eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به هفتمین نشست علمی در سال جاری (استاد احسنی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/7n5a5
با توجه به اینکه تعداد متقاضیان، به حد نصاب لازم نرسید، این برنامه لغو شد. 📣
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی سخنان استاد احسنی در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
3️⃣3️⃣ 6️⃣ ❇️ یکی از چالش های در علم رجال تعارض دیدگاههاي دانشمندان رجالی است. ◀️ گاه راویانی را می بینیم که داراي روایات فراوانند. اما دانشمندان رجالی در مورد آنها اختلاف نظر دارند. یکی او را ضعیف و دیگري ثقه معرفی میکند. 👈 برای مثال نجاشی متوفی 450 هجري و شیخ طوسی متوفی 460 می باشد. خاستگاه علمی هر دو بغداد است. اساتید هر دو مشترکند. حتی اساتید حدیثی مشترك دارند، هم مباحثه و هم درس بوده اند، اما اختلاف دیدگاه دارند. 🔶 نجاشی و شیخ طوسی در مورد یک راوي به نام محمد بن عیسی بن عبید دو دیدگاه کاملاً متفاوت دارند. 🔷 نجاشی می گوید: بن یقطین بن موسى مولى أسد بن خزیمۀ أبو جعفر جلیل من أصحابنا ثقۀ عین کثیر الروایۀ حسن التصانیف روى عن أبی جعفر الثانی علیه السلام مکاتبۀ و مشافهۀ. (رجال النجاشی، ص 333) 🔷 شیخ طوسی در فهرست میگوید: الیقطینی ضعیف استثناه أبو جعفر ابن بابویه من رجال نوادر الحکمۀ و قال: لا أروي ما یختص بروایته و قیل: إنه کان یذهب مذهب الغلاة. (فهرست الطوسی، ص 402) 📕 در مواجهه با این چالش یک دیدگاه این است که اگر نجاشی گفت محمد بن عیسی بن عبید ثقه و شیخ طوسی گفت ضعیف، از آنجا که دو دیدگاه با هم تعارض دارند، محمد بن عیسی بن عبید مجهول می شود و حدیث مجهول را هم باید کنار بگذاریم. ⬅️ به همین راحتی 1400 روایت در کتابهاي حدیثی شیعه کنار گذاشته می شود. با این نگاه محمد بن سنان، سهل، محمد بن ابی سمینه هم ضعیف هستند، در مورد عده اي هم اختلاف وجود دارد، لذا نه از کلینی و نه از شیخ صدوق و بقیه چیزي باقی نمی ماند. 🔀 پیامد این تعارض دیدگاه دانشمندان رجالی با هم این سؤال را ایجاد می کند که مبانی هر یک از رجالیان در حکم به وثاقت و ضعف چیست؟ 👌 حرف اساسی در تعامل با روایات شیعه، واکاوي مبانی است. اگر مبانی قابل قبول بود حکم رجالی قابل پذیرش است و اگر مبانی قابل قبول نباشد، هرچند ابن ولید یا شیخ صدوق یا شیخ الطائفه یا نجاشی گفته باشند، مبنا، حرف اساسی را می زند. تعارض بین دیدگاه نجاشی و شیخ طوسی به خاطر اختلاف مبانی و نگرشها است. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣3️⃣ 🔟 ❇️ دلالت الفاظ بر معانى ذاتى نيست. چون هركس از هر لفظى منتقل به معناى آن نمى ‏شود. 🔷 دلالت الفاظ ناشى از وضع نيست. چون دلالت امر واقعى و خارجى است و به مجرد اعتبار ايجاد نمى ‏شود. 🔶 دلالت محصول قرن اكيد بين لفظ و معناست. تاكيد مقارنت يا به سبب تكرار است يا به سبب وقوع در ظرف مؤثر. 🔄 تبادر علامت وضع است. معناى موضوع را از طريق تبادر مى‏ توان كشف كرد. اين كشف، كشف انّى است. چون تبادر معلول وضع است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣3️⃣ 🔟 ❇️ خیار تخلف شرط ◀️ این خیار حکم است نه حق، زیرا برای اثبات خیار تخلف شرط چند دلیل ذکر شده است که از هیچ کدام از انها حق بودن استفاده نمیشود. 📜 بیان مطلب: ⬅️ اگر دلیل خیار تخلف شرط اجماع باشد (رک: شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 15)، این دلیل، دلیل لبی است و باید به قدر متیقن از آن اکتفا نمود و قدر متیقن از آن، حکم است نه حق ⬅️ و اگر دلیل خیار تخلف شرط «قاعده لاضرر» باشد (ابن زهره، غنیه النزوع، جلد 1، صفحه 223)، این دلیل نیز مثبت حق بودن نیست، زیرا لسان لا ضرر، نفی حکم است نه اثبات حکم و لازمه نفی حکم آن است که «جواز حکمی» برای عقد ثابت شود ⬅️ و اگر دلیل خیار تخلف شرط، روایات باشد، روایات نیز مثبت حکم بودن خیار خواهند بود، به این معنا که شارع حکم می نماید اگر هر یک از عوضین دارای شرط یا قید مذکور در عقد نبود یا متعاقدین به مفاد شرط عمل ننمودند، خیار ثابت است («و إن كان لغيرهما و رضي يعني رضي الثالث بأن يكون ذا خيار حسبما شرطاه نفذ الشرط و إلا بطل لأن‌ الناس مسلطون على أنفسهم و لا يثبت لهم الخيار قهرا عليهم و حينئذ كان للمشروط من أجله خيار تخلف الشرط». میرزا علی ایروانی، حاشیه المکاسب، جلد 2، صفحه 22)، 👈به دیگر بیان در این خیار، عنوان «خیار» مطرح نمی شود بلکه در دلیل (برای دلیل ثبوت خیار شرط علاوه بر اجماع، به روایاتی نظیر «إن المسلمين عند شروطهم» استناد شده است. رک: شیخ انصاری، کتاب المکاسب، جلد 6، صفحه 23) آن آمده است ذوالخیار، مجاز به فسخ معامله است («خيار الشرط يكون بمن شرط له إما للمتبايعين أو لأحدهما أو لغيرهما فإن شرط لأحدهما مدة معينة من الزمان كان له الخيار في المدة و إن شرطت لهما و اجتمعا على فسخ و إمضاء نفذ...و إن شرطت لغيرهما و رضي نفذ البيع و إن لم يرض كان المبتاع بالخيار بين الفسخ و الإمضاء». ابن حمزه، الوسیلة إلی نیل الفضیلة، صفحه 238) و این مطلب با حکم بودن سازگاری دارد. 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد احسنی👆👆👆
6️⃣3️⃣ 7️⃣ ❇️ مسألة: {فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ} أخبر عن الجمع بالمفرد فی (لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ) ؟ ⬅️ الجواب: لأن الحل مصدر تقول: حل حلا. كما تقول: عز عزا. والمصدر إذا وقع نعتا أو خبرا أو حالا لم يثن ولم يجمع ولم يؤنث. ❇️ مسألة: {فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إلاّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَأِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُم} كيف عاد ضمير الجمع على فرعون مع أنه مفرد؟ ⬅️ الجواب: اختلف في هذا الضمير على ثلاثة مذاهب 👈 أحدها: أنه عائد على مذكور، ثم اختلف في ذلك المذكور على قولين: 1️⃣ أحدهما: قول الأخفش سعيد بن مسعدة أنه يعود إلى الذرية. 2️⃣ الثاني قول بعضهم: أنه عائد على فرعون على جعله اسما للقبيلة. 👈 المذهب الثاني: أنه عائد على محذوف، والتقدير: على خوف من آل فرعون. 👈 المذهب الثالث: أنه عائد على مذكور ومحذوف استلزمه المذكور، وذلك لأنه لما ذكر فرعون علم أنه معه غيره. 📚 برگرفته از کتاب اسئله واجوبه في اعراب القران (ابن هشام الأنصاري) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣3️⃣ 🚩 🌍 ⭕️در مورد هر موضوع و هر علمی پیش از ورود به دوران تحول و تاسیس، یک دوران بازخوانی و تعمق وجود دارد. ما امروز در دوره تعمق و بازخوانی موضوع و یا علم بین الملل قرار داریم و به بررسی میزان کارآمدی دستاوردهای آن در سالیان سپری شده از دوران حکومت دینی می پردازیم. مجموع نقاطی که در این بازخوانی به عنوان خلأ شناخته می شود، ما را به نکاتی رهنمون می کند که نهایتا موجب تحول و تاسیسات جدید در حوزه بین الملل خواهد شد. ⭕️اما در گذار از دوره تعمق به تحولِ بنیادین در حوزه بین الملل، چه مسائلی باید مورد بررسی قرار بگیرد؟! ⭕️یکی از این مسائل، نسبت سنجی میان اهداف میانی «تبلیغ اسلام» و نهایی «تحقیق اسلام» با موقف کنونی آن است. در این نسبت سنجی ما به کاستی ها و آسیب های موجود رهنمون خواهیم شد. ⭕️نکته دیگر نسبت سنجی ماموریت های اختصاصی در قبال جامعه اسلامی است و اینکه موضوعات و فعالیت های موجود چقدر از این ماموریت ها را به انجام رسانده است.!! ادامه دارد..... 🚩 🌍 ❇️ لكل مادة وكل علم ، قبل دخول عصر التحول والتأسيس ، هناك فترة إعادة قراءة وتعمق و تأمل. نحن اليوم في فترة تأمل وإعادة قراءة للموضوع أو العلم الدولي ، ونحقق في فعالية إنجازاته في السنوات الماضية من الحكم الديني. مجموع النقاط المعروفة بالفجوات في إعادة القراءة هذه ستقودنا إلى النقاط التي ستؤدي في النهاية إلى تطورات ومؤسسات جديدة في المجال الدولي. ⭕️ لكن في الانتقال من فترة التأمل إلى التحول الأساسي في المجال الدولي ، ما هي القضايا التي يجب دراستها ؟! من بين هذه القضايا النسبة بين الأهداف الوسيطة "تبلیغ و نشر الإسلام" و "تحقیق و ترسیخ الإسلام" النهائي بموقفه الحالي. في هذه المقارنة ، سيتم توجيهنا إلى أوجه القصور والأضرار الموجودة في المجال الدولي. ⭕️ نقطة أخرى وهي تناسب المهمات الخاصة بالدعاية تجاه المجتمع الإسلامي وكم من هذه المهمات تم إنجازها من خلال المواضيع والأنشطة القائمة. !! 📕 مطالب آقای محمّد موسیٰ زادهٖ طلبه پایه هفتم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 🚩
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 4️⃣1️⃣ چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع موارد صحت و عدم صحت تمسک به ظواهر قرآن 🎤با استفاده از محضر حضرت آیت الله عابدی استاد درس خارج حوزه 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۱ حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
نمایشگاه تقریرات برگزیده افتتاح شد 📣📣 ✅ هفته گذشته همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) نمایشگاه دائمی تقریرات افتتاح شد. ✅ در حال حاضر، دو قفسه بزرگ برای عرضه تقریرات، در نظر گرفته شده که یکی در سالن ورودی و دیگری در حسینیه مدرسه قرار دارد. ✅ تقریرات عرضه شده، هر دو هفته یکبار جایگزین می شوند.
♦️ اسامی پژوهشگران عزیزی که تقریرهای آنان در نمایشگاه عرضه شده است: (به تفکیک پایه و ترتیب حروف الفبا) 👇👇 7️⃣ طلاب پایه هفتم: 🔻آقایان: 1. محمدمحسن امامی 🔰 عنوان تقریر: تجرّی 2. مصطفی عابدینی 🔰 عنوان تقریر: حکم اکتساب به وسیله بول 3. محمد موسی زاده 🔰 عنوان تقریر: قطع طریقی و موضوعی 4. محمدمهدی نصرتی 🔰 عنوان تقریر: تجری 8️⃣ طلاب پایه هشتم: 🔻آقایان: 1. سیدمرتضی افتخار افضلی 🔰 عنوان تقریر: برائت 2. علی مغنی 🔰 عنوان تقریر: اختلاف متعاقدین در شروط صیغه بیع 9️⃣ طلاب پایه نهم: 🔻 آقایان: 1. صادق اکبری 🔰 عنوان تقریر1: استعمال لفظ در اکثر 🔰 عنوان تقریر2: بررسی ادله قائلین به وضع به معنای اعم 2. محمدکاظم زارع شحنه 🔰 عنوان تقریر: برائت 3. محمدحسین زهیری 🔰 عنوان تقریر: سیره عقلائیه 🔟 طلاب پایه دهم: 🔻آقایان: 1. رضا جامعیان 🔰 عنوان تقریر1: امکان اقسام وضع 🔰 عنوان تقریر2: پاسخ به اشکالات اشتراط سقوط خیار 2. مجید خوشه چرخ 🔰 عنوان تقریر: امارات معتبر 3. علی رحمانیان 🔰 عنوان تقریر: اصول عملیه 4. مهدی رستمی عنوان تقریر: اصول عملیه 5. مسعود میرعارفین عنوان تقریر: پاسخ به اشکالات اسقاط خیار مجلس به وسیله شرط ضمن عقد ✅ ان شاءالله سایر تقریرات در مراحل بعدی ( هر دو هفته یکبار) عرضه می شود. 🌷با تشکر از همه عزیزان🌷