eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
317 دنبال‌کننده
445 عکس
379 ویدیو
58 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
صلی الله علیه و آله فرمودند : نخستین چیزی که خدای متعال بر امتم واجب کرد ، های پنج گانه است، و اولین چیزی که از های آنان به سوی خدا بالامی‌رود،نمازهای پنج گانه است، و نخستین چیزی که در باره آن از امتم حسابرسی می شود، نمازهای پنج گانه می باشد اولین چیزی که مورد قرار می گیرد، نماز است اگر نماز قبول شود، بقیه قبول می شود منبع : کنزالعمال، جلد هفتم، ص ۲۷۶
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم حضرت عليه السلام امام هشتم : اى مظهر اسماى الهى به عدد خرم آن نامه كه با نام تو گردد آغاز بر عجم تافت چو خورشيد ولايت ز عرب پرچم كشور ما يافت از او زيب و طراز مغتنم مقدم مهمان گرامى شمريد كه ولى نعمت ما آمده از راه دراز الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم حضرت عليه السلام : هشتمين امام شيعيان ملقب به : (رضا) تولدش : ۱۱ ذيقعده سال ۱۴۸ هجرى در مدينه مادر بزرگوارش :(تكتم ) و (نجمه ) پس از شهادت حضرت موسى بن جعفر (ع ) در زندان بغداد، به امر خدا و معرفى پدران بزرگوارش در سن 35 سالگى عهده دار شد : ۱ - امامت و رهبرى مسلمانان را ۲ - نگهبانى و نشر معارف و حقايق اسلام را آغاز امامت با : هارون الرشيد و پس از وى با : پسرش امين و سرانجام با : ماءمون محل اقامتش : مدينه و از آنجا به عراق و ايران آمد. دوران امامت آن حضرت مجموعا ۲۰ سال بود كه : ده سال اول مقارن خلافت هارون و ۵ سال بعد با خلافت امين و ۵ سال آخر با دوره خلافت ماءمون در خراسان سپرى شد، سال شهادتش : ۲۰۳ هجرى عمر شريفش : ۵۵ سال الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم حضرت عليه السلام : ۱ - پيروان ائمه اطهار (ع ) ، از دستگاه اشرافى عباسيان روى گردان و بيزار بودند و اطاعت از ائمه اطهار (ع ) را واجب و لازم مى دانستند. ۲ - بيدادگرى هارون و ديگر خلفاى عباسى نيز موجب شده بود كه ايرانيان ميل قلبى عميقى نسبت به آل على (ع ) پيدا كنند. اين كارها باعث افزايش نفرت مردم از دستگاه خلافت عباسى شد : ستمگريهاى خاندان عباسى : هارون به والى (فرماندار) خود حميد پسر قحطبه اختيار كامل داده بود، طرفداران شيعه و پيروان آل على (ع ) را هر جا پيدا كنند به قتل برسانند. اين والى ستمگر بى رحم در يك شب ۶۰ هزار از افراد محترم و بيگناه شيعه را كه در زندان بسر مى بردند سر بريد و اجساد آنها را در چاه افكند.(۱) حميد بن قحطبه عبداللّه افطس برادر حضرت رضا (ع ) را در زمان هارون : به زندان انداخت ، و پسرش يحيى را با آنكه به ظاهر امان داده بود دستور داد هر روز صد تازيانه بزنند، و سرانجام يحيى نوه موسى بن جعفر (ع ) را از گرسنگى كشتند و بدنش را زير پايه ساختمان نهادند. (۲) ۱ - امام رضا (ع )، صفحه 17 (( عيون اخبار الرضا ج 1 ص 108. ۲ - ماءخذ قبل الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم حضرت عليه السلام در ابتدا گمان مى رفت ، كه عباسيان در ترويج دين اسلام و محبت و دوستى با فرزندان على (ع ) كوشش ‍ كنند، امّا در عمل ، برابرى و برادرى و عدالت و اعتقاد به تقوا و فضيلت و روز قیامت فراموش شد، و اعتقادات زمان جاهلى و اشراف منشى هاى دوران جاهليت در زير نقاب مسلمان نمايى دوباره