eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
286 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
9⃣2⃣ 5⃣ ❇️ چند نکته رجالی 👈 «عبدالله بن سنان» مرویّ عنه «ابن مسکان» است، نه راوی از او. 👈 «محمد بن سنان» راوی «عبدالله بن مسکان» است، «عبدالله بن مسکان» از «عبدالله بن سنان» نقل می‌‌کند. 👈 هر جا گفتند «ابن مسکان عن ابن سنان» او عبدالله بن سنان می‌‌شود و هر کجا گفتند «ابن سنان عن ابن مسکان» این محمد بن سنان می‌شود. 📚 درس خارج فقه استاد محمد تقی شهیدی 📕به کوشش آقای محمدمهدی واعظ طلبه درس خارج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ قاعده اوّليه درباره ظن، عدم حجّيت است. از اين قاعده به اصل تعبير مى ‏كنند و مى ‏گويند: الاصل فى الظن عدم الحجية الا ما خرج بدليل قطعى. ◀️ دليل محرز يا شرعى است يا عقلى، و دليل شرعى يا لفظى است يا غير لفظى. ◀️ در مورد دليل شرعى، اعم از لفظى و غير لفظى، سه بحث مطرح است: 1️⃣ تعيين ظهور 2️⃣ حجيّت ظهور 3️⃣ اثبات صدور 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسمه تعالی 📣 به اطلاع طلاب و اساتید ارجمند می رساند: 📣 ✅ در سایه الطاف الهی و همزمان با ایام میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) اولین بازدید پژوهشی برگزار می شود. ✅ مکان بازدید: «انجمن های علمی حوزه علمیه قم» ✅ زمان: پنجشنبه 10 آذر ساعت 13 تا 14:30 🔶 جهت ثبت نام به شماره 09118064553 یا نام کاربری @dnz313 در پیام رسان ایتا پیام دهید. ✅ مهلت ثبت نام: تا ظهر چهارشنبه 9 آذر ✅ ساعت حرکت: 12:45 از مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
انجمنهای علمی حوزه علمیه قم در یک نگاه
1️⃣3️⃣ 6️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ جسارت: به فتح جیم درست است نه کسر آن. ◀️ چنین: چُنین برگرفته از چون این و چُنان برگرفته از چون آن است لذا به ضم درست است نه به کسر. ◀️ شفا: شِفاء به کسر شین به معنای درمان و شَفا به فتح شین به معنای ساحل، کرانه و آستانه است. ◀️ شعار: شِعار به معنای نشان و علامت و سخن گروهی است که به کسر شین درست است و تلفظ به ضم صحیح نیست. ◀️ شفاهی: بسیار شنیده شده که می گویند امتحان شَفاهی در حالی که به فتح غلط است و صحیح آن به کسر است چون مصدر باب مفاعله است. ◀️ ضمان: واژه ضَمان به فتح اول صحیح و به کسر آن غلط است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ بررسی حق یا حکم بودن خیارات ◀️ قبل از بررسی دلیل هر یک از خیارات، ذکر سه نکته لازم است: 1️⃣ نکته اول: اطلاق نام واحد بر همه خیارات، سبب دخول تحت نوع واحد نیست، لذا باید گفت اقسام مختلف خیار تحت صنوف مختلف قرار گرفته اند نه تحت نوع واحد، لذا حکم هر کدام با توجه به صنف خاص خود سامان خواهد گرفت. 2️⃣ نکته دوم: صنف همان نوع مقید است («و مما يمتحن به أن ينظر هل ما وضع نوعا للجنس هو فصل قائم لأنواع أو هو صنف لأنواع...مثال الثاني أن يجعل الحيوان جنسا للذكر أو الأنثى». ابن سینا، منطق مشرقین، جلد 1، صفحه 53)، 👈 مانند «انسان جاهل» یا «انسان عالم» و همان طور که حکم تعلق گرفته به انسان عالم، با حکم تعلق گرفته به انسان جاهل، متفاوت است، در خیارات نیز به دلیل وجود صنوف مختلف، حق یا حکم بودن متفاوت خواهد بود. 3️⃣ نکته سوم: تمام مطالبی که در ادامه پیرامون حق یا حکم بودن خیار با توجه به ادله آن ها ذکر خواهد شد، جنبه علمی دارند، زیرا بعد از تحلیل ادله خیارات، حق بودن مطلق خیارات، بدون در نظر گرفتن اتصاف آن به صنف خاصی از خیار، با ذکر چند دلیل به اثابت خواهد رسید. 👈 بعد از ذکر سه مقدمه فوق به تبیین حق یا حکم بودن خیار تخلف شرط پرداخته خواهد شد. ادامه دارد... 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 3️⃣1️⃣ سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع درآمدی بر اشتباه قراردادی در فقه امامیه 🎤با استفاده از محضر حجة الاسلام والمسلمین احسنی 🗓 زمان: چهارشنبه 9 آذر 1401 🕐 ساعت 11 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسمه تعالی «وَ واصِلْ فی حُسْنِ الثَّناءِ عَلَیهِم وَ تَعْدیدِ ما اَبْلٰی ذَوُو الْبَلاءِ مِنْهُم فَاِنَّ کَثْرَةَ الذِّکْرِ لِحُسْنِ اَفْعالِهِم تَهُزُّ الشُّجاعَ وَ تُحَرِّضُ النّاکِلَ اِنْ شاءَ اللَّهُ» و همواره از آنان (به عنوان تشویق) ستایش کن و کارهای مهمی که انجام داده‌اند بر شمار، زیرا یادآوری کارهای ارزشمند آنان، شجاعان را (به سمت تلاش بیشتر) بر می‌انگیزاند، و افراد سست را به تلاش وا می‌دارد، انْ‌شاءَاللّٰهُ. نهج البلاغه نامه 53 (عهدنامه امیرمؤمنان(ع) خطاب به مالک اشتر) ضمن تقدیر از اهتمام همه عزیزان به فعالیتهای پژوهشی، به منظور ارج نهادن به طلاب گرانقدری که در تمام «نشست های علمی» آبان ماه حضور داشته یا فقط یک جلسه غایب بوده اند به شرح زیر اعلام می گردد: 👇👇
پایه7: 1. آقای سیدحامد اصغری 2. آقای سیدمحمدمهدی باقی زاده 3. آقای محمدجواد رسالت 4. آقای محمد شکوری 5. آقای حسین فتاحی 6. آقای مرتضی مرادی پایه8: 1. آقای میثاق احمدی نژاد 2. آقای سیدمرتضی افتخار افضلی 3. آقای محمدحسین دلاوری 4. آقای سیدمحمدعلی ربیعی هاشمی 5. آقای محمدحسین سلمان زاده 6. آقای سیدمحمدجواد شوقی 7. آقای محمدحسین کارآموز پایه 9: 1. آقای مهدی جعفرپور 2. قای محمدکاظم زارع 3. آقای محمدحسین حسینی فهرجی پایه 10 آقای حمیدرضا سپهر ان شاءالله در فهرست ماههای آینده، نام تمامی عزیزان درج گردد.🤲
بسمه تعالی ضمن تقدیر و تشکر از توجه طلاب عزیز به فعالیتهای پژوهشی به ویژه تقریر نویسی، اسامی طلاب ارجمندی که در ماه آبان، تقریرات کامل یا در حد قابل قبولی ارائه کرده اند به شرح زیر اعلام می گردد: پایه 7: 1. محمدمحسن امامی 2. آقای محمد پاپی 3. آقای محمدامین خداداد 4. آقای محمد شکوری 5. آقای مصطفی عابدینی 6. آقای حسین فتاحی 7. آقای مجتبی محمودآبادی 8. آقای محمد موسی زاده 9. آقای محمدمهدی نصرتی پایه 8: 1. آقای سیدمرتضی افتخار افضلی 2. آقای محمدحسین زهیری 3. آقای احمد قاسمی 4. آقای محمدحسین کارآموز 5. آقای علی مغنی پایه 9: 1. آقای سیدهاشم احمدی 2. آقای صادق اکبری 3. آقای رضا جامعیان 4. آقای محمدکاظم زارع 5. آقای محمد سبزه ای 6. آقای مسعود میرعارفین پایه 10: 1. آقای مجید خوشه چرخ 2. آقای علی رحمانیان 3. آقای مهدی رستمی 4. آقای حسین صفایی ضمن تشکر از این عزیزان، از جناب آقای «صادق اکبری» که در طول یک ماه، 11 تقریر ارائه داده اند، تشکر و قدردانی ویژه به عمل می آید. 🙏 ان شاءالله همکاری و همراهی بیشتر همه دوستان را شاهد باشیم. 🌷💐🌹🌸🌺
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هفتمین نشست علمی در سال جاری (استاد احسنی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/7n5a5
با توجه به اینکه تعداد متقاضیان، به حد نصاب لازم نرسید، این برنامه لغو شد. 📣
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی سخنان استاد احسنی در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣3️⃣ 6️⃣ ❇️ یکی از چالش های در علم رجال تعارض دیدگاههاي دانشمندان رجالی است. ◀️ گاه راویانی را می بینیم که داراي روایات فراوانند. اما دانشمندان رجالی در مورد آنها اختلاف نظر دارند. یکی او را ضعیف و دیگري ثقه معرفی میکند. 👈 برای مثال نجاشی متوفی 450 هجري و شیخ طوسی متوفی 460 می باشد. خاستگاه علمی هر دو بغداد است. اساتید هر دو مشترکند. حتی اساتید حدیثی مشترك دارند، هم مباحثه و هم درس بوده اند، اما اختلاف دیدگاه دارند. 🔶 نجاشی و شیخ طوسی در مورد یک راوي به نام محمد بن عیسی بن عبید دو دیدگاه کاملاً متفاوت دارند. 🔷 نجاشی می گوید: بن یقطین بن موسى مولى أسد بن خزیمۀ أبو جعفر جلیل من أصحابنا ثقۀ عین کثیر الروایۀ حسن التصانیف روى عن أبی جعفر الثانی علیه السلام مکاتبۀ و مشافهۀ. (رجال النجاشی، ص 333) 🔷 شیخ طوسی در فهرست میگوید: الیقطینی ضعیف استثناه أبو جعفر ابن بابویه من رجال نوادر الحکمۀ و قال: لا أروي ما یختص بروایته و قیل: إنه کان یذهب مذهب الغلاة. (فهرست الطوسی، ص 402) 📕 در مواجهه با این چالش یک دیدگاه این است که اگر نجاشی گفت محمد بن عیسی بن عبید ثقه و شیخ طوسی گفت ضعیف، از آنجا که دو دیدگاه با هم تعارض دارند، محمد بن عیسی بن عبید مجهول می شود و حدیث مجهول را هم باید کنار بگذاریم. ⬅️ به همین راحتی 1400 روایت در کتابهاي حدیثی شیعه کنار گذاشته می شود. با این نگاه محمد بن سنان، سهل، محمد بن ابی سمینه هم ضعیف هستند، در مورد عده اي هم اختلاف وجود دارد، لذا نه از کلینی و نه از شیخ صدوق و بقیه چیزي باقی نمی ماند. 🔀 پیامد این تعارض دیدگاه دانشمندان رجالی با هم این سؤال را ایجاد می کند که مبانی هر یک از رجالیان در حکم به وثاقت و ضعف چیست؟ 👌 حرف اساسی در تعامل با روایات شیعه، واکاوي مبانی است. اگر مبانی قابل قبول بود حکم رجالی قابل پذیرش است و اگر مبانی قابل قبول نباشد، هرچند ابن ولید یا شیخ صدوق یا شیخ الطائفه یا نجاشی گفته باشند، مبنا، حرف اساسی را می زند. تعارض بین دیدگاه نجاشی و شیخ طوسی به خاطر اختلاف مبانی و نگرشها است. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣3️⃣ 🔟 ❇️ دلالت الفاظ بر معانى ذاتى نيست. چون هركس از هر لفظى منتقل به معناى آن نمى ‏شود. 🔷 دلالت الفاظ ناشى از وضع نيست. چون دلالت امر واقعى و خارجى است و به مجرد اعتبار ايجاد نمى ‏شود. 🔶 دلالت محصول قرن اكيد بين لفظ و معناست. تاكيد مقارنت يا به سبب تكرار است يا به سبب وقوع در ظرف مؤثر. 🔄 تبادر علامت وضع است. معناى موضوع را از طريق تبادر مى‏ توان كشف كرد. اين كشف، كشف انّى است. چون تبادر معلول وضع است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣3️⃣ 🔟 ❇️ خیار تخلف شرط ◀️ این خیار حکم است نه حق، زیرا برای اثبات خیار تخلف شرط چند دلیل ذکر شده است که از هیچ کدام از انها حق بودن استفاده نمیشود. 📜 بیان مطلب: ⬅️ اگر دلیل خیار تخلف شرط اجماع باشد (رک: شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 15)، این دلیل، دلیل لبی است و باید به قدر متیقن از آن اکتفا نمود و قدر متیقن از آن، حکم است نه حق ⬅️ و اگر دلیل خیار تخلف شرط «قاعده لاضرر» باشد (ابن زهره، غنیه النزوع، جلد 1، صفحه 223)، این دلیل نیز مثبت حق بودن نیست، زیرا لسان لا ضرر، نفی حکم است نه اثبات حکم و لازمه نفی حکم آن است که «جواز حکمی» برای عقد ثابت شود ⬅️ و اگر دلیل خیار تخلف شرط، روایات باشد، روایات نیز مثبت حکم بودن خیار خواهند بود، به این معنا که شارع حکم می نماید اگر هر یک از عوضین دارای شرط یا قید مذکور در عقد نبود یا متعاقدین به مفاد شرط عمل ننمودند، خیار ثابت است («و إن كان لغيرهما و رضي يعني رضي الثالث بأن يكون ذا خيار حسبما شرطاه نفذ الشرط و إلا بطل لأن‌ الناس مسلطون على أنفسهم و لا يثبت لهم الخيار قهرا عليهم و حينئذ كان للمشروط من أجله خيار تخلف الشرط». میرزا علی ایروانی، حاشیه المکاسب، جلد 2، صفحه 22)، 👈به دیگر بیان در این خیار، عنوان «خیار» مطرح نمی شود بلکه در دلیل (برای دلیل ثبوت خیار شرط علاوه بر اجماع، به روایاتی نظیر «إن المسلمين عند شروطهم» استناد شده است. رک: شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 23) آن آمده است ذوالخیار، مجاز به فسخ معامله است («خيار الشرط يكون بمن شرط له إما للمتبايعين أو لأحدهما أو لغيرهما فإن شرط لأحدهما مدة معينة من الزمان كان له الخيار في المدة و إن شرطت لهما و اجتمعا على فسخ و إمضاء نفذ...و إن شرطت لغيرهما و رضي نفذ البيع و إن لم يرض كان المبتاع بالخيار بين الفسخ و الإمضاء». ابن حمزه، الوسیلة إلی نیل الفضیلة، صفحه 238) و این مطلب با حکم بودن سازگاری دارد. 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)