eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
117 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴عاقل باش! 🔰ارزش یک مداد به مغز آن است. مدادی که مغز ندارد چوبی بیش نیست وفقط به درد سوختن می خورد. ارزش آدمی نیز به مغز اوست وگرنه هیچ بهایی ندارد، دوزخ جای کسانی است که بی مغز بوده یعنی از مغز خود هیچ بهره ای نبرده اند. این سخن اهل جهنم است که می گویند: ★لَو کُنّا نَسمَعُ أَو نَعقِلُ ما کُنّا فِی اَصحابِ السَعیرِ ☆اگر می شنیدیم و از عقل خود بهره می بردیم در اینجا نبودیم. (ملک/10) 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 با تن پروری کسی به هدف نخواهد رسید: ☝️☝️☝️☝️☝️ 🍃 علی عليه السلام 🔰چه دور است ميان آسايش و تن پرورى و رسيدن به خوشبختى 🔅هَيهاتَ مِن نَيلِ السَّعادَةِ السُّكونُ إلى الهُوَيْنا و البَطالَةِ 📚: غررالحكم حدیث 10028 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 در محضر #شهدا نزدیك عملیات بود. می دانستم دختردار شده. یك روز دیدم سر پاكت نامه از جیبش زده بیرون... -گفتم: «این چیه؟» -گفت:«عكس دخترمه» -گفتم: «بده ببینمش» گفت «خودم هنوز ندیدمش!!» - گفتم: «چرا؟» -گفت: «الآن موقع عملیاته می ترسم مهر پدر و فرزندی كار دستم بده. باشه برای بعد...» سـردار‌ #شهید مهدی زین الدین 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
علیه السلام از دیدگاه کریم 🌹 الْوِلایةُ 🌹 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «هُنالِکَ الْوِلایةُ للَّهِ‌ِ الْحَقِ‌ّ هُوَ خَیرٌ ثَواباً وَخَیرٌ عُقْباً»؛ ( کهف، آیه 44) « در آنجا ثابت گردید که ولایت (و قدرت) از آن خداوند برحقّ است! اوست که برترین ثواب و بهترین عاقبت را (برای مطیعان) دارد». ✅ روایت شده که امام باقر و امام صادق ‌علیهما السلام در مورد این آیه شریفه فرمودند: مراد از «الولایة» ولایت امیرمؤمنان‌علیه السلام است. 📚: بحارالانوار ج‌36، ص‌126 📚: اصول کافی ج‌1، ص‌422 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #تلاوت_نور #سوره مبارکه انسان / آیات 13 و 14 #استاد حامد شاکر نژاد ✅ مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا 🔹 که در آن بهشت بر تختها (ی عزت) تکیه زنند و آنجا نه آفتابی سوزان بینند و نه سرمای ز مهریر (بلکه در هوایی بسیار خوش و باغی وسیع و دلکش تفرج کنند). ✅ وَ دَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا 🔹 و سایه درختان بهشتی بر سر آنها و میوه‌هایش در دسترس و به اختیار آنهاست. 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🔴با خدا باش! 🔺برف شب می آید روز آب می شود. حرف‌های مردم هم مانند برف است روی آن حساب باز نکن، امروز چیزی می گویند و فردا چیزی دیگر... اگر روی سرسره چیزی گیر کرد روی زبان مردم هم حرف گیر می کند. این است که می گوید: فقط به حرفِ خدا باش، حرف او باید بالای سر تمام حرف ها باشد. 🌹کَلِمَةُ اللهِ هِیَ العُلیَا🌹 🔸سخن بالاست. 🔅چون سخن او بالاست تو را هم بالا می برد، بالا که رفتی افق دیدت زیاد می شود. ✅وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَرُوا السُّفلَی وَ کَلِمَةُ اللهِ هِیَ العُلیَا وَ اللهُ عَزِیزُ حَکِیم (التوبه/40) 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
کردن در 💠 و قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً قسمتی از 83 بقره 📝 ترجمه: و با مردم با خوش زبانی سخن بگویید. ❤️ یک مثال کوچک: از زیباترین چیزهایی که پشت تلفن میشه گفت اینه که: 🌹"زنگ زدم صدات رو بشنوم"🌹 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ یک ❤️ 💠 حمد آیه 5 💠 💠 امروز: 🌹إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ🌹 💠 : 🌹(خدایا) تنها ترا مى‏پرستیم و تنها از تو یارى مى‏جوئیم.🌹 💠 : 🔹انسان باید به حكم عقل، بندگى خداوند را بپذیرد. ما انسان‏ها عاشق كمال هستیم و نیازمند رشد و تربیت، و خداوند نیز جامع تمام كمالات و ربّ همه‏ ى هستى است. اگر به مهر و محبّت نیازمندیم او رحمان و رحیم است و اگر از آینده دور نگرانیم، او صاحب اختیار و مالك آن روز است. پس چرا به سوى دیگران برویم؟! عقل حكم مى‏كند كه تنها باید را پرستید و از او كمك خواست. نه بنده هوى و هوس خود بود و نه بنده زر و زور دیگران. 🔹در ، گویا شخص نمازگزار به نمایندگى از تمام خداپرستان مى‏گوید: خدایا! نه فقط من كه همه‏ ى ما بنده تو ایم، و نه تنها من كه همه‏ ى ما محتاج و نیازمند لطف توایم. خدایا! من كسى جز تو را ندارم «ایّاك» ولى تو غیر مرا فراوان دارى و همه هستى عبد و بنده‏ ى تو هستند. «ان كلّ من فى السموات و الارض الاّ اتى الرّحمن عبداً»(1) در آسمان‏ها و زمین هیچ چیزى نیست مگر این كه بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند. 🔹جمله «نعبد» اشاره به این دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بیانگر این است كه مسلمانان همگى برادر و در یك خط هستند. 🔹مراحل پرواز معنوى، عبارت است از: حمد و ثنا، ارتباط و سپس . بنابراین اوّلِ سوره‏ ى حمد و ثناست، آیه‏ ى «ایّاك نعبد» ارتباط، و آیات بعد، دعا مى‏باشد. 🔹گفتگو با محبوب واقعى شیرین است، شاید به خاطر همین كلمه «ایّاك» تكرار شد. ----- 1) مریم، 93. 💠 : 🔸ابتدا باید بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعین» 🔸بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه دیگران. «ایّاك نعبد» 🔸گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نیز نیازمند كمك او هستیم. «ایّاك نعبد و ایّاك نستعین»(2) 🔸«ایّاك نعبد و ایّاك نستعین» یعنى نه جبر است و نه تفویض. چون مى‏گوییم: «نعبد» پس داراى اختیار هستیم و نه اجبار. و چون مى‏گوییم: «نستعین» پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است. 🔸 شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست‏یابى به توحید و یكتاپرستى است. «ربّ العالمین، الرّحمن الرّحیم، مالك یوم الدّین، ایّاك نعبد» 🔸از آداب دعا و پرستش این است كه انسان خود را مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «ایّاك نعبد...» 🔸توجّه به معاد، یكى از انگیزه‏ هاى عبادت است. «مالك یوم الدّین ایّاك نعبد» ----- 2) و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدایت الهى نبود ما هدایت نمى‏یافتیم. اعراف، 43 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فرستادن بر (ص) و اهل بیتش از لِسان هادی علیه السلام 🌹اللهم صلی علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم🌹 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
🔰 #امام على عليه السلام: 🔹فرصت ها چون ابرها مى گذرد. 🔶الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ 📙حکمت 21 #نهج_البلاغه 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
#مهدویت 🌀 #امام مهدی (ارواحنا فداه) 🔰أنا خاتَمُ الاَوْصِياءِ وَ بى يَدْفَعُ اللّه ُالبَلاءَ عَنْ أهْلى وَ شيعَتى. 🔶 من خاتم اوصياء هستم و #خداوند بواسطه من بلا را از خانواده و شيعيانم بر طرف مى كند. 📙بحارالانوار ،ج53،ص181 ❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️ #در_ثواب_نشر_سهیم_باشید 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
⭕️قرآنی باش! 💢کسانی که قالی می بافند یک نگاه به نقشه دارند و یک نگاه به قالی و بر اساس آن قالی آویخته خود را می بافند. ما نیز باید چشم به نقشه داشته و بر اساس آن تار و پود زندگی خود را ببافیم. این است که قرآن کریم می فرماید: 🌹خُذِ الکِتابَ؛🌹 یعنی کتاب را بگیر، یعنی بی نقشه نباش. مریم/13 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 بدترین ها ☘️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔰 شَرُّ النّاسِ الظّانُّونَ وَ شَرُّ الظّانِّينَ المُتَجَسِّسونَ وَ شَرُّ الْمُتَجَسِّسينَ القَوّالونَ وَ شَرُّ القَوّالينَ الهَتّاكونَ 🔶بدترين مردم، بدگمانانند 🔸و بدترين بدگمانان تجسس كنندگانند 🔸و بدترين تجسس كنندگان بازگو كنندگانند، 🔸و بدترين بازگو كنندگان پرده درانند. 📚: مستدرك الوسائل، ج 9، ص 147 ‼️وَیلٌ لِکُلِ هُمَزَهٍ لُمَزَه‼️ ‼️وای بر هر عیب جوی طعنه زننده ‼️ همزه آیه 1 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💢امان از زخم زبان ✅ ایوب را نماد میدانیم. اما ایشان فقط یکجا از شیطان به خدا شکایت می کند: 💠به یاد آر بنده ما ایوب را آن زمان که پروردگار خود را ندا داد که شیطان مرا دچار عذاب وگرفتاری نموده 🔵 مبارکه صاد ۴۱ ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ صادق(ع) پاسخ این سوال را در روایتی داده اند: شیطان به گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او شاکر است. خداوند برای اینکه به همه عبودیت و اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی شاکر بود اما پس از آن به مقام صبر میرسد. نکته جالب اینجاست که ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، علمای بنی اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه عذاب کرده است؟ ✅ این زخم زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، شاکر بود و امتحان شد... و در اوج سختی و از دست دادن نعمت صابر بود و امتحان شد... 📚علل الشرایع ج ۱ ص ۷۶ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ یک ❤️ 💠 حمد 6 💠 💠 امروز: 🌹اهدِنا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ🌹 💠 : 🌹(خداوندا!) ما را به راه راست هدایت فرما🌹 💠 : ✅ در قرآن مجید دو نوع هدایت مطرح شده است: الف: هدایت تكوینى، نظیر هدایت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و یا هدایت و راهنمایى پرندگان در مهاجرتهاى زمستانى و تابستانى. آنجا كه قرآن مىفرماید: «ربّنا الّذى اعطى كلّ شىء خلقه ثم هدى»(1) بیانگر این نوع از هدایت است. ب: هدایت تشریعى كه همان فرستادن انبیاى الهى و كتب آسمانى براى هدایت بشر است. كلمه ى «صراط»(2) بیش از چهل مرتبه در آمده است. انتخاب راه و خط فكرى صحیح، نشانه ى شخصیت انسان است. ✅ راههاى غیر الهى متعدّدى در برابر انسان قرار دارد كه او باید یكى را انتخاب كند: 🔹راه خواسته ها و توقعات خود. 🔹راه انتظارات وهوسهاى مردم. 🔹راه وسوسه هاى شیطان. 🔹راه طاغوتها. 🔹راه نیاكان و پیشینیان. 🔹راه خدا و اولیاى خدا. ✅ ، راه و اولیاى او را انتخاب مىكند كه بر دیگر راهها امتیازاتى دارد: الف: راه الهى ثابت است، بر خلاف راههاى طاغوتها و هوسهاى مردم و هوسهاى شخصى كه هر روز تغییر مىكنند. ب: یك راه بیشتر نیست، در حالى كه راههاى دیگر متعدّد و پراكنده اند. ج: در پیمودن آن، انسان به مسیر و مقصد مطمئن است. د: در پیمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد. راه مستقیم، راه خداست. «انّ ربّى على صراطٍ مستقیم»(3) 🔹راه مستقیم، راه انبیاست. «انّك لَمِن المرسلین على صراطٍ مستقیم»(4) 🔹راه مستقیم، راه بندگى خداست. «و أنِ اعبدونى هذا صراط مستقیم»(5) 🔹راه مستقیم، توكّل وتكیه بر خداست. «مَن یعتصم باللّه فقد هُدىَ الى صراط مستقیم»(6) 🔹راه مستقیم، یكتاپرستى و تنها یارى خواستن از اوست.(7) 🔹راه مستقیم، كتاب خداوند است.(8) 🔹راه مستقیم، راه فطرت سالم است.(9) 🔹انسان، هم در انتخاب راه مستقیم و هم در تداوم آن باید از خدا كمك بگیرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نیروگاه مىگیرد. «اهدنا الصّراط المستقیم» در راه مستقیم بودن، تنها خواسته اى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مىكند، حتّى رسول اللَّه صلى الله علیه وآله و ائمّه اطهار علیهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقیم را مىخواهند. انسان باید همواره، در هر نوع از كارهاى خویش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشته ى تحصیلى وهمسر، راه مستقیم را از خداوند بخواهد. زیرا چه بسا در عقاید، صحیح فكر كند، ولى در عمل دچار لغزش شود و یا بالعكس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقیم از خدا، ضرورى است. راه مستقیم مراتب و مراحلى دارد. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولیاى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زیاد شدن نورِ هدایت، دعا كنند. «والّذین اهتدوا زادَهم هُدى»(10) 💠آرى، یك بعدى نیست كه تنها به جنبه اى توجّه كند و جوانب دیگر را فراموش كند، بلكه در هر كارى اعتدال ومیانه روى و راه مستقیم را سفارش مىكند. --------------------------- 1) طه، 50. 2) صراط» در قیامت نام پلى است بر روى دوزخ كه همه ى مردم باید از روى آن عبور كنند. 3) هود، 56. 4) یس، 3 - 4. 5) یس، 61. 6) آل عمران، 101. 7) بنا بر اینكه الف و لام در «الصراط» اشاره به همان راه یكتاپرستى در آیه قبل باشد. 8) بنابر روایتى در تفسیر مجمع البیان، ج1، ص 58. 9) بنابر روایتى از امام صادق علیه السلام در تفسیر صافى، ج1، ص 86. 10) كسى كه مىگوید «الحمدللَّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم...» مراحلى از هدایت را پشت سر گذارده است، بنابراین درخواست او، هدایت به مرحله بالاترى است. ----------------------------- 💠 : 🔸همه ى هستى، در مسیرى كه خداوند اراده كرده در حركتند. خدایا! ما را نیز در راهى كه خود دوست دارى قرار بده. «اهدنا الصراط المستقیم» 🔸درخواست هدایت به راه مستقیم، مهمترین خواسته ى یكتاپرستان است. «ایّاك نعبد... اهدنا الصراط المستقیم» 🔸براى دستیابى به راه مستقیم، باید دعا نمود. «اهدنا الصراط المستقیم» 🔸ابتدا ستایش، آنگاه استمداد و دعا. «الحمدللَّه... اهدنا» 🔸بهترین نمونه استعانت از ، درخواست راه مستقیم است. «ایّاك نستعین - اهدنا الصّراط المستقیم» 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️ 💠 #حق طلبی 💠 نامه #حضرت امیر(ع) به مالک اشتر 📚: #نهج_البلاغه ، نامه 53 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
⭕️شاداب باش! 💢یک گل، یک گیاه وقتی شاداب و با طراوت می ماند که لقمه های آن پاک باشد. یعنی هوا و آب پاک در اختیار آن قرار گیرد. ما آدم‌ها هم همینطور هستیــــم. وقتی شاداب و سرزنده و سرحـالیم که مــــــــواظب لــــقمه هایـــــمان باشیـــــم و لقمه‌هایمان پاک و طیب و طاهر باشد. ✅ این است کـــــه کـــــریم می فرمایـــــد: مردم لقمه های را مصــــرف نکنید؛ 🌹وَ لا تَاکُلُوااَموالَکُم بَینَکُم بِالباطِل🌹 بقره ،آیه 188 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
#حدیث_روز ☘️ #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 🔶كُن عَلى عُمُرِكَ أَشَحَّ مِنك عَلى دِرهَمِكَ وَ دينارِكَ 🔹 برای لحظه های عمرت بخیل تر باش تا برای پول و ثروتت. 📚:امالی طوسی، ص527 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠درد دل عاشقانه با معشوقِ واقعی💠 🔸گفتم: در دلم نیست؟ ▪️گفت: هرگز از رحمتم ناامید نباش🌸 (زمر آیه ۵۳) 🔸گفتم: احساس میکنم؟ ▪️گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم🌸 (قاف آیه ۱۶) 🔸گفتم: انگار مرا از یاد برده ای؟ ▪️گفت: مرا یاد کن تا به یادت باشم🌸 (بقره آیه ۱۵۲) 🔸گفتم: در دلم نیست؟ ▪️گفت: باید به فضل و رحمتم شادمان گردی🌸 (یونس آیه ۵۸) 🔸گفتم: تا کی باید کنم؟ ▪️گفت: همانا یاری من نزدیک است🌸 (بقره آیه ۲۱۴) 💠و هیچگاه از اش تخلف نمیکند (آل عمران 9) 🔹چه کسی از او راستگوتر🙂 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❇️ آخرین سفارشات خضر به حضرت موسی علیهما‌السلام 🔸کسی را به خاطر گناهی سرزنش مکن 🔸بدان که محبوب‌ترین کارها نزد خدای متعال سه چیز است: 1⃣میانه‌روی هنگام برخورداری از نعمت 2⃣بخشش هنگام قدرت 3⃣مدارا با بندگان خدا ◽️و هیچ کس در دنیا با دیگری مدارا نمی‌کند مگر اینکه خدای عزوجل در قیامت با او مدارا می کند ◽️و اوج حکمت ترس از خداوند تبارک و تعالی است. ✅ سجاد علیه السلام 📚: خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۱۱ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ راه و رسم زندگی 🍃 اکرم. صلی الله علیه و آله فرمودند: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْكُ الْأَصْغَرُ يَا رَسُولَ الله قَالَ «هُوَ الرِّيَاءُ». بیشترین ترس من برای شما از شرکِ کوچک است، گفتند: یا رسول الله! شرک کوچک چیست؟ فرمود: «ریا» 📚: بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۳۰۳ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🌹... فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ🌹 (زمر/٢) 👈 عبادت زمانی ارزش دارد و مقبول است که خالصانه برای خدا باشد. 🔰 اگر حتی در کنار نیت الهی، دیگری را هم دخیل کردی و برای خوشامد و تأیید و تشویق دیگران، کار کردی عبادتت را آلوده به شرک کرده ای. 🔺 ریا بوی شرک میدهد چون شریک کردن دیگری در نیت عبادتی است که باید خالصانه برای خداوند به جا می آوردی. ⏪ حفظ و قرائت قرآن کریم هم از برترین عبادات است. مراقب باش نیتت آلوده به ریا نشود که همه این تلاش ها و زحمات بی ثمر می شود! 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 ویژگی های #مؤمنین 1 ☝️☝️☝️ 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
❤️ یک ❤️ 💠 حمد آیه 7 💠 💠 امروز: 🌹صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ🌹 💠 : 🌹(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!🌹 💠 : ✅ این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مى‏كند كه مورد نعمت الهى واقع شده ‏اند وعبارتند از: ، صدّیقین، وصالحین. توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن وتلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كج روى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى‏دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضب‏ شدگان و گمراهان قرار ندهد. زیرا بنى‏اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند. 🔹قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مى‏نماید: كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته وثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان. 🔹مراد از نعمت در «انعمتَ علیهم»، نعمتِ هدایت است. زیرا در آیه‏ ى قبل، سخن از هدایت بود. علاوه بر آنكه نعمت‏هاى مادى را كفّار ومنحرفین ودیگران نیز دارند. هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود. 🔹مغضوبین در قرآن‏ در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت ‏هایى همچون قوم عاد، ثمود و بنى‏اسرائیل، به عنوان غضب ‏شدگان معرّفى شده‏ اند. 🔹ضالّین در قرآن‏ «ضلالت» كه حدود دویست مرتبه این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحیّر بكار مى‏رود، «و وَجدَك ضالاً»(3) وگاهى به معناى ضایع شدن است، «اضلّ اعمالهم»(4) ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبیرات گوناگونى نظیر: «ضلال مبین»، «ضلال بعید»، «ضلال كبیر» به چشم مى‏خورد. 🔹در گروه هایی به عنوان گمراه معرّفى شده ‏اند، از جمله: كسانى كه ایمان خود را به كفر تبدیل كردند،(5) مشركان،(6) كفار،(7) عصیان‏گران،(8) مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند،(9) 🔹در قرآن نام برخى به عنوان گمراه كننده آمده است، از قبیل: ابلیس، فرعون، سامرى، دوست بد، رؤسا ونیاكان منحرف. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: 1. هوسها،(10) 2. بت‏ها،(11) 3. گناهان(12) ،4. پذیرش ولایت باطل،(13) 5. جهل و نادانى.(14) 🔹در آیات متعدّدى از قرآن ویژگى‏هاى گمراهان و غضب شدگان و مصادیق آنها بیان شده است كه براى نمونه به موارد ذیل اشاره مى‏شود: * منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، 116 و فتح، 6. * كافران به آیات الهى و قاتلان انبیاء الهى. بقره، 61. * اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كرده‏اند. آل‏عمران، 110 - 112. * فراریان از جهاد. انفال، 16. * پذیرندگان و جایگزین كنندگان كفر با ایمان. بقره، 108 و نحل، 106. * پذیرندگان ولایت دشمنان خدا و دوستداران رابطه‏ى با دشمنان خدا. ممتحنه، 1. ----------------------------- 3) ضحى، 7. 4) محمّد، 1. 5) من یَتبدّل الكفر بالایمان فقد ضلّ سواء السبیل» بقره، 108. 6) و من یشرك باللَّه فقد ضل ضلالا بعیدا» نساء، 116. 7) و من یكفر باللَّه... فقد ضلّ» نساء، 136. 8) و من یعص اللَّه و رسوله فقد ضل» احزاب، 36. 9) لا تتخذوا عدوى و عدوكم اولیاء... و من یفعله منكم فقد ضل سواء السبیل» ممتحنه، 1. 10) اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللَّه» جاثیه، 23. 11) جعلوا لِلّه انداداً لِیضلّوا عن سبیله» ابراهیم، 30. 12) وما یضلّ به الا الفاسقین» بقره، 26. 13) انّه من تولاّه فانّه یضلّه» حج، 4. 14) و ان كنتم من قبله لمن الضّالّین» بقره، 198. 💠 : 🔸انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه ‏هاى زیباى انسانیّت ‏اند. «صراط الّذین انعمت علیهم» 🔸آنچه از به انسان مى‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خودمان به وجود مى‏آوریم.(15) «انعمت، المغضوب علیهم» 🔸ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذیرش حكومت آنان، مقاوم و پایدار مى‏كند. «غیر المغضوب علیهم ولا الضّالّین»(16) ---------------- 15) درباره نعمت، «أنعَمتَ» بكار رفته، ولى در مورد عذاب، نفرمود: «غَضبتَ» تو غضب كردى. 16) سفارش كرده است: «لا تَتولّوا قوماً غَضِب اللّه علیهم» هرگز سرپرستى گروه غضب شدگان الهى را نپذیرید. ممتحنه، 13 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
💠 در کریم و ، حکمت 353 ☝️☝️☝️ 💠 ✅ «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ • الَّذی جَمَعَ مالاً وَعَدَدَّه؛ 🔸 وای بر هر عیب‌جوی مسخره‌کننده‌ای. همان کسی که مال فراوانی جمع‌آوری و شماره‌کرده آنکه مشروع و نامشروع را حساب کند.» همزه 1 و 2 ✅ «الَّذینَ یَلْمِزونَ المُطَّوِّعینَ مِنَ المؤمنینَ فی الصَّدَقاتِ وَ الّذینَ لا یَجِدونَ اِلّا جُهْدَهُم فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللهُ مِنْهُم وَ لَهُم عَذابٌ اَلیمٌ؛ 🔸 آنهایی که از مؤمنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیب‌جویی می‌کنند و کسانی را که برای انفاق در راه خدا جز به مقدار ناچیز توانایی خود دسترسی ندارند، مسخره می‌نمایند، خدا آنها را مسخره می‌کند و کیفر استهزاء کنندگان را به آنها می‌دهد و برای آنها عذاب دردناکی است.» توبه 79 ✅ «یا أیّها الّذینَ امَنوا اجْتَنِبوا کَثیراً مَنَ الظَنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِ اِثْمٌ وَلا تَجَسّسَوا وَلا یَغتَبْ بَعْضُکُمْ بَعضاً؛ 🔸 ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند.» حجرات 12 🆔👉 eitaa.com/qoranbook