زنده شد. تقوا و علم و فضيلت جاى خود را به فخر فروشى هاى قومى و زندگى شاهانه داد. ائمه ،چون طرفدار و و تحقق آرمانهاى اسلامى در جامعه بودند، لذا تحت زجر و آزار و زير نظر جاسوسان و حكام ستمكار خلفاى اموى و عباسى بسر مى بردند. داشتن تقوا و علم و فضيلت براى پيشوايان بزرگوار ما گناه به حساب مى آمد و مورد حسد و كينه خلفاى عباسى قرار مى گرفت . الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم حديث (( سلسلة الذهب )) در نيشابور ( ۱ ) مردم نيشابور مشتاق زيارت حضرت رضا (ع ) بودند. از حضرت تقاضا كردند اندكى توقف فرمايد تا چهره جذاب و متين آن يادگار رسول را ببينند. امام (ع ) در حالى كه لباس ساده اى بر تن داشت ، در برابر مردم قرار گرفت . مردم در ديدن آن حضرت بى تابانه فرياد شوق برداشتند. دو نفر از حافظان حديث بنام : ابوذرعه و محمّد بن اسلم مردم را به سكوت دعوت مى كردند و كلمات گوهربار آن حضرت را براى مردم - با صداى بلند - بيان مى فرمودند. حضرت رضا عليه السلام حديثى را كه مربوط به (توحيد و يگانگى ذات حق ) است بدين سان بيان فرمود: (( (كلمة لا اله الا اللّه حصنى فمن قالها دخل حصنى و من دخل حصنى امن من عذابى ) )) (و سپس ‍ هنگامى كه موكب آن حضرت مى خواست به راه افتد، براى تكميل اين سخن والا و ارزنده سر از هودج و كجاوه بيرون آورد. مردم همه متوجه شدند كه امام (ع ) قصد بيان مطلبى فرموده است . ديگر بار سكوت بر همه جا حكمفرما شد. امام (ع ) بدنبال حديث افزود: (( و لكن بشرطها و انا من شروطها )) ۱ - حديثى كه راويان آن تا حضرت ختمى مرتبت (ص ) همه معصوم و امام باشند كه ترجمه آن (زنجيره زرين ) است . الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم (سلسلة الذهب ) منظور امام از بيان (سلسلة الذهب ) (۱) سه نكته بود: ۱ - آنكه با نقل نام پدران و اجداد خود كه هر كدام از ديگرى حديث را روايت كرده اند تا به پيغمبر اكرم (ص ) و اينكه آن حضرت از طريق جبرئيل امين از مقام ربوبى ، اين حديث را شنيده است پدران بزرگوار خود را كه همه امامان شيعه و خلفاى واقعى حق اند به مردم باز گفت و آنها را به ياد مردم آورد. ۲ - آنكه ، موضوع يگانه پرستى و خدا پرستى را كه پايه همه اعتقادات است به ياد مردم آورد كه گول طاغوتهاى زمان و زورمندان طاغوت صفت نخورند. ۳ - آنكه ، يگانه پرستى واقعى و خالى از شرك و روى و ريا مستلزم و همراه (ولايت ) اهل بيت (ع ) است و تا رهبرى عادلانه در جامعه مسلمانان برقرار نشود، بتها و بت نماها و طاغوتها نخواهند گذاشت توحيد در مسير درست قرار گيرد. در تاريخ آمده است كه : هنگام نوشتن اين حديث مردم مشتاق آن چنان آمادگى داشتند كه ۲۴ هزار قلمدان در اختيار گرفته بودند، تا در نوشتن كلمات گهربار فرزند پيغمبر (ص ) بكار گيرند.(۲) ۱ - حديثى كه از عالم ربوبيت بر قلب مقدس پيامبر (ص ) نازل شده باشد. ۲ - (( منتهى الامال )) ص 40 (بخش حالات حضرت رضا عليه السلام ). الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم گناهان : سه قسمند : عصر خلافت امام على (ع ) بود، آن حضرت روزى در در حضور جمعيت بالاى منبر رفت ، پس از حمد و ثنا فرمود: اى مردم ! گناهان بر سه گونه اند، سپس آن حضرت خاموش شد و سخن نگفت . يكى از حاضران به نام ( ) عرض كرد: (اى امير مؤ منان ! فرمودى : (گناهان بر سه دسته اند) و سپس خاموش شدى و چيزى نگفتى ؟ (ع ) فرمود: (مى خواستم همين سخن را شرح دهم ، ولى تنگى نفس به سراغم آمد و بين من و سخنم ، مانع گرديد آرى گناهان بر سه گونه اند: 1 - گناهى كه آمرزيده شده است 2 - گناهى كه آمرزيده نشده است ، 3 - گناهى كه بر صاحبش ، هم بخشش داريم و هم ترس عدم بخشش ). حبه عرنى عرض كرد: (اى امير مؤ منان ! آنها را براى ما شرح بده ). امام على (ع ) فرمود: اما گناهى كه آمرزيده است ، آن گناهى است كه خداوند بنده اش را به خاطر آن (به بليات ) مبتلا و مجازات كند، پس خداوند بردبارتر و كريم تر از آن است كه بنده اش را دو بار مجازات نمايد. اما گناهى كه آمرزيده نشود، عبارت است از : هايى كه بعضى از انسانها بر بعضى مى كنند، زيرا خداوند وقتى (توسط پيامبران و اديان ) بر مخلوقاتش ‍ آشكار شد، به خودش سوگند ياد كرد و فرمود: (به عزت و عظمتم سوگند كه ظلم هيچ ظالمى (بدون مجازات ) از من نگذرد، گرچه آن ظلم ، زدن مشتى به مشتى ، يا ماليدن دستى به دستى (براى هوسرانى ) و يا شاخ زدن شاخدارى به بى شاخ باشد). پس خداوند براى بندگان ، از يكديگر مى گيرد، تا ستمى از كسى (بدون مجازات ) نماند، سپس خداوند در آنها را براى حساب رسى زنده كند. و اما سوم : گناهى است كه خداوند آن را پوشانده است ، و را بر صاحبش ارزانى فرموده است ، و گنهكار به گونه اى شده كه از گناهان خود ترسان ، و به رحمت خدا، اميدوار است ، ما براى چنين گنهكار، همان حال را داريم كه خودش همان حال را دارد كه عبارت از ترس از عذاب ، و اميد به رحمت الهى باشد. کافی باب فى ان الذنوب ثلاثة ، حديث ۱، ص ۴۴۳ - ج ۲ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم دو مختلف و راز تفاوت آن دو (ع ) فرمود: يكى از پيامبران در محلى عبور مى كرد، ديد جنازه مردى به زمين افتاده ، نصف آن زير ديوار قرار گرفته ، و نصف ديگر آن در بيرون مانده و پرندگان و سگها بدن او را متلاشى كرده اند و مى درند. از آنجا گذشت ، به شهرى وارد شد، در آنجا ديد يكى از اشراف آن شهر مرده است ، او را بر سر تختى نهاده اند، و با پارچه ابريشم شده ، و در اطراف آن تخت ، منقلهاى عود (ماده خوشبو) نهاده شده و عودها مى سوزند و فضا را خوشبو كرده اند. آنگاه پيامبر(ص ) به خدا متوجه شد و عرض كرد: (پروردگارا! من گواهى مى دهم كه تو حاكم دادگر هستى كه به كسى نكنى ، آن (جنازه اولى ، جنازه ) بنده تو است كه به اندازه يك چشم به هم زدن براى تو شريك نگرفته ، ولى آن گونه مرده است ، و او را آنچنان ميراندى ، ولى اين هم يكى از بنده هاى تو است كه به اندازه يك چشم بهم زدن به تو نياورده است ، ولى او را اين گونه شكوهمندانه ميراندى ؟ (رازش ‍ چيست ؟) خداوند به آن پيامبر فرمود: (اى بنده من ! من همانگونه كه گفتى حاكم عادل هستم كه به كسى نكنم ، آن بنده (اول ) من ، گناهى يا بدى نزد من نداشت ، او را با آن وضع ميراندم تا كيفر شود و به گونه اى كه گناهى نداشته باشد با من كند، و اين بنده (دوم ) من ، كار نيكى نزد من داشت او را با چنان وضعى (شكوهمندانه ) ميراندم ، تا به گونه اى كه هيچگونه پاداشى نزد من نداشته باشد با من نمايد). کافی باب انه لايؤ اخذ المسلم بما عمل فى الجاهلية ، حديث ۱ ص ۴۶۱ - ج ۲ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم على (ع ) به زده : امير مؤ منان (ع ) به سوى مسجد روانه شد، وقتى كه به مسجد رسيد ديد شخصى كنار در