eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وششم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹🌹امام على(ع)می فرمایند : 🔶في سَعَةِ الأَخلاقِ كُنوزُ الأَرزاقِ؛ 🔸🔸گنجهای روزی ؛ در #گشاده_رویی است كافی.ج8 ص23 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
بخش اول كلمه ی «نحس» به معنی «شوم» است. در اینجا مفسرین روی كلمه ی «نحس» بحث كرده اند كه معنای شوم بودن یك روز چیست؟ واضح است كه در اینجا قرآن نمی خواهد بگوید كه مثلاً آن روز چون روز یكشنبه یا دوشنبه بود بود وعذاب آمد. یكشنبه و دوشنبه هرهفته تكرار می شود. یا مقصود این نیست كه چون مثلاً سیزدهِ ماه صفر بود اینها معذّب شدند. سیزدهِ ماه صفر هر سال تكرار می شود؛ و بعلاوه اینجا دارد تصریح می كند: «فَكَیْفَ كانَ عَذابی وَ نُذُر» یعنی عذاب به علت و به علت حق ناشناسی و یك نعمت بزرگ بود. پس روز، شوم بود ولی شومی اش نه از خودِ روز بود از آن جهت كه [روزی از روزهای ] هفته یا ماه است بلكه به علت حادثه ای كه در آن روز پیش آمد این روز شوم شد.حال، بعضی روزها را مبارك می دانیم و بعضی روزها را شوم. 🔺در موضوع نحوست ایام دو مسئله است. ✔️ یك مسئله این است كه ما برخی روزهای سال را مبارك می شماریم و برخی را نحس و ، به اعتبار حادثه ای كه در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست كه این روز از آن جهت كه این روز است مبارك است یا این روز از آن جهت كه این روز است شوم است، بلكه مقصود ما این است كه این روز برای ما یادآور حادثه ی پربركتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه ی شومی است. 🔶مثلاً ما روز عید غدیر را روز مبارك می دانیم ولی نه به اعتبار اینكه هجدهم ذی الحجه [است، كه ] چون ماه، ماه ذی الحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذی الحجه است مبارك است اعمّ از اینكه در این روز حادثه ای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینكه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب كرده باشد یا نكرده باشد؛ این روز، روز مبارك است و چون این روز مبارك بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت نصب كرد؛ یعنی بخت حادثه ی یوم الغدیر بلند بوده كه در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام [و] قبل از این هم روز مباركی بوده، از اوّلی كه این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذی الحجه روز مباركی بوده و حادثه ی در روزی كه خودش مبارك بود واقع شد. 🔷 یا [چنین نیست كه ] دهم محرم روزی بوده كه از اوّلی كه عالم ساخته شده اصلاً این روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه ی كربلا در روزی واقع شد كه بالذات شوم بود و قهراً قبل از اینكه امام حسین هم شهید شود هر سال كه روز دهم محرم می آمد روز شومی می آمد، از زمان حضرت آدم و قبل از حضرت آدم این روز شوم بوده و الآن هم روز دهم محرم شوم است، تا هم این روز از آن جهت كه این روز است شوم است. حادثه ی كربلا هم در یك روز شوم واقع شد. یك وقت انسان این طور فكر می كند. این [طرز فكر، ] اساسی نمی تواند داشته باشد. نه عقل می تواند آن را قبول كند و نه از نظر نقل ما می توانیم تأییدی برای آن بیاوریم. ولی یك وقت به آن معنای دوم است: هجدهم ذی الحجه، چون در این روز برای ما حادثه ی مباركی رخ داده است ما این روز را مبارك می شماریم. هجده ذی الحجه مباركی خودش را از حادثه ی غدیر دارد نه حادثه ی غدیر از هجدهم ذی الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه كشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد. از تفسیر سوره جلد پنجم کتاب استاد مطهری ادامه دارد... 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌹🌷🌹🌷 https://telegram.me/quranpuyan
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی 💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم سلام عزیزان صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دینِ شادی‌پذیر، مومنان شادی‌گریز❗️ ♦️آیا قران به گریه زیاد و خنده کم ،توصیه کرده؟ ✅آیا زیاد کردن مناسبتهای مذهبی و دست کاری در تقویم،به نفع دین است؟مبنای تغییر تاریخ شهادت امام ،چیست؟ تاریخ ولادت حضرت معصومه،هیچ سند تاریخی ندارد و زمان اعلام شده فعلی،جعلیست و ثبت آن در تقویم،تکریم جعال است. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و قُل لِّعِبَادِى يَقُولُوا الَّتى هِىَ أَحْسنُ إِنّ الشيْطنَ يَنزَغُ بَيْنهُمْ اسراء(53) ✅✅ در درگاه خدا حسن سريره و وكمال ادب ملاك برترى انسانها است ، حتى اگر در ميان انبياءهم خداوند بعضى را بر بعضى برترى داده باز بيهوده نبوده ، بلكه به خاطر همين و سيرت وادب بيشتر بوده است ، مثلاداوود (عليه السلام ) را بر ديگران برترى داده واورا زبور داد ودر آن بهترين ادب وپاكيزه ترين حمد وثنا را نسبت به خداى تعالى به وى آموخت . از همينها معلوم مى شود كه گويا قبل از هجرت رسول خدا بعضى از مسلمانها با مشركين مواجه مى شدند ودر گفتگوى با آنان سخنان درشت گفته وچه بسا مى گفته اند شما اهل آتش وما مؤ منين به بركت رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) اهل بهشتيم ، وهمين باعث مى شده كه مشركين عليه مسلمانان ، تهييج شده عداوتها وفاصله ها بيشتر شود، ودر روشن كردن آتش فتنه وآزار مؤ منين ورسول خدا (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) وعناد با حق بهانه هاى تازه اى به دستشان بيايد. از تفسیر المیزان ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ بارالها! از تو می خواهم كه سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كنی كه مرا به كمال خشنودی ات نائل گرداند. بخشی از دعای روز شنبه @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 2⃣1⃣ و آزار : 🌹بقره آیه ۹۱🌹 و چون به آنها گفته شود: بدانچه خدا نازل کرده ایمان آورید، گویند: ما به آنچه بر خودمان نازل شده ایمان داریم و غیر آنرا منکر میشوند در حالیکه حق همان است و آنچه را که نزدشان است تصدیق میکند. بگو: اگر ایمان دارید، پس چرا پیش از این پیامبران خدا را می کشتید؟ 🌹انجیل لوقا، فصل ۱۱ آیه ۴۹🌹 این است که خداوند حکیم می فرماید: برای ایشان انبیاء و رسولان می فرستم، بعضی را می کشند و بعضی را آزار میرسانند. https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از ورتل القران چيست؟ "محور اين قيام و قيامهاى شخصى اسلامى ترتيل قرآن است و نه تنها ترتّل آن، ترتل خواندن آرام خودى است كه قلب در پيش بحركت ايمانى رسد، ولى ترتيل بحركت آوردن دلهاى ديگران است كه در جمع مأموريت حضرتش همان ترتيل: خواندن اثربخش در قلب حضرتش بگونه ايست كه ديگران رانيز بحركت آورد،كه اگربجاى «ترتيلا»، «ترتلا» بود، همان خواندن اثربخش شخصى هم كافى بود. و اين "قولا ثقيلا" دو معنى قرآنى را در بر دارد، نخست نقل اجمالى محكم قرآن است كه در نخستين شب قدر پس از حدود پنجاه روز از آغاز رسالتش بر قلب مباركش نازل شد، اين ثقل شخصى بود، سپس استمرار وحى مفصلش كه اين سبح طويل رسالت را در پى داشته است. آرى قيام ليل، ترتل ترتيل، و قول ثقيل براى سبح طويل ضرورت رسالت بوده است" تفسیر فرقان ytre.ir/pgW 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین سی_ام ✅مراعات و نيكي به انها قرآن در موارد متعددی بر رعایت و منافع توسط سایر مردم بویژه سرپرستان آنها تاکید کرده و مجازات شدیدی را برای انها که یتیم را میخورند در نظر گرفته. واز جمله در سوره انعام ایه 152 می فرماید : 🔶لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‌ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ «152» به مال نزديك نشويد (و در آن تصرّفى نكنيد) مگر به (طريقه‌اى كه به صلاح او باشد) تا به حد بلوغ و رشد خود برسد. (در داد و ستدها) پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد. ما هيچ‌كس را جز به اندازه‌ى‌ 👌پیام 1- چون مدافعى ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم. «لا تَقْرَبُوا» 💫 تفسیر نورجلد 2 - صفحه 583 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✅مسئله ی . بخش دوم الفاظ از نظر اینكه الفاظند یعنی حروف الفبا [هستند] تركیب می شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمی كند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی وضع می شوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع می شوند، مثل اینكه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یك الف دیگر و یك «هـ» لفظ «اللّه» را ساخته ایم كه نام خداوند است. چون معنا مبارك است لفظ هم برای ما لفظی است مبارك، حتی احترام دارد و وقتی كه به صورت كتبی درمی آید دست بی وضو هم به آن نمی زنیم. همین طور اسماء پیغمبران و ائمه؛ یا اسمهایی كه بر یك معانی خیلی عالی مثلاً از مقدسات بشر دلالت می كند مثل لفظ «علم» كه گویی خود این لفظ هم برای ما جلالتی دارد. [در مقابل، ] ما الفاظی را وضع می كنیم برای معانی ای كه مُسْتَقْبَحٌ ذِكْرُه است یعنی بشر قبیح می شمارد كه نام آنها را ببرد: «ما یُسْتَقْبَحُ ذِكْرُهُ» . بعد چون آن معنا چیزی است كه بشر نمی خواهد آن را بازگو كند گویی قبح معنا در لفظ اثر می گذارد و الّا بدیهی است كه لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده می شود. حال اگر كسی در مجلسی شروع كند الفاظ زشت به زبان آوردن، مردم به او می گویند این كلمات چیست كه به زبان می آوری؟ ممكن است جواب بدهد مگر كلمه هم با كلمه فرق می كند؟ ! راست هم می گوید، مگر كلمه هم با كلمه فرق می كند؟ هیچ كلمه ای با هیچ كلمه ی دیگری فرق نمی كند، اما كلمه به اعتبار معنی اش با كلمه ی دیگر فرق می كند. وقتی می گویند این كلمات را به زبان نیاور، چون این كلمه را كه شما می گویید، آن معنا به ذهن می آید و بنا نیست كه بشر در مجامع آن معانی را در ذهن خودش مجسم كند. به این معنا البته درست است كه برخی روزها روزهای مباركی است. حتی می تواند یك سلسله دستورهای شرعی بر اساس همین روزها بر قرار شود برای اینكه این روز یادآور آن حادثه است. مثلاً امام حسین را در نیمه ی شعبان یا بیست و هفتم رجب زیارت می كنیم. بیست و هفتم رجب با بیست و چهارم رجب، خودش بالذات هیچ فرقی نداشته ولی بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر اكرم شرافتی پیدا كرده است. همین طور كه گفتیم گاهی لفظ به اعتبار معنایش شرافتی پیدا می كند كه بی وضو نباید دست روی آن گذاشت. بیست و هفتم رجب به اعتبار بعثت پیغمبر، هفده ربیع به اعتبار ولادت پیغمبر، سوم شعبان به اعتبار ولادت امام حسین و نیمه ی شعبان به اعتبار ولادت حضرت حجّت شرافتی پیدا می كند كه [می گویند] امام حسین را هم اگر می خواهید زیارت كنید در این روز زیارت كنید كه این روز یادآور چنین حادثه ی مباركی است؛ یعنی حتی یك سلسله احكام و دستورها بر این اساس برقرار می شود، و هیچ مانعی هم ندارد ادامه دارد تفسیر سوره کتاب شهيد مطهري 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
⁠⁣ و حضرت امام زین العابدین (ع): 🔹اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، 🔹وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک يَقِينِي، 🔹وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي. 🔸بارخدايا! نيتم را به لطفت استوارى ده، 🔸يقينم را به رحمتت پايدارى بخش، 🔸و تباهى هايم را به قدرتت به صلاح آور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات و افترا ممنوع⛔️ سوره مبارکه آیه ۴ وَالَّذِينَ يَرْ‌مُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْ‌بَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ خرمشاهی : و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت [زنا] می‌زنند، سپس چهار شاهد نمی‌آورند، ایشان را هشتاد تازیانه بزنید، و دیگر هرگز شهادت آنان را قبول نکنید، و اینانند که فاسقند. https://goo.gl/6NqfMV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ پیام های سوره از تفسیر نور آیات ۹-۱ ◀️ شب،بهترین زمان برای عبادت است. «قُمِ اللَّیْلَ» ◀️ نماز شب مورد تأکید الهی واقع شده است. «قُمِ اللَّیْلَ» ◀️ عبادت شبانه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب بوده است. «قُمِ اللَّیْلَ» (چنانکه در جایی دیگر می فرماید: «فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ) ◀️ برای پذیرش مسئولیت های سنگین،آمادگی روحی لازم است. یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ ... إِنّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً ◀️ رهبران دینی،هم باید شبها برای عبادت خداوند قیام کنند: قُمِ اللَّیْلَ ...