eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
656 دنبال‌کننده
552 عکس
94 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://m-hedayat.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتگوهای مرتبط با و در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد و بالتبع پرسش‌های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق‌تر و بیشتر می‌شود. یکی از پرسش‌های مهم این حوزه تفاوت‌ها در محدود به و است. متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی ضمن تبیین تفاوت‌های میان این دو مکتب فقاهتی سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می‌دهد. یکی از تفاوت‌های این دو نوع فقاهت، مسئله مهم است. فقه نظام به بدعت‌ها و غیّ‌های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می‌کند ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث‌ها به نحو حداقلی وجود دارد. به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق‌های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده‌هائی معیوبی مانند (Savings) و مفهوم  در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می‌کنند مقایسه نمی‌شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم می‌گیرد و در خوشبینانه‌ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
به عنوان مثال دیگر وقتی درباره و ابزارهای آن مانند -که ایده اصلی فقه برای و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و مقایسه کنیم. برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام‌سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱.اصل تأمل ۲.اصل مُکث ۳.اصل رفق ۴.اصل ظرفیت ۵‍.اصل منزلت ۶.اصل انفتاح ۷.اصل سیاق ۸.اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 دروس سطح سوم مدرسه مدرسه بینات عمدتاً به چهار اصلی در حوزه تفقه پاسخ می‌دهد. دروس استنباطی به تحلیل تکاملی می‌پردازد. در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین علیه‌السلام برای دستیابی مردم به و می‌پردازیم. به عبارت بهتر امام علیه‌السلام برای به مردم همه اعصار، از روش‌های خاصی استفاده می‌کند. تأکید امام علیه‌السلام بر یکی از شناخته شده‌ترین این روش‌ هاست. رجوع شود به مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
بعد از شکست محسوس و حداکثری در حوزه‌های مختلفِ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛ بار دیگر شرایط برای اجرای نظریات کارآمد فقهی مانند آماده شده است. به فضل الهی دوران تلخِ تدبیر و امیدِ "مبتنی بر " زمینه برائت مردمی از دیدگاه‌های غیر بومی توسعه غربی را فراهم آورده است... 👌مهم‌ترین شرط موفقیت در سال‌های آینده برای جریان فکری انقلاب اسلامی؛ ارائه برای است. به عبارت دیگر ارائه بحث‌های کلی و انتزاعی درباره "" به نوعی فرصت‌دهی برای بازسازی جریان ناکارآمد توسعه غربی محسوب می‌شود. همانطور که غرب‌گرا‌ها بر ضد منافع مردم عمل می‌کنند؛ کلی‌گوها هم ناخواسته بخشی از این پازل شوم محسوب می‌شوند. به همه برادران انقلابی خود توصیه می‌کنیم برای و مراقب خطر کلی گوها درباره و باشند... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 دروس سطح سوم مدرسه مدرسه بینات عمدتاً به چهار اصلی در حوزه تفقه پاسخ می‌دهد. دروس استنباطی به تحلیل می‌پردازد. روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش می‌دهند. یکی از این قواعد کاربردی، قاعده است. به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛ حتماً باید آن را با بدعتی مانند به سمت تولید صنعتی و مقایسه کنیم. بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ نسبت به دیدگاه‌های عرفی و سکولار تبیین نمی‌شود و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا می‌شوند. به کارگیری در ، ابزاری برای محسوب می‌شود و طلبه را از و ضعیف و ناقص بی‌نیاز می‌کند. رجوع شود به مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چه ارتباطی میان به عنوان مفهوم اصلی الگوی پیشرفت و برقرار است؟ ❓شرح سؤال: ارتباط اولویت‌های تمدنی با مفهوم اصلیِ الگوی پیشرفت اسلامی را شرح دهید؟ به عبارت بهتر: مفهوم اصلی الگوی پیشرفت، "تنظیم روابط انسان" است. 👌🏻پایه‌های اصلی روابط انسان در همه زمان‌ها و مکان‌ها شامل سیزده حوزه زیر می‌باشد👇🏻 ۱. روابط فرد در حوزه ۲. روابط فرد در حوزه ۳. روابط فرد در حوزه ۴. روابط فرد با ۵. روابط فرد با ۶. روابط فرد با ۷. روابط فرد با ۸. روابط فرد با ۹. روابط فرد با ۱۰. روابط فرد با ۱۱. روابط فرد با ۱۲. روابط فرد با ۱۳. روابط فرد با ؟ مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
سیر مطالعه نظریات فقهی الگو برای افراد مختلف، مختلف است و بهتر است هرکسی مطالعه را از موضوع مورد خود آغاز نماید. دو نکته را در مسیر مطالعه نظریات فقهی الگو مدنظر داشته باشید: اول اینکه بجهت تسلط بر سازه‌های هر نظریه؛ یعنی ، و آن نظریه را یادداشت‌برداری کنید. و دوم اینکه: دو نظریه‌ی و را به عنوان دیگر تلقی کنید. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
صورت صحيح در چیست؟ تعریف در با تعریف در و تعریف در تفاوت دارد. همانطور که قبلاً گفته‌ایم: در "الگوی ساخت" بعد از ، برای آن موضوع با تعریف، تصویر و تصمیم نوشته می‌شود. ، صورتی رشد‌یافته برای است که نتیجه‌اش انتقال تأثيرگذار معرفتِ نسبت به اشیاء به مخاطب است. انتقال معرفت از انسان تعریف کننده شئ به انسان مستمعِ تعریف مستلزمِ رعایت مانند: ۱.بیان مبتنی بر ظرفیت ۲.بیان مبتنی بر تأمل ۳.بيان مباني بر مُکث ۴.بیان مبتنی بر رفق ۵.بیان مبتنی بر مقایسه ۶.بیان مبتنی منزلت ۷.بیان مبتنی بر انفتاح ۸.بیان مبتنی بر سیاق ۹.بیان مبتنی بر کمّ است. رعایت اصول نه‌گانه فوق در در واقع نوعی توسعه در صورت‌بندی فکر نسبت به صورت‌بندی (به قول فرنگی‌ها) محسوب می‌شود. در آینده صورت‌بندی تعریف در الگوی ساخت را با روش هم مقایسه خواهیم کرد.  مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
درباره نکته اول اینکه: در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال در حوزه‌های شانزده‌گانه هستیم. نکته دوم آنکه: در بسته اولویت‌های تمدنی، در واقع اولویت‌های حوزه برنامه‌ریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم. به عبارت بهتر پیشنهاد داده‌ایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت ایجاد شود. نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : خواهد بود. نکته سوم اینکه: اولویت‌های تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است و کمک می‌کند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدن‌سازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند. همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف می‌شود. نکته چهارم آنکه: برای تحقق و اجرای اولویت‌های تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛ در استراتژی اول باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویت‌ها مفید است. به عنوان مثال معتقدیم: به دلیل اینکه زمینه را فراهم نمی‌آورد نیازمند تحول است! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
با تأكيد بر اولویت‌های تمدنی تصویری تفصیلی از آینده کشور ارائه نموده‌ایم. متأسفانه در شرايطی که اختیارات اجتماعی برای مؤمنين آماده است؛ بیش‌ترین بخش از گفتگوهای نیروهای انقلاب اسلامی در فضای است! همچنین بخشی از برنامه‌های اثباتی نیروهای انقلاب، کپی‌برداری از است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
⭕️یک مطلب مهم 👇🏻 چگونه بدون به چالش کشیدن و افراد، حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻 الگوی فقهی ساخت، مباحث را برای دستیابی به در اختیار یک قرار می‌دهد! هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامه‌های خود دو راه پیش‌روی خود دارد : یا باید به و روبیاورد و یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند. قطعا مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راه‌حل استفاده از و سپس بکارگیری در بین مجموعه است. 🛑اما شیوه 👇🏻 مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است : ۱. تعریف یعنی ۲. تصوير یعنی یا ۳. تصميم یعنی ❌این نوع از تبویب به و در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک می‌کند و از ایجاد تنش و نزاع در محیط جلوگیری می‌کند. 🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی، مدیر می‌تواند تفکر خود را آغاز نماید. به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر منزلت‌یابی صحیح در امور، یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب می‌شود. 🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیده‌ایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد. ♦️حوزه‌های تکمیلی ساخت عبارت است از توجه به : ۱. ظرفیت ۲. تأمل ۳. منزلت ۴. انفتاح ۵. سیاق ۶. کم ۷. مقایسه ۸. رفق در مجموعه‌های مدیریتی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ یکی از سوالات رایج در گفتگوهای تمدنی چگونگی تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است. پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی کنید: در گام اول: اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی کنید. ۱.وجود در یک جریان و ۲. آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است. ها و مشغول کردن مخاطب با ، صحت یک ایده را به چالش می‌کشد. پرسش‌های خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده می‌شوند و استحکام می‌یابند و پرسش‌های ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل می‌شوند. برای تحلیل نظری ، به رجوع کنید. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ گام دوم در فرآیند ارزیابی نظریات تمدنی دقت در است. فقدان نظام اصطلاحاتِ روشن یا استفاده ترکیبی از اصطلاحات دستگاه‌های فکری متفاوت، نشانه‌ای بزرگ از است. کسی که نظام اصطلاحاتش از خودش نباشد نفوذش کم می‌شود. اصلاً ساخت اصطلاحات از علائم نفوذ و سلطان - به اصطلاح روایت شریف - و از علائم هژمونی - به تعبیر غربی‌ها - است، منتها باید سعی کنیم که اصطلاح جا بیافتد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
گام سوم در بررسی یک نظریه آن نظریه است. ارجاعات یک نظریه شما را به یک جریان رهنمون می‌سازد و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات می‌رساند. به غیر از موارد فوق الذکر که بسیار مهم هستند یک جریان و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریان‌های تمدنی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. برای فهم باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع و پرسش داشته باشیم. در حوزه دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد: دسته اول روایات به ما می‌گوید: علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود می‌تواند به کتاب و سنت رجوع کند. به عنوان مثال: جناب سدیر از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ (کتاب کافی/جلد ۱). همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ. (کتاب کافی شریف/جلد ۱) برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفته‌اند: این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛ بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع علیه‌السلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!! اگر چه این استدلال را مخدوش می‌دانیم؛ ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانسته‌اند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است. به عنوان مثال جناب از امیر‌المومنین علیه‌السلام نقل کرده‌اند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ... (بشارة المصطفي). همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱) 👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است. 👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ یکی از افق‌های جذاب فقاهت، فهمِ مفهومِ " " میانِ مجموعه‌ای از آیات و روایات است. به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛ سرچشمه‌های جدیدی از در قلبِ طلبه متولد می‌شود! تحقق ایده جمع ابتدایی، وابسته به از منابع اولیه دینی و عبور از ایده است. در جمع به روش عقلائی، طلبه از هر ساختارِ بیانی حتی ساختار ماتریس Swot برای جمع میان آیات و روایات استفاده می‌کند؛ ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی، ساختار جمع از امام علیه‌السلام استنطاق می‌شود.  به عنوان مثال (ثبت، تحلیل و پردازش)، نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع می‌توانیم برای کشفِ جمع دلالی مجموعه‌هایی از روایات و آیات بهره ببریم. همچنین با استفاده (امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلت‌ها)، برای جمع ابتدایی مجموعه‌ای از آیات و روایات استفاده می‌شود. این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظام‌سازی عینی را مبتنی بر ساختار منزلت‌ها تبیین می‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در ۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله  پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، در حوزه نظام‌سازی است. جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساختار تأمل، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار مقایسه، جمع در ساختار رفق، جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار سیاق جمع در ساختار کَمّ، الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب می‌شوند! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ همان است. پایه جمع ابتدائی ادله بر و استوار است. به عبارت بهتر هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛ در پاسخ با مجموعه‌ای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو می‌شود. اگرچه قابل احصاء نیست و هر کس متناسب با خود به این موضوع می‌پردازد؛ ولی پرسش از ۹ مسئله‌ی ۱.ظرفیت حاکم بر خطابات ۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات ۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط ۴.مقایسه خطابات با بدعت‌های معاصر ۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات ۶.منزلت‌یابی مکانی و زمانی برای خطابات ۷.سیر انفتاحی خطابات ۸.سیاق حاکم بر خطابات ۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛ به عنوان مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به هم می‌شوند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 ؟ از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید! ⭕️ علیه‌السلام در همه حوزه‌های زندگی، تأسیس یک است. 🔆برای دستیابی به نه دسته پایه‌گذاری کرده‌ایم! 👌🏻این نه دسته علم عبارت است از : ۱.علوم مرتبط با امامت ۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم ۳.علوم مرتبط با مکاسب ۴.علوم مرتبط با تزکیه ۵.علوم مرتبط با نظم ۶.علوم مرتبط با فرقان ۷.علوم مرتبط با بیان ۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم ۹.علوم مرتبط با نفی سبیل مدرسه تمدنی بینات @olgou_mashhad
شامل چه علومی است؟ یکی از نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ، نام دارد. موضوع این نظریه و است و در زمره علوم مرتبط با طبقه‌بندی می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل اول "نظریه فقهی تبویب" به بررسی و نقد تعریف به "کلّی جامع" در و نقد اصول ۶ بخشی و نقد و نقد پرداخته می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل دوم نظریه فقهی تبویب به بررسی پرسشِ می‌پردازیم. به دلیل افضلیت و قباحت شدید مسئله ، در گام دوم به بررسی انسان و تفاوت‌های و می‌پردازیم. در فقه مدرسه بینات، سنجیده می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل سوم این نظریه اصل انسان به صورت استظهاری مورد بازخوانی و تعمیق واقع می‌شود و ایده جدیدی برای تعریف و بالتبع تمایز علوم تعریف می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل چهارم نظریه فقهی تبویب به تبیین مبتنی بر اصل بنیادین می‌پردازیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir