eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
311 دنبال‌کننده
123 عکس
2 ویدیو
50 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣9️⃣1️⃣ 6️⃣4️⃣ ❇️ تفاوت های حال و تمییز 🔶 سه فرق بیان شد 4️⃣ حال می توانـد واحـد و یا متعدد باشد زیرا ذو الحال می تواند حالات گوناگونی داشته باشد. درحالی که تمییز نمی تواندمتعدد باشد زیرا ممیز آن ذات است و ذوات یک صورت واحده دارند. 5️⃣ حال می توانـد مقدم از عامل خود شود به شـرط اینکه عامل آن، فعل متصـرف یا وصـفی «یکی از مشتقات فعل» باشد که شبیه آن فعل در متصرف بودن است (مانند اسم فاعل و اسم مفعول و صـفت مشبهه به خلاـف افعـل تفضـیل که از اوصـاف متصـرف نیست زیرا داراي معنـاي افضـلیت است که این معنا در فعل نمی باشـد) بنابراین هرگز لفـظ حال از عامل خود اگر از افعال جامـد و یا عامل معنوي و یا اوصاف غیر متصـرف باشـد، مقـدم نمی شود. 6️⃣ اصل در حال مشـتق بودن است ولی اصل در تمییز جامـد بودن است. البته گاهی در مقام اسـتعمال به عکس می شود و حال جامد و تمییز به صورت مشـتق اسـتعمال می شود، مانند: «هذا مالک ذهبا» که «ذهبا» حال از «مالک» است و گاهی تمییز به صورت مشـتق اسـتعمال می شود مانند لله دره فارسا. 7️⃣ حال گاهی موّکد عاملش و یا کلمات قبل از خود می باشد، یعنی معنایی که از حال فهمیـده می شود قبل از حال براي ذوالحال فهمیـده شـده. مانند آیه شریفه فتبسم ضاحکا من قولها. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
👆👆👆👆👆👆 مقاله جناب آقای سید محمدجواد شوقی (طلبه پایه دهم مدرسه فقهی آل یاسین) با موضوع حکم فقهی حلق لحیه
چکیده؛ در این مقاله ابتدا با موضوع شناسی مفهوم حلق لحیه در می‌یابیم منظور تراشیدن موی کل صورت است. سپس با بررسی ادله مشکوک الدلاله به این نتیجه می‌رسیم که دلیل معتبری بر حرمت حلق لحیه نداریم. لذا تراشیدن ریش، جایز بمعنی الاعم است. هر چند اعفاء لحیه ذقن (پر نگه داشتن قسمت جلوی ریش) سنت و مستحب است.
#گزارش_تصویری 🎥 جلسه انتخاب موضوع 🔹 پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) #کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
5️⃣9️⃣1️⃣ 6️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات ✅ نام کتاب و وجه تسمیه کتاب ⬅️ کتاب اشعثیات به دلیل وجه تسمیه های مختلف به چهار نام بیان شده است: 1️⃣ اشعثیات؛ راوی و منتشر کننده این کتاب محمد بن محمد ملقب به اشعث بوده است. 2️⃣ جعفریات؛ در تمام اسناد احادیث این کتاب جعفر بن محمد الصادق سلام الله علیهما است. 3️⃣موسویات؛ برای دو احتمال موسویات گفته شده است: 👈 اول: روایات این کتاب از موسی بن اسماعیل بن موسی بن جعفر سلام الله علیهم یعنی نوه موسی بن جعفر سلام الله علیهما نقل شده است. 👈 دوم: روایات این کتاب از حضرت موسی بن جعفر نقل شده است. 4️⃣علویات؛ سند روایات این کتاب به خاندان نبوت و امام علی می رسد. 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#گزارش_تصویری 🎥 جلسه مقاله نویسی 🔹 پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) #کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
اطلاعیه ✅ قابل توجه فرهیخته گان گرامی 🔶 با توجه به درخواست بعضی از طلاب محترم نسبت به کلاسهای آموزشی، فهرستی موجود از کلاسهای آموزشی مختلف در کانال پله پله تا اجتهاد قرار داده می شود. ◀️ این کلاسهای آموزشی به دو صورت فیلم و صوت می باشد. 👈 در صورت درخواست، هر کدام از این جلسات در اختیار طلاب قرار داده خواهد شد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
❇️ فهرست کلاسهایی که فیلم آن موجود است: - آشنایی با مجموعه نرم افزارهای نور (2 جلسه) - آموزش پایان نامه نویسی (1 جلسه) - آموزش مهارت های پژوهشی (4 جلسه) - آموزش کاربردی ورد برای پایان نامه نویسی (1 جلسه) - آموزش مقاله نویسی ورد (1 جلسه) - آموزش تقریر نویسی (3 جلسه) - بایسته های تدریس (3 جلسه) - روش تند خوانی (1 جلسه) - روش مطالعاتی (1 جلسه) - روش نگارش پژوهش (1 جلسه) - کارگاه مقاله نویسی (1 جلسه) - مهارت مقاله نویسی (1 جلسه) - مهارت ویراستاری (1 جلسه) - آموزش تایپ 10 انگشتی - آموزش ویراستاری (3 جلسه) - آموزش ورد - آموزش اکسل
❇️ فهرست کلاسهایی که صوت آن موجود است: - آشنایی با مجموعه نرم افزارهای نور (2 جلسه) - آموزش پایان نامه نویسی (1 جلسه) - آموزش مهارت های پژوهشی (4 جلسه) - آموزش مهارت های پژوهشی در نرم افزار های نور (1 جلسه) - آموزش ورد برای مقاله نویسی (1 جلسه) - آموزش نرم افزار های نور (1 جلسه) - اهمیت و روش مباحثه (6 جلسه) - آموزش تقریر نویسی (3 جلسه) - بایسته های تدریس (3 جلسه) - پژوهش پیشرفته (6 جلسه) - دوره روش تحقیق و نویسندگی (6 جلسه) - روش تحقیق پیشرفته (6 جلسه) - روش تند خوانی (1 جلسه) - روش مطالعاتی (1 جلسه) - روش نگارش پژوهش (1 جلسه) - آموزش نرم افزار فقه و اصول (2 جلسه) - کارگاه روش تحقیق (9 جلسه) - کارگاه مقاله نویسی (1 جلسه) - مهارت مقاله نویسی (1 جلسه) - مهارت ویراستاری (1 جلسه)
6️⃣9️⃣1️⃣ 0️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه ⬅️ از معناى هر حرفى مى ‏توان يك تعبير اسمى موازى آورد كه البته مترادف با آن نيست؛ زيرا معناى حرفى معناى ربطى است و اسماء موازى معانى مستقل دارند و ربط به وجود نمى ‏آورند. ⬅️ بر مبناى مسلك ما در باب وضع (قرن اکید)، مدلول تصورى همان موضوع له در باب الفاظ است و مدلول تصديقى اول، همواره عبارت است از قصد اخطار همان مدلول تصورى و تفاوت ميان جملات تام، از قبيل جمله خبرى و استفهامى و طلبى در ناحيه مدلول تصديقى دوم است. 👈 ازاين‏ رو گوييم مدلول تصديقى دوم از يك سنخ نيست، بلكه تعدد و تنوع دارد؛ به خلاف مدلول تصديقى اول. 👈 ولى بر مبناى نظريه سيدنا الاستاد(تعهد) تفاوت ميان جملات تام به تفاوت موضوع له است؛ چون ايشان مدلول تصديقى دوم را مستقيما موضوع له مى‏ داند. ⬅️ تفاوت ميان جملات تام و ناقص در آن است كه هيئت جمله ناقص، براى نسبت اندماجى و هيئت جمله تام، براى نسبت غير اندماجى وضع شده است. ولى بر مبناى مسلك تعهد تفاوت ميان اين دو جمله به تفاوت ميان مدلول تصديقى دوم و اول رجوع دارد. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣9️⃣1️⃣ 0️⃣5️⃣ 1️⃣1️⃣ ❇️ بیان اشکالات بر تقسیم مرحوم محقق (رحمه الله) 1️⃣ اشـکال اول : بایـد دیـد مقصود از عنوان احکام در قسم چهارم چیست؟ زیرا مبناي مشخصـی در آن نیسـت. 👈 چون مقصود از احکـام یـا مطلق احکـام شـرعی است یا خصوص حکم قضائی است یا معنایی دیگر دارد. ⬅️ اگر مقصود مطلق حکم شـرعی باشد اشکالش روشن است چون مطلق حکم شرعی مقسم است و نمی تواند قسم قرار گیرد. ⬅️ عقود و ایقاعات و عبادات هم حکم شـرعی هسـتند و اگر مقصود از آن حکم قضائی باشد مختص کتاب القضاء می شود و همه ابواب دیگر از این قسم خارج می شود. ⬅️ احتمـال سوم این است که مقصود از احکـام ما عـداي آن سه قسم باشـد که در اقسام سه گانه یا قصـد قربت ملحوظ است و یا تصـرف انشائی است که این قسم هم یا قائم به دو طرف است یا قائم به یک طرف، پس مقصود ماعـداي آن سه قسم است که حکمی است نه انشائی و نه عبادي و این همان قسم چهارم و تمام ابوابی که باقی ماند داخل در قسم چهارم قرار می گیرد . 👈 البته این معنـا، همه کتب دیگر را شامـل می شود لیکن باز هم یک مبنا نمی شود چون این گونه تقسـیم بنـدي که هر چه باقیمانـد را تحت عنوان کلی احکـام قرار بـدهیم مبنـا نـدارد. 🔶 علاوه بر اینکه در قسم چهارم برخی از کتب ذکر شـده هم نیاز به انشـاء دارد مثلا کتـاب شـفعه ماننـد ایقاعـات دیگر است و قضـاوت و یا نصب ولات و قضات که درقسم چهارم آورده اسـت نیازمنـد انشـا است. 🔷 این اشـکال بر تقسـیم بنـدي ایشـان وارد است و هر سه احتمالی که براي آن ذکر کردیم قابل قبول نیست . 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#گزارش_تصویری 🎥 جلسه مقاله نویسی 🔹 پنجشنبه 3 آبان 1403 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) #کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
8️⃣9️⃣1️⃣ 7️⃣4️⃣ ❇️ اقسام حال حال از چهار جهت و اعتبار تقسیم می شود: 1️⃣ به اعتبار لزوم و دوام حال براي ذو الحال و عدم لزوم و انتقال آن 2️⃣ به اعتبار ارزش ذاتی در کلام داشتن و ارزش مقدمي داشتن 3️⃣ به اعتبار زمان حال 4️⃣ به اعتبار تاکیدي و غیر تاکیدي بودن ⬅️ لازم به ذکر است که چون این تقسیم اعتباري است، امکان دارد در یک حال تمامی این اعتبارات تطبیق شود. 👈 در ادامه به این تقسیمات پرداخته خواهد شد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣9️⃣1️⃣ 7️⃣4️⃣ ❇️ بررسی کتاب اشعثیات ✅اهمیت بحث از کتاب جعفریات 🔶 بحث از این کتاب، بسیار مهم و نافع است زیرا این کتاب یکی از منابع مهم حدیثی شیعه است و اگر این کتاب معتبر باشد در بسیاری از فروعات فقهی و معارف می توان به آن تمسک کرد 👈 مانند روایت مرتبط با نماز جمعه «فلایجوزُ اقامتُه لغیره الاّ من أذِن له خاصّاً» که بحث می شود نماز جمعه از منصب امام معصوم «علیهم السلام» و مَن أذِن له خاصّاً است یا نیاز به اذن خاص از امام نیست. 👈 و همچنین در باب اجرای حدود از بعضی از روایات این کتاب استفاده می شود اجرای حدود فقط برای امام معصوم «علیهم السلام» است. ⬅️ بررسی اختصاص اجرای حدود به امام معصوم «علیهم السلام» یا عدم اختصاص بر امام و اجرای حدود توسط فقهاء بحث مهمی در باب حدود است. 📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شب‌زنده‌دار 👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
📚 *چاپ کتاب "جواهر 3"* 🔶 با افتخار اعلام می‌کنیم که کتاب "جواهر 3" به تازگی چاپ و منتشر شده است! 🔷 این کتاب سومین شماره از مجموعه‌ی ارزشمند جواهر است که مجموع مطالب چاپ شده در لوح جواهر از شماره 12 تا 18 می باشد. 🔶 نویسندگان مشارکت کننده در این کتاب عبارت است از آقایان محمد موسی زاده - سید مرتضی افتخارافضلی - مهدی رستمی - حسین کریمی - سید محمدجواد شوقی - میثاق احمدی نژاد - محمدرضا عیسوی - محمدمهدی دلاوری - صادق اکبری - محمدجواد رسالت - مجید خوشه چرخ - محمدعلی سراجی. 🔷 تهیه و تنظیم این اثر بر عهده جناب آقای مهدی میرزایی بوده است. 👈 علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند از طریق ارتباط با معاونت پژوهش اقدام به تهیه آن نمایند. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
❇️ شماره 19 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 4️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد موضوع شناسی حلق لحیه است که به قلم جناب آقای سید محمدجواد شوقی (طلبه پایه دهم) نوشته شده است. در این مقاله در می‌یابیم منظور تراشیدن موی کل صورت است نه فقط موی چانه. 📙 مطلب اصولی به بحث در مورد متعلق امر از دیدگاه امام خمینی پرداخته و در قسمت دوم این مقاله که در این شماره چاپ شده به فصل دوم در مورد متعلق امر طبیعت است، و فصل سوم معنای بعث نحو مامور به، فصل چهارم کیفیت تعلق امر به ماهیت و در نهایت جمع بندی آن پرداخته است. این مقاله به قلم جناب آقای صادق اکبری (طلبه درس خارج) است. 📓 در قسمت نکته ناب جناب آقای محمد موسی زاده (طلبه پایه نهم) مقاله ای به زبان عربی نوشته اند با عنوان الاسلام برنامج، که در این شماره قسمت اول این مقاله به چاپ رسیده است. 📘 در بخش اخلاق داستانی نقل شده با عنوان سلف که نفروخته ام که به کوشش جناب آقای مجید خوشه چرخ تهیه شده است.
19-2.jpg
12.97M
شماره نوزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
19-1.jpg
2.7M
شماره نوزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
0️⃣0️⃣2️⃣ 1️⃣5️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔷 ماده امر براى معناى طلب و نيز براى معانى ديگر مثل شى‏ء و حادثه و غرض وضع شده و بنابراين از الفاظ مشترك است. 🔶 هرگاه از ماده امر، معناى طلب اراده شده باشد، دلالت بر وجوب نيز مى ‏كند. 🔷 صيغه امر تنها براى دلالت بر نسبت طلبى و يا ارسالى وضع شده است و از الفاظ مشترك نيست، 👈 ولى مقصود متكلم از استعمال صيغه يا طلب يا ترجّى يا تهديد يا امور ديگرى است كه همه مربوط به مدلول تصديقى جدى است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣0️⃣2️⃣ 1️⃣5️⃣ 2️⃣1️⃣ ❇️ بیان اشکالات بر تقسیم مرحوم محقق (رحمه الله) 1️⃣ اشـکال اول گذشت 2️⃣ نقـد دیگري که به تقسـیم بنـدي ایشـان وارد است این است که کتـاب اقرار را در ضـمن ایقاعـات آورده است و شهادت را در ضـمن احکام، 👈 به نظر می رسد اقرار مانند شهادت یکی از ادله اثبات است و در آن انشا به معناي تصرف وضعی لازم نیست چرا که اقرار و شهادت هر دو از یک سنخ بوده و اخباري می باشند نه انشائی 👈 همچنین مثلا استیلاد را در ایقاعات قرار داده است و ارث را در ضمن احکام آورده است که هر دو نیاز به انشاء ندارد و ایقاع یا عقد نمی باشند. 3️⃣ نقد سوم نیز وارد است به این صورت که احکام زیادي از اقسام چهارگانه از تقسـیم خارج شده است و اصلاً درزیر مجموعه هیـچ قسم ذکر نشـده است . 👈مثلا احکـام مربوط به البسه و مسـکن و حرمت کبائر و کـذب و وجوب صـله رحم و واجبات کفایی و غیره در هیچ کدام از ابواب اربعه وارد نیست بنابراین این تقسیم بندي حاصر نیست. 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
🔰حدیثی که سبب شد آیت الله العظمی سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به شوند. 🍃قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ الأمالی،ج۱،ص۳۷ 🍃 اگر مؤمن از دنیا برود و از خودش باقی بگذارد که بر آن نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش می‌شود، و نه تنها مانع از آتش است، بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض‌ که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید‼️ 💠 بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب‌ شد که به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم👌 برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه، چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈• 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)