#نکات_علمی 0️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 1️⃣4️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد قطع
🔶 قطع دو گونه است: موضوعى و طريقى
👈 اگر قطع در موضوع حكمى اخذ شود، قطع موضوعى ناميده مى شود.
👈 اگر قطع در موضوع حكمى اخذ نشود، بلكه حكم شرعى بر طبيعت موضوعى حمل شود و قطع تنها كاشف از وجود حكم باشد، قطع طريقى ناميده مى شود.
🔷 اصل منجّزيت [و نيز معذّريت] كه در سابق براى قطع ثابت گرديد، مربوط به قطع طريقى است نه قطع موضوعى.
🔶 از آنجا كه طريقى و موضوعى بودن قطع امرى نسبى است، مى توان يك قطع را نسبت به حكمى طريقى و نسبت به حكم ديگر موضوعى به حساب آورد.
🔷 براى قطع طريقى، خاصيت ديگرى غير از منجّزيت و معذّريت مى توان يافت و آن جواز اسناد حكم مقطوع به شارع است. بر اين اساس مى توان گفت قطع نسبت به جواز اسناد، قطع موضوعى است.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 1️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 1️⃣4️⃣
#فقه_شناسی 2️⃣
❇️ تعریـف فقه
🔶 معنای لغوی
فقه را به معنـاي فهم ذکر کرده انـد یا مطلق علم و فهم است و دیگر اینکه مطلق علم نیست بلکه علم به امر دقیق و مشـهور است یعنی مراد از فقه، کشف آنچه که مخفی ومستور است می باشد. در برخی از تعابیر آمده است که علم به مراد مخفی متکلم است که به احتمال قوي این صحیح است که فقه، اخص از علم و فهم است.
🔷 معناي اصـطلاحی
دو اصـطلاح است:
1️⃣ اصطلاح عام است که از آن به مطلق علم دینی تعبیر می کنندکه شامـل علم به اعتقـادات; علم کلام، فلسـفه اسـلامی، اخلاق اسـلامی و مطلق علوم دینی می شود و از آن به فقه اکبر تعبیرشـده است که شایـد منشا آن آیه شـریفه (فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُل فرِقَه مِنهُمْ طائفِهٌ لیِتَفَقهُوا فیِ الدین) باشد با این توضـیح که به تفقّه در کل دین چه فروع دین و چه اعتقادات و غیره، امر کرده است.
2️⃣ اصـطلاح مشـهور: به معناي (علم به احکام شرعی فرعی است) یعنی علم به فروع دین بخصوص است که دو تعریف از آن شده است که روح هردو یکی است
1️⃣ العلم بالاحکام الشرعیه الفرعیه عن ادلتها التفصیلیه
2️⃣ العلم بالاحکام الشرعیه العملیه عن ادلتها التفصیلیه
👆 دراین تعریف دو قید ذکر شده است که با این دو قید علوم دیگر خارج می شود.
ادامه دارد ...
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
#نکات_علمی 2️⃣6️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 8️⃣3️⃣
❇️ فرق عطف بیان و بدل
🔶 چون غرض و ارزش کار بردي عطف بیان با بدل کل از کل بسـیار نزدیک به هم است، و در عبارات، احتمال اشتباه باهم وجود دارد، در مقام معیار و ملاك تشخیص این دو از یکدیگر، معیارهایی ذکر می شود که این دو با هم در کلام اشتباه نشود.
✅ علت نزدیک بودن این دو این است که هر دو در مقام بیان این نکته هستند که مقصود از متبوع، مصداق تابع است.
🔷 باید دانست اموري که بدل و عطف بیان در آن تمایز و افتراق پیدا می کند، هشت وجه می باشد:
1️⃣ هرگز عطف بیان نه خود ضـمیر می باشـد و نه متبوع آن ضـمیر می توانـد باشـد.
👈 زیرا همانطور که صـفت که همواره مشـتق یا مؤول به مشـتق است در بین مشتقات هرگز نمی تواند خود ضمیر یا تابع از ضمیر باشد، عطف بیان که همواره جامد است، نیز که معنا و کاربردي همانند صفت دارد، نمی تواند خودش ضمیر یا تابع از ضـمیري باشد.
⬅️ زیرا ضـمائر اعرف المعارف هسـتند و نیاز به توضـیح و توصیف ندارند به همین جهت براي آن صفت یـا عطف بیان آورده نمی شود و از طرف دیگر خود ضـمیر نیز همیشه نیازمنـد مرجع است بنابر این نمی توانـد توصـیف کننده و توضیح دهنده مرجع خود باشد زیرا بالعکس آن مرجع رافع ابهام از ضمیر است.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
بسم الله الرحمن الرحیم
نشست طلاب (پایه 8 و 9 و 10) و معاون پژوهش
🔸 در این نشست در مورد برنامه های مقاله نویسی در نیم سال دوم و تکمیل مقالات نیم سال اول بحث خواهد شد.
✅ با توجه به اینکه جلسه همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، عزیزان رأس ساعت حضور داشته باشند.
