eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام فرستاده خدا برای همه شماست ، او را یاری و کنید 💠وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۵۶) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ  🔹 خدا در اینجا حلال کردن طیبات و حرام کردن خبائث را به پیامبر نسبت میدهد نه به خودش.نگفته خدا حلال کرده. این عبارت تایید کننده ولایت تشریعی پیامبر می باشد.(که بالاتر از ولایت تکوینی است)یعنی هرچه پیامبر حلال کند ،خدا هم انرا تایید می کند. (نکته ظریف در ایه نیز این است که تک تک حلال ها و حرام ها را نام نبرده بلکه حکم کلی داده که همه طیبات، حلال است و همه خبائث ،حرام.) 🔹 رحمت خاص خدا شامل چه کسانی است؟ کسانی که این صفات را داشته باشند: ۱-تقوا  ۲-زکوة   ۳- ایمان به ایات ما ۴-تبعیت از پیامبر اسلام  ۵-ایمان به او و یاری او ۶-تبعیت از نوری که با پیامبر ارسال شده اینها هستند که فقط مفلح و رستگارند و شامل رحمت خاص خدا میشوند. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst152_pymbr-slm-frstdh-khd-bry-hmh-shmst-w-r-yry-w-tbyt-khnyd.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️  و 👈یکی از ایاتی که اهمیت   و   را نشان میدهد،ایه 157 سوره اعراف است. 💠الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ و... این ایه در توصیف صفات و رفتار پیامبر گرامی اسلام است . 👈ویژگیهای پیامبر اسلام ازمنظر قران: 1⃣ در ایه فوق اولین رفتاری که در توصیف پیامبر استفاده میشود،   و   است. 2⃣ یعنی شناخته شده در میان مردم جامعه و یعنی ناشناخته 👈مثلا اگر شما در کشورهای غیر مسلمان نماز بخوانید ممکن است خیلی از مردم انرا نشناسند و با تعجب نگاه کنند.پس از دید انها است. اما در یک کشور مسلمان ،همه نماز را میشناسند. پس است. 3⃣ از نظر ما شیعیان و مطابق زیارتنامه ها و دعاهایی که داریم معروف ،ان چیزی است که امام معصوم به ان امر کرده و منکر ان چیزیست که امام از ان کرده است."المعروف ما امرتم به والمنکر مانهیتم عنه" 4⃣ اگر در جامعه دیدید که بسیاری از مردم ، نهی شده از جانب پیامبر و امامان را میشناسند(مثلا ربا)و دیگر ناشناخته نیست، نشان از انحراف جامعه و عوض شدن ارزشها دارد. 5⃣   و   شرایط دارد که حتما باید رعایت شود.در مرحله اول ان ،حتما باید با محبت همراه باشد. 🔹همانگونه که شما میخواهید فرزندتان را موعظه کنید و تذکر دهید،میباید با دیگران هم همانگونه رفتار کنید.تا تاثیر کند. 🔹چه بسا   نامناسب،اثر منفی و معکوس هم در مخاطب ایجاد کند http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺✅ با سفارش كتاب " : 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سوره‌هاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده است. ♻ در انتخاب آیات دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان بصورت اينترنتي سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. ♻♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر پیشگوئی های تحقق یافته در آیات ۵۱ تا ۵۶ الطافی را که به حضرت ابراهیم شده به یاد می آورد با این پیشگوئیِ تلویحی که ای پیامبر برای تو نیز الطاف خودمان را منظور کرده ایم که به وقتش ارائه میکنیم . در آیات ۵۷ تا ۸۴ سرگذشت دو قوم از اقوام پیشین را ذکر کرده که اصرار در تکذیب و نافرمانی پیامبرشان سبب اضمحلالشان شد ، و در این یک پیشگوئیِ تلویحی نهفته است که ای پیامبر فعالان مخالفان تو نیز بزودی تغییر رویه خواهند داد یا مضمحل خواهند گردید . هفت درب جهنم در آیه ۴۴ درباره جهنم توصیفی ندارد فقط به ذکر این نکته کفایت نموده که جهنم هفت درب دارد که هر کدام برای قسمتی از آنان است. اینکه جهنم هفت درب داشته باشد چه اهمیتی دارد؟ مثلاً اگر شش یا هشت درب می داشت چه فرقی می کرد؟ باید توجه داشته باشیم که مفاهیمی مانند قیامت و جهنم و بهشت و امثال آنها، چیزهائی است که ما هیچ راهی برای درک آنها نداریم. همانطور که جنینِ داخل رحم هیچ راهی برای درک این جهان ندارد. همینطور است درباره جهنم و اینکه «درب»هایش هفت تاست. باید بدانیم قرآن به زبان مخاطب صحبت کرده و باید بفهمیم که «هفت درب» یعنی «راه های ورودی متعدد». و چنین بنظر می رسد که علت متعدد بودن راه های ورودی طبقه بندی آنها برحسب نوع گناهان باشد. اما در هر حال، هرچه باشد، فرقه ایی با هم دارند و ورودی هایشان جداست و شاید هم «هفت درب» کنایه ای از این باشد که «در اول» ورودی اصلی است و آنچه بین «در اول» و «در دوم» هست جایگاه کسانی است «جرائم سبک تر» دارند تا آنکه به در هفتم برسد که آنها «جهنمی در جهنمی در جهنمی ...» بوده، و صاحب بدترین و سنگـــین ترین و غیرقابل بخشش ترین گناهان باشند که جایشان در آنجا است. چشمت دنبال «اموال» نباشد با توجه به آیه ۸۸ طبعاً کسی باید مانند رسول اکرم(ص) باشد تا معنی این سخنان را به خوبی بفهمد زیرا ما مردم عادی که اسیر محسوسات هستیم دائماً آنچه را که در دست مردم است از قبیل اموال و اعتبارات اجتماعی و نعمتهائی مانند سلامت و زیبایی و فرزندان خوب و موقعیت های مناسب را می بینیم و چیزی را که نمی بینیم، همان چیزهائی است که از نوع «سخن» است. در این آیه به پیغمبر می فرماید تو با دیگران فرق داری و نعمتی که به تو داده ایم بسیار بسیار بالاتر است از آنچه به مردم داده ایم و لذا متوجه همان باش و چشمت را روی جزئیات نعمت هائی که به دیگران داده ایم متمرکز نکن. آیا پیامبر به دنبال مال و جاه بوده و از اهمیت قرآن غافل بوده؟ قطعاً اینطور نیست و دلایل زیادی می توان آورد که نشان دهد پیامبر دنبال فضایل اخلاقی و انسانی و کمال و تعالی روح بوده است. با توجه به «درس» و «درب»، چنین می فهمیم که پیامبر برای پیشبرد رسالتش ممکن است گاهی چنین آرزو می کرده که اگر مثلاً مال فراوانی می داشته که بوسیله آن اسلام را پیش می برده چه خوب می شده که در این آیه به آن حضرت توجه می دهد که برای پیشبرد رسالت قرآن، آن هفت سخن تصدیق کنندهء یکدیگر مؤثرتر است تا آنچه در دست «گروه هائی از مردم» می بینی. با توجه به آنچه عرض کردیم این کلمه «آنان» که در نیمه دوم آیه آمده (یعنی لا تحزن علیهم) به مسلمانان منطبق می شود که اکثراً فقیر بودند و اینطور معنی می دهد که ای پیامبر عزیزمان برای پیگیری رسالتت بیشتر به نفوذ قرآن و «آن هفت سخن مصدق یکدیگر» اهمیت بده نه مال و جاهی که به گروه هایی از غیر مسلمانان داده ایم و ضمناً برای مسلمانانی که از آن مال و جاه بی بهره اند اندوهگین مباش زیرا آنها هم این نعمت بزرگ را دارند که پیرو تو اند و اسلام را دارند و از نعمت بزرگ قرآن و آن هفت سخن مصدق یکدیگر بهره می برند. ادامه دارد.... از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
از دیدگاه (ع) 📌شخصی به نام ابراهيم بن ابى محمود می‌گوید به امام (ع) گفتم: اى فرزند پيامبر خدا، ما درباره فضايل اميرمؤمنان(ع) و فضايل شما اهل بيت، اخبارى در دست داريم كه راويانِ آنها، مخالفان شما هستند و چنان اخبارى را از شما سراغ نداريم. آيا آنها را بپذيريم؟ 🌴امام رضا(ع) فرمود : «اى پسر ابو محمود! مخالفان ما، درباره فضايل ما اخبارى را جعل كرده‌اند كه بر سه دسته‌اند: ↩️يك دسته از آنها آميزند. ↩️دسته دوم، در حقّ ماست ↩️و دسته سوم، به دشمنان ماست. هرگاه مردم اخبار غلوآميز را درباره ما بشنوند، شيعيان ما را تكفير مى‌كنند و آنان را معتقد به ربوبيت ما مى‌خوانند. هرگاه اخبار تقصيرآميز در حقّ ما را بشنوند، به آنها معتقد مى‌شوند. هرگاه اخبارى را بشنوند كه در آنها به نامِ دشمنان ما، بد گفته شده است، از ما صراحتا بد مى‌گويند، حال آنكه خداوند عزوجل فرموده است: «آنان را كه [مشركان] به جاى خدا مى‌خوانند، دشنام مدهيد كه آنان نيز خدا را به ستم و از روى نادانى دشنام خواهند داد» . وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‏: انعام آیه:۱۰۸» 🟢آموزه اخلاقی مهمی که از این روایت زیبا می‌آموزیم که بدون فکر و تحقیق کارشناسی رجالی و تیپ‌شناسی راویان حدیث‌ها و روایات نقل شده و منتسب به امامان معصوم(ع) را باور نکنیم و نشر ندهیم که سبب دین‌گریزی می‌شود. چون مخالفان با سه هدف احادیثی را جعل و در کنار روایات صحیح ما قرار داده‌اند 1⃣: احادیثی برای نشان دادن بودن جعل کرده‌اند که همان گونه که امام رضا(ع) می‌فرماید با پیروان اهل بیت را مشرکان قائل به الوهیت [خدا بودن] ائمه معرفی کنند. 2⃣: از سوی دیگر روایاتی جعل کردند که ائمه(ع) را از جایگاه واقعی آنها پائین می‌آورند و به تعبیر امام(ع) «التَّقْصِيرُ فِي أَمْرِنَا» تا آن‌ها از حالت قابل پیروی و اسوه بودن خارج کنند. سوم: با یک نوع جعل دیگر وحدت امت اسلام را نشانه گرفتند که با و افراد مورد احترام مذاهب اسلامی پیروان آنها را به عکس‌العمل هتاکی و دشنام به امامان معصوم(ع) به‌ویژه امیرمؤمنان امام علی(ع) وادار کنند و وحدت امت اسلامی را دچار تفرقه کنند درصورتی‌ که امام(ع) با تمسک به قرآن می‌فرمایند: و زبان به دشنام بت‌هایی مگشایید که اینان بجای خدا می‌خوانند! تا آنان نیز خدای یگانه را با مرزشکنی بی‌هیچ دانشی دشنام گویند. ┄┅═🌹═┅┅─── 🔸قالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي مَحْمُودٍ فَقُلْتُ لِلرِّضَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ فَضْلِكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ هِيَ مِنْ رِوَايَةِ مُخَالِفِيكُمْ وَ لَا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عِنْدَكُمْ أَ فَنَدِينُ بِهَا فَقَالَ... يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِينَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَى ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِيهَا التَّقْصِيرُ فِي أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا شالتَّصْرِيحُ بِمَثَالِبِ‏أَعْدَائِنَا فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِينَا كَفَّرُوا شِيعَتَنَا وَ نَسَبُوهُمْ إِلَى الْقَوْلِ بِرُبُوبِيَّتِنَا وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِيرَ اعْتَقَدُوهُ فِينَا وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏« وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‏:انعام آیه: 108» ... (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص303) ✍محمدجعفر