eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
290 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
8️⃣3️⃣1️⃣ 2️⃣3️⃣ ❇️ گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و سه قول بیان شد ✅ نظر ابن هشام: ملاك مبتدا بودن اسم در اين صورت، دو چيز مى‌تواند باشد: 1️⃣ أعرف بودن اسم هرچند مؤخر باشد، بايد توجه داشت كه اين ملاك در صورتى است كه مخاطب به هردوى مبتدا و خبر جاهل باشد، (با توجه به ملاک دوم، این معلوم می شود) به عنوان مثال نداند كه «زيد» و «الفاضل» وجود دارد كه در اين صورت در جمله‌اى كه براى تفهيم او بيان مى‌شود اسم أعرف هرچند مؤخّر نيز باشد، مبتداست. 2️⃣ معلوميّت نزد مخاطب هرچند كه أعرف نباشد و مؤخّر باشد، مانند قول شما در جواب مخاطبى كه قبلا سؤال كرده است: «من القائم؟» كه او مى‌داند فردى قائم است و لكن نمى‌داند او كيست و شما در جواب به آن سؤال، آنچه را كه مخاطب مى‌داند مبتدا، و آنچه را كه نمى‌داند خبر قرار مى‌دهيد و اگر بگوئيد: «زيد القائم» در اين صورت «زيد» خبر مقدّم و «القائم» مبتداى مؤخّر است. 👈 البته اگر مخاطب هردو اسم را مى‌شناسد مثلا مى‌داند «زيد» در جهان وجود دارد و «القائم» هم در دنيا واقع است لكن نمى‌داند كه آيا «القائم» همان «زيد» است يا خير، يعنى تنها نسبت بين «زيد» و «قائم» را نمى‌داند كه آيا موجبه و يا سالبه است، در اين صورت اسم مقدّم در آن مبتدا مى‌باشد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣2️⃣ بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تورم و آثار آن 🎤با استفاده از محضر آیت الله نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 آبان 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت نشست علمی استاد نظری شاهرودی جلسه دوم
9️⃣3️⃣1️⃣ 2️⃣3️⃣ ❇️ فرق بین علم رجـال و درایه و علم تراجم 👈 این سه علم مشـابه هم هسـتند و بایـد تفاوت بین آنها مشـخص شود زیرا در بسـیاري موارد با هم اشتباه می شوند. ✅ به طور کلی تمایزي که ما بین علوم می گذارنـد به چنـد گونه است. بعضـی تمایز علوم را به تمایز موضوعات آن می داننـد و بعضـی به تمایز محمولات و بعضـی مانندمحقق خراسانی به تفاوت غرض که البته طبق تحقیقی که انجام شده است چیزي غیر از تفاوت موضوع و محمول نیست. 👈 فرق بین علم رجـال و درایه و تراجم ممکن است در اختلاف موضوعی باشـد ⬅️ به اینگونه که موضوع در علم رجال، محـدث است (مثلا در رجـال از زراره بحث می شـود که اخبـاري که از او نقـل می شود چه حکمی دارد.) ⬅️ ولی موضوع در علم درایه حدیث است (حدیث ضـعیف و صحیح) ⬅️ ولی در علم تراجم به خصوص محدث کاري ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشـند یا نه. 🔶 واضح است که گاه چیزي در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که درسـند یک حـدیث وارد شـده است که حـدیث مزبور هم محتواي مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله اسـتحبابی جزئی است. آن شخصـیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصـیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه اي نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود. 🔷 تفاوت موضوعی بین این علوم لازم نیست به نحو تباین باشد بلکه می توان به شـکل عموم و خصوص من وجه و یا حتی مطلق باشد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 حكم شرعى عبارت است از قانونى كه از سوى خداوند براى تنظيم و توجيه حيات انسان مقرر شده است. 🔷 احكام شرعى بر دو قسمند: احكام تكليفى و احكام وضعى. 🔶 گاه حكم تكليفى جعل مى ‏شود و حكم وضعى از آن انتزاع مى ‏شود و گاه حكم وضعى جعل مى ‏شود و حكم تكليفى برآن بار مى ‏شود. 🔷 حكم شرعى همان اعتبار شارع است كه مسبوق به وجود ملاك و اراده است و اين دو را در اصطلاح «مبادى حكم شرعى» گويند. 🔶 اباحه بر دو قسم است: اباحه به معناى اعم كه در مقابل وجوب و حرمت است و اباحه به معناى اخص كه قسيم احكام چهارگانه ديگر است. 🔷 ملاك اباحه دوگونه تصور مى ‏شود: لا اقتضايى و اقتضايى. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅ پول یک مالی است که با همه مال‌های دیگر تفاوت دارد. 1️⃣ فرق اول گذشت 2️⃣ فرق دوم: اموال معمولی دیگر (غیر از پول) دو ارزش دارد؛ یک ارزش مصرفی دارد، یک ارزش مبادله‌ای دارد. مثلا پیراهن ارزش مصرفی‌اش پوشیدن آن جهت شرکت در مهمانی است. (رفع نیاز) و ارزش مبادله ای آن به این است که هر وقت لازم شد می شود این پیراهن را فروخت. 👈 بنابراین کالاهای دیگر (غیر از پول) ارزش مصرفی‌شان با ارزش مبادله‌ای‌شان فرق دارد و دو ارزش است. یک ارزش مصرفی دارد و یک ارزش مبادله‌ای. 🟡 البته اگر چیزی ارزش مصرفی نداشته باشد مقتضی برای ارزش مبادله‌ای را ندارد. خیلی چیزها هستند که ارزش مصرفی دارند ولی مقتضی برای ارزش مبادله‌ای ندارند. 👈 مثلاً هوا ارزش مصرفی دارد بی‌نهایت، اما ارزش مبادله‌ای نه. پس ببینید ارزش مصرفی زمینه می‌شود، مقتضی می‌شود برای این که ارزش مبادله‌ای پیدا بشود. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣4️⃣1️⃣ 3️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ اوّلين قسم با اختلافات گذشت 2️⃣ دوّمين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مى‌شود جايى است كه هردو اسم، نكره باشند و در ضمن صلاحيت مبتدا شدن‌ براى هردو وجود داشته باشد 👈 در اين صورت در آن جمله اسم مقدّم، مبتدا مى‌شود، مانند: «أفضل منك أفضل منّي» كه اسم تفضيل به واسطه عمل‌كردن بر محل مجرور- البته به واسطه جارّ- تخصيص خورده و از نكره محضه بودن خارج شده است. 🔶 نكته: امورى كه باعث مى‌شوند اسم نكره، صلاحيت مبتدا شدن را دارا گردد همگى آنها نكره را از حالت ابهام شديد خارج كرده و مقدارى از آن ابهام مى‌كاهند و اسم نكره را به معرفه نزديك مى‌نمايند. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تنافی بین حجیت ذاتی قطع و تجری 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین جلالیان 🗓 زمان: چهارشنبه 01 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
توضیحات استاد جلالیان برای جلسه فردا و مطالعه بیشتر طلاب شیخ انصاری در ابتدای کتاب قطع میفرماید که قطع طریقی اعتباری غیر جعلی و وجوب متابعتی عقلی دارد که قابل اثبات یا نفی توسط شارع نیست به دلیل اشکالات عدیده ای که مطرح میشود در ادامه میفرماید حجت اصولی هم نیست به دلیل عدم توسیط در اثبات حکم متعلق قطع لکن یکی از اشکالاتی که به این نظریه وارد میشود بحث قطع مخالف واقع در ظرف مخالفت است (تجری) از یک طرف مخالفت با حجت ، فرد را مستحق عقاب میکند از طرفی عدم‌مطابقت با واقع شخص را گناهکار نمیکند حال سوال این است که چگونه با مبنای شیخ مساله را حل کنیم از مبنا رفع ید کنیم‌ یا قائل به استحقاق عقاب شویم دو نکته قابل اهمیت و توجه است اول حرمت شرعی یا خروج از بحث هست یا نیست دوم راه حلی غیر از رفع ید از مبنا یا اثبات حرمت از راه شرع وجود دارد یا خیر؟؟
قابل توجه طلاب محترم با توجه به سفر ناگهانی جناب استاد جلالیان جلسه نشست علمی فردا چهارشنبه برگزار نمی شود