🗓 زمان چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
🕚 ساعت ۱۱:۳۰
حسینیه مدرسه
#نکات_علمی 3️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 8️⃣3️⃣
❇️ احتمال دوم (یعنی مثلا متن روایتی که به طریق صـحیح به ابن ابی عمیر منتهی شـده و به امام علیه السـلام منتسب است باید بر آن صحه گذاشت یعنی امام علیه السلام آن را فرموده است) بیان شد و گفته شد این احتمال سه نظریه دارد:
1️⃣ علاوه بر اعتبـار روایات آنها و اینکه بعـد از اصـحاب اجماع به سـند نگاه نمی کنیم، خود اصـحاب اجماع نیز جزء ثقات می باشـند.
🔶 افراد بسـیاري به این قول قائل شـده اند.
نتیجه اینکه اگر اصـحاب اجماع از وسائطی نقل کرده باشـند روایات مزبور را می پـذیریم ولی این دلیـل نمی شود که وسایـط مزبور نیز ثقه باشـند که در نتیجه اگر درجـایی دیگر بـدون دخـالت اصـحاب اجمـاع چیزي را نقل کرده باشـند روایت آنها پـذیرفته شود. زیرا از عبارت کّشـی فقط اعتبار روایات اصـحاب اجماع فهمیده می شود نه وثاقت وسائط.
2️⃣ علاوه بر اینکه خودشـان ثقه هسـتند وسائطی که از آنها نقل شـده است تا امام علیه السـلام همه ثقه می باشـند.
🔷 البته مراد از ثقه، ثقه بـالمعنی الاعم است یعنی با فساد مـذهب هم سازگار است و مراد این نیست که این وسائط همه امامی باشـند.
👈 این قول مختـار حاجی نوري است و از رجال سـید بحر العلوم نیز همین مطلب را نقل می کنـد و قول صاحب منتهی المقال که قول اول را به سیدبحر العلوم نسبت می دهد تخطئه می کند. همچنین از شهید اول نیز همین قول را استظهار می کند.
🔶 قائلین به این قول زیاد نیستند.
3️⃣ ملا علی کنی و بعضی دیگر می گویند که فقط روایات و متون احادیث اصحاب اجماع صحیح است. یعنی آنچه در کتب اصحاب اجماع آمده است صحیح می باشد ولی اینکه خود اصحاب اجماع ثقات هستند یا نه قابل اثبات نیست.
🔷 این بدان معنا است که قرائنی وجود داشته است که اصحاب، بر اساس آنها به صحت روایات آنها پی برده اند.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 4️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 2️⃣4️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔷 بر مبناى مسلك حق الطاعة، اصل احتياط عقلى كلى ترين اصول عملى است؛ زيرا هر تكليف مشكوك را شامل است و جز در مواردى خاص از آن دست برنمى داريم؛
🔶 ولى بر مبناى مسلك مشهور اصل برائت عقلى كلى ترين اصول است.
⬅️ در مواردى كه اماره يا اصل عملى بر عدم تكليف قائم شود، از اصل احتياط عقلى دست برمى داريم؛ زيرا حكم عقل مشروط به عدم احراز ترخيص شارع بود.
◀️ بر مبناى مسلك مشهور اگر اماره يا اصل عملى بر اثبات تكليف قائم شود، از اصل برائت عقلى دست برمى داريم، ولى اين مطلب محتاج توجيه و تفسير است؛ زيرا اماره يا اصل عملى يقين آور نيست و قرار گرفتن آنها به جاى قطع طريقى جاى سؤال است.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 5️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 2️⃣4️⃣
#فقه_شناسی 3️⃣
❇️تعریف علم فقه بیان شد. گفته شد که دارای دو قید می باشد.
1️⃣ قیـد اول احکام شـرعی عملیه یا فروع دین است که آنچه از مسائـل دینی که احکـام شـرعی نبوده و مربوط به اعتقـادات باشـد و یـا احکـامی که مربوط به اصول فقه و سـایر علوم اسـلامی است خـارج می شـود.
2️⃣ قید دوم عن ادلتها التفصـیلیه است یعنی بایست علم به این احکام شرعی مستند به دلیل تفصـیلی آن باشـد که خواسـته اند با این قید علمی را که براي فرد عامی از فتواي مجتهد خودش نسـبت به احکام شـرعی حاصـل می شـود را خـارج کننـد که این علم فقه نیست و در حقیقت مخصـوص کننـد تعریف را به علم به احکـام شـرعی که بااجتهاد و استدلال تفصیلی براي مجتهدین حاصل می شود.
⬅️ برخی گفته اند این قید علاوه بر خارج کردن علم مقلد، آن احکامی را که از مسلمات و بدیهیات و ضروریات دین هسـتند هم خـارج می کنـد مثـل اصـل وجوب نمـاز، روزه، حـج و امثـال آن و تعریف را مخصوص می کنـد به خصوص احکام شرعی اجتهادي و نظري .
❎ به نظر می رسـد این مطلب فوق درست نباشـد و قیـد (ادله تفصـیلیه) در مقابـل دلیـل اجمالی تقلیـد است زیرا که وجهی نـدارد ادلـه تفصـیلی را مخصـوص به ادله نظري و غیر بـدیهی و ضـروري و مسـلم کنیم بلکه دلیـل تفصـیلی اعم است از دلیل تفصـیلی نظري در جایی که نیاز به اسـتدلال، اسـتظهار و یا اسـتدلال به اصل و قاعده دارد و یا دلیل تفصیلی که مسلم و واضح است مثل اسـتدلال به ضروریات و مسلمات و یا اجماعات و سیره متشرعه که اینها هم مشمول فقه است و کثیرا انجام می گیرد.
🔶 و در اثبات یک مسأله فقهی تمسک به ضـرورت دینی و یا سیره قطعیه می شود که از ادله تفصیلیه است که در فقه بسیار مورداستفاده قرار می گیرد.
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
#نکات_علمی 6️⃣6️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 9️⃣3️⃣
❇️ فرق عطف بیان و بدل
1️⃣ فرق اول گذشت
2️⃣ فرق دوم: عطف بیـان همچون صـفت موافق متبوع خود در تعریف و تنکیر است در حالیکه هیچ اختلافی در بین نحویون در جواز اختلاف در تعریف و تنکیر در باب بدل بین بدل و مبدل منه وجود ندارد.
3️⃣ فرق سوم : عطف بیان هرگز جمله نخواهـد بود در حالیکه بـدل می توانـد جمله باشد.
4️⃣فرق چهارم: همـانطور که عطف بیان خود نمی توانـد جمله باشـد، متبوع آن نیز نمی توانـد جمله باشـد به خلاف بدل که گذشـته از اینکه خود می تواند جمله و بدل از مفرد باشد، می تواندمبدل منه آن نیز جمله باشد.
5️⃣ فرق پنجم: عطف بیان، فعل نمی توانـد باشـد هر چنـد متبوع آن فعل باشـد، به خلاف بدل که می تواند خود فعل بوده و تابع از یک فعل دیگر باشد.
👈 مانند قول خداوند متعال: وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً* یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ .«الفرقان68/و 69»
که در اینجا فعل «یضاعف» بدل از فعل «یلق» شده است. به همین جهت مجزوم می باشد؛ زیرا فعل«یلق» مجزوم به حذف یاء و جواب شـرط است. بایـد دانست که این آیه از باب بـدلیت جمله از جمله نمی باشـد زیرا نائب فاعل «یضاعف» کلمه «العذاب» است و فاعـل «یلـق» ضـمیر مسـتتر راجع به «من» است و در بـدلیت جمله از جمله، اتحـاد در مسـند الیه شـرط است. و اگر جمله «یضـاعف له العـذاب» بـدل از فعـل «یلق» بود یـا بـدل از کـل جمله «یلق أثامـا» بود دیگر نمی توانست فعـل مضـارع «یضاعف» مجزوم شود زیرا جزم به کل جمله داده می شد.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 7️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 9️⃣3️⃣
❇️ بحث در اصحاب اجماع و عبارت کشی بود که بیان داشتند: اجتمعت العصـابه علی تصـحیح مـا یصـح عن هولاء
🔶 به نظر ما مراد از تصـحیح ما یصـح، خصوص مرویات بلا واسـطه ي اصـحاب اجماع است که همان تصدیق کلام ایشان می باشد. امتیاز این هجده نفر بر دیگران امتیاز فقاهتی است نه امتیاز در تصـحیح ما یصح در نتیجه اشـکال نشود که این نکته اختصاصی به اصحاب اجماع ندارد.
🔷 مرحوم حاجی نوري عقیده دارد که مراد از تصحیح ما یصح، متن حدیث است یعنی مروي با واسطه اصحاب اجماع. بعدبحث می کنـد که مراد از صـحت در عبارت کشـی چیست و می فرماید: مراد از آن در اصـطلاح قدماء عبارت است از اینکه راوي، شخص موثق و راسـتگو باشد حتی اگر امامی نباشد که همان وثاقت بالمعنی الاعم است. (هر چند متأخرین صـحت را به معناي وثاقت بالمعنی الاخص می دانستند یعنی راوي علاوه بر ثقه بودن امامی هم می بایست باشد.)
🔶 به نظر ما لفظ صحت در میان قدماء به معناي درستی و قابـل قبـول بـوده است و البته مصـادیق صـحت متفـاوت بوده است و افراد طبق مبـانی مختلف صـحت را بر چیزهـاي مختلفی اطلاق می کردند.
🔷 وثـاقت خود اصـحاب اجمـاع از مطلب فوق اسـتفاده می شود ولی اسـتفاده نمی شود که روات بین اصـحاب اجماع و معصوم هم ثقه بوده باشـند. زیرا ممکن است اصحاب اجماع با قرائن مختلفی مانند تواتر و یا ذکر روایتی در اصول متعدد از اصول شیعه، علم به صحت مضمون خبر پیدا کرده باشند حتی اگر رجال بعضی از آن روایات ثقه نبوده باشند.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 8️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 3️⃣4️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔶 هرگاه در حجّيت اماره اى شك كنيم، اصل عدم حجّيت است.
🔷 هرگاه بدانيم موضوع حجّيت بر مدلول التزامى اماره اى، همچون مدلول مطابقى صادق است، حجّيت مدلول التزامى ثابت مى شود.
🔶 چون تمام ملاك در حجّيت امارات كاشفيت آنهاست و نسبت كاشفيت اماره به مدلول مطابقى و التزامى به يك ميزان است، همين بهترين دليل است كه مدلولات التزامى امارات- و به تعبير اصولى مثبتات امارات- حجت است؛ برخلاف اصول عملى كه دليلى بر حجّيت مثبتات آنها موجود نيست.
🔷 اگر مدلول التزامى اعم از مدلول مطابقى باشد، با سقوط مدلول مطابقى مدلول التزامى نيز از حجّيت ساقط مى شود؛ چون دلالت التزامى از طبيعى لازم حكايت نمى كند، بلكه بخش خاصى از طبيعى، ملازم با مدلول مطابقى است و آن بخش هميشه مساوى با مدلول مطابقى است.
🔶 اماره مى تواند جانشين قطع طريقى شود، اما جانشين شدن آن به جاى قطع موضوعى محل بحث است.
🔷 در مواردى كه قطع در موضوع اخذ مى شود، اگر به عنوان يك حجت شرعى در موضوع اخذ شده باشد، اماره مى تواند جانشين آن گردد و اگر به عنوان يك وصف خاص باشد، اماره نمى تواند جانشين آن گردد؛ مگر آنكه در دليل حجّيت اماره، عنايتى زايد موجود باشد.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 9️⃣6️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 3️⃣4️⃣
#فقه_شناسی 4️⃣
❇️ موضوع علم فقه
👈 معروف این است که موضوع فقه افعال مکلفین است.
🔷 اشـکال: اگر موضـوع علم فقه را خصوص افعال مکلفین دانستیم موارد زیادي خارج می شود مانند مسائل مربوط به اعیـان مثـل طهـارت و نجـاست اشـیاء که متعلق به فعـل مکلفین نیست و همچنین زوجیت طهـارت، صـحت،شرطیت و مانعیت که موضوع آنها فعل مکلف نیست بلکه عینی از اعیان خارجی است و یا برخی از احکام فقهی اصـلاً مربوط به مکلف نیست بلکه مربوط به غیر بالغین و صـغار و مجانین و قاصـرین است که باید گفت این مسائل فقهی استطرادا در فقه آمده است که قابل قبول نیست .
1️⃣ جواب اول: مقصود از احکام شـرعی متعلق به عمل مکلف اعم است از تعلق مسـتقیم یا غیر مستقیم،یعنی آن حکم شـرعی را که در مقام عمل منتهی می شود به تعذیر و تنجیز حال چه حکم تکلیفی باشد و چه حکم وضعی.
2️⃣ جواب دوم: پاسـخ دوم مبتنی است به آن بحثی که در موضوع علم اصول مفصـلا مطرح شده است که مقصود از موضوع علم، کلی و جامع بین موضوعات مسائل آن علم بر حسب تدوین آن مسائل نیست و الا در علوم عقلی هم اشکال وارد می شود مثلاً موضوع در علم فلسـفه وجود است که موضوعـات مسائل علم فلسـفه عناوین دیگري است و وجود محمولات آن مسائل اسـت ولی گفته شده که موضوع عام علم فلسـفه وجود است و در فلسـفه از احکام وجود بحث می شود در آنجا گفته شد مقصود ازموضـوع کلی علم بحسب تـدوین خـارجی مسائـل آن علم نیست بلکه مقصـود آن چیزي است که محـور آن علم است که درمسائل آن علم حول آن محور بحث می شود.
👈 طبق این معیـار فوق در موضوع علم فقه می توان گفت که در علم فقه در رابطه بـا اثبـات مطلق حکم شـرعی و یا وظیفه عملی شرعی بحث می شود پس موضوع فقه افعـال نیست بلکه خود حکم شـرعی عملی و انحاء و اقسام آن موضوع فقه است و آنچه که محور همه مسائـل علم فقه است اثبـات آن احکام و وظایف عملی بوده که مطلق حکم شـرعی فرعی می باشـد چه تکلیفی باشـد و چه وضـعی.
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
#نکات_علمی 0️⃣7️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 0️⃣4️⃣
❇️ فرق عطف بیان و بدل
5️⃣ پنج فرق گذشت
6️⃣ فرق ششم: عطف بیان نباید لفظا همانند متبوع خود باشد، لکن اتحاد لفظ تابع و متبوع در بدل جایز است البته به شرط اینکه با لفظ دوم که تابع و بدل است یک لفظ اضافه شده باشد که باعث روشن شدن بیشتر معناي مراد از مبدل منه باشد.
7️⃣ فرق هفتم: عطف بیـان در نیت و فرض جـایگزین شـدن در محـل متبوع و لفظ اول نیست، به خلاف بـدل که در نیت حلول و جایگزینی در محل مبـدل منه است. بنابراین بـدل باید تمامی شـرایط حضور در آن محل را دارا باشـد، به همین جهت بـدلیت در مثل: «یا زیـدالحارث» ممتنع است زیرا «الحارث» شـرط حضور در محل«زید» را نـدارد زیرا حرف نـدا با اسم الف و لام دار -به جز اسم جلاله و جملات محکیه و درضـرورت شـعري- جمع نمی شود.
8️⃣فرق هشتم: عطف بیان در تقـدیر و فرض یک جمله دیگر، غیر از جملـۀ متبوع خود نمی باشد بنـابراین عطف بیان و متبوع آن لفظا و معنا و نیتا یک جمله هسـتند به خلاف جمله اي که در آن بـدل وجود دارد که در نیت دو جمله است که یک جمله مشتمل بر عامل در مبدل منه و خود مبدل منه، و جمله دیگر همان عامل به اضافه بدل در نیت گرفته می شود طوري که گویا دو جمله نیتا و معنا ذکر شـده است. به همین جهت، بدلیت «أخوها» از «عمرو» در مثال «هنـدقـام عمرو أخوها» صـحیح نیست، زیرا «أخوها» در تقـدیر، از آن جمله دیگري است بطوري که گویا جمله اي که در آن مبدل منه ذکر شده «هندقام عمرو» است و جمله دیگر «هندقام أخوها» است و چون در جمله اسـمیۀ اول ضـمیر رابط به مبتدا وجود ندارد بنابراین «أخوها» بدل نبوده بلکه عطف بیان براي «عمرو» است. تا این اشکال پیش نیاید.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 1️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 0️⃣4️⃣
❇️ مشایخ ابن ابی عمیر
🔶 آیت الله خـوئی بـا اینکه معتقـد است که نجاشـی نیز در مـورد ابن ابی عمیر (وسـایر اشـخاص) همـان چیزي را گفته است که صاحب عده در مورد ابن ابی عمیر می گوید با این حال معتقد است که نسـبتی که به اصـحاب داده شده که مراسـیل و مسانید ابن ابی عمیر را یکسان می دانند نسـبت صحیحی نیست زیرا اگر این امر از مسلمات بود می بایست در کلام قدماء اثري از آن دیده شود.
👈 مثلا اگر کسـی بگوید که الآن کشور عراق سقوط کرده است و فقط یکی دو نفر این خبر را منتشـر کننـد، این علامت آن است که خبر مزبور واقعیت نـدارد. اگر چنین اخبـاري واقعیت داشت، زیاد نقل می شد.
⬅️ اشکال: کلام آیت الله خوئی براي ما قابل قبول نیست. مراد از قـدماء اصـحاب، همه ي قـدماء نیست بلکه فقط بایـد مراد قـدماي اهل رجال باشـد. ما نیز قبل از رجال کشـی، شـیخ و نجاشـی کتبی از رجال در دست نداریم تا بتوانیم ادعاي فوق را اثبات و یا انکارکنیم. ممکن است درکتب رجال آن زمان این سـخن منعکس شـده بود ولی به دست ما نرسـیده است. بسـیاري از کتب قدماء از دست رفته است. مثلا در رجال نجاشـی، فهرستی از کتب منبع ذکر شده است که فقط اندکی از آنها در دست ماست.
🔷 همچنین لازم نیست که ادعاي فوق به صـراحت در کلام اصـحاب منعکس شده باشد بلکه حتی اگر اصـحاب در مقام عمل به گونه اي رفتار کننـد که نشان دهد که با مراسـیل ابن ابی عمیر معامله ي مسانید کرده اند براي ما کافی می باشد. مثلا می بینیم که خبر مرسلی از ابن ابی عمیر با خبر مسند دیگري معارضه کرده است و اصحاب احکام متعارضین را جاري کرده اند.
👈 بنابراین نمی توان گفت که شیخ و نجاشی و کشی هر سه اشتباه کرده اند.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 2️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 4️⃣4️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔶 دلالت دو گونه است: دلالت تصورى و دلالت تصديقى.
🔷 دلالت تصورى عبارت است از سببيت لفظ براى تصور معناى موضوع له و اين دلالتى است كه در همه جا و از هر طريقى كه لفظ شنيده شود، موجود است.
🔶 اما ظهور كلام متكلم در اينكه قصد خطور دادن معنا را در ذهن شنونده داشته است و ساهى يا غافل نبوده است، دلالت تصديقى اول و ظهور كلام متكلم در اينكه از روى جدّ سخن گفته شده است و قصد شوخى و يا بذله گويى در كار نبوده است، دلالت تصديقى دوم ناميده مى شود. پس دلالت تصديقى بر پايه كشف قصد متكلم از اداى كلام استوار است و در هر كلامى موجود نيست.
🔷 منشأ دلالت تصوّرى علقه وضعيه و منشأ دلالت تصديقى ظهور حالى و سياقى كلام است [كه با توجه به حال متكلم دانسته مى شود].
🔶 دلالت لفظ بر معناى موضوع له چندگونه تفسير شده است.
👈 برخى گفته اند اين دلالت ذاتى است
👈 برخى ديگر گفته اند اين دلالت از وضع ناشى شده است و وضع اعتبار واضع و به گفته ديگرى تعهد واضع است.
✅ نظر صحيح آن است كه دلالت لفظ بر معناى موضوع له كه امرى واقعى است از اعتبار واضع يا تعهد او ناشى نشده است، بلكه ناشى از قرن اكيد ميان تصور لفظ و تصوّر معناست.
👈 بله اعتبار واضع را مى توان راهى براى ايجاد قرن اكيد به شمار آورد؛ چنانكه گاه قرن اكيد بدون اعتبار شخص خاصى و خود به خود موجود مى شود.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 3️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 4️⃣4️⃣
#فقه_شناسی 5️⃣
❇️غرض از علم فقه
🔶 غرض نهایی و اصـلی، تشـخیص وظیفه عملی مکلف می باشد و رسـیدن به احکام شرعی عملی فرعی است و در هر فعل و ترکی آن احکـام شـرعی موجود بوده و ثابت است و براي خروج مکلف از عهـده مسـئولیت شـرعی و اطاعت خـدا، مشـخص کردن آن احکـام لازم است که اطاعت و امتثال آن احکام تضـمین کننـده همه منافع انسان ها و بشـر است و مصالـح عباد همگی در آن دیده شده است و شارع مقدس راه عدالت اجتماعی بشـر و سـعادت آنها را در این مسـیر قرار داده است و فقه اسلام مشتمل برهمه آن احکام است این توضیح کلی غرض از علم فقه می باشد.
⬅️ امـا تفصـیل غرض از آن علم بسـیار بیش از این توضـیح فوق است چون وظیفه عملی - که موضوع علم فقه است - شامل همه افعـال و تروك در تمـام عرصه هاي حیات بشـري می باشـد.
🔷 می توان آن آثار را به سه دسته عملی، علمی و دینی تقسیم نمود.
1️⃣ دسـته اول: اثر عملی یعنی رسـیدن به این احکام شـرعی در همه زنـدگی بشـر است و معنایش این است که همه ابعاد و عرصـه هاي زنـدگی انسان ها و همه قشـرها و نسـل هاي انسان ها را در بر می گیرد و در همه این بخش ها احکام فقهی وجود داشـته و جاري است و به دست آوردن احکام در همه این زمینه ها و عرصه ها و حیطه فردي، اجتماعی و خانوادگی وظیفه و نقش علم فقه است ( اجتماعی مثـل نظـام قضائی، نظام اقتصادي، نظام سیاسـی و نظام اداري و غیره)
2️⃣ دسته دوم: اثر علمی
👈 ادامه دارد ... .
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
#نکات_علمی 4️⃣7️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 1️⃣4️⃣
❇️ شباهت ها و فرق های صفت مشبهه و اسم فاعل
🔶 بایـد دانست که هرجـا در نحو دربـاره ی ملاك و میزان فرق بین دو شـیء بحث می شود، به این جهت است که آن دو شـیء از جهاتی شبیه به هم می باشد به طوري که براي تشـخیص آن دو از یکدیگر نیاز به ملاك و معیار ممیز و مشـخص کننده است، اسم فاعـل و صـفت مشـبهه نیز اینگونه هسـتند که از جهاتی شبیه به هم می باشـند.
بیان چند شباهت:
1️⃣ دلالت بر معنـایی و صاحب آن می کنند لکن اسم فاعل دلالت آن به نحو حدوث است و صـفت مشـبهه به نحو ثبوت
2️⃣ هردو مفرد و تثنیه وجمع دارند
3️⃣ هردو مؤنث و مذکر دارند
4️⃣ در بعضـی از اوزان بـا هم مشترکنـد، مثل صـیغۀ «فاعل» که گاهی در اسم فاعل، مثل«قائم» و گاهی در صفت مشـبهه، مثل «طاهر» استعمال می شود
5️⃣ شـباهت عملی به یکـدیگر دارند یعنی هر دو عامل می باشـند به همین جهت به صفت مشبهه «الصفه المشبهه باسم الفاعل» می گویند.
⬅️ با توجه به این وجوه اشتراك اسم فاعل و صفت مشبهه، باید دانست که این دو از چندین جهت با هم فرق دارند.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 5️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 1️⃣4️⃣
❇️ مشایخ ابن ابی عمیر
🔶 اشکال دوم آقای خوئی: خود شیخ در تهذیب و استبصار منکر این مساوات شده است.
🔷 پاسخ: این علامت آن نیست که مسـاوات مزبور صـحیح نیست زیرا شـیخ، تهـذیب را در اوائـل حیات خود و در جوانی نوشـته است. او تهذیب را در زمان شـیخ مفید شروع کرده و بعد از مفید به پایان رسانده است. شیخ مفید در 413 وفات کرده است و شیخ در زمان فوت شیخ مفید، 28 سال داشته است.
👈 اما شیخ، عده را در زمان سید مرتضی که متوفاي 436 است یعنی 23 سال بعد از مفید و طبق نسخی دیگر، اوائل عده در زمان حیات سـید مرتضـی و بخشـی از آن بعد از وفات او نگاشته شده است. بنا بر این این احتمال قوي است که شیخ در اوائل سنین به عبارت مزبور در مورد ابن ابی عمیر علم نداشـته است و بعـد از تتبع و دسترسـی به کتب دیگر (کما اینکه شاپور بن اردشـیر کتابخانه ي نفیسـی داشت که در اختیار شـیخ قرار گرفت و حاوي حدود ده هزار نسخه ي خطی و نفیس بوده است و البته بعد درجنگها که کتابخانه ي شـیخ را آتش زدنـد آن کتاب نیز آتش زده شـد.) و اسـتفاده از محضـر اساتیـد فقه و رجال به آن معتقدشده است.