سعیدیان‌فر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمی‌شود: 🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛ 🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛ 🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛ 🔸نيكى بسيار خود را اندک به‌حساب آورد؛ 🔸از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود؛ 🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛ 🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست‏ بدارد؛ 🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛ 🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛ ❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود: 🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است‏. امام رضا (ع) 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۳ ✨✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨✨ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ 🔸 يقيناً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است 📗سوره اعراف، آیه ۵۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 160 تا 163 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ ❇️نقل كه به خاطر آنها تنبيه شده‌اند، برای عبرت ديگران مانعی ندارد 💠وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ 🌱از آنان درباره‌ی (اهالی) شهری که در کنار دریا بود، بپرس؛ آنگاه که در مورد (حرمت صید روزهای) شنبه، از حد می‌گذشتند؛ هنگامی‌ که روزهای شنبه، ماهیانشان آشکارا روی آب می‌آمدند (و در دسترس بودند)، و روزهایی که لازم نبود حرمت روز شنبه را حفظ کنند، نزدشان نمی‌آمدند. (آری،) بدین‌سان آنان را به سبب نافرمانی‌شان آزمایش می‌کردیم. أعراف - ۱۶۳ 🔷✨گاهی آزمايش الهی، در صحنه‌هايی است كه تمايلات انسان به اوج می‌رسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالی است كه ماهی‌ها بيشتر خود را نشان می‌دهند، «تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ» يا در آيه‌ی ۹۴ سوره‌ی مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، می‌خوانيم: «لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهی است. ‏🔹قانون‌شكنی نياكان، نسل‌های بعدی را نيز شرمنده می‌كند. وَ سْئَلْهُمْ‌ ... ‏ 🔹نقل خصلت‌های زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شده‌اند، برای عبرت ديگران مانعی ندارد. «عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي» ‏ 🔹ساحل‌نشينی و گذران زندگی از طريق ماهی‌گيری، در طول تاريخ بوده است. ‏كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ ... ‏ 🔹چهره‌ی واقعی گناه، با توجيه و حيله، عوض نمی‌شود. (ساختن حوضچه‌های كنار دريا برای صيد روز بعد) «يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ» ‏ 🔹ماهيان دريا، به اراده‌ی الهی قدرت تشخيص روزهای هفته و افراد صيّاد را پيدا می‌كنند. تَأْتِيهِمْ‌ ... لا تَأْتِيهِمْ‌ ‏ 🔹جلوه‌های دنيايی و مادّی، يكی از آزمايش‌های الهی است. «كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیه‌السلام) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
⚫⚫با تسليت حادثه سقوط بالگرد حجت الاسلام سيدابراهيم رييسي و هيات همراه، رضوان و غفران الهی برای آنها، آرامش و صبر برای بازماندگان و داغداران و همبستگی و و اعتلاي مردم ایران را از خداوند متعال خواستاريم. @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر با قرآن «گزینشی» برخورد نکنید آیات ۸۹ تا ۹۴ بطور واضح انتقاد از کسانی است که به قرآن بعنوان یک «کلیت» نگاه نمی کردند بلکه اجزاء و عناصری از آن را بطور گزینشی در نظر گرفته و از آن برای پیشبرد مقصود خویش سوء استفاده می کردند. از این آیات چنین فهمیده می شود که حتی از همان روزها نیز عده ای از مخالفان پیامبر(ص) در روی مطالب قرآن، دقت و کارشناسی می نمودند تا بتوانند اولاً ضعفی در آنها یافته و آن را با آب و تاب برای سایر مخالفان آن حضرت مطرح کنند و ثانیاً در آن مطالبی پیدا کنند که دلالت بر عقاید بت پرستانه خود آنان کند و آنرا با آب و تاب بزرگ کرده و چنین وانمود کنند که پیامبر چیز جدیدی نگفته بلکه همان مطالب آنان را به صورتی متفاوت بیان کرده است و شیوه آنها برای این کار، این بوده که قسمتی از قرآن را بطور گزینشی انتخاب می کرده اند (مثلاً از «ید الله فوق ایدیهم» چنین نتیجه می گرفتند که خدا هم مانند آدمی «دست» دارد و از این قبیل ...) و صرف نظر از صدر و ذیل آن، روی آن قسمت مانور دلخواه خویش را می کرده اند. ( کاری که همیشه در تاریخ اسلام توسط تقریباً همه فرقه ها انجام می شده و هنوز هم ادامه دارد ) مرور كلی سوره حجر در پاراگراف ۱ می فرماید : ای پیامبر ! معجزه بزرگ را به تو داده ایم ، اما این کافران قابلیت درک آن را ندارند . پس ، دلگرم باش ، و به آنها اهمیتی مده ، و کار رسالتت را کما کان پیگیر باش . در پاراگراف ۲ می فرماید : ای پیامبر ! توجه همگان و بخصوص کافران به اینهمه آیات صنع ، وآیات لطف ورحمت ، و آیات نعمت الهی جلب کن . در پاراگراف ۳ می فرماید : ای پیامبر ! علت مخالفت این کفار همان علتی است که ابلیس از فرمــان خداوندت سرپیچید ، لذا به آنها اهمیتی مده و کار رسالتت را کما کان پیگیر باش و پیروانت را که خود را از وسوسه های شیطانی دور نگه میدارند به موقعیت عالی آخرتی شان مژده ده . در پاراگراف ۴ می فرماید : ای پیامبر ! به پیروانت دلداری ده که اگر بر این آموزه ها پای بفشارند بعید نیست که خداوند با آنان چنان رفتاری کند ، و چنان نعمت هائی به آنــان روا دارد که نسبت به پیامبران برجسته اش روا داشته است . و ای پیامبر ! به این قوم هشدار ده که خیره سری را از حدودی نگذرانند زیرا ممکن است به عذاب هلاکت دست جمعی گرفتار شوند . در پاراگراف آخر می فرماید : ای پیامبر ! به نعمت های بزرگی که به تو داده ایم بنگر و آنها را دائما درنظر داشته باش و آرزوی چیز دیگر مکن و برای این منظور از این پس به ایــن عبادات بپرداز . از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سخنرانی بمناسبت ولادت امام هشتم 🌸موضوع : تقابل حضرت رضا ع و چرا علیرغم آنکه امام کاظم ع افراد صالحی را بعنوان خاص خود منصوب کرده بودند،اما آنها بعد از وفات امام، بخاطر حفظ وجوهات شرعی، امامت امام رضا ع را انکار کردند؟! هرچقدر مقام و موقعیت فرد بالاتر باشد و بر او نباشد، امکان سقوط و انحراف بیشتر است. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
