eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
🔹خداوند یکتا وبی همتا 🔸آیه 1سوره اخلاص 🔹- او یکتا و بی‌همتاست: نخستین آیه از این سوره در پاسخ سؤالات مکرری که از ناحیه اقوام یا افراد مختلف در زمینه اوصاف پروردگار شده بود، می‌فرماید: «بگو: خداوند یکتا و یگانه است» (قل هو الله احد). ذات منفردی است که نظیر و شبیهی برای او نیست. آغاز جمله با ضمیر «هو»- که ضمیر مفرد غائب است و از مفهوم مبهمی حکایت می‌کند- در واقع رمز و اشاره‌ای به این واقعیت است که ذات مقدس او در نهایت خفاء است، و از دسترس افکار محدود انسانها بیرون، هر چند آثار او آن چنان جهان را پر کرده که از همه چیز ظاهرتر و آشکارتر است، چنانکه در آیه 53 سوره فصلت می‌خوانیم: «به زودی نشانه‌های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‌دهیم تا برایشان آشکار گردد که او حق است». 🔹سپس از این حقیقت ناشناخته پرده بر می‌دارد و می‌گوید: «او خداوند یگانه و یکتاست». در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السّلام می‌خوانیم که فرمود: «در شب جنگ بدر «خضر» را در خواب دیدم، از او خواستم چیزی به من یاد دهد که به کمک آن بر دشمنان پیروز شوم گفت: بگو: یا هو، یا من لا هو الّا هو هنگامی که صبح شد جریان را خدمت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله عرض کردم. فرمود: «ای علی علیه السّلام اسم اعظم به تو تعلیم شده، سپس این جمله ورد زبان من در جنگ بدر بود». 🔸«عمار یاسر» هنگامی که شنید حضرت علی علیه السّلام این ذکر را روز صفین به هنگام پیکار می‌خواند، عرض کرد: این کنایات چیست؟ فرمود: «اسم اعظم خدا و ستون توحید است»! 🔹«اللّه» اسم خاص برای خداوند است که در همین یک کلمه به تمام صفات جلال و جمال او اشاره شده و این نام جز بر خدا اطلاق نمی‌شود، در حالی که نامهای دیگر خداوند معمولا اشاره به یکی از صفات جمال و جلال او است مانند عالم و خالق و رازق و غالبا به غیر او نیز اطلاق می‌شود. 👈این نام مقدس قریب «هزار بار» در قرآن مجید تکرار شده، و هیچ اسمی از اسماء مقدس او این اندازه در قرآن نیامده است، نامی است که قلب را روشن می‌کند، به انسان نیرو و آرامش می‌بخشد، و او را در جهانی از نور و صفا مستغرق می‌سازد. 🔸«احد» یعنی و است و یگانه و یکتاست نه به معنی واحد عددی، یا نوعی و جنسی، بلکه به معنی وحدت ذاتی، و به عبارت روشنتر وحدانیت او به معنی عدم وجود مثل و مانند و شبیه و نظیر برای او است. 👈دلیل این سخن نیز روشن است: او ذاتی است بی‌نهایت از هر جهت، و مسلم است که دو ذات بی‌نهایت از هر جهت غیر قابل تصور است، چون اگر دو ذات شد هر دو محدود می‌شود، این کمالات آن را ندارد، و آن کمالات این را- دقت کنید." 📚تفسیر نمونه  ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🌱🌱پناه بردن به خداوند بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِيم‌ِ 🔹قُل‌ أَعُوذُ بِرَب‌ِّ الفَلَق‌ِ «1» 👈خطاب‌ ‌اگر‌ چه‌ ‌به‌ پيغمبر ‌است‌ ولي‌ تكليف‌ متوجه‌ بجميع‌ مكلفين‌ ‌است‌، و اعاذه‌ پناه‌ بردن‌ ‌است‌ بكسي‌ ‌از‌ ترس‌ شرّ ‌هر‌ ذي‌ شرّي‌ انسان‌ ‌باشد‌ ‌ يا ‌ شيطان‌ ‌ يا ‌ حيوانات‌ موذيه‌ ‌ يا ‌ خطرات‌ و بليات‌ و مصائب‌ پناه‌ ببرد بخداي‌ متعال‌ خداوند ‌او‌ ‌را‌ پناه‌ ميدهد و ‌از‌ شرور ‌او‌ ‌را‌ مصون‌ و محفوظ ميگرداند. و پناه‌ بردن‌ بمجرد قول‌ نيست‌ ‌که‌ بگويد: اعوذ باللّه‌ بايد رو بخدا رفت‌ و توجه‌ باو نمود مثل‌ اينكه‌ ‌اگر‌ كسي‌ سگ‌ درنده‌ باو حمله‌ كرد بگويد: ‌من‌ پناه‌ بردم‌ بقلعه‌ ‌ يا ‌ خانه كدخدا و نرود ‌از‌ شرّ ‌آن‌ سگ‌ محفوظ نميماند بايد داخل‌ قلعه‌ ‌ يا ‌ خانه‌ بشود ‌تا‌ محفوظ بماند. و فلق‌ ‌در‌ لغت‌ عرب‌ بمعني‌ شكاف‌ وسيع‌ ‌است‌ مي‌گويي‌: فلق‌ رأسه‌ بالسيف‌ شكاف‌ برداشت‌ ‌به‌ شمشير شكاف‌ وسيعي‌، و اطلاق‌ ‌بر‌ سفيده‌ صبح‌ ‌هم‌ ميشود ‌که‌ جدايي‌ مياندازد ‌بين‌ ظلمت‌ شب‌ و روشنايي‌ روز. و ‌از‌ ‌علي‌ ‌بن‌ ابراهيم‌ ‌است‌ ‌که‌: فلق‌ جبي‌ ‌است‌ ‌در‌ جهنم‌ يتعوذ اهل‌ النار ‌من‌ شدة حره‌ ‌از‌ ‌خدا‌ سؤال‌ كرد اجازه‌ بفرمايد يك‌ نفس‌ بكشد اجازه‌ داد يك‌ نفس‌ كشيد جهنم‌ مملو ‌از‌ آتش‌ شد و ‌در‌ ‌اينکه‌ جب‌ صندوقي‌ ‌است‌ ‌که‌ تابوت‌ ‌باشد‌ و ‌در‌ ‌آن‌ شش‌ نفر ‌از‌ اولين‌ و شش‌ نفر ‌از‌ آخرين‌ هستند شش‌ نفر اولين‌ پسر آدم‌ ‌که‌ برادرش‌ ‌را‌ كشت‌ و نمرود ‌که‌ ابراهيم‌ ‌را‌ ‌در‌ آتش‌ انداخت‌ و فرعون‌ و سامري‌ ‌که‌ عجل‌ درست‌ كرد و آنكه‌ يهود ‌را‌ يهودي‌ كرد و آنكه‌ نصاري‌ ‌را‌ نصراني‌ كند و شش‌ نفر آخرين‌ اولي‌ و دومي‌ و سومي‌ و معاويه‌ و پسر مرادي‌ قاتل‌ امير المؤمنين‌ و صاحب‌ خوارج‌ و قريب‌ بهمين‌ مفاد ‌از‌ امير المؤمنين‌ و ‌از‌ حضرت‌ صادق‌ عليهما ‌السلام‌ روايت‌ ‌شده‌ ‌با‌ اختلاف‌ جزئي‌ ‌در‌ خصوصيات‌ و مصاديق‌ 📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)  ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🌱دعای ختم قرآن کریم 🌱 اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🌱🤲🌱 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐بلطف خدا از سالروز فرخنده پيامبر اكرم ص در آبان ماه سال 98 هر روز صبح ارسال روزانه قرائت يك صفحه از قران كريم را در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود 4 سال، دو بار موفق به ختم قران شديم. انشالله خداوند ما را در فهم و عمل به قران توفیق بیشتر عطا نماید.🙏 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص علت عدم بازگشت حضرت موسی(علیه السلام) به قصر فرعون چون حضرت موسی(علیه السلام) کسی را کُشت و این هم وابسته به قبطی‌ها بود و مرز قبطی‌ها از بنی‌اسرائیل جدا بود این خبر قطعاً به کاخ فرعون رسید وجود مبارک موسای کلیم دیگر برنگشت به قصر فرعون همان طور در شهر ماند ﴿فَأَصْبَحَ فِی الْمَدِینَةِ خَائِفاً یَتَرَقَّبُ﴾ بالأخره از مظلوم حمایت کرد قتلی هم اتفاق افتاده و گزارش هم به قصر فرعون رسیده و بعد معلوم شد که وجود مبارک موسای کلیم از بنی‌اسرائیل است و آن وقت فرعون هم احساس خطر کرد دیگر وجود مبارک موسای کلیم برنگشت ﴿فَأَصْبَحَ﴾ وجود مبارک موسای کلیم ـ همه ضمیرها به حضرت موسی برمی‌گردد ـ ﴿فِی الْمَدِینَةِ خَائِفاً یَتَرَقَّبُ﴾. غيرمنتظره بودن نيل به مقام رسالت، برای پيامبر اكرم در جريان قرآن كه فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ﴾ اين را بازتر ذكر فرمود, فرمود: ﴿وَمَا كُنْتَ تَرْجُوا أَن يُلْقَي إِلَيْكَ الْكِتَابُ﴾ شما هيچ فكر نمي‌كردي كه پيامبر بشوي خب اين رحمت الهي بود اين عنايت الهي بود الآن هم به حسب ظاهر هيچ فكر نمي‌كنيد كه شما بر اين صناديد قريش پيروز بشويد همه اينها از بين بروند و آنها كه ماندند تسليم بشوند يا مُسلِم بشوند يا مُستسلِم مكه با همه عظمت در اختيار شما قرار بگيرد هيچ فكر نمي‌كنيد. بنابراين ﴿وَمَا كُنْتَ تَرْجُوا أَن يُلْقَي إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾ درست است كه اين شبيه آن آيات فراواني است كه در همين سورهٴ مباركهٴ «قصص» گذشت كه خداي سبحان به وجود مبارك پيامبر مي‌فرمايد تو در آن صحنه نبودي ﴿وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِيِّ﴾,[۶] ﴿وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الطُّورِ﴾,[۷] ﴿وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ﴾[۸] که در سورهٴ «آل‌عمران» درباره حضرت مريم آمده فرمود تو در فلان صحنه نبودي ولي قصّه همين است اما اينجا كه مي‌فرمايد: ﴿وَمَا كُنْتَ تَرْجُوا أَن يُلْقَي إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾ تنها ناظر به اِخبار به غيب نيست ناظر به اين هم است كه شما هيچ فكر نمي‌كرديد به مقام نبوّت برسيد و الآن هم هيچ فكر نمي‌كرديد به مقام حكومت برسيد كه حاكم الهي و حاكم ديني بشويد و مقتدراً به مكه برگرديد ولي اين توفيق نصيب شما هست. تفسیر تسنیم آيت الله جوادی آملی https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث صحيح است؟ 🛑قسمت دوازدهم: بهتان زدن نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، است و ما حق نداریم. 🔻"یکی از مسائل بسیار بااهمیت در اسلام، اخلاق است؛ اخلاق یک امر فرعی نیست بلکه یک امر اصلی است، عده ای از آقایان بر این شدند که بگویند بین و این تلازم نیست، گاهی ممکن است دین بر خلاف اخلاق دربیاید و دین بر اخلاق حاکم است، در صورتی که این معنا درست نیست، «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یعنی دین آمده مکارم اخلاق را تکمیل کند، اساس این است. 👈 اخلاق مستند اصلی آن، است، عقل یک احکام ذاتی دارد، حسن عدالت و قبح ظلم اینها عقلی است، یعنی شرع هم نبود عقل که حجت باطنی هست این معنا را داشت و تمامی تعالیم ادیان آسمانی نیز بر اساس این محور است؛ هیچ وقت یک حکم شرعی امکان ندارد خلاف باشد بنابراین آموزه های دین هیچ وقت با اخلاق تنافی پیدا نمی‌کند. ❌بعضی از آقایان با اشاره به کلمه « » در حدیث شریف کافی، استدلال کرده اند که اگر اهل بدعت را دیدید، بهتان به آنها بزنید، یعنی برای اینکه آنها را از چشم مردم بیندازید چیزهایی هم که در مورد آنها نیست به آنها نسبت بدهید! اما این به نظر ما درست نیست، معنای «باهتوهم»، بهتان زدن نیست بلکه از بهت و حیرت است یعنی به گونه ای برخورد کنید که مبهوت بمانند، 👈👈 بهتان زدن یک امر غیر اخلاقی است و وقتی غیر اخلاقی شد، نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، خلاف اخلاق است و لذا ما حق بهتان زدن نداریم. ♦️اگر «باهتوهم» را به معنای بهتان بگیریم، مخالف با همه روایات دیگر و اصول اصلی ما است و این معنا تمام نیست، ولی بعضی هم به معنای بهتان گرفته‌اند و نه تنها به اهل بدعت که آن را به دیگر موضوعات نیز تسرّی داده و اینگونه نتیجه گیری کرده اند که هر کس با من مخالف هست، ما جواز بهتان به او را داریم آن هم قربة الی الله!⁉️ 🔻 در اسلام امر معتبر و محترمی است، 👈اصل ، یک اصل اولی است و ما به عنوان های_علمیه و باید از این اصل دفاع کنیم." 🎙ایت الله علوی بروجردی، در اغاز درس فقه در سال تحصیلی جدید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا ، وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي ، عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي ، لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَداً 🌸خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‌ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم که از آن‌، رو نگردانم و هیچ‌گاه دست برندارم 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️امام (ع) و ولایت 📸 همکاری با حاکم جایر حرام است. پس چرا امام رضا مامون را پذیرفت؟ چرا حضرت ، وزارت یک حاکم کافر مشرک را پذیرفت؟ چرا فقها و حاکمان بر استثنایات مجاز همکاری با دولتهای جایر و کافر، استناد نمی کنند و همواره از حرمت رابطه، صحبت میکنند؟ ✅عدالت حاکم و رضایت مردم از او، از شرط اسلام داشتن او مهم تر است. ▪️هولاکو خان بعد از فتح بغداد علمای اسلام را جمع کرد و از آنان پرسید: حاکمِ عادلِ کافر بهتر است یا حاکمِ مسلمانِ ظالم؟ ▪️علما از پاسخ درماندند! سید بن طاووس عالم نامدار شیعه پاسخ داد: 💢💢کافرِ عادل بهتر از مسلمانِ ظالم است؛ چون حاکمِ ظالمِ مسلمان اسلامش برای خودش است و ظلمش برای مردم و حاکمِ عادلِ کافر کفرش برای خودش است و عدلش برای مردم. استادسروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت‌الله علوی‌بروجردی: رسالت و مرجعیت را فراموش نکنید. رسالت ما از مظلوم بوده است نه تملق‌گویی نسبت به حکام. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید  یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره های شعرا ،اسرا،فرقان،کهف، یوسف و قصص از مرحله ششم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره هفتمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸🍃 𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙ نظرسنجی✅ ✨﷽‌۞ فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛ آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید. 🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن کلام نغز و روح افزای قرآن سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص سپس اندیشه در معنای قرآن🍃 💐💐پیرو پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز فرخنده پيامبر اكرم ص در آبان ماه سال 98 هر روز صبح ارسال روزانه قرائت يك صفحه از قران كريم به همراه فايل هاي صوتي ترجمه روان و تفسير آقاي قرائتي و نيز دو نكته برگزيده متني از صفحه روز ،را در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود 4 سال، دو بار موفق به ختم قرآن شديم. اكنون با پايان يافتن دور دوم ، جهت توقف يا ادامه و بهبود اين برنامه، اطلاع از نظر شما مخاطبان عزيز نيز ضروريست. لذا خواهشمندیم با وارد شدن در لینک زیر 👇👇در نظرسنجی شرکت نمایید.🙏 https://EitaaBot.ir/poll/bihajq ༻🍃‌🌸🍃༺
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶-۱ سوره نمل بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان طس تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُّبِينٍ {1} طا سين اين است آيات قرآن و [آيات] كتابى روشنگر {1} هُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ {2} كه [مايه] هدايت و بشارت براى مؤمنان است {2} الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ {3} همانان كه نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و خود به آخرت يقين دارند {3} إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ {4} كسانى كه به آخرت ايمان ندارند كردارهايشان را در نظرشان بياراستيم [تا همچنان] سرگشته بمانند {4} أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ {5} آنان كسانى‏اند كه عذاب سخت براى ايشان خواهد بود و در آخرت خود زيانكارترين [مردم] اند {5} وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ {6} و حقا تو قرآن را از سوى حكيمى دانا دريافت مى‏دارى {6} ♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : قران که ازجانب خداوند حکیم بر پیامبر القا شده،کتاب روشنگر و مایه هدایت و بشارت برای اهل ایمان است. اما بی باوران به اخرت ،زیان خواهند کرد. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث صحيح است؟ مراد از ان چيست؟ 🛑قسمت سیزدهم : اين حديث، در و اختلاف است. اگر معناي بهتان زدن داشته باشد، با قران هم ناسازگار است. ⭕️ بهتان زدن نسبت به هر کسی باشد چه مسلمان، چه مشرک، چه کافر، خلاف اخلاق است و ما حق زدن نداریم یا به قول بعضی از آقایان، روایتی است که از پیامبر نقل شده است. خبر هم، خبر واحد است و در معنا و سندش هم اختلاف است. اگر هم حدیث درست باشد، معنایی که اکثرا گرفته این است که «وباهتوهم»، یعنی با اینها با دلیل قاطع بحث کنید که اینها مبهوت و متحیر بشوند. این خلاصه حدیث است. 🔻این معنا را فقط من نمی‌گویم، آیت الله شبیری زنجانی هم حرف قشنگی دارد، ظاهرا از ایشان استفاده شده است. می‌فرماید: «دین با راستی و صداقت پایدار است. هیچ‌جا نیامده که ائمه مخالفین خودشان را با دروغ و تهمت از میدان به دور کرده باشند. این روایت را یا باید کنار گذاشت و یا آن را باید تعبیر کرد.» 👈 جالب این است که من این حدیث را که در بحار دیدم، مرحوم علامه مجلسی هم این معنای تهمت را قبول ندارد او هم می‌گوید «والظاهر أن المراد بالمباهتة الزامهم بالحجج القاطعة» مراد از مباهته‌ای که در حدیث آمده، این است که اینها را با دلیل‌های قاطع مبهوت کنید و متحیر کنید. 🔸- اين روايت با چند جای قرآن است: ↩️اول. قرآن می‌فرماید: «ادعوا الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن» شما اگر خواسته باشید مردم را به دین دعوت بکنید، با موعظه و دلالت و نصیحت و برهان باشد. دین وقتی دین دعوت شد، دیگر نیازی به مباهته ندارد. ↩️دوم. آیه دیگری که می‌فرماید « وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» آن کسانی که آدم‌ها را اذیت می‌کنند و گناهی که اینها مرتکب نشده‌اند، به اینها نسبت می‌دهند، اینها گناه بزرگی مرتکب شده‌اند: «فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا» اینها دارند بهتان حمل می‌کنند. «بهتان» یعنی دروغ و «اثم» یعنی گناه. 🔻حالا خیلی از آیات دیگر هم است؛ مثلا شما نگاه کنید، یکی از جاهایی که حد را باید اجرا کرد، حد قذف است؛ یعنی حد نسبت ناروا است که هشتاد تازیانه به طرف بزنید. 👈 اگر شما تهمت زنا یا لواط به کسی دادید و با چهار شاهد عادل نتوانستید اثبات بکنید، حالا به هرکسی که این نسبت را بدهید، چه مسلمان باشد و چه غیر مسلمان، باید شما هشتاد ضربه شلاق بخورید؛بنابراین، نسبت ناروا به کسی دادن و به هرچیز دادن، برخلاف نص قرآن است. 👈در میان فقها هم جالب است که غالب فقها گفته‌اند که معنای این حدیث، بهتان نیست. صاحب جواهر آن فقیه معروفی که همه فقها دارند از کتاب او استفاده می‌کنند، ایشان هم دارد این بحث را و می‌گوید نمی‌شود با این حدیث، بدعت‌گذاران را با کارهایی که نکرده‌اند، نسبت به خلاف داد. 🔻آیت الله خویی می‌گوید که اگر زدن به بدعت‌گذاران مفسده داشته باشد، باید عیب‌های واقعی آنها را هم بیان نکرد. 🎙محمدتقي فاضل ميبدي. براي مشاهده ساير نظرات، به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ بگو : پروردگار شما دارای رحمتی گسترده است و [ با این حال ] عذاب او از گروه مجرمان بازگردانده نخواهد شد. 🌱سوره انعام ، آیه ۱۴۷ 🆔 @quranpuyan
همراهان گرامی با توجه به ختم مجدد قران در برنامه تلاوت صبحگاهی لطفا با شرکت در نظرسنجی در خصوص ادامه یا توقف این برنامه و کیفیت ان اظهار نظر نمایید.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۶-۱ سوره نمل ▪️ اولین کاربرد توام یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه در وصف مومنان ▪️ کلمه زکات قبلا در سوره مریم برای حضرت عیسی و ..استفاده شده بود ▪️ اولین کاربرد اقم الصلاه برای پیامبر و مسلمانان درسوره اسرائ بود. ▪️ تلک ایات الکتاب المبین: اغاز سوره های شعرا یوسف قصص، ▪️ تلک ایات الکتاب و قران مبین: حجر، تلک ایات القران و کتاب مبین : نمل ▪️ کتاب مبین بصورت نکره ۷ بار در قرآن بکار رفته که اولین و دومین آن در سوره نمل است.(آیات ۱ و ۷۵) از این ۷ بار ، دو بار انها در ایه ۱ سوره نمل و سوره حدید به قران اشاره دارد که کتابی روشنگر است. در سایر موارد به کتاب عالم(لوح محفوظ) اشاره دارد. ▪️ مشابهت با سوره عصر:ان الانسان لفی خسر. در سوره عصر انسان در خسران معرفی شد مگر اهل ایمان،عمل صالح و تواصی به حق و صبر. در سوره نمل خاسرترین افراد در اخرت را کسانی میداند که به اخرت باور ندارند. ▪️ در ابتدای سوره قصص نیز اخبار موسی و فرعون،بشارتی برای اهل ایمان معرفی شد. ▪️ کاربرد کلمات و افعال مشتق از لقی(مقابله همراه با ارتباط) لتلقی القران،القی ، ▪️ تکرار ۶ باره صفت مبین در سوره 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ 🛑قسمت چهاردهم (اخر): ⬅️ "من يک روزنامه‌نگارم. بيش از سه دهه است که قلم مي‌زنم. آنچه مي‌خواهم درباره اين قصه و... بگويم، نه از منظر حديث شناسي و علم رجال است نه از نگاه فقه و حقوق. حرف من از جنسِ رسانه است. از جنس آن چيزي که بيش از سه دهه، نه کار که زيست کرده‌ام. به تجربه مي‌گويم که بزرگترين سرمايه رسانه، اعتماد مخاطب است. سخت و ذره به ذره هم جمع مي‌شود. آن هم براساس انتشار خبر‌هاي صادق. به بناي رفيعي هم تبديل مي‌شود اما با اولين خبر دروغي که منتشر شود، آن رسانه هماني را تجربه خواهد کرد که پلاسکو و متروپل را خاکستر نشين کرد. 🔻 دروغ‌گو و و بي‌حساب، اول دشمن خويش است و بعد دشمن خدا. مخاطب اصلا کار ندارد که طرفي که درباره‌اش دروغ گفته‌ايد کيست و مرامش چيست و چه کرده و چه مي‌کند. به اين کار دارد که رسانه مورد اعتمادش هيچ وقت دروغ نگويد حتي اگر نتواند راست بگويد. اين به يک قاعده و الزام بايسته تبديل شده است که خلاف آن عمل کردن، خود رسانه را به نابودي مي‌کشاند. براي اين هم مي‌شود مصداق‌ها برشمرد. نام نمي‌بريم اما همين که مرجعيت خبري - با هزار تأسف - به آن سوي مرز‌ها مي‌رود يعني اين که رسانه‌هاي ما با "متروپوليسم" مواجه شده‌اند. البته فقط قصه رسانه نيست. غصه‌ناک اين که جريان‌ها و افراد هم از اين موج، جان به سلامت نبرده‌اند لذا هر حرفي بزنيم جامعه چندين علامت سؤال در برابرش مي‌گذارد. حق هم دارد. 🔻ناحق، کاري است که با کج‌انديشي تمام انجام داده‌اند. قرآن را بر عکس فهميده‌اند و فهم معکوس خود را به رفتار معيوب تبديل کرده‌اند و هزينه‌اش را جامعه بايد بپردازد. 🔻 اگر شما - با هزار ادعاي دين داري- مجازيد به رفتاري چنين، ديگران که التزام ديني راستگويي را هم بر خود فرض نمي‌دانند با همين منطق دمار از روزگار تان در خواهند آورد. آن وقت افکار عمومي، به آوردگاهي تبديل خواهد شد که توپخانه‌هاي دروغ بر هم خواهند کوبيد. بيچاره مردمي که مدام با بمباران و انفجار مين‌ها مواجهند و ايمان از دست مي‌دهند.😔 👈ديگر نکته‌اي که بايد به آنان گفت اين است که اگر نه به خاطر خدا و دين، لااقل به خاطر خودتان چنين نگوييد و نکنيد. چون ديگر خبرهاي شما را کسي باور نخواهد کرد حتي اگر به اعلام نتيجه فوتبال تنزل يابد. خودتان ضرر مي‌کنيد بي‌آنکه کسي فايده‌اي به دست آورد. ❌❌شما که به نام دين مي‌گوئيد فقط اعتماد عمومي را نابود نمي‌کنيد، ايمان مردم را نيز چون درختي، جا کن مي‌کنيد. گناهش را به حساب خود بگذاريد که خدا هم در نامه اعمال شما ثبت مي‌کند. بدانيد که در بازار دروغ هيچ صداقتي يافت نمي‌شود. 👈به جاي تمرين خطِ اصحاب ، قرآن بخوانيم که ما را چنين راه مي‌نمايد؛ 🔸"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلي أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوى وَاتَّقُوا‌ الله إِنَّ‌الله خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ؛‌ اي کساني که ايمان آورده‌ايد! همواره براي خدا قيام کنيد، و از روي عدالت، گواهي دهيد! دشمني با جمعيتي، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنيد، که به پرهيزگاري نزديکتر است! و از (معصيت) خدا بپرهيزيد که از آنچه انجام مي‌دهيد، با خبر است!" 👈👈بياموزيم که "دشمني" هم نبايد ما را از عدالت به در برد چه رسد با اختلاف سليقه. همين!" 🖌حجت‌الاسلام مسیح مهاجری 💫پايان موضوع بهتان زدن به مخالفان جهت مطالعه قسمتهاي قبل و نظرات محتلف به لينك زير مراجعه نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━