eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ❇️ (ص) براي همه جهانيان است 👈 خداوند در سوره انبيا خطاب به پيامبر اسلام فرموده است: 💠وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿۱۰۷/انبیاء﴾ 🌱فولادوند: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم 🔻در تفسير الميزان در توضيح اين آيه چنين آمده است: 🔷✨يعنى تو رحمتى هستى كه به سوى همه جماعتهاى بشرى فرستاده شده اى. دليل بر اينكه گفتيم همه جماعتها، جمع با الف و لام است، علاوه بر اين كه مقتضاى رسالت هم همين است. 👈 و اما اينكه چطور رحمت براى همه اهل دنيا است ؟ جهتش اين است كه دينى آورده كه در اخذ به آن سعادت اهل دنيا در دنيا و آخرتشان تاءمين است. آرى آن جناب (صلى اللّه عليه و آله و سلم) رحمت براى اهل دنيا است از جهت آثار حسنه اى كه از قيام او به دعوت حقه اش در مجتمعات بشرى به راه افتاد كه اگر وضع زندگى بشر آن روز را قبل از اينكه آن جناب مبعوث شود در نظر بگيريم و با وضعى كه پس از قيام او به خود گرفت مقايسه كنيم كاملا روشن مى گردد. http://quranpuyan.com/yaf_postst526_mHmdS-rHmt-bry-hmh-jhnyn-st.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، و مطرح نيست،همه مردم بطور يكسان مخاطب هشدارهای پيامبران هستند! 💠فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلی‌ سَواءٍ وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ (۱۰۹/انبیاء) 🌱‏پس اگر روی برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه‌ی شما بطور يكسان اعلام (خطر) كردم و من نمی‌دانم آن وعده‌ای (از عذاب الهی) كه به شما داده شده، آيا (زمان وقوعش) نزديك است، يا دور! ۱- بعضی از مردمِ لجوج، حتّی از «رحمة للعالمين» نيز روی برمی‌گردانند. وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ‌ ... فَإِنْ تَوَلَّوْا ‏۲- انسان مختار است نه مجبور، لذا می‌تواند حتّی در برابر دعوت و درخواست انبيا نيز مقاومت و اعراض كند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا» ‏۳- نبايد انتظار داشت كه همه‌ی مردم سخن حقّ را بپذيرند كه اين هدف برای انبيا نيز محقّق نشده است. «فَإِنْ تَوَلَّوْا» ‏۴- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئوليّت خود را از دست ندهيم. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ» ‏۵- همه مردم بطور يكسان مخاطب هشدارهای پيامبران هستند و در اين ميان، جنسيّت، نژاد و زبان مطرح نيست. «آذَنْتُكُمْ عَلی‌ سَواءٍ» ‏(آری در تبليغ، همه مردم را با ديده‌ی يكسان بنگريم) «عَلی‌ سَواءٍ» ‏۶- هر چه را نمی‌دانيم، با صراحت بگوييم، نمی‌دانم. «إِنْ أَدْرِي» ‏۷- يك سری علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره قدر از عبدالعلی بازرگان قدر : ۱ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  ما آن [قرآن] را در شب قدر ۱ نازل كرديم،  ۱- معناي «قدر» اندازه است. در قرآن آمده است كه خداوند همه چيز را به اندازه آفريده است [قمر ۴۹ (۵۴:۴۹) ] و همه چيز گنجينه‌اش نزد خداست و جز به اندازه نازل نمي‌كند [حجر ۲۱ (۱۵:۲۱) ]. با اين حساب هدايت انسان‌ها و نزول وحي هم اندازه [قدر] و حساب و كتاب دارد و تعليم هم تدريجي و تقديري [به اندازه] است. ضمير جمعي [متكلم مع‌الغير] «نا» در «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ»، دلالت بر دست اندركاري و مشاركت عوامل متعددي در امر نزول قرآن مي‌كند؛ امرِ الهي، فرشتة واسط، پيامبر گيرندة وحي، مخاطبان معاصر و آينده. قدر : ۲ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ  و تو چه مي‌داني ۲ كه شب قدر چيست؟  ۲ - جمله «ما ادريك» و «ما يدريك» جمعاً ۱۶ بار در قرآن تكرار شده است كه تماماً در ارتباط با قيامت و مسائل ماوراءالطبيعه يا پيچيده علمی است كه درك و فهم آن با دانش آن زمان و امروز امكان پذير نبوده و نيست. مثل: ما ادريك: ما يوم‌الدين، ما يوم‌الفصل، ما القارعه، ما الحطمه، ما الحاقه، ما سجين، ما عليون، ما الطارق، ما العقبه، ما ليله القدر، ما هي [هاويه]، ما يدريك لعل‌الساعه، ما يدريك لعله يتزكّي... ذكر پيچيده بودن وحي، حتي براي رسول مكرم(ص) كه مخاطب اين كلام بود، نشان مي‌دهد انتظار فهم علمي آن، حداقل براي امروز، چقدر دور از واقع است. قدر : ۳ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ  [همين قدر بدان كه] شب قدر از هزار ماه ۳ بهتر است.  __ ۳ - هزار ماه معادل يك عمر طولاني [۸۳ سال] است. اين مقايسه شايد واجد چنين معنايي باشد كه يك شب قدر و تقدير سرنوشت سعادت‌آميز، بهتر از يك عمر طولاني در جا زدن است. به قول حافظ: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندرآن ظلمت شب آب حياتم دادند بي‌خود از شعشعة پرتو ذاتم كردند باده از جام تجلّي صفاتم دادند چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 129 سوره صفحه_58 🌱🤝 نشانه تقواست 🔸بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‌ «76»ال عمران آرى، هر كس به عهد خويش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس بى‌گمان خداوند پرهيزكاران را دوست مى‌دارد. در تمام موارد زير لازم است:👇 ↩️الف: عهدى كه خداوند از طريق فطرت يا انبيا با انسان بسته است. «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي‌ آدَمَ» ↩️ب: عهدى كه انسان با خدا مى‌بندد. «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ ...» ↩️ج: كه انسان با مردم مى‌بندد. «وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا ...» ↩️د: عهد رهبر با امّت و بالعكس. «الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ» 🌱پیامها 1⃣- تقوا، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضايع كردن حقّ مردم بيمه مى‌كند.«يَقُولُونَ ... الْكَذِبَ ... بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 2⃣- شعار، كار ساز نيست، عمل و تقوا لازم است. «أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 3⃣- به ، از نشانه‌هاى . «أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌» 4⃣- وفاى به عهد وتقوا، ملاك محبوبيّت است، نه عالم و اهل‌كتاب بودن. «يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» 📚تفسير نور(محسن قرائتی) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پايبندي به اراي مشهور، عوام زدگي و حكومت زدگي، سه مانع آزادانديشي فقها 🟢سوم آذر ماه ،سالگرد درگذشت آيت الله است. باين مناسبت، بخشهايي از سخنان استاد سروش محلاتي در مراسم چهلم ايشان را مرور ميكنيم: "به طور کلی فقیه برای اینکه اندیشه آزاد فقهی داشته باشد باید تکلیف خود را با چند قید و بند روشن کند، اگر بتواند از این قید و بندها عبور کند، مشکل آزاد اندیشی حل می شود: ♦قید و بند اول، جنبه درون فقهی دارد و عمدتا مشکل در ، مرحوم موسوی اردبیلی این مشکل را برای خودش حل کرده بود، ایشان در یک مکتبی پرورش یافته بود، مخصوصا تلمذ در نزد مرحوم آیت الله العظمی خویی این جرأت و جسارت را به ایشان داده بود که در استنباط های فقهی بتواند در آرای مشهور مناقشه کند یا از مرز مشهورات بگذرد و فکر و استنباط خود را آزاد کند، ايشان در روش فقهی خود این امر را اعمال کرده بود؛ این جمله را به عنوان نمونه از ایشان نقل می کنم «ما بنده خدا هستیم، اما بنده فقها و علما نیستیم. »👉 🟢 آيت الله موسوي‌اردبيلي: قواعدی که ریشه در کتاب و سنت ندارد میتواند مورد مناقشه باشد، هر چند نزد علما پذیرفته شده و مشهور باشد، ما بنده علما نيستيم 🔻🔻 آیت الله موسوی اردبیلی در بحث معاملات می گویند: «قواعدی که ریشه در کتاب و سنت ندارد میتواند مورد مناقشه باشد، هر چند نزد علما پذیرفته شده و باشد، ما برده و تسلیم کسی نیستیم، احترام و تجلیل علما سر جای خودش ولی رای و نظر آنها مانع اجتهاد ما نیست.» ♦بند دومی که مانع است ، بند “” بود، یکی از مشکلاتی که در کار عالم دینی وجود دارد، این است که با ذائقه عوام چه باید کرد، آنچه که آنها نمی پسندند، نمی خواهند و نمی پذیرند را می توان ابراز کرد یا خیر؟ ⭕ مقاله ای در این موضوع دارند تحت عنوان مشکل اساسی در سازمان روحانیت؛ ایشان این تحلیل را در آنجا به کار بردند که بسیار مهم است ،آن تعبیر این است که “ ” دست و پای روحانیت را بسته است؛ مطهری نمی گوید که رژیم شاه دست و پای ما را بسته است، بلکه دلیل دیگری وجود دارد و به تعبیر ایشان عوام زدگی مانند یک میکروب سازمان روحانیت را فلج کرده است ♦بند سوم، “ ” است؛ حتما این مطلب را زیاد شنیدید و خواندید که در مقایسه ای که مرحوم مطهری میان روحانیت شیعه و سنی دارند، می فرمایند که یک گرفتاری ما داریم و یک گرفتاری علمای اهل سنت، گرفتاری ما این است که علمای ما گرفتار عوام هستند، عوام زده اند و چون پول از دست عوام می گیرند باید ملاحظه آنها را بکنند؛ اما علمای اهل سنت چنین ارتباطی با مردم ندارند، راحت می توانند نظرات خود را ابراز کنند ولی آنها هم مشکل ها را دارند به دلیل اینکه حقوق بگیر و مامور حکومت هستند باید ملاحظه کنند که حکومت و قدرت چه خواستها و چه اقتضائاتی دارد. ❌البته روشن است که اگر این دو مشکل یعنی “ ” و “قدرت زدگی” با هم تلفیق شود به دلیل عوام گرایی در حکومت ، مشکلات و مفاسد مضاعفی اتفاق می افتد. " 💻برگرفته از سايت شفقنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا پروردگار من ، مرا تنها مگذار سوره انبیاء ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 5 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5913289644325214026.mp3
2.38M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ هراس انگیز 💠يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ 🌱ای مردم، خود را از (خشم) پروردگارتان حفظ کنید؛ زیرا زلزله‌ی قیامت، رویدادی سهمگین است. حج - ۱ 🔷آفریدگار هستى سوره «انبیاء» را با دعوت به توحیدگرایى و یکتاپرستى و معرّفى به پیامبرش به عنوان رحمت و بخشایشى براى جهان و جهانیان به پایان برد، اینک این سوره را با هشدار از شرک و کفر و مخالفت با دین و آیین و توجه دادن مردم به زلزله هراس انگیز رستاخیز آغاز مى کند و مى فرماید: یا اَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ هان اى مردم! از پروردگارتان پروا کنید. منظور از این جمله این است که از گناه و نافرمانى خدا دورى جویید، درست همان گونه که وقتى گفته مى شود: از شیر بترسید، منظور این است که از درندگى آن بترسید نه از خود آن. اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْ ءٌ عَظیمٌ چرا که زلزله رستاخیز پدیده اى هراس انگیز و سهمگین است. 👌از آیه شریفه این نکته دریافت مى گردد که به پدیده و چیزى که هنوز تحقق نیافته و جامه هستى نپوشیده است نیز، «چیز» و یا «پدیده» گفته مى شود، چرا که در آیه مورد بحث به رستاخیزى که هنوز نیامده است واژه «شیى» گفته شده است. 📚تفسیرنمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، مانع پذيرفتن است 💠‏وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ (۳/حج) 🌱‏و بعضی از مردم، ناآگاهانه درباره‌ی خداوند به جدال می‌پردازند و از هر شيطانِ سركشی پيروی می‌كنند. 🔹‏«مَرِيدٍ» به معنای بی‌خير است، به بيابان بی‌گياه مريد می‌گويند و به نوجوان بی‌مو «امرد» گفته می‌شود. ‏آنچه كه اين آيه از آن نهی می‌كند، بحث و جدال بدون داشتن آگاهی‌های لازم است، وگرنه جدال با مخالفان اگر با منطق صحيح و يا منطق خودشان باشد، بسيار هم بجاست. ‏چنانكه در آيه‌ای ديگر می‌فرمايد: «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» ‏🔹عذاب قيامّت، كسانی را هدف می‌گيرد كه با ايجاد شبهه و ترديد، به عقايد دينی مردم ضربه می‌زنند. «عَذابَ اللَّهِ شَدِيدٌ- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ» ‏🔹گفتگوها بايد براساس منطق وعلم باشد، نه جدال وتعصّب. يُجادِلُ‌ ... بِغَيْرِ عِلْمٍ‌ ‏🔹بحث وجدال بدون علم، پيروی از شيطان است. يُجادِلُ‌ ... يَتَّبِعُ‌ ‏🔹جهل و تعصب، مانع پذيرفتن حقّ است. «بِغَيْرِ عِلْمٍ» ‏🔹كسی‌كه از خدا و راه او جدا شود، هر لحظه در دام شيطانی اسير است. «يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ» ‏🔹شيطان‌ها بسيارند و هر يك به نحوی وسيله‌ی انحراف مردمند. «كُلَّ شَيْطانٍ» ‏🔹در پيروی از شيطان خيری نيست. «مَرِيدٍ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره قدر از عبدالعلی بازرگان قدر : ۴ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ  در آن شب فرشتگان و روح ۴ به فرمان پروردگارشان از [برای] هر امري [از امور هدايتي] فرود مي‌آيند.  ۴ - ملائكه و روح در سه آيه قرآن با هم آمده‌اند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن مي‌گويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني مي‌دهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسان‌ها سخن مي‌گويد. در مقام تمثيل براي فهم بهتر، مي‌توان از مثال مدرسه مدد گرفت، در ابتداي سال تحصيلي معلمين و امكانات آموزشي در اختيار محصلين قرار مي‌گيرند [نزول]، در پايان سال تحصيلي مدرسه تعطيل مي‌شود و معلمين مي‌روند [عروج]، هنگام امتحان نهايي و كنكور، دانشي كه هر دانش‌آموز از معلمين و امكانات آموزشي كسب كرده تحقق مي‌يابد و برپا مي‌شود [قيام]. گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل مي‌شوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل مي‌گويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره اسراء (۱۷:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح مي‌فرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشده‌ايد و روح ماهيتي «امري» دارد. قدر : ۵ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ  آن شب تا سپيده دم سلامتي است.۵  ۵ - كلمة «سلام» [به صورت معرفه و نكره] ۴۲ بار در قرآن تكرار شده است؛ سلام يكي از نام‌هاي نيكوي الهي است [حشر ۳۳ (۵۹:۳۳) ]، قول ربّ رحيم است [يس ۵۸ (۳۶:۵۸) ]، سلام همان سلامتي از هر عيب و نقص و شرّ و آسيب است، دارالسلام نام بهشت [انعام ۱۲۷ (۶:۱۲۷) و يونس ۲۵ (۱۰:۲۵) ] و سُبُل‌السّلام راه هدايت است [مائده ۱۶ (۵:۱۶) ]. تحيّت اهل بهشت نيز سلام است [ابراهيم ۲۳ (۱۴:۲۳) ، نحل ۳۲ (۱۶:۳۲) ، حجر ۴۶ (۱۵:۴۶) ، احزاب ۴۴ (۳۳:۴۴) ، مريم ۶۲ (۱۹:۶۲) و واقعه ۲۶ (۵۶:۲۶) ]. https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 130 سوره صفحه_59 ♨️⭕️ سنگين و ♦️إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (ال عمران/77) 🌱بي‌گمان كساني كه پيمان خدا و سوگندهاي خود [در تعهّدات اجتماعي] را به بهايي اندك مي‌فروشند، آنان را در آخرت بهره‌اي [از پيش توليد شده] نخواهد بود و در روز قيامت نه خدا كلامي با ايشان گويد و نه نظر [لطفي] به آنها نمايد و [در دنيا نيز] پاكشان نكند و ايشان را عذابي دردناك [با محروميّت از رحمت] است. ⭕️در ادامه بحث هاى مربوط به کارى هاى و در این آیه به بخش دیگرى از کارهاى خلاف آنها اشاره کرده، مى فرماید: کسانى که پیمان الهى و سوگندهاى خود را (به نام مقدس او) با بهاى کمى معامله مى کنند، بهره اى در آخرت نخواهند داشت البته آیه به صورت کلى ذکر شده، هر چند شأن نزول آن، گروهى از علماى اهل کتاب است که پیمان هاى الهى و سوگندهاى خود را با درآمد مادى ناچیزى مبادله مى کردند. 👈 قرآن در این آیه پنج مجازات براى آنها ذکر مى کند، 📗 ، در برابر مشتريانِ رضايت ربّ و آخرت و اجر او، به دفعات از سخن گفته كه مشتري به بهاي سرماية معنوي هستند. از جمله: ⬅️ فروش نفس خود در ازاي كسب مقام و موقعيت [بقره 102]، ↩️خريد گمراهي به بهاي هدايت [بقره 16و 175، نساء 44]، ⬅️خريد كفر به بهاي ايمان [آل‌عمران 177]، ↩️فروش [عرضه] سخنان لهو براي جلب توجه مردم [لقمان 6]، ⬅️فروش كتاب خدا براي رياست ديني [بقره 79و 174، ‌آل‌عمران 77و 187، مائده 44]، ↩️فروش به [توبه 9، بقره 41، نحل 95]. 👈 به طور خلاصه، آنچه در معامله دين با دنيا حراج و به بهاي اندك فروخته مي‌شود، همان مقدّسات ايماني مردم است كه وقتي در توليت و تصرّفِ دين‌نمايانِ دنياطلب قرار گرفت، مسخ و بي‌محتوا شده و مردم را از دين فراري مي‌دهد. در اين شرايط، آييني كه بايد مردم را به سوي خدا و آخرت و به محبّت و مودّت سوق دهد، عامل گسترش جهل و خرافه و شخص‌پرستي و تفرقه و تخاصم مي‌گردد. 📚تفاسير نمونه و بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشخصات كه به معرفي كرديم و دنبال آن بوديم، چه بود؟ 🔰 "من خدا را گواه می‌گیرم قبل از به این عشق پرواز می‌کردم و با این انگیزه فریاد می‌زدم: باید نظام باشد؛ باید کنار برود؛ این طبقاتی که مردم را از نظر لباس و وضع خانه و زندگی از هم جدا کرده و یک را و یک را و بدبخت کرده است، باید این این فاصله برداشته شود. مثل ص که اگر در مدینه جمعی بودند پیغمبر از همه گرسنه‌تر بود 👈و اگر در مدینه ساده‌پوش بودند از همه ساده‌پوش‌تر بود. اگر ساده‌نوش بودند علی از همه ساده‌نوش‌تر بود. غذای علی از همه خشن‌تر بود؛ لباس علی از همه ساده‌تر و کهنه‌تر بود. ما را ۱۴ قرن است اینگونه به مردم معرفی کردیم. ✅گفتیم ضرار بن ضمرة نزد آمد. معاویه گفت: «یا ضرار! صف لی علیاً.» ضرار گفت: «معاویه من می‌ترسم از علی نام ببرم و از مدح کنم، موجب ملال خاطر شما باشد و اذیتم کنید.» معاویه گفت: «من به تو امان می‌دهم.» 👈آنگاه ضرار آن خطبه مشهور را خواند: 🔻«معاویه! کان والله فینا کأحدنا؛ معاویه! علی با ما که بود مثل ما بود؛ صدای علی از صدای ما کوتاه‌تر بود؛ لباس علی از لباس ما خشن‌تر بود؛ غذای علی از غذای ما ساده‌تر بود؛ از همه ما بیشتر کار می‌کرد و از همه ما کمتر بهره می‌برد. معاویه! به خدا علی در مقام تقسیم کار سخت‌ترین کارها را خودش برمی‌داشت، اما در مقام سهم برداشتن کمترین سهم را برای خود برمی‌داشت.» 👈👈ما که گفتیم می‌آوریم یعنی این را می‌آوریم." 🎙 مرحوم آیت‌الله ، حسینیه ارشاد؛ ۱۳۶۴ ▪️به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله موسوی اردبیلی، رفیق شفیق شهید مظلوم " 📱نقل از کانال «شهید آیت‌الله دکتر بهشتی» در تلگرام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