eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲-۱ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان طسم {1} طا ، سین ، میم. {1} تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {2} این است آیات کتاب روشنگر. {2} ♻️عصاره فراز آیات ۲-۱ : آیات قرآن، روشنگر و آشکار کننده هدایت از گمراهی است. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سه مبناي مهم معرفتي در ارتباط ⭕️" در روند تغییر فكري و سياسي من ، رسیدن استدلالی به سه مبنای معرفتی، نقشی بسیار مهم داشت: ↩️▫️۱. اعتقاد به . به این معنا که رای اکثریت، عقلا و شرعا در تعیین نوع حکومت و تمامی روندهای حکمرانی، نقش اصلی و فصل الخطاب را دارد حتی اگر در راس حکومت پیامبر یا امام معصوم باشد. ↩️▫️۲. قاعده بسیار مهم قرانی بر جامعه که از لوازم آن حرمت تحمیل حکومت دینی و سبک زندگی دینی است. ▫️↩️۳. دیدگاه . با این بیان که بدون حضور واجد قدرت حجت معصوم الهی ع در میان مردم، امر هدایت جامعه تمام نشده و ما با اتکای به قران و سنت و عقل، با مواجه هستیم. این دیدگاه نتایج مهمی دارد که از جمله آنها بسته شدن تقریبا نزدیک به صد در صد باب اشخاص و صاحبان عقاید و پیروان مذاهب در عصر غیبت است، هر چند باب نقد اندیشه ها و عقاید و مذاهب و نقض و ابرام آنها برای هر کسی باز است." ✍حجت الاسلام مهدی نصیری ، مدير مسئول سابق روزنامه كيهان، برگرفته از يادداشت ! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 يَا مَنْ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ای آنکه توکل‌کنندگان بر او توکل کنند. 🌷 دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 10 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، يك عمومی است! 💠سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا فَاسْتَغْفِرْ لَنا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللَّـهِ شَيْئاً إِنْ أَرادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً (۱۱/فتح) 🌱‏به زودی باديه‌نشينان بازمانده از جنگ و جهادگريزان، (برای توجيه خلاف خود) به تو خواهند گفت: اموال و خانواده‌هايمان ما را مشغول و سرگرم ساخت (و نتوانستيم تو را همراهی كنيم). پس برای ما (از خداوند) طلب آمرزش كن. آنان به زبان چيزی می‌گويند كه در دل‌هايشان نيست. (به آنان) بگو: اگر خداوند برای شما زيانی اراده كند، يا برای شما سودی بخواهد، كيست كه در برابر خداوند از شما دفاع كند، بلكه خداوند به آنچه انجام می‌دهيد، آگاه است. 🔹‏هر قدر گناه سنگين باشد به سنگينی توجيه گناه نيست، چرا كه گنهكار معترف به گناه غالبا به سراغ توبه می‌رود، اما مصيبت زمانی شروع می‌شود كه پای توجيه‌گريها در ميان آيد كه نه تنها راه توبه را به روی انسان می‌بندد، بلكه او را در گناه راسختر و جری‌تر می‌سازد. 🔹‏اين توجيه‌گری گاه برای حفظ آبرو و جلوگيری از رسوايی در برابر مردم است، اما از آن بدتر زمانی است كه برای فريب و جدان صورت گيرد. ‏اين توجيه‌گری مطلب تازه‌ای نيست، و نمونه‌های مختلف آن را در تمام طول تاريخ بشر می‌توان يافت، كه چگونه جنايتكاران بزرگ تاريخ برای فريب خود يا ديگران دست به توجيهات مضحكی می‌زدند كه هر انسانی را غرق تعجب می‌كند. 🔹‏قرآن مجيد كه درس بزرگ تربيت و انسان‌سازی است در اين باره بحثهای فراوانی دارد كه نمونه‌ای از آن را در آيات فوق خوانديم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و خداوند، از روی و مهربانی و است، نه از روی و چشمداشت 💠‏وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (۱۴/فتح) 🌱‏حكومت آسمان‌ها و زمين برای خداوند است، هر كه را بخواهد (و شايسته بداند) می‌بخشد و هر كه را بخواهد (و سزاوار بداند) عذاب می‌كند و خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹‏در مواردی كه قرآن می‌فرمايد: «خداوند هر كس را بخواهد می‌بخشد و هر كس را بخواهد عذاب می‌كند»، با توجّه به اين‌كه خداوند هم عادل است و هم حكيم، مراد آن است كه در موارد لطف و بخشش، انسان خود را لايق دريافت بخشش الهی كرده و در موارد قهر و عذاب، انسان خود را از قابليّت انداخته است. 🔹بخشش حق كسی است كه قدرت مطلقه دارد. لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ‌ ... يَغْفِرُ 🔹لطف خداوند بر قهرش غلبه دارد. «يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ»، ( «يَغْفِرُ» قبل از «يُعَذِّبُ» آمده است) ‏🔹خوف و رجا و بيم و اميد در كنار هم لازم است. يَغْفِرُ ... يُعَذِّبُ‌ ‏🔹راه توبه، برای همه باز است. «كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» ‏🔹خداوند علاوه بر بخشش گذشته، با رحمت خود، آينده انسان را نيز تأمين می‌كند. يَغْفِرُ ... غَفُوراً رَحِيماً 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶-۳ نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {3} [ بخشی ] از گزارش [ حال ] موسی و فرعون را برای [ آگاهی ] مردمی که ایمان می آورند ، به درستی بر تو می خوانیم: {3} إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ {4} فرعون در سرزمین [ مصر ] سر برافراشت ، و مردمِ آن را طبقه طبقه ساخت طبقه ای از آنان را زبون می داشت (به ضعف کشانید): پسرانشان را سر می برید ، و زنانشان را [ برای بهره کشی ] زنده بر جای می گذاشت ، که وی از فسادکاران بود. {4} وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ {5} و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین به ضعف کشانده شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [ مردم ] گردانیم، و ایشان را وارث [ زمین ] کنیم .{5} وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ {6} و در زمین قدرتشان دهیم و [ از طرفی ] به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را که از جانب آنان بیمناک بودند ، بنمایانیم. {6} ♻️عصاره فراز آیات ۶-۳ : بیان اخباری حق از موسی و فرعون در قرآن برای بشارت اهل ایمان: عطای عزت و فرمانروایی به بنی اسراییل و نابودی فرعون مفسد و سپاهش که انها را باستضعاف می کشید. نکات : -اولین کاربرد فعل استضعف در قران در سوره قصص،۲ بار -پیش از این در سوره کهف یاجوج و ماجوج بعنوان مفسد معرفی شدند. در سوره قصص هم فرعون و قارون ۲ بار کلمه مفسد و ۲ بار کلمه فساد استفاده شده است در سوره. -فعل نمکن سه بار در قران بکار رفته که ۲ بار ان در سوره قصص است. در سوره قبل(یوسف) هم فعل مکنا ۲ بار برای یوسف استفاده شده بود. -سوره قصص اولین سوره ایست که اسم هامان نیز کنار فرعون می اید . در سوره های غافر و عنکبوت هم اسم هامان امده است. نکته جالب انکه در سوره قصص هر دو بار به همراه جنود امده است. فرعون و هامان و جنودهما https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔻تاملي در گفتار امام رضا ع: ، مانند در گله گوسفند هستند. ↩️"در اندیشه سیاسی صدرالمتالهین شیرازی معروف به ملاصدرا، سیاستمدارانِ منافق با لباس فقه و شریعت وارد میدان سیاست می شوند و اخلاق را نابود می کنند! وی در کتاب "رساله سه اصل" به این مهم تصریح نموده و با اشاره به کسانی که شریعت و احکام الله را سلیقه ای مطرح می کنند تا قدرت و ریاست شان را دوام بخشند، سخت می تازد و می گوید: ⭕ "اهل نفاق خود را در لباس و صلاح، نمایان می کنند." مقصد و مقصود ملاصدرا روشن است در اینکه اهل نفاق برای نهادینه کردن قدرت و ثروت از یک سو؛ از "اصطلاحات فقهی" بهره می گیرند تا امیال خود را به فروع فقهی و قوانین حقوقی تحمیل کنند! واز سوی دیگر در حوزه رفتار سیاسی؛ خود را "اهل صلاح" معرفی می کنند! جدا جایی نمی توان نفاق را با همه معنا و مفهوم اش به این کاملی پیدا کرد! 🔻ملاصدرا شاگرد مکتب ائمه اطهار(ع)است که آنان سیاست و ریاستی که فاقد اخلاق باشد را مانندِ "بودن دو گرگ درنده در ميان گله گوسفندی است که چوپان ندارد"، معرفی فرموده اند.( ر.ک:اصول كافی، ج۲ص۲۹۷) 🌱در واقع رضا(ع) در حدیث بالا از چنین سیاست ورزی شومی به دو در یک گله نام برد، تا اشارت به معنائی دقیق داشته باشد و آن این که وقتی دو گرگ به گله حمله می کند، راه فرار گوسفندان از خطر را می بندند و در نتیجه چیزی را سالم نمی گذارند. این چنین است که ملاصدرا؛ اهل بیت(ع) را چهره هایی مبارز در مصاف با ریا و نفاق معرفی می کند و می نویسد؛"اهل بیت عصمت و طهارت(ع)؛ گرچه مورد مکر ارباب رزق و ریا قرار گرفتند، اما چون مفتونِ اهل ریا و حیله و متشبّهان به اهل علم و تقوا نشدند، ذره ای از قدر و منزلت شان کم نگشت و در دنیا و آخرت مُعزز و مکرّم بودند و دشمنان دین را در دین و دنیا رسوا کردند." 👈نقطه مقابل این تفکر انسانی و اسلامی، تفکر ماکیاول است که می گوید: "شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد می باید شیوه های ناپرهیزگاری را بیاموزد و هر جا که نیاز باشد به کار بندد.. اخلاق در این عرصه چیزی جزء شیادی نیست." (ماکیاولی،۱۱۷) بله، از کسی که تابع محض جان لاک است که صریحا سیاست را بیگانه از اخلاق می داند چنین عبارت دردآوری بعید نیست! اینجاست باید سخن گاندی را تداعی کرد که گفت: 👈"سیاست بدون نابودی است". 🔻🔻در سیاست بدون اخلاق، شرافت می رود و بجای او، همه چیز های دیگری می نشیند، مانند؛ ، استبداد، ، ، حق کشی، نفاق، چاپلوسی، خشونت، قضاوت ناحق، قانون های فردگرا، و .. خلاصه؛ سیاست بدون اخلاق، جهنمی مملو از آتش های نابود کننده انسانیت، رشد، تعالی و پیشرفت و هر چیزی که نمادی از خوبی باشد، خواهد بود." ✍️ حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
✅✅✅💐💐💐 بخشی از دعای وارده در روز را با هم مرور کنیم یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَكْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا كَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِكَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِكَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِكَ وَ لا تُنْسِنِی كَرِیمَ ذِكْرِكَ بِوُلاةِ أَمْرِكَ وَ حَفَظَةِ سِرِّكَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیَاءَكَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْكُرْنِی عَلَى طُولِ الْبِلَى إِذَا حَلَلْتُ بَیْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى وَ نَسِیَنِیَ النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَى وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ اى بهترین خوانده شده و کریم ترین امید شده، اى کفایت کننده، اى وفادار، اى آن که لطفش پنهانى است، به لطفت به من لطف کن ، و به عفوت خوشبختم نما، و به یارى ات تأییدم فرما، و از ذکر کریمانه ات فراموشم مکن به حق متولیان امرت و نگهبانان رازت و از گرفتاری هاى روزگار تا روز قیامت و برانگیخته شدن خفظم کن هنگام بیرون آمدن جانم، و فرو رفتن در قبرم، و تمام شدن کارم، و سپرى شدن عمرم، اولیایت را به بالینم حاضر کن، خدایا یادم کن، بر طول پوسیدگى، زمانى که در میان توده هاى خاک فرود آیم، و فراموش کنندگان از مردم فراموشم کنند، و در خانه اقامت فرودم آر، و در منزل کرامت جایم بده وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیَائِكَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِكَ وَ اصْطِفَائِكَ وَ بَارِكْ لِی فِی لِقَائِكَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَباً رَوِیّاً سَائِغاً هَنِیئاً لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیْرَ زَادٍ وَ أَوْفَى مِیعَادٍ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ   و از دوستان اولیایت، و برگزیدگان و خاصان درگاهت قرارم بده، و دیدارت را بر من مبارک گردان، و پیش از فرا رسیدن پایان عمرم حسن عمل روزی ام فرما، درحالى که پاک از لغزشها و گفتار بى‌پایه و منطق تباه باشم. خدایا مرا به حوض پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) وارد کن، و از آن به من بنوشان، نوشاندنى سیراب کننده، روان و گوارا، که پس از آن هرگز تشنه نشوم، و از ورود به آن طرد نگردم، و از آن منع نشوم، و آن را قرار ده برایم بهترین توشه، و کاملترین وعده گا، روزى که گواهان بپا مى‌خیزند کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️افراد ، از محروم نمی‌شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، باشند 💠‏لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَلِيماً (۱۷/فتح) 🌱‏بر نابينا گناهی نيست و بر لنگ گناهی نيست و بر بيمار گناهی نيست، (كه به جهاد نروند) و هر كس خدا و رسولش را پيروی كند، (خداوند) او را در باغ‌هايی (بهشتی) كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است، داخل می‌كند و هر كس سرپيچی كند، او را به عذابی دردناك، عذاب خواهد كرد. 🔹‏معيار معافيت و مرز عذر در ترك جبهه، نابينايی و ناتوانی در راه رفتن و بيماری و ناسلامتی است، نه كوتاه بودن قد و امثال آن. ‏گرچه برای گروهی، جبهه رفتن واجب نيست، امّا خيرخواهی برای رزمندگان لازم است، چنانكه خداوند در سوره توبه آيه ۹۱ می‌فرمايد: لَيْسَ عَلَی الضُّعَفاءِ وَ لا عَلَی الْمَرْضی‌ ... حَرَجٌ إِذا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ‌ 🔹قانون‌گذار بايد به تمام جوانب قانون توجّه كند و برای موارد خاص (مانند افراد نابينا و عليل و بيمار) قانون ويژه وضع كند. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ‌ ... 🔹معلولين، احساس حقارت نكنند، هيچ گناه و تقصيری بر آنان نيست. (كلمه‌ «حَرَجٌ» به اصطلاح ادبی، نكره در سياق نفی است كه از آن معنای عام استفاده می‌شود.) لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ‌ 🔹تكاليف الهی، به مقدار قدرت و توان است. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... حَرَجٌ‌ 🔹افراد معذور، از بهشت محروم نمی‌شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، مطيع باشند. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... مَنْ يُطِعِ اللَّهَ‌ ... 🔹پيامبر معصوم است، زيرا اطاعت او قرين اطاعت خداست. «مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» 🔹ملاك اصلی ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهی كارساز است. مَنْ يُطِعِ‌ ... يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تفاوت با 💠لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً 🌱به‌راستی که خداوند از مؤمنان راضی شد، آنگاه که زیر آن درخت با تو بیعت کردند (که در صورت جنگ، تا پای جان می‌ایستند). پس (خدا) از آنچه در دل داشتند، آگاه شد و به همین سبب، آرامش را به (دل‌های) آنان فرود آورد و پیروزی نزدیکی را (در خیبر) به‌عنوان پاداشِ (پایمردی‌شان) به آنان عطا کرد؛ فتح - ۱۸ 🔹بعضی بيعت را شبيه" انتخابات" يا نوعی از آن می‌دانند، در حالی كه‌ مساله انتخابات درست عكس آن است، يعنی ماهيت آن يك نوع ايجاد مسئوليت و وظيفه، و پست و مقام برای انتخاب شونده، و يا به تعبير ديگر نوعی توكيل در انجام كاری است، هر چند اين انتخاب وظائفی هم برای انتخاب كننده به دنبال دارد (مانند همه وكالتها) در حالی كه بيعت چنين نيست. 🔹‏و به تعبير ديگر: انتخابات اعطای مقام است، و همانگونه كه گفتيم شبيه توكيل می‌باشد، در حالی كه بيعت" تعهد اطاعت" است. ‏گرچه ممكن است اين دو در بعضی از آثار با هم شباهت پيدا كنند، ولی اين شباهت هرگز به معنی وحدت مفهوم و ماهيت آنها نيست، لذا در مورد بيعت، بيعت كننده قادر بر فسخ نمی‌باشد در حالی كه در مورد انتخابات در بسياری از موارد انتخاب كنندگان حق فسخ دارند كه دسته جمعی شخص انتخاب شونده را از مقامش عزل كنند (دقت كنيد). 🔹" بيعت" مربوط به مسائل اجرايی است، و ارتباطی با احكام ندارد يعنی، بيعت با يك نفر هرگز حق" تشريع و قانونگذاری" را به او نمی‌دهد، بلكه قوانين را بايد از كتاب و سنت گرفت و سپس آن را به اجراء در آورد، و كسی در اين گفتگو ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا