eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣5️⃣ 1️⃣1️⃣ ❇️پسر شهید ثانی در کتاب «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» بنایشان این بوده که یک دوره فقه شیعی بر اساس روایات صحیح و حسن بنویسند. تا کتاب حج که نوشتند رحلت کردند. 👈 ایشان در مقدمه کتاب (ص 2 و 14 )، مطلبی را می گویند که شیخ بهاء هم این مطلب را در کتاب مشرق الشمسین، (چاپ بنیاد پژوهشهاي آستان قدس رضوي، صفحه 26 ) گفته اند. و آن اینکه وقتی می خواهند شروع کنند به تعریف اصطلاحات صحیح، حسن، موثق و ضعیف، یک حقیقت را بازگو می کننند که: پیشینیان ما (قبل از علامه حلی) لا علم لهم بهذا الاصطلاح لإستغنائهم بکثرة القرائن الدالۀ علی صدق الخبر. زیرا آنها براي اعتبارسنجی خبر نیازي به این اصطلاحات نداشته اند. نقش اصلی در حکم به اعتبار یا عدم اعتبار خبر در نزد دانشمندان رجالی قبل از قرن هشت، وجود قرائن فراوانی است که صدور حدیث را از معصوم مطمئن می کرد. 👈 شیخ بهایی می گوید هر کسی عبارات متقدمین را بررسی کند میبیند که آنها اصلاً صحیح، حسن، موثق و ضعیف به این معناي امروزي نداشته اند. ⬅️ بنابراین کلینی روایاتی را که در کافی نقل کرده طبق بیان شیخ بهائی و حسن بن زین الدین، روایاتی است که قرائن اطمینان بخش به صدورشان بوده است. هرچند قرائن را در کتاب وارد نکرده و فقط ذوالقرینه را آورده چون خودش مطمئن بوده است. 🔷 حال اگر ما می خواهیم به کتاب کافی مراجعه کنیم، قرائن اعتبار را در دست نداریم. به بیانی دیگر کلینی این مجموعه را از قرائن اطمینان بخش خود جدا کرده و قرائن از ما فوت شده. لذا ما باید خود ابداع یک فرایند نوین اعتبارسنجی کنیم. 🔶 متأخرین رجالی یک فرایند نوین اعتبارسنجی طراحی کردند که بر خلاف فرایند قبلی که تکیه گاه اصلی آن قرائن عقلایی بود و راوي هم یک قرینه بود، در فرایند جدید همه قرائن، راوي شد. 🔦 نگاه قبل از حوزه حله، نگاه قرینه محوري و جمع آوري قرائن بر اعتبار خبر است و نگاه متأخرین، نگاه راوي محوري است. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه سیزدهم رسید 📣📣 همزمان با ایام بزرگداشت میلاد حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سیزدهمین شماره لوح پژوهشی جواهر منتشر شد. عناوین مطالب این شماره که به کوشش هیأت تحریریه منتخب از میان طلاب، تهیه و تنظیم شده، به شرح زیر است: ✳️ جایگاه شناسی عقل از منظر شهید صدر ✳️ معنای افتراق مسقط خیار مجلس ✳️رعایت ترتیب در غسل ✳️بررسی سندی نامه 31 نهج البلاغه ✳️حکایتی از شهید قدوسی 🌷🌺🌸💐🌷🌺🌸💐🌷
شماره سیزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی) 👇👇 و کیفیت متوسط 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣✅خبر خوب دوم 🌹مژده مژده🌹 📣قابل توجه طلاب مدرسه فقهی ثقلین‼️ با عنایت آقا امام زمان (عج) و حضرت معصومه(س) وهمینطور تلاش طلاب مدرسه، اولین جلد از کتاب «سراج الفقاهة» همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) به چاپ رسیده و ان شاالله فردا سه شنبه با حضور حاج آقا حقانی و استاد لیاقتی و مدیریت و معاونین مدرسه همراه با پذیرایی شیرینی، رونمایی خواهد شد. ❇️لذا خواهشمند است مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشته باشید. ⚠️توجه داشته باشید که مراسم رونمایی از این کتاب، بعد از جلسه انس استاد لیاقتی (ساعت ۱۱) برگزار خواهد شد. *کتاب سراج الفقاهة: مجموعه مقالات و تقریرات فقهی و اصولی طلاب مدرسه فقهی ثقلین. لینک کانال پژوهش ثقلین: https://eitaa.com/joinchat/3547726036C1630bada89
6️⃣5️⃣ 5️⃣1️⃣ ❇️ دلالت لفظ بر معناى موضوع له كه براساس علاقه لغوى است، دلالت تصورى ناميده مى ‏شود. 🔷 اراده و قصدى كه در نفس متكلم است، «اراده استعماليه» و غرض اساسى متكلم از كلام خويش «اراده جدّيه» ناميده مى ‏شود. دلالت حال متكلم بر اين دو امر «دلالت تصديقى» خوانده مى ‏شود. 🔶 در كلام هازل دلالت تصديقى اوليه موجود است، ولى دلالت تصديقى ثانويه موجود نيست. 🔦 جمله خبرى و جمله انشائى، حتى اگر به لفظ واحد ادا شود، در مدلول تصورى اختلاف دارند؛ علاوه بر آنكه در مدلول تصديقى اختلاف دارند. 📕 زيرا هيئت موجود در جمله خبرى براى معنايى وضع شده كه غير از معنايى است كه براى هيئت موجود در جمله انشائى است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
چهارشنبه برگزار می شود: نشست صمیمی «هم اندیشی» طلاب و معاونین مدرسه 🔸 در این نشست که با هدف تبادل نظر و هم اندیشی درباره امور مربوط به طلاب برپا می گردد درباره مسائل مهمی از جمله «راهکارهای رفع موانع و افزایش حضور و مشارکت طلاب در برنامه های مدرسه» بحث و گفتگو خواهد شد. 🕚 با توجه به اینکه جلسه تعاملی و همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، عزیزان رأس ساعت 11 حضور داشته باشند.
✅معرفی کتاب 📚کتاب ارزشمند «تدوین نموداری الفائق فی الاصول» اثر حجت الاسلام مجید خوشه چرخ؛ از طلاب فاضل مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) و مسئول امور طلاب مدرسه، به زودی چاپ می شود. برای سفارش این کتاب می توانید با شماره زیر تماس بگیرید. ☎️+989016094605 🆔@mahmodkh1369
7️⃣5️⃣ 5️⃣1️⃣ ✅ مضاربه عقدی است که بین دو نفر واقع می شود بر این‏‎ ‎‏اساس که سرمایۀ تجارت از یکی از آن ها و کار از دیگری باشد و اگر سودی پیدا شود بین‏‎ ‎‏هر دو مشترک باشد. (و اگر تمام سود برای مالک قرار داده شود به آن «بضاعه» گفته‏‎ ‎‏می شود.) 🔶 فرق مضاربه و بضاعه ⬅️ در مضاربه،سود بدست آمده بین عامل و مالک مشترک است ⬅️ اما در بضاعه تمام سود برای مالک است 🔄 نام دیگر عقد مضاربه،قِراض است 📚 برگرفته از درس های استاد غلامرضا مصباحی مقدم 1401/10/10 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) معاملاتی
8️⃣5️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ اصلاح چند کلمه که غلط تلفظ می شوند ◀️ اَجنّه: این کلمه جمع جنین است ولی به اشتباه به عنوان جمع جنّ استعمال می شود. گفتنی است کلمه جنّ جمع بسته نمی شود. ◀️ صبیّه: به معنای دختر بچه است و به کار بردن آن در مطلق دختر صحیح نیست. ◀️ ماست: برخی بر این باورند که واژه ماست و دوغ اکنون جا به جا استعمال می شود و در ادبیات باستان به آنچه امروز دوغ می گوییم ماست می گفته اند و به آنچه امروز ماست می گوییم دوغ می گفته اند به دلیل شعر سعدی: غریبی گرت ماست پیش آورد دو پیمانه آب است و یک چمچه دوغ 🔦 ولی فیّومی که در قرن هشتم می زیسته نوشته: الماست: بسکون السین و بتاء مثناة کلمة فارسیة اسم للبن حلیب یغلی ثم یترک قلیلا و یلقی علیه قبل ان یبرد لبن شدید حتی یسخن و یسمی بالترکی پاغرت. ⬅️ که از این عبارت فهمیده می شود به کار بردن ماست بر شیر سفت شده در آن روزگاران نیز رواج داشته. 📚 برگرفته از کتاب فرهنگ غلط های رایج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣5️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ چالشهاي چهارگانه بر پیکره حدیث شیعه 👈 چالشهاي چهارگانه بر پیکره حدیث شیعه که نحوه تعامل با احادیث ما را دستخوش تغییرات کرده عبارتند از: 1️⃣ به خطر افتادن استمرار حیات شیعی؛ در طول تاریخ شیعه (خصوصاً از زمان امام باقر (ع) تا زمان امام حسن عسکري(ع)) استمرار حیات جامعه شیعی به خطر افتاد. این چالش یک راهکار پیش روي ائمه گذاشت و موجب شد تعاملات با اصحاب متفاوت باشد. 2️⃣ اختلاف دیدگاههاي کلامی اصحاب شیعه با یکدیگر؛ این اختلافات از همان زمان حضور ائمه هست و همین اختلافات باعث شده تعامل روایاتشان با هم متفاوت باشد. 3️⃣ یکسان نبودن توان اندیشه ورزي اصحاب؛ این عدم یکسانی، موجب طبقه بندي اطلاعات شده است. 4️⃣ پیدایش جریان انحرافی غلو ⬅️ این چهار چالش در نحوه عرضه حدیث از جانب معصومین و نحوه دریافت حدیث از جانب مخاطبان و تعامل با آن تأثیر گذار بوده است. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0⃣6️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ ان المايز بين المسئلة الأصولية و القاعدة الفقهية بعد اشتراكها في ان كلا منها يقع كبرى لقياس الأستنباط، 👈 هو ان المستنتج من المسئلة الأصولية لايكون الّا حكما كليا، 🔄 بخلاف المستنتج من القاعدة الفقهية ، فانه يكون حكما جزئياً و ان صلحت في بعض الموارد لأستنتاج الحكم الكلى ايضاً الا انّ صلاحيتها لأستنتاج الحكم الجزئى هو المايز بينها و بين المسئلة الأصولية، حيث انها (مساله اصولیه) لا تصلح الا لأستنتاج حکم کلی ، کما یاتي تفصيله في اوايل مباحث الأستصحاب ان شاء الله، 🔶 و يأتى هناك ايضا ان المسئلة الأصولية قد تقع ايضاً صغرى لقياس الأستنباط و تكون كبراه مسئلة اخرى من مسائل علم الأصول ، الّا انه مع وقوعها صغرى لقياس الأستنباط تقع في مورد اخر كبرى للقياس .(۱) 💠قاعده فقهی با قاعده اصولی ومسائل فقه، تفاوت بنیادین دارد. 🔹درقاعده اصولی، سخن از روشهای استنباط احکام شرعی است. 🔸ودرمسائل فقه، سخن از تطبیق احکام کلیه بر موضوعات جزئی است.(۲) 📙(۱): فوائد الاصول، ج1،ص19. 📙(۲): شناخت نامه آخوند خراسانی، ج3،ص459. 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣6️⃣ 6️⃣1️⃣ ❇️ موضوع مضاربه، تجارت است و معنایش این است که اگر معامله دیگری در موضوعی غیر از تجارت باشد علی‌القاعده باید خارج از عنوان مضاربه مطرح بشود. 🔶 لازم نیست برای تجارت لزوماً سفر رخ بدهد بلکه می‌تواند در همان شهری که در آن قرارداد منعقد شده، خریدوفروش صورت گیرد. 🔷 اگر سرمایه‌گذار شرط کرد که فلان کالا را خریداری کن یا به فلان مکان نرو یا ... در این صورت باید مطابق شروط او عمل بشود و اگر تخلف بکند ضامن است. البته ضامن اصل مال است. 🔶 اگر بعد از تخلف از شرط، خسارتی محقق نشد اما عامل از شرطِ تخلف‌شده عدول کرد، یعنی مثلاً گفته بود که از شهر خارج نشو اما او خارج شد و دوباره بازگشت، در این صورت ضمان محقق می‌شود و اگر خسارت کرد نسبت به سرمایه ضامن است و اگر سود کرد سود باید توزیع بشود. ❎ بر خلاف قرادادهای بانکی ما که عامل، هم نسبت به اصل سرمایه و هم نسبت به سود سرمایه ضامن می‌شود. 📚 برگرفته از درس های استاد غلامرضا مصباحی مقدم 1401/10/10 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣6️⃣ 3️⃣1️⃣ ❇️ نکته : جمله معترضه و جمله حالیه بیشتر اوقات با هم اشتباه گرفته می شود . ✅ مواردی که جمله معترضه را از جمله حالیه جدا می کند عبارتند از :‌ 1️⃣جمله معترضه غیر خبریه باشد . مانند دعا (إن الثمانین – و بلغتها – قد أحوجت سمعی الی ترجمان ) جمله حالیه فقط خبریه می باشد به اتفاق تمام نحویون . 2️⃣جمله معترضه جواز صدر جمله را داشته باشد به دلیل استقبال مانند تنفیس ما أدری – و سوف إخال أدری - أقوم آل حصن ام نساء ؟ 3️⃣جایز باشد که همراه جمله معترضه فاء بیاید . و اعلم – فعلم المرء ینفعه - أن سوف یاتی کل ما قدرا (فبأیّ آلاء ربکما تکذبان) 📚 برگرفته از مطالب استاد یوسف زاده گیلانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
بسمه تعالی با توجه به شروع ترم جدید از حدود 20 روز پیش و پایان یافتن ایام امتحانات، ضمن آرزوی موفقیت برای همه عزیزان و تشکر از طلاب ارجمندی که اهتمام لازم را به امر پژوهش مبذول داشته اند، از طلاب گرانقدر انتظار می رود در نیمه دوم سال جدیت بیشتری در زمینه فعالیتهای پژوهشی به ویژه نگارش تقریر درسی داشته و خادمان خود را در انجام اموری که موجب ارتقای سطح علمی طلاب و مدرسه خواهد شد یاری فرمایند. 🌷💐🌺🌸🌷
3️⃣6️⃣ 3️⃣1️⃣ ❇️ حجیت روایات کافی شریف با استناد به فرمایش شیخ کلینی 🔷 یکی از موضوعات بسیار مهم و مؤثر در استنباط احکام شرعیه و بلکه تمامی معارف اسلامی، بررسی حجیت اسانید کتاب کافی شریف است. 🔶 این کتاب در میان گنجینه های اسلامی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. 🔷 برخی از بزرگان این کتاب را جزء معتبرترین منابع روایی شیعه می دانند که تمامی احادیثش قابل استناد است؛ 🔦 اما در مقابل، عده ای به دلایل مختلف، آن را در عداد وسائل الشیعة به شمار می آورند که قبل از استناد به هر یک از روایات آن، ابتدا باید سند و اعتبارش را بررسی نمود. 👌 دلیل قائلین به حجیت اخبار این کتاب، فرمایش مؤلف آن می باشد. مرحوم کلینی در مقدمه کافی - با عبارت «بالآثار الصحیحة عن الصادقین علیهما السلام» به صحت روایات این کتاب شهادت می دهد. 🔷 این شهادت، حجت است و به تنهایی می تواند حجیت روایات آن را تامین کند و با وجود آن، نیازی به بررسی اسناد آنها نیست؛ 🔶 هرچند ا گر این اسناد نیز تام باشد، اعتبار آنها مضاعف می شود. به عبارت دیگر حتی اگر سند روایات از لحاظ موازین معینه در اصول فقه تام نباشد، باز هم چون این روایات، مشمول شهادت مرحوم کلینی به صحت می گردد، معتبر است. 👈 ادامه دارد .... 📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند جلسه ارائه و نقد علمی ☑️ با موضوع بازنگری حجیت ذاتی قطع 🎤استاد داور حجة الاسلام و المسلمین فدایی 🎤 ارائه دهنده آقای موسی زاده (طلبه پایه هفتم) 🗓 زمان: چهارشنبه 12 بهمن 1401 🕐 ساعت ۱۱ حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
بازنگریِ حجیت ذاتی قطع.pdf
1.15M
جهت مطالعه و آمادگی طلاب برای جلسه ارائه و نقد علمی روز چهارشنبه
4️⃣6️⃣ 7️⃣1️⃣ ❇️ عناصر لغوى دخيل در استنباط حكم شرعى دو دسته هستند: عناصر مشترك و عناصر خاص. 👈 علم اصول عهده ‏دار بحث از عناصر مشترك است. 🔷 صيغه امر براى معناى وجوب وضع شده است. يعنى هيئت فعل امر دلالت مى ‏كند بر نسبت ارساليه كه ناشى از شوق شديد باشد. 🔶 استعمال صيغه امر در معناى استحباب مجاز است؛ چون معناى استحباب معناى متبادر نيست. 🔷 صيغه نهى براى معناى حرمت وضع شده است. يعنى هيئت فعل نهى دلالت مى ‏كند بر نسبت امساكيه كه ناشى از كراهت شديد باشد. 🔶 استعمال صيغه نهى در معناى كراهت مجاز است؛ چون معناى كراهت معناى متبادر نيست. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به نشست ارائه و نقد علمی (آقای موسی زاده و استاد فدایی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/w2dmr