eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
290 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
0️⃣5️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ و 2️⃣ قسم اول و دوم گذشت 3️⃣ سوّمين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مى‌شود، جائى است كه آن دو اسم از حيث تعريف و تنكير مختلف باشند يعنى يكى معرفه و ديگرى نكره باشد و در ضمن اسم مقدّم نيز آن اسم معرفه باشد كه در اين صورت اسم مقدّم معرفه، مبتدا بوده و اسم نكره مؤخّر، خبر آن مى‌باشد، مانند: «زيد قائم». 🔷 امّا اگر اسم مقدّم، نكره و غيرصالح براى مبتدا شدن بود يعنى مسوّغ و مجوّز ابتداء به نكره را نداشت، آن اسم مقدّم، خبر است و آن اسم مؤخّر كه معرفه و يا نكره مسوّغه است مبتدا مى‌باشد، 👈 مانند: «ذهب خاتمك» كه «ذهب» خبر مقدّم و «خاتمك» مبتداى مؤخّر است چون اوّلى نكره محضه و دوّمى معرفه است 👈 يا در مثل «نادر أفضل منك» كه اسم اوّل «نادر» نكره محضه و اسم دوّم «أفضل منك» نكره مسوّغه است، اسم اوّل، خبر مقدّم و اسم دوّم، مبتداى مؤخّر است. 🔶 امّا اگر اسم اوّل نكره مسوّغه و اسم دوّم معرفه بود، مثل: «خير منك زيد» كه «خير» در اصل «أخير» و افعل التفضيل است و به واسطه عمل‌كردن، صلاحيت مبتدا واقع شدن را دارا مى‌باشد و بعد از آن اسم معرفه «زيد» واقع است، بين جمهور نحويين و سيبويه اختلاف است، که حکم آن خواهد آمد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣5️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️ در جواب اشکال به شهادت ها (در کتب رجالی) و اینکه این ها مورد قبول واقع نمی شود می گوییم: ✅ ممکن است کسـی بتواند شهادت هایی که نجاشی وشیخ و مانند آن داده اند را از راهی دیگر معتبر کند و آن اینکه از باب ظن خاص بگوییم که بر اساس ادله حجیت خبر واحـد هر خبري که عـدل و ثقه اي گزارش داده است را باید پذیرفت. 🔶 بله شارع در باب مرافعات شـرایط خاصی را معتبر کرده است مثلا گفته است که شاهد باید متعدد باشد ولی چه بسا این شرایط در غیر باب مرافعات لازم الاتباع نباشد و مثلا در باب موضوعات شهادت هر فردي که عادل باشد معتبر باشد. 👈 آیت الله خوئی اعتقاد دارد که شهادت عدل واحد در موضوعات کافی است بنا بر این اگر کسی به نجاست چیزي شهادت داد بایـد از او قبول شود و همچنین اگر یـک نفر به ثبوت هلال شـهادت دهـد کـافی است. مـا هم در بحث هاي خود این مبنی را اقوي دیدیم. ✅ ما اگر به بناء عقلاء مراجعه کنیم میبینیم که در غیر باب مرافعات، به شـهادت یک نفر اکتفاء می کنند. مثلا اگر کسـی به چیزي شهادت دهد و ما احتمال قوي دهیم که از روي حس شهادت داده و یا از روي مبادي اي شهادت داده که بین آن مبادي و نتیجه اش ملازمه هایی باشد که در آن خطا کمتر واقع می شود، از او می پذیریم. 🔶 در شـهادات رجـالی، شـرایط موجود در بـاب مرافعـات موجود نیست در نتیجه شایـد بتوان گفت که شـرایط شـهادت در بـاب مرافعات در آن جاري نباشد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣5️⃣1️⃣ 9️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد قطع ⬅️ قطع خصوصيت انكشاف و محركيت و حجيّت را داراست و خصوصيت سوم در علم اصول محل بحث است. ◀️ حجيّت قطع در دو قضيه خلاصه مى ‏شود: 1️⃣ حجيّت از لوازم قطع است 2️⃣ سلب حجيّت از قطع محال است. 🔶 بر مبناى مسلك حق الطاعة، قطع به تكليف بما هو قطع منجّز نيست، بلكه قطع بما هو انكشاف منجّز است و بدين لحاظ ظن به تكليف و احتمال وجود تكليف نيز منجّز است. 🔷 حجيّت قطع، مطلق يعنى غير مشروط به عدم ورود ترخيص است، اما حجيّت ظن و احتمال، مشروط به عدم ورود ترخيص از طرف شارع است. 🔶 منجّزيت قطع قابل انفكاك از قطع نيست، چرا كه ترخيص شارع در موارد قطع به تكليف محال است؛ چه ترخيص ظاهرى و چه ترخيص واقعى. 🔷 جانب ديگر از حجيّت قطع، معذّريت است؛ يعنى اگر مكلف به عدم تكليف قطع پيدا كرد و در واقع و برخلاف قطع او تكليفى ثابت بود، مولى حق توبيخ و معاقبه ندارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 8️⃣2️⃣ بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تبیین اختلاف دلالت عموم و اطلاق ومهمترین ثمرات اصولی و فقهی آن 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین حیدری 🗓 زمان: چهارشنبه 13 دی 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ 13 دی ماه 1402
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و هشتمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد حیدری) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/tf3gk
3️⃣5️⃣1️⃣ 9️⃣3️⃣ ❇️ مقتضای اطلاق عقد بیان شد ✅ مقتضای ذات عقد مقتضای ذات عقد عبارت از امری است که عقد برای پیدایش آن منعقد می‌گردد. می‌توان آن را مقصود اصلی و اساسی از عقد دانست. مقتضای ذات عقد آنچنان اثری است که عقد بدون وجود این اثر محقق نمی‌شود. این اثر را ماهیت عقد ایجاد می‌کند. به طوری که عقد بالذات تولید‌کننده آن است. 🔶 هر نوع از عقود مقتضای مخصوصی دارد که مستقیم به سبب آن حاصل می‌گردد، چنانکه مقتضای عقد بیع، ملکیت مبیع برای مشتری و ملکیت ثمن برای بایع می‌باشد و مقتضای اجاره، ملکیت منافع عین مستاجره برای مستاجر و ملکیت اجرت المسمی برای مالک است، و مقتضای تعهد، مدیونیت متعهد به متعهدله و مقتضای هبه، ملکیت مال موهب برای متهب می‌باشد. 👈 پس اگر در بیع شرط شود که مبیع اصلا به خریدار منتقل نگردد، یا در اجاره شرط شود که مستاجر حق استیفاء منفعت را نداشته باشد، این شرط برخلاف مقتضای عقد و باطل است. ا 👈 ین شرط از لحاظ این که به ارکان عقد لطمه می‌زند موجب فساد و بطلان آن می‌گردد: شرط خلاف مقتضای عقد حاکی از آن است که طرفین قصد جدی به واقع ساختن عقد نداشته‌اند؛ زیرا اگر قصد جدی بر وقوع عقد داشته باشند، نباید شرطی در قرارداد بیاورند که برخلاف مقتضای ذات آن باشد. 📕 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ طلبه پایه دهم 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد حیدری 👆👆👆👆