eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
309 دنبال‌کننده
114 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
متن پیاده شده نشست علمی آیت الله عابدی 👆👆👆
8️⃣3️⃣ 🚩 🌍 ❇️قسمت دوم 💢در همین رابطه، باید اقدام به یک نسبت به آینده بین الملل نموده و بگوییم؛ آیا ما متصدیان امور دینی برای حکومت جهانیِ اسلام، از تبلیغ در فضای بین الملل اساسا برای اداره و ترویج در تمامی شؤون زندگی ِتشنگان حقائق ناب برنامه ای داریم یا خیر؟!، 🔶 به لحاظ تاریخی از مقطعی که اسلام از حاکمیت دور می شود، فقه و دچار انقباض در اهداف شده است، چرا که ذهن فقیه و مبلغ خاص ِ بین الملل از فکر کردن به مسائل و ابعاد حکومتی و جهانی ِ آن منصرف شده و از حیطه های کلان اجتماعی دور افتاده و نتیجتاً فقه و روابط بین الملل دچار انقباض در اهداف می شود. 🔷 این انقباض در اهداف در شکل گیری مکاتب مختلف فکری برای ترویج ِبرون مرزی اسلامی، در وزن دهی به ابزارها و روش های تبلیغی، در جهت گیری های علمی و فرهنگی و در خروجی های تربیتی (در فضای بین الملل)موثر بوده است.💢 ⭕️ناگفته نماند که دستاورد های ضعیفی بر پایه نگاه فردی به شکل گرفته است. 👌 اگر نگاه ما به اهداف تبلیغ بین الملل، اهداف کلانِ اجتماعی باشد، وقتی آنها را در مقیاس خرد و فردی توصیف کردیم خروجی نخواهد داشت ولی اگر در مقیاس کلان ِاجتماعی توصیف کنیم، طبیعتا این دست از اهداف بسیار موثر بوده و قابل تطبیق برای جوامع مختلف خواهد بود چرا که آزمون و خطای خود را پس داده است.💠 💢 في هذا الصدد ، يجب أن نقوم بعمل الأمراض الماكرو والکبیر تجاه المستقبل الدولي ونقول ؛ هل لدينا ، مديري الشؤون الدينية ، خطة للحكومة العالمية للإسلام ، من الدعاية في الفضاء الدولي ، بشكل أساسي لإدارة وتعزيز # التفكير الأصيل_الإسلامي_ في جميع شؤون الحياة لأولئك الذين يتعطشون للحقائق النقية؟! ، تاريخيًا ، منذ أن ابتعد الإسلام عن السيادة ، فقد عانى الفقه والعلاقات الدولية من تقلص الأهداف ، لأن عقل الفقيه والداعية الدولي الخاص توقف عن التفكير في قضاياها وأبعادها الحكومية والعالمية ، وأصبحت بعيدة عن المجالات الاجتماعية الكلية ، ونتيجة لذلك يتقلص الفقه والعلاقات بين العالم في أهدافه. كان هذا التضييق في الأهداف فعالاً في تكوين مدارس فكرية مختلفة للترويج للإسلام في الخارج ، وفي إعطاء وزن لأدوات وأساليب الدعاية ، وفي التوجهات العلمية والثقافية ، وفي المخرجات التعليمية (في الفضاء الدولي). وغني عن القول إن الإنجازات الضعيفة قد تشكلت بناءً على نظرة فردية للمجال الدولي. إذا نظرنا إلى أهداف الترويج الدولي كأهداف اجتماعية كلية ، عندما نصفها على نطاق صغير وفرد ، فلن يكون لها الناتج ، ولكن إذا كان على نطاق واسع لوصفه بأنه اجتماعي ، فمن الطبيعي أن يكون هذا النوع من الأهداف فعالًا للغاية وسيكون قابلاً للتطبيق في المجتمعات المختلفة لأنه أثبت نفسه من خلال التجربة والخطأ. 💠 📕 مطالب آقای محمّد موسیٰ زادهٖ طلبه پایه هفتم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 🚩
9️⃣3️⃣ 7️⃣ ❇️یکی دیگر از چالش ها کمبود اطلاعات تأثیرگذار در شناخت راویان است یعنی نمونه هاي فراوانی در کتب حدیثی داریم که راوي در میراث حدیثی شیعه داراي روایات فراوانی است، ولی در کتب رجالی اطلاعاتی از او در دست نیست. 👈 مانند جناب احمد بن محمد بن حسن بن ولید استاد حدیث شیخ مفید است و شیخ مفید ریزه خوار حدیثی ایشان است و استاد حدیثی وي محمد بن حسن بن احمد بن ولید است(که ایشان ستاد شیخ صدوق است و قوام علمی حوزه حدیثی قم در یک مقطع تاریخ به ابن ولید است). ⬅️پس می بینید احمد بن محمد بن حسن بن ولید از دو استوانه حدیث، از یکی حدیث اخذ کرده و به دیگري حدیث درس داده است. یعنی شیخ مفید که استوانه بغداد است شاگرد حدیثی احمد بن محمد بن حسن بن ولید می شود و طبیعتاً استاد وي پایه رفیعی از علم و وثاقت باید داشته باشد. ولی می بینیم که در مورد ایشان در هیچ یک از کتب رجالی اطلاعاتی نیامده است. 🔍 ممکن است گفته شود وثاقت ایشان بر همگان روشن بوده است 🔶 ولی آیا وثاقت شیخ صدوق و شیخ مفید روشن نبوده؟ پس چرا در کتب رجالی توثیق شده اند. 👈 همچنین در کتاب کافی 447 بار اسم اسماعیل بن محمد آمده ولی در 6 کتاب رجال اصلی، نشانی از محمد بن اسماعیل نیست. فقط گفته اند: کنیه محمد بن اسماعیل ابوالحسن نیشابوري است و بندفر صدایش میکرده اند. 🔦 در تحقیقی به این نتیجه رسیدیم که تقریبا اگر کل راویان کتب اربعه و وسائل الشیعه را جمع کنیم، فقط پیرامون 23 ٪ راویان این مجموعه، در کتابهاي رجالی اطلاعات وجود دارد. یعنی از بیش از 75 ٪ راویان – که برخی از آنها هم پر روایتند - اطلاعات نداریم. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣4️⃣ 1️⃣1️⃣ ❇️ استخدام لفظ به قصد اخطار معنا در ذهن شنونده «استعمال» ناميده مى ‏شود. آنچه را متكلم از اين استعمال قصد كرده است، «اراده استعماليه» ناميده مى ‏شود. 🔷 متكلم در هنگام استعمال، لفظ و معنا را تصور مى‏ كند، ولى تصور لفظ آلى و فانى در تصور معناست. بر اين اساس استعمال لفظ واحد در دو معناى مختلف در زمان واحد محال است. 🔶 استعمال بر دو قسم است: حقيقى و مجازى. 🔀 معناى حقيقى تبادر به ذهن دارد و معناى مجازى نيازمند قرينه است. 🔄 گاه معناى مجازى تبديل به معناى حقيقى مى ‏شود. در اين حال نوع ديگرى از وضع صورت مى ‏گيرد كه آن را وضع تعيّنى مى ‏گويند. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔷 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)؛ دوازدهمین شماره لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 📣📣 ✅ همزمان با شروع هفته پژوهش و در ایام گرامیداشت شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، دوازدهمین شماره از لوح پژوهشی جواهر منتشر شد. ✳️ در این شماره، مطالب متنوعی در موضوعات فقه، اصول، احکام، اخلاق و کلام عرضه شده است. 👌 نکته قابل توجه در این شماره آن است که مطالب با کوشش و پیگیری «هیأت تحریریه» تهیه و تنظیم شده است.
شماره دوازدهم لوح پژوهشی «جواهر» نسخه کم حجم👇👇
12-3.jpg
2.34M
نسخه کم حجم
12-3-MAX.jpg
16.63M
نسخه با کیفیت عالی
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش 🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمیمی طلاب با معاونت پژوهش برگزار می شود. 🔸 در این نشست که با هدف تبادل نظر و هم اندیشی درباره امور پژوهشی برپا می گردد درباره مسائل مهمی از جمله «راهکارهای رفع موانع و افزایش حضور و مشارکت طلاب در برنامه های پژوهشی» بحث و گفتگو خواهد شد. 🕚 با توجه به اینکه جلسه تعاملی و همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، عزیزان رأس ساعت 11 حضور داشته باشند.
1️⃣4️⃣ 1️⃣1️⃣ ❇️ سؤال: عِوض و معوّض در معامله ای مثل خرید یک کتاب یا یک نرم افزار و مانند آن (اموال فکری و معنوی) چیست؟ ◀️ بخشی از معوّض روشن است مثلا در خرید کتاب همین کاغذ است، سی دی باشد همان پلاستیک است و... . اما قطعاً آن عوض، فقط برای آن کاغذِ نیست. 🔷 بعضی‌ گفته اند: شما یک فردی از افراد آن مال را می‌خرید، یک فردی از افراد درواقع معوّض ما کاغذی است که آن کلی در ضمن این کاغذ محقق شده، خب هر کلی بالاخره در ضمن یک فردی محقق می‌شود در ضمن این کاغذ و این بین الدفتین است. 🔶 بعضی‌ تحلیل دیگری دارند که به نظر این تحلیل به واقع نزدیک‌تر است و آن عبارت است از این‌که این قرارداد حقیقتاً‌ دو قرارداد است، بخشی‌ از آن قرارداد بیع است بخش دیگر اصلاً بیع نیست بلکه آن بخش در مقابل اجازه‌ای است که به ما داده برای انتفاع از آن مال فکری و معنوی‌ای که تولید کرده ولی نه انتفاع مطلق، انتقاع در ضمن این فرد، این فرد خارجی. یک اذن محدود است. به ما گفته که می‌توانی انتفاع بکنی، بهره‌برداری کنی از آن اطلاعاتی که از آن تولید داشتند، منتها فقط از مسیر این کتاب مثلا نه از مسیر دیگری. 👈 ثمرات آن در ادامه خواهد آمد. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
پله پله تا اجتهاد
به اطلاع دوستان عزیز می رساند ✅ معاونت پژوهش مدرسه در نظر دارد کلاسها یا کارگاه های آموزشی مورد نیاز
♦️ به اطلاع عزیزانی که در کلاس آموزش «تایپ 10 انگشتی» ثبت نام کرده اند می رساند؛ با توجه به درخواست اکثریت برای برگزاری کلاس پس از نماز مغرب و عشا، به یاری خدا، امشب ـ همزمان با هفته پژوهش ـ اولین جلسه برگزار می گردد. ✳️ استاد: آقای مهدی جعفرپور (مسئول محترم کتابخانه) ✳️ مسئول پیگیری و هماهنگی کلاسهای آموزشی: آقایان علی رحمانیان (ش. ت: 09176913842) مجتبی رحمانیان (ش.ت: 09037483942) 🕕 زمان: چهارشنبه ساعت 18 👈 مکان: حسینیه مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 🌷💐🌷💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسانی که لپ تاپ ندارند نگران تایپ نباشند؛ 👌 آموزش اتصال صفحه کلید به گوشی همراه دوستانی که در کلاس تایپ نام نویسی کرده اند حتماً ببینند
هدایت شده از نور | Noor
خرید از فروشگاه‌های نور به مناسبت هفته پژوهش تا 70% تخفیف در خرید محصولات نور! فروشگاه قم: ابتدای بلوار امین - خیابان جمهوری اسلامی - بعد از کوچه 4 - ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) - 02532120182 فروشگاه تهران: میدان هفتم تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی سازمان کشتیرانی، خیابان ۲۲، کوی شهرام شمالی، پلاک ۴، طبقه ۲ - 42146000-021 داخلی 206 جهت اطلاع از ویژه برنامه‌های هفته پژوهش، لینک زیر را دنبال فرمایید: www.noorsoft.org/fa/News/View/111288 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی www.noorsoft.org 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
هدایت شده از نور | Noor
هدایت شده از نور | Noor
هدایت شده از نور | Noor
پله پله تا اجتهاد
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش 🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمی
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/07qk2
پله پله تا اجتهاد
🔷 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)؛ دوازدهمین شماره لوح پژوهشی «جواهر» منتش
عزیزانی که درخواست نصب لوح پژوهشی «جواهر» در مدارس ، مؤسسات یا مراکز مرتبط را دارند یا مایل به معرفی چنین مکانهایی هستند به مدیر کانال اطلاع دهند.👈 @Pazhuhesh_Aleyasin
پله پله تا اجتهاد
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونت پژوهش 🔸 در ایام هفته پژوهش، نشست صمی
🔹 بحمدالله جلسه «هم اندیشی»، روز چهارشنبه در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد. 🔸 به دلیل فرصت کم و تعاملی بودن جلسه، بیش از 90 درصد مطالب، مجال طرح نیافتند و همین، نیاز به ادامه چنین جلساتی را نمایان می سازد که در نظرات بعضی از شرکت کنندگان محترم هم اشاره شده است. ✅ عمده نکات مطرح شده در این نشست: 1️⃣ لزوم ترسیم نقشه و درختواره سیر پژوهشی 4-5 ساله از سوی متولیان مدرسه 2️⃣ استفاده از اساتید تراز در هر یک از موضوعات در عین غافل نشدن از اساتید دیگر؛ به منظور استمرار چرخه تربیت اساتید تراز 3️⃣ فرصت کم طلاب و دغدغه های فراوان و برنامه های متراکم آموزشی، پژوهشی، رشدی و... 4️⃣ ضرورت تبیین هدف از برگزاری نشست های علمی 5️⃣ چگونگی بررسی و انتخاب موضوعات نشست های علمی 6️⃣ ادامه دار بودن موضوعات بهتر است یا تنوع آن؟ 7️⃣ ضرورت توجه طلاب به وظایف خود ( نسبت به آشنا شدن با موضوع و استاد مدعو) در کنار وظیفه معاونت نسبت به تبیین بهتر تناسب برنامه ها با اهداف طلبگی 🔷🔸🔹🔶🔹🔸🔷
🙏 با تشکر از همه دوستانی که به شکلهای گوناگون، معاونت پژوهش را در انجام وظایف یاری می نمایند، بدینوسیله عزیزانی که بعضی از مسئولیتهای اجرایی این معاونت را به عهده گرفته اند معرفی می شوند: ♦️لوح «جواهر»: الف:هیأت تحریریه بخش اصول: آقای محمد موسی زاده بخش فقه: آقای میثاق احمدی نژاد نکات ناب (فلسفه، کلام، رجال و...): آقای سیدمرتضی افتخار افضلی بخش احکام: آقای مهدی رستمی بخش اخلاق: آقای حسین کریمی ب: ویراستاری: آقای حمیدرضا سپهر ج: طراحی: آقای روح الله پوررحیم د: پشتیبانی: آقای سیدمیثم علوی ♦️کتابخانه: آقای مهدی جعفرپور ♦️ بازدیدهای پژوهشی: آقای رضا عظیم زاده ♦️آموزشهای پژوهشی: آقایان: علی رحمانیان مجتبی رحمانیان ♦️ و تشکر ویژه از آقای محمدحسین دلاوری که با فعالیت های انگیزشی، طلاب گرانقدر را تشویق به همکاری می نمایند. 👌 ان شاءالله همه دوستان در امور مربوط، به این عزیزان مراجعه و همکاری و هماهنگی لازم را مبذول فرمایند. 🤝 معاونت پژوهش، آماده هرگونه همکاری در زمینه های «اجرایی»، «فکری»، «علمی» و «انگیزشی» است. 🌷💐🍀🌸🌺🌷
2️⃣4️⃣ 8️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ طیب الله: بسیاری از مردم برای تحسین گویندگان یا خوانندگان مذهبی می گویند: طیِّب الله به کسر یاء در حالی که درست نیست چون طیَّب فعل ماضی باب تفعیل است. ضمنا این جمله مفعول می خواهد مثل انفاسکم. ◀️ غذا: غِذا به کسر غین به معنای خوراک و خوردنی است و تلفظ آن به فتح غلط مشهور است. این واژه در تداول برخی از مردم مثل اهالی شهرضا صحیح ادا می شود. 👈 نکته دیگر اینکه از بسیاری از کتب لغت استفاده می شود که غذا هم بر خوردنی و هم نوشیدنی اطلاق می شود. ◀️ فناء: فَنا به فتح فاء به معنای از بین رفتن و نابودی است. فِنا به معنای پیشگاه، آستانه، زمین جلوی خانه و کناره های آن است. در زیارت عاشورا حلت بفنائک به کسر فاء و به معنای آستانه و پیشگاه است. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)