#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_160
❇️نه #فقر و استضعاف ارزش است و نه #تمكّن و كاخنشينی؛ آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهی، علم، #ايمان، #تقوا، جهاد و هجرت است
💠قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ (۷۵) قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ (۷۶)
🌱سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانی كه ايمان آورده بودند، گفتند:
آيا علم داريد كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ايجاد شكّ وترديد آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ايمان داريم.
كسانی كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آوردهايد، كافريم.
🔹معمولًا اشراف و افراد صاحب نفوذ، مخالف راه انبيايند و به شبهه افكنی در ميان مؤمنان دست میزنند. «قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا»
🔹بيشترين پيروان پيامبران، از ميان مستضعفان بودهاند. «لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ»
🔹عامل ايمان مستضعفان به انبيا، فقط فقر مادّی نيست، زيرا برخی از مستضعفان نيز ايمان نمیآوردند. «آمَنَ مِنْهُمْ»
🔹تضعيف رهبر، يكی از روشها و هدفهای اصلی دشمن است. «أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ»
🔹گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد، ولی اجبار نمیآورد. (مستضعفان محروم، با صراحت در مقابل مستكبران ايستادند و گفتند: به صالح ايمان داريم). «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🔹شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ گفت. «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🔹مستكبران، علاوه بر كفر و لجاجت خود، نسبت به ايمان مستضعفان حساسيّت دارند. «إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ» و نگفتند: «إِنَّا بِهِ كافِرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_160
❇️#ابداعكنندگان اعمال زشت، مرتكب گناهی بزرگتر و مستحقّ ملامتی بيشتر میباشند
💠وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ (۸۰) إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ (۸۱)
🌱لوط را (یاد کن) هنگامی که به قومش گفت: «آیا آن کار بسیار زشت را که پیش از شما هیچیک از جهانیان مرتکبش نشدهاند، میکنید. (۸۰) (آری،) شما از روی شهوت، بهجای زنان، با مردان میآمیزید. البته شما افرادی تجاوزکار هستید.» (۸۱)
أعراف [۸۰-۸۱]
🔷✨از آيه فوق به خوبی برمیآيد كه اين عمل زشت، از نظر تاريخی به قوم لوط منتهی میشود كه مردمی بودند ثروتمند و مرفه و شهوتران و هواپرست كه شرح آن را در ذيل سورههايی كه در بالا اشاره كرديم به خواست خدا خواهيم داد.
👈جالب توجه اينكه آيه نخست، مطلب را به طور سربسته، و آيه دوم به وضوح بيان میكند، و اين يكی از فنون بلاغت برای بيان مسائل مهم میباشد، هر گاه كسی كار بسيار بدی انجام دهد، سرپرست آگاه و بيدارش برای اهميت موضوع به او میگويد تو گناه بزرگی انجام دادهای! و هر چه میگويد: چه كردهام؟ باز میگويد گناه بزرگی انجام دادهای! سرانجام پرده از روی آن برداشته و آن را تشريح میكند.
👌اين طرز بيان فكر طرف را تدريجا آماده میسازد تا به اهميت عمل خلاف خويش واقف گردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات سوره حجر
منظور از مقتسمین کیانند؟ منظور از قرآن چیست؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟چه چیزی بر آنها نازل شد؟
در تفاسیر چند احتمال بیان شده است:
بخش اول
۱. سران کفّار که نیروهایى را در ایام حج بر سر جادهها و ورودىهاى مکّه تقسیم مىکردند، تا به مسافران بگویند که شخصى به نام محمّد ادّعاهایى دارد، مبادا به سخنان او گوش فرا دهید و حضرت را کاهن، ساحر و مجنون معرّفى مىکردند. خداوند بر آنها عذاب نازل کرد و به خواری و سختی جان سپردند.
۲. گروهى که قرآن را در میان خود تقسیم کردند، تا هر یک مشابه بخشى از قرآن را بیاورند.
۳. طائفهاى از قریش بودند که قرآن را پاره پاره کرده عدهاى گفتند سحر است، عدهاى دیگر گفتند افسانه هاى گذشتگان است، جمعى گفتند ساختگى است.
۴- کسانى که به بخشى از قرآن عمل و بخشى را رها مىکردند.
۵. برخى گفتهاند: یهودیان و مسیحیان پیش از اسلاماند که در دین خودشان دچار تفرقه گردیدند و فرقه فرقه شدند، هر گروهى به آنچه داشتند شادمان بودند و مراد از قرآن کتاب آسمانى است.
۶- یعنی قرآن را بر تو نازل کردیم، همان طوری که بر یهودیان و مسیحیان که قرآن را قسمت قسمت کرده، میان اجزای آن تفرقه افکندند و بعضی را قبول و بعضی را رد کردند، نیز نازل کردهایم. اینان در قرآن کریم، هر چه با کتاب خودشان موافق بود میپذیرفتند و هر چه مخالف بود، رد میکردند.
۷- احتمال ديگري نيز وجود دارد كه آية « الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ »،مبتدا باشد و جمله « لَنَسْلَنَّهُم » در آية بعد، خبر آن باشد.يعني آنان كه قرآن را تكذيب نمودند (ويا آن را قسمت، قسمت كردند)، در قيامت، همة آنان بازخواست ميشوند كه چگونه با دعوت انبياء برخورد نمودند.
ادامه دارد...
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ضروري_دين چيست؟ ايا #انكارضروريات_دين، موجب #كفر و #قتل فرد ميشود؟
🛑 قسمت نهم:
در قسمتهاي قبل بيان شد كه طبق نظر مشهور فقها، ا#نكارضروري_دين موجب ارتداد و در نتيجه بارشدن احكام سنگين فرد مرتد بر وي ميشود.
📌در اين قسمت، به تعريف متفاوت ايت الله منتظري از منكرضروري دين و ارتداد اشاره ميشود.
✳رابطه #انكارضروري و #خروج ازدين
❓❓سؤال: آيا اگر مسلماني با استدلال، احكام عبادي اسلام را نپذيرد ولي به توحيد و نبوت و معاد و عدل و امامت معتقد باشد ميتوان او را از مسلماني خارج دانست؟ اگرنه، پس اين چه ضروري دين است كه تعطيل آن نميتواند سبب خروج از اسلام تلقي شود؟
♻️جواب: اگر مقصود از نپذيرفتن، انكار عقيدتي باشد بايد گفت: صرف انكار ضروري اگر مسلتزم #انكار_اصول_دين از قبيل نبوت نباشد موجب خروج از دين نميباشد
و اگر كسي واقعا به اصول دين مذكور در سؤال، معتقد باشد 👈اما به نظر خودش با استدلال به اين تنيجه رسيده است كه امروز انجام عبادات لازم نيست، چنين كسي هرچند تشخيص او باطل و خلاف حق است، اما موجب خروج او از دين نميشود و حتي حكم به فسق او نيز بعيد است.
اما اگر ضمن قبول داشتن اصول دين، ضروري بودن عبادات را نيز قبول دارد و با اين حال، آنها را عملاً ترك ميكند، چنين شخصي فقط محكوم به #فسق ميباشد؛ و اگر حكمي ضروري باشد و مسلمان با قطع و يقين به ضروري بودن، آن را انكار مينمايد، 👈👈اين انكار كه برگشت به انكارنبوت كرده و نوعي #لجاج و #عناد است، موجب ارتداد و خروج از دين ميباشد.
✳تعريف #ارتداد
مراد از ارتدادي كه طبق بعضي از روايات، مجازات آن #مرگ مقرر گرديده، اين است كه شخص پس از اين كه حقانيت توحيد يا نبوت پيامبر اسلام(ص) و يا برخي از ضروريات ديگر دين براي او ثابت گرديده،
از روي عمد و عناد با حق، به #مخالفت_علني و آشكار برخيزد
و بخواهد #نظم_جامعه را بر هم زند
و اعتقادات ديگران را مورد #طعن قرار دهد، كه چه بسا اين امر، كشف از توطئه اي پنهان از سوي مخالفان دين مينمايد.
👈👈 اما كسي كه در مسير #تحقيق عالمانه، براي او نسبت به اصلي از اصول دين يا فرعي از فروع ضروري آن، #شك و ترديد حاصل شده و يا به نتيجه اي ديگر رسيده است، #مرتد محسوب نشده و حكم ارتداد را ندارد. در اين رابطه ميتوانيد به رساله حقوق اين جانب صفحه 51 مراجعه نماييد.
📚کتاب پاسخ به پرسش های دینی، تاليف ايت الله حسينعلي منتظري
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد علیه السلام:
خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟
و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 82 تا 87
📄#صفحـہ_161
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_161
❇️دشمنان #حقّ، برای جلوگيری از راه خدا، همه جا در كمين هستند و از هر راه و شيوهای استفاده میكنند
💠وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ وَ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ (۸۶/اعراف)
🌱و بر سر هر راهی منشينيد تا مؤمنان را تهديد كنيد و (آنان را) از راه خدا، كه كج جلوه میدهيد بازداريد و ياد كنيد زمانی را كه اندك بوديد، پس خداوند شما را بسيار گرداند و بنگريد كه عاقبت مفسدان چگونه بود!
🔹مراد از نشستن بر سر هر راه، ممكن است نشستن كنار خيابان و كوچهها برای فتنهگری باشد، و شايد مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شيوه باشد، همچنانكه در آيه ۱۶ خوانديم كه شيطان سوگند ياد كرد برای انحراف انسان در كمين راه حقّ نشسته است، «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» كه مراد، نشستن ظاهری نيست.
🔹دشمنان حقّ، برای جلوگيری از راه خدا، همه جا در كمين هستند و از هر راه و شيوهای استفاده میكنند. «وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ»
🔹ترساندن مردم و ايجاد مزاحمت برای آنان، ممنوع است. «تُوعِدُونَ»
🔹دشمن میكوشد تا سيمای دين را تحريف كند و بدجلوه دهد. «تَبْغُونَها عِوَجاً»
🔹گاهی افزونی جمعيّت (با نظم و برنامه)، میتواند يك ارزش باشد. «فَكَثَّرَكُمْ»
🔹يكی از عوامل تربيت و هدايت مردم، توجّه به نعمتها و يادآوری سرگذشت پيشينيان است. وَ اذْكُرُوا ... وَ انْظُرُوا
🔹مطالعهی تاريخ و عبرتگرفتن از آن، سفارش الهی است. وَ انْظُرُوا كَيْفَ ...
🔹در مطالعهی زندگی مردم، به پايان و سرانجام كارشان بنگريد، نه كاميابیهای مقطعی آنان. «عاقِبَةُ»
🔹بستن و منحرف كردن راه خدا، نوعی فساد است. تَصُدُّونَ ... عِوَجاً ... المفسدين
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_161
❇️در مكتب انبيا، #صبر و #ايمان به هدف و راه آنان لازم است
💠وان کان طائفه منکم امنوا بالذی ارسلت به و طائفه لم یؤمنوا فاصبروا حتی یحکم الله بیننا وهو خیر الحاکمین 87/اعراف
🌱و اگر گروهی از شما بدانچه من برای ابلاغ آن مبعوث شده ام ایمان آورده اند و گروهی ایمان نیاورده اند، پس صبر کنیدتا زمانیکه خدا بین ما و شما حکم کند و او بهترین داوران است
🔷✨ و در این آیه چهارمین دستور خود را به آنان گوشتزد می کند و می فرماید: در صورتی که اختلاف کلمه در بین شما روی داد و عده ای از شما به طرف کفر تمایل یافتند،شما بخاطر آنان دست از حق و حقیقت بر ندارید، بلکه به طرف حق بگروید و در مقابل کارشکنی کافران صبر کنید، از این کلام بر می آید که آن حضرت از ایمان آوردن همه آنها مأیوس بوده و می دانسته که بزودی توانگران ومستکبران قومش مشغول آزار مؤمنین و سد نمودن راه خدا می شوند ،ناچار همه آنها اعم از مؤمن و کافر را امر به صبر نموده تا زمانیکه خداوند در میانشان حکم براند، چون خدا بهترین داور است و همین حکم به صبر بهترین دلیل بر احکم الحاکمین بودن خداست ،چون بهترین کار برای جامعه ای که مرکب از مؤمن وکافر هستند، همانا صبر و خویشتنداری می باشد تا مؤمنان در ناامیدی و اضطراب قرار نگیرند و کفار نیز کارهائی که باعث پشیمانیست انجام ندهند.
👈 لذا خداونددر موقع مناسب ، حکمی می کند که باعث خیر همه مردم است و حکم خدا عاری از جور و ستم می باشد، بنابراین حکم (فاصبروا) حکمی ارشادی نسبت به کافران و حکمی مولوی نسبت به مؤمنان است که هر دو گروه را به صلاحشان رهنمون می شود، امابعضی مفسران می گویند: این کلام در مقام تهدید به عذاب برای کافران می باشد .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات سوره حجر
منظور از مقتسمین کیانند؟ منظور از قرآن چیست؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟چه چیزی بر آنها نازل شد؟
در تفاسیر چند احتمال بیان شده است:
بخش دوم
از میان اقوال و احتمالات مطرح، با توجه به سیاق آیات سوره حجر گزینه های ۳-۱ که به تلاش برخی از مشرکان برای مبارزه با قرآن دلالت دارد،قابل پذیرش می باشد. در آیه ۹ بر حفظ قرآن نازل شده بر پیامبر و در دسترس مردم توسط خداوند تاکید شد(که تنها تاکید اینگونه در کل قرآن است). در آیات ۹۰ و ۹۱ به مقتسمینی که قرآن را جزء جزء کردند اشاره شده است. این امر می تواند قرینه ای باشد بر اینکه هدف مقتسمین محو و نابودی قران بوده است.
گزینه ۴ با توجه به اینکه در آن هنگام تعداد مسلمانان حتی ظاهری، انقدر نبوده که بخشی از انها بخواهند برای مبارزه با قران بخشی را عمل کنند و بخشی را عمل نکنند. هم چنین هنوز بیش از نیمی از محتوای قران و ازجمله احکام عبادی هم نازل شده که این کار مفهوم داشته باشد. ضمن اینکه گزارش تاریخی هم در این زمینه که مرتبط با سوره حجر باشد در دست نیست. سالها بعد در مدینه تنها در سوره نسا خداوند از منافقینی که میخواهند بین خدا و رسولش جدایی اندازند و میگویند نومن ببعض و نکفر ببعض ،نام برده است.
گزینه ۵ هم قابل قبول نیست زیرا در هیچ کجای قران، کتب اسمانی قبلی را با قران نام نبرده است.
احتمال ۶ هم قابل قبول نیست زیرا در سوره حجر که مکی است هنوز اهل کتاب به اسلام دعوت نشده اند تا چالشی با پیامبر و قران داشته باشند که بخواهند بخشی از قران را قبول و بخشی را رد کنند.
گزینه ۷ هم بلحاظ نحوی پذیرفته نیست. "الذین جعلوا..." صفت است برای اسم معرفه قبل از خودش، یعنی المقتسمین. اگر بین این دو جزء رابطهای نبود، ان مشبهه بالفعل سر الذین می آمد تا نشان دهد، جمله استینافی است.
لذا منظور قریشی هستند که برای مقابله با قران ،انرا قسمت قسمت کردند( یا برای اوردن مثل ان یا اتهام زدن های مختلف به ان که در خود قران و سوره های قبلی هم به این امر اشاره شده است . یا اینکه در ایام حج در مبادی شهر تقسیم شده و هر کدام بخشی از قران را برای مسافرین قرایت و انرا نقد و هجو میکردند)
اما اگر مقتسمین،از قریش بودند، چه عذابی بر انها نازل شده است؟ هر چند در برخی تفاسیر روایاتی دال بر هلاکت فردی و ناخوشایند این افراد ذکر شده،اما خیلی قابل اعتماد تاریخی نیست. در خود ایات هم صحبتی از نزول عذاب نیست.
بلکه از جمله قل انی انا النذیر المبین مفسران برداشت انذار از عذاب نموده و جمله کما انزلنا علی المقتسمین را به معنای عذاب نازل شده بر مقتمسین فرض کرده اند. حال انکه حتی اگر ایه اول انذار از عذاب باشد،ایه دوم نیز باید به همین مفهوم باشد یعنی مردم را از عذاب انذار بده همانگونه که مقتسمین را هم انذار داده بودیم.
اما با توجه به ایات ۸۵ و ۹۲ و ۹۳ که صحبت از قطعی بودن قیامت و بازخواست از اعمال است، انذار پیامبر هم باید حاوی همین موضوع باشد.این مفهوم با کنار گذاشتن ایات فرعی که حاوی نکاتی به شخص پیامبر است و پشت سر هم گذاشتن ایاتی که وظیفه ایشان در قبال سایرین را بیان میکند، قابل استنباط است.
و در نهایت یعنی مردم و بندگانم را انذار کن از مواخذه اعمالشان در قیامت همانطور که قبلا مقتسمین را هم انذار کردیم.
https://zaya.io/cn2xb
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ضروري_دين چيست؟ ايا #انكارضروريات_دين، موجب #كفر و #قتل فرد ميشود؟
🛑 قسمت دهم:
📌 جمع بندي-بخش اول
❇ #انكارضروري_دين از انجا كه طبق فتواي فقها يكي از مصاديق ارتداد محسوب شده و تبعات سنگین حكم مشهور فقها در خصوص #مرتد بر نامبرده بار ميگردد، اهميت ويژه اي دارد. البته قبلا در بررسی موضوع ارتداد بيان شد كه قران به هيچ وجه مجازات دنيوي براي شخص مرتد تشريع نكرده است و برخي از فقها هم مجازات فقهي حكم ارتداد را حكمي اجتماعي و نه صرفا منحصر به تغيير عقيده و برگشت از دين فرد مرتد دانسته اند، (مشاهده نظرات مختلف در خصوص مجازات مرتد) B2n.ir/u22572
اما در این مباحث ،عنوان منکر ضروری دین فارغ از اینکه مجازات مرتد چیست، بطور جداگانه بررسی گردید.
⭕خلاصه مهم ترين نكات مطرح شده در این موضوع در قسمتهاي قبل بشرح زير است:
1⃣- عنوان ضروری دین و مصادیق ان و حکم ان در قرآن ذکر نشده است. در روایات نیز تنها در یک روایت از ضروری دین نام برده شده که انرا بخشی از دین که مورد اتفاق بین تمام امت اسلامی است و در ان هیچ شک و شبهه ای نیست دانسته و البته حکمی راجع به منکر ضروری دین بیان نشده است. در نتیجه تنها توجیه آمدن کلمة «ضروری» و برساختن "حکم منکر ضروری دین" در عبارت فقها، کنار هم گذاشتن و تلفیق روایات (روایاتی مانند «جَحَدَ الفَرَائِضَ» یا «ارتَکَبَ کَبِيرَةً») میباشد.
2⃣- خود مفهوم و تعریف ضروری، در میان فقها داراي يك تعريف نبوده و مورد اختلاف است. صرف نظر از تعریف ضروری، مصادیق ضروری هم اجتهادي و مورد اختلاف بين علماست. چرا كه خود دين ، ضروريات را بر نشمرده است. نكته بعد اینکه مصداق ضروری، در همه زمان ها ثابت نبوده و تغييراتی داشته است. و این، به سبب تحول در افکار و اشخاص در زمانهای مختلف است؛ گاه اعتقادی به سبب یک واقعه تاریخی یا اجتماعی در جامعه گسترش مییابد، به گونهای که همه آن را میدانند و به صورت ضروری مذهب یا دین در میآید؛ اما در زمان دیگر این گونه نیست.
👈از سوی دیگر وجود تنوع مصداق در #کفر که شامل کفر در برابر اسلام، كفر در برابر ایمان و كفر در برابر اطاعت می باشد، صدور قطعی حکم خروج از #اسلام در روایاتی که شخص انکارکنندهي عمدی و اگاهانهي فرایض یا حلالکنندهی حرامها را کافر دانسته، با مشکل و اختلاف نظر مواجه کرده، بنا بر قول خود فقها، کلمات فقها در این زمینه #مضطرب و مشوش بوده، از این جهت حکم نمودن در مسأله حقیقتاً مشکل است.
3⃣-.دسته زيادي از علما، انكار ضروري را حكم مستقلي نميدانند يعني اگر انكارضروري نشانه يا عاملي براي انكار رسالت پيامبر و توحيد خداوند شود، فرد مرتكب را كافر و مرتد ميدانند. ضمن انكه #تعمد و #اگاهي فرد از اينكه ان حکم منسوب به رسول الله و جزو ضروريات دين بوده است را شرط انطباق حكم منكر ضروري دين بر وي ميدانند. در نتیجه، اگر نسبت به شخصی که ضروری دین را انکار می کند، یقین پیدا شد که به توحید و نبوت ایمان دارد و پیامبر را تصدیق می کند، ولی در موردی خاص، امر بر وی #مشتبه شده و ضروری دین را انکار می نماید، محکوم به کفر و ارتداد نخواهد بود.
👈 بنابراین به محض انکار ضروری دین نمیتوان حکم به مرتد بودن شخص داد، بلکه اگر انکار ضروری دین توسط مرتد به دلیل وجود #سوالات و #شبهات او باشد باید پاسخ به سوالات او مورد توجه قرار گیرد.
اینگونه فتاوا و ارا و تعیین شرایط خاص برای تحقق انکار ضروری دین، نشان از احتیاط این دسته از فقها در مواجهه با این موضوع می باشد.
💫ادامه دارد
💫جهت مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه فرماييد
B2n.ir/h88404
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