مسجد توقف كرده و بسيار اندوهگين است ، فرمود: (چرا غمگين هستى ؟) او گفت : (اى امير مؤ منان ! به خاطر مصيبت فوت پدر (و مادر) و برادر، شده ام كه مى ترسم دق كنم ). امير مؤ منان : تو را سفارش مى كنم به و پرهيزكارى ، و مقاومت كن تا به پيامد (نيك ) آن برسى ، بدان كه صبر و در امور، همانند ، نسبت به بدن است ، هرگاه پيكرى بدون سر باشد، فاسد گردد، همچنين اگر شئون انسان ، داراى صبر و استقامت نباشد، آن شئون تباه شده و متلاشى مى گردد). کافی باب الصبر، حديث 13، ص 91، ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم دلدارى (ع ) به پيرمرد پيرمردى به حضور امام صادق (ع ) آمد و عرض كرد: (فرزندانم با من ناسازگارى مى كنند، برادرانم به من جفا مى نمايند، با اينكه سالخورده و پير شده ام ، شكايت آنها را نزد شما آورده ام ). امام صادق (ع ) فرمود: (اى پيرمرد! همانا براى دولتى است ، و براى نيز دولتى است ، طرفدار هريك از اين دو، در دولت ديگرى خوار است ، بدان كه كمترين مصيبتى كه در (مثل عصر آن حضرت ) به مؤ من برسد، آزار و ناسازگارى از فرزندان ، و بى مهرى و جفا از برادران او است ، هيچ شخص با در عصر دولت باطل ، آسايش نمى بيند، تا خداوند او را از آنچه در عصر دولت باطل ، تحميل كرده آزاد سازد، و بهره بسيار، در دولت حق به او بدهد، پس كن و مژده باد به تو). کافی، حديث 12، ص 447 - ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم و تحمل در مصائب دختر عمربن على بن حسين (ع ) يكى از نوه هاى (ع ) بود، پسر دخترش از دنيا رفت ، جمعى براى تسليت او نزد او آمدند و به او گفتند. دختر ابويشكر، كه نوحه خوانى مى كرد، در آنجا بود، يكى از حاضران به او گفت : ( كن ). او اشعارى خواند و حاضران شنيدند... در آن جمع ، خديجه به حاضران گفت : از عمويم (ع ) شنيدم فرمود: (زن در ماتم ، نوحه گر مى خواهد كه اشكش جارى گردد، ولى براى شايسته نيست كه و يا بيهوده (بر خلاف قضا و قدر الهى ) بگويد، اگر زنى اينگونه باشد، وقتى كه شب شد، فرشتگان را با نوحه گرى خود آزار مى دهد، بنابراين تحمل داشته باشيد و فرشتگان را با نوحه سرائى خود از خود نرنجانيد). کافی باب ما يفصل به بين دعوى المحق و المبطل ، آغاز حديث 17، ص 358 - ج 1 (با تلخيص ). الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم نهى از جواب طولانى امير مؤ منان (ع ) از كنار گروهى عبور نمود، و بر آنها سلام كرد، آنها در پاسخ گفتند: (بر تو باد سلام و رحمت خدا و بركات و مغفرت و رضوان خدا). امام على (ع ) به آنها فرمود: به ما همانگونه كه فرشتگان به پدرمان (ع ) گفتند، بگوئيد، آنها گفتند: (رحمت و بركات خدا بر شما اهل خانه )، نه بيشتر. کافی باب التسليم ، حديث 13، ص 646 - ج 2 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم انسانها از ديدگاه (ع ) مردى به حضور امير مؤ منان على (ع ) آمد و عرض كرد: (اى امير مؤ منان ! راهى از راههاى نيكى را به من سفارش كن كه با به آن نجات يابم ). امير مؤ منان (ع ) فرمود: (اى سؤ ال كننده ! گوش كن ، سپس بفهم ، سپس ‍ يقين و باور كن سپس آن را عمل كن ، بدان كه ها بر سه دسته اند: 1 - پارسا 2 - و مقاوم 3 - و فريفته . زاهد؛ كسى است كه اندوهها و شادى ها از دلش خارج شده ، نه به چيزى از امور دنيا كه به او داده شده شاد است ، نه از آنچه از دنيا از دستش رفته ، افسوس مى خورد، پس چنين كسى آسوده خاطر است . صابر؛ كسى است كه قلبا آرزوى امور دنيا مى كند، ولى وقتى كه به آن رسيد، هوسهاى نفسانى خود را كنترل مى نمايد تا سر انجام ناخوش ، و بد آن ، دامنگيرش نگردد، او به گونه اى است كه اگر بر دلش آگاه شوى از خويشتن دارى و و دور انديشى او تعجب كنى . راغب ؛ كسى است كه : هيچ باكى ندارد كه از كجا امور دنيا به او رو مى آورد، آيا از راه حلال يا حرام ، و باكى ندارد كه امور موجب چركين شدن آبرويش گردد، خود را هلاك كند، و خود را از بين ببرد چنين فردى در گرداب دنيا، پريشان و سرگردان است . کافی باب محاسبة العمل ، حديث 13، ص 455 و 456 - ج 2 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم ابوذر مردى براى نوشت : چيزى از را به من كن . در پاسخ نوشت : علم ، بسيار است ، ولى اگر بتوانى به آنكه دوستش ‍ دارى ، بدى نرسانى ، چين كارى را انجام بده (كه بهتر از علم است ). او گفت : مگر كسى به چيزى كه دوستش دارد بدى مى كند؟ ابوذر گفت : آرى ، تو جانت را از همه چيز بيشتر دارى ، وقتى كه كردى ، در حقيقت به جان خود بدى نموده اى (چرا كه گناه براى انسان ، هم دارد و هم ). کافی باب محاسبة العمل ، ، حديث 20، ص 458 - ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم پاسخ به چهار سؤ ال مردى نزد آمد و گفت : 1 - چرا ما را ناخوش داريم ؟ 2 - ورود ما را بر خدا (پس از مرگ ) چگونه مى يابى ؟ 3 - وضع ما در پيشگاه خدا چگونه است ؟ 4 - خدا در كجاست ؟ ابوذر فرمود: 1 - شما دنياى خود را كرده ايد، و آخرت خود را ويران نموده ايد، از اين رو نداريد از محل آباد، به محل ويران برويد. 2 - نيكوكار شما مانند مسافر غايب است كه به سوى خانواده و خويشانش ‍ مى آيد، و بر آنها وارد مى شود، ولى گناهكار شما مانند غلام فرارى است كه نزد آقايش آورده مى شود. 3 - خود را بر كتاب خدا، عرضه كنيد، قرآن مى فرمايد: ان الابرار لفى نعيم و ان الفجار لفى جحيم (همانا نيكوكاران در نعمتند، و بدان در دوزخ مى باشند). ( - 13) 4 - خداوند به نيكوكاران نزديك است (چنانكه در آيه 56 مى خوانيم : ان رحمة الله قريب من المحسنين (همانا رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است ) کافی ، حديث 20، ص 458 - ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم خضر(ع ) به موسى (ع ) روزى پيامبر(ع ) با (ع ) كرد، و پس از احوال پرسى ، او را چنين توصيف نمود: بهترين دو (دنيا و آخرت ) تو همان روزى است (آخرتى است ) كه در پيش دارى ، توجه كن كه آن ، چه روز است ، و امروز جواب سؤ الات آن روز را آماده ساز، بدان كه تو حتما بازداشت و باز خواست مى شوى ، پند خود را از اين روزگار بگير، و بدان كه ، هم طولانى است و هم كوتاه است ، آنچنان كن كه گوئى پاداش عمل خود را با چشم مى نگرى ، تا به آخرت خود اميدوارتر باشى (گول دنيا را مخور) چرا آنچه از در آينده بيايد، مانند آن است كه قبلا گذشته است . کافی باب محاسبة العمل حديث 22، ص 459 - ج 2. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم بن گويد: كنيزى از (عليه السلام ) شاخه گلى را به حضور آن حضرت آورد و اهداء نمود، امام (عليه السلام ) آن شاخه گل را گرفت و به او فرمود: تو را در راه خدا آزاد كردم من به حضرت عرض كردم ، : با اهداء يك شاخه گل ناچيز او را آزاد كردى ؟ امام در پاسخ فرمود: خداوند ما را (در ) چنين ادب كرده و فرموده : اذا حييتم بتحية فحيوا باحسن منها هر گاه كسى به شما تحيت گويد پاسخ آن را بطور بهتر بدهيد (۱) سپس فرمود: تحيت بهتر همان آزاد كردن او است . (۲) امام حسن (عليه السلام ) فرمود : من بدء بالكلام قبل السلام فلا تجيبوه كسى كه قبل از سسلام ، سخن گفت ، جواب او را ندهيد (۳) ۱ - سوره نساء آيه 86. ۲ - مناقب ج 4 ص 18. ۳ - كشف الغمه ج 2 ص 152. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم دو جاسوس وقتى كه : خبر شهادت حضرت على (عليه السلام ) و خبر بيعت مردم با (عليه السلام ) به رسيد، دو جاسوس : يكى از طايفه حمير و يكى از طايفه بنى قين را به كوفه و بصره فرستاد، تا اوضاع عراق را به معاويه اطلاع دهند، امام (عليه السلام ) آن دو جاسوس را شناخت ، دستور دستگيرى آنها را داد و سپس فرمان اعدام آنها را صادر نمود و پس از آن امام حسن نامه تندى به معاويه نوشت و در آن نامه بعضى از كارهاى خلاف او را تذكر داد. كشف الغمه ج 2 ص 110 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم قطع سخنرانى چند چیز باعث شد كه (عليه السلام ) از كوفه به مدينه برگردد، و به عنوان از غاصب در گوشه انزوا قرار گيرد ۱ - خود معاويه ۲ - طرفداران معاویه ۳ - ندانم كارى و بى وفايى مردم كوفه در ايام تسلط بنى اميه ، معاويه به مدينه آمد، مردم را در مسجد جمع كرد (و امام حسن (عليه السلام ) نيز در مسجد بود) معاويه بالاى منبر رفت و پس ‍ از گفتارى به بدگويى از حضرت اميرمؤ منان على (عليه السلام ) پرداخت ، هنوز خطبه معاويه تمام نشده بود كه امام حسن (عليه السلام ) از مجلس ‍ برخاست و پس از حمد و ثناء فرمود: اى مردم ! هيچ پيامبرى نيست كه وصى نداشته باشد، و نيز هيچ پيامبرى نيست كه دشمن نداشته باشد، در برابر پيامبران دشمنانى از مجرمين بودند، على (عليه السلام ) وصى پيامبر اسلام رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) است ، و بعد از على (عليه السلام ) من پسر او وصى رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) هستم سپس به معاويه رو كرد و فرمود: اى معاويه ! تو پسر هستى و نام جدت است ولى جد من رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) است . مادر تو جگر خواره است و جده تو است ، ولى مادر من (عليهاالسلام ) و جده من كبرى (عليهماالسلام ) است خداوند در ميان من و تو آنكه از نظر پست است و به كفر نزديك مى باشد كند و همچنين كسى را كه از ما در مورد ياد خدا است و مى باشد نيز لعنت نمايد. همه حاضران گفتند : آمين . معاويه سخت ناراحت شده بود و ديگر ياراى ادامه خطبه نداشت ، خطبه اش را قطع كرد و از بالاى منبر به پايين آمد. احتجاج طبرسى ص 145 - كشف الغمه ج 2 ص 150. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام حسن (عليه السلام ) پس از شهادت امام على (عليه السلام ) كم كم بر همه جهان اسلام مسلط شد، روزى با دارو دسته خود به كوفه آمد، طرفدارانش به او گفتند: بن على (عليه السلام ) در نظر مردم كوفه بسيار محترم و محبوب است ، خوب است شما به منبر بروى و در خطبه خود كارى كنى كه آن حضرت از چشم مردم بيفتد. امام (عليه السلام ) از جريان آگاه شد، در مسجد پيش دستى كرد و قبل از سخنرانى معاويه برخاست و خطاب به مردم كرد و فرمود: اى مردم آيا اگر شما همه جهان را بگرديد كسى را غير از من و برادرم (عليه السلام ) مى يابيد كه جدش رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) باشد؟ ما براى حفظ خون هاى مردم دست از جنگ كشيديم (۱) و حكومت در دست اين طاغوت - اشاره به معاويه - قرار گرفت و اين جز اى تا وقتش نمى يابم . معاويه گفت : منظورت چيست ؟ (عليه السلام ) فرمود: منظورم همان است كه خدا خواسته است . معاويه به خشم آمد و بالاى منبر رفت و در خطبه خود از على (عليه السلام ) و آل على (عليه السلام ) بدگويى كرد. امام حسن (عليه السلام ) از پاى منبر برخاست و خطاب به معاويه فرمود: اى فرزند زن جگر خواره آيا اميرمؤ منان (عليه السلام ) را سبّ مى كنى و به او ناسزا مى گويى با اينكه پيامبر (صلى الله عليه وآله ) فرمود: كسى كه به (عليه السلام ) ناسزا بگويد به خدا ناسزا گفته و خداوند چنين فردى را تا ابد وارد مى كند. آنگاه امام از روى بى اعتنايى به معاويه پشت كرد و به طرف منزل آمد و ديگر به آنجا برنگشت (۲) ۱ - بدان كه : امام حسن (عليه السلام ) : به معنى سازش ‍ با معاويه نبود، بلكه يك نوع ترك جنگ موقت مشروط به شرائطى بود، تا به بازسازى و تصفيه ارتش خود بپردازد و ضمنا باطن ناپاك معاويه را به جهان اسلام بشناساند، و در ان شرايط هم راهى جز اين نبود. ۲- بحار ط جديد ج 44 ص 91 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام حسن براى جذب مردم به حكومت طاغوتى خود مى گفت : بنى هاشم ، به معروفند وقتى كه دست از سخاوت و بخشش بردارند شباهت خود را به قوم خويش از دست مى دهند ها به شجاعت معروفند، وقتى كه دست از بكشند، شباهت خود به قوم خويش ‍ را از دست مى دهند. مخزومى به معروفند، وقتى كه دست از اين بردارند به قومشان شباهت ندارند. و به و بردبارى معروف است ، اگر از آن بكشند از به قوم خود، دست كشيده است . (عليه السلام ) وقتى اين گفتار را (توسط افرادى ) شنيد فرمود: معاويه چه زيركانه گفته است ؟ (و چه نيرنگى به كار برده ) معاويه خواسته با اين بيان ، همه اموال خود را به ديگران ببشخند و در نتيجه تهيدست شوند و همين باعث فلاكت آنها گردد. و زبيرى ها، دست به شمشير ببرند و همديگر را بكشند و سرگرم آن شوند و مخزومى ها نيز با تكبر خود مردم را از خود برانند، در نتيجه همگى مورد خشم مردم شوند، ولى بنى اميه محبوب مردم گردند. به اين ترتيب امام (عليه السلام ) با افشاگرى نقشه معاويه را نقش بر آب كرد. بحار ج 44 ص 104. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم گرويدن مردم ، معيار ارزش نيست روزى به (عليه السلام ) گفت : ‌‌من از تو بهترم امام فرمود: چرا؟ او گفت : بخاطر اينكه مردم دور من اجتماع كرده اند. امام فرمود: هيهات ، هيهات (چقدر اين تو دور از حقيقت است ) اى فرزند جگر خوار! آنان كه به دور تو جمع شده اند دو دسته اند: 1 - از روى زور و ، در دور تواند 2 - از روى و ، دسته اول بر اساس فرموده خداوند در قرآن معذورند. اما دسته دوم ، گنهكارند و از فرمان خدا نافرمانى كرده اند. حاشا كه من به تو بگويم : من بهتر از تو هستم زيرا در تو خوبى نيست تا من خوب تر از تو باشم ، ولى بدان كه خداوند مرا از صفات پست دور ساخته و تو را از صفات نيك انسانى دور است . بحار ج 44 ص 104 - بدينوسيله امام (عليه السلام ) اعلام كرد كه : معيار ارزش ، انسانيت و فضائل انسانى است ، نه گرويدن مردم به انسان الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم پاسخ به سوال (عليه السلام ) : پارسا و بود بيست بار پياده از مدينه به مكه براى انجام مناسك رفت ، سه بار همه اموال خود را داد، خوشپوش و با وقار و آراسته بود. روزى با خوب و تميز سوار بر قاطر زيبا از منزل بيرون آمد، و با شكوه و نورانيت خاصى در كوچه هاى مدينه مى گذشت و به بيرون شهر مى رفت . يك نفر يهودى نزديك آمد و عرض كرد: سوالى دارم ، امام فرمود: بپرس . او گفت : جدت رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمود: الدنيا سجن المومن و جنه الكافر براى مؤ من ، زندان است و براى كافر . ولى اينك مى بينم تو از مواهب دنيا بهره مندى ولى من در سختى هستم ! امام حسن (عليه السلام ) فرمود: اين تصور تو غلط است كه مؤ من بايد از همه چيز محروم باشد، و اگر تو مقام ارجمند را در بهشت با جايگاه پست براى كافر را مقايسه كنى ، و با دنياى مؤمن و كافر بسنجى بخوبى درميابى كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) صحیح است كه : دنيا براى مؤ من زندان است و براى كافر بهشت مى باشد. فصول المهمة مالكى ص 138 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم امام حسن (عليه السلام ) و (عليه السلام ) چندين بار از مدينه پياده به مكه براى انجام حج رفت در يكى از اين سفرها كه از مدينه به سوى مكه راه افتاد، پاهايش بر اثر پياده روى روى ريگهاى خشك و سوزان ، ورم كرد. شخصى به آن حضرت عرض كرد: آقا اگر كمى سوار مى شديد، پاهايتان بهتر مى شد. امام فرمود: خير وقتى به منزلگاه بعدى رسيديم ،آنجا مرد سياه چهره روغن فروشى است كه فلان روغن را دارد آن را برايم بخر، به پاهايم مى مالم خوب مى شود. عده اى عرض كردند: پدران و مادرانمان بفدايت در پيش منزلى سراغ نداريم كه در آنجا روغن بفروشند. امام به راه خود ادامه داد، چند ساعتى نگذشته بود كه همان مرد روغن فروش پيدا شد، امام فرمود: نزد او برويد و روغن را خريدارى كنيد نزد او رفتند و روغن خواستند، او گفت : براى چه كسى مى خواهيد؟ گفتند : براى امام حسن (عليه السلام ). روغن فروش گفت : مرا نزد آن حضرت ببريد وقتى كه او را به حضور امام حسن (عليه السلام ) بردند به امام عرض كرد: من نمى دانستم روغن را براى شما مى خواهند و من حاجتى به تو دارم و آن اينكه : كن خداوند فرزند نيكوكار و پرهيزكارى به من بدهد، من وقتى از وطن بيرون آمدم همسرم نزديك زايمانش بود. امام حسن (عليه السلام ) فرمود: خداوند پسر سالمى كه پيرو ما است به تو خواهد داد. وقتى روغن فروش به منزلش رفت ، ديد خداوند پسر سالمى به او داده است . (۱) همان پسر وقتى بزرگ شد به معروف گرديده و از شيعيان راستين و آزاده بود كه در هر فرصتى از امامان (عليهم السلام دفاع و حمايت مى نمود، و فضائل (عليه السلام ) را به قصيده در آورده بود و مى خواند و هنگام على (عليه السلام ) ببالينش آمد. نام او بن محمد بود (عليه السلام ) به او فرمود: مادرت تو را ناميد و اين نام زيبنده تو است زيرا تو سيد شاعران هستى . روزى اشعارى درباره مصائب (عليه السلام ) در حضور امام صادق (عليه السلام ) خواند، قطرات اشك از ديدگان امام سرازير شد و صداى گريه از منزل آن حضرت برخاست ، سرانجام امام (عليه السلام ) امر به خوددارى كرد. (۲) ۱ - مناقب ج 4 ص 7. ۲ - سفينه البحار ج 1 ص 336 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b