eitaa logo
نوشته
98 دنبال‌کننده
125 عکس
137 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹همه چیز در ماست، ولی حالمان مانند حال کسانی است که هیچ ندارند؛ نه به قرآن قائلند، نه به عترت. 🔹این همه ودایع، کتب، علم، روایات و در اختیار ما گذاشته‌اند، به‌گونه‌ای‌که اگر کسی بخواهد امامی را حاضر بیابد و یا صدایش را از نوار گوش دهد، و یا در خدمتشان باشد تا مطالب آنها را استماع کند ـ نه اینکه خود در محضر آنها صحبت کند ـ بهتر از اینها پیدا نمی‌کند. 🔹همه چیز در دسترس ماست، ولی مانند حال کسانی است که هیچ ندارند؛ نه به قرآن قائلند، نه به عترت و نه روایات آنها را قبول دارند! 🔹اگر ائمه اطهار علیهم‌السلام بودند، باز باید به همین عمل کنیم. ❇️ لابد عذرمان این است که در صورت حضور آنها هم مجبور نبودیم از آنها پیروی کنیم و به حرف‌هایشان گوش کنیم، چنانچه در طول تاریخ امتحان داده‌ایم که در زمان حضورشان قدردان آنها نبوده‌ایم! ، 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹«ممکن است از جایی بخورد که انتظار ندارد، و شما که بنده‌ی خدا و مؤمن بِالله و در راه صراط مستقیم هستید، از جایی برایتان عایدی به وجود بیاید که «» باشد و را نداشته باشید. 🔹 به نظر من این خیلی نکته‌ی اساسی‌ای است که ما توجّه کنیم همه‌ی حوادث عالم بر اساس و دنیایی نیست؛ این هم جزو محاسبات است که گاهی اوقات خدای متعال یک را به وجود می‌آورد.» 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَنْبَسَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ دَارِمِ بْنِ قَبِیصَةَ جَمِیعاً عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص 🔹 أَکْثِرُوا مِنْ ذِکْرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ 🔹زیاد یاد کنید ، از بین برنده ی لذات را . 🔹فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ 🔹 مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوْتِ أَحَبَّهُ اللَّهُ 🔹هر کس زیاد یاد مرگ کند ، خدا اورا دوست میدارد . 🔹قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع حَدِّثْنِی بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ فَقَال 🔹َ یَا أَبَا عُبَیْدَةَ أَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ یُکْثِرْ إِنْسَانٌ ذِکْرَ الْمَوْتِ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنْیَا 🔹 هیچ انسانی زیاد یاد مرگ نمی کند مگر این که نسبت به امور دنیا بی رغبت می شود . 🔹 عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ 🔹أَکْیَسُ النَّاسِ مَنْ کَانَ أَشَدَّ ذِکْراً لِلْمَوْتِ 🔹 زرنگ ترین مردم ، کسی است که بیشتر یاد مرگ می کند . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹اگر علت با وجود خویش نزد معلول حاضر باشد ، خداوند با وجود خویش نزد مخلوقات موجود است 🔹لکن علت با وجود خویش نزد معلول حاضر است 🔹پس خداوند با وجود خویش نزد مخلوقات موجود است . 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹و لتجتنب المرأة الحرة المسلمة سلوك الطرق على اختلاط بالرجال 🔹 و لا تسلكها معهم إلا على اضطرار إلى ذلك دون الاختيار 🔹 و إذا اضطرت إلى ذلك فلتبعد من سلوكها عن الرجال و لا تقاربهم و تحتفز بجهدها إن شاء الله. النساء (للشيخ المفيد)، ص: 56‌
🔹حرمة تطيّب المرأة و تعطُّرها في مجامع الرجال الأجانب‌ 🔹و قد مُنع عن تطيّب المرأة و تعطّرها في مجامع الرجال الأجانب في عدّة نصوص بعضها معتبرة و ظاهرها حرمة ذلك على المرأة. 🔹و وجه ذلك واضح لأنّ فيه جلب توجه الرجال الأجانب و لفت أنظارهم المنجرّ بالمال إلى الفتنة و الفساد و إشاعة الفحشاء و رواج الفسق و الفجور في مجتمع المؤمنين. و لا يخفى ان ذلك حكمة الحكم لا علته لتدور الحرمة مدارها. فمن تلك النصوص:صحيحة الوليد بن صبيح عن أبي عبد اللّٰه (عليه السّلام) قال: قال رسول اللّٰه (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم) 🔹أيُّ امْرَأَةٍ تَتَطَيَّبَتْ وَ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها فَهِيَ تُلْعَنُ حَتّى تَرْجِعَ إلى بَيْتِها مَتى ما رَجَعَ تحرير الوسيلة - الستر و الساتر، ص: 172‌ ✅حرام بودن عطر زدن زنان در محلی که مردان نامحرم وجود دارد 🔹و در تعدادی از نصوص روایی منع شده از خوشبو کردن زن و عطر زدنش در محلی که رمدان نامحرم هستند که ظاهر این روایات حرام بودن ان است بر زنان . 🔹و علت این حکم واضح است چون خوشبو بودن زنان موجب جلب توجه مردان بیگانه و نگاه کردن مردان است که موجب فتنه و فساد و شیوع فحشا و رواج فسق و فجور در بین مومنین است 🔹و مخفی نماند که این مطلب حکمت حکم است نه علت حکم تا این که حکم دایر مدار ان باشد . 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹امْلِکْ حَمِیَّةَ أَنْفِکَ، وَسَوْرَةَ حَدِّکَ، وَسَطْوَةَ یَدِکَ وَغَرْبَ لِسَانِکَ، وَاحْتَرِسْ مِنْ کُلِّ ذَلِکَ بِکَفِّ الْبَادِرَةِ، وَتَأْخِیرِ السَّطْوَةِ حَتَّى یَسْکُنَ غَضَبُکَ فَتَمْلِکَ الاِخْتِیَارَ: وَلَنْ تَحْکُمَ ذَلِکَ مِنْ نَفْسِکَ حَتَّى تُکْثِرَ هُمُومَکَ بِذِکْرِ الْمَعَادِ إِلَى رَبِّکَ. 🔹به هنگام ، دار باش و از و تيزى خود، و قدرت دست، و بکاه 🔹و براى پرهيز از اين امور از انجام کارهاى و و اقدام به مجازات، برحذر باش تا خشم تو فرو نشيند و مالک خويشتن گردى ✅ و هرگز در اين زمينه حاکم بر خود نخواهى شد مگر اينکه و باشى ۵۳ 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹خوشا به حال آن کس که واجب خود را در برابر پروردگارش انجام داده و را با تحمل از ميان برداشته و خواب را در (بخشى از) شب کنار گذارده 🔹و آن گاه که بر او غلبه کند، کشد و را خود کند (و مختصرى استراحت نمايد). 🔹 (اين انسان) در زمره گروهى باشد که (اين اوصاف را دارند:) را از چشم هايشان ربوده 🔹 و براى استراحت در خوابگاهشان قرار نگرفته و 🔹 همواره پروردگارشان مشغول است، 🔹بر اثر استغفارهاى طولانى گناهانشان از ميان رفته است. 🔹«آنها حزب خدا هستند، آگاه باشيد که حزب الله رستگارانند»، 🔹بنابراين اى پسر حنيف از خدا بترس و بايد همان تو، تو را از غير آن (و شرکت در ميهمانى هاى اشرافى) باز دارد تا سبب خلاصى تو از آتش دوزخ گردد. ۴۵ 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹آقای داماد خیلی وقتها اصرار داشتند به اینکه این واجب و حرام و مکروه و مستحب و مباح، اصطلاح نبوده؛ 🔹من به ایشان عرض میکردم که اگر هم زمان پیغمبر اکرم (ص) تا زمان امام باقر (ع) اصطلاح نبوده اما ظاهراً در زمان امام باقر و مخصوصاً در زمان امام صادق (ع)، این اصطلاح بوده و این اصطلاح را می توانیم از روایتها استفاده کنیم . 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 مسئله مشکلی که در پیش داریم، این مسئله 49 است. و آن مسئله این است که مرحوم سیّد می فرمایند: 🔹 یُکرَهُ إختلاطُ الرِّجالِ بِالنِّساءِ إلاّ لِلْعجائزِ و لَهُن حضور الجمعة والجماعات. 🔹 خیلی جرئت داشتند و با یک طنطراق حسابی گفتند که اختلاط زن و مرد مکروه است مگر پیره زنها که میتوانند به نماز جمعه بروند و نماز جماعت شرکت کنند اما برای غیر عجائز، مکروه است. 🔹 ما دو مسئله داریم و مرحوم سیّد دو مسئله را با هم خلط کرده است. 🔹یک حرف در اینست که زنها میتوانند به نماز جمعه و نماز جماعت بروند یا نه؟ در زمان پیغمبر اکرم (ص)، اینها هم به نماز جمعه میرفتند و هم به نماز جماعت میرفتند و اگر بخواهیم بگوییم مکروه بوده، مسلّم مکروه نبوده و پیغمبر اکرم(ص) حسابی زنها را ترغیب و تحریص میکردند. 🔹در آخر سوره احزاب که آیه چادر آمد، اینطور بود که بعضی از اراذل و اوباش، شبها در موقع نماز عشاء، سر راه مینشستند و مزاحم بودند که آیه شریفه آمد که اگر دست از مزاحمت برداشتید که برداشتید والاّ شما را تبعید میکنم و اگر در تبعید باز این کار را کردید، اعدامتان میکنم. این آخر سوره احزاب، خیلی طنطراق دارد راجع به مزاحمت اراذل و اوباش برای زنها. لذا اینها برای نماز عشاء هم می رفتند و بعضی اوقات هم واجب است. 🔹مثل همین اول انقلاب که اگر این زنها نبودند، به این زودیها انقلاب پیروز نمی شد. 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹لا ريب في عدم اختصاص وجوب الحجّ بطريق دون طريق 🔹، لأنّ المطلوب هو الإتيان بالحج من دون اختصاص بطريق، 🔹فلو انحصر الطريق في البحر وجب ركوبه. 🔹نعم، إذا خاف على نفسه من الغرق أو المرض لا يجب الحجّ و إن كان خوفاً غير عقلائي، 🔹لأن الملاك في سقوط الحجّ هو حصول الحرج، 🔹 و إذا بلغ خوفه إلى حد يكون السفر و ركوب البحر حرجاً عليه يسقط وجوب الحجّ لنفي الحرج، و إن كان منشأ الخوف و الحرج أمراً غير عقلائي كما قد يتفق ذلك في الشخص الذي يتخوف كثيراً. ✅و بالجملة: دليل نفي الحرج لا يختص بموارد الخوف العقلائي و إنما العبرة بتحقق الحرج و عدمه، فإذا كان تحمل الخوف حرجياً عليه يسقط الوجوب و إن كان منشأ الخوف أمراً غير عقلائي، و إلّا يجب عليه السفر بالركوب في البحر و لا فرق بينه و بين السفر غير البحري. 🔹صغری : هر کس بترسد از رفتن به حج (مثلا بخاطر سوار کشتی شدن، ولو ترسش عقلایی نباشد بلکه بخاطر ترسو بودن باشد) ، حج رفتنش ، حرجی است . 🔹کبری : هر کس حج رفتنش حرجی باشد ، حج بر او واجب نیست . ✅ نتیجه : هر کس بترسد از رفتن به حج ( مثلا بخاطر سوار کشتی شدن ولو ترسش عقلایی نباشد بلکه بخاطر ترسو بودن باشد) ، حج بر او واجب نیست . 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
الثانية 🔹الأعمى لا يجوز له سماع صوت المرأة الأجنبية 🔹‌لأنه عورة 🔹و لا يجوز للمرأة النظر إليه لأنه يساوي المبصر في تناول النهي. 📚 الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج‌2، ص: 214 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 و كذا يكره التملي من المأكل 🔹 قال الصادق عليه السلام‌ ( إن البطن ليطغى من أكلة و أقرب ما يكون العبد من اللّٰه تعالى إذا خف بطنه، و أبغض ما يكون العبد إلى اللّٰه إذا امتلأ بطنه‌ ) 🔹 و ربما كان الإفراط في التملي حراما إذا أدى إلى الضرر 🔹 فإن الأكل على الشبع يورث البرص و امتلاء المعدة رأس الداء ✅ 📚 البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌7، ص: 364‌ 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹یک مسئله که خیلی مفصلتر است، اختلاط زن و مرد است. 🔹مثل الان در بازار و در خیابانها، اما اختلاط زن و مرد الاّ از حضور آنها در مسجد است و این که اختلاط نیست. آ🔹نها در پشت پرده هستند و اختلاط بین زن و مرد نیست. 🔹اختلاط زن و مرد آنست که به هم بزنند و در خیابانها با هم و و این مسلّم حرام است 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
اما در جوانها اگر احتمال مفسده باشد، همان که در روایات هم آمده که: «مَسْجد الْمَرأة بيتها». این ( بیتها)را که نمیشود همینطور درستش کرد 🔹برای اینکه اگر به راستی پیغمبر روی منبر این حرف را میزد، مریدهای پیغمبر (ص) میرفتند در خانههایشان و نماز میخواندند. 🔹درحالی که مریدهای پیغمبر (ص) میآمدند و نماز جماعت میخواندند. 🔹حال پیغمبر اکرم(ص) بگویند «مَسْجد الْمَرأة بيتها»، برو در خانه نماز نخوان و به نماز من نیا. و آنها مخالفت پیغمبر اکرم بکنند و باز بیایند و برای آنها حسابی پرده بکشند و زنها شرکت کنند و مردها هم شرکت کنند و این «مَسْجد الْمَرأة بيتها» کدام است؟! فقط باید احتمال مفسده را در نظر گرفت که آن هم کم است. اگر احتمال مفسده آمد، این حرف دیگری میشود. گاهی مکروه میشود و گاهی حرام میشود. 🔹 ولی تا احتمال مفسده نباشد، شرکت کردن خانمها در مسجد برای نماز جماعت و برای نماز جمعه، همان استحبابی که برای مردها دارد، برای زنها هم دارد. 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
«لافرق في وجوب كون الاعتكاف في المسجد الجامع بين الرجل و المرأة ‌فليس لها الاعتكاف في المكان الذي أعدته للصلاة في بيتها»، ايشان مي‌فرمايند که مرد و زن فرق ندارند، ولو درباره زن آمده است که «مسجد المرأة بيتها»، ولي نتيجه روايت اين نيست كه بتواند در خانه‌اش اعتکاف بکند. اين روايت راجع نماز مي‌فرمايد که ثوابي که بايد در مسجد ببرد را به نمازي که در خانه‌اش مي‌خواند، داده مي‌شود، ولي بيت زن احکام مسجد را دارد؟! يعني اگر حيض شد، بايد از اتاقش خارج شود؟! يا نمي‌تواند در اتاقش مباشرت بکند؟! واضح است که مراد از روايت اين نيست، بلکه اشاره به ثواب نماز او در خانه‌اش است. 📚آدرس_کانال_ایتا : https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 حرف اين است «لَعمري إنّ البقاع تتفاوت في ذلك» 🔹اين‌چنين نيست كه سرزمين‌ها همه‌شان يك طور باشد 🔹نمي‌دانم شما كرديد يا نكرديد براي ما كه كاملاً و است يك را كه داريم در قم مطالعه مي‌كنيم مثل صفحه روزنامه از بالا تا پايين مرتب مي‌آييم اما همين كتاب را در مسافرت وقتي رفتيم جايي يك هفته مانديم اين را سطر به سطر بايد مطالعه كنيم اصلاً قم طور ديگر است اين‌طور نيست كه فقط ثواب زيارت و آمرزش گناهان داشته باشد كنار اين مضجع ملكوتي, بودن بزرگان و مراجع عظام, منشأ بركت است بدون ترديد، 🔹 ايشان مي‌گويد سرزمين‌ها متفاوت است يكسان نيست تفاوت كثير هم دارد 🔹بعد فرمود: «لقد جَرَّبنا» ما خودمان شهرها را رفتيم ديديم اينها يكسان نيستند ما همين ما بوديم, كتاب همين كتاب بود ولي يك جا نيم ساعت مطالعه مي‌كرديم تا بفهميم يك جا يك ساعت بايد مطالعه كنيم اين را ما تجربه كرديم نه اتفاق افتاد نه اينكه يك جا مشكل بود يك جا آسان, مطلبي كه در يك سطح و مستوا باشد ما مكرّر تجربه كرديم نه تنها ما, بلكه «لقد جرّبنا» (يك) «و جرّب أوّلونا» قدما و اوايل ما (دو) «فلم نَجِد فيما دُرْنا و داروا» ما خيلي جاها رفتيم اساتيد ما هم خيلي جاها رفتند هيچ جا به اندازه سرزمين وحي نيست 🔹 «فلم نَجِد فيما دُرْنا و داروا أعون علي قَهر النفس و عصيان شهوته و أجمع للقلب المتلفت و أضم للهمّ المنتشر و أحثّ علي القناعة و أطرد للشيطان و أبعد مِن كثير من الفِتَن و أضبط للأمر الديني في الجمله مِن سُكنيٰ حرم الله و جوار بيت الله فللّه الحمد علي ما سَهَّل مِن ذلك و قرَّب و رزق من الصبر و أوزع من الشكر» 🔹 بعد اين روايت را از وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل مي‌كند كه 🔹 «مَن فَرَّ بدينه مِن أرضٍ إلي أرضٍ و إن كان شِبراً مِن الأرض استوجب الجنّة» كه اگر كسي براي حفظ دين از جايي به جايي برود مستوجب جنّت و بهشت است «و كان رفيق ابراهيم و محمد» (صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين معني هجرت است . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹الطمانینه الی کل احد قبل الاختبار له ، عجز 🔹اطمینان کردن و اعتماد به اشخاص ، قبل از این که آنها امتحان شوند ، از ناتوانی است . 📚 نهج البلاغه ، ۳۸۴ 🔹اگر را ازمودیم و نتیجه گرفتیم که نیست ، با این وجود اعتماد کردیم چطور می شود ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹در روایت دیگر داریم ان الله و کثرة‌ الفراغ. 🔸خدا خواب زیاد را بغض دارد، بیکاری زیاد را بغض دارد، 🔹یعنی حرام است؟ 🔹از امام حسین علیه السلام نقل شده که ان الله یحب معالی الامور و سفاسفها. 🔸‌خدا از کارهای بزرگ خوشش می‌آید، ‌از کارهای پست خوشش نمی‌آید. 🔹 کار پست حرام است؟ 🔸خب خیلی از کارها پست است یعنی نشانه علو انسان نیست. خسیس بودن این‌جور هست دیگه، حرام است؟ کسی از فقهاء هم ملتزم است که خسیس بودن حرام است؟ خمسش را می‌‌دهد، زکاتش را می‌‌دهد، خسیس است، به شکم خودش هم خسیس است، ‌خب این سفاسف است، این حرام است؟ 🔹ان الله و اضاعة المال و کثرة السؤال. 🔹 حرام است قیل و قال؟ 🔹اگر منجر به دروغ و غیبت و این‌ها نشود چه حرمتی دارد؟ 🔹 کثرت سؤال حرام است؟ 🔹 لاتسئلوا عن اشیاء ان تبدلکم 🔹 که حضرت در تطبیق این روایت فرمودند 🔹حالا اگر کسی زیاد سوال کند، لاتسئلوا عن اشیاء ان تبدلکم تسؤکم، یک کسی سؤال می‌‌کند، ‌این حرام است؟ ان الله . 🔹بیتی که طلاق در او واقع بشود خدا بغض دارد. ‌این حرام است؟ 🔹 و ما من شیء ابغض الی الله عز و جل من الطلاق. 🔹 اتفاقا در صحیحه ابن ابی عمیر دارد ما من شیء احله الله ابغض الیه من الطلاق، حلال است ولی مبغوض است طلاق. مبغوض‌ترین حلال همین طلاق است. روایتش هم صحیحه است. 🔹روایت دیگر ان الله یبغض البطن الذی لایشبع. 🔹این‌هایی که سیر نمی‌شوند، ‌شکمی که سیر نشود خدا بغض دارد، ‌خوشش نمی‌آید، چه کارش کنیم دیگه. حرام است؟ 🔹 ابغض ما یکون العبد الی الله اذا امتلأ بطنه. لایضعن احدکم احدی رجلیه علی الأخری و یتربع فانها جلسة یبغضها الله. 🔹 در موقع طعام خوردن این روایت هست. اذا جلس احدکم علی الطعام فلیجلس جلسة العبد (همین دو زانو بنشیند غذا بخورد) 🔹 و لایضعن احدکم احدی رجلیه علی الأخری (‌یک پایش را روی پای دیگری بگذارد) ‌یتربع (چهارزانو بنشیند) فانها جلسة یبغضها الله. این‌ها بعید نیست در مجموع کاشف از این باشد که تعبیر به این‌که این فعل مبغوض خداست ظهور در حرمت ندارد @ostadshahidi 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
»: ✅گوسفندى سياه قربان كند و در محلّ ذبح بخواند: «إِلٰهي، بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهٖ، إلٰهي بِحُرْمَةِ جَبْرَئيلَ، إِلٰهي بِحُرْمَةِ مِيكٰائِيلَ، إلٰهي بِحُرْمَةِ إِسْرافِيلَ، [إلٰهي بِحُرْمَةِ عِزْرائِيلَ] إِلٰهي بِحُرْمَةِ «6» مُحَمَّدٍ وَ عَليٍّ‌ وَ فٰاطِمَةَ الزَّهْراءِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، احْفَظْنٰا وَ [احْفَظْ] أَوْلٰادَنٰا وَ أَحِبّٰائَنا وَ أَتْبٰاعَنٰا وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ مِنَ الْوَبٰاءِ وَ الطّٰاعُونِ، يٰا حَفِيظُ يٰا حَفِيظُ يٰا حَفِيظُ، أَدْرِكْني يٰا رَسُولَ اللّٰهِ». فيض كاشانى، ج-1رساله-13، ص: 44‌ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
[مسألة ۲۳: إذا تمكّن من القيام لكن خاف حدوث مرض أو بطء برئه جاز له الجلوس] [۱۴۸۳] مسألة ۲۳: إذا تمكّن من القيام لكن خاف حدوث مرض أو بطء برئه جاز له الجلوس، و كذا إذا خاف من الجلوس جاز له الاضطجاع و كذا إذا خاف من لص أو عدو، أو سبع أو نحو ذلك. الوثقی 🔹هذا، مع أنّ خوف الضرر أمارة نوعية و طريق عقلائي لاستكشاف الضرر الواقعي، فإنّ العقلاء لا يزالون يعاملون مع خوف الضرر معاملة الضرر المقطوع، فكأنّ الضرر محرز بمجرّد الخوف، و عليه فلا مجال للتشكيك في الاستناد إلى دليل نفي الضرر في أمثال المقام. ،الإمام_الخوئي_ ج ۱۴، ص: ۲۴۷ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
غالباً آقایان یک را از کوه و غیر کوه پیدا می‌کنند و آن را و توی می‌کنند، موقعی که می‌بینند آفتاب می‌زند، بر آن تیمم می‌کنند، و حال آنکه این رمل کوچکترین ندارد، ‌این درست نیست، حتماً باید در تیمم یک غبار در دست باشد و این غبار را بر صورت و بر دست ها بمالد. چرا؟ 🔹بخاطر کلمه «مِنْهُ» ضمیر «مِنْهُ» به صعید بر می‌گردد «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيدِيكُمْ مِنْهُ» أی من هذا الصعید. ‌ بنابراین،‌کسانی که بر تیمم می‌کنند، تیمم شان باطل است، سنگ صاف اگر کمی خاک نداشته باشد، فایده ندارد، حتماً به قول محقق، ظاهر آیه این است، البته بعضی از مفسّرین «منه» را بیانه می‌گیرند و این (بیانه گرفتن) خیلی بعید است، ظاهراً ضمیر «منه» بر می‌گردد به «صعید». بنابراین، باید خاکی باشد که دارای گرد باشد و الا اگر یک رملی را بشوییم و داخل کیسه کنیم و با آن تیمم نماییم به گونه‌ای که هیچ نوع گردی بردست و صورت ننشیند، چنین تیمیمی باطل است، تیمم رمز نیست، بلکه عبادت است، یعنی خدا می‌خواهد بوسیله وضو و تیمم شما را تطهیر کند، این چه تطهیری است که دستم را بر رمل بزنم، رملی که هیچ گونه گردی و خاکی در آن نیست. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🔹در طبیعت بسیاری از اشیا مرکبند . 🔹مثلا آب از اکسیژن و هیدروژن ترکیب شده 🔹بنظر ها آب ، بغیر از این دو عنصر ، جز دیگری ندارد 🔹 چون ابزار علوم تجربی ، آزمایش و تجربه است و تنها اجزایی که کشف شده اند همین اجزا هستند ✅ اما از دیدگاه ، چون نمی توان خواص مرکبات را به خواص اجزا ی شیمیایی انها فرو کاست و نشان داد که خواص انها ، برآیند خواص این اجزاست ، بناچار باید پذیرفت که این خواص ناشی از شی دیگری هستند غیر از اجزای شیمیایی مرکب ، که فیلسوفان آن را می نامند . پس فیلسوف جزء دیگری به اجزای مرکب می افزاید که از طریق و ، قابل کشف نیست و فقط با به وجود آن می توان پی برد . 📚منبع : ، ص:۱۸۰ آب دو جزء تجربی و حسی دارد (اکسیژن، هیدروژن) و جزیی غیر تجربی هم دارد که همان است که منشا همه خواص و آثار آب است . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
اگر کسي بخواهد ازدواج کند، بايد به اندازه‌ی ضرورت داشته باشد؛ و بتواند خود و زن و بچه‌اش را اداره کند. «اشتراط التمکن من النفقه». و افراد بزرگي مانند شيخ مفيد، شيخ طوسي، ابن زهره، ابن سعيد، ابن ادريس از قدماء و مرحوم علامه هم از متأخرين روي اين بحث پافشاري دارند و بالاخره قول شاذ نيست و يک قول مشهوري در ميان قدماء و متأخرين است. ✅مرحوم محقّق و مرحوم صاحب جواهر قبول ندارند. ✅اينها تمسّک کردند به آيه‌ی شريفه که مي‌فرمايد: (مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ) (نساء/25)؛ آن کسانيکه براي نفقه دادن استطاعت ندارند، اگر شد به دنبال کنيزها بروند و اما مُحصنات المؤمنات با اين افراد ازدواج نکنند. ✅يک روايتي هم نقل کرده‌اند و سند روايت خوب است و کفر را معنا کرده و فرموده: «الکفو أن يکون عفيفا و عنده يسار»؛ اينکه از اراذل و اوباش نباشد و امکان نفقه دادن هم داشته باشد. ✅ دليل سومي هم آوردند و گفتند اگر نتواند زن را اداره کند، ضرر است و مي‌گويد اين فرد ازدواج نکند. که مرحوم صاحب جواهر پشت سر اين مي‌فرمايد ولو نقص شرعي هم نباشد اما نقص عرفي هست و کسي که نتواند زنش را اداره کند، نقص عرفي دارد. وقتي نقص عرفي داشته باشد، نمي‌تواند ازدواج کند. ✅ بعد هم دليل آخر را آوردند و فرمودند نفقه قوام نکاح و دوام ازدواج است و نکاح و ازدواج متوقف بر اينست که اين بتواند خود و زن و بچه‌اش را اداره کند، ولو به يک نان و چاي. بالاخره بايد بتواند خودش را اداره کند. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅یک قسمت اعمال خوب ما ، اعمال بد ما، تأثیر دارد در سعادت و شقاوت بچه‌های ما.  ﴿وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافاً خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً﴾  ✅، اگر می‌خواهی عاقبت بچه‌هایتان بخیر بشود متقی باشید. بدان اگر متقی نشدی شقاوت، بدبختی برای بچه‌هایت درست می‌کنی. نگویید آن بچه تقصیر ندارد، اگر بخواهیم مثال بزنیم، این است که یک بابای دیوانه‌ای اتاق را آتش بزند، بزرگترها در این اتاق می‌سوزند، بچه در گهواره هم در اتاق می‌سوزد، بالعکس هم یک اتاق پاک و پاکیزه و منظم و مرتب، بزرگترها استفاده می‌کنند، کوچکترها هم استفاده می‌کنند، ✅قرآن می‌فرماید: اعمال ما در سرنوشت ما که تاثیر دارد در سرنوشت بچه‌های ما هم تاثیر دارد، قرآن می‌فرماید اگر بچه‌هایت را دوست داری متقی باش، اگر بچه‌هایت را دوست داری مراقب زبانت باش 🔹﴿وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً﴾ و بدان اگر لاابالی شدی و آبروی مردم را بردی، این در شقاوت بچه‌ها، در گرفتاری بچه‌هایت تأثیر دارد 🔹چنانچه اگر آدم خیرخواه و خدمت به اجتماع، اگر آدم با اخلاق شدی، در سعادت بچه‌هایت تاثیر دارد، 📚قرآن می‌فرماید فقط مواظب این نباش که مثلا مال 💰و خانه🏢 برای بچه‌هایت بگذاری، نه، بالاتر و بهتر از این، سعادت و شقاوت بچه‌هایت را تأمین بکن. ✅اگر اعمال ما خوب باشد بچه‌های ما عاقبت بخیر می‌شوند. و اگر زبان ما رفتار و کردار ما بد باشد، مال ما شبهه ناک باشد در شقاوت بچه‌ها در گرفتاری بچه‌های ما تأثیر بسزا دارد. و به تجربه هم این مطلب علاوه بر اینکه در قرآن و روایات دارد، به تجربه هم ثابت شده است. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅ سید یزدی فرمودند: قصد قربت در جماعت برای مأموم هم مثل امام معتبر نیست یک استدلال، استدلال خوبی بود، و آن تمسک به اطلاق ادله بود. تمسک به اطلاقِ دلیل برای نفی قید قصد قربت، این، محل خلاف است. در قصد قربت، تمسک به اطلاق محل بحث و کلام و معرکۀ آراء است . ✅استدلال نافین تمسک به اطلاق تقییدِ خطاب شرعی به قصد قربت، ممکن نیست، عقلاً محال است. امکان ندارد که شارع مقدس بگوید: یَجب علیک الصلاة مع قصدِ الامر، قصدِ قربت یعنی قصد امر. چون دور است، توقّف الشیء علی نفسه است برای خاطر اینکه وقتی یک حکمی را بیان میکنند، موضوعِ آن بایستی مفروضُ الوجود باشد. موضوع حکم عبارت است از صلاة با قصد امربه صلاة. چون میگوید که: یَجب علیک الصلاة مع قصدِ الامر. پس قصد امر هم جزء موضوع وجوب است، در حالی که قبل از خطاب صَلِّ،امری وجود ندارد، با همین خطاب امر تحقق پیدا میکند. پس امر که جزء موضوع است، مفروضُ الوجود نیست برای خاطر اینکه همین حالا دارد امر صادر می شود . وقتی تقیید امکان نداشت، اطلاق هم امکان ندارد؛ برای خاطر اینکه: تقابل اطلاق و تقیید، تقابلِ عدم و ملکه است ✅ استدلال قایلین به تمسک به اطلاق مرحوم آقای نائینی یک راهی پیدا میکنند که آن راه را البته مرحوم آقای آخوند قبول ندارند و آن است. مرحوم آقای نائینی میگویند: بله، در خودِ این امر نمیشود قصد امررا اخذ کرد اما شارع مقدس به یک امر دیگری، با یک امر ثانوی ای قصد تقرب را واجب میکند که به آن میگویند یعنی شارع مقدس در تشریع و جعل اصل واجب، همۀ ما یَجب علی المکلّف را جعل نکرده، خودِ وجوب اصل صلاة را مثلاً تشریع کرد، بعددردلیل دیگری می گوید :این صلاة لابُدّ أن یکون مع قصد القربة. این میشود متمِمُ الجعل ✅ استدلال ایت الله خویی این که گفتید اخذ قصد امر، در دلیل امکان ندارد؛ اشتباه است . اجمالاً این است که: میگویید: قصد امر متوقف است بر وجود موضوع قبل از اینکه این امر صادر بشود. در حالی که اینجا ایجاب قصد امر قبل از وجودِ خود امر نیست، با خود امر می آید. اشکال این بود. جوابش این است که: بله، بایستی فرض بشود وجود موضوع قبل از حکم، اما وجود موضوع در مقام شارع و مقام تشریع یا در مقام عمل مکلّف. بله، در مقام عمل، وقتی مکلّف میخواهد به این حکم عمل بکند، باید قبل از این که نوبت عمل به این حکم برسد، موضوع باید محقق باشد. اینجا هم موضوع محقق است، قبل از اینکه بخواهید نماز بخوانید، امر صادر شده است. این که بگویید عقلاً محال است؛ نه، اگر به وجدان خودتان مراجعه کنید-برهان عقلی هم وجود دارد،-می بینید نه، محال نیست. هیچ اشکالی ندارد شارع مقدس بگوید: ای مکلّف! بر تو واجب است این عملی را که الآن میگویم انجام بدهی با قصد امتثال همین حرفی که الآن دارم میزنم انجام بده. هیچ محذوری از این لازم نمیآید، امر محالی لازم نمیآید. ✅بنابراین، بحث های تحلیلی و ذهنی و به یک معنا تخیّلی در این مسائل را نباید وارد فقه کرد ✅این ها غالباً مقایسه میکننداموراعتباری را باامور حقیقی و موجودات خارجی!که اینها قابل مقایسه نیستند
: میتوان فرض کرد که تقابل اینها از قبیل تقابل عدم و ملکه نباشد. تقابل اطلاق و تقیید میتواند تقابل تضاد باشد؛ برای خاطر اینکه اطلاق، عدمُ التقیید نیست، اطلاق عبارت است از کونُ المذکور فی الدلیل تمامَ الموضوعِ للحکم «13»میشود، این است که: اینها غالباً مقایسه میکننداموراعتباری را باامور حقیقی و موجودات خارجی!که اینها قابل مقایسه نیستند، نمیخواهیم در این زمینه بحث را ادامه بدهیم. بنابراین، این که گفتند محال است تقیید خطاب شرعی به اعتبار قصد امر، نه، این هیچ محال عقلی نیست، چیزی است ممکن.هذا اوّلاً، ثانیاً اگرفرض کردیم که محال است، استحاله را قبول کردیم؛ این که گفتند: وقتی تقیید ممکن نشد، اطلاق هم ممکن نیست، بخاطر اینکه تقابل بین اینها تقابلِ عدم و ملکه است، یعنی: اطلاق، عدمُ التقیید است فیما أمکَن التقیید. اشکال این حرف این است، اولاً: میتوان فرض کرد که تقابل اینها از قبیل تقابل عدم و ملکه نباشد. تقابل اطلاق و تقیید میتواند تقابل تضاد باشد؛ برای خاطر اینکه اطلاق، عدمُ التقیید نیست، اطلاق عبارت است از کونُ المذکور فی الدلیل تمامَ الموضوعِ للحکم. این، معنای اطلاق است. وقتی میگوید: أعتِق رقبة، اطلاق معنایش این است که: رقبه، تمام الموضوع برای حکم است. قید دیگری ندارد. تمامُ الموضوع بودن، معنای اطلاق است. که این موضوع، یا عنوانی که در دلیل ذکر شده است، هذا تمامُ الموضوع للحکم. تقیید این است که: نه، این، تمام الموضوع نیست، بلکه یک جزء دیگری هم موضوع دارد و آن وجود فلان شیء یا عدم وجود فلان شیء است. این، معنای تقیید است. ✅بنابراین، تقابل این دو با همدیگر تقابل دو امر وجودی است، دو شیء وجودی است که با همدیگر تضاد دارند. اطلاق تمامُ الموضوع بودن موضوع است، تقیید بعضُ الموضوع بودن است، تقابلشان تقابل تضاد است. بنابراین، اینکه مسلّم گرفتند که تقابل اینها از باب عدم و ملکه است؛ نخیر، تقابل عدم و ملکه نیست . : بر فرض اینکه تقابل عدم و ملکه باشد، مرحوم آقای خوئی یک حرف خوبی دارند، میگویند: اگر تقابل عدم و ملکه هم باشد، اینطور نیست که وقتی یک طرف نبود، حتماً طرف دیگر هم نباشد. در همۀ عدم و ملکهها اینطور نیست. مثلاً علم و جهل، تقابلشان تقابل عدم و ملکه است، جهل یعنی: عدمُ العلم در جایی که علم ممکن است، و الّا به دیوار که نمیگویید جاهلٌ، به انسان میگویید جاهلٌ. یعنی در جایی که یُمکن أن یکون عالماً. وقتی که علم نبود، میشود جهل. پس جهل و علم، تقابلشان تقابل عدم و ملکه است. آیا شما علم به کُنهِ وجود حق تعالیدارید؟ حتماًندارید، آیا جهل هم ندارید؟ وقتی علمبه ذات حق ممکن نبود، باید جهل همممکننباشد، عدم و ملکه استدر حالی که اسناد جهل صحیح است. بنابراین، در عدم و ملکه اینطور نیست که حتماً وقتی یک طرف نبود، آنطرف دیگر هم باید نباشد ✅بنابراین، این که گفته اند: چون تقیید ممکن نیست، اطلاق هم ممکن نیست؛ این از آن حرفهایی است که قابل قبول نیست، در بخشهای مختلفش اشکال بر آن وارد میشود. ✅ بنابراین، هیچ اشکالی ندارد که ما بگوییم که از ادلۀ جماعت استفاده میکنیم عدم اعتبار قصد قربت را در جماعت، چه امام، چه مأموم. ؟ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅. وَ ایْمُ اللهِ، مَا کَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَة مِنْ عَیْش فَزَالَ عَنْهُمْ إِلاَّ بِذُنُوب اجْتَرَحُوهَا، لاَِنَّ (اللهَ لَیْسَ بِظَلاَّم لِلْعَبِیدِ). ✅وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ، وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ، فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْق مِنْ نِیَّاتِهمْ، وَ وَلَه مِنْ قُلُوبِهمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَارِد، وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فَاسِدِ. ✅به خدا سوگند! هرگز ملتى که در ناز و نعمت مى زيستند نعمتشان زوال نيافت، مگر بر اثر گناهانى که مرتکب شدند ; زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد ✅و اگر مردم هنگامى که بلاها بر آن نازل مى شود و نعمت ها از آنان سلب مى گردد با صدق نيّت در پيشگاه خدا تضرّع کنند و با قلب هاى پر از عشق و محبتِ به خدا، از او درخواست نمايند، به يقين آن چه، از دستشان رفته به آنان باز مى گردد و هر خرابى را براى آن ها اصلاح مى کند. ۱۷۸ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
✅خبر واحد بملاک اطمینان حجت است اگر اطمینان به صدور خبر و اطمینان به این که ، آنچه فهمیده ایم از روایت ، مورد نظر امام بوده است پیدا کنیم ، در این صورت حجت هستند . ✅ولی اگر ظن به سند و ظن به این پیدا کنیم که ان چه فهمیده ایم ، مراد و منظور امام علیه السلام است ، در این صورت خبر واحد حجت نیست . ✅چرا ؟ ✅چون در بین ادله ی خبر واحد ، دلیلی نیافتیم ، که آن را تعبدا حجت کرده باشد . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸كسي كه از خـرد خويش بهره مند نگردد براي پند گـرفتن از عـقل و فكر ديگران عاجزتر اسـت، كـه آن غائب براي كمك كردن از عـقل حاضـر او نـاتوان تر است . 🌺وَ مَنْ لَا يَنْفَعُهُ حَاضِرُ لُبِّهِ فَعَازِبُهُ عَنْهُ أَعْجَزُ وَ غَائِبُهُ أَعْوَز 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313