و هم روزها برای بیدار کردن مردم. «قُمْ فَأَنْذِرْ» ◀️ مقدار شب زنده داری محدودیّتی ندارد.(یک دوم،یک سوم یا دو سوم شب) (برای انجام امور عبادی،مردم را در تنگنا قرار ندهیم،برای همه مردم و همه زمانها نمی توان یک نسخه نوشت و یک نوع دارو تجویز کرد.) نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ ... أَوْ زِدْ عَلَیْهِ ◀️ برای آن که عبادت با نشاط همراه باشد،باید بخشی از شب را استراحت کرد. «نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً أَوْ زِدْ عَلَیْهِ» ◀️ خواندن نماز و قرائت قرآن در شب بهترین وسیله برای ایجاد آمادگی روحی و کسب انرژی است. قُمِ اللَّیْلَ إِلاّ قَلِیلاً ... وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً ◀️ تلاوت قرآن آدابی دارد و ترتیل،اولین ادب آن است. «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً» ◀️ تلاوتِ هر بخش از قرآن،مقدّمه ای برای بخش دیگر می شود. وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ ... سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً ◀️ در مدیریّت،همیشه شرائط را یکسان نپندارید،رهبر باید از ابتدا کارهای سنگین را پیش بینی کند. «سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» ◀️ در عبادت،عنصر زمان مؤثر است. «ناشِئَهَ اللَّیْلِ» ◀️ بعضی از فیوضات و برکات،از شب نشأت و ریشه می گیرد. «ناشِئَهَ اللَّیْلِ» ◀️ تاریکی شب،زمینه بهتری برای عبادت بی ریا و همراه با خضوع و خشوع فراهم می کند. «ناشِئَهَ اللَّیْلِ» ◀️ عبادت شبانه تأثیر ماندگارتری در روح دارد. «أَشَدُّ وَطْئاً» ◀️ نمازشب،عامل ثبات قدم و تقویت عقیده مؤمن می شود. «أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً» ◀️ حتّی پیامبر،به یاد خدا و نیایش با او محتاج است. «اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ» ◀️ موفقیّت در روز،نیازمند کسب قوّت در نیایش های شبانه است. قُمِ اللَّیْلَ ... إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَوِیلاً ◀️ ربوبیّت خداوند اقتضا دارد که همواره به یاد او باشیم. «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ» ◀️ در دستیابی به کمالات،بالاترین درجه را مدّ نظر قرار دهید. «تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً» ◀️ عبادت شبانه و ذکر روزانه،مقدّمه ای برای انقطاع کامل به سوی خداوند است. «تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً» ◀️ ربوبیّت خداوند نسبت به مشرق و مغرب،دلیل یکتایی او و لزوم توکّل بر او است. «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً» ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین سی_ام ✅مراعات و نيكي به انها قرآن در موارد متعددی بر رعایت و منافع توسط سایر مردم بویژه سرپرستان آنها تاکید کرده و مجازات شدیدی را برای انها که یتیم را میخورند در نظر گرفته. از جمله در سوره نساء: وَآتُواْ الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا ﴿۲﴾ مکارم: و اموال یتیمان را (هنگامي كه به حد رشد رسيدند) به آنها بدهيد! و اموال بد (خود) را با اموال خوب (آنها) عوض نكنيد! و اموال آنها را با اموال خودتان (با مخلوط كردن يا تبديل نمودن) نخوريد، زيرا اين گناه بزرگي است. إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ﴿۱۰﴾ فولادوند: در حقيقت كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى‏ خورند جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى ‏برند و به زودى در آتشى فروزان درآيند http://quranpuyan.com/yaf_postst482_tkhyd-dr-mrt-Hqwq-w-mwl-ytymn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✅مسئله ی . بخش سوم ✅تطیّر گاهی تطیّرهایی هم ضمیمه می شود. در خراسان این قضیه هست و در بعضی از بلاد دیگر ایران هم هست ولی در بعضی بلاد دیگر ایران من گاهی صحبت كرده ام گفته اند اصلاً آنجا نیست؛ و من نمی فهمم كه این چیست و از كجاست. معتقدند كه یك مسافر وقتی می خواهد مسافرت كند، اگر سیدی به او بر بخورد مسافرتش است و عاقبت ندارد؛ برعكس اگر كولی به او برخورد كند دیگر سفرش سفر مباركی است. یك وقتی من [این مطلب را] به مرحوم حاج میرزا علی آقای شیرازی رضوان اللّه علیه (آن مرد بزرگوار) گفتم، او توجیهی كرد و علت تاریخی برایش ذكر كرد و آن را پسندیدم. او گفت دو چیز است كه ریشه ی تاریخی اش برمی گردد بهزمانی كه شیعه در ایران فوق العاده در اقلیت بوده اند و سیدها را هر جا گیر می آوردند زنده زنده لای جرز می گذاشتند (زمان بنی العباس) . یكی اینكه مردم به قم و كاشان متلك می گویند. این كه می گویند «نه قم خوبه نه كاشون، لعنت به هر دوتاشون» مربوط به دوره ای است كه مردم همه ی شهرها سنّی بودند جز این دو شهر كه شیعه بودند و آنها كه سنّی بودند تا اسم قم و كاشان را می بردند هر دو را لعن می كردند چون قم و كاشان از قدیم الایام دارالمؤمنین و دارالشیعه بوده. ایشان می گفت این مضمون و متلكی كه راجع به این دو شهر می گویند به اعتبار این است كه همه جای دیگر سنّی بودند و اینها شیعه بودند و سنّیها به شیعه ها فحش می دادند. یكی دیگر اینكه در دوره هایی كه سادات را هر جا گیر می آوردند نه فقط خود آن سید را از بین می بردند بلكه اگر در خانه ای سیدی پیدا می كردند دیگر آن خانه امنیت نداشت و تمام آن خانه و زندگی به باد می رفت، در آن دوره ها اگر سیدی به خانه ای می آمد این امر مساوی بود با اینكه آن خانمان به باد برود كم كم در ذهنها رسوخ یافت كه اگر به اینجا سیدی آمد زندگی ما بر باد رفته است. البته این از ناحیه ی دولت وقت بود؛ یعنی اگر سیدی آمد، دولت وقت دیگر برای ما زندگی نخواهد گذاشت؛ و این همه امامزاده هایی كه در ایران درست شدند اغلب همین سیدهایی هستند كه به دست دولتهای وقت كشته شدند. كم كم مردم این نحوست یعنی شومی ای را كه از ناحیه ی دولتها متوجه خانواده ها بود (خیلی عقاید این طور تحول پیدا می كند) به حساب خدا و عالم گذاشتند كه اصلاً اوضاع عالم این جور اقتضا می كند كه اگر سیدی پیدا شد پشت سرش بدبختی و بیچارگی بیاید، در صورتی كه این به اوضاع عالم و به خدا ارتباط ندارد، امری بوده مربوط به دولتهای ظالم. ✅فأل آری، تطیّر نه پیغمبر اكرم می زد ولی نمی زد؛ یعنی از رسم و سنّتی كه در میان مردم بود آن را كه منشأ می شد كه انسان در تصمیم خودش راسخ بشود امضا می كرد [و به ] آن كه منشأ می شد انسان از تصمیم خودش باز بماند [توجه نمی كرد؛ ] یعنی به فال نیك می گرفت ولی به فال بد نمی گرفت. یك روح مصمّم و متوكّل این طور است. اگر مثلاً كسی بیرون می آمد كه اسمش حسن بود می فرمود به به، حسن، نیك، اِنْ شاءَاللّه همه ی كارها نیك است، بروید. اما اگر كسی می آمد كه اسمش اسم بدی بود ابداً اعتنا نمی كرد و مخصوصاً می فرمود: «رُفِعَ عَنْ اُمَّتی الطِّیَرَةُ» فال بد گرفتن از امت من بكلی برطرف شده است؛ «وَ اِذا تَطَیَّرْتَ فَامْضِ» اگر به چیزی فال بد گرفتی اعتنا نكن، برو، ترتیب اثر نده. «تَنْزِعُ النّاسَ كَاَنَّهُمْ اَعْجازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ» آن باد صرصر كه آمد، مردم را چنان از جا می كنْد كه مانند این بود كه بن درختهای خرما را كنده باشند؛ بلند می كرد و به زمین می زد. دومرتبه می گوید: «فَكَیْفَ كانَ عَذابی وَ نُذُر» چگونه بود عذاب و انذار من؟ «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» (اینجا مخاطب باز مردم هستند) قرآن را سهل و آسان در اختیار مردم قرار دادیم برای تذكر و تنبّه و آگاهی، آیا آگاه شونده ای هست؟ برای قوم عاد به همین سه چهار جمله قناعت می شود چون اصلاً مطلب یك هدف بیشتر ندارد. تفسیر سوره کتاب شهید مطهری 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 https://telegram.me/quranpuyan
⁠⁣#دعاهای_روزانه ✨#دعای_مکارم_الاخلاق✨ #دعاها و #مناجات_های_سيد_الساجدين حضرت امام زين العابدين(ع) #فراز_سوم 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتَِمامُ بِهِ، 🔹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ، 🔹وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيَما خَلَقْتَنِي لَهُ، 🔹وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ، 🔹وَ لَا تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست، 🔸و از پرداختن به كارى كه مرا از تو باز مى دارد بازم دار، 🔸و به كارى كه در روز باز پسين به كارم آيد برگمار، 🔸و روزگارم را در آنچه براى آنم آفريده اى، فارغ ساخته و بى نيازم دار، 🔸روزى ات را بر من فراوان كن 🔸و با نگريستن بدانچه ديگران دارند گرفتار فتنه ام مكن. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم 🍃🌸🍃🌸 تاکیدبر اقامه 💢💢در شرايط جنگي هم نماز جماعت ترك نميشود ولي گروهي موظف به نگاهباني هستند 💫وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ 💫و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى، پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند؛ و بايد جنگ‌افزارهاى خود را برگيرند. 🔺 ايه ۱۰۲سوره نسا https://goo.gl/fGNNHE ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ پیام های سوره از تفسیر نور آیات ۱۵-۱۰ ◀️ یاد خدا،بریدن از دیگران و توکّل بر خدا،زمینه صبر در برابر ناملایمات است. وَ اذْکُرِ ... وَ تَبَتَّلْ ... فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً وَ اصْبِرْ ◀️ صبر و سعه صدر،از شرائط مهم رهبری است. «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ» ◀️ رهبر باید انتظار هر نوع زخم زبان و اتهامات ناروا را داشته باشد. «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ» ◀️ ابتدا باید صبر کرد و سپس کناره گیری نمود.صبر،مقدم بر هجر است. وَ اصْبِرْ ...و اهجر ◀️ کسی که خداوند را به عنوان وکیل خود برگزید،به راحتی می تواند از دیگران کناره گیری کند. فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً ... وَ اهْجُرْهُمْ ... ◀️ کنار زدن مخالفان،باید به شکلی زیبا و در شأن رهبر جامعه اسلامی باشد. «هَجْراً جَمِیلاً» ◀️ کسی که خدا را وکیل گرفت،هرزه گویان را به خدا واگذار می کند. فَاتَّخِذْهُ وَکِیلاً ... وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِیلاً وَ ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ ◀️ خداوند،پیامبرش را در برابر یاوه گویی های دشمن دلداری می دهد. «ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ» ◀️ آنچه انسان را به صبر وامی دارد و او را دلگرم می کند،حمایت بی دریغ الهی است. وَ اصْبِرْ ... ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ ◀️ اگر شما قادر به مقابله با صاحبان ثروت و قدرت نبودید،نگران نباشید،زیرا خداوند قادر به مقابله با آنان است. «ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ أُولِی النَّعْمَهِ» ◀️ مهلت دادن به مخالفان،سنّت الهی است. «مَهِّلْهُمْ» ◀️ دوره تکذیب حق و خوشگذرانی،مدّت زیادی طول نمی کشد و فرصت آنان در دنیا اندک است. «مَهِّلْهُمْ قَلِیلاً» ◀️ اگر خداوند به کافران خوشگذران مهلت می دهد،نشانه رضایت او نیست بلکه مهلتی است تا قیامت فرا رسد. مَهِّلْهُمْ ... إِنَّ لَدَیْنا أَنْکالاً وَ جَحِیماً ◀️ کافران به کامیابی های زودگذر مغرور نشوند زیرا که غل و زنجیر و آتش برافروخته و غذایی گلوگیر در پی دارد. أُولِی النَّعْمَهِ ... أَنْکالاً وَ جَحِیماً ... ذا غُصَّهٍ ◀️ تبدیل رفاه دنیا به عذابی دردناک،برای قدرتی که کوه را به شن تبدیل می کند،کاری آسان است. أُولِی النَّعْمَهِ ... طَعاماً ذا غُصَّهٍ ... کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلاً ◀️ تبدیل کوهها به شن های روان،بیانگر عظمت لرزش زمین و زلزله قیامت است. «تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ وَ کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلاً» ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین سی_ام ✳✳ يتيمان قرآن در سوره فجر،از عدم تكريم يتيمان نكوهش كرده است: كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ {17}ولى نه (این پندارشما كه تنگ روزي،را نتيجه غلط است)بلكه را نمى نوازيد وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {18}و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى انگيزيد وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا {19}و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا {20}و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار ✅ مهمتر از جسم روح اوست که باید گرامی داشته شود. «تُکْرِمُونَ» کمبودهای روحی را با احترام و جبران کنید. (اولین انتظار یتیمان احترام به شخصیّت آنان است) «تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ» 💫💫تفسير نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 آیا میزان خاص در قران صحت دارد؟ - ایا تکرار کلمات زن مرد روز شب ماه دنیا اخرت و...حکمتی دارد؟ ✅واقعیات شگفت‌انگیز در مورد قرآن برابری مرد با زن: واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود ۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال است، یعنی ۲۴=۲۴  برابری در قرآن در همه مسائل دیده میشود: دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵ ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸  زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵  سود ۵۰ / زیان ۵۰  ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰  ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱  مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵  صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣  فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧  مسلمین ۴١ / جهاد ۴١  طلا ۸ / زندگی راحت ٨  جادو ۶٠ / فتنه ۶٠  زکات ٣٢ / برکت ٣٢  ذهن ۴٩ / نور ۴٩  زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵  آرزو ٨ / ترس ٨  آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨  سختی ١١۴ / صبر١١۴  محمد (صلوات الله علیه) ۴ / شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص) ۴  * همچنین جالب است که نگاهی به دفعات زیر در قرآن داشته باشیم.  نماز ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵  دریا ٣٢، زمین (خشکی) ١٣ — دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ — دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ —  خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳ — دریا + خشکی = % ۰۰/۱۰۰  دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است.  آیا همه اینها اتفاقی است؟؟؟ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💠جهت مطالعه مقالات ونظرات مختلف در خصوص صحت و سقم این اعداد لینک زیر را کلیک کنید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst549_jz-ddy-dr-qrn-y-myzn-tkhrr-khlmt-khS-dr-qrn--SHt-drd.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣#دعاي_مکارم_الاخلاق #دعاها و #مناجات_هاي_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) #فراز_چهارم 🔹وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، 🔹وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ، 🔹وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، 🔹 وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ، 🔹وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ. 🔸عزيزم دار و از خود پسندى دورم دار، 🔸مرا بنده خود ساز و عبادتم را با عُجب و غرور تباه مساز، 🔸به دست من در حقِّ مردم كارهاىِ نيك روان كن و به منّت نهادن، آن را تباه مكن؛ 🔸اخلاق پسنديده ام ببخش 🔸و از به خود نازيدن در امان بدار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ ✅ زندگی دنیا جز بازیچه نیست خداوند در آیه ۶۴ سوره عنکبوت تذکری مهم و قابل توجه را به بندگان گوشزد میکند. وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ فولادوند : ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﺯﻳﭽﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻫﻤﺎﻧﺎ [ﺩﺭ] ﺳﺮﺍﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﻯ ﻛﺎﺵ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. 👌زندگى دنیا همان طور که به اعتبارى لهو است، همین طور لعب نیز هست، براى اینکه فانى و زودگذر است. https://goo.gl/Am3EFR ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ پیام های سوره از تفسیر نور آیات ۱۹-۱۵ ◀️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر امّت خویش گواه است و نظارت کامل دارد. «رَسُولاً شاهِداً عَلَیْکُمْ» ◀️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دنیا شاهد بر اعمال است. «شاهِداً عَلَیْکُمْ» و در آخرت ادای شهادت می کند. «جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهِیداً ◀️ انجام رسالت،همراه با نظارت است. «رَسُولاً شاهِداً» ◀️ فلسفه بعثت انبیا در همه زمانها یکی است. أَرْسَلْنا إِلَیْکُمْ ... کَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ ◀️ تاریخ آینه عبرت است،از آن پند بگیرید. کَما أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ رَسُولاً فَعَصی ... فَأَخَذْناهُ ◀️ در مبارزه با منکرات به سراغ سرچشمه بروید. «أَرْسَلْنا إِلی فِرْعَوْنَ» ◀️ برای وعده و وعیدهایی که به مردم می دهید،نمونه عملی ارائه کنید.(خداوند که کافران مرفّه را تهدید می کند،عاقبت فرعون را یادآوری می کند.) ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ أُولِی النَّعْمَهِ ... فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِیلاً ◀️ سرپیچی از فرمان رسول خدا،سبب گرفتاری می شود. «فَعَصی فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِیلاً» ◀️ در قیامت،راه گریزی از دوزخ برای کفّار وجود ندارد. «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ» ◀️ صاحبان قدرت در دنیا،گرفتار عذاب سخت الهی شدند و نتوانستند از خود دفاع کنند،چه رسد به عذاب آخرت! «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ» ◀️ غم و اندوه،تلخی ها،ناکامی ها و سختی ها،عامل پیری زودرس و سفیدشدن موی سر و صورت می گردد. «یَوْماً یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِیباً» ◀️ خطرات قیامت هم در انسان تأثیر می گذارد: «یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِیباً» ،هم در آسمان ها. «السَّماءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ» ◀️ انسان،آزاد آفریده شده است. فَمَنْ شاءَ ... ◀️ آگاهی یافتن از خطرات قیامت سبب تذکّر است. «إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَهٌ» ◀️ ربوبیّت خداوند اقتضا می کند که راه او را انتخاب کنیم. «اتَّخَذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلاً» ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین سی_ام ✅مراعات و نيكي به انها ✳ راندن يتيمان و هم نوعان نشانه اي از بي باوري به معاد بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ {1}آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى‏خواند ديدى {1} فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ {2}اين همان كس است كه يتيم را بسختى مى‏ راند {2} وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {3}و به خوراك‏دادن بينوا ترغيب نمى‏ كند {3} عصاره فراز آیات 1-3:راندن و عدم تشویق به توجه به مساکین از نشانه های عملی تکذیب جزا و معاد است. نکات: 1-لزوما مکذبین جزا،کسانی نیستند که در فکر و سخن انرا رد می کنند بلکه کسانی هم که در ظاهر انرا پذیرفته اند،اما رفتارهایی مبتنی بر عدم باور به جزا ازجمله راندن يتيم دارند،جزو مكذبين عملي قيامت محسوب ميشوند. 2- توجه به یتیم و مسکین و هم نوعان نیازمند در سوره های مرحله اول و دوم قران کاملا مشهود و فراوان است که ضمن نشان از اهمیت زیاد این موضوع،از بی توجهی معاصرین نزول به کمک به همنوعان و مقاومت در برابر انفاق حکایت میکند. سيدكاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst482_tkhyd-dr-mrt-Hqwq-w-mwl-ytymn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan