eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
28 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
991 ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
۱- امروزه در میانه سرزمین ، مسجدی قرار دارد که بنام نامیده می شود حجاج در شب عید قربان برای نماز و عبادت از آن استفاده می کنند ۲- گرچه در صدر از این یادی نشده است اما نقل شده از قرن سوم هجری این مسجد بنا شده و در طول تاریخ ، متناسب با نیاز تجدید بنا و توسعه داده شده است ، سیاح مشهور قرن ششم در سفرنامه خود از این مسجد یاد کرده و در سفر خود با آن روبرو شده است ، کاتب مراکشی در قرن ششم هجری نیز در کتاب خود « الاستبصار فی عجائب الامصار » ، خصوصیات دقیق مسجد مشعر را بیان کرده ، یاقوت حموی در قرن هفتم هجری در کتاب مشهور خود « معجم البلدان » از مسجد مشعر و خصوصیات آن یاد کرده است ( رحله ابن جبیر ، ص۱۳۴ ) ( معجم البلدان ، ج۵ ، ص۱۲۰ ) ۳- این مسجد اکنون با ۹۰ متر طول و ۵۶ متر عرض ، دارای دو مناره به ارتفاع ۳۲ متر است و با دربهای متعدد اطراف آن در شب ، یکی از مکان های پر ازدحام مشعرالحرام است ۴- یکی از وقایع مهم تاریخی که در سرزمین مشعرالحرام انجام شده است ، سخنرانی حضرت علیه السلام در موسم حج است ، گرچه در منابع تاریخی مکان دقیقی برای محل این سخنرانی نقل نشده اما می‌توان حدس زد که چنین سخنان مهمی باید در میانه و در پر ازدحام ترین قسمت آن ، به مردم ابلاغ شده باشد : هنگام در سال هشتم هجری ، (ص) برای پرهیز از جنگ و خونریزی در الهی دستور دادند اگر کسی ، ( حتی اگر مسلمان نشود ) در خانه خود بماند مورد عفو عمومی قرار می گیرد ، بدین ترتیب بدون فتح شد ولی عده ای غیر مسلمان در مکه باقی ماندند ، ، آیات اولیه بر پیامبر (ص) نازل شد و برای مکه ضرب الاجل تعیین نمود که یا مسلمان شوند و یا حرم امن الهی را ترک کنند ، در سال نهم هجری ، بدون اینکه پیامبر (ص) در شرکت کنند ، حضرت علی (ع) از سوی رسول خدا (ص) ماموریت یافتند در مراسم حج ( که از گذشته انجام می شد ) شرکت کنند و آیات سوره توبه را بر مردم بخوانند و مهلت تعیین شده را ابلاغ کنند ، حضرت علاوه بر ابلاغ آیات در در روز ، در سرزمین و همچنین در سرزمین هم ، برای مردم سخنرانی کردند و آیات سوره توبه را ابلاغ نمودند ، ج۱۳ ، ص۴۰۰ ، ح۳
اسرار و معارف سرزمین چرا سرزمین مشعرالحرام ، نامیده شد ؟ ۱- چون سرزمین مشعر ، داخل محدوده الهی قرار دارد ، با لفظ استفاده می شود تا دانسته شود که این سرزمین همانند حرم ، دارای حرمت است و رعایت حدود و حرمت آن بر همگان لازم است ۲- ، بوده و است ۳- مشعر بر وزن ( با میم و عین مفتوح ) ، اسم مکان است که ریشه آن از مصدر ، گرفته شده و دارای معانی متعددی است : ۱- اگر از » ( با شین مفتوح ) به معنی ، باشد ، یعنی ؛ : پس مشعر مکانی است که حجاج و مهمانان الهی بر آن قدم می گذارند تا علامت ها و نشانه های الهی را ببینند و این دیدن نشانه ها سبب افزایش و معرفت آنان بگردد ۲- اگر از ( با شین مکسور ) به معنی و آگاهی باشد ، یعنی ؛ ، پس « مشعر » مکانی است تا حجاج و مهمانان الهی وارد آن می شوند تا با اطاعت از دستورات الهی ، بر علم و آگاهی و معرفت آنان افزوده شود ۳- اگر از به معنی ؛ داشتن از چیزی بیاید ، یعنی ؛ و درک عمیق داشتن از و ، البته باید توجه داشت که معنایی دقیق تر و عمیق تر از دارد ، زیرا انسان در مرحله اول با دانستن ، علم و آگاهی پیدا می کند و سپس در مرحله بعدی ، با دقت زیاد و احساس عمیق ، به عمق حقیقت چیزی پی می‌برد ، ، ؛ مکانی که حجاج و مهمانان الهی با حضور در آن ، بدنبال بالا بردن درک و احساس خود و عمیق تر نمودن آگاهی و معرفت خود از معارف الهی هستند باید توجه داشت که سه معنای بالا بلکه به ترتیب همدیگر هستند : را مشعر نامیده اند زیرا در این سرزمین : علامت‌ها و نشانه های الهی را می‌بینند با دیدن نشانه ها ، علم و آگاهی پیدا می کنند با دقت و تعمق در نشانه ها ، شعور و درک خود از معارف الهی را بالا می‌برند و این مهم زمانی بدست خواهد آمد که ؛ ابتدا در و ، با و ، وجود خویش را از آلودگی ها پاک نماید تا ظرف وجودش قابلیت دریافت را پیدا نماید ، سپس و سرزمین مشعرالحرام قدم نهاده و بدنبال نشانه های الهی و آگاهی از حقایق و درک عمیق تر معارف الهی باشد
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : چرا در مشعرالحرام وقوف می‌کنند ؟ حجاج هنگامیکه در برای شدند ، برای رسیدن به و کسب لیاقت برای ، مراحل تکامل مقامات معنوی را باید پشت سر بگذارند : در مرحله اول : در عرفات که بیرون از حرم است وقوف می کنند و با درخواست بخشش و توبه ، طهارت و پاکی معنوی را تحصیل نموده و خود را لایق حضور در حرم می سازند ، در مرحله دوم : وارد حرم شده و در ابتدای حرم در سرزمین مشعرالحرام وقوف می‌کنند و با ذکر و یاد خدا و مناجات و نیایش با او ، خود را به او نزدیک نموده و لیاقت حضور در مرتبه بالاتر را بدست می‌آورند ، تا اینکه در مرحله سوم وارد سرزمین منی می‌شوند و با پشت سر گذاشتن مراحل بعدی ، اجازه زیارت را بدست می‌آورند ، اینکه : علت وقوف مشعرالحرام ، رشد نمودن در مراتب معنوی و آماده شدن برای رسیدن به مدارج عالی تر و بدست آوردن لیاقت لازم برای زیارت الهی است در جواب کسی که سوال نمود ، چرا مشعرالحرام ( که ابتدای حرم است ) محل وقوف گردید ، اما خود حرم را مکان وقوف قرار ندادند ؟ علیه السلام فرمودند : زیرا ، است ، و حرم ، ( و ) حجابی برای کعبه است ، و ، به‌ حرم است ، پس هنگامیکه زائرین قصد دیدار کعبه می کنند ، خداوند آنان را نزد درب متوقف می‌سازد تا زمانی که خود به آنان اجازه ورود دهد ( اشاره به ) ، سپس خداوند آنان را در ( و ایستگاه ) دوم متوقف می سازد که همان یا سرزمین است، پس آنگاه که خداوند ( در وقوف مشعرالحرام ) تضرع طولانی آنان را نظاره فرمود ، به آنان دستور می‌دهد که قربانی خود را پیش آورند اشاره به قربانی کردن در سرزمین منی ، ج۲ ، ص۴۴۳ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ تجدید عهد نمودن با خدا ، به خدا نزدیک شدن با رعایت تقوای الهی و اطاعت از دستورات خداوند متعال ، و بدست آوردن مراتب رفیع معنوی علیه السلام فرمودند : جَدِّدْ عَهْدَكَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بِوَحْدَانِيَّتِهِ وَ تَقَرَّبْ إِلَيْهِ وَ اتَّقِهِ بِمُزْدَلِفَةَ وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ‏ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى بِصُعُودِكَ إِلَى الْجَبَل‏ فقط با خدای یگانه تجدید عهد کن ، و بسوی خدا تقرب بجوی ، و در برابر خدا تقوی پیشه کن در مزدلفه ، و با صعود به کوه مزدلفه ، روح خود را به عالم بالاتر ، بالا ببر ، ج۹۹ ، ص۱۲۵ ، ح۱
اسرار و معارف سرزمین مشعرالحرام : هنگام وقوف مشعرالحرام ، وظیفه حجاج چیست ؟ ذکر و یاد خدا نمودن ، خواندن خدا و دعا به درگاه او ، انس با خدا داشتن و خلوت نمودن با او سوره بقره آیه ۱۹۸ : لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ گناهي بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و از منافع اقتصادي در ايام حج) طلب كنيد ، و هنگامي كه از عرفات كوچ كرديد ، خدا را نزد مشعر الحرام ياد كنيد ، او را ياد كنيد همان طور كه شما را هدايت نمود و قطعا شما پيش از اين، از گمراهان بوديد (ع) فرمودند : خداوند به حجاج می فرماید : هنگامیکه از عرفات بسوی مشعرالحرام رفتید ، در مشعرالحرام خدا را یاد نمایید : با یاد کردن نعمت های الهی با صلوات بر ( حضرت ) محمد (ص) که سید پیامبران الهی است با صلوات بر ( حضرت ) علی (ع) که سید برگزیدگان الهی است ، ج۹۹ ، ص۲۵۷ ، ح۳۶
✨✨بسم الله✨✨ لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک ترجمه: خداوندا رو به سوی تو آورده‌ام و دعوت و ندای تو را اجابت میکنم اجابت کردنی پس از اجابت کردن شریک و یاوری نداری رو به سوی تو آوده و مقیم آستان بنده‌گی تو می‌شوم تمام حمد و ثنایم مخصوص تو است همه‌نعمت‌ها و پادشاهی عالم از آن‌توست هیچ شریکی‌نداری دعوتت را گویم
خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای داوود! کسی را در خانهٔ خود ساکن می‌کنم و نماز او را قبول می‌کنم که در مقابل من کند از برای عظمتِ من، روز خود را با شب کند و خود را از خواهش‌های دنیا بازدارد و برای رضایِ من شکم را سیر کند و جای دهد را و بلا رسیده را کند چنین کسی نور او در آسمان چون خورشید تابان می‌درخشد و چون مرا بخواند در جواب او می‌گویم و چون از من سؤال کند عطایش می‌کنم مَثَل او در میان مردم، مانند بهشت است که هرگز نهرهای آن خشک نمی‌شود و میوه‌هایش نمی‌پوسد 🌸✨🌸✨🌸
🕊⚘ اَللَّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَي‌مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🕊⚘
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
✨ اَللّـهُمَّ ارْزُقْني حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ ✨
به نام اللله قرآن کریم درباره‌ی در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است در اینجا به معنای مصدری نیست قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای؛ - ما یَقومُ به‌ الشّیء - است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند قیام؛ آن ستون، قیام است اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. قیاماً‌ للنّاس است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱
به نام الله ، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است. همه‌ی برنامه‌های الهی مدبّرانه است لکن این برنامه با زوایایی که دارد و خصوصیّاتی که دارد و گستره‌ای که دارد، با همه‌ی برنامه‌های دیگر فرق میکند. این، نشان‌دهنده‌ی احاطه‌ی علمی حضرت حق (جلّت عظمته) بر وجود انسان، بر دل انسان، بر نیازهای انسان و نه آن هم یک شخص انسان، [بلکه] جامعه‌ی بشری، آن هم نه در یک نسل، [بلکه] در طول نسلهای متمادی است. این احاطه‌ی علمی موجب شده است که خدای متعال به تناسب نیازهای بشر و زوایای گوناگون این نیازها این برنامه را در اختیار بشر قرار بدهد، این فرصت را به افراد بشر بدهد که از این استفاده کنند؛ حج یک چنین برنامه‌ای است لذا شما ملاحظه میکنید خدای متعال در سوره‌ی مائده بعد از آن که برخی از احکام حج را بیان میکند، بعد میفرماید: ذَلِکَ لِتَعلَموا اَنَّ اللَهَ یَعلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الاَرضِ وَ اَنَّ اللَهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیم؛(۲) این چیزهایی که بر شما واجب کردیم، این کعبه و این هَدْی(۳) و این قَلائِد(۴) و مانند اینها، برای این است که شما بفهمید، علم پیدا کنید به احاطه‌ی علمی پروردگار؛ بدانید خدای متعال چگونه با اسرار و جزئیّات زندگی شما آشنا است، بر اساس آنها برای شما حکم میگذارد. خب چه ‌جوری بفهمیم؟ با تدبّر؛ یعنی این‌ جور هم نیست که همین ‌جوری که انسان نگاه کند، همه چیز برایش روشن بشود؛ نه، باید فکر کند، تأمّل کند، تدبّر کند، از دانش و اندیشه بهره بگیرد تا بفهمد که این هَدْی‌‌ای‌ که آنجا قربانی میشود، این طوافی که انجام میگیرد، این وقوفی که در عرفات یا مشعر میشود و امثال اینها، چه تأثیری در زندگی بشر دارد. یعنی حج یک چنین برنامه‌ای است که خدای متعال با علم به زوایای نیازهای بشری، این برنامه را با این همه فروع و جزئیّات برای بشر معیّن کرده، آن هم به صورت مستمر؛ یعنی این‌جور نیست که یک سال باشد، یک سال نباشد؛ نه، این مستمرّاً در همه‌ی این سالها وجود دارد، این برنامه خواهد بود ان‌شاءالله تا ابدالدّهر و ادامه خواهد داشت. خب، اگر بتوانیم از تدبّر لازم برخوردار بشویم در این زمینه، آن وقت میفهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است، و این بهره‌مندی‌ها چه گستره‌ی عظیمی از زندگی بشر را شامل میشود. مقام معظم رهبری دامت برکاته ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
با نام الله مسلمانان یکی از دو پایه‌ی اساسی است که چون با و همراه شود، میتواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند و آن را مصداق ، وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنين قرار دهد حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدّس اسلام آمیزه‌ی پُرشکوه و باعظمتی از و است ۱۴۰۱/۴/۱۴
به نام الله با ، است؛ این یعنی در هر شرایطی ولو سخت‌ترین شرایط، حق ندارد و ناامید شود است، منتظر فرج است، منتظر گشایش و باز شدن افق است، نفْسِ این انتظار او را می‌کند ۱۳۷۲/۱۱/۸
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ⚘ 🕊اللهم عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْر و اجْعَلْنِا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ⚘ 🕊 اللهم عَجِّلْ 🕊 لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ 🕊 وَ الْعَافِيَةَ 🕊 وَ النَّصْر 🕊 و اجْعَلْنِا 🕊 مِنْ أَنْصَارِهِ 🕊 وَ أَعْوَانِهِ ؛ تعجیل در ولی ات را مقرر و و به حضرت عنایت فرما و ما را از او قبول بفرما ⚘🕊⚘🕊⚘🕊⚘🕊⚘
لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که دعوتم کرده‌ای، دعوتت را اجابت کرده‌ام لَبَّیْکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ اجابت کرده‌ام دعوتت را ای خدایی که شریکی نداری اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَکَ وَ الْمُلْکَ ستایش از آن توست، همان گونه که تمامی نعمتها و ملک و ملکوت تعلق به تو دارد لا شَریکَ لَکَ هیچ شریکی نداری ✨✨ 🕋 ✨✨ 🕋 ✨✨
۱. ۲. ۳. نکته: اگر کسی که به سن بلوغ نرسیده حج به جا بیاورد حجش مستحبی است و کفایت از واجبش نمی‌کند
از شرایط وجوب حج داشتن استطاعت است. استطاعت به‌معنای توانایی انسان برای سفر به مکه و انجام‌دادن آن می باشد استطاعت در چهار زمینهٔ مالی، امنیت، سلامت بدنی و زمان مطرح است. استطاعت یعنی توانایی پرداخت هزینه‌های سفر به مکه و همچنین هزینه تأمین مخارج کسانی که خرجشان برعهده فرد است. منظور از استطاعت به‌لحاظ ، امنیت مالی و جانی و آبرویی در طول سفر و اقامت در مکه است. استطاعت به توانایی جسمیِ به‌جا آوردن اعمال حج می‌گویند. استطاعت نیز به‌معنای داشتن زمان کافی برای سفر به مکه و انجام‌دادن حج است
❓سوال: آیا هزینه حج و عمره در کارهای خیر،ثواب و را دارد؟ جواب: حجّ خانه خدا در تمام عمر، تنها برای یک بار بر همه کسانى که داراى شرایط آن باشند است و تخلف از این واجب نیز، چون دیگر واجبات به هیچ بهانه‌ای مجاز نیست