamedtaghdiri 6️⃣جامعه فعالان تربیتی فتح الفتوح، کانال 🆔️@hatef_app 7️⃣مصطفی جهانگیری (دانشجوی دکتری روان‌شناسی)، کانال 🆔️@barbaleghalam 8️⃣محمدامیر حمیدی فر، کانال 🆔️@zeekra 9️⃣اسماعیل دشمیر، کانال 🆔️@ghalam_ro 0️⃣1️⃣سجاد دین‌پرستی صالح (سطح چهار تفسیر قرآن)، کانال 🆔️@anbaz60 1️⃣1️⃣مرتضی رجائی، کانال 🆔️@m_rajaaei 2️⃣1️⃣محمدهادی شریعتی (دکترای سیاست‌گذاری فرهنگ)، کانال 🆔️@hekmatefarhang 3️⃣1️⃣محمدکاظم شیرینکلام، کانال 🆔️@tarbiati_mksh 4️⃣1️⃣علی فاطمی‌پور (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال 🆔️@ali_fatemipour 5️⃣1️⃣علی فراهانی، کانال 🆔️@fanus_alifarahani 6️⃣1️⃣محمدهادی قراباغی (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال 🆔️@hadianeha 7️⃣1️⃣گروه مشاوران، کانال آنلاین 🆔️@moshaveronlin 8️⃣1️⃣محمدحامد مبینی (کارشناس معاونت تبلیغ حوزه علمیه تهران) 🆔️@mobini_110 9️⃣1️⃣مجتبی وافی (مدیر مدرسه علمیه تربیت‌محور ملاصادق قم) 🆔️@m_vafi 0️⃣2️⃣مسلم وافی (مسئول مؤسسه اندیشه کوثر)، کانال 🆔️@tarbyati 🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁 🔰سه که در حقیقت جایزه فهرست بالاست. 🔰اگر می‌خواهید فقط گلچین مطالب کانال‌های بالا رو ببینید و بخوانید، سه کانال زیر را پیشنهاد می‌کنم. 🔰این سه کانال، با رویکردی و کاملاً ، مطالب برگزیده کانال‌های بالا را به نام و آی دی خود کانال، منتشر می‌کنند. کانال 🆔️@jahanepasakorona کانال 🆔️@howzavian کانال 🆔️@n_tarbiati 🆔️ @m_rajaaei
🌀 معلم موفق و واعظ موفق 🔸 معلم موفق آن کسی است که شما از کلاس درسش که بیرون می‌آئید، چیزهای جدیدی یاد گرفته اید. ذهن شما را انباری از معلومات تازه کرده است. معلم موفق آن کسی است که در زمان کوتاه تری بتواند، انبوهی از مطالب جدید را به ذهن شما وارد کند. 🔹 مخاطب معلم، ذهن شاگرد است، اما ابتدائاً با ذهن، کاری ندارد. اصراری ندارد که چیز جدیدی بیاموزد. واعظ با دل کار دارد. واعظ می‌خواهد برانگیزد، نه اینکه تنها بیاموزد. البته ممکن است، چیزهای جدیدی هم بگوید که من و شما بلد نباشیم و ما بیاموزیم، اما اصل هدف او آموختن نیست، هدفش انگیختن است. 🔹 معلم موفق، کسی بود که سر درسش چیزهای زیادتری آموخته باشید و واعظ موفق، کسی است که پای منبرش، انگیزش بیشتری برایتان پدید آمده باشد. این واعظ، واعظ موفقی است؛ ✅ و ما احتیاج به هر دو داریم، هم احتیاج به معلم داریم، هم احتیاج به واعظ. هم احتیاج به رفع جهل داریم، هم احتیاج به رفع غلفت: «آدمی فربه شود از راه گوش» 🔹 این شنیدن‌ها اثر دارد. بزرگان، حتی گفته‌اند که فایده‌ای که در شنیدن هست، در دانستن نیست. خیلی وقت‌ها، خیلی چیزها را می‌دانیم، اما باید برویم دنبال کسی بگردیم که همین چیزهایی را که ما می‌دانیم، برایمان دوباره بگوید. به نحو مؤثری بگوید، تا ما برای عمل‌کردن به دانسته‌هایمان انگیخته شویم و به آنها عمل کنیم. 🔹 به همین جهت، از نباید دل‌آزرده و رنجیده‌خاطر شد. باید برای حضور در برنامه‌ریزی کرده و از مجالس موعظه استقبال کنیم. ✍ محمد عالم زاده نوری 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
رمز زندگي حاج قاسم‌ها (۱) گفت: امثال حاج قاسم چطور زندگی کردند که اینطور شدند؟ گفتم: مبارزه گفت: یعنی چی؟ گفتم: به نظرم رمز زندگي این مردان این بود که خودشان را در مبارزه می‌دیدند. این بزرگواران یاد گرفته بودند که لحظه لحظه زندگی را مبارزه ببینند. آن‌ها با گوشت و استخوان‌شان درک کرده بودند که اگر کمی دیر بجنبند و یا خود را به کار دیگری که ارزش و اهمیت ندارد مشغول کنند، و در واقع دنبال بازی باشند، سنگر به سنگر مجبورند عقب‌نشینی کنند و قافیه را به دشمن واگذارند. ادامه دادم: به نظرم اگر می‌خواهیم خودمان و جامعه را تکان دهیم، باید حس مبارزه را در خودمان زنده کنیم. به نظرم این حس به خوبی در سیره عملی و سخنان حضرت آقا هم دیده می‌شود. اگر می‌خواهیم نوجوانان را خوب تربیت کنیم، کلید تربیت این است که آن‌ها حس کنند در مبارزه هستند و هر لحظه که مشغول بازی و فیلم و وب‌گردیِ بی‌هدف شوند، یک سنگر را به دشمن واگذار کرده‌اند و دشمن یک گام به قتل ما و فرهنگ و کشورمان نزدیک شده است. 🗡🔫 در واقع کلید حل ، ، و عقب‌ماندگی علمی، این است که در مواجهه با این مسائل، ساکت و منفعل نباشیم و خود را یک سربازِ مبارز در این مسائل بدانیم. ✍🏻 محمدحامد مبینی 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
🌾پدرهای موفق در 🌾 💢موفق ترین پدرها در عادت دارند پنج کار را همیشه انجام بدهند : 👇👇👇 1️⃣ فرزندشان را از سیراب می کنند 2️⃣ به فرزندشان احترام می گذارند و شخصیت می دهند 3️⃣ با فرزندشان دوست هستند، بازی و همراهی می کنند و فعالیت های مشترک دارند. 4️⃣ فرزندشان را اهل و بار می آورند. 5️⃣ در مقابل فرزندان همسرشان را احترام و تکریم و به او محبت می کنند. 💢و عادت دارند پنج کار را هیچ وقت انجام ندهند: 👇👇👇 1️⃣ اگر اشتباه کرد با سرزنش و تحقیر شخصیتش را خورد نمی کنند. 2️⃣ حتی در لحظات عصبانیت با او بداخلاقی نمی کنند. 3️⃣ همه امکانات رفاهی را برایش فراهم نمی کنند. 4️⃣ خواسته های خودشان را به فرزندشان نمی کنند. 5️⃣ همه بار تربیت را به دوش همسرشان نمی اندازند. ✍🏻 مهدی الهی منش 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
🌎 زندگی در 📊 طبق آماری که اداره مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، جمعیت ایرانیان کانادا بیش از ۸۰۰،۰۰۰ نفر است. این عدد که به تنهایی می‌تواند یک شهر بزرگ در ایران را شکل بدهد، در کانادا ماندگار شده و آنجا مشغول به کارند. بسیاری از این افراد؛ انسان‌هایی معمولی نیستند که از ایران مهاجرت کرده‌اند، بلکه متخص و صاحب فن‌اند؛ به گونه‌ای که اگر آن‌ها را در شهرهای ایران تقسیم کنیم اتفاقات مهم و اثربخشی را رقم می‌زنند. ➖ در روی دیگر سکه، اگر انسانی که در غرب بزرگ شده به ایران مهاجرت کند و بخواهد با همان فرهنگ و عقیده‌اش در بین ایرانیان زندگی کند، هیچ‌وقت نخواهد توانست. منشأ یک طرفه بودن جریان، در این است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که جزئی از دهکده جهانی محسوب می‌شود و با محتوا و مسائل این دهکده کاملا آشناست. ما به صورت مستمر از عناصر این دهکده استفاده می‌کنیم و حتی به این استفاده تشویق می‌کنیم، مثل همه افراد این دهکده صبح به صبح با انگشت حضور و غیاب می‌زنیم، برای راحت شدن کارهای‌مان از ابزارها و تکنولوژی او استفاده می‌کنیم و... . 🔰 نمی‌توان نادیده انگاشت که نظریه‌پردازان ، ٢۵۰ سال برای یک‌دست شدن نظریه دهکده جهانی تلاش کردند و اکنون به تماشای حاصل کار خود نشسته‌اند. همچنین پر واضح است که این یادداشت، به دنبال نفی فایده‌مندی ابزارها و نیست. اما روی سخن را با اهل فکر دارد که چگونه آرام آرام در ساختار دهکده جهانی در حال هضم شدنیم و متأسفانه با این روند هم کنار آمده‌ایم. ای مسلمان! از این خواب غفلت، برخیز... ✍ علی فاطمی پور 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
بازطراحی مفهوم مدرسه در گام دوم انقلاب اسلامی بر این باورم که تلقی از مدرسه به عنوان «قرارگاه تربیتی» ضمن ایجاد نوآوری و بهبود، متناسب با شرایط پیشرو اماکن تاب‌آوری و مقاومت مدرسه را افزایش داده و می‌تواند اهداف تحولی را نیز محقق سازد؛ ضمن اینکه بدون این بازاندیشی امکان تحول وجود نخواهد داشت. این رویکرد ضمن امکان بسط مکانی و زمانی تربیت و گسترش عرصه‌های تربیت و یادگیری همچنان موقعیت مدرسه را به عنوان مرکز فرماندهی و برنامه‌ریزی تربیت حفظ و گسترش خواهد داد. برشی از مقاله تعلیم و تربیت در گام دوم ✍ عباس بیات 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
✍️از تا در (به بهانه آغاز بازپخش سریال تلویزیونی ) 🔸 هم مثل همه تولیدات ، مخالفانی داشت که آن را نپسندیده بودند یا به آن نقد داشتند. البته بیشتر این مخالفان، افراد و گروه‌های خاصی بودند که در این سریال گوشه‌ای از خیانت‌ها و حماقت‌های آن‌ها نمایش داده شده بود. 🔸اما از این مخالفان که بگذریم، خیلی‌ها این سریال را دوست داشته و دارند. اقبال عمومی بینندگان به گاندو گذشته از علاقه مردم ایران به پیگیری مسائل سیاسی و امنیتی، ریشه در نمایش دارد و حس که با دیدن این صحنه‌ها به بیننده منتقل می‌شود. 🔸اما من دلیل دیگری هم برای دوست داشتن این سریال دارم. برای امثال من که دغدغه داریم و چند سال است دستی بر این آتش برده‌ایم، الگوی موجود بین نیروهای سازمان اطلاعات سپاه که در گاندو نمایش داده شده، خیلی دوست داشتنی است. 🔸یک اطلاعاتی کارکشته به اسم مسئولیت چند تیم از نیروهای جوان و انتقال تجربیاتش به آن‌ها را به عهده دارد و البته در مواجهه با هر تیم، روی یک نفر سرمایه‌گذاری ویژه می‌کند. مثلاً در تیم محوری سریال گاندو، بیش از همه حواسش به تربیت است. 🔸همین الگو، در رابطه آقا محمد با اعضای تیمش هم دیده می‌شود. مثلاً وقتی آقا محمد در تحقیقاتش به نکته مهمی می‌رسد، را صدا می‌زند و روند رسیدن به آن را توضیح می‌دهد و تیزبینی‌های خودش را به او منتقل می‌کند تا او هم رشد کند. ✍🏻 مرتضی رجائی 📢 یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: http://eitaa.com/n_tarbiati
💠 سخن با آن عزیزانی است که در این روزها در فضای حقیقی یا مجازی، تصمیم دارند اقوام و اطرافیان خود را هدایت دینی کنند. ✅ در ابتدا برای هدایت اطرافیان نباید از مبانی پذیرفته‌شدۀ خودمان استفاده ‌کنیم. ✨ گام نخست در تبلیغ دین، سخن از امور فطری و پذیرفته‌شده وجدان‌ها است؛ «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِه‏». باید از آیات و نشانه‌های آشکار خدای سبحان گفت، از دریافت‌های مشترک گفت. ✅ وقتی با بدیهیات و آیات آشکار، فکرش را با تزکیه پیوند زدی و زمین او را آماده و حاصل خیز دیدی؛ «وَ يُزَكِّيهِم‏»، ✅ به او مبانی حق را می‌آموزی؛ «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَاب»، ⚠️ نکته: ما کتاب را به این هدف تعلیم می‌دهیم که او بتواند خودش بخواند. ✨پس مبنا را به او می‌دهی تا خود بتواند جواب‌هایش را بیابد. ✅ آنگاه ‌که او ابزار تعلّم را آموخت، به او تحلیل می‌دهی، ابزاری می‌دهی تا ارتباط بین یافته‌هایش با زندگی عینی خودش را بیابد تا با قدرت تحلیل، تعارضات ظاهری را حل کند؛ « وَ الحِكْمَة». 👈 مسیر چنین است هرچند زمان ببرد... . هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ...[سوره جمعه : ۲] ✍️علی فراهانی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
💠 بسیار شنیده اید که رفتارهای والدین در شخصیت و رفتارهای فرزندان تأثیرگذار است. اما مسئله تربیت، فراتر از رفتارهاست. حتی زمان هایی که کاری هم انجام نمی دهیم، به فرزندان مان جهت دهی می کنیم. ➖ یک زمانی با همسایه ها ارتباط داریم و نوع حرف ها، برخوردها و تعامل مان با آن ها تجربه ای آموزشی برای فرزندان می شود. یک زمانی هم با آن ها ارتباطی نداریم و همین ارتباط نداشتن مان برای آن ها درس آموز است. ➖ با این حساب، حتی زمان هایی که سکوت می کنیم و از کنار ظلم رد می شویم، به فقرای فامیل توجه نداریم، میزان استفاده از موبایل مان مدیریت شده نیست و برای رفع گرفتاری اطرافیان مان کاری نمی کنیم هم در حال آموزش فرزندانمانیم. این نوع از تجربه آموزشی با عنوان یا مطرح می‌شود. 🔻 ✍️علی فاطمی پور یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
🔸تربیت مارپله ای مادر و پدر با گذر از هفت خوان رستم ؛ و پیوند همسری به تربیت افلاطونی فرزند خود می نگرند . جستجو برای اسمی با ریتم و هماهنگ سازی با اسم فرزند دوم در حروف ، هجا ، آوا ، شب و روز خانواده عروس و داماد را پر می کند در نهایت تاس می انداختند و از میان ژینوس و ژیلا به آرتا و بوشفر می رسیدند. واین همان اوج ده خانه ای تربیت بود که با نیش شیر خشک و شب بیداری ها تمام می شد و خبری دیگر از آن شور و شوق تربیتی نبود . در ویترین پدر و مادر ، برای رشد فرزند دلبند شان ، مهره تنبیه یا تشویق بیش نیست. نگاه اهریمنی یا اهورا مزدایی به تعالی استعداد و نهاده های عظیم یک انسان بسان آتش شعله ور بود ، نگریستن بر شاقول سیاه و سفید بر اریکه ذهن متلاطم فرزند طلوع پدر و مادر بود ، راه رفتن بر پل صراط بهشت یا جهنم تنها واژه تاثیر گذار برای حرکت آفرینی آن جنین قد کشیده بود که یا نردبان را پا می نهد و به خانه جایزه می رسد یا در میانه راه با نیش مار مواجهه می گردد و به خانه اول باز می ایستد . از گنجینه سترگ قرآن ، دو واژه را استخدام امیال تربیتی کرده اند و بهشتی و جهنمی بچه معصوم را هر روز ترازو می کنند و چاقی و لاغری آن را به میوه های بهشتی و شربت گوارا رهنمون می سازند و از جهنم همان سرب داغ و آتش برافروخته بر حلقوم عزیزترین عصاره وجودشان (فرزند) می ریزند و تنبیه را شایسته می دانند و این تمام دریافت تربیتی از قرآن است . اینکه با یک خطا از شاگرد و فرزند نمره بیست را به صفر برسانید وبا کمربند تشر و تنبیه را بر روح چنان سیاه و کبود کنید که هیچ دشمنی دشمن تر از شما نسبت به او نیست و با یک کار درست کامیون اسباب بازی ها را بر سر او کمپرس کنید. توقف در تربیت جسمانی و هیکلی فرزند ، میزان کالری موجود در غذا ، پوشاندن لباس ناز و حریر ، آموختن چند کلمه ، جمله و یک بیت شعر از حافظ ، با خط کشی بهشت یا جهنم راه به جایی نمی برد . یا بچه ای تپل مپل یا لاغر نی قلیان نصیب خانواده ها می شود . تربیت چکش نیست که برمیخ سر بکوبید و بر دیوار رفتار فرزند فرو رود ؛ تربیت جوهر نمک نیست که بریزد و همه بدیها را بشوید و ببرد ؛ تربیت بادکنک نیست که با تعریف و تمجید از شاگرد و فرزند آن را باد کنید؛ تربیت چلوکباب نیست که آن را با روغن کره پول چرب کنید و آسوده بیاسایید؛ تربیت مسواک زدن و خوابیدن سر ساعت 9 نیست ؛ تربیت سلام و خداحافظی مودبانه نیست ؛ تربیت لباس اتو کشیده بر اندام نیست؛ تربیت یک علم نیست؛ تربیت؛ یک فن ،مهارت، فناوری با عقبه آگاهی بخشی و سپردن به مالک الملک هستی است . تربیت خانه به خانه رفتن است بدون نردبان ، بدون نیش مار ، تربیت شکلات نیست که آن را در کام بریزی و شادکام کنی تربیت نفس به نفس جنگیدن با مارهای افعی خواسته های متورم کودکانه است تربیت پا به پا کوبیدن بر امیال حسد و کینه و خشم و غضب است تربیت پنجه در پنجه فرزند نهادن برای شکوفا سازی استعداد های الهی اوست تربیت جهنم نیست ؛بهشت نیست ؛ آتش نیست ؛انار و انگور نیست؛ تربیت تا بیست سالگی نیست؛ تا ازدواج نیست ؛ تربیت پدر و مادر برای فرزند تا آخرین لحظه حیات است تربیت ای نیست . ✍️سید جواد محمدزاده یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
✍️نویسندگان تربیتی
⚠️لطفاً فرزندان خود را به نسپارید! 🔸️تصور کنید در تعطیلات نوروز، کودک خود را برای تماشای بخش دوم برنامه پای تلویزیون می‌نشانید و خودتان مشغول کارهایتان می‌شوید. هنوز پنج شش دقیقه نگذشته که این شعر را از زبان مترسک می‌شنوید: "تو مزرعه مشغول کار و شُخمم، اگر که محصول نمی‌ده...". قصد سیاه‌نمایی یا بزرگ‌نمایی ندارم، ولی معتقدم برنامه‌های اخیر آقای نه‌تنها تربیتی نیست، که در بسیاری از موارد زمینه‌ساز آسیب‌های تربیتی و اخلاقی می‌شود. 🔹️نخستین ضعف برنامه‌ای مثل کلبه عمو پورنگ، ضعف محتوایی آن است. تهیه‌کنندگان این برنامه کوشیده‌اند تا مفاهیم ارزشمند اخلاقی و تربیتی را به مخاطب منتقل کنند، ولی چون حوصله پرداخت دقیق و هنرمندانه به یک مفهوم را ندارند، معمولاً خیلی سطحی و شعاری با آن برخورد می‌کنند. مخاطب هم ناچار است جملات و پیام‌ها را خیلی سریع بشنود و بیشتر مشغول تماشای بقیه بخش‌های قصه باشد. 🔸️آسیب دوم این برنامه، سوء استفاده سازندگان از شوخی‌ها و طنزهای خاص و بزرگسالانه، برای جذب مخاطب است. در آغاز برنامه کلبه عمو پورنگ نوشته می‌شود: "این برنامه را با خانواده تماشا کنید". این یعنی داریوش فرضیایی و گروهش فهمیده‌اند که در شرایط کنونی و با وجود سرگرمی‌های متنوع کودکان، آن‌ها دیگر به سادگی برنامه کودک تماشا نمی‌کنند؛ مگر آنکه والدینشان هم پای تلویزیون بنشینند. اینجاست که ناچار می‌شوند از شوخی‌های +18 و گاهی جنسی برای جذب والدین به این برنامه سوء استفاده کنند. 🔹️جز این دو، یک آسیب جدی در این برنامه و نمونه‌های مشابه آن وجود دارد و آن، استفاده بی رویه و غیر معقول از آهنگ و آواز است. ناتوانی سازندگان از جذاب‌سازی برنامه برای کودکان، آن‌ها را سوی سوء استفاده از یک میل غریزی می‌کشاند: زدن و کوبیدن و رقصیدن. 🔸️با استناد به سه آسیب پیش‌گفته، به جد معتقدم که برنامه کلبه عمو پورنگ مانند چند برنامه اخیر آقای داریوش فرضیایی، نه‌تنها مناسب کودکان و متناسب با تربیت دینی آن‌ها نیست، که زمینه‌ساز آسیب‌های اخلاقی و تربیتی در میان‌مدت و بلندمدت است. شاید کسی بگوید که اساساً توقع بسترسازی تربیت از یک توقع بیجاست، ولی ما هنوز کلام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی را فراموش نکرده‌ایم که "اهمیت رادیو تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاه‌ها، دستگاه‌های تربیتی است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاه‌ها تربیت بشوند". مرتضی رجائی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
مرحوم‌ صفایی حائری رشد انسان را مرهون سه ضلع اصلی شخصیت، حریت و تفکر می‌دانند. حریت یعنی شجاعت پذیرفتن اشتباه. وجود این شجاعت موجب عقب گرد از تصمیم های نادرست می‌شود. اگر روحیه‌ی شجاعت نباشد هیچ‌گاه نسبت به عملکرد خود تجدید نظر نمی‌کنیم و انتقادات را بر‌نمی‌تابیم. اما نکته اینجاست که بذر حریت در وجود انسان توسط والدین کاشته می‌شود. اگر والدین انتقاد پذیر نباشند، فرزندان انتقاد ستیز می‌شوند. اولین چیزی که کودکان از والدین خود می آموزند، لجاجت است. چقدر زشت است که فردی فرزندان خود را وادار به عذرخواهی کند درحالیکه چنین واژه ای را به کودکان خود نگفته است. تنها راه آموختن این روحیه، پذیرایی انتقادها و عذرخواهی از کاستی هاست.. پیش قدم باشید! ✍️اسماعیل دشمیر یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
. خیلی وقت بود دلم میخواست فیلم تک تیرانداز رو ببینم. چقدر وجه مشترک است بین جبهه دفاع مقدس و جبهه تربیت . گاهی باید گردان تک نفره شوی و در بیابان ها تک و تنها به هر سمت و سو رو کنی. گاهی باید هفت فرزند را بگذاری و بگذری تا صیاد خمینی شوی. . عرصه تربیت هم همین سختی ها را دارد. باید تیر معارف را پرت کنی و بخواهی که خداوند آن ها را بر دل ها بنشاند. باید خودت را هیچ محض بدانی تا صیاد خمینی شوی. گاهی باید گردان تک نفره شوی که در بیابان ها به هر سمت و سو رو می‌کند. باید رنج فراق خانواده را بچشی تا محبوب هستی خریدارت شود. . در این جبهه جز جنس خالص نمی خرند. در این جبهه بسته بندی ها و زیباسازی ها و زیور آلات امروزی نصب کردن فایده ای ندارد. محبوب هستی فقط جنس ناب میخرد و بس. هرچه نشستیم و برای خودمان ، اعتبارمان ، دکان مان ، شهرت مان کار کردیم ، ما را بیشتر از هدف مان دور می‌کند و ما چه کنیم با این همه هوای نفس که دارد خفه مان می‌کند. . شهید زرین ها قبل از اینکه تک تیرانداز باشند ، مربی بودند. مربی نفس شان ، مربی نسل انقلاب اسلامی . و چه خوب مربی گری کردند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. هر وقت فهمیدیم چه گنجی در درون داریم، هر وقت جبهه رزم مان را شناختیم ، هر وقت وجود پر قیمت مان را با قیمت عرضه کردیم ، آن وقت شهید زرین می‌شویم. روحش شاد. . این انقلاب تک تیرانداز میخواهد. بسم الله... ✍️حامد تقدیری یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆کاش درد نبود اماممان را حس می‌کردیم. کاش طوری از درد این فراق زجر می‌کشیدیم، که صدای ناله‌مان به آسمان‌ها بلند بود. کاش عرش خدا از صدای ضجه‌های ما به لرزه در می‌آمد و ملکوتیان با دیدن گریه‌هایمان دست به دعا می‌شدند، تا پروردگار بقیه غیبت امام را به ما ببخشد. کاش را درک می‌کردیم و برای هرچه در توان داشتیم به کار می‌گرفتیم. 🔆اگر برترین اعمال است، پس منتظر بودن یعنی کاری کردن و به میانه میدان آمدن، نه گوشه‌ای نشستن و فقط چشم به راه بودن. باید تمرین کنیم هر کاری که می‌توانیم برای بکنیم و هرچه می‌توانیم از بارهای بر زمین مانده‌ی امام برداریم و به دوش بگیریم. هر کس به اندازه وسع و توانش؛ حتی اگر توان او، نوشتن یک متن کوتاه یا سرودن یک شعر برای رساندن دست یک به دامان امامش باشد؛ که انسان جدا مانده از امام، از هر یتیمی یتیم‌تر است. 🔆باید جمع شویم تا غیبت تمام شود. باید دل‌هایمان حول محور امام جمع شود و توان‌هایمان با هدف در هم ضرب شود تا غیبت تمام شود. باید اجتماع‌های منظمی از منتظران تشکیل دهیم تا غیبت تمام شود. پس بیایید تمرین کنیم همه چیزمان برای اماممان باشد و هرچه می‌توانیم از مال و هنر و ذوق و قریحه و قلممان در راه امام کنیم. 🔆چه خوب است از همین امروز این تمرین را شروع کنیم و دور هم جمع شویم و فقط از و برای امام عصر بنویسیم. دست هر کس را هم که سر سوزن ذوقی و قلمی دارد بگیریم و با خودمان بیاوریم. مهم نیست که چقدر نویسنده‌ایم؛ همین که اماممان را دوست داریم و دلمان برایش تنگ شده، کافی است. این که قلبمان برای می‌تپد و دستمان برای او به قلم می‌رود خیلی ارزشمند است. 🔆باید اجتماع کنیم و دسته‌جمعی برای اماممان کاری کنیم تا غیبت به ظهور برسد. بیایید با هم برای اماممان بنویسیم. اینجا همه می‌خواهند ذوق و قریحه و توان خود را طوری تربیت کنند که فقط برای زمینه‌ساز ظهور امامشان و تربیت یاران مهدی فاطمه بگویند و بنویسند و قدم بردارند. اینجا است: https://eitaa.com/joinchat/2345402427C6927cc007eبهتر بنویسیم: یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
دیدن سریال با عینک تربیتی🤓 در جریان پخش سریال گاندو ۲، حرف‌ها درباره پخش این سریال، مخالفت با پخش آن، سکانس‌های جذاب عملیاتی و ... مورد توجه قرار گرفت. اما در قسمت پایانی این فیلم شاهد سکانسی بودیم که رنگ و بوی تربیتی داشت و شاید به خاطر همین شلوغی‌ها و هیجان‌ها کمتر به آن توجه شده باشد. سکانسی که در آن عبدی (داریوش فرهنگ)، به‌عنوان فرمانده، برای احوال پرسی از رسول که یکی از اعضای مصدوم گروه است به دیدن او می‌رود. دیالوگ یا جمله‌ای در ابتدای این بخش از فیلم مطرح می‌شود که می‌توان برداشت تربیتی مهمی از آن داشت. رسول به عبدی می‌گوید: «جایگاه و شخصیت شما همیشه به ما حس حریمی می‌دهد» و در ادامه عبدی می‌گوید: «وای بر من که شما خودتون رو دور از من می¬دونید» و بعد خاطرۀ شهید دقایقی را از دوران دفاع مقدس برای رسول نقل می‌کند. عبدی با نقل خاطره‌ای از شهید دقایقی، فرمانده لشکر، می‌خواهد بگوید: مربی کسی است که در عین اقتدار و داشتن جایگاه، سرشار از محبت متربیان خودش و علاقه به آن¬ها باشد و به همان میزان که نزد متربیان از جایگاه برخوردار است، رابطه نزدیکی با متربیان خودش داشته باشد. اقتدار او باعث نشود حریمی بین آن¬ها ایجاد شود و متربی دیگر نتواند مسائل خودش را برای مربی مطرح کند یا پیش چشم او نقش بازی کند. گاهی برخی مربیان اگرچه دانش تربیت را فرانگرفته‌اند، در عمل باید شیوۀ تربیتی آن‌ها را سرلوحه قرار داد . ✍️رضا امیرزاده ۲ یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
✅ مدیریت تربیتی 🔸 یکی از مهمترین اصول مدیریت اسلامی، رشد انسانیِ انسان‌های اطراف مدیر هست. یک مدیر در نگاه اسلامی، در کنار تلاش برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصول، باید نگاه مناسبی به ارتقاء انسانیتِ انسان‌های اطراف خود داشته باشد. یکی از وجوه فارق مدیریت موجود غربی با مدیریت اسلامی، همین نگاه اصالت دادن به محصول است. در نگاه مدیریت غربی اصالت در مدیریت تولید و فروش بیشتر محصول است، ولی در نگاه اسلامی اصالت با انسان و رشد انسان است. 🔸 مدیر باید یک باشد. یک مدیر تربیتی به اطرافیان و همکاران خود نگاه ابزاری ندارد و به دنبال آن نیست که آن‌ها را ابزار تولید و فروش بیشتر محصول خود ببیند. این نگاه، نشأت گرفته از ارزش انسان است. فلذا مدیر تربیتی باید ارزش والایی برای رشد نیروهای خود داشته باشد. متأسفانه برخی از مدیران، نیروهای اطراف خود را پله‌هایی برای رشد خود می‌دانند؛ آن‌ها را به کار می‌گیرند تا خود ارتقاء جایگاهی پیدا کنند. 🔸 این مطلب در و باید به مراتب پررنگ‌تر دیده شود. چه بسیار مدیران تربیتی‌ای که دغدغه رشد متربیان و دانش‌آموزان تشکل یا مدرسه خود را دارند، تا آن‌ها را به درجه‌ای از انسانیت برسانند، در حالی که از مربیان و معلمان خود که اتفاقا بیشتر در مسیر هستند و زودتر به آن درجه ممکن است برسند، غافل می‌شوند و ایشان را یک ابزار می‌بینند. ❗️حواسمان باشد که نیروهای‌مان را چگونه می‌نگریم و چه برنامه‌ای برای رشد انسانی ایشان داریم. ❗️حواسمان باشد که مدیرمان ما را انسان می‌پندارند یا ما را ابزار و پله‌ای برای خود و اهدافشان می‌نگرند. ✍️محمد حامد مبینی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
✨فعال تربیتی...از توهم تا واقعیت...✨ 🔻وقتی با مطالعه چند کتاب و شرکت در چند دوره برچسب مربی میگیریم. 🔻وقتی راحت با چند سال طلبگی آن هم با خواندن سیوطی و رسائل و مکاسب و... از تربیت حرف می‌زنیم و تحلیل میکنیم. 🔻وقتی وارد یک مجموعه تربیتی می شویم و مشغول مربیگری می شویم و متربی پیدا میکنیم. 🤔ممکن است دچار این توهم بشویم که دیگر در حوزه تربیت جزو فعالین تربیتی شده ایم یا دارای جایگاه و سمتی شده ایم به نام که در زمینه تربیت فعالیت می‌کنیم. 😕خیلی راحت اظهار نظر میکنیم و طرح می دهیم و عمل می‌کنیم. و اسم تمام این رفتارها را تربیت میگزاریم. ❗️ولی آیا واقعیت نیز همین‌گونه است ⁉️آیا امر تربیت دیگران به همین راحتی است که سریع در زمینه های مختلف برای کودک و نوجوان وحتی بزرگسالان نسخه بپیچیم؟ و داروخانه ی دواهایی که تجویز میکنیم را شنیده ها و تجربیاتی که داشته ایم قرار بدهیم؟ برای تربیت انسان ها تجویز می کنیم ⛔️بدون شناخت صحیح از انسان و روحیاتش ⛔️بدون شناخت جایگاه او در هستی و هدف خلقتش ⛔️بدون اتخاذ مبنا واصول صحیح در تربیتش ⛔️بدون استفاده از منبع قرآنی وگفتار خالقش 💠 به راحتی با توهمی که داریم جلو می رویم وتربیت می کنیم واز واقعیت ها دورتر می شویم. ✍️محمد حسین فولادگر یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کدام سنگر ◀️ آقا ما دوست نداریم شما درد بکشید ، یه چیزی بگید آرام بشیم❗️ 🔸آرام باشید! من راحتم ، نگران نباشید 🔸داریم میریم من دارم حرکت رو می بینم 🔸این حوادث ، مشکلات طبیعیِ در راه رسیدن به قله ست 🔸این انقلاب چیز عجیبی ست ،حالا حالاها برای ارباب های دنیا دردسرها خواهد داشت💪 ♦️هنوز اول کار... !🤔 ✅ من و شما کجای کار انقلابیم⁉️ ⁉️ آیا کانال‌گردی و فوروارد مطالب پراکنده یعنی پای کار انقلاب ایستادن! ⁉️ آیا نقد این و اون و گفتگو درباره هر خبر کوچک سیاسی توی گروه مجازی ، میشه انقلابی بودن! ⁉️ آیا هر عملیات جمعی و با هر جو خوبی همراه شدن ، شد مهمترین سنگر انقلاب! ⁉️آیا صرف طرح مباحث نظری و عدم توجه به پیوست عملیاتی و اثر اجتماعی آن ، یعنی انجام وظیفه انقلابی! ✅ به نظر باید از راهبردها و برنامه های ایشان را کشف کرد و و سنگر را پیدا کرد و در آن سنگر ایستاد تا .... منهم من قضی نحبه و من هم من ینتظر🤲 ✍️مجتبی وافی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
باید حرکت کنم من از اقلیم وجودم میگذرم، سفر میکنم،چون گمشده ای دارم! از کدام راه بروم تا زودتر به مرادم برسم؟ روی سنگ،خاک یا که نفسم، روی کدام پا بگذارم؟ هر روز برایم سخت و سخت تر می شودخودم را نبینم! چه راه سختی! چه شرط بزرگی! اما مراد و مقصود من،آنقدر عزیز و دلبرباست که از خود گذشتن در مقابل نگاه زیبایش،هیچ است هیچ. باید از امروز حرکتم را شروع کنم،آماده شوم، تازه می فهمم حال بدم،از ماندن و درجا زدن هایم است،باید جاری شد،گذر کرد، خطر کرد! در سکوت و نشستن میشکنم، باید ایستاد، حرکت کرد... ای اقیانوس زلال و بی کران،ای باران رحمت،ای جان جانان و ای مقصود من!حرکتم را برکت بخش، دستانم را بگیر و مرا بپذیر... ✍️حیدر هلیرودی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
بهترین، کوتاه‌ترین و موثرترین عامل موفقیت در هر هنر، دانش یا حرفه‌ای، حشرونشر با شخصیت‌های تراز اول و ستاره‌های بی‌نظیر آن است. شهید مطهری نمونه اعلای عالم مجاهد ربانی و متفکر ورع انقلابی است که بر تارک حوزه‌های علمیه تا ابد می‌درخشد. تسلط بر آثار او مسیر دشوار طلبگی را هموار و آشنایی با عمق معارف دینی را سهل می گرداند و منظومه تعالیم دینی را به شکل یک دستگاه جامع منسجم ـ نه ازهم گسیخته و ناقص و نامتوازن ـ به ذهن و دل طلبه منتقل می‌کند. مطالعه آثار این اندیشمند جریان‌ساز حرکت‌آفرین، نه یک زایده زیبا یا امر مفید که یک ضرورت است و طالبان علوم دین را نسبت به بسیاری از آسیب‌ها و کژروی‌ها و جهالت‌ها بیمه می‌کند و روح مجاهدت علمی، استقامت فکری، احساس مسئولیت اجتماعی و انصاف عملی را در جان آنان زنده و پرشور نگاه می‌دارد. توصیه اکید امام راحل و راهبر حکیم انقلاب اسلامی ـ که بزرگ‌ترین سرمایه‌های حوزه‌های علمیه در طول تاریخ آن به شمار می‌روند ـ به انس و ارتباط با آثار این شخصیت بزرگ، این ضرورت را بیشتر نشان می‌دهد. مطهری بزرگ، بر قله بلندی قرار گرفته که طلبه در دامنه آن به سر می‌برد. در انتهای راهی است که طلبه در ابتدای آن است و در افق دوردستی است که طلبه به سوی آن روان است. از این جهت تلاش برای آشنایی با اندیشه او به عنوان یک الگوی جامع و مسطوره بی‌نظیر، برای طلاب علوم دینی لازم و حیاتی است. خدای منان را بر این توفیق بزرگ سپاس می‌گزاریم و از درگاه رحمتش، استقامت و پایداری بر این قرار مبارک را خواهانیم. ✍️محمد عالم زاده نوری یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
خدایا در مقابل این حجم انبوه از گناه، چه نعمتی بی‌بدیل ارزانی‌مان کردی و چه حال بهتری خواهیم داشت در ماه نور و رحمتت... اصلاً لحن بنده‌نوازیت در این ماه با همه‌ی ماه‌ها فرق دارد چرا که فرموده‌ای: الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزَی بِه‏ «روزه مال من است و من پاداش آن را می‌دهم» بی‌صبرانه منتظر نزول نور بر قلبهای‌مان هستیم. ما را به ماه مبارک رمضان برسان... ✍️زهرا ابراهیمی یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e