فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌒 ماه شعبان، ماه فرصتهاست
@HawzahNews | حوزهنیوز
🔅مقدمه تفسیر المیزان 3🔅
✅بررسی #مسالک_تفسیری(۱)
💢مسلک اول: #مسلک_محدثون
در تفسیر آیات #فقط_به_روایات که از صحابه(چنان که گذشت مراد از صحابه غیر از اهل البیت علیهم السلام است) و تابعین به دستشان رسیده بود اکتفا می کردند؛ و اگر در مورد آیه ای حدیثی وجود نداشت و معنای ظاهر بدون مناقشه ای هم نداشت، توقف می کردند؛
و دلیل خود را این آیه شریفه قرار دادند:
«وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ.»
سوره مبارکه آل عمران / آیه 7
✨نقد #علامه_طباطبایی:
1⃣خداوند تبارک و تعالی #حجیت_عقل را باطل نکرده است و اساسا چنین چیزی امکان ندارد زیرا که حجیت خود قرآن به واسطه #عقل اثبات می شود.
2⃣و کلمات صحابه وتابعین را نیز به عنوان حجت معرفی نکرده است؛ چه این که کلمات صحابه و تابعین گرفتار اختلافات و تناقضات بسیاری است و قرآن به سفسطه و قبول تناقضات دعوت نکرده است.
3⃣#قرآن خود به #تدبر در آیات دعوت کرده تا اگر اختلافی در آیات هست با تدبر رفع شود.
4⃣(از طرفی) قرآن، خود را #کتاب_هدایت و نور و بیان کننده هر چیزی معرفی کرده است و چگونه است که نور باید روشنایی اش را از غیر نور تامین کند و چگونه کتاب هدایتی است که خودش محتاج هدایت گر است و چگونه بیان کننده هرچیزی است جز خودش؟!
💢مسلک دوم و سوم: #مسلک_متکلمون_وفلاسفه
این گروه سعی دارند تا قرآن را بر اساس اعتقادات و #نظریات_علمی خود تفسیر کنند؛ لذا آن دسته از آیات را که موافق نظر آنهاست قبول کرده و آیات دیگر را که در ظاهر مخالف عقیده و نظریات آنهاست به نفع عقاید خود #تاویل می برند.
✨نقد و بررسی #علامه_طباطبایی:
1⃣این کار #تطبیق (وتحمیل) است نه #تفسیر، زیرا که می گویند این آیه را چگونه باید معنا کنیم؟ و حال آنکه تفسیر یعنی معنای این آیه چه می شود؟
2⃣این کار را حتی تا جایی پیش برده اند که حاضر شده اند، قرآن را بر اساس #فرضیات_علمی و نظریاتی که به تصریح خودشان نه بَیّن است(آنچه که بدیهی نیست) و نه مُبَیَّن(آنچه که با ضوابط برهانی، یقینی نشده است) تاویل می کنند.
@qabasat110
🌷شعری درباره #امام_حسین (علیه السلام) از #علامه_طباطبایی(ره)🌷
«در سال 1328-1327 شمسی»
❇️مخمس زیبایی را در زبان حال سالار شهیدان علیه آلافالتحیة والثناء، با تضمین غزلی از حافظ؛ سروده و همراه نامهای به برادر بزرگوارشان، حضرت آیةالله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی(ره)، ارسال داشتند و در پایان سروده، مرقوم فرمودند: «انتظار میرود این اشعار را در مجالس خودتان [مرثیه حاج سیداحمد] خصوصاً مجلس هفته آینده بخوانید. زیاد از این، جسارت است.»
گفت آن شاه شهیدان که بلا شد سویم
با همین قافلهام راه فنا میپویم
دست همت ز سراب دو جهان میشویم
شور یعقوب کنان یوسف خود میجویم
که کمان شد زغمش قامت چون شمشادم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
گفت هرچند عطش کنده بن و بنیادم
زیر شمشیرم و در دام بلا افتادم
هدف تیرم و چون فاخته پر بگشادم
«فاش میگویم و از گفتهی خود دلشادم
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
من به میدان بلا روز ازل بودم طاق
کشته یارم و با هستی او بسته وثاق
من دلرفته، کجایم و کجا دشت عراق!
«طایر گلشن قدسم، چه دهم شرح فراق
که در این دامگه حادثه چون افتادم»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
لوحه سینه من گر شکند سُم ستور
ور سرم سیر کند شهر به شهر از ره دور
باک نبودکه مرا نیست بهجز شوق حضور
«سایه طوبی و غلمان و قصور و قد حور
به هوای سر کوی تو برفت از یادم»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تا در این بزم بتابید مه طلعت یار
من خورم خون دل و یار کند تیر نثار
پرده بدریده و سرگرم به دیدار نگار
«نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
چه کنم؟ حرف دگر یاد نداد استادم»
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تشنه وصل ویام آتش دل کارم ساخت
شربت مرگ همی خواهم وجانم بگداخت
از چه ازکوی توام دست قضا دورانداخت
«کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت
یارب! از مادر گیتی به چه طالع زادم؟»
⬅️مجله افق حوزه 25 آبانماه 1392 شماره 377 ➡️
@qabasat110
🔅مقدمه ی تفسیر المیزان ۴🔅
✅بررسی #مسالک_تفسیری(۲)
💢مسلک چهارم: #مسلک_صوفیه
#متصوفه، بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت، و اعتنايشان به #آيات_انفسى، و بى توجهيشان به عالم ظاهر و #آيات_آفاقى، بطور كلى باب #تنزيل يعنى #ظاهر_قرآن را رها نموده، تنها به #تاويل آن پرداختند، و اين باعث شد كه مردم در تاويل آيات قرآنى، #جرأت يافته،و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند، و خلاصه به هر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند، و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند، كه آيات قرآنى را با حساب جمل و به حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، (حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيدهاند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند).
✨نقد و بررسی #علامه_طباطبایی:
1⃣واضح است كه #قرآن_كريم، تنها برای هدایت فرقهی صوفیه نازل نشده است و مخاطبين در آيات آن، تنها علماى علم اعداد و ايقوف و حروف نيستند، و معارف آن هم بر پايه حساب جمل كه ساخته و پرداخته منجمين است، پى ريزى نشده؛ و چگونه شده باشد؟ و حال آنكه علم نجوم از یونان به زبان عربى ترجمه شد.
2⃣حال اگر بگویید: #روايات بسيارى از #رسول_خدا (ص) و #ائمه اهل بيت (ع) رسيده، كه مثلا فرمودهاند: براى قرآن ظاهرى و باطنى است، و براى باطن آن باز باطن ديگرى است، تا هفت بطن، و يا هفتاد بطن، (تا آخر حديث).
در پاسخ مىگوئيم: بله ما نيز منكر باطن قرآن نيستيم، و لكن پيغمبر (ص)و ائمه (ع) هم به #ظاهر_قرآن و هم به باطن و تنزيل و تأویل آن پرداخته اند. نه چون نامبردگان كه بكلى #ظاهر_قرآن را رها کرده اند.
3⃣ منظور از #تاويل_در_لسان_پيامبر_وائمه (ع) آن تاويلى نيست كه متصوفه پيش گرفتهاند؛ زیرا تاويل به اصطلاح این فرقه عبارتست از: معنايى كه #مخالف_ظاهر_كلام باشد، و با لغات و #واژههاى_مستحدثى كه در #زبان_مسلمانان و بعد از #نزول_قرآن و انتشار اسلام رايج گشته جور درآيد.
ولى #تاويلى_كه_منظور_قرآن_كريم است، و در آياتى از قرآن نامش برده شده، اصلا از مقوله معنا و مفهوم نيست، كه انشاء اللَّه در اوائل سوره آل عمران توضيح بيشتر آن خواهد آمد.
(ر.ک:تفسیر المیزان، ص۸)
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔 @qabasat110
💢 #عنایت_عظیم_امام_حسین علیه السلام
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علامه_طباطبایی:
اكثر افرادى كه موفق به #نفى_خواطر شده و توانستهاند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفا كنند و بالأخره #سلطان_معرفت براى آنان طلوع نموده است، در يكى از اين دو حال بوده است:
🔆 اول، در حين #تلاوت_قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است؛ و در آن وقت بر آنان منكشف مىشده است كه قارى قرآن خداست /جلّ جلاله/.
🔆دوم، از راه #توسل به حضرت #اباعبداللَّه_الحسين عليه السلام، زيرا آن حضرت را براى #رفع_حجاب_وموانع_طريق نسبت به #سالكان راه خدا #عنايتى_عظيم است.
(ر.ک:رساله ی لب اللباب،ص۱۲۴)
#ولادت_امام_حسین علیهالسلام
#توسل_به_امام_حسین
#تلاوت_قرآن
#نفی_خواطر
#عنایت_عظیم
#سلطان_معرفت
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔 @qabasat110
🔅مقدمه ی تفسیر المیزان ۵🔅
✅ بررسی مسالک_تفسیری(۳)
💢مسلک پنجم: #مذهب_أصالتحس_و_أصالتعمل
در اين اعصار مسلك تازهاى در تفسير پيدا شد، و آن اين است:
جمعى كه خود را مسلمان مىدانند، در اثر فرورفتگى و غور در #علوم_طبيعى، و امثال آن، كه اساسش #حس_و_تجربه است، و نيز غور در #مسائل_اجتماعى، كه اساسش #تجربه و #آمارگيرى است، #روحيه_حسىگرى پيدا كرده؛ يا بطرف مذهب #فلاسفه_مادى و حسى سابق #اروپايى تمايل پيدا كردند، و يا به سمت مذهب #اصالت_عمل ليز خوردند.
‼️(این مذهب معتقد است):
هيچ ارزشى براى ادراكات انسان نيست مگر آن ادراكاتى كه منشا عمل باشد، آنهم عملى كه به درد حوائج #زندگى_مادى بخورد، حوائجى كه جبر زندگى آن را معين می کند.
🔹دلیل مذهب حسّیون:
(صغری):معارف دينى نميتواند مخالف با علم باشد.
(کبری): و علم ميگويد اصالت وجود تنها مال ماده و خواص محسوس آن است.
(نتیجه):
1⃣ پس در دين و معارف آن هم هر چه كه از دائره ماديات بيرون است و حس ما آن را لمس نميكند، مانند عرش و كرسى و لوح و قلم و امثال آن، بايد به يك صورت تاويل شود.
و اگر از وجود هر چيزى خبر دهد كه علوم متعرض آن نيست؛ مانند وجود معاد و جزئيات آن، بايد با قوانين مادى توجيه شود. و نيز آنچه كه تشريع بر آن تكيه كرده، از قبيل وحى، و فرشته، و شيطان، و نبوت، و رسالت، و امامت، و امثال آن، همه امور روحى هستند كه به تناسب نام يكى را وحى و نام ديگرى را ملك و غيره مىگذاريم، و روح هم خودش پديدهاى مادى و نوعى از خواص ماده است.
و #مسئله_تشريع هم اساسش يك #نبوغ_خاص_اجتماعى است، كه ميتواند #قوانين خود را بر پايه #افكار_صالح بنا كند، تا #اجتماعى_صالح و راقى بسازد.
2⃣ #روایات هم به علت ورود جعل در آن ها قابل اعتماد نیستند مگر آن دسته که موافق قرآن باشند.
3⃣ و با نظریات و #اعتقادات_گذشتگان(وعلوم قدیمه) نمی توان قرآن را تفسیر کرد؛ زیرا که آنها مبتنی بر #استدلال_عقلی هستند و علم(امروز) با اتکاء به حس و تجربه روش عقلی را باطل کرده است.
❇️پس منحصرا باید قرآن را با علم(مبتنی بر حس و تجربه) تفسیر کرد.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔 @qabasat110
🔅مقدمه تفسیر المیزان ۶🔅
✅بررسی #مسالک_تفسیری (۴)
✅نقد و بررسی #علامه_طباطبایی بر #مسلک_حسیون:
1⃣ما در اينجا در صدد آن نيستيم كه #اصول_علمى و فلسفى آنان را بررسى نموده، و در باره ديوارى كه روى اين اساس چيده اند بحث كنيم.
2⃣تنها اين را مىگوييم: اشكالى كه بر طريقه مفسرين گذشته كرده اند، كه تفسيرشان تفسير نيست، بلكه #تطبيق است، عينا بخود آنان وارد است، هر چند كه با طمطراقى هر چه بيشتر ادعا مى كنند كه تفسير واقعى قرآن همين است كه ما داريم.
💢نقد مشترک #علامه_طباطبایی به مسالک پنجگانه:
1⃣خواننده عزيز اگر دقت بفرمايد، خواهد ديد كه همه در اين نقص (كه نقص بسيار بزرگى است) شريكند: كه آنچه از ابحاث علمى و يا فلسفى بدست آوردهاند، بر قرآن كريم #تحميل نموده اند، بدون اينكه مداليل آيات بر آنها دلالت داشته باشد، و در نتيجه تفسير اينان نيز #تطبيق شده؛ و تطبيق خود را تفسير نام نهادند، و حقايق قرآن را به صورت #مجازها در آورده، تنزيل(و ظاهر) عدهاى از آيات را #تاويل كردند.
2⃣و لازمه اين انحراف، اين شد كه قرآنى كه خودش را به (#هُدىً لِلْعالَمِينَ) و (#نُوراً مُبِيناً) و (#تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ)، معرفى نموده، هدايت نباشد،مگر به كمك غير خودش، و بجاى نور مبين، از غير خودش نور بگيرد، و بوسيله غير خودش بيان شود.
3⃣حالا آن غير چيست؟ كه ما را بسوى قرآن هدايت مىكند، و به قرآن نور و بيان ميدهد؟! نميدانيم، و اگر آن علمى كه بزعم آقايان نور بخش و مبين قرآن و هادى بسوى آنست، خودش مورد اختلاف شد، كه مورد اختلاف هم شده، و چه #اختلاف_شديدى؛ آيا مرجع چه خواهد بود؟! نميدانيم.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
⁉️(سوال: چگونه #قرآن خود را #کتاب_هدایت می نامد، حال آنکه این مقدار درتفسیر او #اختلاف شده و نمی توان مقصود و#معنای_حقیقی آیات قرآن را شناخت؟)
✨اما پاسخ #علامه_طباطبایی:
بهر حال هيچيك از اين اختلافاتى كه ذكر شد، منشأش اختلاف نظر در مفهوم کلمات و آیات نبوده است زیرا که قرآن #كلامى_عربی است؛ آن چنان كه در فهم آن هيچ #عرب و #غير_عربى كه آشنا به لغت و #قواعد_زبان_عربى باشد، دچار اختلال نمی شود.
و در ميان همه آيات قرآن، (كه بيش از چند هزار آيه است)، حتى يك آيه نمى يابيم كه در مفهومش اغلاق و تعقيدى باشد، بطورى كه ذهن خواننده در فهم معناى آن دچار حيرت و سرگردانى شود؛ و چطور چنين نباشد و حال آنكه قرآن #فصیحترین_كلام_عرب است، و ابتدايى ترين شرط فصاحت اين است كه اغلاق و تعقيد نداشته باشد؛
و حتى آن آياتى هم كه جزو #متشابهات قرآن بشمار مى آيند، مانند آيات نسخ شده و امثال آن، در مفهومش #غايت_وضوح و روشنى را دارد، و تشابهش بخاطر اين است كه مراد از آن را نمي دانيم.
پس اين اختلاف از ناحيه معناى كلمات پيدا نشده، بلكه همه آنها از اختلاف در #مصداق_آیات پيدا شده، و هر مذهب و مسلكى كلمات و جملات قرآن را به مصداقى حمل كرده اند، كه آن ديگرى قبول ندارد؛ هریک از مدلول تصورى و تصديقى كلمه، چيزى فهميده و آن ديگرى چيزى ديگر.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔 @qabasat110
🔅مقدمه تفسیر المیزان ۷🔅
✅ #مسلک_صحیح_تفسیر_قرآن چیست؟(۱)
(حال که روش های مختلف تفسیری باطل شد و دانستیم که مفاهیم قرآنی در غایت وضوح و روشنی هستند؛ #راه_صحیح رسیدن به حقایق و #معارف_قرآنی چیست؟ که دچار اشتباه خلط بین مفهوم و مصداق نشویم؟)
💢مقدمه ( #نظریه_روح_المعانی)
🔹توضيح اينكه انس و عادت، باعث مي شود كه ذهن آدمى در هنگام شنيدن يك كلمه يا يك جمله، معناى مادى يا لواحق آن به ذهنش آيد؛ و ما انسانها از آنجايى كه بدنهايمان و قواى بدنيمان، ما دام كه در اين دنياى مادى هستيم، در ماده غوطه ور است و سر و كارش همه با ماده است، اگر لفظ حيات و علم و قدرت و سمع و بصر و كلام و اراده و رضا و غضب و خلق و امر و امثال آن را مى شنويم، فورا معناى مادى اينها به ذهن ما در مى آيد؛ همان معنايى كه از اين كلمات در خود سراغ داريم.
و همچنين وقتى كلمات آسمان، و زمين، و لوح و قلم و عرش و كرسى و ملاقات و فرشته و بال فرشته و شيطان و لشگريان او و پياده نظام و سواره نظامش را مى شنويم، مصاديق طبيعى و مادى آن به ذهن ما سبقت مي جويد و قبل از هر معناى ديگرى داخل در فهم ما مى شود.
و چون مى شنويم كه مي گويند: خدا عالم را خلق كرده و يا فلان كار را كرده و يا بفلان چيز عالم است و يا فلان چيز را اراده كرده و يا خواسته و يا مى خواهد؛ همه اينها را مانند خلق و علم و اراده و مشيت خودمان مقيد بزمانش مى كنيم؛زیراکه معهود در ذهن ما اين است كه فعل «خواست» ماضى و مربوط به گذشته است و «مي خواهد» مضارع و مربوط به آينده است؛ و لذا درباره (خواسته و مي خواهدِ) صادر شده از کلام خدا، همين فرق را مى گذاريم.
🔸از طرفی چاره اى هم نداريم، زیرا از روز اول كه ما ابناء بشر، لفظ را وضع كرديم، براى اين وضع كرديم كه #موجودى_اجتماعى بوديم و ناگزير بوديم، منويات خود را به يكديگر بفهمانيم.
و زندگى اجتماعى را هم حوائج مادى به گردن ما گذاشت، چون منظور از آن اين بود كه دست به دست هم داده، هر يك، يكى از كارهاى اجتماع را انجام دهيم، تا به اين وسيله رشد كرده باشيم.
و كارهاى اجتماعى همه مربوط به امور مادى و لوازم آنست؛ لذا ناگزير الفاظ را برای اموری وضع کردیم که از هر کدامشان غایت و فایده خاصی را انتظار داشتیم.
🔴(اما چند نکته و تذکر:)
✨اشيايى كه ما برای آنها نامى نهاده ايم از آنجا كه مادى هستند، محكوم به #تغيیر_و_تبدل اند؛ چون حوائج آدمى رو به تبدل است، و روز به روز تكامل مى يابد؛
مثلا كلمه چراغ را ما در اولين روزى كه به زبان جارى كرديم، نام ظرفى بود كه روغن در آن مى ريختيم، و فتيله اى در آن روغن مى انداختيم، و لبه فتيلهروشن مىكرديم، تا به ما روشنایی دهد؛ ولى روز بروز در اثر پيشرفت ما، چراغ هم پيشرفت كرد و تغيير شكل داد تا امروز كه بصورت چراغ برق در آمد، بصورتى كه از اجزاء چراغ اوليه ما، هيچ چيز در آن وجود ندارد و هم چنان ترازو و سلاح ها.
✨پس هر چند كه مسماى نامها و الفاظ به حدی تغيير كرده كه از اجزاء سابقش نه ذاتى مانده، و نه صفاتى، لكن نامها هم چنان باقى مانده است؛ و اين نيست مگر بخاطر اينكه منظور روز اول ما از نامگذارى، #فائده_و_غرضى بود كه از آن امور به ما می رسید نه شكل و صورت آنها.
و ما دام كه آن فائده و آن غرض حاصل است، اسم هم بر آن صادق است؛ و نبايد نسبت به لفظ اسم جمود به خرج داده، و آن را نام يك صورت بدانيم، و هر وقت مثلا اسم چراغ را مى گوييم، باز همان پيه سوز را اراده كنيم.
❇️از همین جا روشن می شود که #جمود #اهل_حدیث و #مجسمه و #فرقه_حشویه بر ظواهر آیات، ریشه در این انس و عادت ذهنی دارد و در حقیقت این جمود بر انس و عادت ذهنی خودشان است نه جمود و تاکید بر معنای ظاهر آیات.
❇️در خود #ظواهر_آیات_قرآن این مطلب بیان شده است که در فهم آیات قرآن اتكاء و اعتماد كردن بر انس و عادت، #مقاصد_آيات را مشوش نموده و امر فهم را مختل مي سازد؛
مانند آيه: (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) و آيه: (لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ) و آيه: (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ).
👈ادامه دارد....
#نظریه_روح_المعانی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔 @qabasat110
ادامه....
✅ #مسلک_صحیح_تفسیر_قرآن چیست؟(۲)
⭐️لزوم #بحث_علمی در تفسیر قرآن
همين جهت(تغییر و تبدیل در مصادیق الفاظ و لزوم عدم اعتماد به انس و عادت) باعث شده كه ديگر مردم در #درك_معانى_آيات، به #فهم_عادى و مصداق هاى مانوس در ذهن، اكتفاء و اعتماد نكنند؛ و هم چنان كه دور بودن از خطا و به دست آوردن مجهولات علمی، انسان را وادار كرده تا دست به دامان #بحثهاى_علمى شود، نیز تجویز کرده كه در #فهم_حقايق_قرآن و تشخيص #مقاصد_عاليه آن از #بحث_علمی کمک بگیرد.
✨اما #بحث_علمی در تفسیر دوگونه است؟
1⃣يكى اينكه ما در مسئله اى كه قرآن متعرض آنست، #بحث_علمى_يا_فلسفى را آغاز كنيم تا حق مطلب برايمان روشن شود و آن وقت بگوئيم: آيه هم همين را ميگويد.
❌ اين روش هر چند كه مورد پسند بحثهاى علمى و نظرى است، و لكن گذشت که #قرآن آن را نمى پسندد.
2⃣دوم اينكه قرآن را با #خود_قرآن تفسیر کنیم و براى فهم آن مسئله و تشخيص مقصود آن آيه، از نظائر آن آيه كمك گرفته، منظور از آيه مورد نظر را بدست آوريم.
✅ که خود قرآن آن را مى پسندد،چون قرآن خود را #تبيان كل شىء ميداند، آن وقت چگونه ممكن است كه بيان خودش نباشد، قرآن خود را #مایه_هدايت مردم و #بينات از هدى، و جدا سازنده حق از باطل معرفى نموده و مى فرمايد: (هُدىً لِلنَّاسِ، وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى، وَ الْفُرْقانِ)؛آن وقت چطور ممكن است هدايت، و بينه، و فرقان، و نور مردم در تمامى حوائج زندگيشان باشد، ولى در ضرورىترين حاجتشان كه #فهم_خود_قرآن است، نه هدايت باشد، و نه تبيان، و نه فرمان، و نه نور؟.
قرآن بتمامى افرادى كه در راه خدا #مجاهدت مى كنند مژده داده، كه ايشان را به راه هاى خود #هدايت مى كند، و فرموده: (وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا)؛
آن وقت در مهمترين جهادشان كه همانا فهم كلام پروردگارشان است، ايشان را هدايت نكند؟ و چه جهادى اعظم از #مجاهدت_در_فهم_كتاب_خدا، و چه سبيلى بهتر از #سبيل_قرآن که بشر را بسوى او هدايت مي كند؟!
📚در ابتدای سوره آل عمران در بحث #محکم_و_متشابه بحث جامع و کاملی در این مساله خواهیم کرد.
🔶#تفسیر_قرآن_به_قرآن، شیوه تفسیری پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله که به حکم آیات متعدد قرآن، #معلم_قرآن است و #اهل_بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که به حکم حدیث ثقلین -که متفق بین شیعه و سنی است- معلم قرآن هستند و قرآن هم این را تصدیق کرده و فرموده است «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً و قال إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛
بر همین طریق و برهمین مسلک قرآن را تفسیر کرده اند. و این از روایاتی که از ایشان به ما رسیده، روشن می شود و ما در ذیل بیان آیات، این احادیث را ذکر خواهیم کرد و آن وقت خواهيد ديد كه هيچ اهل بحثى در آن همه روايت حتى به يك حديث برنمي خورد كه #رسول_خدا و يا #ائمه_اهلبيت علیهمالسلام در تفسير آيه اى از برهانى علمى و نظرى و يا فرضيه اى علمى كمك گرفته باشند.
🔵دو روایت از باب مثال:
1⃣قد قال النبي صلی الله علیه و آله:
فَإِذَا اِلْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ اَلْفِتَنُ كَقِطَعِ اَللَّيْلِ اَلْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى اَلنَّارِ وَ هُوَ اَلدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ وَ هُوَ كِتَابٌ فِيهِ تَفْصِيلٌ وَ بَيَانٌ وَ تَحْصِيلٌ وَ هُوَ اَلْفَصْلُ لَيْسَ بِالْهَزْلِ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظَاهِرُهُ حُكْمٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لَهُ نُجُومٌ وَ عَلَى نُجُومِهِ نُجُومٌ لاَ تُحْصَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تُبْلَى غَرَائِبُهُ فِيهِ مَصَابِيحُ اَلْهُدَى وَ مَنَارُ اَلْحِكْمَةِ وَ دَلِيلٌ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ اَلصِّفَةَ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُبْلِغِ اَلصِّفَةُ نَظَرَهُ يَنْجُ مِنْ عَطَبٍ وَ يَتَخَلَّصْ مِنْ نَشَبٍ فَإِنَّ اَلتَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ اَلْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي اَلْمُسْتَنِيرُ فِي اَلظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ فَعَلَيْكُمْ بِحُسْنِ اَلتَّخَلُّصِ وَ قِلَّةِ اَلتَّرَبُّصِ.
«تفسير عياشى ج 1ص2»
2⃣قال علي (ع):يصف القرآن على ما في النهج:
يَنْطِقُ بَعْضُه بِبَعْضٍ و يَشْهدُ بَعْضُه على بَعْضٍ... . نهج البلاغه فيض الاسلام خطبه 33
#تفسیر_عالمانه
#تفسیر_عامیانه
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#مسلک_پیامبراکرم_و_اهلبیت علیهمالسلام
#جهاد_علمی #هدایت_الهی
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
🆔@qabasat110
🔅مقدمه تفسیر المیزان ۸🔅
✅ویژگی های #تفسیر_المیزان
1⃣با کمک الهی هر چه درتوان داشته باشیم را برای طی مسلک تفسیری معلمان راستین قرآن سلام الله علیهم، یعنی #تفسیر_قرآن_به_قرآن به کار خواهیم گرفت.
2⃣در تفسیر آیات به هیچ دلیل نظری #فلسفی یا فرضیه #علمی یا مکاشفه #عرفانی تمسک وتکیه نمی کنیم.
3⃣در تفسیر آیات، از #قواعد_زبان_عربی و #مقدمات_بدیهی و علمی که مورد قبول همه باشد، استفاده می کنیم.
4⃣در این طریق بحث، به تاویلی که موجب حمل معنای آیه بر معنای #خلاف_ظاهر شود، دچار نمی شویم.
🔹اما تاویلی را که در آیات قرآن به آن اشاره شده و مورد تایید قرآن است، بعدا توضیح خواهیم داد که این #تاویل از قبیل معنا (و تفسیر مفهومی) نیست.
5⃣در ذیل بیان و تفسیر آیات، پاره ای از #روایات #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله و#ائمه علیهم السلام را که از طریق عامه و خاصه نقل شده است، ذکر خواهیم کرد.
⛔️روایاتی هم که از #صحابه و #تابعین در تفسیر قرآن نقل شده است، برای هیچ مسلمانی(اعم از شیعه و سنی) حجت ومعتبر نیست زیرا که بسیار دچار اشتباه و تناقض است.
6⃣سپس در ذیل بیان و تفسیر آیات، به مقدار توان و مناسبت، به #مباحث_فلسفی و #علمی و #تاریخی و #اجتماعی و #اخلاقی خواهیم پرداخت.
✅اهل تحقیق، اگر در روايات منقول از معصومین علیهم السلام دقت کنند، مطلع خواهند شد، اين طريقه نوينى كه بيانات اين كتاب بر آن اساس نهاده شده، طريقهى جديدی نيست؛ بلكه قديمى ترين طريقه اى است كه #معلمان_حقیقی_قرآن سلام اللَّه عليهم طی کرده اند.✅
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
@qabasat110
🔅مقدمه تفسیر المیزان ۹🔅
☀️#منظومه_معارف_قرآنی
1⃣معارفى كه مربوط است به #اسماء خداى سبحان و #صفات او، از حيات، و علم، و قدرت، و سمع، و بصر، و يكتايى، و امثال آن.
🔅و اما #ذات خداى عز و جل، بزودى خواهى ديد كه قرآن كريم آن ذات مقدس را غنى از بيان مى داند.
2⃣معارف مربوط به #افعال خداى تعالى؛ مانند: خلق، و امر، و اراده، و مشيت، و هدايت، و اضلال، و قضاء، و قدر، و جبر، و تفويض، و رضا، و غضب، و امثال آن، از كارهاى متفرق.
3⃣معارفى كه مربوط است به #واسطههايى كه بين او و انسان هستند، مانند حجابها، و لوح، و قلم، و عرش، و كرسى، و بيت المعمور، و آسمان، و زمين، و ملائكه، و شيطانها، و جن، و غير از این ها.
4⃣معارفى كه مربوط است به زندگی #انسان_قبل_از_دنيا.
5⃣معارفى كه مربوط است به زندگی #انسان_در_دنيا؛
مانند: تاريخ پيدايش نوع او، و خودشناسي اش، و شناسايى اصول اجتماعى، و مسئله نبوت، و رسالت، و وحى، و الهام، و كتاب، و دين، و شريعت.
🔆و از اين باب است #مقامات_انبياء، كه از داستان هاى حکایت شده آنان در قرآن، استفاده مى شود.
6⃣معارف مربوط به زندگی #انسان_بعد_از_دنيا، يعنى عالم برزخ و #معاد.
7⃣معارف مربوط به #اخلاق_انسانی؛
🔆#مقامات_اولياء در #صراط_بندگى يعنى اسلام و ايمان و احسان و اخبات و اخلاص و غيره، مربوط به اين معارف است.
8⃣اما آياتى كه مربوط است به #احكام_دينى(#آیات_الاحکام)، در اين تفسير پيرامون آنها بحث نشده زیرا كه بحث پيرامون آنها مربوط به علم #فقه است نه تفسير.
🖋الفقیر الی الله محمد حسین الطباطبایی
💢پایان #مقدمه
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
@qabasat110
🔅 فهرست #مقدمه علامه طباطبایی در #تفسیر_المیزان (۱ تا ۹)🔅
1⃣ معنای تفسیر و تاریخچه تفسیر
https://eitaa.com/qabasat110/110
2⃣ علل شکل گیری #مسالک_تفسیری
https://eitaa.com/qabasat110/111
3⃣ بررسی #مسالک_تفسیری(۱)
https://eitaa.com/qabasat110/116
4⃣ بررسی #مسالک_تفسیری(۲)
https://eitaa.com/qabasat110/119
5⃣ بررسی #مسالک_تفسیری(۳)
https://eitaa.com/qabasat110/121
6⃣ بررسی #مسالک_تفسیری(۴)
و منشأ اختلاف تفسیر در آیات قرآن(۴)
https://eitaa.com/qabasat110/122
7⃣ #مسلک_صحیح_تفسیر_قرآن(۱)
و #نظریه_روحالمعانی
https://eitaa.com/qabasat110/124
7⃣ ادامه #مسلک_صحیح_تفسیر_قرآن(۲)
https://eitaa.com/qabasat110/126
8⃣ ویژگی های #تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/qabasat110/128
9⃣ #منظومه_معارف_قرآن
https://eitaa.com/qabasat110/129
💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧
https://eitaa.com/joinchat/3735027728C8dd956de12
@qabasat110
🌷با سلام خدمت شما دوستان و اساتید محترم
به جهت پایان بحث از #مقدمه و اهمیت شناخت هر چه بهتر و بیشتر روش #تفسیر_قرآن_به_قرآن؛ دو متن دیگر هم ارسال می شود:
1⃣ تنظیم و تلخیص متن اصلی و عربی #مقدمه_علامه_طباطبایی
2⃣ #مقدمه_آیتالله_جوادیآملی حفظه الله بر ترجمه فارسی تفسیر المیزان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@qabasat110
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
ان شاءالله باحول و قوه الهی، تفسیر #سوره_مبارکه_حمد را آغاز می کنیم.
#شروع_سوره_مبارکه_حمد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت زیبای #سوره_حمد
توسط نوجوان ایرانی
🌸لذت ببرید...
🔅 تفسیر #سوره_حمد (۱) 🔅
⚜آیه ی اول:(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
💢علت شروع کارها با #نام_خدا:
1⃣دلیل #عرفی_عقلایی:
بسيار مىشود كه مردم، عملى را که مىخواهند آغاز كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مىكنند، تا به اين وسيله، #مبارك و #پر_اثر شود، و نيز #آبرويى و #احترامى به خود بگيرد، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مىآيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.
عين اين را در #نامگذاريها رعايت مىكنند، مثلا مولودى كه برايشان متولد مىشود، و يا خانه، و يا مؤسسهاى كه بنا مىكنند، بنام محبوبى و يا عظيمى نام مىگذارند، تا آن نام با بقاء آن مولود، و آن بناى جديد، باقى بماند، و مسماى اولى به نوعى، بقاء يابد و تا مسماى دومى باقى است این هم باقى بماند، مثل كسى كه فرزندش را به نام پدرش نام مىگذارد، تا همواره نامش بر سر زبانها بماند، و فراموش نشود.
اين معنا در كلام خداى تعالى نيز جريان يافته، #خداى_تعالى #كلام خود را به نام خود كه #عزيزترين_نام است آغاز كرده، تا آنچه كه در كلامش هست مارك او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز #ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب، مؤدب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايش اين ادب را رعايت نموده، آن را با نام وى آغاز نموده، مارك وى را به آن بزند، تا عملش خدايى شده، صفات اعمال خدا را داشته باشد، و مقصود اصلى از آن اعمال، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نماند، چون به نام خدايى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد.
2⃣ #دلیل_قرآنی:
(اخلاص، رمز تاثیر و جاودانگی کارها)
#خداى_تعالى در چند جا از كلام خود بيان فرموده: كه آنچه براى #رضاى_خدا و به خاطر او و به احترام او انجام نشود #باطل و #بى_اثر خواهد بود، و نيز فرموده: بزودى به يك يك اعمالى كه بندگانش انجام داده مىپردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام ندادهاند را #نابود و #هباء_منثورا مىكند، و آنچه به غير اين منظور انجام دادهاند، #حبط و #بى_اثر و باطل مىكند، و نيز فرموده: هيچ چيزى جز وجه كريم او بقاء ندارد؛ در نتيجه هر چه به احترام او و وجه كريمش و به خاطر رضاى او انجام شود، و به نام او درست شود باقى مىماند، چون خود او #باقى و #فنا_ناپذير است.
و هر کاری به همان اندازه ای که بهخاطر خدا انجام شده باشد، بقاء و دوام دارد.
3⃣ #دلیل_روایی:
و نيز اين معنا همان است كه حديث مورد اتفاق شيعه و سنى آن را افاده مىكند، و آن اين است كه #رسول_خدا (ص) فرمود: (هر امرى از امور با اهمیت، اگر به نام خدا آغاز نشود، ناقص و أبتر مىماند، و به نتيجه نمىرسد) «1»
و كلمه (ابتر) بمعناى چيزيست كه آخرش بريده باشد.
✳️ معنای (باء) در بسم الله...
از همين جا مىتوانيم بگوئيم حرف (باء) كه در اول (بسم اللَّه) است، از ميان معناهايى كه براى آنست، #معناى_ابتداء با اين معنايى كه ما ذكر كرديم مناسبتر است، در نتيجه معناى جمله اين مىشود: كه (من به نام خدا آغاز مىكنم).
===========
(1)- تفسير صافى ج 1 ص 52.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@qabasat110
🔅تفسیر سوره حمد (۲)🔅
🔶غرض از نزول قرآن کریم یک امر است و آن #هدایت و سعادت
و كلام، خود فعلى است از افعال و ناگزير داراى وحدتى است و وحدت كلام به وحدت معنا و مدلول آن است، پس قطعا كلام خدا از اول تا به آخرش معناى واحدى دارد، و آن معناى واحد غرضى است كه به خاطر آن غرض، #قرآن را نازل فرموده است.
❓(حال آن معناى واحدى كه غرض از كلام خداى تعالى است چيست؟)
🔸از آيه:{(قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ، يَهْدِي بِهِ اللَّهُ}، و آياتى ديگر، فهميده مي شود: آن #غرض_واحد، #هدايت_خلق است، پس در حقيقت هدايت خلق با نام خدا آغاز شده، خدايى كه مرجع همه بندگان است، خدايى كه #رحمان است، و به همين جهت سبيل #رحمتش_عامهاش را براى عموم بندگانش چه مؤمن و چه كافر بيان مىكند، آن سبيلى كه خير هستى و زندگى آنان در پيمودن آن سبيل است، و خدايى كه #رحيم است، و به همين جهت سبيل #رحمت_خاصهاش را براى خصوص مؤمنين بيان مىكند، آن سبيلى كه سعادت آخرت آنان را تامين نموده، و به ديدار پروردگارشان منتهى مىشود، و فرمود:{(وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ، فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ}، رحمتم همه چيز را فرا گرفته، و بزودى همه آن را به كسانى كه تقوى پيشه كنند اختصاص مىدهم) «2».
🔅این مسأله نسبت به کل قرآن جاری است.
(اما در هر سوره نیز غرض خاصی است که در ادامه خواهد آمد.)
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨@qabasat110
🌟تفسیر #سوره_حمد (۳)🌟
⁉️علت شروع هر سوره با #بسم_اللَّه
و اما اينكه اين نام شريف بر سر هر سوره تكرار شده، نخست بايد دانست كه خداى سبحان #كلمه_سوره را در كلام مجيدش چند جا آورده، از آن جمله فرموده:(فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ )و فرموده:(فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ) و فرموده:(إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ)و فرموده:(سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها).
از اين آيات مىفهميم كه هر يك از اين سورهها طائفهاى از كلام خدا است، كه براى خود و جداگانه، #وحدتى دارند كه نه در ميان ابعاض يك سوره هست، و نه ميان سورهاى و سورهاى ديگر.
و نيز از اينجا مىفهميم كه #اغراض و #مقاصدى كه از هر سوره بدست مىآيد #مختلف است، و هر سورهاى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ايفاء مىكند، غرضى را كه تا سوره تمام نشود
آن غرض نيز تمام نمىشود.
🔸و بنا بر اين جمله (بسم اللَّه) در هر يك از سورهها راجع به آن #غرض_واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است.
🔵غرض از #سوره_حمد چیست؟؟
بسم اللَّه در سوره حمد راجع به غرضى است كه در خصوص اين سوره هست و از خصوص اين سوره بدست مىآيد، و آن #حمد_خدا است، اما نه تنها به زبان، بلكه به وسیله #اظهار_عبوديت، و نشان دادن عبادت و كمك خواهى و درخواست #هدايت؛
پس كلامى است كه خدا به نيابت از طرف بندگان خود گفته، تا #ادب در مقام اظهار عبوديت را به بندگان خود بياموزد.
و اظهار عبوديت از بنده خدا همان عملى است كه مىكند، و قبل از انجامش بسم اللَّه مىگويد، و امر ذى بال و مهم همين كارى است كه اقدام بر آن كرده، پس ابتدا به نام خداى سبحان هم راجع به او است، و معنايش اين است:
خدايا من به نام تو عبوديت را براى تو آغاز مىكنم.
✳️معنای (باء) در #بسم_الله
1⃣احتمال اول: متعلق باء در بسم اللَّه سوره حمد #ابتداء است.در حقيقت مىخواهيم #اخلاص در #مقام_عبوديت، و گفتگوى با خدا را به حد كمال برسانيم، و بگوئيم پروردگارا حمد تو را با نام تو آغاز مىكنم، تا اين عملم نشانه و مارك تو را داشته باشد، و خالص براى تو باشد.
2⃣احتمال دوم:ممكن هم هست همانطور كه قبلا گفتيم متعلق آن #فعل_ابتدأ باشد، و معنايش اين باشد: كه خدايا من خواندن سوره و يا قرآن را با نام تو آغاز مىكنم.
3⃣احتمال سوم:بعضى هم گفتهاند: (باء) #استعانت است.
و لكن معنى ابتداء مناسبتر است، براى اينكه در خود سوره، مسئله استعانت صريحا آمده، و فرمود:(إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) و ديگر حاجت به آن نبود كه در بسم اللَّه نيز آن را بياورد.
🆔 @qabasat110
🌟تفسیر #سوره_حمد (۴)🌟
💢آيه ی اول:بسم الله الرحمن الرحیم
🔵معنى و موارد استعمال #لفظ_اسم
1⃣اين كلمه(اسم) در لغت بمعناى لفظى است كه بر #مسمى دلالت كند، و اين كلمه از #ماده (سمه) اشتقاق يافته، و سمه به معناى #داغ و #علامتى است كه بر گوسفندان مىزدند، تا مشخص شود كداميك از كدام شخص است، و ممكن هم هست اشتقاقش از (سمو) به معناى بلندى باشد، مبدأ اشتقاقش هر چه باشد كارى نداريم، فعلا آنچه لغت و عرف از لفظ (اسم) مىفهمد، لفظ دلالت كننده است، و معلوم است كه لازمه اين معنا اين است كه غير مدلول و مسمى باشد.
البته اين يك استعمال است.
2⃣ استعمال ديگر، اينكه اسم بگوئيم و مرادمان از آن #ذاتى باشد كه وصفى از #اوصافش مورد نظر ما است، كه در اين مورد كلمه (اسم) ديگر از مقوله الفاظ نيست، بلكه از #اعيان_خارجى است، چون چنين اسمى همان مسماى كلمه (اسم) به معناى قبلى است.
مثلا كلمه (عالم- دانا- كه يكى از اسماء خداى تعالى است) اسمى است كه دلالت مىكند بر آن ذاتى كه به اين اسم مسمى شده، و آن ذات عبارت است از ذات بلحاظ صفت علمش، و همين كلمه در عين حال اسم است براى ذاتى كه از خود آن ذات جز از مسير صفاتش خبرى نداريم.
در مورد اول اسم از مقوله الفاظ بود، كه بر معنايى دلالت مىكرد، ولى در مورد دوم، ديگر اسم لفظ نيست، بلكه ذاتى است از ذوات كه داراى وصفى است از صفات.
⁉️چرا با اين كلمه(اسم) چنين معاملهاى شده، كه يكى مانند ساير كلمات از مقوله الفاظ، و جايى ديگر از مقوله اعيان خارجى باشد؟
در پاسخ مىگوئيم: علتش اين شده كه نخست ديدهاند لفظ (اسم) وضع شده براى الفاظى كه دلالت بر مسمياتى كند، ولى بعدها بر خوردند كه اوصاف هر كسى در معرفى او و متمايز كردنش از ديگران كار اسم را مىكند، به طورى كه اگر اوصاف كسى طورى در نظر گرفته شود كه ذات او را حكايت كند، آن اوصاف درست كار الفاظ را مىكند، چون الفاظ بر ذوات خارجى دلالت مىكند، و چون چنين ديدند، اينگونه اوصاف را هم اسم ناميدند.
نتيجه اين نامگذارى اين شد كه فعلا (اسم) همانطور كه در مورد لفظ استعمال مىشود، و به آن لحاظ اصلا امرى لفظى است، همچنين در مورد صفات معرف هر كسى نيز استعمال مىشود، و به اين لحاظ از مقوله الفاظ نيست، بلكه از اعيان است.
آن گاه ديدند آن چيزى كه دلالت مىكند بر ذات، و از هر چيزى به ذات نزديكتر است، اسم بمعناى دوم است، (كه با تجزيه و تحليل عقلى، اسم شده)، و اگر اسم به معناى اول بر ذات دلالت مىكند، با وساطت اسم بمعناى دوم است، از اين رو اسم بمعناى دوم را اسم ناميدند، و اسم به معناى اول را اسم اسم.
البته همه اينها كه گفته شد مطالبى است كه #تحليل_عقلى آن را دست مىدهد، و نمىشود لغت را حمل بر آن كرد، پس هر جا كلمه (اسم) را ديديم، ناگزيريم حمل بر همان #معناى اول(اسم به معنای لفظ) كنيم.
در صدر اول اسلام اين نزاع همه مجامع را بخود مشغول كرده بود، و متكلمين بر سر آن مشاجرهها مىكردند، كه آيا اسم عين مسمى است؟ و يا غير آنست؟ و لكن اينگونه مسائل ديگر امروز مطرح نمىشود، چون آن قدر روشن شده كه به حد ضرورت رسيده است، و ديگر صحيح نيست كه آدمى خود را به آن مشغول نموده، قال و قيل صدر اول را مورد بررسى قرار دهد، و حق را به يك طرف داده، سخن ديگرى را ابطال كند، پس بهتر آن است كه ما نيز متعرض آن نشويم.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🆔 @qabasat110
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
📣 اطلاعیه:
بنا به در خواست دوستان و همراهان و اهمیت آشنایی هر چه دقیق تر وعالمانه تر با #تفسیر_المیزان؛
تصمیم گرفته شد، #متن_اصلی و #دست_نویس_علامه_طباطبایی نیز در اختیار طلاب و فضلا قرار بگیرد؛
و به جهت یک دست بودن مطالب کانال و عمومی تر شدن تفسیر قرآن؛
بنا بر این شد این متون، در کانال مجزایی با عنوان« قبسات(عربی) » در اختیار دوستان و اساتید قرار بگیرد.
🔅همچنین در این کانال که مخاطبین خاصی دارد؛ ان شاءالله در حد توان، دیگر مباحث معرفتی و علمی و #جرعههای_جانبخش دیگری از اندیشه راقی #علامه_طباطبایی در اختیار مشتاقان قرار خواهد گرفت.
آدرس کانال #قبسات(عربی)
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1905655854Cf87be07eb8
🆔@qabasatArabic
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَاللّهِ فی ارضه السلام علیک یا میثاق اللّه الّذی اخذه و وکّده، السّلام علیک یا وعد اللّه الّذی ضمنه السّلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرّحمة الواسعة وعد غیر مکذوب.
ولادت با سعادت #بقية_الله_الاعظم منجی عالم بشریت،حضرت صاحب العصر و زمان را خدمت تمام شیعیان و مسلمان جهان و آزادی خواهان در سطح دنیا،تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.
🔅 #دولت_مهدویت🔅
💢تفسیر آیه ی: وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ.
🔹احتمالات در معنای #الزبور
1⃣احتمال اول:ظاهرا منظور از #زبور آن كتابى است كه به حضرت داوود نازل شد چه در جاى ديگر نيز آن را به اين نام اسم برده و فرموده:" وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً"
2⃣احتمال دوم:بعضى از مفسرين گفتهاند مراد از آن #قرآن است.
3⃣احتمال سوم:بعضى ديگر گفتهاند مراد از آن #مطلق_كتبى است كه بر #انبياء نازل شده و يا بر #انبياء بعد از #موسى نازل شده. ولى هيچ دليلى بر آن وجوه نيست.
🔶احتمالات در معنای #الذکر:
1⃣احتمال اول: بعضى از مفسرين گفتهاند مراد از" ذكر" #تورات است به دليل اينكه خداى تعالى آن را در دو جاى از اين سوره ذكر ناميده يكى در آيه" فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ" دوم در آيه" وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِينَ"
2⃣احتمال دوم:و بعضى ديگر گفتهاند منظور از" ذكر" #قرآن است به دليل اينكه خداى عز و جل آن را در چند جاى از كلامش ذكر ناميده. و بنا بر اين قول، آن وقت بعد از قرآن بودن زبور با اينكه قبل از آن نازل شده عيبى ندارد چون مراد از بعديت، بعديت رتبى است نه زمانى.
3⃣احتمال سوم:بعضى ديگر گفتهاند مراد از آن #لوح_محفوظ است. ولى اين قول صحيح نيست.
💢 أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ
#وراثت" و" ارث" به طورى كه راغب گفته به معناى انتقال مالى است به تو بدون اينكه معاملهاى كرده باشى . و مراد از وراثت زمين اين است كه سلطنت بر منافع، از ديگران به صالحان منتقل شود و بركات زندگى در زمين مختص ايشان شود، و اين بركات يا دنيايى است كه بر مىگردد به تمتع صالحان از حيات دنيوى كه در اين صورت خلاصه مفاد آيه اين مىشود كه: به زودى زمين از #لوث_شرك و #گناه پاك گشته #جامعه_بشرى_صالح كه خداى را #بندگى كنند و به وى شرك نورزند در آن زندگى كنند هم چنان كه آيه" وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ"...
"يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً"از آن خبر مىدهد. و يا اين بركات اخروى است كه عبارت است از مقامات قربى كه در دنيا براى خود كسب كردند چون اين مقامات هم، از بركات حيات زمينى است هر چند كه خودش از نعيم آخرت است هم چنان كه آيه:" وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ" كه حكايت كلام اهل بهشت است و آيه" أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ" بدان اشاره مىكنند.
از همين جا معلوم مىشود كه آيه مورد بحث خاص به يكى از دو وراثتهاى دنيايى و آخرتى نيست بلكه هر دو را شامل مىشود. و مفسرينى كه آن را به وراثت آخرتى اختصاص دادهاند و به آياتى كه مناسب با آن وراثت است تمسك جسته و چه بسا گفتهاند همين معنا متعينا مقصود است چون بعد از اعاده ديگر زمينى نيست تا صالحان آن را ارث ببرند، حرف درستى نزدهاند، زيرا معلوم نيست كه آيه مورد بحث عطف بر آيه قبلىاش كه متعرض مساله اعاده بوده شده باشد تا بگوييد بعد از اعاده ديگر زمينى باقى نمىماند. و ممكن است عطف به اول آيات باشد كه مىفرمود:" فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ" كه به زودى به آن اشاره خواهيم كرد.
بعضی از مفسرين آيه را به وراثت دنيايى اختصاص داده حمل بر دوره ظهور اسلام و يا #دوران_مهدى (ع)- كه رسول خدا (ص) در اخبار متواتره از آن خبر داده و شيعه و سنى آنها را نقل كردهاند- نمودهاند.
كوتاه سخن، همانطورى كه گفتيم آيه شريفه مطلق است و شامل هر دو وراثت مىشود چيزى كه هست از نظر سياق آنچه كه عقل و اعتبار اقتضاء مىكند اين است كه آيه شريفه عطف بر همان جمله" فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ . باشد چون آن آيه به تفصيل حال اهل اختلاف از نظر جزاى اخروى اشاره مىكرد و اين آيه به تفصيل حال آنان از
نظر جزاى دنيوى اشاره مىكند، و در نتيجه حاصل كلام اين مىشود كه: ما بشر را به سوى دينى واحد دعوت كرديم ليكن ايشان دين را قطعه قطعه نموده در آن اختلاف كردند و مجازاتشان هم مختلف شد، اما در آخرت آنهايى كه ايمان آوردند سعيشان مشكور و عملشان مكتوب شد- و از كفار بر خلاف اين شد- و اما در دنيا، آنهايى كه ايمان آوردند زمين را به وراثت مالك شدند- به خلاف ديگران.
🔴بحث روایتی:
و در تفسير قمى در ذيل{" أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ"} فرمودند: در باره #قائم و #اصحاب او است.
مؤلف:#روايات در #باب_مهدى (ع) و #ظهور_او و پر كردنش زمين را از #عدل بعد از پر شدنش از ظلم و جور- چه از طرق عامه و چه از طرق خاصه و چه از رسول خدا (ص) و چه از ائمه هدى (ع)- آن قدر زياد است كه به حد #تواتر رسیده است.
🆔 @qabasat110