و در مكتب ✅فردی به نام ابن سکیت از امام علی ابن موسی الرضا(ع) می پرسد: امروز بر مردم کدام است؟ امام(ع) می فرماید: ، با عقل است که سخنی را که واقعا از خداست و صادقانه به او نسبت داده شده است، شناخته و تایید می شود و سخنی که از خدا نیست و به دروغ به خدا نسبت داده شده، شناخته و تکذیب می شود. ابن سکیت عرض می کند: به خدا قسم جواب همین است (تحف العقول، ص473). 👈مطابق این سخن عقل حجتی است که بر همه حجیت های دیگر حکومت دارد و حتی سخن انبیاء را باید با آن سنجید. در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که پرچم بر افراشته اند و مدعی شده اند که از طرف خدا سخن می گویند و خداوند آنان را به سمت ها و ماموریت های رسالت و امامت و ولایت و وصایت و مسیح بودن و ... برانگیخته است. سخن کدامیک ازاینان را باید پذیرفت و به عنوان سخن خدا حساب کرد؟ همچنین در تاریخ یک دین و به مرور زمان قرائت ها و روایت های بسیار پرشماری از دین پیدا می شود و هر یک مدعی اند که دیانت راستین را او و تنها او ارائه می کند. به هر حال بازار دین بسیار شلوغ و پر سر و صدا بوده و هست. از سوی دیگر همه این مدعیان از آنجا که مدعی این بوده اند که از طرف خدا سخن می گویند مدعی حجیت نیز بوده اند و از مردم تبعیت را طلب می کرده اند. 🌴سخن امام رضا(ع) در این رابطه این است که انسان یک ابزار سنجش و میزان بیشتر ندارد و او است که چه سخنی حق است و چه سخنی باطل و او تعیین می کند که چه سخنی را باید گردن نهاد و پذیرفت و چه سخنی را نباید پذیرفت و بلکه باید رد کرد. این ابزار سنجش و این داور، است. این عقل است که باید داوری کند که چه کتابی حق است و از جانب خداست و چه دینی حق است و چه شخصی حق است و درست می گوید و اگر در ادیان مختلف ادعای اعجاز برای اثبات حقانیت شده، کدام درست است و اگر برای هر اندیشه ای استدلال می شود کدام استدلال درست و صحیح است و ... ✅امام(ع) در سخنی دیگر ارزش تعقل و خرد ورزی را به گونه ای دیگر بیان می کند: «عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه به زیادی در امر خداست» (همان، ص466). اگر در روایت قبلی سخن از حجیت عقل بود در این روایت سخن از ارزش تعقل و تفکر در امر دین است. از این حدیث بر می آید که در امر دینداری، خردورزی بیش از هر عمل دیگری ارزشمند است و هیچ عملی را نمی توان با آن قیاس کرد. علت این امر آشکار است. 🔻دینداری ای که همراه با اندیشه و خردورزی نباشد به معنای و تبعیت از این و آن است و این دینداری سفیهانه است. یک چنین دینداری ای نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه به تباهی می کشاند. دینی که همراه خرد ورزی نباشد دین نیست، ✅چرا که به فرموده رسول خدا(ص) «جانمایه آدمی اوست و کسی که خرد ندارد ندارد» (گزیده میزان الحکمه، ص538). ✅امام رضا(ع) باز به گونه ای دیگر بر جایگاه عقل و خرد در حیات معنوی انسان تاکید می کند: «دوست هر آدمی خرد اوست و دشمن او اوست» (کافی، ج1، ص11). 👈این خرد آدمی است که در همه حال یار و یاور اوست و چراغی است که راه را روشن می کند و حق را از باطل متمایز می سازد و راه سعادت و کمال را به او نشان می دهد. در مقابل عقل، سفاهت قرار دارد که دشمن انسان است چرا که انسان را به بیراهه می برد و او را به باطل پرستی و سقوط می کشاند. 👈و باز درحالی که رسول خدا(ص) دوست داشتن مردم را پس از ایمان بالاترین عمل به حساب می آورد (نهج الفصاحه، ص281)، امام (ع) این امر را نصف عقل می شمارد: « مردم نصف است» (تحف العقول، ص467). آری! این جایگاه عقل و خردورزی در دینداری در است. در این مکتب، دینداری بدون خردورزی و تعقل بی معنا و بیراهه است. ✍دكتر عبدالرحيم سليماني کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