#نکات_علمی 6️⃣2️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 9️⃣2️⃣
❇️تاکید
👈 تأکید لفظی: با تکرار خود لفظ ایجاد می شود: جاء زید زید
👈 تأکید معنوی: با الفاظی مثل عین نفس کل جمع و... ایجاد می شود : جاء الامیر نفسه
⬅️ تأکید لفظی به اجماع نحاة و بیانیون مفید دفع توهم سهو است، مثلا در جاء زید زید ممکن بوده گمان شود عمرو آمده و متکلم سهوا زید را گفته(به خاطر شرایطی که این امکان سهو باشد) لذا متکلم یک مرتبه دیگر زید را تکرار کرده است.
⬅️ تأکید معنوی فقط برای دفع توهم مجاز است نه توهم سهو:
👈 مثلا قطع الامیر نفسه اللص ،در جایی که گمان می رود مأمور امیر دست دزد را قطع کرده است.
✅ نکته:تاکید معنوی برای دفع توهم سهو نمی آید زیرا در جاء زید نفسه اگر گمان شود عمرو آمده نفسه این توهم را دفع نمی کند ،زیرا سامع گمان می کند همان عمرو متوهم مؤکّد شده است.
✅ نکته: تفتازانی توسعه در تاکید لفظی داده و او را مفید دفع توهم مجاز هم می داند که البته از بزرگان بلاغت کسی این حرف را قبول ندارد.
✅ نکته:استاد حجت خراسانی: اللص،غلط مشهور شده که به ضم لام است اما ضبط لغوی صحیح آن به کسر لام است : الِلص.
📕 مطول ص ۲۲۵
📚 برگرفته از کانال النکت
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 7️⃣2️⃣1️⃣
#نکات_رجالی 9️⃣2️⃣
✅بررسی اشکالی دیگر به حجیت روایات کتاب کافی
⬅️ اشکال
👈 در کتاب شریف کافی برخی اخبار نقل شده است که جزماً می توان گفت «صحیح» نیستند. وجود این قبیل اخبار، شهادت جناب کلینی را درباره «صحیح» بودن تمام روایات آن نقض می نماید.
⬅️ پاسخ
👈 شهادت مرحوم کلینی به «صحیح» بودن روایاتش، انحلالی است؛ یعنی به تک تک روایات کتابش سرایت می کند و شامل یکایک آنها می شود.
⏸ بنابر این، اگر از خارج علم پیدا کردیم که یکی از آن احادیث «صحیح» نیست و جناب کلینی درباره آن اشتباه کرده است، شهادتش در خصوص آن کنار گذاشته می شود؛ اما نسبت به سایر اخبار کتابش باقی می ماند. این روال در همه شهادتها برقرار است.
👈 به عنوان مثال: اگر جناب ابن قولویه بفرماید این صد نفری که در کامل الزیارات از آنها روایات نقل کرده، همگی ثقه هستند؛ اما ما از طریقی علم پیدا کنیم که یکی از آنها ثقه نیست و ایشان درباره او اشتباه کرده است، فقط شهادت ایشان راجع به او نقض می شود؛ اما نسبت به سایر رُوات همچنان جریان خواهد داشت؛ چرا که شهادت وی، انحلالی است.
◀️ بنابر این، اگر کسی مثلا قائل باشد که إعراض مشهور از یک روایت موجب عدم اعتبار آن است و در همین حال، مرحوم کلینی حدیثی را نقل کرده باشد که مشهور از آن إعراض کرده ،تنها اعتبار این یک حدیث برای آن فرد منتفی می شود؛ چرا که شهادت جناب شیخ انحلالی است و نسبت به سایر روایات کتاب دوام دارد .
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 8️⃣2️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 3️⃣3️⃣
❇️ استصحاب
🔷 هرگاه به وجود چيزى يقين داشته باشيم و سپس در آن شك كنيم، اصل عملى استصحاب جارى مى شود.
👈 معناى استصحاب التزام مكلف به يقين سابق است.
🔶 در جريان استصحاب سه شرط اساسى لازم است:
1️⃣ يقين سابق
2️⃣ شك لاحق
3️⃣ وحدت قضيه مشكوكه و متيقّنه.
🔷 استصحاب چند قسم دارد.
1️⃣ به يك اعتبار به استصحاب موضوعى و استصحاب حكمى تقسيم مى شود
2️⃣ به اعتبار ديگر به استصحاب با شك در مقتضى و استصحاب با شك در حدوث مانع تقسيم مى شود.
🔶 دليل استصحاب، حديث امام صادق (ع) است كه فرمودند: «لا ينقض اليقين بالشك». و به اطلاق آن حجيت تمام اقسام استصحاب ثابت مى شود.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
#نکات_علمی 9️⃣2️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 3️⃣3️⃣
❇️ اشکال این بود: مبنای صاحب عروه این شد که نهوض، مورد شک در تجاوز از محل است، لذا تشهد لازم نیست. اما در مسأله بعد گفته اند اگر شک کردی که سجده انجام دادی یا نه برگرد و سجده را انجام بده.
(در این مسأله در حالت نهوض است و شک میکند که تشهد کرده یا نه. در مسأله بعد در حال نهوض است شک میکند سجود کرده یا نه)
🔷 صاحب مستمسک میفرماید ایراد به ایشان نگیرید. ایشان مبنایش با بقیه علما فرق دارد. میفرماید روایت گفته «کلما شککت فی شیءٍ و دخلت فی غیره فشکک لیس بشک» دخلت فی غیره گفته، شما که در حال نهوض هستی این نهوض غیر تشهد است، شک کردی در تشهد و دخلت فی غیره. پس قانون اصلی میگوید شک در غیر هر غیری باشد موجب میشود که اعتماد به شک نکنی.
🔦 اما در خصوص سجود صحیحه ابیبصیر آمده که از امام سؤال میکند که من در حال نهوض هستم، شک کردم سجده کردم یا نه، چه کنم؟
👈 حضرت میفرمایند برگرد و سجده را انجام بده.
صاحب عروه میفرماید این یک مخصص است، ما از عموم عام دست میکشیم در مورد تخصیص ولی نسبت به سایر موارد به آن عمومها تمسک میکنیم.
⬅️ مثل بقیه مواردی که مثال میزنند در اصول «اکرم کل عالم» بعد مخصص آمد که فاسق را اکرام نکن.
نسبت به فاسق ما تخصیص قائل بشویم. اما نسبت به غیرفاسق به عموم عام عمل میکنیم. پس اشکال به صاحب عروه وارد نیست.
👈 ایشان گفته قانون اعتنا نکردن است ولی تخصیص خورده در سجده به خاطر صحیحه ابیبصیر.
❎ اما باز یک مقداری ایراد بر صاحب عروه باقی میماند که کسی متعرض نشده. و آن این است که علمای دیگر هم این روایت را دیدند، ولی چگونه از این روایت شما به دست آوردی که فقط در سجده باید برگردی و انجام بدهی ولی علمای دیگر گفتند هم سجده و هم تشهد اگر شک کردی در حال نهوض برگرد و انجام بده.
🔷 حق با ایشان است یا حق با مشهور است؟ باز این سؤال باقی میماند.
📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله شاهرودی (20 اردیبهشت 1402)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #آیت_الله_شاهرودی
✅ آغاز برنامه پژوهشی #ماهیانه مدرسه
💠زمان اجرای برنامه #آخرین_پنج_شنبه_هر_ماه خواهد بود.
🔰زمان جلسات #نیمسال_اول به شرح زیر است:
جلسه اول: 27 مهر
جلسه دوم: 25 آبان
جلسه سوم: 30 آذر
جلسه چهارم: 28 دی
🔵جزئیات و مکان اجرای طرح متعاقباً اعلام خواهد شد.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین
#پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 0️⃣3️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 0️⃣3️⃣
❇️مبتدا و خبر
🔶 اگر در جمله اسميّه خبر، جمله فعليه و يا ظرفيه و يا جمله اسميه ديگرى باشد تشخيص مبتدا به راحتى ميسّر است، زيرا آن اسم مقدّم يقينا مبتداست چون جمله بهطور كلى چه فعليه و چه ظرفيه و چه اسميه نمىتواند مبتدا واقع شود، مانند «زيد ضرب عمرا» و «زيد في الدّار» و «زيد أبوه قائم».
🔷 همچنين اگر جمله اسميه متشكل از دو اسم بود كه تنها يكى از آنها صلاحيت ابتدائيت داشت، در اين مورد نيز تعيين مبتدا ساده است زيرا همان اسم داراى شرايط ابتدائيت، مبتدا و ديگرى خبر است.
👈 مثل اينكه يك اسم نكره و اسم ديگر معرفه باشد كه در اين صورت اسم معرفه مبتداست.
🔍 لكن اگر هردو صلاحيت و شرايط ابتدائيت داشته باشند اندكى تعيين مبتدا و خبر مشكل است، به همين خاطر باید از ملاك تعيين مبتدا از خبر در اين مورد بحث شود.
✅ بايد توجه داشت كه در كيفيت مبتدا و خبر در اينگونه از جملات اسميه، سه فرض احتمال دارد:
👈 هردو معرفه باشند.
👈 هردو نكره صلاحيت دار براى مبتدا واقع شدن باشند.
👈 يكى از آن دو، معرفه و ديگرى نكره صلاحيت دار براى مبتدا شدن باشد كه اين خود دو صورت دارد:
الف: اوّلى معرفه و دوّمى نكره باشد.
ب- اوّلى نكره و دوّمى معرفه باشد.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
3️⃣2️⃣ بیست و سومین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
اثبات خطابات قانونیه
(عدم انحلال خطاب شارع)
🎤با استفاده از محضر
حضرت استاد مقیمی حاجی
معاون پژوهش حوزه های علمیه
🗓 زمان:
چهارشنبه 19 مهر 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام
🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و سومین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد مقیمی) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/s296j
#نشست_علمی
#نظرسنجی