👈 اگر تألیف تهذیب متأخر از عده بود می شد گفت که شیخ به بطلان کلام خود پی برده است ولی چنین نیست. بنا بر این کلام عده با تهذیب معارض نیست. مخصوصا که کلام شـیخ در عده با کلام نجاشـی نیز تأیید می شود. حتی بار ها دیده شده اسـت که نجاشـی که معاصـر شـیخ بوده و رجال خود را بعد از شـیخ نوشـته است در مواردي که کلام شیخ را قبول نداشته، آن را به شکلی کاملا مودبانه ردکرده است. با این حال او نیز کلام مزبور در مورد ابن ابی عمیر را قبول دارد.
📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 6️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 5️⃣4️⃣
❇️نکاتی از حلقه ثانیه
🔶 وضع يا تعيّنى است يا تعيينى
👈 چون حقيقت وضع كه قرن اكيد ميان لفظ و معناست يا بدون سبب خاصى و در اثر كثرت استعمال پيدا شده است، يا واضع به سبب اعتبار خويش، راهى براى ايجاد آن پديد آورده است.
🟢 در صورت اول وضع تعيّنى و در صورت دوم تعيينى است.
🔷 وضع به لحاظ تصور معنا سه گونه است:
1️⃣ وضع عام و موضوع له عام، مانند وضع اسماء اجناس؛
2️⃣ وضع خاص و موضوع له خاص، مانند وضع اعلام شخصى؛
3️⃣ وضع عام و موضوع له خاص، مانند وضع حروف بنا به قولى.
🔶 وضع به لحاظ تصور لفظ دو گونه است:
1️⃣ وضع شخصى مانند وضع اسماء اجناس
2️⃣ وضع نوعى مانند وضع هيئت اسم فاعل
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 7️⃣7️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 5️⃣4️⃣
#فقه_شناسی 6️⃣
❇️غرض از علم فقه
🔷 بیان شد که آثار را به سه دسته عملی، علمی و دینی تقسیم می شود.
1️⃣ دسـته اول: اثر عملی بود که بیان شد.
2️⃣ دسته دوم: اثر علمی
🔶 غرض علمی فقه که نوع دوم از آثار و مهم ترین غرض هاي فقه می باشد فلذا باید به آن توجه شود ابتداءً خود روش اسـتفاده از منابع اسـلامی و شـریعت در علوم و معارف اسلامی دیگر مثل فلسفه، کلام، تفسیر و علوم عقلی فضلاً از علوم و معارف اسـلامی دیگر می باشد که بسـیار مهم است که باید در فقه آن روشـها مشـخص می شود
👈 یعنی مفسري که فقیه نباشد و با مذاق شارع آشـنا نباشد خیلی جاها به اشتباه می افتد و متکلمی که با احکام فقهی آشنا نباشد هم همین گونه است وهمچنین در معارف انسانی و اسلامی دیگر و مفسر و متکلم فقیه در زمینه علوم قرآنی و تفسیري و یا علوم عقلی، تسلط بیشتر ودقیق تر و اسلامی تر دارد تا مفسر و متکلمی که با فقه آشنایی کامل ندارد علاوه بر این که برخی از علوم انسانی کلا متکی برفقه است مثلا علم حقوق مدنی یا کیفري و علم اقتصاد و اقتصاد اسلامی.
3️⃣ دسـته سوم: اثر دینی
🔷 غرض سومی که براي علم فقه مطرح کردیم غرض دینی است که مقصود از آن حفـظ دین از انـدراس وتحریف و کهنه و مرده شدن و حفظ امت اسـلامی از انحراف و ضلالت است
👈 زیرا که به وسیله فقه و فقها، دین و شریعت الهی حفظ شده است این همان کاري است که چون در شـرایع دیگر - یهودي، نصرانی و مجوسی - اتفاق نیافتاد موجب تحریف ومردن آنها شده است
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
#نکات_علمی 8️⃣7️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 2️⃣4️⃣
❇️ فرق های صفت مشبهه و اسم فاعل
1️⃣ اسم فاعل هم از فعل متعدي و هم از فعل لازم ساخته می شود، مانند «ضارب» که از فعل متعدي ثلاثی مجرد «ضـرب» ساخته شـده و «قائم» از فعل لازم ثلاثی مجرد «قام» ساخته شده و «مسـتخرج» که از فعل متعدي ثلاثی مزید «یسـتخرج» اشـتقاق شده و «مسـتکبر» که از فعل لازم ثلاثی مزید «یسـتکبر» مشـتق شده است، لکن صـفت مشبهه فقط از فعل لازم ساخته می شود، ماننـد «حسن» که از فعـل لازم «حسن» و «جمیل» که از فعل لازم «جمل» ساخته شـده است.
2️⃣ اسم فاعل صـلاحیت تطبیق بر هر سه زمان ماضـی، حال و آینـده را دارد، لذا می توان گفت: «زیدضارب أمس» و «زیدضارب الآن» و «زیدضارب غدا» ، لکن صفت مشبهه تنها صلاحیت تطبیق بر زمان حال و حاضـر را دارد و فقط می توان گفت «زیدحسن الآن» و نمی توان گفت «زیدحسن أمس» و «زیدحسن غدا» .
3️⃣ اسم فاعـل در اصـل حرکات و سـکنات مطابق و هماننـد فعل مضارع خود است، مثل «ضارب» که مطابق «یضـرب» در
اصـل حرکـات و سـکنات اسـت. و همچنین در «منطلق» و «ینطلق» نیز اینگونه است. البته باید توجه داشت که تطـابق در نوع و شـخص حرکـات لازم نیست بلکه در تطابق بین آن دو، اصل متحرك و ساکن بودن کافی است.
👈 اصطلاحا به این وزن عروضـی گویند در مقابل وزن تصـریفی که علاوه بر تطابق در اصل حرکات و سـکنات باید در نوع حرکات نیز مانند هم باشند.
🔶 به خلاف صفت مشبهه که گاهی مطابق و مجـاري بـا وزن عروضـی فعـل خود است مثـل «منطلق اللسـان» که صـفت مشـبهه «منطلق» مشـابه «ینطلق» و ««طاهر»که مطابق«یطهر» است و گاهی نیز غیر مطابق است که غالبا اینگونه است، ماننـد: «ظریف» که از «یظرف»گرفته شـده که حرف دوم صـفت مشـبهه متحرك است لکن حرف دوم فعـل سـاکن است و مانند «جمیل» و «یجمل»
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
❇️ شماره 18 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊
🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، رجالی، و احکام چاپ شده است.
📚 مطلب فقهی در مورد اولیای دم و استثنائات آن است که به کوشش آقای محمدعلی سراجی (طلبه پایه هشتم) و برگرفته از درس خارج آیت الله قائینی است. قسمت اول این نوشته در شماره قبل چاپ شد و قسمت دوم این نوشته در این شماره منتشر شده است، در این قسمت مقام دوم مورد بررسی قرار گرفته و در مورد استثناء های قاعده صحبت کرده و نتیجه گرفته هر وارثی مستحق قصاص است غیر از زوج و زوجه.
📙 مطلب اصولی به بحث در مورد متعلق امر از دیدگاه امام خمینی پرداخته و در قسمت اول این نوشته که در این شماره چاپ شده به فصل اول آن که تحریر محل نزاع است پرداخته است. این مقاله به قلم آقای صادق اکبری (طلبه پایه دهم) است.
📓 در قسمت نکته ناب آقای حسین کریمی (طلبه درس خارج) بیانات آیت الله شب زنده دار را جمع آوری کرده که در مورد یک روایت ناب از حضرت امام جواد است که وضعیت موالیان و شیعیان ایشان را معین کرده است.
📔 در قسمت رجالی آقای محمدجواد رسالت با بهره گیری از درسهای آیت الله آملی لاریجانی بحث سندی از روایت حجب را انجام داده و نتیجه گیری کرده که بر مبنای مشهور نمی شود سند این روایت را پذیرفت ولی بر مبنای اینکه احادیث کافی حجت باشد سند قابل قبول می شود.
📘 در بخش احکام مساله اقتدای به امام جماعت هنگامی که در رکوع است مطرح شده و اقوال مراجع عظام وقتی که به رکوع امام نرسد و بیان وظیفه مکلف آورده شده است.
#لوح_جواهر
#پله_پله_تا_اجتهاد
#پژوهش
#پژوهش_آل_یاسین
مقاله استاد مهرکش.pdf
364.4K
مقاله پیش رو مقاله جناب استاد مهرکش می باشد که در جشنواره علامه حلی برگزیده شد.
چكيده
قائل شدن به ذهني بودن موضوع له الفاظ در قالب نظریه، درحقيقت همگام شدن با دیدگاه رایج و متعارفي است كه امروزه در مجامع زبان شناسي طرفداران بسيار دارد و معتقدان به آن باید لوازمی را بپذیرند که در پاره ای از موارد با اصول مطرح در علوم ادبی سازگار نیست و برخی از پیروان آن خواسته یا ناخواسته از قصد و نیت ماتن عبور می کنند. این مقاله در پی آن است تا بررسی کند که ورود این نگاه چه تاثیری بر محققان زبان شناس فارسی گذاشته است و لوازم غیر قابل قبول مترتب بر قول به ذهنی بودن موضوع له الفاظ چیست و به چه دلیل بعضی از پویندگان این دیدگاه نمی توانند به نیت صاحب متن توجه کنند. مقاله حاضر برای پاسخ به این سوالات دیدگاه زبان شناسان معروفی همچون سوسور، پیرس، یلمزلف، بارات، ویمسات و بردزلی را مطرح می کند و ضمن نقد آن ها سبب عدول از قول ذهنی بودن الفاظ و قائل به موضوع له بودن ماهیات خارجی را توضیح می دهد و نیز بررسی می کند بر اساس این دیدگاه چه چیزی بر قصد و نیت مولف تاثیر می گذارد. تاثیر اینگونه مباحث در دیگر علوم مرتبط با الفاظ نظیر علم اصول و ادبیات و ورود و قبول برخی از نظریات آنها در این دو علم از دیگر اهداف این مقاله است.