💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_دخان آیات 19 تا 39
📄#صفحه_497
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_497
❇️#بنی_اسرائیل در بوته #آزمایش
💠وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ
🌱و از معجزات و نشانهها(ی خود)، مواردی (بیسابقه) به آنان عرضه کردیم که در آنها آزمونی آشکار (برایشان) وجود داشت.
دخان - ۳۳
🔹در آيه مورد بحث به بعضی از مواهب ديگر كه خدا به آنها داده بود اشاره كرده، میفرمايد:" ما آيات و نشانههايی از عظمت و قدرت خويش به آنان داديم كه در آن آزمايش آشكاری بود" (وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ).
🔹گاه در بيابان" سينا" و در وادی" تيه" ابرها را بر سر آنها سايهافكن ساختيم، گاه مائده مخصوص" من و سلوی" را بر آنها نازل كرديم، گاه از دل سنگ سخت چشمه آب برای آنها جاری نموديم، و گاه نعمتهای معنوی و مادی ديگری نصيبشان كرديم.
🔹اما همه اينها برای آزمايش و امتحان بود، زيرا خداوند گروهی را با مصيبت آزمايش میكند و گروهی را با نعمت، چنان كه در آيه ۱۶۸ سوره اعراف میخوانيم: وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ:" ما بنی اسرائيل را با نيكيها و بديها آزموديم شايد از راه غلط بازگردند".
🔹شايد هدف از ذكر اين سرگذشت بنی اسرائيل برای مسلمانان نخستين اين است كه آنها از انبوه دشمنان و قدرت عظيمشان نهراسند و مطمئن باشند خداوندی كه فراعنه قدرتمند را درهم كوبيد، و بنی اسرائيل را وارث ملك و حكومت آنها ساخت در آيندهای نه چندان دور چنين پيروزی را نصيب شما خواهد كرد، ولی همانگونه كه آنها با اين مواهب آزمايش شدند شما نيز سخت در كوره امتحان قرار خواهيد گرفت تا روشن شود بعد از قدرت و پيروزی، شما چه خواهيد كرد؟!
👈و اين اخطاری است به همه امتها و ملتها در مورد پيروزيها و مواهبی كه از لطف الهی به دست میآورند، كه دام امتحان در اين هنگام سخت است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_497
❇️#آفرینش بی هدف نیست!
💠وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ (۳۸) ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۳۹/دخان)
🌱و ما آسمانها و زمين و آنچه را بين آنهاست به بازی نيافريديم.
ما جز بر اساس حقّ آسمان و زمين را نيافريديم، ولی اكثر مشركان نمیدانند.
🔷اين دو آيه به منزلهی مقدّمهای برای آيات بعد در مورد قيامت است، گويا اشاره به اين دارد كه اگر قيامت نباشد، آفرينش بی هدف است، زيرا هستی برای بشر آفريده شد و اگر بشر با مرگ پوچ شود، هستی نيز پوچ و بيهوده، لذا میفرمايد: ما آسمانها و زمين را بی هدف نيافريديم، بلكه هدفی بر حقّ داشتيم.
🔹 هستی هدفدار است، پس ما نبايد بیهدف باشيم. وَ ما خَلَقْنَا ... لاعِبِينَ
🔹 هدف هستی جز حقّ نيست، اگر هدف از خلقتِ چيزی را درك نكرديم مشكل در فهم و محدوديّت ماست. «إِلَّا بِالْحَقِّ»
🔹 فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داوری مردم نيست. «إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
🔹 علم واقعی، پی بردن به حقانيّت و حكمت كارهای الهی است. إِلَّا بِالْحَقِ ... لا يَعْلَمُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۰۶-۱۰۳ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- پیامبران نسبت به هدایت دیگران،سوز و درد و اشتیاق دارند. «حَرَصْتَ»
۲- کج فهمی و ایمان نیاوردن اکثریّت مردم نباید مانع تبلیغ دین و بیان حقیقت گردد. ما أَکْثَرُ النّاسِ ... بِمُؤْمِنِینَ
۳- ایمان نیاوردن اکثریّت مردم،به خاطر کوتاهی پیامبران نیست،بلکه نتیجه ی اختیار وآزادی خود انسان ها است که نخواسته اند ایمان بیاورند. «ما أَکْثَرُ النّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ»
۴- مبلّغ نباید از مردم توقعی داشته باشد،همانگونه که پیامبران چنین بودند. «وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ»
۵- معارف قرآن فطری است و همه مردم از آن می توانند بهره ببرند.( «ذِکْرٌ» در جایی است که انسان در درون خود می دانسته،ولی فراموش کرده است)
۶- کار پیامبران یادآوری و بیدار ساختن فطرت هاست. «ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ»
۷- انسان اگر لجاجت کند،هیچ نشانه ای را نمی پذیرد. وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَهٍ ... یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ
۸- نگاه سطحی و بدون فکر و تأمّل،زمینه ی هدایت و رشد نیست. یَمُرُّونَ ...
مُعْرِضُونَ
۹- علم به تنهایی کافی نیست،حقّ پذیری نیز لازم است تا ایمان حاصل شود.
«یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ»
۱۰- احسن القصص بودن داستان به تنهایی کافی نیست؛مهم آمادگی برای به کار بستن و پذیرفتن این همه درس بزرگ است. «وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ»
۱۱- ایمان،مراتبی دارد و ایمان خالص که هیچ گونه شرکی در آن نباشد کم است.
وَ ما یُؤْمِنُ ... إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ
نشانه های مؤمن مخلص
۱. در انفاق : «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» از کسی توقع پاداش و تشکر ندارد.
۲. در عبادت : «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» جز خداوند کسی را بندگی نمی کند.
۳. در تبلیغ : «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ»به غیر خداوند از کسی پاداش نمی خواهد.
۴. در ازدواج : «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ» از فقر نمی هراسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می کند.
۵. در برخورد با مردم : «قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» جز رضای او همه چیز را کنار می گذارد.
۶. در جنگ و برخورد با دشمن : «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ»از کسی به جز خداوند نمی هراسد.
۷. در مهرورزی و محبّت : «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ»هیچ کس را به اندازه خداوند دوست نمی دارد.
۸. در تجارت و کسب و کار : «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ»از یاد خداوند غافل نمی شود.
نشانه های مؤمن مشرک
۱. عزّت را از دیگران آرزو می کند: «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ»
۲. در عمل : «خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»کار شایسته را با ناشایست می آمیزد.
۳. در برخورد با دیگران : «کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ»دچار تعصّبات حزبی و گروهی می شود.
۴. در عبادت: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. اَلَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ»بی توجّهی و ریاکاری می کند.
۵. در جنگ و نبرد : «یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَهِ اللّهِ»از مردم می ترسد.
۶. در تجارت و امور دنیوی : «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ»افزون طلبی،او را سرگرم می کند.
۷. در انتخاب دین و دنیا : «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً» دنیا را می گیرند و پیامبر را تنها می گذارند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت یازدهم:
#علی علیه السلام : حاضر نیستم احدی را به #زور وادار به کاری کنم!
🔻قرظه بن کعب یکی از فرمانداران امیرالمومنین بود. او قبلا نیز از صحابه رسول خدا و از جنگ احد به بعد آن حضرت را همراهی کرد. وی در جمل و صفین و نهروان نیز از سپاهیان ارشد حضرت علی بود.
عده ای از مردم منطقه فرمانروایی وی به نزد امیرالمومنین آمدند و گزارش کردند که در محل ما نهر آبی است که فرسوده و خراب شده است و اگر مردم محل کمک نمایند و آن را حفر نموده و لای روبی کنند، آن منطقه آباد شده و قهرا درآمد مردم هم افزایش یافته و در نتیجه مالیات بیشتری هم نصیب بیت المال میشود. آنان از حضرت تقاضا داشتند تا ایشان به فرماندار خود (قرظه بن کعب) دستور دهد که او مردم را به انجام این کار وادار و اجبار نماید.
🖊امام علیه السلام طی نامه ای در خواست مردم را به قرظه بن کعب منتقل نمود و نظر خویش را در ذیل آن چنین آورد:
لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه، فادعهم الیک فان کان الامر فی النهر علی ما وصفوه ، فمن احب ان یعمل فمره بالعمل ، والنهر لمن عمله دون من کرهه ، و لان یعمروا و یقووا احب الی من ان یضعفوا . والسلام
📚(انساب الاشراف ج /۲ . ص /۳۹۰ . الامام علی صوت العداله الانسانیه ج/۱ ص ۲۰۸)
🔻امام علیه السلام درخواست آن گروه برای وادار کردن مردم به آباد کردن نهر را نپذیرفت چرا که با سیاست کلی حضرت در حفظ حقوق و آزادیهای مردم، در تضاد بود. مبنای امام این بود که: من احدی را بر کاری که راضی نیست #اجبار و اکراه نمیکنم:
🔸و لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه .
ولی حضرت به فرماندار خود نوشت: موضوع را با حضور مردم مورد بررسی قرار دهد و اگر چنان است که گفته اند، از مردم بخواهد که هر کس مایل است بصورت داوطلبانه اقدام کند والبته بهره برداری از نهر هم بکسانی که در احیای آن مشارکت میکنند اختصاص خواهد داشت.
🔻در پایان حضرت، سیاست خود را اینگونه بیان فرمود: اقدام مردم برای عمران و آبادی منطقه و تقویت بنیه مالیشان بهتر از آن است که اهتمام به عمران نداشته و در ضعف و ناتوانی بمانند.
↩️صدر و ذیل کلام حضرت گویای آن است که هر چند اینگونه اقدامات عمرانی پسندیده و به صلاح است، ولی نباید جنبه #اجباری پیدا کرده و بر مردم تحمیل شود.
🔻🔻🔻🔻نفی اجبار بر "هیچ کس" در "هیچ کار" یک قاعده در #حکومت_علوی است. 👉👉👉
و عدول از این قاعده در شرایط اضطراری، نیاز به دلیل محکم دارد و گرنه برای آباد کردن دنیا، خواست و رضایت مردم، محترم و معتبر است و نمیتوان مدل خاصی از زندگی را بر آنها تحمیل کرد، آن هم مدل و الگویی که هزینه های زیادی بر آنها تحمیل نموده و دائما فقر را گسترش میدهد، حتی اگر فرض شود که چنین مدلی در واقع به مصلحت ایشان بوده و در نهایت بنیه های اقتصادی آنان را تقویت نماید زیرا تشخیص مصلحت توسط حاکمان، جایگزین تحصیل رضایت از شهروندان نمیشود.
🖊ايت الله سروش محلاتي
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!)
پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_دخان آیات 40 تا 59
📄#صفحه_498
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_498
❇️یوم الفصل #روز_جداييها!
💠إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ (۴۰) يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۴۱) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۴۲/دخان)
🌱همانا روز جدا سازی (حقّ از باطل) وعدهگاه همه آنهاست.روزی كه هيچ دوستی از دوست خود حمايتی نمیكند و آنان (از هيچ سوی ديگر نيز) ياری نمیشوند.جز كسی كه خداوند او را مورد رحمت قرار دهد، همانا او عزيز و رحيم است.
🔷آيات مورد بحث در حقيقت نتيجهگيری آيات گذشته در مورد مساله معاد است كه در آنها از طريق" حكمت آفرينش اين جهان" برای وجود رستاخيز استدلال شده بود.
در نخستين آيه از اين استدلال چنين نتيجهگيری میكند كه:" يوم الفصل و روز جداييها وعدهگاه همه آنهاست" (إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ).
چه تعبير جالبی است از روز رستاخيز" يوم الفصل" روزی كه حق از باطل جدا میشود، و صفوف نيكوكاران و بدكاران مشخص میگردد، و انسان حتی از نزديكترين دوستانش جدا میشود، آری آن روز وعدهگاه همه مجرمان است.
🔷سپس به شرح كوتاهی در باره اين روز جدايی پرداخته میگويد: در همان روزی كه هيچ كس به فرياد ديگری نمیرسد، و هيچ دوستی كمترين كمكی به دوستش نمیكند، و از هيچ سو ياری نمیشوند"! (يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ).
آری آن روز روز فصل و جدايی است، روزی است كه انسان از همه چيز جز عملش جدا میشود، و مولی به هر معنی كه باشد دوست، سرپرست، ولی نعمت، خويشاوند، همسايه، ياور، و مانند آن، توانايی حل كوچكترين مشكلی را از مشكلات قيامت برای كسی ندارد.
🔷" مولی" از ماده" ولاء" در اصل به معنی ارتباط دو چيز با يكديگر است به طوری كه بيگانهای در ميان نباشد، و برای آن مصداقهای زيادی است كه در كتب لغت به عنوان معانی مختلف اين واژه آمده، كه همه آنها در ريشه و معنی اصلی آن مشتركند. نه تنها دوستان به فرياد هم نمیرسند، و خويشاوندان گرهی از كار يكديگر نمیگشايند، بكله نقشهها نيز نقش بر آب، و چارهجوييها به بنبست، و تيرها به سنگ میخورد چنان كه در آيه ۴۶ طور میخوانيم: يَوْمَ لا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ:" آن روز روزی است كه چارهجوييهای آنان مشكلی را حل نمیكند و ياری نمیشوند".
🔷در اينكه چه تفاوتی در ميان" لا يغنی"" و لا هم ينصرون" است؟ بهترين سخن اين است كه گفته شود: اولی اشاره به اين است كه هيچكس نمیتواند مشكل ديگری را به تنهايی و مستقلا در آن روز حل كند، و دومی اشاره به اين است حتی نمیتوانند با همكاری يكديگر مشكلات را حل نمايند، زيرا نصرت در جايی گفته میشود كه شخصی به كمك ديگری بشتابد و او را ياری دهد تا با همكاری هم بر مشكلات پيروز گردند.
🔷تنها يك گروه مستثنا هستند همانگونه كه در آيه بعد میگويد:" مگر كسی كه خدا او را مورد رحمت قرار داده است، چرا كه خداوند توانا و رحيم است" (إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ).بدون شك اين رحمت الهی بيحساب نيست و تنها شامل مؤمنانی میشود كه دارای عمل صالحند، و اگر لغزشی از آنها سر زده نيز در حدی نيست كه پيوندهای آنها را از خداوند بريده باشد، اينها هستند كه دست به دامن لطف الهی میزنند، از دريای كرمش بهرهمند، و از چشمه رحمتش سيراب، و از شفاعت اوليايش برخوردار میگردند. و از اينجا روشن میشود كه نفی هر گونه دوست و ولی و ياور در آن روز با مساله شفاعت منافات ندارد، زيرا شفاعت نيز جز به اذن پروردگار و فرمان او حاصل نمیشود.
👌جالب اينكه توصيف به عزيز بودن و رحيم بودن در كنار هم قرار گرفته كه اولی اشاره به نهايت قدرت و شكستناپذيری او، و دومی اشاره به رحمت بی پايان او است، و مهم اين است كه رحمت در عين قدرت باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_498
❇️كيفرهای #جسمانی و #روحانی
💠إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (۴۳) طَعامُ الْأَثِيمِ (۴۴) كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (۴۵) كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (۴۶) خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلی سَواءِ الْجَحِيمِ (۴۷) ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ (۴۸) ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (۴۹) إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (۵۰/دخان)
🌱(ميوه) همانا درخت زقّوم، غذای گناهكاران است. همچون مس آب كرده در شكم آنها میجوشد. همچون جوشش آب داغ.
(به مأموران دوزخ گفته میشود) گنهكار را بگيريد و او را به وسط آتش شعلهور بكشيد. سپس از آب سوزان بر سرش بريزيد.
(به او گفته میشود) بچش كه تو همان هستی كه به گمان خود عزيز و كريم بودی. اين همان است كه همواره در آن ترديد داشتيد.
🔹میدانيم طبق صريح قرآن مجيد معاد هم جنبه جسمانی دارد و هم روحانی، و طبيعی است كه مجازاتها و پاداشها نيز بايد دارای هر دو جنبه باشد، لذا در آيات قرآن و روايات اسلامی به هر دو قسمت اشاره شده است، منتها از آنجا كه توجه توده مردم به جنبههای جسمانی بيشتر است شرح و توضيح بيشتری در مورد مجازاتها و پاداشهای جسمانی ديده میشود، ولی اشارات به پاداش و كيفر معنوی نيز كم نيست.
🔹معاد، جسمانی است. (مسئلهی طعام و آب جوش، نشانهی جسمانی بودن معاد است.) طَعامُ ... فِي الْبُطُونِ
🔹 گناه سبب عذاب و قهر الهی است. «طَعامُ الْأَثِيمِ»
🔹 عذاب قيامت هم جسمی است و هم روحی. (عذاب جسمی موادّ جوشان و عذاب روحی، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها برای خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ»
🔹 دوزخيان از درون و بيرون میسوزند. يَغْلِي فِي الْبُطُونِ ... صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۱۰۲
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ
اين [سرگذشت] از خبرهاي غيب است که بر تو وحي ميکنيم، تو نزد آنان [=برادران يوسف] نبودي، آنگاه که حيلهگرانه بر کارشان [=انداختن يوسف در چاه] هم رأي و همدست شدند. ۹۵
۹۵- اين آيه پاسخي است به کساني که ميگويند داستانهاي قرآن روايتي است که پيامبر از قصههاي متداول در ميان مردمان همزماناش کرده است! تأکيد اين آيه بر غایب بودن اين حقايق از دل و دانش مردم آن زمان و نزول وحياني آن، نشانگر واقعيت داشتن، نه اسطوره بودن، و اصالت آن است.
یوسف : ۱۰۸
قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
ـ [اي پيامبر] بگو: راه من اين است؛ با بصيرت [نه تقليد و تعبّدِ چشم و گوش بسته، مردم را به توحيد] دعوت ميکنم؛ هم من و هم هر کسي از من پيروي ميکند [بايد چنين کند]، و منزه است خدا [از عبادت آلوده به شرک و شخصيتپرستي] و من در جرگه مشرکان نيستم. ۱۰۱
۱۰۱- اين آيه صريحاً نشان ميدهد که دينداري مستقل از شناخت و بصيرت معنا ندارد و تقليد چشم و گوش بسته از مراجع و متوليان ديني شرک در عبادت محسوب ميشود. همچنانکه پيروان پيشين، متوليان ديني [احبار و رُهبان] را به جاي خدا به اربابي گرفتند و نشناخته و ندانسته پيرو سخنان آنان شدند [توبه ۳۱ (۹:۳۱) ].
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 وجوب #پاسخ صحيح و شفاف به #ندايي كه مردم ايران را خطاب قرار داد
♦️از لحظه ای که ویدئوی سخنان آقای زلنسکی رئیسجمهور #اوکراین خطاب به ایرانیان که نوعی یاری طلبی از همه ما می باشد را دیدم، بلافاصله این حدیث معتبر که امام صادق( ع) از پدران خود و آنان از پیامبر گرامی(ص) روایت کرده اند را به یاد آوردم :
(هر کس صدای [ #یاری_خواهی] کسی را از مسلمانان بشنود و او را پاسخ ندهد مسلمان نیست.)***
🔻گذشته از مسؤلیت انسانی و اخلاقی، کمترین وظیفه ای که از منظر دینی و بر اساس اطلاق این معتبره (که در ابواب مختلف مورد استناد فقیهان قرار گرفته است) متوجه مخاطبان این درخواست و خصوصا ما متدینان و روحانیان می شود، این است که خواهان شفاف سازی کامل و اقناع گر از سوی مسوولان ذیربط در خصوص مدعای آقای زلنسکی باشیم.
🔻توجه داشته باشیم در حدیث شریف " پاسخ به درخواست (ندا) هر کس که طلب یاری نماید " مورد تأکید قرار گرفته است و نه لزوما یاری رساندن به او.
چراکه اساسا یاری رساندن به مظلوم ، مشروط به درخواست و یاری خواهی او نیست بلکه بر هر کس که توانایی دارد واجب عقلی و شرعی است.
اما "درخواست #یاری_خواهی"به مثابه اعلان ظلم واقع شده است و از سوی هرکس که باشد ، نباید بی پاسخ گذارده شود.
🔻🔻🔻🔻اگر مدعی هستیم ظلمی که ما توان رفع آن را داشته باشیم وقوع نیافته، باید او را #قانع کرد
🔻🔻🔻 و اگر واقعا #ظلم واقع شده، باید #یاری نمود.
⭕⭕به هر روی هرگز شرط اخلاق و آئین نیست که از کنار ندا و درخواست #یاریخواهی ، با بی اعتنایی گذشت.
شاید اینگونه بتوان از نکبت ظلم مصون ماند.
🖊*«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ(عليهمالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلياللهعلیهوآله): مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.»
شیخ طوسی، التهذيب ج6-ص 175_ش351.
📚شیخ کلینی، اصول کافی، ج/2 ص/164، کتاب الکفر و الایمان ، باب الاهتمام بامور المسلمین، ح/5
🎙آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━