May 11
#مصیبت #محور شدن #اشخاص بجای #ارزشها
🔰 یکی از مصیبتهای زمان ما این است که #اشخاص دارند کم کم جانشین #ارزشها میشوند؛
این #خطرناک است.
#انقلاب ما انقلاب ارزشهاست.
من مکرر در رابطه با خودم و دوستانم عرض کردم:
دوستان عزیز!
❌❌مبادا ما را به جای ارزشها بنشانند.
عکس مسئله صحیح است.
🔻«ِاعْرِفِ الْحَق تَعْرِفْ اَهْلِه»
تعلیم اسلام و تعلیم مولا این است.
تو #ارزشها را بشناس و #اشخاص را با ارزشها بسنج.
👈بحثها باید بر محور #ارزشها باشد،
حمایتها باید از ارزشها باشد،
درودها باید بر ارزشها باشد.
«درود بر شهیدان!» این میشود درود بر یک ارزش؛
«درود بر انسانهای مخلص!» این میشود حمایت از یک ارزش؛
«درود بر کسانی که از بام تا شام مخلصانه برای مردم و در راه رضای خدا زحمت میکشند!» این میشود درود بر یک ارزش.
ما باید ارزشها را بشناسیم، اشخاص را هم البته باید بشناسیم، شکی نیست.
اما اول ارزشها بعد اشخاص، نه اول اشخاص بعد ارزشها.
🔻«ِاعْرِفُوا مَنازِلَ الرِّجالِ به الحقّ»
منزلت مردان و انسانها را با محک حق عیار بزنید و بشناسید.
معیارها باید مطرح باشد.
مبادا انقلاب ما به بیراهه کشانده شود.
مبادا حرکت شما مردمِ عزیزِ باایمان، کجرَوی پیدا کند و دچار کجروی بشود.
شهید مظلوم آیت الله دکتر #بهشتی
📚 کتاب (حزب جمهوری اسلامی گفتارها، گفتگوها، نوشتارها) ص۱۰۳
. .
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
🔸من کارم را به خداوند وامیگذارم؛ زیرا خداوند به بندگان بیناست
📗سوره غافر، آیه ۴۴
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مریم آیات 26 تا 38
📄#صفحـہ_307
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_307
❇️#مقام_مادر
💠وَ بَرًّا بِوالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا
🌱و (مرا) نسبت به مادرم (بسیار) نیکوکار (قرار داده) و مرا گردنکش و زورگو و تیرهبخت قرار نداده است؛
مریم - ۳۲
🔷گر چه حضرت مسيح ع به فرمان نافذ پروردگار از مادر بدون پدر تولد يافت ولی همين اندازه كه در آيه فوق از زبان او میخوانيم كه در مقام بر شمردن افتخارات خود نيكوكاری نسبت به مادر را ذكر میكند دليل روشنی بر اهميت مقام مادر است، ضمنا نشان میدهد كه اين كودك نوزاد كه طبق يك اعجاز به سخن در آمد از اين واقعيت آگاه بود كه او يك فرزند نمونه در ميان انسانها است كه تنها از مادر بدون دخالت پدر تولد يافته است.
👌به هر حال گرچه در جهان امروز در باره مقام مادر سخن بسيار گفته میشود و حتی روزی را بنام" روز مادر" اختصاص دادهاند، اما متاسفانه وضع تمدن ماشينی چنان است كه رابطه پدران و مادران را از فرزندان خيلی زود قطع میكند آن چنان كه كمتر روابط عاطفی بعد از بزرگ شدن در ميان آنها ديده میشود.
👈در اسلام روايات شگفتانگيزی در اين زمينه داريم كه اهميت فوق العاده مقام مادر را به مسلمانان توصيه میكند، تا در عمل، نه تنها در سخن، در اين باره بكوشند
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_307
❇️#مسیح_در_قرآن
💠وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا «33»مریم
🌱و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مىميرم و روزى كه زنده برانگيخته مىشوم.
🔷خط انبيا، تنها خطى است كه از تولّد تا معاد، از هر گونه انحراف سالم است. وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ ... أُبْعَثُ حَيًّا
🔹در مواردى، تجليل از خود جايز است. وَ السَّلامُ عَلَيَ ...
🔹مهمترين روزها براى انسان، روز تولّد، وفات و زنده شدن در قيامت است. «1» وُلِدْتُ ... أَمُوتُ ... أُبْعَثُ
.
🔹و سر انجام این نوزاد (حضرت مسیح) میگوید: «و سلام و درود خدا بر من باد آن روز که متولد شدم، و آن روز که میمیرم، و آن روز که زنده بر انگیخته میشوم» (وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا).
👈این جمله هم در مورد یحیی آمده و هم در مورد حضرت مسیح (ع)، با این تفاوت که در مورد اول خداوند این سخن را میگوید و در مورد دوم مسیح (ع) این تقاضا را دارد
🔹علامه فقیه مرحوم کاشف الغطاء این چنین بیان می دارد اگر ما تعریف و تمجیدی که قرآن مجید در خصوص حضرت مسیح(علیه السلام) و مادر مکرمشان حضرت مریم مقدس (علیها السلام) بیان داشته را نداشتیم جهان بشریت به عظمت و قداست حضرت مسیح(علیه السلام) دست نمی یافت، چرا که اگر قرار بود برای شناخت جایگاه و موقعیت حضرت مسیح(علیه السلام) به اناجیل رجوع می کردیم قلم شرم می نمود که در توصیف حضرت آن مطالب را بیان نماید.[1]
[1](📚پڙوهشی در باره مسیح ایت الله محمد حسین کاشف الغطاء)
📚تفاسیر نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۱۳
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
و به ستمگران متمايل نشويد ۱۲۱ [=به پناه کاذب آنان دل نبنديد] که آتش دامنگيرتان ميشود و در برابر خدا هيچ سرپرستي نخواهيد داشت، سپس [از هيچ سو] ياري نميشويد.
۱۲۱- رکن هر چيز، طرف محکم آن است که به عنوان تکيهگاه مطمئن ميتوان به آن پناه برد [هود ۸۰ (۱۱:۸۰) - قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّهً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ] نهي «لاَ تَرْكَنُواْ»، هشداري است براي پرهيز از تکيه و اعتماد به قدرتهاي پوشالي روزگار و احتراز از گرايش به آنها.
هود : ۱۱۴
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ
و نماز [=رويکرد به خدا] ۱۲۲
را در آغاز و انجام روز [=صبحگاهان و عصر] و نزديک شب [=مغرب] بپادار، ۱۲۳
مسلماً نکوئيها بديها را زایل ميکند، اين تذکري [=بيدار باشي] است براي بيدار دلان. ۱۲۴
۱۲۲- جالب است که در آيه قبل از تمايل و تکيه بر ستمگران نهي ميکرد و در اينجا بر رويکرد و اقبال به خدا [معناي صلوه]!
۱۲۳- در قرآن آمده است نماز فريضهاي است زمانمند، يعني عامل «وقت» در آن نقش اساسي دارد [نساء ۱۰۳ (۴:۱۰۳) - ...إِنَّ الصَّلاهَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا]، نمازهاي روزانه در پنج وقت برپا ميشود که زمان آن را قرآن در سورههاي متعدد مشخص کرده است؛ در هر يک از سه سوره زير به تعدادي از آنها اشاره شده است :
۱- اسراء ۷۸ (۱۷:۷۸) [سال ۸ بعثت] : نمازهاي ظهر، عشاء، صبح و عصر در دو طرف روز [أَقِمِ الصَّلَاهَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ...]
۲- سوره هود ۱۱۴ (۱۱:۱۱۴) [سال ۸ بعثت] : نمازهاي صبح، عصر و مغرب [وَأَقِمِ الصَّلَاهَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ...]
۳- سوره نور ۵۸ (۲۴:۵۸) [سال ۲۳ بعثت] : نمازهاي صبح، ظهر وعشاء [...مِنْ قَبْلِ صَلاهِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَهِ وَمِنْ بَعْدِ صَلاهِ الْعِشَاءِ...]
سه آية فوق ذيل کلمه «صلوه» اوقاتي را معين کرده است، اما ذيل کلمه تسبيح نيز، که همان رويکرد به خدا و ذکر اوست، ابتدا و انتهاي زمانهائي را معين کرده است که مفهوم آغاز و انجام دارد و در مواردي از انتها تا آغاز را که مدت شب را ميرساند، مورد اشاره قرار داده است. از جمله:
ابتداي روز و آخر روز، با تعابير: بالغدو والاصال، بکرهً و عشياً، قبل طلوع الشمس و قبل غروبها، طرفي النهار، حين تمسون و حين تصبحون.
آخر شب و ابتداي روز با تعبير: بالعشي والابکار
تعابير ديگر براي زمان تسبيح وجود دارد که مستقل از نمازهاي يوميه و مربوط به نيايشهاي نيمه شب است. مثل هنگامهاي : ادبار السجود، ادبار النجوم، ليلا طويلاً، من آناء الليل، حين تقوم و...
آغاز و انتهاي روز چه بسا نشانه روزگار روشني چراغ عمر آدمي و نزديکي شب، واپسين ايام عمر در آستانه غروب زندگي باشد.
۱۲۴- ذکر، مقابل نسيان [فراموشي]، بيانگر حالتي از هوشياري، بيداري و خودآگاهي است. تذکر و تلنگر و تکان دادن به خواب رفتگان غفلت است. قرآن، و تورات نيز، «ذکري» محسوب ميشوند [انعام ۹۰ (۶:۹۰) ، غافر ۵۴ (۴۰:۵۴) و...]
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگي_قرآني
شماره 106
سوره #ال_عمران صفحه_52
#عدم_رضایت به #عمل_باطل_ظالمان گذشته و حال
🔶 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «21» ال عمران
براستى كسانى كه به آيات خداوند كفر مىورزند و پيامبران را به ناحق مىكشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مىدهند مىكشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده.
❓ مگر قاتلین انبیای یهود در زمان پیامبر حضور داشتند که انها را به عذاب تهدید نماید؟
🔥👈از جمله فَبَشِّرْهُمْ بِعَذاب أَلِیْم: آنها را به عذاب شدید بشارت بده ! استفاده مى شود که کافران معاصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز مشمول این آیه بوده اند در حالى که مى دانیم آنها قاتل هیچ یک از انبیاء نبوده اند و این به خاطر آن است که هر کس راضى به برنامه و مکتب و اعمال جمعیتى باشد در اعمال نیک و بد آنها سهیم است، و چون این دسته از کفار (مخصوصاً یهود) نسبت به برنامه هاى پیشینیان خود و اعمال خلاف آنها سخت وفادار بودند، مشمول سرنوشت آنها خواهند بود.
📚↩️در تفاسير كبير و مجمعالبيان وقرطبى مىخوانيم: بنىاسرائيل در اول روز آنهم در يك ساعت، چهل و سه نفر از پيامبران الهى و يكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجهى شهادت رساندند.
⭕️البته ناگفته پيداست كه در زمان #پيامبراسلام صلى الله عليه و آله گروهى كه انبيا را شهيد كنند نبودند، ولى چون #زندهها به #كار_گذشتگان و نياكان خود #راضى بودند، خداوند در اين آيه، كسانى را كه به خاطر رضايت قلبى، #شريك_جرم نياكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهديد قرار داده است.
📚تفسیر نمونه و نور
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⛱⛱دو #رویکرد_متفاوت در #شیعیان:
#يحيي_بن_زيد: #باقر و #صادق ع مردم را به #زندگی فرا میخواندند اما ما، به #مرگ
در مقدمه #صحيفه_سجاديه اینگونه امده است:
✳"عمير بن متوکل ثقفی بلخی. از پدرش متوکل بن هارون، گفت: يحيی بن زيد بن علی ع را (بعد از شهادت پدرش) در آن هنگام که متوجه خراسان بود، ديدار نمودم، و بر او سلام کردم.
فرمود: از کجا میآئی؟ عرض کردم: از حج. پس مرا از حال کسان و عمو زادگان خود که در مدينه بودند پرسيد و در پرسش از حال حضرت جعفر بن محمد عليه السلام مبالغه کرد پس حال او و حال ايشان را و تأثرشان را بر شهادت پدرش زيد بن علی عليه السلام باز گفتم.
🔻يحيی گفت: عمويم محمد بن علی الباقر عليه السلام پدر مرا به ترکِ خروج اشارت فرمود و به او فهمانيد که اگر خروج کند و از مدينه جدا شود پايان کارش چه خواهد بود. پس آيا تو پسر عمم #جعفر بن محمد ع را ملاقات کردی؟
گفتم: آری. گفت پس آيا از او شنيدی که از کار من چيزی بگويد؟ گفتم: آری گفت با چه بيان از من ياد کرد؟ خبر ده مرا گفتم فدايت شوم: دوست ندارم که آنچه را از او شنيدهام پيش روی تو بگويم. گفت: آيا مرا از مرگ میترسانی؟ بيار آنچه شنيدهای؛
گفتم: شنيدم از او که میگفت که تو کشته میشوی و به دار آويخته میگردی. همچنانکه پدرت کشته و به دار آويخته شد. پس چهرهاش دگرگون شد و گفت: (يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده ام الکتاب) ای متوکل، همانا که خدای (عز و جل) اين دين و شريعت را بوسيله ما تأييد فرموده و دانش و شمشير را بما عنايت کرده، پس هر دو برای ما فراهم آمدهاند و عمو زادگان ما به علم تنها اختصاص يافتهاند
گفتم: فدايت شوم، من مردم را ديدم که به پسر عمت جعفر عليه السلام مايلترند تا به تو و پدرت
👈👈👈 گفت: همانا که عمم محمد بن علی و پسرش جعفر- علیهما سلام- مردم را به #زندگی دعوت کردهاند و ما ايشان را به #مرگ خواندهايم!.
گفتم ای فرزند رسول خدا، آيا ايشان داناترند يا شما؟
🔻پس مدتی چشمها را به زمين دوخت آنگاه سر برداشت و گفت: هر يک از ما از علم بهرهای داريم الا آنکه، ايشان هر چه که ما میدانيم میدانند. ولی ما هر چه را که ايشان میدانند نمیدانيم
متوکل گفت: #صحيفه را یحیی به من سپرد و چون #يحيی_بن_زيد، شهيد شد به مدينه رفتم و حضرت امام جعفر #صادق عليه السلام را ملاقات کردم و داستان يحيی را برای آن حضرت باز گفتم. پس گريست و بر يحيی سخت اندوهگين شد و فرمود: خدا عموزادهام را رحمت کند و به پدران و نياکانش پيوسته سازد
🔻حضرت صادق ع فرمود، ای متوکل: آيا يحيی با تو گفت که عمويم محمد بن علی و پسرش جعفر مردم را به زندگی دعوت کردند و ما ايشان را به مرگ خوانديم؟ گفتم آری، أصلحک الله ، عمو زادهات يحيی با من چنين گفت. فرمود خدا يحيی را بيامرزد."
🛑مروری تاریخی بر #قيام_زیدیه
💢 #یحیی پسر #زید، نوه امام سجاد (علیهالسّلام) میباشد. بعد از سرکوب شدن قیام پدرش توسط بنیامیه، خود را از دیدگان مخفی ساخت تا به وصیت پدر درباره استمرار #قیام و مبارزه عمل نماید.
در این بین برخی از بزرگان از سر دلسوزی او را از قیام باز میداشتند.
نقل شده است که امام صادق(ع) به او نامهای نوشت و با آگاه کردن او از اینکه همچون پدرش کشته خواهد شد، او را از قیام باز داشت. ولی یحیی مصمم به قیام بود و از این رو آهنگ خراسان کرد.
👈 پدر وی، #زید، برای جلوگیری از فشار #ظلم و #ستم به خاندان نبوت، کفر و الحاد #امویان و برگرداندن خلافت به آل محمد (ص) قیام نمود ولی در سال ۱۲۲ ه. ق توسط هشام خلیفه اموی سرکوب شد.
نقل از ویکی فقه و ویکی شیعه
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🤲 اللَّهُمَّ لَا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ وَ لَا تَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِيَ الْخَيْرُ وَ لَا يُوجَدُ إِلَّا مِنْ عِنْدِكَ
❣معبودا، با عقوبت خود ادبم مكن و با دچار نمودنم به حيلهات فريبم مزن. اى پروردگار من، از كجا خير براى من باشد در حالى كه خير جز از نزد تو وجود پيدا نمىكند؟ !
(دعای ابوحمزه)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مریم آیات 30 تا 51
📄#صفحـہ_308
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_308
❇️#منطق گیرا و کوبنده #ابراهیم (ع)
💠وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (۴۱/مریم)
🌱و در اين كتاب، ابراهيم را ياد كن، كه او پيامبری راستگو و راست كردار بود.
🔹در اینجا از قسمتی از زندگانی قهرمان توحید، ابراهیم خلیل پرده بر میدارد و تأکید میکند که دعوت این پیامبر بزرگ- همانند همه رهبران الهی- از نقطه توحید آغاز شده است.
آیه میگوید: «در این کتاب [قرآن] از ابراهیم یاد کن» (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهِیمَ).
«چرا که او مردی بسیار راستگو و تصدیق کننده (تعلیمات و فرمانهای الهی) و نیز پیامبر خدا بود» (إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا).
🔹در واقع بارزترین صفتی که در پیامبران و حاملان وحی الهی لازم است همین معنی میباشد که آنها فرمان پروردگار را بیکم و کاست به بندگان خدا برسانند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan